BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Wurlitzer op 26 August 2007, 14:25:27
-
Hallo.
In mijn vakantie in Frankrijk zag ik een prachtig vormgegeven treinstel met pantograven en een dieselmotor. De neergelaten panto's kon ik vanaf een brug zien maar "hij" reed weg op de diesel.Er was n.m.l. geen bovenleiding.
Zijn er misschien meer van dergelijke kombinaties?
Kan ik eindelijk legaal net doen of enkele van mijn treinstellen dat ook hebben. Jaap
-
Er zijn wel een paar hybride treinen te vinden in Europa, maar erg veel zijn het er niet.
In Frankrijk heb je inderdaad de "bimode"-variant van de AGC, die op zichzelf weer twee verschijningsvormen kent: serie B 81500 (diesel en 1500 V) en serie B 82500 "bi-bi" (diesel, 1500 V én 25 kV).
Bij de FEVE, het grote smalspoornet in Noord-Spanje, hebben ze moderne hybride locs.
Er zijn er vast nog wel een paar te vinden, maar erg wijdverbreid is het gebruik van dergelijke machines niet.
-
Hoi
Om even aan te vullen, nog een tweetal plaatsen in europa waar hybride loks/treiinstellen te vinden zijn, beide smalspoor overigens
In duitsland. De combino's van nordhausen die ook dienst doen op het net van de HSB.
Daarnaast twee RhB-loks Gem 801 en 802 welke zijn voorzien van een elekrische installatie voor het bernina-net (St. Moritz-Tirano) en twee dieselmotoren zodat ze ook inzetbaar zijn op het stamnet.
Robert
-
In CH zijn veel hybride rangeerlokjes te vinden. Zowel de SBB als de BLS heeft ze en ook in smalspoor zijn de nodige te vinden.
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_0892_RJ.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_0892_RJ.jpg)
Met toeval lukte het mij deze zomer het opstarten van de diesel op de foto vast te leggen tijdens rangeerwerk in de vroege morgen van 20 juni te Frutigen.
Mvg, Johan.
-
Vergeet bij hybride railvoertuigen ook de AKN treinen rond Hamburg en de RegioBahn Kassel niet.
Die dingen in frankrijk die ken ik die komen bij m'n broer ook regelmatig( Le Creusot, aan de lijn Dijon-Nevers).
De S-bahn Berlin had volgens mij ook tijdelijk iets met stellen die naast de 3e rail ook een andere voeding hadden, maar of dat diesel of bovenleiding was weet ik even niet.
Groetjes Michiel
-
En niet te vergeten de Britse Class 73 'Electro-Diesel', nog sporadisch te vinden op het 750 V-net ten zuiden van Londen. Alleen rijden die op derde rail en hebben dus geen stroomafnemer op het dak, als je het niet weet dan denk je dat het een 'gewone' diesel is.
Arjen.
-
Het doet me ook wel denken aan de Mont Blanc Express, Martigny-Chatelard-Chamonix, die ook met gestreken stroomafnemers kan rijden, maar dan dus gebruik maakt van een derde rail.
In de categorie industrieel smalspoor: De Internationale Rheinregulierung (A/CH) gebruikte tot vorig jaar e-locs met dieselmotor voor hun steentreinen richting de Bodensee. Nu museumlijn (www.rheinschauen.at (http://www.rheinschauen.at)).
Rob
-
Dit topic past mooi bij iets wat ik vandaag zag.
Meelfabriek Noury & van der Lande in Deventer bezat vroeger (jaren '50 - '60) een spooraansluiting aan de industrielijn van Deventer. Het spoor voor de fabriek heeft bovenleiding, zo lijkt het. Was dit voor een lokaal rangeerlokje van de fabriek? Of was de hele industrielijn elektrisch (lijkt me stug).
Ik hoop dat iemand het weet.
Zie foto: FOTO (http://atlantis.hsij.nl/atlantis?service=medium&image=d|sxn-wi51:D:/AtlantisDatabase/atlantis.tha.db|62|0|2aad0|10000)
Groetjes,
Robert-Jan
-
Het doet me ook wel denken aan de Mont Blanc Express, Martigny-Chatelard-Chamonix, die ook met gestreken stroomafnemers kan rijden, maar dan dus gebruik maakt van een derde rail.
Maar dat telt niet ;D, dat is eerder bicourant dan hybride, en daar zijn vele voorbeelden van te vinden. Vele metrosystemen en aanverwanten, de Eurostar (nu nog wel tenminste), de 'dinosaurussen' van de PLM, in de UK wellicht ook nog het een en ander...
-
Ai! Jammer ;D! Denk ik ook eens interessant te kunnen doen ;). En het is niet eens bicourant.
Anyway, als een treinstel met de stroomafnemers omlaag toch wegrijdt, betekent dat niet automatisch dat er dan een dieselmotor wordt gebruikt, een derde rail kan ook (als je een excuus zoekt ;)). Da's alles. Ik weet niet waar Wurlitzer geweest is.
-
In de railmagazine staat ook een stuk over nieuwe treinstellen die de SNCF heeft aangeschaft. Ze zijn super mooi in het echt ook. Ik heb er op vakantie in gezeten. Maar er worden er ook een paar voor zowel diesel als electrisch.
-
Een paar zegt-ie... ;D De verdeling van de treinstellen type AGC:
XGC (dieselvariant) met 3 bakken: 145 besteld, 93 geleverd
XGC met 4 bakken: 13 besteld
ZGC (elektrisch, bicourant) met 3 bakken: 138 besteld, 60 geleverd
ZGC met 4 bakken: 79 besteld, 12 geleverd
BGC (hybride, elektrisch 1500 V) met 3 bakken: 128 besteld, 46 geleverd
BGC met 4 bakken: 37 besteld, 4 geleverd
BGC "bi-bi" (hybride en bovendien bicourant), alleen in versie met 4 bakken: 72 besteld
(stand ultimo 2006)
Van de 612 bestelde AGC's zijn er dus 158 puur diesel, 217 puur elektrisch en 237 hybride. Daarmee wordt de groep hybrides na de levering de grootste in de reeks AGC-varianten ;D.
(ik heb ook nog een verdeling per regio, maar daarmee zal ik jullie niet vermoeien 8))
-
Wesley, gooi die verdeling per regio er ook maar in want ik heb daar wel intresse in.
Groetjes Michiel
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AGC.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AGC.gif)
Hatseflats 8). Te zien (in de vergroting tenminste, klik op het plaatje) is dat alle regio's AGC's besteld hebben (OK, Corsica niet, maar dat nemen we hen niet kwalijk ;D), zelfs Ile de France.
-
Hallo Rots
Het plaatsje heet Senolhac en ligt aan een enkelsporige lijn.
De dichtsbijzijnde grote plaats is Ales in de Cévennes. Jaap
-
Génolhac denk ik ;D 8), aan de ligne des Cévennes die "slechts" tussen Arvant en Alès enkelsporig is (toch bijna 200 km).
-
Precies Wesley. Ik kan mijn eigen G's uit mijn verslag niet eens meer lezen. Jaap