BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Peter Spruit op 25 May 2014, 19:07:34
-
Ik heb een IB die ik voed met een Marklin 52 VA trafo. Voor de verder digitalisering van mijn baan heb ik 2 power 3 boosters aangeschaft.
Deze moeten ook minimum 52 VA als voeding hebben per booster maar Uhlenbrock geeft aan dat de 70 VA aanbevelen.
Nu concreet heb ik nog een extra 52VA trafo van Marklin liggen die ik dus hiervoor zou willen gebruiken om dan gewoon nog een extra 52 VA aan te schaffen.
De vraag is echter doe ik daar goed aan en is dit voldoende ? De baan zal ongeveer met een 9 tal treinen tegelijk bereden worden. In totaal zullen er nog een 8 tal in het schaduwstation staan maar daar deze pas rijden als een andere is binnen gereden blijft het totaal rijdend dus op maximaal 9.
Daarmee ook mijn vraag aan de andere rijders die reeds boosters in gebruik hebben of dat de 52 VA trafo's voldoende zijn.
IK heb namelijk geen zin om 3x 70VA trafo's aan te schaffen als de huidige 52VA toch voldoende zouden zijn voor mijn gebruik.
Ik rij dus gelijkstroom - sturen is tzt gepland met Koploper
Graag jullie feedback
Groetjes
Peter
-
Lijkt me voldoende. De booster zal nauwelijks volledig belast worden.
Uit de manual:
Transformer power output requirements Power 3: 52 - 64 VA
Gr, Ben.
-
Heb twee power 3 met de marklin 52va trafo's en dat gaat al jaren goed en naar mijn mening voldoende. Deze gebruik ik voor het rijden van de loc's.
De Intellibox heb ik wel voorzien van een zwaardere 70va trafo van Uhlenbrock, deze gebruik ik dan voor de seinen en wissels.
-
Ik rij dus gelijkstroom - sturen is tzt gepland met Koploper
Laten we beginnen met de meest gemaakte fout op het forum aan te stippen. (Mja, ik doe nog steeds me best om dit iedereen duidelijk te maken ;D ) Je rijdt NIET met gelijkstroom. Je rijdt digitaal en wel met een multi protocol centrale. Wat je waarschijnlijk bedoelt is dat je 2-rail rijdt. De termen gelijkstroom en wisselstroom (of gelijkspanning en wisselspanning) gelden alleen voor de analoge wereld (of voor voedingsspanningen van boosters enz) maar op het moment dat je digitaal rijdt heeft het geen directe betekenis meer. 2-rail en 3-rail is gewoon welke rails je gebruikt. Gelijkstroom, wisselstroom en digitaal geven aan waarmee je een loc informatie geeft over de snelheid (en misschien meer). Vervolgens is elke combi mogelijk (2-rail gelijkstroom, 3-rail digitaal DCC, 3-rail gelijkstroom enz). ;D
De Power 3 kan max 3A leveren. Een Marklin 52VA trafo kan 3,5A leveren. Prima dus :) Zeker omdat je hem niet mega zwaar gaat belasten (9 treinen is niet mega veel, maakt maar 3 per booster). Tenzij alle rijtuigen in het schaduwstation zijn voorzien van interieurverlichting in de vorm van gloeilampjes. Met LED zal je voldoende hebben.
Enige waar ze misschien bij Uhlenbrock bang voor zijn is dat de spanning te ver in zakt. Ik weet niet of de Power 3 van enige vorm van spanning stabilisatie gebruik maakt. Heeft een Power 3 een instelbare uitgangsspanning?
Timo
-
Enige waar ze misschien bij Uhlenbrock bang voor zijn is dat de spanning te ver in zakt.
Inzakken van de spanning hoeft geen groot probleem te zijn. Tegenwoordig hebben de meeste decoders cruise control aan boord. Wat wel belangrijk is, is dat de spanning van alle boosters in gelijke mate in elkaar zakt, en daarvoor is het juist gunstig om zoveel mogelijk identieke transfo's te gebruiken.
-
Dat klopt dan ja, als A harder in zakt dan de B moet B de volle last van 2 secties dragen als een loc over de scheiding van 2 blokken gaat. Maar goed, gaat er ook vanuit dat de IB booster en de Power 3 hetzelfde reageren.
Maar, nu terug naar de Power 3. Snel gekeken naar de handleiding en de booster beschikt over een voltage selector. Als ik de handleiding goed begrijp is met DIP switch 4 te zeggen of hij een constante output voltage moet geven of niet. Met switch 4 naar off de spanning aan de ingang gaat gewoon naar de uitgang. Met switch 4 on kan je de spanning fixen met de pot. Hangt beetje af van hoe de booster in de IB het doet wat handig is om in te stellen. Als je het in wilt stellen moet je het wel meten, niet de pot ongeveer hetzelfde zetten.
@Klaas, cruise controle zal idd wel helpen. Maar is de back EMF ook niet afhankelijk van de voedingsspanning? Daarom wordt toch altijd geroepen dat snelheid ijkingen en motor afregeling per centrale wat kan afwijken. Inzakkende spanning kan dan hetzelfde effect hebben. Zelf zou ik dan ook voor fixed output spanning gaan op alle boosters.
Timo
-
Maar is de back EMF ook niet afhankelijk van de voedingsspanning?
Nee, de back EMF is alleen afhankelijk van het toerental van de motor. Maar er moet wel altijd een spanningsoverschot zijn om nog te kunnen regelen. Als de cruise control volledig uitgeregeld staat, en de spanning zakt dan in, dan zal het motortoerental ook zakken. Maar de spanning zal wel erg ver in elkaar moeten zakken voordat dat gebeurt.
-
Tx voor de feedback boys (y)
Ondertussen dus een bijkomende Mä 52Va gescoord dus kan alle 2 de boosters en de IB allen met zelfde type transfo voeden.
Re opmerking Timo mbt dat ik " gelijkstroom " rij. Is inderdaad gewoon nog een oude manier van aanduiden dat ik 2-rail rij en geen 3-rail. ;D , maar concreet heeft hij natuurlijk groot gelijk.
Groetjes
Peter
-
Je rijdt NIET met gelijkstroom. Je rijdt digitaal en wel met een multi protocol centrale.
LB, iedere Jan Doedel weet waarover hij praat.....what´s in a name...
-
Maar, nu terug naar de Power 3. Snel gekeken naar de handleiding en de booster beschikt over een voltage selector. Als ik de handleiding goed begrijp is met DIP switch 4 te zeggen of hij een constante output voltage moet geven of niet. Met switch 4 naar off de spanning aan de ingang gaat gewoon naar de uitgang. Met switch 4 on kan je de spanning fixen met de pot. Hangt beetje af van hoe de booster in de IB het doet wat handig is om in te stellen. Als je het in wilt stellen moet je het wel meten, niet de pot ongeveer hetzelfde zetten.
Timo
Dat lijkt dan wel iets specifiek voor de Power 3? Voor de Power 4 heb ik zoiets niet kunnen vinden. Eens even de documentatie van de 2 naast elkaar leggen.
Roelco
-
LB, iedere Jan Doedel weet waarover hij praat.....what´s in a name...
Ja, maar wij heten geen Jan Doedel. ;D