BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Dennis op 28 August 2007, 20:31:01
-
Even een vraagje over de ns 6300.
Ik ben nog niet zo bekend met het stoomtijdperk dus waarschijnlijk is deze vraag voor velen heel simpel ;D
Wat was het verschil bij dit type voor en na de oorlog.
Staat mij iets bij over een koperen dom?
Groeten,
Dennis
-
Geen verschil. Inderdaad hadden de meeste NS-locs een messing dom die tijdens de oorlog groen werd geschilderd, maar bij de 6300-serie was de dom vanaf het begin al groen.
Arjen.
-
Maar in de Philotrain catalogus geven ze aan dat hun model tot`45 inzetbaar is.
Waar ligt dat aan dan?
Maar de Djh versie is dus zowel voor de oorlog als na de oorlog inzetbaar?
Groeten,
Dennis
-
Na de oorlog is de koperen schoorsteenkrans verdwenen.
M.vr.gr.
Henk
-
Dennis,
Van wat ik op foto's heb kunnen ontdekken, zijn de verschillen niet groot. Een paar die in het oog springen:
- De schoorsteenkroon is tijdens WO2 verdwenen en zit dus niet meer op de na-oorlogse locs
- Op foto's van voor WO2 is vaak duidelijk een koperen ring om de ketel te zien, vlak achter de rookkast; op foto's uit de jaren '50 kan ik die niet meer ontdekken
- De algehele aanblik van de na-oorlogse locs is duidelijk doffer en vuiler.
Ton
-
Aha,
Ik kan een 6300 van Djh kopen met een koperen krans.
Is deze bij een gebouwd model nog te vervangen?
Groeten,
Dennis
-
Dat ze doffer waren sta ik niet zo van te kijken ;D
Ze waren toen natuurlijk bezig om de stoom op te doeken dus als ze moesten kiezen om een turkooise 1200 of zo`n oude 6300 te wassen.
Dan was denk ik de keuze snel gemaakt ;D
Groeten,
Dennis
-
DJH levert de bouwset met 2 schoorstenen: één met en éé zonder krans.
Kan je zelf kiezen welke je er op zet.
Ton
-
Bij een gebouwd model is vervangen wat moeilijker, maar natuurlijk wel mogelijk.
Afhankelijk van hoe het model gebouwd is, is het meer of minder werk. In het ergste geval moet je grofstoffelijk snijden, vijlen en schuren om de oude schoorsteen weg te krijgen.
En na afloop natuurlijk schilderen.
De schoorsteen is echter van witmetaal, dus nogal zacht materiaal. Met geduld kan je volgens mij de krans ook wegvijlen / schuren.
Ton
-
Ik heb er nog even het 6300-boek van Martin van Oostrom bijgepakt. Minstens twee locs (de 6308 en de 6320) hadden na de oorlog nog een schoorsteenkrans.
Een ander detail is dat ergen in de jaren vijftig de stoombel van de ketel werd gehaald.
Arjen.
-
Maar als die andere krans niet meer bij de loc in de doos zit is het niette doen?
Of bedoel ja met weg vijlen dat je dan de rest van de schoorsteen kan laten zitten?
Groeten,
Dennis
-
Ik heb er nog even het 6300-boek van Martin van Oostrom bijgepakt. Minstens twee locs (de 6308 en de 6320) hadden na de oorlog nog een schoorsteenkrans.
Een ander detail is dat ergen in de jaren vijftig de stoombel van de ketel werd gehaald.
Arjen.
Oke,
Dat is mooi.
Ik wil redelijk conform de werkelijkheid verzamelen, maar als sommige loc`s nog een koperen krans hadden.....
Bedankt voor het opzoeken.
Ik moet dat boek ook maar eens proberen te bemachtigen.
Groeten,
Dennis
-
Ik moet dat boek ook maar eens proberen te bemachtigen.
Dat gaat geld kosten, dat boek is behoorlijk zeldzaam.
Wat die kransen betreft: het is een fabeltje dat er na de oorlog helemaal geen koperen of messing onderdelen meer op NS-locs zaten. De meeste kransen waren inderdaad door de Duitsers in beslag genomen, maar net niet allemaal. En de dommen waren groen geschilderd om inbeslagname te voorkomen, maar er zijn verschillende naoorlogse foto's bekend die glimmende dommen laten zien. Kennelijk waren er nog een paar machinisten die de verf er weer afschraapten en aan het poetsen sloegen.
Arjen.
-
Dus wat jij beweert is dat een 6300 heel goed met een koperen krans kan rijden in model.
Jammer van dat boek, had hem graag gehad.
Maar ik ben niet van plan om prijzen te gaan betalen die ze b.v. nu voor het 1000`den vragen.
Een boek wat ik trouwens ook nog wil hebben ;D
Groeten,
Dennis
-
...het 6300-boek is nog een beetje zeldzamer en duurder dan het 1000-boek. Martin van Oostrom heeft me ooit verteld dat er maar 750 van zijn gedrukt.
En inderdaad, die koperen krans kan dus gewoon, zeker als je de 6320 hebt want die had de krans in de jaren '50 nog. Van de 6308 heb ik alleen een foto gezien in camouflagekleuren ten tijde van de bevrijding in 1945, ik weet niet wat er daarna mee is gebeurd maar het lijkt me sterk dat ze die krans er toen alsnog af hebben gehaald. De 6317 had de krans niet meer, die is er pas weer opgezet bij de restauratie ten behoeve van het Spoorwegmuseum.
Arjen.
-
Als je een 6300 met koperen krans wil laten rijden, moet je dus wel het goede nummer hebben. En dan moet je weer kijken of het past in de treinsamenstelling die je wilt maken.
De 6308 ging in 1955 buiten dienst (volgens het Geschiedkundig Overzicht van Van Wijck Jurriaanse) en de 6320 in 1957. Als je dus laat 50er jaren wilt rijden (in een ander draadje had je het over een B6400), kan je dus beter voor de 6320 gaan.
Op je vraag over het vijlen: het is mogelijk om de krans eraf te vijlen en de rest van de schoorsteen te laten zitten. Het is wel een heel precies karweitje: net zolang rondom vijlen en schuren totdat boven de voet een korte, rechte pijp staat. Alleen helemaal bovenaan een dun randje overlaten. Goed op foto's kijken hoe het eruit moet zien.
Over de boeken: Ik ben al jaren op zoek naar het 6300-boek en de enige keer dat ik er één aangeboden zag, ging het voor een mega-bedrag van de hand (300 gulden). Een goed alternatief, zeker als je naar de jaren 1950 kijkt is het boek van H. van Poll, "Stoomtractie bij de Nederlandse Spoorwegen 1944-1958". Daar staan heel veel goede foto's in en het is op de 2e hands markt nog wel voor een redelijke prijs te vinden.
Ton
-
Mijn tijdperk heb ik redelijk breed gehouden(1950 t/m 1959).
Voordeel van modelbouw, je kan een beetje smokkelen met treinsamenstellingen ;D
Ik ben al in bezit van de 6317 van Philotrain.
Daar heb ik nog het excuus dat het de museum loc is.
Maar kon nu een redelijk mooi gebouwde 6306 kopen voor een leuk bedrag(250euro).
aangezien ik het een hele mooie loc vindt hadden er best twee in de collectie mogen zitten(twee Philo`s is een beetje duur ;D)
Dus leek dit mij een mooie optie.
Maar na alle reacties in dit topic zie ik er denk ik maar vanaf.
En ja als het boek toen al 300 gulden moest kosten, wat mag dat nu dan zijn!
Het moet wel leuk blijven.
Groeten,
Dennis
-
Ik heb nog even gekeken in het Geschiedkundig Overzicht: De NS6306 is in 1947 buiten dienst gegaan. Volgens het boek van Statius Muller / Waldorp "De Nederlandse Stoomlocomotieven" is de 6306 op 8 september 1944 in Maastricht onherstelbaar vernield. Hij heeft de jaren '50 dus nooit gehaald.
Goede keus dus om hem niet te kopen.
Groeten,
Ton
-
Ton,
Bedankt voor deze info.
Dan is het inderdaad verstandig om hem niet te kopen.
Groeten,
Dennis
-
Je kan de loc toch omnummeren...?
-
MIk ben al in bezit van de 6317 van Philotrain.
Daar heb ik nog het excuus dat het de museum loc is.
Heb je die dan ook "ingemetseld" ;D
-
Goede keus dus om hem niet te kopen.
Gaat dat niet een beetje ver???
Alleen omdat er een niet naar wens nummertje opstaat????
Dan wip je het nummerplaatje er toch af, en plakt er een nieuwe op??
Of zie ik dat verkeerd??
En ik heb het boek wel eens in Houten zien liggen voor 200 euro!!
Aan de ene kant niet normaal, maar als je het per se wilt hebben....
Edwin
-
Edwin,
Als je het citaat zo bekijkt gaat het best wel ver. Ik zou er geen probleem mee hebben om zo'n loc om te nummeren en / of een beetje te verbouwen. Maar ik begrijp uit zijn reactie dat Dennis daar wel tegenop ziet. En omdat de loc niet in zijn tijdperk past, vond ik het dan een goede keus om er van af te zien.
Ton
-
Het is inderdaad een rare keuze om alleen voor het nummer het model niet te kopen, laat ik dat even toelichten.
Het was een leuk model geweest als ik er niets aan had hoeven doen.
Als ik er dus een ander nummer op moet zetten weet ik nu al dat ik div onderdelen zou gaan verbeter.
En gezien het feit dat ik een hele kast vol heb met kitjes e.d. heb ik mijzelf voorgenomen om zo weinig mogelijk tekopen aan modellen waar ik nog werk aan krijg ;D
Groeten,
Dennis.
En nee, het model is niet ingemetseld
-
Hallo,
Ik ben Niels Ritsma uit Heerenveen. Ik heb ook als hobby modeltreinen van de NS maar dan net wat anders dan jullie denk ik. Ik bouw ze van Lego in schaal 1:39. Ik heb tot nu toe alleen E-locs, maar ik zou graag een stoomloc willen. Want dat vind ik echt een uitdaging om te ontwerpen en te bouwen. Nu is mijn keuze gevallen op de NS 6317. Waarom? Omdat ik 6300 de mooiste stoomloc serie vind die de NS ooit heeft gehad en omdat de 6317 van die serie er nog van is. Maar als ik de loc klaar heb, heb ik nog wel stikkers nodig om erop te plakken. Alleen daar heb ik nog een aantal dingen voor nodig. Een afbeelding van het nummer op de bufferbalk en een afbeelding van de nummerplaat zelf van de loc. Is er iemand die er foto's van heeft of van wil maken? Want ik las in dit topic dat iemand een 6317 van Philotrain heeft, misschien dat die voor mij een paar fotootjes kan schieten? :-[
Het maakt mij niet zo zeer uit of het de echte is of van het model, als het maar een afbeelding is die ik als stikkers kan laten afdrukken zodat ze er recht opstaan.
http://img221.imageshack.us/img221/5360/1009nummerplaatalxa7.jpg
(Bron: Walter Sparreboom)
Zoals op de foto hierboven, maar dan het liefst met het nummer 6317 erop.
Alvast heel erg bedankt!
M.v.g.
Niels Ritsma
-
astu, locplaat:
http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/6317.GIF
en fabrieksplaat (fabrieksnummer is van de 6313 maar aanpassen kost moeite)
http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/fabrieksplaat%20schwartzkopf%206313.GIF
K ben wel erg benieuwd hoe ie wordt, foto's misschien? ;D
-
Heel erg bedankt Floris. Ik krijg van alle kanten hulp. Foto's van de loc zelf, foto's en afbeeldingen van de platen. Alleen de loc is nu nog in de ontwerpfase, om het zo maar even te zeggen, dus ik kan nog niet echt veel laten zien. Als ik er wat meer van klaar heb zal ik er van tekeningen van zien. En hopen dat ik snel daarna foto's kan maken van het model zelf! Nogmaals heel erg bedankt!
M.v.g.
Niels
-
Heb je deze al?
nog in mijn archief gevonden.
Toen kon je er nog bij.
(http://farm3.static.flickr.com/2014/1877488276_4e76dac959.jpg)
(http://farm3.static.flickr.com/2320/1877488262_2df53ee24f.jpg)
dit is echt op de loc zelf gefotografeerd, maar.......
-
mooie tijd was dat :'( ;D
-
Tja vond ik ook. Net nu ik geinteresseerd ben geraakt in NS stoomlocs is mijn favoriet weggestopt in een donkere ruimte :'( Iemand nog een foto van de hele 6317? Hoe ziet de veiligheid er trouwens uit? Iemand daar een detailfoto van? Ik heb het 6300 boek niet, beetje te duur :(
Mvgr Jan Wiebrand
-
(http://farm3.static.flickr.com/2242/1877472175_9c503b0b2b.jpg)
-
Ik heb het 6300 boek niet, beetje te duur :(
Ehh , Bibliotheek ??
mvg Ronald
-
waar dan?
-
ik weet dat ze zeldzaam zijn , maar misschien via het landelijke netwerk van de bibliotheek of de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag te bestellen
Nog niet geprobeerd , maar ze hebben wel meer boeken die zeldzaam zijn
Daarom had ik er ook vraagtekens achter gezet.
Ronald
-
Hoe lang kan je ze dan in huis hebben? Tja dan kan ik in ieder geval de nodige informatie eruit halen ;D
Mvgr Jan Wiebrand
-
KB heeft hem...
Uw kommando was
zoeken [en] (alle woorden) 6300
Er zijn 3 treffers.
Dit is treffer 3.
Titel: Stoomlocomotieven serie NS 6300 / Martin van Oostrom
Auteur: Martin van Oostrom
Jaar: cop. 1985
Editie: 1e dr
Uitgever: Rosmalen : Stichting Rail Publicaties
Reeks: Stoomlocomotieven serie NS ; dl. 1
Annotatie: Met lit. opg
Omvang: 100 p. : ill., foto?s. ; 31 cm
ISBN: 90-71513-01-7
Trefwoord Depot: stoomlocomotieven
Aanvraagnummer: 5004853 DEPOTEXEMPLAAR
Aanvraaginfo: ter inzage
beschikbaar
-
Ik heb het boek zelf, dus als iemand iets wilt weten, kan ik het opzoeken.
Laat maar weten.
Edwin
-
Staat er nou een mooie foto van de bufferbalk van de 6317 in?
-
Nee, wel van de 6303, is die ook goed??
(http://farm3.static.flickr.com/2099/1893607501_b99a9094ca.jpg)
Edwin
-
Nee, Niels zoekt de 6317.
en de veiligheid kon je er ook al niet in vinden.
Aan boeken heb je dus ook niet altijd alles....
Dus: wie van de forumleden heeft ooit een foto van de bufferbalk gemaakt?
en dan niet vanaf het perron, maar recht voor zijn raap, met de voeten op de biels.
-
Bedankt voor jullie reacties ;D
Die nummerplaat van Frits ook, jammer dat het zwart een beetje dof is.
Maar dat maakt niet zo heel veel uit. Van Floris heb ik 2 tekeningen gekregen van de fabrieks- en nummerplaat. Alleen heb ik niet van die mooie programma's zoals Photoshop, dus moet ik het doen met Paint. Alleen heb ik in paint nog niet de juiste kleur gevonden om de nummers en letters in te kleuren.
Nu moet ik alleen nog het nummer op de Bufferbalk hebben. Misschien dat iemand creatief is met Photoshop?
Ik was een tijdje terug weer eens bezig met de ketel van het model, maar het blijkt dat de ketel veel te breed uitvalt. Dat is een tegenvaller, want nu moet ik de hele ketel opnieuw ontwerpen. Alleen laatst viel mij iets op. Het zwarte deel van de ketel is breder dan het groene deel van de ketel.
Zelf wil ik ook nog erg graag het boek van de 6300 serie hebben.
-
Gelijk heb je Niels. Dat boek zou ik ook nog wel willen hebben. Hou marktplaas maar bij of andere veilingsites ;D of de beurzen.
Mvgr Jan Wiebrand
-
Gelijk heb je Niels. Dat boek zou ik ook nog wel willen hebben.
Zelf wil ik ook nog erg graag het boek van de 6300 serie hebben.
misschien iets voor een pol : Interesse herdruk boek NS 6300 ?
mvg Ronald
-
Ben ik helemaal voor :D
Mvgr Jan Wiebrand
-
Ik ook
Ton
-
Weet iemand te melden waarom de uitgever (Uquilar/Railhobby) tot nu toe nog niet besloten heeft tot een herdruk?
Vraag naar het boek lijkt er in de afgelopen jaren altijd al te zijn geweest. Daar zal het niet aan liggen.
Zonder de uitgever doe je helemaal niets, dat zal duidelijk zijn.
Dus, wie start de correspondentie?
-
Misschien ben ik te cynisch, maar ik heb zo het idee dat het te maken heeft met de waarde die het boek nu heeft. Als iemand het boek nu voor 200 euro koopt en er over een maand een editie voor 30 euro beschibaar is, dan voel je je toch bekocht...
-
Daar heeft de uitgever toch niets mee te maken?
-
Misschien ben ik te cynisch, maar ik heb zo het idee dat het te maken heeft met de waarde die het boek nu heeft. Als iemand het boek nu voor 200 euro koopt en er over een maand een editie voor 30 euro beschikbaar is, dan voel je je toch bekocht...
Dat geld dan andersom ook, nu kan ik het boek verkopen voor 200 euro, als het opnieuw uitkomt, lukt dat nooit meer.
Maar voor de duidelijkheid, ik verkoop hem toch niet.
Ik vrees alleen dat er niet genoeg mensen het boek weer zullen kopen.
Kijk maar naar de uitgaven van de 3600/2100/6100. Bij uitgave ca 35 euro, 4 jaar later te koop tegen dumpprijzen 7,50. Ik heb ze allemaal gekocht voor de volle prijs....
Maar wat dat betreft, boeken dus, zou ik nog genoeg wensen hebben.
Edwin
-
Ik heb de boeken van de 6100 en de 3700. Het tweede boek heb ik inderdaad gekocht voor een prijs van 8 euro, maar wel nieuw bij de uitgever :) Het 6100 boek kocht ik bij het NSM, het laatste dus die was redelijk prijzig. Het 6300 boek overweeg ik om te kopen maar liever zie ik de prijs wat dalen.
Mvgr Jan Wiebrand
-
De uitgever Uquilair zal Nederlandse stoomboeken niet zo snel gaan herdrukken. De markt ervoor is veel te klein. Dat is een van de redenen waarom stoomboeken voor 8 Euro's van eigenaar wisselen. Liever met verlies verkopen dan jaren lang boeken mee zeulen naar allerlei beurzen, waar niemand ze voor normale prijzen wil kopen. Boeken over elektrische treinen worden wel uitstekend verkocht. Maar mensen geinteresseerd in stoom , dat is een kleine afnemende groep.
Gerard
-
Toen het boek NS-serie 2600 en loc 2801 net uit was had ik hem ook al voor 25 euro gekocht. Dat had ik toen wel mooi meegenomen. Maar misschien is het wel wat om het boek van de 6300 te laten herdrukken. Misschien is de markt wel te klein, maar als je ziet hoeveel mensen dat boek nog wel willen hebben.
Je zou bijvoorbeeld ook op bestelling kunnen laten drukken. Voor een bepaalde datum bestellen. En dan nog een kleine laten drukken voor de mensen die het boek ook nog wel zouden willen hebben, maar niet wisten dat het boek weer werd geherdrukt.
Maarja, hier zullen vast nog vele uitgesproken meningen over zijn en wie weet wat de toekomst brengt. Ik hoop natuurlijk dat ze eht boek weer uitbrengen, want dan bestel ik er meteen 1 ;D
-
Gelijk heb je Niels. Dat zou inderdaad een goeie manier zijn. Duimen maar... ;D
Leest de uitgever trouwens ook mee met onze berichten of niet?
Mvgr Jan Wiebrand
-
Nadat het project enige tijd heeft stilgelegen heb ik het weer eens uit de oude doos gehaald. Ik ben toch nog een ruime week bezig geweest met het model, maar hier is de eerste versie ervan (sommige dingen moeten nog gedaan/aangepast worden):
(http://img148.imageshack.us/img148/143/631711qk7.jpg) (http://imageshack.us)
Graag hoor ik wat jullie ervan vinden:)
(Grotere of meerdere afbeelding op aanvraag ;))
-
Hoi Niels,
Ziet er erg leuk uit.
Ik ben zelf een modelbouwer die de werkelijkheid in het klein zo veel mogelijk wil laten kloppen, maar met die bril moet ik dit model natuurlijk niet bekijken.
Ik vind dat je de algemene indruk van de 6300 goed hebt getroffen. Als het met Lego kan, raad ik je aan om de koppelassen tussen het 2 en 3e wiel door te trekken en nog iets te maken wat op een drijfstang lijkt.
Maar eerste indruk: hardstikke goed gedaan.
Ton
-
De vorm zit er mooi in, goed werk man!
-
Als het met Lego kan, raad ik je aan om de koppelassen tussen het 2 en 3e wiel door te trekken en nog iets te maken wat op een drijfstang lijkt.
Dit kan wel, maar dan kan de loc niet door de bochten heen.. Daarom zit dat zo. Tussen de wielen zitten tandwielen die ervoor zorgen dat de drijfstangen niet een eigen leven gaat leiden. Dus dat ze op gelijke hoogte blijven zitten.
Maar ik denk dat ik dat wel ga veranderen. Dan kan ik er ook meerdere details op kwijt.
M.v.g.
Niels
-
De uitgever Uquilair zal Nederlandse stoomboeken niet zo snel gaan herdrukken. De markt ervoor is veel te klein.
Gerard
Er is anders wel weer een nieuw boek in voorbereiding.
Ik geloof trouwens helemaal niet dat het aantal stoomtreinliefhebbers afneemd. Ik zie de laatste tijd ook meer "jongeren" bij stoomtrein evenementen.
Op dit forum is er wel een duidelijke voorkeur voor het moderne gebeuren op het spoor, maar het vertegenwoordigd echt niet de gemiddelde modelspoorliefhebber. Ik kom teveel liefhebbers tegen die niet op Beneluxspoor komen.