BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Peter Spruit op 18 May 2014, 21:55:54
-
In mijn reeds bestaande spiraal zou ik alsnog enkele bloksecties willen aanbrengen.
Hiervoor moet ik ofwel alles terug losmaken en dan dmv geisoleerde raillassen gaan werken ofwel dacht ik eraan om de rails aan 1 staaf gewoon schuins door te slijpen en dan de slijpsnede op te vullen met bvb smeltlijm ter isolatie.
De diameter van de spiraal is ongeveer een 2.00 mtrs en alle rails is flexrail.
Nu ben ik enkel bang dat door het doorslijpen de rails uit lijn komen te liggen en er dus ontsporingsgevaar zou kunnen optreden.
Heeft iemand hier ervaring mee / tips / advies om dit te voorkomen. Zou me namelijk een enorme hoop werk besparen
MVg
Peter
-
Peter,
lijkt me een kritieke operatie. Een idee zou kunnen zijn om links/rechts van de las te
fixeren met een spijker/pin, stukje koper-pertinax (printplaat), dat vast te solderen.
met lijm krijg je gedonder denk ik, weinig oppervlak, en er komt veel kracht op te staan.
fred
-
Je zou eerst een stripje isolatie materiaal onderlangs de rail kunnen bevestigen .
Dat kan zijn epoxyprintplaat materiaal dat je eronder soldeert, of iets anders ,van ca 5cm lang ,daarna pas doorslijpen, maar dus niet door het isolatiemateriaal. Beetje lastig mss.
Zou zo op dit moment niets anders weten. :-\
In ieder geval eerst verstevigen en dan pas doorzagen of slijpen. :D
Sukses.
Peter
-
Even 4 messing spijkertjes naast de spoorstaaf meppen.
Deze vast solderen, en dan tussen de middelste spijkers doorslijpen.
Hoef je niets weg te breken of te slopen.
Tinus.
-
Wat ik heb gedaan
Spijker aan de binnenzijde
Druppel lijm uit lijmpistool over 3 bielzen
dan doorslijpen
Let op dat de spijker diepgenoeg zit
Een stukje stroken print zal ook gaan
Probeer dan op een raillas te solderen en kras de print baan door of soldeer over 2 printbanen breed ,schuin weg
heb je 1e al geen contact meer
2e voldoende om een draad vast te solderen aan beide zijden
-
Heb je hier eventueel fotootje van Jerry ?
De bielzen en de houders geven denkelijk wel voldoende steun en in combi met spijkers zou een en ander dus eigenlijk moeilijk of niet mogen kunnen verschuiven denk ik
-
Ik zou aantal bielzen verwijderen. Dan een vierkant stukje printplaat onder de rails leggen en op 4 hoeken buiten de rails met lange boutjes en moertjes vast zetten. Dan de railstaven vastsolderen aan de buitenzijde van de staven. Daarna 2 snedes maken. 1 op de hartlijn tussen de railstaven en 1 er haaks op die ook de staven door snijdt. Nu heb je de staven vast liggen, beide staven van elkaar geïsoleerd en kun je secties aansluiten. Dit kan op het uiteinde van de boutjes, met een eigen extra moer vastgezet.
Met vriendelijke groet,
Michel
-
De methode van Tinus pas ik ook toe.
Daarnaast gebruik ik een andere techniek in een vroeger stadium. Bij het leggen van flexrail in bogen buig ik de rail veel sterker dan volgens het spoorverloop nodig is. Daarna buig ik ze eventueel iets terug tot het gewenste verloop. Als je dan later een scheiding moet zagen heeft de rail veel minder neiging om naar buiten te springen.
-
Ik werk ook op die manier.
Een paar bielsen weghalen, stukje printplaat eronder solderen en dan pas één spoorstaaf doorslijpen.
Door het printplaatje blijft de railstaaf gebogen en kan hij zich niet in rechtuitstand strekken.
Gerard
-
Tx voor de Tips
Daar de rails al een jaar of 3 in deze staat gebogen liggen ga ik eerst eens kijken of de methode zoals omschreven door Tinus en Klaas voldoening geven.
Ondertussen eens kijken waar ik hier in de buurt stukje printplaat kan scoren.
Methode omschreven door Michel lijkt me anders ook zeer goed doenbaar.
Ik kan weer ff verder nu ;-)
Mvg
Peter
-
Peter,
De langere tijd dat de rails nu al onder spanning gebogen ligt maakt terugflexen niet minder, in vergelijking tot net gelegde rails.
Alleen moleculaire structuurwijziging van het railstaaf materiaal, zoals door hardhandig verbuigen, knikken, etc. bepaalt in hoeverre de oude vorm terug komt of niet.
Met vriendelijke groet,
Michel
-
Printplaatmethode werkt vaak prima inderdaad.
-
Hoi Peter,
Heb de berichten gelezen ,over het door slijpen van een spoorstaaf,die zijn goed.
Maar denk eraan dat het een boog is,hoe ruim die ook is,de twee assers en voorlopers wringen door de bogen en zullen op
de onderbreking ontsporen,dit heb ik opgelost door printplaat van 4cm lang eronder te plaatsen wat ook eerder al gezegd werd,
en heb het binnen been door geslepen en een strijkregel aan de buitenbeen geplaatst
Hierdoor voorkom je een hoop ellende.
Succes :)
Groet
Jo
-
Ja, strijkregels zijn wel goed voor extra veiligheid tegen ontsporen. Die moeten dan echter wel geïsoleerd zijn van beide rail secties en zo'n montage is dan een stuk lastiger.
Met vriendelijke groet,
Michel
-
Ja, strijkregels zijn wel goed voor extra veiligheid tegen ontsporen. Die moeten dan echter wel geïsoleerd zijn van beide rail secties en zo'n montage is dan een stuk lastiger.
Met vriendelijke groet,
Michel
Hoi Michel,
Sorry had ik vergeten te vermelden,heb dus printplaten gebruikt met printbanen en in de lengterichting geplaatst.
Dan hoef het buitenbeen niet te isoleren. :)
MVG
Jo
-
ik ga er van de week nog mee aan de slag. Straks eerst even wat printplaat gaan halen en dan misschien vanmiddag al een eerste stukje uitproberen
-
Geloof het of niet... 2 electronica winkels in de streek afgedaan en printplaatjes.... nee dat verkopen ze niet meer. enkel fotogevoelige etsplaat.
Ik weet dat conrad printplaatjes heeft. Als leek geen idee welk type ik nodig heb.
Kan iemand mij advies geven met evt conrad artikel nummer ?
Tx
Peter
-
Okaphone (http://www.okaphone.com/artikelen.asp?groep=604). Ze verzenden vast ook wel. En telephoon hebben we hier in het Noorden ook al, dus even aanroepen en je weet alle mogelijkheden ;)
Edit: dit (http://www.okaphone.com/artikelen.asp?groep=710) hebben ze ook.
-
Geloof het of niet... 2 electronica winkels in de streek afgedaan en printplaatjes.... nee dat verkopen ze niet meer. enkel fotogevoelige etsplaat.
Ik weet dat conrad printplaatjes heeft. Als leek geen idee welk type ik nodig heb.
Kan iemand mij advies geven met evt conrad artikel nummer ?
Tx
Peter
Hoi Peter,
De nummers weet ik niet zo uit me hoofd,maar wat je kunt doen ,is www.conrad.nl
en dan bij zoeken printplaten invoeren en dan krijg je verschillende pagina s printplaten.
De stabielste zijn die met printbanen,niet met hokjes of rondjes .
Ze hebben wel langere levertijd,omdat het van Duitsland wordt verzonden.
Succes :)
MVG
Jo
-
Ik zou geen printplaat met baantjes nemen, maar plaat met een volle koperlaag.
Verder is fotogevoelige etsplaat ook bruikbaar, maar je moet die fotolaag er wel even afpoetsen. Ik weet alleen niet of dat prijstechnisch voordelig is.
-
Hoi
Het zou kunnen, ligt eraan hoeveel plaats je hebt voor die klus ter plekke te klaren.
Fotoprintplaten heb ik niet zo n goede ervaring mee,omdat de door wrijving van en gewicht
van de lok,veel krachten op het spoor worden overgedragen,maar ieder heeft zijn of haar eigen ervaring
met materialen,zoals stoom en E lok van de SBB hebben de neiging om flinke krachten op het spoor
over te dragen ,zoals Ce 6/8 en C5/6 ,Ae3/6, :D
Groet
Jo
-
Hallo Peter
Conrad 523850 Epoxide printplaat 150 x 200 mm €5,18
Succes
gr,
Herwim
-
omdat de door wrijving van en gewicht van de lok,veel krachten op het spoor worden overgedragen,
Dit is overdreven bezorgdheid. Als je de railstaaf met zijn voet plat op een printplaat soldeert, dan moet ik de modelloc nog zien die dat losrijdt. Die verbinding is vele malen sterker dan de plastic lipjes waar de rail normaal mee vastzit.
-
OK Hartelijk bedankt heren voor de inbreng.
Bestelling voor de printplaatjes gaat vandaag nog de deur uit. (y)
Loskomen heb ik inderdaad ook geen angst voor. De 2 scheidingen met de kunstof verbinders die ik al had liggen in de bovenste spiraal gooi ik er trouwens gelijk weer uit en vervang ik ook door de printplaat methode ;D
Mvg
Peter
-
In mijn reeds bestaande spiraal zou ik alsnog enkele bloksecties willen aanbrengen.
Hiervoor moet ik ofwel alles terug losmaken en dan dmv geisoleerde raillassen gaan werken ofwel dacht ik eraan om de rails aan 1 staaf gewoon schuins door te slijpen en dan de slijpsnede op te vullen met bvb smeltlijm ter isolatie.
De diameter van de spiraal is ongeveer een 2.00 mtrs en alle rails is flexrail.
Nu ben ik enkel bang dat door het doorslijpen de rails uit lijn komen te liggen en er dus ontsporingsgevaar zou kunnen optreden.
Heeft iemand hier ervaring mee / tips / advies om dit te voorkomen. Zou me namelijk een enorme hoop werk besparen
MVg
Peter
Hallo Peter ik heb precies het zelfde aan de kant die je doorslijp ongeveer 3cm met 2 componenten lijm (doorzichtig) insmeren goed tegen de rails aan wel even schoon maken en als het droog is door slijpen zo doe ik dat .Groeten Dik