BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: rail4marcel op 03 September 2007, 19:51:51
-
Weet iemand wanneer deze loc in Nederland te koop is.
-
Op de site van Rioco staat dat uitlevering gepland staat voor de maand september. Dus hou je treinenwinkel in de gaten en/of bestel er een (of meer).
Grn, WT
-
Nou eentje is wel genoeg :P Ik ben benieuwd meestal leverd roco wel redelijk op tijd. Bedankt voor de info.
-
We hebben hem in bestelling staan, ik hoop dat wanneer hij binnen is ik direct een mailtje krijg :D
Groet,
Hans
-
Is er iets bekent waarom deze taurus vertraagd is. Ik neem aan dat hij gewoon een kleine vertraging heeft maar ja je weet maar nooit
-
Ik heb ook geen idee. Maar ook ik weet dat ik een mailtje krijg van mijn leverancier.
Groeten
Olav
-
Toevallig, ik heb vandaag Roco gemaild om te vragen wat de status is.
Ben erg benieuwd.
-
volgens mij komt hij pas met de kerst :-[
-
Tijd genoeg om kombochten te leggen op je baan voor die "race" loc dus.
Kees-Jan
-
Hoi,
Reactie van Roco.
Lieber Modelleisenbahnfreund,
Zuerst müssen wir uns für die späte Antwort entschuldigen. Leider waren wir unter anderem durch die Urlaubszeit personell dazu nicht früher in der Lage.
Wir können Ihnen mitteieln, dass die Weltrekord Lok noch vor Weinachten in den Geschäften zu kaufen sein wird.
Wir wünschen Ihnen weiterhin viel Spass mit der Modelleisenbahn.
Mit freundlichen Grüssen
Modelleisenbahn GmbH
Groetjes,
Hans
-
Even voor de duidelijkheid, ze is toch ook even hier geweest ?
Ik kan me herinneren dat ik ze heb zien rijden op de HSL zuid....
-
Ze heeft hier inderdaad proefgereden op de HSL en ik geloof zelfs op de betuweroute, maar dit laatste weet ik niet zeker. Op de HSL heb ik ze in ieder geval persoonlijk in actie gezien :P
(http://i177.photobucket.com/albums/w225/rrvm1971/102_3422.jpg)
Plaatje op de waalhaven zuidzijde, waar de loc regelmatig een aantal keren heeft "overnacht"
-
Chris, ja zeker!
In 2 uitvoeringen;
(http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/1216/1216_3.jpg) (http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/1216/1216_3.jpg)
Hoofddorp , juli 2006. Dit is de lok vóór het rekord.
en
(http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/1216/1216_5.jpg) (http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/1216/1216_5.jpg)
Hoofddorp, april 2007.
Later dit jaar is de lok weer een paar weken hier geweest, had alleen geen tijd voor foto's.
Beide foto's zijn van mij.
Wel netjes van Roco, zelfs op zondag een antwoord.
-
klik = besteld ;D
-
Ok kan ik hem toch nog dit jaar kopen. Komt die rooie varian ook nog uit van roco?
-
Niet dé rode, wel een andere rode (http://www.roco.cc/content.php?id=1795&pd=3114&kat_id=MTEsCgkJCQkJCQkJCQkJMSwKCQkJCQkJCQkJCQksCgkJCQkJCQkJCQkJTG9rb21vdGl2ZW4sCgkJCQkJCQkJCQkJLAoJCQkJCQkJCQkJCTEKCQkJCQkJCQkJCQksMCwwLDE=&typ_1=&land=&epoche=&spur=1&artikelnummer=&search=&p_search=&page_cp=6&acdc=&archiv=&PHPSESSID=9f9df73e4c70b46418c7d08f4c00e177) variant.
December 07 staat bij deze.
-
Ligt er misschien ook aan dat het niet zomaar een variant is, maar dat er een hele nieuwe kap moet komen.
Groetjes,
Robbert
-
Het is toch gewoon dezelfde ze hebben allebij 4 panto's dus is het gewoon dezelfde rode alleen dan met wat extra tekst.
-
Check de deuren eens...
Groetjes,
Robbert
-
Robbert heeft gelijk, het is een nieuwe kap.
-
Check de deuren eens...
Ik zie geen verschil, help me eens.
peter
-
Cabine deuren en deur in het midden.
-
Dat is idd duidelijk, ikzelf zat de verkeerde foto's te vergelijken.
Maar dan hadden ze in de eerste uitvoering wel erg lastige toegang tot de cabine.
-
Het antwoord van Roco is niet geheel naar werkelijkheid. De vertraging is gekomen door de problemen die men heeft/had om de zilverkleurige -chroom is misschien beter- op de donkergrijze ondergrond te tamponeren. Men is tussentijds met een rode (de meest voorkomende 1216) als herfstneuheit gekomen, misschien om bij verdere vertraging toch een 1216 voor Kerst op de markt te zetten. De plaatjes die van de Roco wereldrecordloc de ronde doen zijn van een handmodel gemaakt uit een 1016/1116 en is dus tekort. Tevens zijn de panto's van het verkeerde type en is het dak niet juist.
Op de beurs in Wenen vorig weekend en Leipzig het weekend ervoor, was een model van de rode 1216 tentoongesteld en nog steeds de 'verkeerde grijze'.
Aangezien hobbyisten alleen maar naar de buitenkant kijken, hier een verhaaltje over het echte model; Eenvoudig gezegd is het een Taurusbody met de electrische installatie van een '189' erin, daar dit niet geheel paste, is het frame/loc 30 cm langer en om de stijfheid te garanderen zijn de instap-/cabine deuren uit de zijkant naar de cabine verplaatst. Middenfrontsein is boven het frontruit geplaatst en niet eronder. Het metale paneel dat onder het fronruit de voorkant vormt, bestaat nu uit één deel en vroeger uit drie delen, te zien aan de 'lijntjes'op de hoeken boven de frontseinen bij de Taurus1 en 2.
Andere panto's, niet meer van Siemens , maar van Stemmann. Laatste firma is ook een van de firma's vermeld in een zilver-/chrome sticker op de recordloc, net als Roco en Eisenbahnrevue, om er een paar te noemen. Dak is lager en net als bij de 189 bevindt zich daar een daktuin (zoals de Duitsers dat noemen) met electrische apparatuur. Deze worden verborgen door zijpanelen voor de vormgeving. De Taurus van het ES64U1 en-2 type hebben dit niet. Siemens benaming voor deze loc is trouwens ES64U4. In tegenstelling tot de 'oude' typen Taurus is deze in principe geschikt voor gelijkspanning, maar wordt naar behoefte van zijn inzetgebied geschikt gemaakt voor die regio ofwel land. Dit gebeurd voor de 'elektriek' softwarematig en tevens zijn er soms (Italië en Zwitserland) ook hardwarematige veranderingen nodig en dan hebben we het niet eens over vele wettelijke eisen die per land aanzienlijk verschillen, daar gaan we hier niet verder op in.
Over de kleurtjes; de meeste zijn rood en de afwijking op de standaard Taurus is de 'sterretjes boog' met de tekst "Part of the Best". Dan is er nog een in Euro look en de wereldrecordloc in het grijs, die voorheen ook rood was met de tekst "borderless, powerful, fast"/First European Highspeed Locomotive" erop. Het is de bedoeling om drie deelseries te maken, maar op dit moment worden ze voornamelijk nog op de Kufstein-Innsbruck-Brenner verbinding ingezet en ik heb ze afgelopen september daar kunnen aanschouwen.
(http://www.joshua-homepage.nl/forum/IMG_4634.jpg)
Link naar forum met modelfoto: http://www.bahnforum.info/smf/index.php?topic=58099.36 (http://www.bahnforum.info/smf/index.php?topic=58099.36)
Jos, die diverse ritten op de HSL met de 1216050 meegemaakt heeft, zie onder.
(http://www.joshua-homepage.nl/werk/Hfd-MY_1216-050_11-04-07_IMG_4060.jpg)
-
Maar dan hadden ze in de eerste uitvoering wel erg lastige toegang tot de cabine.
? Waarom, heb je zelf ervaringen hoe het is om een cabine binnen te gaan? De opening waar je door moet is dezelfde!?
Deze loc's zijn geschikt voor 230km/h en het is een makkelijke manier om hem luchtdicht te maken voor de airco en de drukverschillen die op kunnen treden. De 1016/1116/ES64U1 en 2 hebben zijgangen de 1216/ES64U4 heeft een middengang, dus ook daarom heeft men de deuren verplaatst.
Jos
-
Voor de liefhebbers, de Roco 1216 komt in het grootste deel van Europa uit in week 51 (de week voor Kerst). Dit geldt dan zowel voor de gewone rode 1216 versie (62486/68486), als voor de 1216 050 Wereldrekord versie (62485/68485).
Ik heb gewoon even zelf met Roco gebeld in Oostenrijk en dit was hun antwoord.
Groet Petertrein81,
-
Ok bedankt. Nou maar hopen dat die datum ook gehaald wordt.
-
Wat is eigenlijk de adviesprijs van dat ding in AC?
Groetjes,
Robbert
-
Komt die wel voor AC? ik heb daar nog nergens iets over gelezen.
-
Ja, de nummers in mijn bericht hierboven die met 68 beginnen zijn de nummers van de AC (Wisselspannings) variant van de beide loks. Voor de prijs van de lok zou ik met de genoemde nummers bij de hand je lokale handelaar raadplegen of de site van Roco (http://www.roco.co.at/).
Groet Petertrein81,
-
208 euro.
Groetjes,
Robbert
-
Ik heb bericht gehad van Roco per mail. Slecht nieuws helaas.
De levering van de Vmax357 1216 (62485/68485) zal waarschijnlijk pas in Januari 2008 gaan geschieden. De rode 1216 ligt wel voor de kerst in de winkel.
Groet Petertrein81,
-
Dat is erg vervelend. Maar ja het wordt langzaam normaal in de modelspoorwereld.
-
Klik hier voor foto's van het model. (http://drehscheibe-online.ist-im-web.de/forum/read.php?10,3569070,3569098#msg-3569098)Even naar ondere scrollen en je ziet 1 foto.
Groetjes,
Robbert
-
Dat ziet er goed uit.
-
Voor de liefhebbers, de Roco 1216 komt in het grootste deel van Europa uit in week 51 (de week voor Kerst). Dit geldt dan zowel voor de gewone rode 1216 versie (62486/68486), als voor de 1216 050 Wereldrekord versie (62485/68485).
Groet Petertrein81,
De 'rode' is vandaag uitgekomen in Oostenrijk, dus niet in week 51 maar 49 en de 'grijze' komt half januari. Zie http://www.memoba.at/
Groet Jos
-
Niet verkeerd:
(http://www.memoba.at/bilder/roco_ro62486.jpg)
Foto/© memoba.at
Groetjes,
Robbert
-
Ziet er goed uit. Dat beloofd wat voor de wereldrecord loc.
-
In het draadje van Ralf, over zijn bezoek aan de beurs staat het model gewoon te zien hoor... Sterker, gewoon een paar draadjes hierboven staat een link naar de wereldrecord lok.
-
Chris,
Dat is ook gemeld in dit draadje op deze pagina, maar ik vond deze foto toch wat duidelijker over de dakindeling en de aanpassingen in de deuren.
Groetjes,
Robbert
-
Ja prima. Mijn opmerking was meer voor Marcel, voor het geval ie de foto niet had gezien.
-
Hier! (http://www.bahnforum.info/smf/index.php?topic=46434.msg685438#msg685438) de eerste plaatjes!
*gulp* ding ziet er echt heel goed uit. Ben benieuwd wanneer hij hier in nl te verkrijgen is.
Hij wordt geleverd zonder nummer op de voorkanten, zo heeft hij een week of 7 rond gereden.
Erg gaaf ding!
Mvgr,
Hans
-
Dat ziet er zeker niet slecht uit !
Hij wordt geleverd zonder nummer op de voorkanten, zo heeft hij een week of 7 rond gereden.
Klopt, beetje kaale plek, maar in NL heeft de loc dacht ik niet gereden zonder nummer... ;)
Groetjes,
Robbert
-
Robbert,
Klopt, ik heb ff de foto's van mij nagekeken, nrtje staat er op.
-
Hoi Hans
Kan je een foto plaatsen aangezien ik het model besteld heb en het juist wil maken dan ?
Of mij toezenden ?
-
Chris, bij deze:
(http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/1216/1216_5.jpg) (http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/1216/1216_5.jpg)
Beetje erg beroerd te zien, maar je ziet het wel!
In bovengenoemde link staan er ook veel duidelijkere plaatjes van.
Hoe wil je het maken?
Groet,
-
Ik heb nog geen idee.
-
Chris,
In de link die Hans als eerste heeft geplaats over het model staan ook foto's van het 1:1 model. Moet je wel even naar beneden scrollen, dan zie je wat duidelijke verschillen.
Groetjes,
Robbert
-
De Roco 1216 050 is in de uitvoering zoals hij tijdens de recordpoging van 357 km/h op 02.09.2006, vandaar de afwezigheid van nummers op de fronten.
Als je foto's zoekt van de geslaagde recordpoging kun je zien dat de kleurenstelling en de stickers precies kloppen met het productiemodel van Roco.
Groet Petertrein81,
-
Ik heb inmiddels wat foto's genomen op de HSL vergeleken met foto's van de bollen op het model. Één kant klopt precies met het model, de kant met de ÖBB en DB logo's erop om precies te zijn. De andere kant, die met o.a. Roco erop, klopt volgens mij ook maar daar is geen goede foto van te vinden genomen op de HSL.
Hier zijn een paar foto's van bahnforum.net van de zilveren bollen op het model:
(http://img135.imageshack.us/img135/741/stp83731gw6.jpg)
(http://img515.imageshack.us/img515/5535/stp83728me0.jpg)
En een goede foto van één kant van de 1216 050 op de HSL vind je hier:
http://www.joshua-homepage.nl/werk/Hfd-MY_1216-050_11-04-07_IMG_4060.jpg
Vergelijk deze met de bovenste foto van het model.
Dan zoek ik alleen nog een foto van de andere zijde van de lok genomen op de HSL, iemand deze in archief misschien??? ???
Wat wel zeker verschilt is dat de lok bij zijn bezoek aan NL inmiddels nummers op de fronten had gekregen (1216 050 en E190 050) en die heeft het model niet. Deze nummers stonden er tijdens de recordpoging namelijk nog niet op.
Groet Petertrein81,
-
Ik heb nog wel een foto van de andere kant.
(http://home.versatel.nl/d.v.d.voort/1216050-5k.PNG) (http://home.versatel.nl/d.v.d.voort/1216050-5.PNG)
Klik op plaatje om te vergroten.
Genomen tijden de Open dag Siemens testcentrum
Dennis
-
He daar ben ik ook geweest, je bent me net voor maar jouw foto geeft dan ook een beter beeld van die stckers ;D
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P8195389.jpg) (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P8195389.jpg)
Ik vind het wel een beetje een kermislocomotief, het leuke is natuurlijk dat die nogal eens in Nederland heeft gereden en ik hem dagelijks zag vanuit de trein (als passagier)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/kermislok.jpg) (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/kermislok.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/IMG_5586.jpg) (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/IMG_5586.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P8195380.jpg) (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P8195380.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/IMG_5592.jpg) (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/IMG_5592.jpg)
-
(http://i177.photobucket.com/albums/w225/rrvm1971/102_3421.jpg)
(http://i177.photobucket.com/albums/w225/rrvm1971/102_3423.jpg)
(http://i177.photobucket.com/albums/w225/rrvm1971/102_3425.jpg)
Nog wat plaatjes voor de duidelijkheid.
Voor zover ik weet rijd deze loc nog steeds in Nederland, heb hem vorige week nog een aantal malen over de HSL zien rijden.
-
De loc is dus helemaal goed zoals wij hem kennen. alleen mist hij de nummertjes op de neus.
-
@ Bob die foto van mij is een bewerkte van de zelfde line up als die van u.
Dennis
-
Hij klopt op de nummers na inderdaad precies, das toch fijn om te weten als je hem in bestelling hebt staan.
PS. Het zou kunnen dat de mijne morgen aankomt. Als ie er is kunnen jullie uiteraard op een (paar) plaatje(s) rekenen.
Groet Petertrein81,
-
Aangezien er geen foto's zijn neem ik aan dat hij nog niet binnen is?
-
Ik heb even gekeken hoe het met de levering in Oostenrijk is, maar er schijnen in Oostenrijk Roco leveranciers te zijn die ruim 200 Weltrekord loks in bestelling hebben staan en die er maar 15 á 20 van Roco hebben ontvangen in de eerste levering.
Nu is Roco niet echt heel gefixeerd op de thuismarkt en hebben we in NL nog het voordeel dat Roco (lees: Modelleisenbahn Gmbh) zelf de importeur is voor Nederland.
Maar ik vrees dat het dus, ondanks de goede wil van mijn leverancier, nog even gaat duren.
Groet Petertrein81,
-
Ok dat is wel vervelend. Nou hopen dat wij ze snel hier krijgen :P
-
Zo ik hem ook eindelijk binnen gekregen.
Het is echt een heel gaaf model geworden. Met al die zilveren bollen erop. echt super.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_0196.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_0196.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0187_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0187_1.jpg)
Het doosje is op de zelfde wijze uitgevoerd als bij de 2400.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0195.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0195.jpg)
De bedrukking is ook echt heel erg strak.
Manuel
-
WOW
dat ziet er gaaf uit.
Mooi model hoor, hmmm wel of niet kopen :-|
-
ja wel kopen ;D
Manuel
-
haha
ik denk er nog even over, ik vind hem gaaf, maar ja past niet echt op mijn baan. Aan de andere kant heb ik z'n grootje broertje wel al vaak life gezien
dilema's dilema's ::)
-
Moet er ook nog even over nadenken. Ik heb mijn baan al aangepast want nu verzamel ik niet meer alleen nederlands. Maar ook buitenlands wat hier gereden heeft. Maarja na de testen zal deze ook nooit meer hier komen.
-
Vandaag telefoon gehad van mijn leverancier, ook mijn Roco Weltrekord Taurus is aangekomen. Ik ga hem morgen ophalen en dan volgen er misschien nog een paar plaatjes.
Groet Petertrein81,
-
Jaaa.. voor mij ligt ie ook klaar, maar ik vrees dat ik er morgen geen tijd voor heb, moet helemaal naar Deventer....
-
Deventer, da's gelukkig helemaal niet ver! ;D
-
Misschien heb ik erover heen gelezen, maar wat kost ie nou ;D.
Edit: Toch erover heen gelezen, klopt die €208?
Gr Marco
-
Als ik kijk op de site van Roco, staat ie met een advies prijs van 169 euro
Menno
-
Gelijkstroomversie = 169 euro
Wisselstroomversie = 208 euro.
Beide bedragen zijn adviesprijzen van de fabrikant.
Dus Marco, als je gelijkstroom rijdt is dit waarschijnlijk een meevaller.
-
@ Arjan6511 en Menno.
Bedankt voor de snelle reactie en inderdaad dit is een flinke meevaller.
Denk dat ik de einde jaars bonus nu wel weet uit tegeven ;D
-
Gisteravond hem opgehaald bij MTE.
Plaatjes moet ik nog ff maken.
-
Hoe rijdt hij eigenlijk.
Heeft iemand dat al getest?
-
Ding rijdt geweldig!
Erg lollig is ook het grootlicht aan en uitzetten (digitaal)
Hij rijdt echt goed had ik dat al gezegd.
Kwam er wel achter dat je de kap (cabine 1 op de juiste plek) goed er op moet zetten, anders ontspoort hij. (dus cab1 op de plek van 2 gaat niet)
Hij is gigantisch gedetailleerd, en een hoop losse onderdelen zitten er fabriek af al op (ruitewissers etc)
-
Heb dan niet de RecordTaurus, maar de blauw-witte van de Wiener Lokalbahnen (model voor de ROCO-club) en ook die ziet er goed uit en rijdt ook fanastisch. Ben er erg content mee, en een tweede in een andere kleur komt er waarschijnlijk ook wel een keer.
Die van ROCO is niet te vergelijken met de hobby-uitvoering van Piko, en de meerprijs meer dan waard.
-
Hij rijdt naar volle tevredenheid. Ik kwam er wel achter dat hij een minimumradius heeft van 358 mm (Roco R2).
En dat gaf wat problemen, eerste bocht is inmiddels aangepast en de tweede volgt waarschijnlijk vanavond, want die is minder werk. Gelukkig heb ik een binnen en een buitenstroomkring en op de binnenkring rijdt ie perfect.
Verder hij rijdt fantastisch is fluisterstil en de details in de glimmende bollen zijn werkelijk prachtig.
Je kunt een passerende tegentrein in de bol zien spiegelen tijdens het passeren.
Ik heb ook nog iets gevonden waar Chris vast heel blij mee is, want het interieur van de cabines van de Weltrekordlok is tweekleurig, blauw en grijs om precies te zijn.
Iemand overigens al ervaring opgedaan of fleischmann 6515 goed in de NEM schachten past. Want ik ben nog niet met de koppelingen bezig geweest.
Hij rijdt immers in NL zonder trein.
Het bochtprobleem heb ik inmiddels opgelost 8)
Groet Petertrein81,
-
Van Deventer toch naar Vlaardingen gereden.
Resultaat : bijna 60 foto's die over een uur online staan. ;D
Het is een snoepje.
-
Bah, ik heb 3 plekken waar hij er uitloopt in een boog. Alle andere treinen gaan daar zonder problemen doorheen, ook de DE-IV.
Stralen zijn R3, vermoedelijk zit er net een rare knik in.
Morgen eens goed kijken.
De draaistellen hebben net niet lekker genoeg bewegingsvrijheid.
Maar goed, zal wel opgelost kunnen worden in de baan.
-
Klopt, er zitten 4 kleine uitsteeksels aan de draaistellen die binnen het profiel van de kap vallen.
Die kan je eventueel ook weghalen, omdat met kap erop ze amper opvallen.
-
Ja, daar zat ik ook aan te denken.
Maar dat is geen optie, dan krijg ik mot met iemand hier in huis.
Het is nl niet mijn lok, maar van de vrouw des huises (mijn vriendin dus).
En de 1216 001 is ook nog onderweg, dus die heeft hetzelfde probleem.
Details weghalen is het laatste waar ik aan denk.
-
Ik had ook problemen in twee bochten, met wat kleine aanpassingen aan de baan gelukkig het probleem kunnen verhelpen. Wat wel raar is dat de spoor situatie bepalend kan zijn voor het wel of niet ontsporen. Ik heb een aantal gebogen Fleischmann modellgleis wissels. Hij rijdt door bijna allemaal zonder problemen, maar in ééntje met een erg krap boogje eraan zet ie gewoon een as naast de rails. Gelukkig zit die wissel op het rangeerterrein.
Mijn ervaring is inderdaad dat je met wat kleine aanpassingen aan de baan het kunt oplossen. Ook wordt het iets beter als de lok even rijdt als ie net uit de doos komt, net of het een beetje los moet komen in de draaistellen. Ik doel dan vooral op het half uurtje wat de lok beide kanten op moet rijden volgens de gebruiksaanwijzing.
Groet Petertrein81,
-
Resultaat : bijna 60 foto's die over een uur online staan. ;D
Mooie verzameling foto's Chris.
Peter
-
Bochten probleem is opgelost.
Spijkertje losgehaald vlak bij het punt waar de lok de rails uitliep.
(Ik heb flex liggen)
De rails verschoof een millimeter of wat, en kwam iets ronder te liggen.
Met veel moeite was dit zichtbaar.
Nu gaat de lok er wel doorheen zonder eruit gedrukt te worden.
Groet,
-
Ik lees net op Railcolor.net dat de 1:1 versie van de 1216 050 nog tot de tweede week van 2008 in Nederland is. Leuk voor diegene die hem nog niet in het echt hebben gezien, lokatie wordt helaas niet gemeld.
Groet Petertrein81,
-
De Roco 1216 050 is in de uitvoering zoals hij tijdens de recordpoging van 357 km/h op 02.09.2006, vandaar de afwezigheid van nummers op de fronten.
Vergeef mij m'n mierenn.....rij, maar een klein verschil is dat tijdens die poging de ploeg er niet op zat. De binnenzijden van de frontsein uitsparingen (achter het glas) waren toen ook nog rood, van zijn oorsronkelijke kleur.
Ik moet het model ook nog ophalen als herinnering aan mijn diverse ritten ermee. Als "Oostenrijk fan" kan ik eigenlijk niet zonder en zal 'm direct naast de al aanwezige 1216 001 plaatsen.
Als de 1216 050 aan de ÖBB afgeleverd wordt, zal hij nog enige tijd in deze kleuren blijven rijden , zoals vermeld in de laatst verschenen 'special' van de Eisenbahn Journaal, maar wel met een ander nummer, vermoedelijk 1216 025.
(http://www.joshua-homepage.nl/Europemodels/62486.jpg)
Groet Jos
-
Was het ook niet dat de 1216 050 tijdens de recordrit maar drie stroomafnemers had, omdat er een speciale stroomafnemer nodig was voor de hoge snelheden, waardoor er geen plaats was voor een tweede daarachter? De ploeg zat er toen niet op, zodat de motoren beter gekoeld zouden worden. Verder was er niets veranderd aan de loc.
Henk
-
Was het ook niet dat de 1216 050 tijdens de recordrit maar drie stroomafnemers had, omdat er een speciale stroomafnemer nodig was voor de hoge snelheden, waardoor er geen plaats was voor een tweede daarachter? De ploeg zat er toen niet op, zodat de motoren beter gekoeld zouden worden.
Drie stroomafnemers klopt, Stemmann was een van de mede financiers voor dit project en kon die rit gebruiken om data te verzamelen.
Laatste is toch opmerkelijk, daar je asynchrone motoren termisch goed kunt belasten.
Verder was er niets veranderd aan de loc.
Ruitenwissers waren ook verwijderd.
Er zijn bronnen die vermelden dat de bovenleidingspanning iets was verhoogd en dat verklaard mede het hogere vermogen v.d. loc. 7.3MW i.p.v. 6.4 MW. Die 6.4 is trouwens niet het contiinue vermogen, dit is in tegenstelling tot de 189/ES64F4 6MW, door de ietwat verandere trafo (ander blikpakket om gewicht te besparen).
Groet Jos
-
Wat dacht je van de behoorlijke luchtweerstand die de baanschuiver extra veroorzaakt als hij er wel onder hangt. Ik vermoed dat dat de reden was voor het verwijderen tijdens het record.
Overigens vermoed ik dat de beschildering en de zilveren bollen kloppen met de schildering tijdens het wereldrekord en niet alle overige details.
Overigens kun je de baanschuivers er zo onder vandaan halen, ik heb ze er ook even ondervandaan gehad voor het wisselen van de koppelingen van de lok.
Groet Petertrein81,
-
Vanochtend heb ik de lok nog zien staan in de omgeving Breda (Prinsenbeek)
Nog steeds grijs, en nog steeds hier in Nederland.
-
Als de 1216 050 aan de ÖBB afgeleverd wordt, zal hij nog enige tijd in deze kleuren blijven rijden , zoals vermeld in de laatst verschenen 'special' van de Eisenbahn Journaal, maar wel met een ander nummer, vermoedelijk 1216 025.
Blijft gewoon de 1216.050, om het gat te sluiten, de 1216.025 is namelijk al afgeleverd.
Overigens, wordt 'ie rood met de eerst volgende keer dat ie langere tijd in een TR moet staan(en zo ver weg is dat niet meer).
-
Vanochtend heb ik de lok nog zien staan in de omgeving Breda (Prinsenbeek)
Nog steeds grijs, en nog steeds hier in Nederland.
Dan heb je de kans om net zo'n foto als deze
(http://img529.imageshack.us/img529/894/img8394eb0.jpg)
(Bron: http://www.bahnforum.info user 1016.023)
te maken, maar dan met de 1216 050 in de hoofdrol i.p.v. de 1216 001.
Groet Petertrein81,
-
Peter,
Haha grappenmaker.
Had ie nou nog in Hoofddorp gestaan dan was het wellicht te proberen geweest. (betere plek, niet direct langs de snelweg)
-
Dan heb je de kans om net zo'n foto als deze
http://img529.imageshack.us/img529/894/img8394eb0.jpg
te maken, maar dan met de 1216 050 in de hoofdrol i.p.v. de 1216 001.
Bronvermelding is wel zo netjes:
EBFöPRO user 1016.023.
-Edit, braaf Petertrein :).
-
Ik heb de loc sinds vandaag binnen, lag al een paar weken te wachten.
Schitterend model. Daarnaast had ik een Märklin taurus staan. Duidelijk verschillende filosofiën bij beide fabrikanten.
Groeten
Olav
p.s.: die overigens de Mozart loc de mooiste vind.
-
ik heb de loc inmiddels ook besteld samen met de motzart uitvoering.
ik vind het echt 2 geweldige locs!
gr joost
-
Ik heb de Mozart loc al. Hij is echt heel mooi gemaakt. Dus ik hoop dat je hem nog krijgen kan.
Groeten
Olav
-
Zou je daar een foto van kunnen maken heb daar namelijk nog geen foto's van gezien?
-
Ik heb de Mozart loc al. Hij is echt heel mooi gemaakt. Dus ik hoop dat je hem nog krijgen kan.
Groeten
Olav
ja hij was nog gewoon te bestellen bij mijn handelaar.
Zou je daar een foto van kunnen maken heb daar namelijk nog geen foto's van gezien?
zodra ik hem binnen heb zal ik een foto maken of bedoelde je Olav :P
-
Haha maakt mij niet uit hoor. Doe maar wie het eerste is :P Start :P
-
Ik win! ::)
(http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/model/Tauri4.jpg) (http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/model/Tauri4.jpg)
(http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/tauri1.jpg) (http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/tauri1.jpg)
(http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/tauri2.jpg) (http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/tauri2.jpg)
Hier wat Mozart plaatjes.
Groetjes,
Hans
-
haha nr1.
maar waar heb ik die foto's eerder gezien line up? ;)
-
Haha bedankt hij is inderdaad mooi maar ja ik ga me weer houden aan mijn criterium het moet in nederland hebben gereden voor ik het koop. Bedankt voor de foto's. Welke staat daar achteraan die ziet er ook erg fraai uit maar misschien gaan we dan te offtopic.
-
volgens mij is die van de mittelweserbahn.
but correct me if i am wrong ;)
-
Jup, das de MWB.,
Apart Taurus draadje starten/afsplitsen?
-
Doe maar het zijn zulke fraaie loc types. Kunnen we mooi de grootspoor en modelspoor foto's naast elkaar zien.
-
Ja, vind ik ook wel een goed idee een Taurus draadje.
Groet Petertrein81,
-
is er al een draadje over de EK taurie?
-
Dat kan toch gewoon in die Taurus-draad, de EK-Taurus loks horen toch gewoon tot de grote Taurus familie. En volgens alles heeft Roco de rechten om ze in model te maken, maar daar merk ik nog weinig van.
Groet Petertrein81,
-
ja inderdaad wel komen ze met de RE460 in EK CH uitvoering :)
(die ik natuurlijk ga kopen)
gr joost
-
Ik had tijden geleden gevraagd in een topic ( toon hier je nieuwe aanwinsten 2008 ) of dit een eenmalige editie was. ???
Ik heb hier alleen nog steeds geen antwoordt opgehad :'( :P
Weet iemand het antwoord op mijn vraag, het lijkt mij niet dat dit een eenmalige editie wordt maar op de roco site brandt het rode lampje.
Bij voorbaat dank,
Grtn Martijn
-
Ja hoor, op=op.
Link is weg, die vernielde het forum.
-
Sh#t :o
Is er bij iemand bekend of MTE ze nog heeft, bij Harlaar heb ik hem nog nooit zien staan waarschijnlijk heel snel op.
Grtn Martijn
-
Ik zag niets meer bij MTE staan.
-
Nou ik heb net MTE een mailtje gestuurd. Nu wordt het maar afwachten.
Ik wordt trouwens tegenwoordig wel gek van al die fabrikanten met het hun eenmalige series, je hebt echt geen bedenkt tijd meer zodra het model in de winkel ligt is het NU of nooit. >:(
Wat is er gebeurt met" The Good Old Fleischmann Way..." een lok in je assortiment opnemen ( 1200) en die vervolgens er dik 20 jaar in laten staan.
En voordat ik het vergeet, Chris nog bedankt voor het snelle antwoorden. ;D
Grtn Martijn
-
Als het goed is komt er nog een kleine tweede lading van deze locs op de markt.
Dit heb ik van Roco vernomen.
Manuel
-
Wat is er gebeurt met" The Good Old Fleischmann Way..." een lok in je assortiment opnemen ( 1200) en die vervolgens er dik 20 jaar in laten staan.
De 1200 hebben ze al vanaf 1965 (blauw) dus al weer 43 jaar, met slechts enkele kleurvarianten. Lok rijdt lange tijd in dezelfde kleur, dus is lange tijd "actueel". De spoorwegbedrijven zijn met de tijd meegegaan, loks krijgen een tijdje een ander kleurtje en de modelspoorhandel speelt er op in. Heel mooi zo'n "wereldrecord Taurus" maar hoelang laten ze die in deze kleurstelling rondrijden ?
Als ie in het echt niet meer zo rondrijdt, wordt de belangstelling vanzelf minder. En op naar de volgende actualieit..... en het is altijd leuk om weer de laatste nieuwe te hebben......
Vergelijk het met de Koploper: ik heb nog geen berichten zien staan met de vraag of de nieuwe Koploper van Marklin ook in de kleuren van de KLM, Aegon, De Lage Landen, Martinair of Randstad komt (moeten ze weer 3-delig maken).
Zitten we daar nog op te wachten, op treinen die slechts korte tijd zo hebben rondgereden ?
-
Heel mooi zo'n "wereldrecord Taurus" maar hoelang laten ze die in deze kleurstelling rondrijden ?
Hij gaat binnenkort over naar de ÖBB gelederen (hij is nu nog in dienst van Siemens, zoals bekend). En de ÖBB laat hem in ieder geval voorlopig, dat wil zeggen tot aan de eerste grote revisie, in de Weltrekord kleuren.
Pas dan wordt er overwogen of de Weltrekord beschildering blijft of dat hij gewoon ÖBB rood wordt gemaakt.
Dat is wat er tot nu toe bekend is met betrekking tot de beschildering.
Groet Petertrein81,
-
In dat geval neem ik liever de OBB 1216. Ik vind de weltrecord versie een beetje opzichtelijk. Ze zijn onderhuids toch wel gelijk hoop ik? Ik zag ergens dat de 357 versie nml schijnwerpers heeft, dat wil ik ook.
-
De andere heeft dat ook als functie.
-
Alleen in digitaal bedrijf uiteraard, in analoog bedrijf geeft ie alleen gewone frontseinen. Dit geld voor zowel de 1216 050 als de 1216 001.
Groet Petertrein81,
-
Even over de 1216
Eenvoudig gezegd is het een Taurusbody met de electrische installatie van een '189' erin.
Dus hij maakt niet dat leuke 'do-re-mi-fa-so...' optrekgeluidje zoals bij de 1016/1116?
-
Klopt, hij klinkt vrijwel hetzelfde als een Br 189 van Railion.
Er zit iets verschil in omdat de overbrenging en de draaistellen zijn gewijzigd vanwege de hogere topsnelheid van de ÖBB 1216.
Goed omschreven is het een Taurusbody op taurus draaistellen met de elektrische installatie van een Br 189 erin.
Groet Petertrein81,
-
Als het goed is komt er nog een kleine tweede lading van deze locs op de markt.
Dit heb ik van Roco vernomen.
Omdat ik enigszins laat was met bestellen van betreffende loc en ik dit topic pas (te) laat zag, maar eens geïnformeerd bij MTE of de loc nog uitgeleverd gaat worden. De loc zou nog binnenkomen werd mij verzekerd, en wel in mei of juni ;)
-
Bij Huenerbein in Aken staan er nog twee, tenminste dat was gisteren.
Prijs 179,00 euro zover ik mij nog kan herrineren.
Dion
-
Het opvallende is dat Roco niet op hun website vermeldt dat het een min of meer gelimiteerde oplage is, maar persoonlijk vind ik het als 1216 050 eigenaar niet erg dat het model redelijk exclusief blijft.
Ik had hem oveigens bijna een jaar voordat hij verscheen al besteld, zodra ik het nummer wist.
Groet Petertrein81,
-
Jammer :(. Ze hadden mijn bestelde 1216 niet staan bij de MTE. Nu moet ik wachten tot de volgende keer dat ik er weer in de buurt ben.
-
Voor diegene die de loc nog niet heeft en wel geinterresseerd is:
Vandaag gelezen op www.brekelmansmodelbouw.nl bij nieuwe produkten E-lok Rh 1216 Wereldrekord loc 357 km/h, ter introductie 169 euro.
Zelf heb ik de loc al, het is echt een gaaf ding!!
Groeten Maikel