BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Falcon10 op 12 August 2014, 17:25:13
-
Misschien gekke vraag : maar is er eigenlijk een verschil tussen Marklin en Trix materiaal ?
Regelmatig brengen ze hetzelfde materiaal uit, enkel op het doosje staat er een andere merknaam.
Als ik het goed voor heb is het al een tijdje niet meer dat Trix alleen gelijkstroom was, dat was Trix Express als ik het goed voor heb.
-
Märklin heeft de bekende sleper tussen de wielen. Aangezien deze sleper niet bij het voorbeeld aanwezig is, is Trix dus net iets meer natuurgetrouw.
-
Op de bekende sleper tussen de wielen na (ook die kan verschillend zijn ;) ). Kan je zeggen: weinig verschil meer. Er zat een verschil in decoders voor Märklin (alleen MM en MFX-protocollen) en Trix (meestal alleen DCC en Selectrix-protocol) maar Märklin trekt dat ook meer en meer gelijk.
Trix is in 1997 overgenomen door Märklin. Tot die tijd zeker :) Al hadden ze midden jaren 90 samenwerking met Märklin. Trix heeft in het productgamma twee varianten: 2-rail en 3-rail. De 2-rail-varianten zijn gewoon de standaard loks en worden onder de naam "Trix" en tot de overname door Märklin onder de naam "Trix International" verkocht. De 3-rail-variant is Trix Express, dit is 3-rail-gelijkstroom en geen 3-rail-wisselstroom. De slepers zijn anders dan bij Märklin en Trix Express wagens hebben iets andere wielen en koppelingen.
Groet Ronald.
-
Märklin heeft de bekende sleper tussen de wielen. Aangezien deze sleper niet bij het voorbeeld aanwezig is, is Trix dus net iets meer natuurgetrouw.
Zijn de draden die je soldeert aan de rails dan wel natuurgetrouw? Altijd meteen weer die minachting over 3-rail. >:(
-
Altijd meteen weer die minachting over 3-rail. >:(
Ik snap niet dat je daar nog op reageert Wijbe.
Als 3 railer zit je hier toch kennelijk goed verkeerd.
Jammer maar het is niet anders.
-
Altijd meteen weer die minachting over 3-rail. >:(
Wijbe: Dat maakt jij er van. Ik lees geen minachting in zijn woorden. Iemand die H0Pur rijdt zal roepen dat een standaard Roco of BraWa lok of wagon niet helemaal realistisch is door de koppelingen en dat pas H0Pur natuurgetrouw is.
Als 3 railer zit je hier toch kennelijk goed verkeerd. Jammer maar het is niet anders.
Piet, ook dat gevoel kan ik niet met je delen. We hebben zelfs een bestuurder die 3-railer is :) Myron en andere mensen staan hier met hun mooie 3-rail-baan ook op het forum. Geen slecht woord over. De baan van Myron steekt met kop en schouders boven het gemiddelde uit dus hoezo minachtend?
Blijkbaar wil je graag in dat hoekje gedrukt worden. Geniet van de modelbouw en het feit dat men elkaar hier gewoon helpt ook als je 3-railer bent.
Nu genoeg over dat deel en verder met de vraag van "Falcon10".
Groet Ronald.
-
Zijn de draden die je soldeert aan de rails dan wel natuurgetrouw?
Nauw?????????......ja, eigenlijk wel, ook tbv de detectie end, net als bij de modelbaan ;D.
Zit er eigenlijk nog steeds verschil in de wielafstand tussen Trix en Marklin, of is dat nu ook al gelijk getrokken?
-
Hoi ,
3 rail is niet dom , dat hoor je mij ook niet zeggen :)
Wat wel dom is dat Marklin niet altijd alles in Trix uitbrengt .
Daarmee wil ik zeggen dat ze soms prachtige sets uitbrengen die je alleen in 3 rail kan krijgen .
Een mooi voorbeeld is het Montreal set met twee PA stellen ervoor , zouden ze dat ook in de Trix uitbrengen dan kunnen ze ook nog meer geld verdienen .
Verder is er geen verschil in kap tussen Marklin of een Trix .
Wat hier al eerder is geschreven zit erwel een sleper onder de Marklin loc en de print en de decoder is wat anders .
De wielmaat is idd ook nog iets anders , dat lees ik nog geregeld op het 3Railforum ;)
Mvg Jan .
-
it er eigenlijk nog steeds verschil in de wielafstand tussen Trix en Marklin, of is dat nu ook al gelijk getrokken?
Dat kan niet gelijkgetrokken worden.
-
Zijn de draden die je soldeert aan de rails dan wel natuurgetrouw? Altijd meteen weer die minachting over 3-rail. >:(
Ja en ligt eraan hoe je de draden aan de rails soldeert.
Als je die aan de onderkant soldeert zie je helemaal niets van 8)
Doe je het aan de zijkant dan evenaar je de werkelijkheid. Zet er nog wat aansluitpotjes bij en je hebt een 100% waarheidsgetrouwe situatie. (y)
-
Ik had wel verwacht dat iemand zou happen... Ik mis het pacman-icoontje bij de smileys. :P
Ik mis inderdaad de gaten in de modelrails waarmee ik met miniscule schroefjes een aansluiting kan aanbrengen. Dat zou solderen schelen. Overigens prop ik de draaduiteinden in de raillassen, dat scheelt een hoop soldeerwerk en ik makkelijk een aansluiting verplaatsen.
Nu weer terug naar de vraag: ik las ergens onlangs dat een fabrikant een lok in één uitvoering maakte en als je 3-rail systeem hebt, dat je dan alleen maar een sleper aan de onderkant erin hoeft te klikken. Het zou Märklín ontwikkelingskosten kunnen schelen en als alle modellen van Trix en Märklín dit hebben wordt het assortiment in feite iets groter voor zowel de 2- als 3-spoorder.
-
Dat merk is ESU. De Br 151 was het eerste model ooit dat zowel op 2 als 3-rail uit de voeten kon.
Helaas bleek al gauw dat op oudere Marklin rails de wielafstand problemen gaf.
Hier zijn op het 3rail forum topics vol over geschreven. Ook op dit forum is hier discussie over gevoerd.
Groet, Roelof
-
Nu weer terug naar de vraag: ik las ergens onlangs dat een fabrikant een lok in één uitvoering maakte en als je 3-rail systeem hebt, dat je dan alleen maar een sleper aan de onderkant erin hoeft te klikken. Het zou Märklín ontwikkelingskosten kunnen schelen en als alle modellen van Trix en Märklín dit hebben wordt het assortiment in feite iets groter voor zowel de 2- als 3-spoorder.
Ja breng ze ff op een idee, die gasten in Goppingen, dan wordt het helemaal onbetaalbaar.
De fabrikant die jij bedoelt is ESU. (Roeltje was me net voor)
Maar dan blijf je altijd nog met de flensafstand en de flenshoogte zitten die verschillend is.
Piet, ook dat gevoel kan ik niet met je delen. We hebben zelfs een bestuurder die 3-railer is :) Myron en andere mensen staan hier met hun mooie 3-rail-baan ook op het forum. Geen slecht woord over. De baan van Myron steekt met kop en schouders boven het gemiddelde uit dus hoezo minachtend?
Neen Ronald het woord minachtend zul je mij niet horen gebruiken.
Wat ik wel vind is dat er op zijn minst 'vreemd' door twee railers op de 'afwijkingen' van Märklin wordt gereageerd.
Maar goed dat is een gevoel dat ik heb en dat wordt door sommige reakties hier niet weggenomen.
En mij zul je niet horen over keerlus en puntstuk issues bij 2 rail, ben je gek hee! :P
grt Piet.
-
Hoi Jan,
Geef mij dat Adresje eens waar je die Drie Rail Sets kan "Krijgen"?
Alexander.
-
Heb het niet over adressen gehad geloof ik , maar op Ebay staat er nog 1 .
En krijgen doe je ze niet , zoiets koop je ;)
Mvg Jan
-
Trix heeft NEM wielen, en wordt soms aangedreven door een tandarts boor.
Marklin heeft wisselstroom wielen (ander NEM nummer), een snowboard onder de loc en sinus gestuurde motoren.
-
Sinus gestuurde motoren???
Groeten,
Rauke
Verstuurd van mijn GT-S7500 met Tapatalk
-
Misschien gekke vraag : maar is er eigenlijk een verschil tussen Marklin en Trix materiaal ?
Regelmatig brengen ze hetzelfde materiaal uit, enkel op het doosje staat er een andere merknaam.
Als ik het goed voor heb is het al een tijdje niet meer dat Trix alleen gelijkstroom was, dat was Trix Express als ik het goed voor heb.
Maar goed, de kern van de zaak is dat Trix in de jaren negentig is overgenomen door Märklin en dat het concern sindsdien de merknaam Trix gebruikt om tweerailmodellen op de markt te brengen. Het gaat echt alleen om de merknaam, de fabrikant Trix bestaat al lang niet meer. Daarvoor produceerde Märklin tweerailmodellen onder de merknaam Hamo. Vaak worden inderdaad precies dezelfde modellen uitgebracht met alleen de bekende technische verschillen tussen drierail en tweerail.
Heel sporadisch worden nog voor de liefhebbers echte Trix Express modellen, ofwel drierail gelijkstroom, geproduceerd. Maar dat gebeurt dan dus ook door het Märklinconcern onder de merknaam Trix Express.
-
Als extra mogen we niet overslaan dat Fleischmann ook diverse treinstellen en personenrijtuigen, maar ook de draaischijf en zelfs Profi-rails (voor Trix) heeft geleverd.
Met spoorse groet,
Mart
-
Dat met de Fleischmann rails was toch de periode voordat ze bij Märklin kwamen?
-
Weet ik niet precies.
Trix werd in 1997 overgenomen door Märklin en in de handelscatalogus van datzelfde jaar staat de rails nog aangeboden en te bestellen.
Met spoorse groet
Mart
-
Hierbij nog enige aanvullingen m.b.t. Trix.
Trix produceerde het 3-rail Trix Express systeem tot 1953 in wisselstroom. Daarna stapte Trix Express over op 3-rail gelijkstroom. In de 60-er jaren ontwikkelde Trix naast Trix Express een 2-rail gelijkstroomsysteem (Trix International) en werkte Trix samen met Willy Ade. Deze creatieve geest, pionier in kunststof spuitgiettechniek, ontwikkelde en produceerde voor Trix 2-rail gelijkstroom modellen die hun tijd ver vooruit waren. Hierbij behoren o.a. de Adler, VT08 en de Hondekop. De door Trix uitgebrachte kunststof rijtuigen in 1:100 schaal, T3 tenderloc en 2-assige goederenwagons en old-timers waren Willy Ade creaties die na de breuk met Trix in het leveringsprogramma van de in 1967 door Willy Ade gestarte firma Röwa werden opgenomen.
In diezelfde periode was er ook enige tijd een samenwerkingsverband met Rivarossi, in de wandelgangen gekscherend Trivatrossix genoemd.
De breuk met Willy Ade heeft lange tijd een negatieve invloed op de firma als belangrijke speler op de modelspoor markt gehad. Toch zijn er voor de overname door Märklin nog tal van fraai gedetailleerde modellen (locs, rijtuigen en wagons) uit de Länderbahnzeit uitgebracht waarbij de modellen steeds nog voor zowel het 2-rail als het 3-rail Trix Express systeem beschikbaar moesten worden. Ook kwam als voorloper van het digitale tijdperk Trix EMS op de markt. Dit meer-treinen systeem bood de mogelijkheid om meerdere (max 6, zie noot) treinen onafhankelijk van elkaar op het spoor te kunnen laten rijden.
Na de overname door Märklin fungeert Trix als de 2-rail gelijkstroompoot van het concern, te vergelijken met het analoge Märklin-Hamo programma van destijds. Bij Hamo modellen werd de veldspoel door een uitvoering met een permanent magneet vervangen. Bij de huidige modellen wordt een in-line motor met vliegwiel toegepast.
Overigens zijn er zowel nu als in het verleden tal van samenwerkingsverbanden in de modelspoorwereld bekend. Zo wordt de Märklin draaischijf door Fleischmann geproduceerd, werken Bachmann/Liliput en ESU samen en zijn er meer kruisverbanden tussen modelspoor fabrikanten zichtbaar.
Rob