BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Patrick Boer op 07 September 2014, 12:44:22
-
Nu een bonte samenstelling die in zomer 1987 reed met NS en DB rijtuigen.
De Plan W rijtuigen kwamen vrij uit de Beneluxdienst en werden voor de spitsdienst gebruikt die vervingen dan de
2e kl. Plan E rijtuigen. Alleen de 1e kl. Plan E rijtuig bleef meerijden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN2170.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN2170.jpg)
NS 1600 62699 Roco
NS A Plan E 20.155.02 Artitec
NS B Plan W IC 44122-1 LS Models *
NS B Plan W IC 44122-2 LS Models *
NS B Plan W BNL 44119 LS Models *
DB Am 44747 Roco
DB Bm 44746 Roco
DB Bm 44746 Roco
DB Bm 44746 Roco
* Daar kan je ook de Artitec Plan W rijtuigen gebruiken.
De nummers zijn:
20.158.01
20.158.02
20.160.01 Deze is nog verkrijgbaar zowel in de winkel als op de beurs.
Gr. Patrick
-
Ah, ook fraai deze!
Mits die BNL Plan W ook een reguliere mag zijn en de ICR-kleuren ook de blauwe met diagonale reclamebanen, dan heb ik 'm ook. Vraag is alleen: kan dat zonder de werkelijkheid geweld aan te doen?
-
@1200blauw:
Ja dat is een goeie.
Ik denk dat je voor de BNL Plan W gerust een reguliere Plan W in kan zetten. Alleen de blauw
met reclamebanen dat weet ik niet. Volgens mij waren die al om geschilderd naar de IC kleuren.
Maar dat weet ik niet zeker.
Gr. Patrick
-
Aanvankelijk reed de 417 vanaf Amsterdam gecombineerd bestaande uit een stammetje Plan E en de DB-rijtuigen.
Laatstgenoemden werden in Arnhem afgehaald door een DB 218 die er mee via Nijmegen en over de Klever lijn naar Köln toog.
Pas in de zomerdienst 1987 kwamen de vrijkomende Plan W1 (BNL) vrij en daarmee en met in IC-kleuren gestoken W2's werden stammetjes gemaakt bestaande uit 3 x B Plan W met 1 x A Plan E.
De Plan W's in de stam werden bont ingezet, dus zowel 3 Plan W2, 3 Plan W1 of een combinatie kwamen in alle varianten voor in de zomer van '87.
Zo'n stammetje reed toen in de D417, een andere bekende inzet was de spitstrein naar Schagen op de namiddag (2 gecombineerde bonte stammen achter een 1600) en de vrijdagmiddag militairentrein die leeg uit Zwolle naar 't Harde ging en vandaar richting Amersfoort (meestal achter een 1100).
Gossie, ik heb er nog foto's van gemaakt destijds en toch is het al weer 27 jaar geleden ::)
grtz,
Wim
-
Ik heb ook een andere combinatie van deze trein en is ook één rijtuig korter.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN2169.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN2169.jpg)
NS 1600 62699 Roco
NS B Plan E 20.154.01 Artitec
NS A Plan E 20.155.01 Artitec
NS B Plan E 20.154.02 Artitec
DB Am 44747 Roco
DB Bm 44746 Roco
DB Bm 45863 Roco
DB Bm 44746 Roco
Gr. Patrick
-
D417 in 1987:
(https://farm4.staticflickr.com/3310/3181204047_68b30e306c_z.jpg) (https://flic.kr/p/5R7v8D)
NS 1603 train D417 at Utrecht Lunetten, 1987 (https://flic.kr/p/5R7v8D) by cklx (https://www.flickr.com/people/87228992@N00/), on Flickr
(https://farm4.staticflickr.com/3328/3181203839_ce80c24c16_z.jpg) (https://flic.kr/p/5R7v54)
NS 1309 train D417 at Utrecht Lunetten, 1987 (https://flic.kr/p/5R7v54) by cklx (https://www.flickr.com/people/87228992@N00/), on Flickr
CKLX
-
Mooie stam (y)
Volgens mij heb ik die ook redelijk compleet. Kan mooi Arnhem aandoen!
Grtz,
Niels
-
@CKLX: Fraaie foto's! In beide gevallen is dit denk ik de trein UIT Arnhem?
-
Gezien de rijrichting is het de trein NAAR Arnhem
-
Inderdaad, zie (wijlen) de aftakking naar rechts richting Utrecht Maliebaan.
-
AH, Maliebaanaftakking. Die had ik niet gezien. Ik dacht dat 'ie in de andere richting ging omdat ik nadacht over de logistieke afhandeling in Arnhem. Ws gaat daar dus loc plus plan E's ervan af en Duitse loc ervoor. Ik dacht in eerste instantie loc geplaatst achter de trein en dan richting Nijmegen met de plan E's en aan de andere kant de Duitser. Was dus niet goed. Nederlands deel blijft in Arnhem.
-
jep, het binnenlandse treindeel bleef te Arnhem. De Duitse rijtuigen zaten bij binnenkomst in Arnhem altijd achterop zodat daar de 218 tegenaan geplaatst kon worden. Die trein vertrok vervolgens richting Elst, Nijmegen.
grtz,
Wim
-
En dus dacht ik alweer verkeerd: niet bij Babberich/Elten de grens over, maar bij Groesbeek/Kranenburg. Dank voor de in-/aanvulling.
-
De Duitse rijtuigen zaten bij binnenkomst in Arnhem altijd achterop zodat daar de 218 tegenaan geplaatst kon worden. Die trein vertrok vervolgens richting Elst, Nijmegen.
Klopt. De 216/218 was kort daarvoor in Arnhem aangekomen met de Austria Express, die toen ook nog via Kranenburg en Groesbeeek reed.
(https://farm3.staticflickr.com/2502/3983998069_61bf10414d.jpg) (https://flic.kr/p/7542PT)
215-030-8 with Austria Express, Arnhem, July 14, 1983 (https://flic.kr/p/7542PT) by cklx (https://www.flickr.com/people/87228992@N00/), on Flickr
Hier zie je het gebeuren - op de achtergrond de plan E's:
(https://farm4.staticflickr.com/3380/3181229955_d864458a0a.jpg) (https://flic.kr/p/5R7CQk)
DB 215-031 at Arnhem, 1987 (https://flic.kr/p/5R7CQk) by cklx (https://www.flickr.com/people/87228992@N00/), on Flickr
CKLX
-
Je bedoelt ws de Plan E's natuurlijk. Geweldig fotomateriaal, dank!
Hadden we al een draadje over die Austria Express?
-
Wat een heerlijke plaatjes. Ik kan me dat nog goed herinneren. Ongelooflijk hoe werkelijk alles inmiddels is veranderd....
Grt,
Niels
-
Hadden we al een draadje over die Austria Express?
Ik heb even gekeken voor je, ben er niet zo snel één tegen gekomen ;)
Gr. Patrick
-
Jazeker hadden wel al een draadje!! (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,27330.0.html)
dirkjan
-
Te snel overheen gekeken :-[
Gr. Patrick
-
Ik ook - ik wist niet meer waar ik dat draadje gezien had, maar dus toch hier. Dank je Dirkjan.
-
Aanvankelijk reed de 417 vanaf Amsterdam gecombineerd bestaande uit een stammetje Plan E en de DB-rijtuigen.
Laatstgenoemden werden in Arnhem afgehaald door een DB 218 die er mee via Nijmegen en over de Klever lijn naar Köln toog.
Pas in de zomerdienst 1987 kwamen de vrijkomende Plan W1 (BNL) vrij en daarmee en met in IC-kleuren gestoken W2's werden stammetjes gemaakt bestaande uit 3 x B Plan W met 1 x A Plan E.
De Plan W's in de stam werden bont ingezet, dus zowel 3 Plan W2, 3 Plan W1 of een combinatie kwamen in alle varianten voor in de zomer van '87.
Zo'n stammetje reed toen in de D417, een andere bekende inzet was de spitstrein naar Schagen op de namiddag (2 gecombineerde bonte stammen achter een 1600) en de vrijdagmiddag militairentrein die leeg uit Zwolle naar 't Harde ging en vandaar richting Amersfoort (meestal achter een 1100).
Gossie, ik heb er nog foto's van gemaakt destijds en toch is het al weer 27 jaar geleden ::)
grtz,
Wim
Hier nog even 2 stammetjes Plan W/E in de spitstrein Amsterdam-Schagen, 1987 bij Sloterdijk:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Image_20.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Image_20.jpg)
-
Hier nog even 2 stammetjes Plan W/E in de spitstrein Amsterdam-Schagen, 1987 bij Sloterdijk:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Image_20.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Image_20.jpg)
Heel vaak in de ze trein gezeten. Voordat plan W was voorzien van statische omzetters bestond deze uit ICR's, meestal getrokken door een 1100.
-
Naast plan E en plan W heeft er blijkbaar ook nog ICR in trein 417 gereden. Zie o.a. deze foto (https://www.flickr.com/photos/railtrash/44049391412/) van Railtrash. Heeft iemand toevallig foto's van de complete 417 met ICR?