BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: ca.gorter op 18 August 2014, 15:25:35
-
Vraagje
Ik heb van "Velleman" een kitje gekocht de MK 111
De tussen tijd dat hij schakelt is goed instelbaar tot 1 minuut
Maar het schakel moment is maar max 5 sec.
Deze laatste tijd wil ik graag verhogen naar een halve minuut.
Hoe kan ik dat doen?
Zie hierbij het schema.
(http://s6.postimg.org/89bw88uwh/Velleman_MK111.jpg) (http://postimage.org/)
Velleman MK111
Ik wil hiermee gaan pendelen tussen twee stations.
Ik rijd analoog op 12 V
Kees
-
Als ik het goed begrijp zorgen RV2 en R1 voor de pulslengte. Je zou RV2 kunnen vervangen door een exemplaar met grotere waarde, b.v. 470k.
Misschien is het makkelijker om R1 te vervangen. Beetje experimenteren met 100k, 220k, of 330k.
-
Velleman heeft ook een eigen forum. Natuurlijk wil ik je niet wegsturen van BNLS, maar op het Velleman forum geven hun eigen technici antwoord. Wellicht kun je ook eens kijken of daar de vraag al eens is gesteld.
Sander
-
Op het " Vellema forum " kon ik niets vinden.
Als ik de weerstand R1 vervang door een van 2K verleg ik dan het regelgebied?
nu is dat 0,5 tot 5 sec.
Wordt het dan 1 tot 10 sec.
Kees
-
Nee, RV2 en R1 bepalen samen het bereik.
Als RV2 maximaal uitgeregeld staat heb je totaal 48k. Dat is blijkbaar goed voor 5 sec.
Als je naar 30 seconden wil, dan moet het totaal dus 6 keer zo groot worden, dus 6x48 = 288k.
Dus stel dat je R1 vervangt door 270k, en je laat RV2 zitten, dan heb je minimaal 270k en maximaal 317k.
Dan kun je dus regelen tussen ongeveer 26 en 31 seconden.
Je kunt dus eenmalig het bereik instellen door voor R1 een grotere waarde te kiezen. Wil je altijd met RV2 een groot regelbereik houden, dan moet je RV2 vervangen. B.v. door 470k.
Dan kun je regelen tussen 0,5 en 50 seconden.
Let wel op dat R1 minstens 1k moet blijven. Strikt genomen is die niet nodig, maar die zit er tussen om te voorkomen dat je helemaal naar 0 ohm regelt.
Ik vraag me wel af hoe je dat ding gaat gebruiken en waarom de pulstijd langer moet worden.
-
Mijn kennis van elektronica is niet zo groot.
Ik probeerde de beide potmeters af te stellen.
potmeter [ Puls ] led brand ongeveer 2,5 tot 1 minuut regelbaar
potmeter [ Pauze ] led uit ongeveer 0,5 tot 4 sec. regelbaar
Dus ik denk dat ik de potmeters heb verwisseld.
Pause = 1M is nu geworden 47K
Puls = 47K is nu geworden 1M
Als ik nu de pause ook naar 1M breng is dat dan goed
Stomme vraag :
is 1M soms 1000K ?
-
Dat is geen stomme vraag, want die bestaan immers niet. Je zit bijna goed. 1 M = 1000 k (met de k van kleine letter) :)
Groeten,
Peter
-
Maar is 1000k dan meer dan 47K
Ik weet het verschil niet tussen de waarde van 1000k en 1000K
Of is dat er niet?
Kees
Zo leer ik nog iets bij, dank aan ieder voor de reacties.
-
Ik weet het verschil niet tussen de waarde van 1000k en 1000K
Het verschil is dat het een kleine k moet zijn, en geen grote K.
k staat voor kilo, en dat betekent duizend. (1 kilogram is 1000 gram)
M staat voor mega, en dat betekent miljoen. Let wel: die M van mega is dus wel een grote M.
Bij weerstanden betekent 1M: 1 mega ohm oftewel 1 miljoen ohm.
1000k is duizend keer duizend, en dat is dus ook 1 miljoen. ;)
-
Op mijn schema staat 47K [ dus met een K en niet met een k ]
Voor een leek geeft dat verwarring, vandaar.
ik heb de potmeter van 47k fout gemonteerd, het is nu 1M ( Led brand ongeveer 1 minuut )
Als ik de potmeter van 1M [ welke nu 47k is ] ( Led brand niet 4 sec. ) vervang door 1M komt alles dan goed?
-
Morgen maar een andere potmeter kopen en uitproberen of dat de oplossing is.
Het zou mooi zijn als zo de pendelautomaat werkt .
om de minuut wisselt hij dan van rijrichting,
op een stuk tussen twee stations met diodes voor het stoppen.
Met optrekken en afremmen is misschien nog mooier, maar zonder dat vind ik het al best.
Nu kan ik , terwijl ik uitleg geef op een beurs, de bewegingen laten doorgaan.
En als het wat rustiger is, schakel ik de pendelautomaat uit en ga handmatig verder.
kees
-
In het schema staat inderdaad 47K en 1K. Het was mij nog niet opgevallen. Maar het is dus niet correct.
Als je de 47k vervangt door 1M, dan verwacht ik inderdaad dat je de pulstijd en de pauzetijd nagenoeg gelijk kunt maken.
Het is te hopen dat je een elektronicawinkel in de buurt hebt, want als je zo'n potmeter online moet bestellen, dan wordt hij wel erg duur met de verzendkosten erbij.
-
Ik ga meestal naar de "Baco" in IJmuiden waar ik woon.
Dat is 2 minuten op de brommer!
Anders moet ik even naar Haarlem toe dat is 12 Km.
http://www.baco-army-goods.nl/bouwpakketten.html
Kees
-
Je boft met zo'n winkel in de buurt. Heb even op die site gekeken, maar ze hebben veel, en ook nog tegen schappelijke prijzen.
Hier in Zeeland is bijna niks meer op dat gebied.
-
Eurosound in Haarlem heeft het ook.
-
Die bedoelde ik ook toen ik schreef "Als Baco IJmuiden het niet heeft ga ik naar Haarlem"
Allen dank voor het meedenken!
en misschien tot in Houten ?
Kees Gorter
-
...en om de normering nog even als geheugensteuntje te verduidelijken:
pico = 10-12. Bij voorbeeld voor een condensator van 100 pF.
nano = 10-9. Bij voorbeeld een condensator van 100 nF.
micro = 10-6. Bij voorbeeld een elektrolytische condensator (elco) van 47 µF of een spoel van 100 µH.
milli = 10-3. Bij voorbeeld een spoel van 10 mH of een 'Goldcap' van 100 mF.
kilo = 103. Bij voorbeeld een weerstand van 47 kΩ.
Mega = 106. Bij voorbeeld een weerstand van 10 MΩ.
Met uitzondering van Mega worden alle 'voorvoegsels' met een kleine letter geschreven.
Rob
-
Met uitzondering van Mega worden alle 'voorvoegsels' met een kleine letter geschreven.
Nog een uitzondering: als je het voluit schrijft is mega gewoon met een kleine m. Alleen in afkorting is het een grote M.
Net als b.v. volt, dat schrijf je voluit met een kleine v, afgekort als grote letter V. Net zoals als ampere en A, en nog een heleboel andere eenheden.
-
(http://s6.postimg.org/5mrsdkeb5/Pendelautomaat.jpg) (http://postimage.org/)
Ik heb voor € 1,25 een potmeter gekocht en er naast aangesloten.
Het relais [ Axicom ] schakelt nu om de 55 sec. om.
Ik ben zeer tevreden met deze tijden omdat de trein maar 12 sec. nodig heeft om van A naar B te rijden.
Dan staat hij minstens 40 sec stil voordat hij weer terug gaat.
Was leuk om uit te proberen!
Kosten ongeveer € 10,-
Kees
-
Je boft met zo'n winkel in de buurt. Heb even op die site gekeken, maar ze hebben veel, en ook nog tegen schappelijke prijzen.
Hier in Zeeland is bijna niks meer op dat gebied.
Het is echter wel een dumpwinkel en voor sommige onderdelen is het ook echt een kwestie 'op=op'.
@ Ca.gorter: en nu wil je binnen de kortste keren uitbreiden en er een sein aan beide kanten aan vastknopen ;)
-
Het station " Gefrees " is een eindstation en daar heeft nog nooit een seinpaal gestaan.
Het andere eindstation kan er wel wat hebben gestaan.
Ik vind het wel goed zo.
Kees
-
Nog even een vraagje over het gebruik van deze pendelautomaat.
Ik wil mijn analoge "Schienenbus" laten pendelen. 'Spoor N '
Maar deze trein gaat vooruit sneller dan achteruit.
Ik wil graag dat de richting niet uitmaakt in snelheid.
Ik heb gemeten bij mooie rijsnelheden wat er aan Volt nodig is.
Vooruit 3,2 V en achteruit 4,0 V
Dus als ik alleen maar de rijrichting omkeer gaat deze trein achteruit te langzaam [ 3,2 V i.p.v. 4 V die hij nodig heeft.
Ik wil alleen deze Schienenbus aanpassen, en niet mijn module, daar ik ook met andere loc's op dit module ga rijden.
Wat kan ik in mijn loc aanpassen?
Ik hoop op een eenvoudige manier.
Kees Gorter
-
Je zou kunnen doen wat eigenlijk in dit topic (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60449.0.html) beschreven staat. Pak drie diodes, soldeer er twee in dezelfde richting aan elkaar en over die twee soldeer je de derde precies andersom. En dit neem je op in je loc tussen rails en motor. Hierdoor zal er in één richting ongeveer 0,7V minder over de motor staan. Je moet alleen even kijken hoe om hij opgenomen moet worden. Is het na het plaatsen alleen maar erger geworden moet je de schakeling omdraaien.
Ik heb er maar ff een plaatje van gemaakt
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/loc_vertraging.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/loc_vertraging.png)
Timo
-
Kees,
Je kunt natuurlijk het verschil in snelheid camoufleren, een soort symptoom bestrijding. Maar heb je ook een idee van de werkelijke oorzaak ?
Sander
-
Ik heb gemeten bij mooie rijsnelheden wat er aan Volt nodig is.
Kees Gorter
Ik denk dat je toetsenbord op begint te raken. :D Bij het woord "Volt" zijn namelijk wat letters weggevallen. Je bedoelde hier zeer waarschijnlijk "Voltage". ;)
-
Volt of Voltage.
Mijn kennis in de electronica is niet zo hoog dus de benamingen Volt of Voltage haal ik door elkaar. Sorry !
Verder met de oplossing,
Tijdens het openen van de `Schienenbus zag ik dat het probleem bij de lampjes zat.
Er zitten aan elke kant 1 X wit en 1 X rood.
De aansluiting stripjes zaten niet allemaal goed, waardoor er vooruit wel en achteruit niet verlichting was.
Ik heb de lampjes er maar uit gelaten.
Het resultaat was dat er in twee rijrichtingen bijna de zelfde snelheid werd bereikt.
Het probleem is hiermee opgelost.
En ik heb er ook door jullie iets bijgeleerd over gebruik van diodes.
Dank voor het meedenken.
Kees Gorter
-
Volt of Voltage.
Mijn kennis in de electronica is niet zo hoog dus de benamingen Volt of Voltage haal ik door elkaar. Sorry !
Eigenlijk zijn beide niet correct. Het is beter om over spanning te spreken.
De grootte van die spanning druk je dan weer uit in volt (met een kleine v)