BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: marco haringa op 12 July 2014, 19:09:09
-
Ik heb op mijn baan een keerlus probleem waar ik maar niet uitkom.
Op het plaatje een principe schets het is een dubbelsporige baan welke aan de linkerkant rondloopt.
Hierdoor krijgen de binnenste 2 spoorstaven dezelfde polariteit en de buitenste 2 ook.
Omdat ik verderop de baan overloopwissels wil maken moet dit anders namelijk zoals aan de rechterkant van het plaatje.
De linkerkant van de baan word gevoed door de IB (1)
Rechts naast de dikke zwarte streep neemt een booster ( power 7 ) de voeding over (2)
Daar rechtsvan (3) wil ik de keerlus maken mbv een relais en de keerlusschakeling die de power 7 heeft.
Volgens de handleiding van de power 7 kan ik de keerlus niet meteen beginnen op de overgang van de IB naar de booster klopt dit? Of heb ik dit verkeerd gelezen?
Vanaf de booster worden de blokken voorzien van bezetmelding vanaf eenzelfde bezetmeld print.
2,3 en 4 zijn dus tevens blokken.
Volgens mij kan ik blok 2 en 4 nooit zo aansluiten omdat de polariteit anders is.
Alle blokscheidingen zitten in de rechter spoorstaaf gezien vanuit de rijrichting.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is ???
Alvast bedankt voor de moeite
-
Marco,
Eigenlijk snap ik je probleem niet helemaal. Je moet gewoon ergens in de lus een sectie ter lengte van minimaal een trein ompolen. Hetzij via je booster, hetzij via een keerlusmodule, hetzij via een lichtluis hetzij op een andere manier. Jouw keerlus is niet anders dan een willekeurig andere keerlus.
Grtz,
Huib
-
Blok 2 en 4 worden vanuit 1 bezetmeld print bezetgemeld echter is de polariteit in die blokken anders.
De blok scheidingen zitten echter bij beide blokken in de rechterrail gezien vanuit de rijrichting.
Dit gaat toch niet goed dan?
Bedoel je met in de lus de linkerkant van het plaatje?
Dit is een schaduwstation ik heb de wissels niet getekend om het wat overzichtelijk te houden dus daar kan ik de keerlus niet maken
-
Maakt niet uit. Het om te polen stuk laat je binnen één blok vallen. Het relais wat de spanning ompoolt zet je tussen de bezetmeldprint en de rails. Uiteraard de om te polen sectie aan beide kanten dubbel isoleren.
Grtz,
Huib
-
Dus het maakt niet uit dat de polariteit in de "vaste" blokken namelijk 2 en 4 verschillend is?
Terwijl de blokscheidingen bij beide blokken wel in de rechterrail zitten?
Groetjes marco
-
Ik ga er van uit dat blok 3 de werkelijke keerlus is of gaat worden.
Je zal dit deel dus moeten voeden via een keerlusmodule.
Hoe je die aansluit hangt van de te gebruiken module af en kan je lezen in de bijgeleverde handleiding.
Er zijn twee soorten modules te koop. De één schakelt de polariteit om door detectie van een kortsluiting (de smerige methode :(, maar wel simpel aan te sluiten) het andere type doet dat door trein detectie en er treedt dus ook geen sluiting op :D.
Groet,
Gerrit
-
Gerrit,
Hoe Marco het wil oplossen en waarmee staat in de openingsvraag, sterker nog daar gaat de vraag over.
Daar rechtsvan (3) wil ik de keerlus maken mbv een relais en de keerlusschakeling die de power 7 heeft.
Groetjes
-
Marco,
Kijk nog eens naar deze pagina: http://www.floodland.nl/aim/info_keerlus_1.htm
En dan met name naar dit plaatje
(http://www.floodland.nl/aim/plaatjes/info_keerlus_1_21.png)
De driehoek is onderdeel van mijn spoor nul baan Buitenlust. Elk been is een blok. Het rechter been dus ook. Dit blok is aan beide zijden dubbel geïsoleerd. De blokken links en rechts van het rechter been hebben beide detectie op de rode draad, wat in het ene blok een andere rail is dan in het andere blok.
Niet in de tekening: het blok in het rechter been is verdeeld in drie bezetmelders. Met drie parallel geschakelde relais pool ik de drie bezetmelders alledrie tegelijk op. De relais zitten tussen de terugmelddecoder en de rails.
Succes,
Huib
-
Ok bedankt huib waar ik denk dat het probleem zit is het volgende.
De baan is al grotendeels gebouwd en ook de blokindeling en bezetmeld printen van rosoft zijn aangesloten.
Ik kwam er later pas achter toen ik overloopwissels wilde inbouwen dat de polariteit anders moet bij 1 spoor van het dubbel spoor.
huidige situatie rood
bruin
bruin
rood
dit moet dus zo worden wil ik overloopwissels in kunnen bouwen rood
bruin
rood
bruin
op het bovenste de huidige situatie met de blok scheidingen getekend
op het onderste plaatje hoe het moet worden maar dan zitten de blokindelingen dus in de bruine draad en krijg ik massa detectie mijn vraag is of dit kan.
Groetjes marco
-
Marco,
Nee, daar zit geen probleem alleen begrijp je niet hoe het uiteindelijk werkt.
Denk dat voor jouw een andere oplossing de betere manier zal zijn. Heb je gelijk 3 bezetmeldingen voor in je blok. ;)
Groetjes
-
ja wim ik snap best wel dat je wil verkopen ;D
Maar ik heb hier met de power 7 al een oplossing in huis en heb ook nog een lenz keerlusmodule eventueel liggen.
En ik heb nog meerdere bezetmelders nodig dus ik meld me echt wel weer haha (y) maar ik wil eerst dit oplossen.
Maar zeg je dus dat ik de bezetmelders die na de keerlus zitten ook gewoon via de bruine draad ( massa) kan aansluiten?
Maar intussen snap ik het idd nog steeds niet zou jij het voor mij willen uittekenen?
-
Beste Marco,
Die kun je dan toch ook gewoon gebruiken, als jij snapt hoe, en dat heeft Huib je al proberen uit te leggen. Helemaal niets moeilijks aan.
Gewoon doen wat hij schrijft. En als je het niet snapt zijn er alternatieven.
Groetjes
-
Marco,
Ik neem aan dat je de S88SD16-n van Wim gebruikt. Die werken met stroomdetectie. Het maakt geen barst uit of de stroom van links naar rechts, onder naar boven of van voor naar achter door de rails loopt. Zolang er maar een stroom is om te detecteren.
Maar ga het gewoon eens proberen. Zoveel kan er niet fout gaan.
Grtz,
Huib
-
De één schakelt de polariteit om door detectie van een kortsluiting (de smerige methode :(, maar wel simpel aan te sluiten) :D.
Ik heb in de afgelopen jaren zo'n 500 "vieze" keerlusmodules geleverd en er niet één retour gekregen vanwege het veroorzaken van "kortsluiting".
Van zo'n bewering krijg ik iedere keer een smerige smaak in mijn bek.
De discussie hierover is al heel oud, maar bespaar me dan in ieder geval dit soort vieze opmerkingen.
Met dank voor de opmerking over het simpel aansluiten, vergeet ook het verschil in zaag/isoleerwerk niet.
Maarten.
-
Peace on earth
-
@ Maarten,
Die keerlusmodules die jij levert, werken nu eenmaal volgens het principe dat een kortsluiting wordt gedetecteerd (en als reactie daarop wordt er omgepoold om die kortsluiting op te heffen). De module "veroorzaakt" geen kortsluiting, maar detecteert die en reageert daarop. Als een trein die over de scheiding rijdt geen kortsluiting veroorzaakt, zal die module van jou ook niks doen.
Het is inderdaad al een oude discussie en het zou al wat helpen om die te verkorten als je in ieder geval die basis eens zou erkennen (of niet, als je het echt niet begrijpt, maar rakel het dan niet steeds opnieuw op en accepteer in dat geval gewoon dat je het niet begrijpt).
Huub
-
Huub, leven en laten leven zullen we maar denken en zeggen. :-X :-X
@Maarten, 4 isolaties meer, maar wel 3 melder secties voor een blok met 3 secties, gratis en voor niets erbij. ;D ;D Aan te sluiten op een standaard bezetmelder, met of zonder stroomdetectie. :D :D Dus helemaal (y) (y)
Maar gelukkig gaat deze vraag over een keerlus oplossing die net als die van Lenz werkt op basis van het laten ontstaan van een kortsluiting.
Groetjes
-
Hoi hoi Marco. Spoorhobby heeft hiervoor de ideale oplossing bedacht. Het is ongeveer hetzelfde als de ultimate keerlusmodule van rosoft alleen dan op basis van enkele relais prints van hans de loof. Bij mijn baan is dit ideaal aangezien ik 2 keerlussen heb (TT 2rail) en elke sectie binnen de keerlus door de computer (met iTrain) wordt gedetecteerd en er dus geen gebruik wordt gemaakt van korte kortsluitingen. het schema is erg makkelijk aan te sluiten. De langste trein moet in de middelste sectie van de keerlus passen, want de relais schakelen de polarisatie voordat de trein in het volgende blok komt.
groeten, Jake
-
Het werkt volgens onderstaand principe;
(http://img.tapatalk.com/d/14/07/19/2udara8a.jpg)
(http://img.tapatalk.com/d/14/07/19/me5u6aza.jpg)
Groeten, Jake
-
Met een simpel lichtsluisje van een paar euro ben je er ook, zonder kortsluiting (voor zover dat een probleem is):
(http://www.floodland.nl/aim/plaatjes/info_keerlus_1_7.png)
Werkt bij mij al tijden tadeloos.
Grtz,
Huib
-
Het werkt volgens onderstaand principe;
(http://img.tapatalk.com/d/14/07/19/2udara8a.jpg)
(http://img.tapatalk.com/d/14/07/19/me5u6aza.jpg)
Groeten, Jake
Het schema van de keerlusschakeling is van mijn hand. Ik had daarover een draadje geopend, maar in de praktijk kreeg ik toch te veel problemen met de spanningsval over de diverse halfgeleiders en ben met dit project gestopt. Ik heb dat ook in het betreffende draadje vermeld.
Op zich schakelde alles wel goed om, maar heb later toch maar een nieuwe schakeling ontworpen met een enkel mono-stabiel relais, ook weer met een PIC als basis.
Ik heb er op het ogenblik 3 in gebruik naar volle tevredenheid. Ik had natuurlijk ook gewoon de schakeling van Rosoft kunnen gebruiken (uitstekend ding), maar soms vindt ik het gewoon leuk om weer eens iets in elkaar te frotten.
En wat betreft de diskussie over het beste systeem: :-X
Met vriendelijke groet,
Gerrit
-
Persoonlijk vind ik het gebruik van een PIC in dit verhaal totaal overbodig, zie de xTreme Keerlus, werkt zonder software, en alleen met hardware. Maar ook dat is een oeverloze discussie. :-X :-X
Groetjes
-
(y)Ik ben erg blij, dat er mensen zijn die dit soort slimme oplossingen bedenken voor dit soort problemen zoals een keerlus bij een 2rail baan. Ik heb er alle vertrouwen in dat de 2 keerlussen op m'n kleine baantje gaan werken. Ik kan noet wachten tot ik het zie rijden.
Groeten, Jake
-
Schluss mit Kurzschluss. Das neu entwickelte Kehrschleifenmodul LK200 arbeitet nach dem Fehlerstromprinzip, die Umpolung erfolgt bereits bei 100 mA Fehlerstrom, die Polaritätsanzeige erfolgt mittels einer LED. Umgeschaltet wird elektronisch ohne Relais, das bedeutet hohe Schaltgeschwindigkeit und kein mechanischer Verschleiß.
Bron: Lenz.
Zonder commentaar.
Maarten.
-
Fijn dat je nu zelf ook overtuigd bent dat de LK200 via de kortsluitmethode werkt.
Kunnen we die discussie ook afsluiten 8)
-
Kunnen we die discussie ook afsluiten
Ik ben bang van niet ;D Jullie blijven geloven dat alles wat moeilijk is, ook beter is ???.
Marius.
PS Nu heb ik mij weer laten verleiden :'( :'( :'(
-
Nee hoor 8)
Wij zijn er van overtuigd dat je iets ook netjes op kan lossen. (y)
En dat is helemaal niet moeilijker.
-
Volgens mij voeren we deze discussie nu al meer dan 10 jaar. :o :o
Groetjes
-
Fehlerstromprinzip
Fehlerstrom is foutstroom ofwel KORTSLUITSTROOM http://de.wikipedia.org/wiki/Fehlerstrom (http://de.wikipedia.org/wiki/Fehlerstrom)
Een aardlekschakelijk werkt ook op een dergelijk principe
Duits is ook een vak.
::)
Allie
-
Heerlijke (zinloze) discussie......
Echter een aardlekschakelaar werkt NIET volgens het kortsluitprincipe. Een gewone zekering wel. Een aardlekschakelaar werkt volgens het fehlstromprincipe, oftewel het verschilstroomprincipe. Een aardlek schakelaar meet of de hoeveelheid toegevoerde stroom hetzelfde is als de hoeveelheid teruggevoerde stroom. Bij een goed werkende stroomkring is de toegevoerde stroom namelijk gelijk aan de afgevoerde stroom. Op het moment dat er een lekstroom ontstaat, bijvoorbeeld door een (kleine) kortsluiting naar aarde, zal de aardlekschakelaar constateren dat de hoeveelheid teruggevoerde stroom kleiner is dan de hoeveelheid toegevoerde stroom en zal de spanning afschakelen.
Zowel Duits als electronica is een vak! ;)
-
Volgens mij voeren we deze discussie nu al meer dan 10 jaar. :o :o
Groetjes
Het beste bewijs dat deze discussie zinloos is 8)
-
Fehlerstrom is foutstroom ofwel KORTSLUITSTROOM http://de.wikipedia.org/wiki/Fehlerstrom
Een aardlekschakelijk werkt ook op een dergelijk principe
Ik hoop dat bij jou de aardlekschakelijk (ofwel aardlekschakelaar) het goed doet... KORTSLUITSTROOM=Kurzschlussstrom dus geen Fehlerstrom.
Zie dat Fritsprt me net voor was, maar zo is het wel.
Willem
-
Volgens mij kunnen we beter een nieuw draadje starten met dit onderwerp.
Sleep ik er even een krat bier bij en een zak chips. ;D
Groet,
Gerrit
-
Ha.. Proost.....
-
Oeps, aardlek is id fout voorbeeld :-X
Excuus...
Chips heb ik hier, bier mag niet op m'n werk :-\
Allie
-
Als wij nou met z'n allen bier gaan drinken en chips eten kan Marco (de initiator van dit draadje) eens rustig zijn keerlus aansluiten. Misschien kunnen we dan weer gewoon zijn vragen beantwoorden. ;D
gr. Frits
-
Keerlus kortsluit methode/stroomdetectie/ultieme keerlus en zo kunnen we verder gaan met verschillende oplossingen.
Ook ik heb een oplossing en jawel, met een PIC, anderen hebben een afkeer hierover maar ik heb gewoon deze keuze gemaakt.
Goed hoe doe ik het, gebruik slechts een sectie, dus geisoleerde gedeelte, twee infrarood reflectie dedectors en een gepoold relais met twee wissel contacten.
Wel een voorwaarde, de langste trein moet in deze sectie passen, maar dat is idem met al die andere keerlus methodes.
Dedectie wordt net voor het geisoleerde sectie gedaan en hierdoor is deze in twee richtingen te berijden en indien de trein in deze sectie staat wordt bij uitschakelen deze positie in het geheugen bewaard.
Na detectie zal het geisoleerde sectie in de binnekomst stand worden gezet en zodra er geen detectie meer is zal na enkele seconde de polariteit worden gewisseld en is deze aangepast aan de aansluitende rail polariteit. Het vrijgeven wordt gedaan nadat de tweede detector de trein registreerd en ook na de laatste wagon weer geen detectie signaal geeft.
Zo kan de trein van A naar B maar ook van B naar A, de werking blijft hetzefde. De voeding voor de elektronica kan uit de booster/rail spanning worden verkregen bij digitale systemen of een externe voedings bron van 7 tot 15 volt, wissel of gelijk stroom voor digitaal of analoge systemen.
Mijn voordelen, slechts een sectie, onafhankelijke detectie en zelf te gebruiken bij booster overgang secties.
Zo zie je maar dat knutselaars verschillende oplossingen hebben, eigenlijk zou er een topic moeten worden gestart met wat ben ik aan het bouwen met elektronica voor de modelbaan.
Groeten Frans
-
twee infrarood reflectie dedectors
@ Frans.
Zoals jij het oplost zou ik het ook doen (als ik een baan had......maar dat komt nog ;))
Hoe werken jouw reflectie detectors. werken ze echt op basis van reflectie of is het een sluis? Het verbaast mij nl dat ik altijd lees over stroomdetectie (en rails doorzagen) en nooit over reflectiedetectors die je tussen de bielzen kan wegwerken zonder je rails door te zagen.
Inmiddels even op het forum gezocht en ik vond jouw draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,48244.msg775165.html#msg775165)
gr. Frits
-
Keerlus kortsluit methode/stroomdetectie/ultieme keerlus en zo kunnen we verder gaan met verschillende oplossingen.
Snap even niet waarom hier specifiek een ultieme keerlus als een aparte oplossing wordt genoemd. Geeft volgens mij aan dat de werking ervan niet wordt begrepen na al die jaren. Henk Funk en Patrick Smout hebben dat toch duidelijk uitgelegd.
Groetjes
-
Ik vond een oplossing waarbij omgepoold wordt zodra (kort) een kortsluiting gedetecteerd wordt een mindere oplossing. Ik heb een keerlus perfect zien werken waarbij de blokken in de keerlus voor automatisch bedrijf stroomdetectie gaven en de keerlus werd bereden in 2 richtingen, dit werd aangesloten met een paar relais prints. Het werkte perfect en dus zonder kortsluitingen. De lichtsluis en de infrarood optie lijken me ook een leuke oplossing, naast alle oplossingen die zonder kurzschluss arbeiten. :)
Het belangrijkste lijkt me, plezier te beleven aan het bouwen en zien rijden van je materieel. Wie hoe of wat graag op zijn manier aansluit 2500 oplossingen en nog wel meer meningen en smaak, leuke discussies, allemaal prima :)
Met vriendelijke groet, Jake
-
Wel een voorwaarde, de langste trein moet in deze sectie passen, maar dat is idem met al die andere keerlus methodes.
Een kleine toevoeging buiten de andere discussie/ standpunten.
Zimo heeft een 3-voudige keerlusmodule, waarmee bijvoorbeeld in een spoordriehoek toch met langere treinen probleemloos "gekeerlusd" kan worden.
In feite 3 keerlusmodules achter elkaar, dus mogelijk ook met andere merken te realiseren.
Bron en condities: Zimo.
Maarten.
-
Maarten, de xTreme keerlus bied deze optie ook, is erop voorbereid. ;)
Groetjes