BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 29 August 2014, 12:52:10

Titel: Strengelspoor
Bericht door: Hans Reints op 29 August 2014, 12:52:10
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img103.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img103.jpg)
Iemand enig idee hoe dit constructueel in elkaar zit?
Titel: Re: Strengelspoor
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 August 2014, 12:56:23
Waar heb je dit gezien?
Het lijkt een beetje op het uitwijkspoor wat soms in dubbelsporige tunnels wordt toegepast.
Bij vervoer buiten profiel kan een trein zo dichter bij het midden van de tunnel komen, waar meer ruimte is.
Het spreekt vanzelf dat het tegenspoor dan even niet gebruikt kan worden.
Titel: Re: Strengelspoor
Bericht door: martijn v m op 29 August 2014, 12:58:23
Voor de tram?
of lightrail waar ook een goederentrein moet kunnen komen?

tramwiki (http://nl.trams.wikia.com/wiki/Strengelspoor)

(https://farm6.staticflickr.com/5160/7076948491_7d512bf3c6_s.jpg) (https://flic.kr/p/bMndei)Leidsestraat - Amsterdam (Netherlands) (https://flic.kr/p/bMndei) by Meteorry (https://www.flickr.com/people/24406544@N00/), on Flickr
Titel: Re: Strengelspoor
Bericht door: Hans Reints op 29 August 2014, 13:16:41
Nee het is niet bedoeld zoals in A'dam bij de tram. het is een aftakking zoals Klaas bedoeld. Ik ben benieuwd hoe of dat wisselen gebeurd
Titel: Re: Strengelspoor
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 August 2014, 13:17:49
Waarschijnlijk gewoon met wisseltongen.
Titel: Re: Strengelspoor
Bericht door: Hans Reints op 29 August 2014, 13:21:31
Ja maar hoe??
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img104_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img104_1.jpg)
Zo iets?
Titel: Re: Strengelspoor
Bericht door: Edgar op 29 August 2014, 13:24:57
 ???
Helpt dit? : http://farm5.static.flickr.com/4113/5003692205_6ffffb0b7d.jpg
Titel: Re: Strengelspoor
Bericht door: Tjalling op 29 August 2014, 13:26:17
Hallo Edgar,

Waar is dat? Ik zocht dat plaatje!

Groet,
Tjalling
Titel: Re: Strengelspoor
Bericht door: Hans Reints op 29 August 2014, 13:27:58
Netjes :)
Titel: Re: Strengelspoor
Bericht door: Marc tramt op 29 August 2014, 13:29:39
Lossetalbahn bij Kassel, halte Kaufungen Mitte.
Titel: Re: Strengelspoor
Bericht door: Hans Gvz op 29 August 2014, 13:30:05
Er is een artikel geweest over de Hoekselijn. Als dit vertramd wordt, wordt dit toegepast voor het goederenvervoer thv de perrons. Ben druk aan het zoeken waar ik dat gelezen heb. Ik denk Op de rails.

Gr Hans
Titel: Re: Strengelspoor
Bericht door: Martijnstein op 29 August 2014, 13:35:28
In Den Haag op het Koekamp ligt een soortgelijke constructie. De sporen komend vanaf het Centraal Station spliten al op het grasveld met wissels. Dan lopen de sporen tegen elkaar als in de Leidsestraat in 020 waarna de sporen uit elkaar lopen richting het Korte Voorhout (links) en de Prinsessegracht (rechts). Ik ben vergeten hoe de constructie in elkaar zit, maar ik kan wel een keer een fotootje maken (duurt wel weer een maandje of langer voordat ik er langs kom).

Hier (https://maps.google.co.uk/maps?q=The+Hague,+The+Netherlands&ll=52.083269,4.31874&spn=0.003392,0.009457&sll=52.0704978,4.3006999&sspn=5.2017993,11.2866927&oe=utf-8&client=firefox-a&fb=1&gl=uk&hnear=The+Hague,+South+Holland,+The+Netherlands&t=m&z=18&layer=c&cbll=52.083269,4.31874&panoid=czEq6ZU5c2leb-SSl7Hcww&cbp=12,218.36,,1,16.42), maar je kan net de constructie van de wissels niet zien jammergenoeg...
Titel: Re: Strengelspoor
Bericht door: Edgar op 29 August 2014, 13:42:58
Dat is hip, geloof ik, om de wisseltongen naar voren te halen en dan een stuk parallel te rijden. Ik zag dat in Rotterdam laatst ook.
Titel: Re: Strengelspoor
Bericht door: Martijnstein op 29 August 2014, 13:57:25
Ik denk dat dat gedaan wordt omdat het onmogelijk is om een goed werkende Y-wissel te bouwen waarbij beide aftakkingen een scherpe bocht met kleine boogstraal zijn?
Titel: Re: Strengelspoor
Bericht door: WeKra op 29 August 2014, 16:21:41
Dat gedeelte bij DH is om 2 reden een stuk strengelspoor:

- De bocht/afbuiging ligt midden op de brug/wegdek, daar wil je natuurlijk geen actief wissel hebben (elke 5 minuten omleggen)
- Om een bochtwissel met nodige risico's van dien is de wissel zoveel mogelijk in het nog rechte stuk gelegd

Plaatjes van de Bosbrug tijdens renovatie. fotos van digitaletram.nl:

(http://www.digitaletram.nl/actueel/2013/201310/2013343/P8161.jpg)

(http://www.digitaletram.nl/actueel/2013/201310/2013343/P8155.jpg)

(http://www.digitaletram.nl/actueel/2013/201310/2013343/P8157.jpg)
Titel: Re: Strengelspoor
Bericht door: Tjalling op 29 August 2014, 16:26:00
Lossetalbahn bij Kassel, halte Kaufungen Mitte.
Dank u!  (y)
Titel: Re: Strengelspoor
Bericht door: guest7823 op 29 August 2014, 18:19:09
Strengelspoor (gantlet op z'n amerikaans, uit mijn hoofd) is, in deze uitvoering feitelijk niets meer dan een gewoon wissel (dus ook qua aandrijving / tongen) maar dan zonder puntstuk. Hoe ver de sporen uit elkaar liggen is van allerlei omstandigheden afhankelijk. Je hebt ook zgn voorgetrokken wissels. Hierbij ligt de aftakking op een locatie waar je de tongen op de normale plaats niet kwijt kan. Dit kan zijn dat de tongen op een brug zouden komen (te weinig inbouwdiepte) (Zaagmolenbrug Rotterdam). Ook kan het zijn dat de tongen midden op een drukke kruising zouden komen (Kruiskade-Middellandstraat / tunneltrace Rotterdam). In beide gevallen is een voorgetrokken wissel gebruikt wat dus strengelspoor oplevert (maar wel voor een rijrichting). Verder heb je dus ook strengelspoor waarbij normaal dubbelspoor overgaat in strengelspoor (tunnel/brug). Hierbij heb je dus juist geen tongen, maar wel een puntstuk.

Snappunog???
Titel: Re: Strengelspoor
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 August 2014, 18:47:36
Snappunog???
Ik snappum helemaal. De grap is alleen dat de constructie waar Sobat mee begon eigenlijk geen strengelspoor is. Geen idee hoe het dan wel heet, maar er zal vast wel een woord voor zijn. Goeie kans dat dat een Duits woord is.
Titel: Re: Strengelspoor
Bericht door: Marc tramt op 29 August 2014, 20:15:44
Uiteraard: Vierschienengleis

Prachtige taal toch..... 8)
Titel: Re: Strengelspoor
Bericht door: Jeronimos op 29 August 2014, 20:29:56
Of is het Gleisverschlingung? Hoe dan ook prachtig woord ook.

En de hoeken en bochten die gemaakt worden :o :  http://www.mk-urlaub.de/galerie/eisenbahn/kuriose_gleise-album-j.php
Titel: Re: Strengelspoor
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 August 2014, 20:33:02
Ja, logisch toch? Die zoekterm had ik nog niet verzonnen.
Op deze wikipagina (http://de.wikipedia.org/wiki/Gleis) staat bijna onderaan een foto van de Gemmenicher Tunnel. Daar hebben ze de truc toegepast die ik in mijn eerste reactie noemde. Nu nog een foto van het wisselpunt zien te vinden.
Titel: Re: Strengelspoor
Bericht door: Tjalling op 29 August 2014, 20:41:58
Alstu  8) (http://www.eisenbahn-tunnelportale.de/lb/inhalt/tunnelportale/2552.html)
Titel: Re: Strengelspoor
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 August 2014, 20:48:07
Zie je wel, gewoon wisseltongen.
Titel: Re: Strengelspoor
Bericht door: Tomasso op 29 August 2014, 21:08:50
Dat heb ik nou nog nooit gedaan...
Titel: Re: Strengelspoor
Bericht door: roadster36 op 30 August 2014, 07:18:08
Moet je eens proberen, best lekker hoor  ;D
Titel: Re: Strengelspoor
Bericht door: Bert van Gelder op 30 August 2014, 10:24:41
OK, ho maar.
Anders moeten we de Zamboni van stal halen...

Gr, Bert
Titel: Re: Strengelspoor
Bericht door: guest7823 op 30 August 2014, 17:28:49
Als je Googled op "gantlet" (de amerikaanse term) vind je veel varianten:

http://lisasfordmodelrailroadclub.blogspot.nl/2008/05/gantlet-track.html

(http://farm5.static.flickr.com/4113/5003692205_6ffffb0b7d.jpg)

en de andere kant:

(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/29/Sechsschienengleis.JPG)

Dit is dus de variant waarbij er enkel wisseltongen gebruikt worden en geen puntstuk

(http://www.handlaidtrack.com/v/vspfiles/images/gantlet-schematic.jpg)
www.handlaidstrack / FastTrack

Hierbij dus de variant waarbij er enkel puntstukken gebruikt worden en geen tongen.

Zodra ik in de gelegenheid ben zal ik even een foto maken van een voorgetrokken wissel. weet er zo twee in de buurt
Titel: Re: Strengelspoor
Bericht door: Henk Boshuyzen op 31 August 2014, 08:02:03
maar in de variant zonder wisseltongen vergeet je de doorrijstand over recht spoor.
het is eigenlijk geen strengelspoor ,op de getoonde foto's maar gewoon een drie sporig station op een beperkte ruimte.
Titel: Re: Strengelspoor
Bericht door: treinenhobby op 31 August 2014, 12:34:34
In basis zijn er dus drie varianten:

1) normaal dubbelspoor dat ivm. ruimtegebrek even in elkaar gelegd word, zoals op de tekening hierboven.

2) een enkelsporige lijn (waar ook goederenvervoer op zit), die bij stations iets uit elkaar gehaald wordt, om de smallere trams naar het perron te leiden en de treinen over het middenspoor een brede doorgang te geven.

3) een verschoven wissel, om te voorkomen dat de wisseltongen midden op een kruising oid. komen te liggen.
Titel: Re: Strengelspoor
Bericht door: laurent op 31 August 2014, 17:39:41
Nog een 4e: Dubbelsporige klassieke tunnels waarbij treinen die buiten profiel zijn door het midden van de tunnel geleid worden, die net wat hoger is aan de zijkanten. Daardoor wordt de gehele tunnel echter tijdelijk enkelspoor.
Titel: Re: Strengelspoor
Bericht door: guest7823 op 31 August 2014, 17:52:30
Laurent, da's in feit gewoon een variant van 2. Zeker qua (spoor)constructie
Titel: Re: Strengelspoor
Bericht door: laurent op 31 August 2014, 17:53:21
Deels met je eens.
Titel: Re: Strengelspoor
Bericht door: Niels B op 31 August 2014, 22:07:58
De foto toont een vierde variant. Enkelsporig baanvak met twee zijperrons. Wat is hier het nut van?  ???
Titel: Re: Strengelspoor
Bericht door: Dirk J op 31 August 2014, 22:10:37
Niels, de foto toont variant 2. Zie de betreffende toelichting.
Titel: Re: Strengelspoor
Bericht door: Michel van den Hof op 31 August 2014, 22:39:43
Per rijrichting heeft Kassel een perron.
Mogelijk zelfs ook één-richtingsmateriaal.
Vandaar 2 perrons en toch enkelspoor.

Met vriendelijke groet,
Michel
Titel: Re: Strengelspoor
Bericht door: Thom op 01 September 2014, 00:44:59
De foto toont een vierde variant. Enkelsporig baanvak met twee zijperrons. Wat is hier het nut van?  ???
Quote even de foto waar je het over hebt, dat is zo natuurlijk niet duidelijk....
Titel: Re: Strengelspoor
Bericht door: treinenhobby op 01 September 2014, 13:04:15
Deze foto's dus:

Als je Googled op "gantlet" (de amerikaanse term) vind je veel varianten:

http://lisasfordmodelrailroadclub.blogspot.nl/2008/05/gantlet-track.html

(http://farm5.static.flickr.com/4113/5003692205_6ffffb0b7d.jpg)

en de andere kant:

(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/29/Sechsschienengleis.JPG)
Titel: Re: Strengelspoor
Bericht door: guest7823 op 01 September 2014, 13:20:36
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img103.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img103.jpg)

Deze constructie gebruik je dus indien je, om wat voor reden dan ook, het hart van het spoor voor bepaalde treinen wilt verleggen. Hiervoor kunnen veel redenen zijn:Qua constructie maakt het niet zoveel uit of je het 2 of 3 sporig doet
Titel: Re: Strengelspoor
Bericht door: Thom op 02 September 2014, 00:58:05
Maar voor jou tweede variant hoef je niet per definitie strengelspoor aan te leggen, als het spoor maar in het hart van de tunnel ligt rij je met je goederentrein in het midden en dat kan een tram natuurlijk ook...
Titel: Re: Strengelspoor
Bericht door: Michel van den Hof op 02 September 2014, 06:34:43
Bij 2 sporen gaat niets door het midden als je geen strengelspoor aanlegt. Als de 2 sporen volgens tram vrije ruimte profiel aangelegd is zullen treinen meer door het midden moeten.

Met vriendelijke groet,
Michel