BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 29 August 2014, 12:52:10
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img103.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img103.jpg)
Iemand enig idee hoe dit constructueel in elkaar zit?
-
Waar heb je dit gezien?
Het lijkt een beetje op het uitwijkspoor wat soms in dubbelsporige tunnels wordt toegepast.
Bij vervoer buiten profiel kan een trein zo dichter bij het midden van de tunnel komen, waar meer ruimte is.
Het spreekt vanzelf dat het tegenspoor dan even niet gebruikt kan worden.
-
Voor de tram?
of lightrail waar ook een goederentrein moet kunnen komen?
tramwiki (http://nl.trams.wikia.com/wiki/Strengelspoor)
(https://farm6.staticflickr.com/5160/7076948491_7d512bf3c6_s.jpg) (https://flic.kr/p/bMndei)Leidsestraat - Amsterdam (Netherlands) (https://flic.kr/p/bMndei) by Meteorry (https://www.flickr.com/people/24406544@N00/), on Flickr
-
Nee het is niet bedoeld zoals in A'dam bij de tram. het is een aftakking zoals Klaas bedoeld. Ik ben benieuwd hoe of dat wisselen gebeurd
-
Waarschijnlijk gewoon met wisseltongen.
-
Ja maar hoe??
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img104_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img104_1.jpg)
Zo iets?
-
???
Helpt dit? : http://farm5.static.flickr.com/4113/5003692205_6ffffb0b7d.jpg
-
Hallo Edgar,
Waar is dat? Ik zocht dat plaatje!
Groet,
Tjalling
-
Netjes :)
-
Lossetalbahn bij Kassel, halte Kaufungen Mitte.
-
Er is een artikel geweest over de Hoekselijn. Als dit vertramd wordt, wordt dit toegepast voor het goederenvervoer thv de perrons. Ben druk aan het zoeken waar ik dat gelezen heb. Ik denk Op de rails.
Gr Hans
-
In Den Haag op het Koekamp ligt een soortgelijke constructie. De sporen komend vanaf het Centraal Station spliten al op het grasveld met wissels. Dan lopen de sporen tegen elkaar als in de Leidsestraat in 020 waarna de sporen uit elkaar lopen richting het Korte Voorhout (links) en de Prinsessegracht (rechts). Ik ben vergeten hoe de constructie in elkaar zit, maar ik kan wel een keer een fotootje maken (duurt wel weer een maandje of langer voordat ik er langs kom).
Hier (https://maps.google.co.uk/maps?q=The+Hague,+The+Netherlands&ll=52.083269,4.31874&spn=0.003392,0.009457&sll=52.0704978,4.3006999&sspn=5.2017993,11.2866927&oe=utf-8&client=firefox-a&fb=1&gl=uk&hnear=The+Hague,+South+Holland,+The+Netherlands&t=m&z=18&layer=c&cbll=52.083269,4.31874&panoid=czEq6ZU5c2leb-SSl7Hcww&cbp=12,218.36,,1,16.42), maar je kan net de constructie van de wissels niet zien jammergenoeg...
-
Dat is hip, geloof ik, om de wisseltongen naar voren te halen en dan een stuk parallel te rijden. Ik zag dat in Rotterdam laatst ook.
-
Ik denk dat dat gedaan wordt omdat het onmogelijk is om een goed werkende Y-wissel te bouwen waarbij beide aftakkingen een scherpe bocht met kleine boogstraal zijn?
-
Dat gedeelte bij DH is om 2 reden een stuk strengelspoor:
- De bocht/afbuiging ligt midden op de brug/wegdek, daar wil je natuurlijk geen actief wissel hebben (elke 5 minuten omleggen)
- Om een bochtwissel met nodige risico's van dien is de wissel zoveel mogelijk in het nog rechte stuk gelegd
Plaatjes van de Bosbrug tijdens renovatie. fotos van digitaletram.nl:
(http://www.digitaletram.nl/actueel/2013/201310/2013343/P8161.jpg)
(http://www.digitaletram.nl/actueel/2013/201310/2013343/P8155.jpg)
(http://www.digitaletram.nl/actueel/2013/201310/2013343/P8157.jpg)
-
Lossetalbahn bij Kassel, halte Kaufungen Mitte.
Dank u! (y)
-
Strengelspoor (gantlet op z'n amerikaans, uit mijn hoofd) is, in deze uitvoering feitelijk niets meer dan een gewoon wissel (dus ook qua aandrijving / tongen) maar dan zonder puntstuk. Hoe ver de sporen uit elkaar liggen is van allerlei omstandigheden afhankelijk. Je hebt ook zgn voorgetrokken wissels. Hierbij ligt de aftakking op een locatie waar je de tongen op de normale plaats niet kwijt kan. Dit kan zijn dat de tongen op een brug zouden komen (te weinig inbouwdiepte) (Zaagmolenbrug Rotterdam). Ook kan het zijn dat de tongen midden op een drukke kruising zouden komen (Kruiskade-Middellandstraat / tunneltrace Rotterdam). In beide gevallen is een voorgetrokken wissel gebruikt wat dus strengelspoor oplevert (maar wel voor een rijrichting). Verder heb je dus ook strengelspoor waarbij normaal dubbelspoor overgaat in strengelspoor (tunnel/brug). Hierbij heb je dus juist geen tongen, maar wel een puntstuk.
Snappunog???
-
Snappunog???
Ik snappum helemaal. De grap is alleen dat de constructie waar Sobat mee begon eigenlijk geen strengelspoor is. Geen idee hoe het dan wel heet, maar er zal vast wel een woord voor zijn. Goeie kans dat dat een Duits woord is.
-
Uiteraard: Vierschienengleis
Prachtige taal toch..... 8)
-
Of is het Gleisverschlingung? Hoe dan ook prachtig woord ook.
En de hoeken en bochten die gemaakt worden :o : http://www.mk-urlaub.de/galerie/eisenbahn/kuriose_gleise-album-j.php
-
Ja, logisch toch? Die zoekterm had ik nog niet verzonnen.
Op deze wikipagina (http://de.wikipedia.org/wiki/Gleis) staat bijna onderaan een foto van de Gemmenicher Tunnel. Daar hebben ze de truc toegepast die ik in mijn eerste reactie noemde. Nu nog een foto van het wisselpunt zien te vinden.
-
Alstu 8) (http://www.eisenbahn-tunnelportale.de/lb/inhalt/tunnelportale/2552.html)
-
Zie je wel, gewoon wisseltongen.
-
Dat heb ik nou nog nooit gedaan...
-
Moet je eens proberen, best lekker hoor ;D
-
OK, ho maar.
Anders moeten we de Zamboni van stal halen...
Gr, Bert
-
Als je Googled op "gantlet" (de amerikaanse term) vind je veel varianten:
http://lisasfordmodelrailroadclub.blogspot.nl/2008/05/gantlet-track.html
(http://farm5.static.flickr.com/4113/5003692205_6ffffb0b7d.jpg)
en de andere kant:
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/29/Sechsschienengleis.JPG)
Dit is dus de variant waarbij er enkel wisseltongen gebruikt worden en geen puntstuk
(http://www.handlaidtrack.com/v/vspfiles/images/gantlet-schematic.jpg)
www.handlaidstrack / FastTrack
Hierbij dus de variant waarbij er enkel puntstukken gebruikt worden en geen tongen.
Zodra ik in de gelegenheid ben zal ik even een foto maken van een voorgetrokken wissel. weet er zo twee in de buurt
-
maar in de variant zonder wisseltongen vergeet je de doorrijstand over recht spoor.
het is eigenlijk geen strengelspoor ,op de getoonde foto's maar gewoon een drie sporig station op een beperkte ruimte.
-
In basis zijn er dus drie varianten:
1) normaal dubbelspoor dat ivm. ruimtegebrek even in elkaar gelegd word, zoals op de tekening hierboven.
2) een enkelsporige lijn (waar ook goederenvervoer op zit), die bij stations iets uit elkaar gehaald wordt, om de smallere trams naar het perron te leiden en de treinen over het middenspoor een brede doorgang te geven.
3) een verschoven wissel, om te voorkomen dat de wisseltongen midden op een kruising oid. komen te liggen.
-
Nog een 4e: Dubbelsporige klassieke tunnels waarbij treinen die buiten profiel zijn door het midden van de tunnel geleid worden, die net wat hoger is aan de zijkanten. Daardoor wordt de gehele tunnel echter tijdelijk enkelspoor.
-
Laurent, da's in feit gewoon een variant van 2. Zeker qua (spoor)constructie
-
Deels met je eens.
-
De foto toont een vierde variant. Enkelsporig baanvak met twee zijperrons. Wat is hier het nut van? ???
-
Niels, de foto toont variant 2. Zie de betreffende toelichting.
-
Per rijrichting heeft Kassel een perron.
Mogelijk zelfs ook één-richtingsmateriaal.
Vandaar 2 perrons en toch enkelspoor.
Met vriendelijke groet,
Michel
-
De foto toont een vierde variant. Enkelsporig baanvak met twee zijperrons. Wat is hier het nut van? ???
Quote even de foto waar je het over hebt, dat is zo natuurlijk niet duidelijk....
-
Deze foto's dus:
Als je Googled op "gantlet" (de amerikaanse term) vind je veel varianten:
http://lisasfordmodelrailroadclub.blogspot.nl/2008/05/gantlet-track.html
(http://farm5.static.flickr.com/4113/5003692205_6ffffb0b7d.jpg)
en de andere kant:
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/29/Sechsschienengleis.JPG)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img103.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img103.jpg)
Deze constructie gebruik je dus indien je, om wat voor reden dan ook, het hart van het spoor voor bepaalde treinen wilt verleggen. Hiervoor kunnen veel redenen zijn:- combinatie goederenvervoer en (veelal) lightrail, waarbij standaard goederen materieel te breed is om langs perrons te komen en je tussen personenmaterieel en perron geen al te grote opening wilt hebben met het perron
- een (veelal dubbelsporige) tunnel waarbij je veel buitenprofiel vervoer hebt. Door het veelal hoefijzer- of cirkelvormige tunnelprofiel heb je o.a. in het midden meer hoogte tot je beschikking en in ieder geval meer breedte. Met een dergelijke oplossing kan je dan meer van het tunnelprofiel gebruiken als standaard. Wel zal je dus een soort beveiliging moeten inbouwen dat het andere spoor, bij gebruik van het "midden-spoor" af gedekt wordt
Qua constructie maakt het niet zoveel uit of je het 2 of 3 sporig doet
-
Maar voor jou tweede variant hoef je niet per definitie strengelspoor aan te leggen, als het spoor maar in het hart van de tunnel ligt rij je met je goederentrein in het midden en dat kan een tram natuurlijk ook...
-
Bij 2 sporen gaat niets door het midden als je geen strengelspoor aanlegt. Als de 2 sporen volgens tram vrije ruimte profiel aangelegd is zullen treinen meer door het midden moeten.
Met vriendelijke groet,
Michel