BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: sbeetje op 29 August 2014, 12:50:00

Titel: Piekstroom meten met ampèremeter, analoge lok
Bericht door: sbeetje op 29 August 2014, 12:50:00
beste modelliefhebbers

Kun je de piekstroom meten met een ampere meter bij een analoge loc? Zodat ik een geschikte decoder kan kopen? In normaal bedrijf verbruikt ie 500mA. Kun je de piekstroom uitrekenen aan de hand van het normale verbruik (bvb: x2). Ik heb een fleischmann 7171

iemand die kan helpen
Titel: Re: piekstroom meten met ampere meter
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 August 2014, 13:16:55
De gangbare manier om dit te meten: zet de (analoge) loc op een stuk spoor. Draai de trafo open tot de maximale spanning en hou de loc tegen zodat de wielen niet kunnen draaien. De stroom die je dan meet is de maximale stroom die de motor kan trekken.
Niet te lang laten duren natuurlijk, want het is niet echt goed voor het motortje. Maar een paar seconden kan geen kwaad.
Titel: Re: piekstroom meten met ampere meter
Bericht door: Wim Ros op 29 August 2014, 13:27:00
Een geschikte decoder voor de loc is een Kuehn N025, Kuehn N045, Lokpilot micro.
Daar hoef je verder niet moeilijk voor te doen. ;)

Groetjes
Titel: Re: Piekstroom meten met ampèremeter, analoge lok
Bericht door: sbeetje op 01 September 2014, 22:12:13
bedankt voor jullie tips. Ik ben terug een stap verder.
Titel: Re: Piekstroom meten met ampèremeter, analoge lok
Bericht door: guest7823 op 01 September 2014, 22:32:26
De samenvatting in een van de recentere Model Railroad Hobbyist was feitelijk: "don't bother"

Zal eens zoeken of ik het betreffende artikel makkelijk kan vinden
Titel: Re: Piekstroom meten met ampèremeter, analoge lok
Bericht door: guest7823 op 01 September 2014, 22:36:45
http://model-railroad-hobbyist.com/magazine/back-issues

Maart 2014 nummer: Myth of DCC, item 10

Have fun
Titel: Re: Piekstroom meten met ampèremeter, analoge lok
Bericht door: ex44 op 01 September 2014, 22:39:28
Hmm... de hierboven beschreven methode heb ik eens (min of meer) toegepast op mijn V200 van Roco. De stroom die ontstond door het blokkeren van de motor was niet de oorzaak van het overlijden van de decoder, maar, zoals ik later ergens las, waarschijnlijk de stroom die de motor trekt als hij vanuit stilstand in beweging komt, zijn eigen moment moet overwinnen heet dat geloof ik.
Titel: Re: Piekstroom meten met ampèremeter, analoge lok
Bericht door: Timo op 01 September 2014, 22:55:19
De stroom om weg te komen uit stilstand kan niet hoger zijn dan wanneer je de motor tegen houdt. Een stilstaande motor is de meest ongunstigste situatie.


Timo
Titel: Re: Piekstroom meten met ampèremeter, analoge lok
Bericht door: Fred Eikelboom op 02 September 2014, 16:22:05
Een stilstaande motor is de minst ongunstigste situatie.
Timo
Je bedoeld hiermee te zeggen dat een stilstaande motor de beste situatie is  ???
Titel: Re: Piekstroom meten met ampèremeter, analoge lok
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 September 2014, 16:32:14
Volgens mij schrijft Timo hier precies het omgekeerde van wat hij bedoelt.
Titel: Re: Piekstroom meten met ampèremeter, analoge lok
Bericht door: Fred Eikelboom op 02 September 2014, 16:37:35
Psies, dat vermoeden had ik ook al.  ;)
Titel: Re: Piekstroom meten met ampèremeter, analoge lok
Bericht door: ivanzon op 02 September 2014, 21:02:04
De startstroom is het hoogste wat er ooit bereikt gaat worden, dus zware trein eraan en dan vanuit stilstand meten
Titel: Re: Piekstroom meten met ampèremeter, analoge lok
Bericht door: Timo op 02 September 2014, 21:34:32
Oeps, aangepast ::)
...meest ongunstigste situatie.


Timo

Timo
Titel: Re: Piekstroom meten met ampèremeter, analoge lok
Bericht door: Tjibbeb op 02 September 2014, 21:38:35
Puur theoretisch is er nog een andere mogelijkheid, tegenstroom remmen.
Dus met vliegwiel erop vol gas de ene kant op en dan het geheel ompolen.
Heb ooit eens gehoord dat een machinist dat met een echte trein op snelheid heeft gedaan. Van tevoren had hij ervoor gezorgd dat alle beveiligingen die dit tegengaan niet konden werken.
Kan natuurlijk ook een broodje aap zijn.
Titel: Re: Piekstroom meten met ampèremeter, analoge lok
Bericht door: Fred Eikelboom op 02 September 2014, 21:42:27
Oeps, aangepast ::)
Timo

Thanx, nu is het duid en luidelijk.  ;D
Titel: Re: Piekstroom meten met ampèremeter, analoge lok
Bericht door: Menno op 03 September 2014, 13:52:26
De startstroom is het hoogste wat er ooit bereikt gaat worden, dus zware trein eraan en dan vanuit stilstand meten
Dat helpt alleen niet, want zelfs een analoge meter is te traag om die stroom goed in beeld te brengen. Hoewel ik het zelf geen goed idee vind om op het randje te gaan zitten kwa vermogens, kan ik me voorstellen dat het wel eens voorkomt dat er zo krap gedimensioneerd moet worden en je dit soort testen moet doen.

Echter, de stroom bij blokkering van de motor meten, is dan stukken betrouwbaarder dan de startstroom vanuit stilstand: tegen de tijd dat de meter uitslaat of het display van informatie voorziet, is de piekstroom alweer voorbij.

Uhm Tjibbeb: misschien mis ik iets, maar we hebben het niet over het afremmen van een trein, maar over het meten van de stroom die de motor van een trein op z'n hoogst zal opnemen.
Titel: Re: Piekstroom meten met ampèremeter, analoge lok
Bericht door: Tjibbeb op 03 September 2014, 22:06:50
Beste Menno.
De stroom daalt omdat de motor een tegen-EMK gaat opwekken tijden het draaien. Bij stilstand is de waarde hiervan nul en wordt de stroom begrenst door de ohmse waarde in het circuit. Wanneer je een motor echter ompoolt (draairichting omkeren) werkt de tegenspanning van de nog draaiende motor ineens met de nieuw aangelegde spanning mee. De stroom zal dan hoger zijn dan bij een geblokkeerde motor. Dit wordt tegenstroomremmen genoemd.
Voor het bepalen van de maximale stroom in de miniatuur situatie is dit niet nodig, maar de stelling dat de motor de grootste stroom opneemt bij stilstand is daarmee te ontkrachten.
Titel: Re: Piekstroom meten met ampèremeter, analoge lok
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 September 2014, 22:29:27
Tjibbe, wat je vertelt over dat tegenspanning geven klopt wel, maar zoals je zelf constateert is het bij modeltreinen niet relevant. Als je analoog rijdt moet je zoiets gewoon niet doen, en bij digitaal denk ik dat je het helemaal niet voor elkaar krijgt om de motorspanning om te polen voordat de trein stil staat.
Titel: Re: Piekstroom meten met ampèremeter, analoge lok
Bericht door: ivanzon op 04 September 2014, 12:28:00
Als je perse wil testen op de 'omdraaien op max snelheid' methode moet je zo een oude fleischmann trafo vinden met een rijrichting schakelaar zonder blokkering (een tr52 of een 710) En daar zijn ze al snel vanaf gestapt
Titel: Re: Piekstroom meten met ampèremeter, analoge lok
Bericht door: Dirk J op 04 September 2014, 12:51:53
Nou ja, snel...

Ik heb er twee en als jochie vond ik het wat leuk  ;D

Als je dat soort grappen buiten beschouwing laat kun je eenvoudig de ohmse weerstand van de motor bij stilstand meten, en daarmee de maximale aanloopstroom vanuit stilstand uitrekenen.