BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: tothebeach op 23 May 2014, 12:44:31
-
In september willen we met de CNL 456 van Praag naar Arnhem. Normaal zou deze trein rijden, sterker nog, deze komt dagelijks voor onze deur langs. Alleen na 21 augustus rijdt deze trein niet verder dan Dortmund volgens verschillende sites (http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query2.exe/dn?ld=96253&country=DEU&seqnr=1&ident=lx.05769253.1400842358&rt=1&OK#focus). Via NS-International (telefonisch) en de NMBS (http://hafas.bene-system.com/bin/traininfo.exe/nn/370332/311487/58222/94333/784/ld=atr&L=b-rail&seqnr=3&ident=at.02687554.1400840757&) kom ik er achter dat deze trein een onbekende dienstregeling heeft/ niet rijd. Werkzaamheden zijn niet gepland voor dat weekeinde.
Weet iemand of deze trein opgeheven wordt, of via een andere route gaat rijden? Of zijn er onderhandelingen over treinpaden/-kosten?
Groet,
Michel
-
Ik kom er niet verder mee. Nog steeds wordt een reisadvies gegeven vanaf Praag met de CNL naar Dortmund, daar kan overgestapt worden op een verbinding via Venlo of Emmerich.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cnl_456.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/cnl_456.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cnl_456_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/cnl_456_2.jpg)
Werkzaamheden zijn er dus niet. Maar iets anders valt mij ook op. De CNL uit Basel, die aansluit in de CNL 418 uit München, rijdt ook niet naar NL. Deze stopt zelfs ruim voor het Ruhrgebiet, in Koblenz:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cnl_40478.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/cnl_40478.jpg)
We wilden eigenlijk in een eigen coupe naar Arnhem reizen. Het reizen met de CNL vinden we vooral zo leuk, om de rust in de stations te bekijken en later de wakker wordende wereld.Maar zoals de zaken er nu voorstaan lijkt het dat we met een lokale trein vanuit Praag naar de dichtstbijzijnde Duitse grensplaats gaan, daar een Schönes Wochenende Ticket kopen en dan via alle nebenbahnen richting Emmerich te gaan. Het laatste stuk fietsen we dan wel weer. En met het geld dat we zo overhouden kunnen we wel weer andere leuke dingen doen. Maar jammer is het wel :-\
Groet,
Michel
-
Ik krijg inderdaad de volgende opmerking bij de CNL 456:
Service runs: not every day, 5. Jun until 21. Aug 2014; not 6. until 8. Jun 2014
Het lijkt er inderdaad op dat na 21 augustus de CNL niet meer naar Praag rijdt :( Weer een internationale verbinding minder.
Ik was met de railplanner aan het prutsen en opeens verscheen er een alternatief: CNL naar Bielefeld, met aldaar gunstige overstap op de IC naar Nederland. Afhankelijk van de dag of deze rijdt volgens mij.
-
Het beroerde is dat je halverwege de nacht de trein uit moet. Dat geldt zowel voor Dortmund (A. 4.47h) als voor Bielefeld (A. 3.55h). Dortmund is dan wat aantrekkelijker, omdat er ook 2 fietsen meegaan. Maar tussendoor ben ik aan het puzzelen met dienstregelingen en Bundesländerstreckenkarten om met een Schönes Wochenende ticket het land richting Emmerich door te crossen. Aan de gewone routeplanner heb je niet meer dan een basis, 5 minuten overstaptijd met twee fietsen van spoor 10 naar spoor 1 ga je niet redden en dan mag je ineens twee uur wachten. Dat moet soepeler kunnen 8).
Maar niemand een idee waarom de CNL's niet rijden? Ik zie dat ik in mijn eerste bericht een verkeerde link heb geplaatst. De link naar de NMBS moet deze (http://hafas.bene-system.com/bin/traininfo.exe/nn/115815/228028/191202/56996/784/ld=blo&L=b-rail&seqnr=4&ident=k5.02219655.1401976103&) zijn.
Groet,
Michel
-
Het lijkt erop, dat de gecombineerde nachttrein zoals nu rijdt (met bestemmingen o.a. Kopenhagen, Warschauw en Praag) na 21 augustus wordt geschrapt. Ik kom al deze nachttreinen niet meer tegen in de reisplanners.
Misschien te weinig vraag of onenigheid met de NS hierover?
-
Dan ben ik blij dat ik er vóór die tijd nog een keer gebruik van maak.
Wel balen
Hendrik Jan
-
Ik weet wel dat tegen die tijd de ATB tussen Zevenaar en Emmerich eruit gaat. Nu las ik ergens anders dat er 189ers gaan rijden i.p.v. 1700, maar ik weet niet in hoeverre dat klopt, en hoever het een relatie heeft met elkaar.
-
Gaat de ATB er nu al uit? Onlangs is de ATB op dit trajcet juist nog uitgebreid...
Nu weet ik dat NS niet dol is op afwijkende treinen,.wat ook een voorname reden was voor het staken van de nachttrein naar Wenen/Milaan. NS zou het invoeren van ERTMS best aan kunnen grijpen om ook met de CNL naar Praag(enz) te stoppen. Te lastig, afwijkend materieel, afwijkende beveiliging...
-
Vanaf eind van dit jaar is Emmerich alleen nog maar met ERTMS te bereiken. Dus een forse verschraling van materieel daar :-\ :'(
-
Die naar Basel vertrekt tzt ( oktober) vanaf Koblenz. Zo helpen we de boel dus flink om zeep.
-
Weer een trein minder ::) Iedereen verplicht met de ICE.
volgens de oorspronkelijke plannen zou ERTMS gelijktijdig met de 25 kV bovenleiding in gebruik worden genomen. Is dat dan ook al zo ver?
-
En met je fiets kun je het nu dus 'schudden' . Net nog een enkeltje Basel geboekt met fiets om door te trappen naar de Middellandse zee...... Terug met EETC.
-
Gaat de ATB er nu al uit? Onlangs is de ATB op dit trajcet juist nog uitgebreid...
ATB gaat niet samen met 25kV50Hz...
-
Maar de CNL heeft wel vaker gereden met een 189 (dacht ik, of was het een 186?). Dus die mogelijkheid zou toch ook mogelijk zijn. Een nachttrein met als eindtijd ergens vroeg in de ochtend heeft ook weinig zin. En dan nog, waarom stoppen ze aan de rand van het Ruhrgebiet, (Dordmund, Koblenz ::)) en rijden ze niet door tot Oberhausen of Keulen?
Maar ik zal de treinreiswinkel nog eens raadplegen, misschien dat die iets meer weten.
Groet,
Michel
-
DB BR 120 heeft er ook weleens voor gezeten, nou tot aan Venlo dan.
Ik denk dat je 189 bedoelde:
https://www.flickr.com/photos/heyst/2727585073/
Grtjes Remy
-
Maar niemand een idee waarom de CNL's niet rijden?
Tel alle informatie bij elkaar op en het plaatje is rond. Door de ombouw van Emmerich kan CNL straks niet meer met een Nederlandse locomotief daar naartoe rijden. Dat probleem kun je oplossen door via Venlo te gaan rijden of andere loks te regelen. Laat naar Nederland toe de route nou precies vanaf Dortmund en Koblenz anders zijn bij rijden via Emmerich of Venlo...
-
Ik heb er eens een mailtje aan gewaagd aan NS Hispeed. Reactie:
Vanwege werkzaamheden en omleidingen zijn alle nachttrein momenteel niet te boeken. De dienstregeling wordt op het moment aangepast en is hierdoor niet zichtbaar in de reisplanner. Helaas is het onbekend per wanneer dit wordt open gezet. Ons advies is regelmatig de reisplanner te raadplegen.
-
@Remy, Er zal ongetwijfelt ook wel ander spul voor hebben gestaan, met een wissel in Venlo of Emmerich, maar ik bedoelde inderdaad de 189. Dank!
Laat naar Nederland toe de route nou precies vanaf Dortmund en Koblenz anders zijn bij rijden via Emmerich of Venlo...
Ik kan je hier niet helemaal volgen. De eindbestemming is normaal Amsterdam, of de CNL nu via Venlo of Emmerich rijdt. Maar de treinen stoppen in Koblenz resp. Dortmund.
Groet,
Michel
-
Dank Simon,
Twee weken geleden wisten ze nog minder dan dat :) Ik heb zojuist ook maar een mailtje richting Citynightline.de verzonden. Dat ik daar overigens niet eerder op gekomen was ::). De reisplanner houd ik al geruime tijd in de gaten, we zullen zien!
Groet,
Michel
-
De laatste (mij bekende) berichtgeving van Prorail is dat de ATB per 1/8 tussen Zevenaar Grens en Emmerich vervangen wordt door PZB (tussen Zevenaar en Zevenaar Grens blijft nog wel de ATB in takt). In december 2014 zal de ATB tussen Zevenaar en Zevenaar Grens vervangen worden door ERTMS, waardoor vanaf de Betuweroute maar 1x overgeschakeld hoeft te worden bij de grens (ERTMS -> PZB of vv).
Vanaf 1/8 is het dus al afgelopen met de NSR 1700 in Emmerich (en evt ICM, mat '64 enz). Reden waarom de CNL dan mogelijk met een BR 189 gereden gaat worden.
Groeten,
Edwin
-
In het verlengde daarvanBij te kort aan materieel eindigt de ICE nog wel eens in Emmerich en komt een Plan V langs om je op te halen. Waar zal straks bij calamiteiten de ICE eindigen? Zevenaar?
Gr Arnold
-
Ik kan je hier niet helemaal volgen. De eindbestemming is normaal Amsterdam, of de CNL nu via Venlo of Emmerich rijdt. Maar de treinen stoppen in Koblenz resp. Dortmund.
Ok. Als je met de CNL naar Amsterdam rijdt, maakt het tot Dortmund/Koblenz niet uit of de trein via Emmerich of via Venlo gaat rijden. Daarna wel, de route en stops worden anders en de aankomsttijd in Amsterdam ook. Als je nog niet weet hoe de trein vanaf augustus gaat rijden, kun je dus alleen een dienstregeling publiceren tot Dortmund en Koblenz. De rest zullen ze binnenkort wel weer toevoegen.
http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?3,6976967,6977591#msg-6977591
-
Als je Drehschebe leest is het dus maar de vraag of er nog ICE's via Arnhem kunnen.
-
De vervoerders hebben de afgelopen jaren flink hun best gedaan om het nachttreinvervoer om zeep te helpen. De infrabeheerders helpen nu dus ook een handje mee?
Ik heb het al eerder in een ander draadje gezegd: die hele 25kV tussen Zevenaar en Emmerich is onzinnig.....
-
Ze willen alleen nog 25kV/15kV voor het goederenvervoer. Maar 1 keer omschakelen en voldoende aan 2-systeem i.p.v. 3-systeem loc's.
Met vriendelijke groet,
Michel
-
Ze willen alleen nog 25kV/15kV voor het goederenvervoer. Maar 1 keer omschakelen en voldoende aan 2-systeem i.p.v. 3-systeem loc's.
Ik vraag me dan ook af of dan de toelating van 25/15kV loc's (met ETCS) dadelijk makkelijker wordt, anders heeft de ombouw ook niet zoveel zin...
Groeten,
Edwin
-
Mee eens.
Met vriendelijke groet,
Michel
-
Kijfhoek en omgeving is ook nog 1500V. Dus voor die spanning moeten de locs eigenlijk toch al geschikt zijn. En je moet ook een omleidingsroute via het bestaand net kunnen rijden....
-
Ik heb zojuist ook maar een mailtje richting Citynightline.de verzonden.
En antwoord:
Sehr geehrter Herr Altorf- van der Kuil,
vielen Dank für Ihre Email.
Wir freuen uns über Ihr Interesse an unserem Nachtreiseprodukt -City Night Line-.
Erlauben Sie uns bitte den Hinweis, dass der Zug zur Zeit für Buchungen gesperrt ist. Grund dafür sind Baumaßnahmen.
Derzeit wird die Strecke geprüft. Wir bitten Sie noch um ein wenig Geduld.
Vielen Dank.
We wachten dus maar af. Ondertussen ben ik aan het puzzelen in de dienstregeling van de DB voor een leuk alternatief. (http://www.animaatjes.nl/smileys/smileys-en-emoticons/computer/animaatjes-computer-147621.gif) (http://www.animaatjes.nl/smileys/)
Groet,
Michel
-
En antwoord van de treinreiswinkel:
De dienstregeling is nog niet definitief geladen voor nachttreinen na 22 augustus.
De verwachting is dat de treinen wel gewoon tot en met Nederland zullen rijden.
Wilt u uitsluitend de terugreis maken? Wij kunnen de boeking voor u aannemen als voorboeking.
Wij houden dan in de gaten wanneer de treinen open worden gesteld.
Een voorboeking, dat kan natuurlijk ook.
Groet,
Michel
-
Michel,
Probeer deze eens: http://fahrplan.sbb.ch/bin/query.exe/dn?
Heb ik ook toegepast voor mijn vakantie en geeft diverse mogelijkheden.
Grt, Ronald.
-
Hoi Ronald,
Dank je wel. De eerste pogingen geven wel dezelfde ideeën, maar er zijn net weer wat andere instellingen mogelijk.
Groet,
Michel
-
Via een ander forum betreffende de CNL's :
Vanaf 22 augustus gaat de ATB buiten dienst en wordt ETCS geactiveerd tussen Zevenaar en Emmerich. Het is de bedoeling dat nachttreinen eerst met een BR189 gaan rijden, en dat een Traxx het op een later moment weer overneemt.
Groet,
Michel
-
Een 25 kV/15 kV loc is leuk als de 1500 volt gelijkspanning helemaal is verdwenen, maar dat zal nog wel ff duren.... Door deze ombouw wordt het niet meer eenvoudig om met vervangend materieel naar Emmerich te rijden......
-
Inderdaad!
-
Waarschijnlijk (http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?f=50&t=17160&start=36) worden de CNL's na aug-22 omgeleid via Bad Bentheim i.p.v. Emmerich i.v.m. de ombouw van het traject tussen Emmerich en Zevenaar. Daarnaast lijkt de nachttrein (40457/40473) (http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?30,6996256) naar Kopenhagen met de volgende dienstregeling definitief van de baan.
Groet,
Michel
-
Wat ik vooral lees op opeenshadikhet, is dat men het eigenlijk ook niet weet, tot de inzet van diesellocomotieven aan toe.
Men doet het daar voorkomen alsof het een uitgemaakte zaak is dat na 22 augustus met andere locomotieven wordt gereden. Die kans lijkt me met de dag kleiner worden - als dat zo zou zijn, is alle ophef en het schrappen van de trein uit de dienstregeling toch niet noodzakelijk?
De kans lijkt me groter dat inderdaad via een andere route wordt gereden. Venlo en/of Bad Bentheim, maar dat er nog wat laatste plooien gladgestreken moeten worden.
Ook de op Opeenshadikhet gepresenteerde variant, overstappen in Bad Bentheim, snijdt nauwelijks hout, aangezien de laatste IC Amsterdam-Bad Bentheim in 2015 wordt ingekort tot Hengelo.
-
Er wordt op dit moment al een 189 gehuurd voor opleiding en later volgt nog een 2de. De 189'ers hebben nergens last van en kunnen dus gewoon via Emmerich blijven rijden. Zou dus niet weten waarom er zou moeten worden uitgeweken naar andere routes.
-
Kennelijk is dat dus allemaal nog niet zo zeker. Ik zou niet weten waarom de reisplanners anders nog niet zijn bijgewerkt en waarom er nog steeds niet geboekt kan worden.
In de berichten hierboven zijn reacties geplaatst van NS, DB en de treinreiswinkel, die allemaal hetzelfde zeggen: we weten het nog niet. En ook (NS): als we wat weten, dan passen we de reisplanner aan.
-
Dat is gewoon zeker hoor, maar goed het staat je natuurlijk vrij om te wachten op officiële bevestiging door de NS of DB zelf.
-
@rail4marcel: dat zou mooi nieuws zijn. Voor mij ben je de eerste die deze mededeling doet. Wat is je bron?
Groet,
Michel
-
Bron is het SION forum en Somda.
-
Kennelijk bij Somda overheen gelezen. Discussie (http://www.somda.nl/forum/15019/Geen+ATB+meer+en+25kV+Zevenaar-Emmerich/) gevonden.
SION ken ik niet, ik ga daar eens kijken. Dank je wel.
Groet,
Michel
-
De beste bron die Somda heeft, is Roland (rail) (zijn achternaam ben ik even kwijt) die van horen zeggen heeft dat beide CNL's straks met een 189'er worden gereden. Nogal uit tweede hand, maar Roland roept niet zomaar wat. Als zijn bron klopt, is het in december gedaan met de CNL naar Kopenhagen/Praag/Warschauw enz. Jammer.
-
Een kamaraad van mij, machinist bij NS Int. op de ICB en ICE, wordt nu 189 opgeleid i.v.m. het gaan rijden van CNL met 189 door NS Int. i.p.v. CNL met 1700 door NSR.
-
Als je nog niet weet hoe de trein vanaf augustus gaat rijden, kun je dus alleen een dienstregeling publiceren tot Dortmund en Koblenz. De rest zullen ze binnenkort wel weer toevoegen.
http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?3,6976967,6977591#msg-6977591
Inmiddels is dat gebeurd, DB geeft de trein weer gewoon aan voor de periode na eind augustus.
-
En zie daar, kaartjes, ook voor de fietsen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3178_1.jpg)
Dank je wel voor de meldling EN446!
Groet,
Michel
-
Veel plezier. :) Houd er voor het avondeten wel rekening mee dat de trein geen restaurant heeft. In het slaaprijtuig zijn wel wat kleine hapjes te krijgen, maar geen volledige maaltijden.
-
We dineren waarschijnlijk op het station van vertrek (of daar in de buurt). Dat is dezelfde tactiek die we eerder vanuit Basel deden. Ontbijt slepen we ook mee, als laatste herinnering aan Tsjechië :). Het wordt weer weinig slapen en veel kijken, hoe raar misschien ook. Maar dat is het leukste van de CNL, 's nachts vanuit je bed naar buiten kijken en af en toe wat dommelen.
Groet,
Michel
-
Vorig jaar alleen tijdens de heenreis Michel, op de terugweg heb ik van voor de Zwitserse/Duitse grens tot net voorbij Arnhem zeer diep geslapen 8)
-
Of als je s 'nachts wakker wordt en naar de wc gaat en erachter komt dat de wc met een andere trein vandoor is......
Dat had ik met de CNL naar Praag en de voor mij dichtstbijzijnde wc zat in de trein naar Kopenhagen na Hannover.
Groeten, Mark
-
Je zult maar op het toilet zitten op dat moment ::)
Overigens worden de 186 getest:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bw_28_jul_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bw_28_jul_8.jpg)
Een afnamerit (http://www.somda.nl/forum/15068/Opvallende+dingen+8+juli/) voor NS International.
Groet,
Michel