BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: tothebeach op 06 May 2014, 10:19:59
-
Van Markenburg ooit een brug gekocht met als doel deze als spoorbrug te gebruiken. Maar zou ik deze ook als wegbrug kunnen gebruiken. Enkele jaren geleden fietste ik in Frankrijk over een brug met een soortgelijke breedte (http://www.panoramio.com/photo/5665654). Dus het zou kunnen. Tegenwoordig zijn de brugdekken van dit soort stalen bruggen vaak van asfalt. Maar vroeger (jaren '50/'60), waarvan was toen het brugdek gemaakt, van hout? En wat is de basislaag van zo'n wegbrug, zit daar een stalen vloer onder? Of hout? Hoe wordt het wegdek op de brug bevestigd (zowel bij een houten dek als een asfalt dek)?
Daarnaast, zou een gecombineerde brug van deze grootte ook kunnen; spoor en weg over dezelfde brug? En wat is dan het wegdek?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2752_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2752_4.jpg)
Groet,
Michel
edit: een gecombineerde (http://www.mariusbroos.nl/Geschiedenis/Station%20Bergen%20op%20Zoom.html) heb ik al gevonden.
-
Het was vaak een laag hout, met bitumen er overheen.
Hout is van zichzelf spekglad wanneer het nat is, dus niet erg geschikt voor het verkeer.
Met een laag bitumen er overheen wordt dat verholpen. Vaak met grof zand oid. er doorheen om het nog een beetje anti-slip te maken.
Voor het hout moet je dan wel denken aan dikke plakken of balken van minstens 10 cm dik (voor auto's etc.).
Ik meen me te herinneren dat zelfs bv. het brugdek van de oude Willemsbrug in Rotterdam een dergelijk brugdek had.
Maar daar kunnen oudere (oud-)Rotterdammers vast meer over vertellen.
-
In mijn woonplaats Enschede is vorige week gestart met de vervanning van zo'n oude brug.
https://www.prorail.nl/projecten/viaduct-noord-esmarkerrondweg-enschede/nieuws/wegtakelen-esmarkerbrug-29-april-2014 (https://www.prorail.nl/projecten/viaduct-noord-esmarkerrondweg-enschede/nieuws/wegtakelen-esmarkerbrug-29-april-2014)
Ook dit was een metalen bruhg met daarover heen als wegdek houten balken met bitumen.
Harry
-
In principe is deze brug dus niet geschikt Michel. Een trein over een brug veroorzaakt twee zware lijnlasten die tot op de cm te voorspellen zijn. Daarom zie je op het plaatje van je brug twee 'stroken' waar normaliter de spoorstaven boven liggen.
Een wegbrug is iets heel anders. Mits breed genoeg ( en de door jou getoonde brug is dus veel te smal) moeten hier twee tegengestelde verkeersstromen overheen, dus twee rijstroken met trottoir links en rechts. Aangezien autowielen niet zo voorspelbaar zijn als treinrails (maar wel lichter) moet de constructie ertegen kunnen dat op elke willekeurige plek op de brug de maximale aslast uitgeoefend kan worden. Dus zie je meerdere liggers naast elkaar met dwars daaroverheen zware houten balken als brugdek. Dat is ook goed te zien op de foto's van Harry Arends, op plaatje 2 zie je één balk verwijderd ( de balken zijn bijna vierkant in doorsnede) en op plaatje 3 zie je an de kopzijde meerdere liggers naast elkaar.
Nou steekt het niet zó nauw, maar de brug is wel te smal. Als je een eenrichtingsverkeer-brug kiest zou het kunnen. Ga wel uit van ongeveer vierkante balken waaroverheen asfalt. Zorg ook voor spleten tussen de balken, anders kan het regenwater niet weg.
-
Hoi hoi!
De breedte van de brug is vandaag de dag onvoldoende, maar in vroeger tijden met veel minder wegverkeer geen probleem.
Over de belasting zou ik me geen zorgen maken, een brug die op treinverkeer berekend is, houdt die vrachtauto ook wel. De houten vloer verdeelt het gewicht trouwens ook nog en verstevigt de brug.
Groet van Thonis
-
Duidelijk. De huidige brug is niet bruikbaar, waarschijnlijk moet ik een brug zelf gaan bouwen. Spannend :). Ook duidelijk is de hoeveelheid liggers naast elkaar. Dus als ik een gecombineerde brug wil bouwen, zullen er onder het spoor zeker twee liggers moeten liggen, en daarnaast ook enkele om de asdruk van het verkeer op te vangen. Stoep aan twee kanten, misschien aan kant? En de brug moet breed genoeg zijn om de verkeersstromen aan te kunnen, liefst tweerichtingverkeer, anders wordt het een bottleneck. Het brugdek bestaat uit vierkanten houten balken, waarover een bitumen of asfaltlaag ligt vanwege slijtage. Iets ruimte ertussen (de vraag is of je dat op schaal ziet ;)) vanwege regenwater.
Zo'n rechte brug, als Harry laat zien, zou ook geschikt kunnen zijn als gecombineerde brug, mits de liggers stevig genoeg zijn? Daarnaast lijkt het mij dat bij een gecombineerde brug, de liggers onder de spoorstaven dikker zijn dan onder het wegdek? Of kan ik dezelfde dikte aanhouden? Ik moet eens op zoek naar een tekening van een eenvoudige stalen brug. Waarschijnlijk ga ik nog wel voor een wat smallere brug, waar personenauto's elkaar wel kunnen passeren, maar waar vrachtauto's het net niet kunnen. Het dingetje ligt er al een tijdje zullen we maar zeggen ;). Reden hiervoor is, dat naast deze brug voor gecombineerd verkeer de spoorbrug ligt, het wordt anders te dominerend:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2766_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2766_1_1.jpg)
Het rommeltje eronder stelt een rivier voor, maar vanwege een ondeugdelijke constructie gaat die er in het geheel uit en wordt vervangen voor een eenvoudigere betere versie.
Deze is overigens ook niet breed, maar waarschijnlijk wel gesloopt voor de jaren '50/'60:
(http://www.mariusbroos.nl/Afbeeldingen/Stalen%20Brug%201930.jpg)
bron:www.mariusbroos.nl
Bedankt Mark, Harry, Gert en Thonis. De zoektocht gaat verder.
Groet,
Michel
-
Dit soort bruggen hebben er hier en daar zeker wel tot na ca. 1970 gelegen.
Vaak waren dat bruggen die de geallieerden na de oorlog meebrachten (zgn. Bailey bruggen, en andee modellen).
Misschien heb je hier nog iets aan:
http://www.jansonbridging.com/nl/products_bridges.php?gclid=CP2TxrS6l74CFTQQtAodPjYAQA
-
Hoi hoi!
Ik weet nog dat we met de auto af en toe zo'n Baileybrug overgingen. Dat rammelde heerlijk!
Waar het was weet ik niet meer zo gauw, waarschijnlijk N- of Z- Holland. Het moet begin jaren zestig zijn geweest.
Groet van Thonis
-
Baileybrug zou kunnen, maar ik vraag mij af of die gecombineerd verkeer hadden. Is wel een echte uitdaging om te bouwen (http://www.animaatjes.nl/smileys/smileys-en-emoticons/ja-en-nee/animaatjes-ja-en-nee-70387.gif) (http://www.animaatjes.nl/smileys/). Zelf zat ik meer te denken aan een platte brug, zoals in Enschede:
(http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.4337843.1398778990!/httpImage/image.jpg_gen/derivatives/landscape_800_600/image-4337843.jpg)
bron: www.tubantia.nl
Als ik die bodem zo zie, zijn dat een vijftal liggers met om de zoveel meter een onderlinge verbinding.
of zo een:
(http://2.bp.blogspot.com/-PDNKEQDuEnI/UevaW9aVgmI/AAAAAAAAC64/049qWTFj0dU/s1600/gemeldorp_6219_800pix.jpg)
bron: www.spoorwegknooppuntfgra.be
Of misschien op basis van een brug van Markenburg (het vaste deel dan):
(http://www.vlaanderenvakantieland.nl/binaries/LAN_9000000000002712_1-47-70316.jpg)
bron:http://www.vlaanderenvakantieland.nl/
Het opklapdeel komt hier niet bij aan de orde.
Het hoeft niet allemaal zo spannend te zijn, dat zou later nog wel eens kunnen. De onderkant moet wel correct zijn, de baan staat namelijk zo hoog, dat je makkelijk de onderzijde zou kunnen zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2768_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2768_1_1.jpg)
Ik zou ook deze brug (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37673.0.html) uit kunnen bouwen tot een gecombineerde brug.
Mark, bedankt voor de link, ik ga er eens kijken. Misschien dat ik eens op zoek moet naar een gietijzeren of stalen brug (verkeersbrug) bij mij in de omgeving (ede/arnhem) en deze vanaf de onderkant fotograferen. Of weet iemand er één ergens anders*, maar dan kan het even duren ;)
Groet,
Michel
*) binnenstad Utrecht, Amsterdam?
-
De brug in Enschede is ook gebouwd door de Engelsen.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=263672107142058&set=o.473119022779847&type=3 (https://www.facebook.com/photo.php?fbid=263672107142058&set=o.473119022779847&type=3)
Zoals dez er voor de oorlog uitzag.
/0/]http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=178072#prettyPhoto[pp178072]/0/ (http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=178072#prettyPhoto[pp178072)
Zoals deze er de laatste jaren uitzag
-
Harry,
Die eerste smoelboek foto is niet voor iedereen te bekijken ::)
Allie
-
Helaas, die eerste link mis ik ook, ik doe niet aan feestboek. Ik ga eens een eenvoudige tekening maken van de brug, dan kunnen jullie er op schieten, of die bouwkundig wel klopt enzo ;).
De maximum lengte van een platte brug zal zo rond de 8-10m. zijn. Het voorbeeld uit Enschede is langer, maar heeft ook extra pilaren staan, zo leert mij Goegelkaarten. Een iets langere brug zonder extra pilaren zou zou mooier zijn, 14-16cm (12-14m).
Ik kies voor een eenvoudige versie, daar ik er nu niet al te veel aandacht aan wil besteden. Twee redenen: ik ken mij zelf en ik kan me ontzettend in details gaan verliezen. Een mooi gebouwde eenvoudige brug, beetje waarheidsgetrouw, is dan snel (weekje of wat ::)) te realiseren. En de tweede: een ingewikkeldere constructie zal meer tijd in beslag nemen en tot die tijd zal er ook niets kunnen rijden. De brug kan altijd nog over een aantal jaren vervangen worden door een fraaier zelfgebouwd exemplaar.
Binnenkort meer.
Groet,
Michel
-
In de haven van Antwerpen zijn heel veel gecombineerde spoor / wegverkeer bruggen ( zelfs een vierbaansweg met 3 sporen ).
Misschien dat je daar een bruikbaar voorbeeld kunt vinden ( of via Google ).
Groeten, Alexander
-
Hallo Michel
Als je een gecombineerde brug wil bouwen die vroeger vaak voor kwamen dan is dat zeker mogelijk.
Ik weet niet of je er wat aan hebt maar kijk eens in mijn topic "Herwim verteld De Franklin Rail Compagnie"
daar schrijf ik een verhaaltje over de bruggen op mijn moduul zo rond de jaren 30 en 40.
De brug is niet één van de mooiste die ik gemaakt heb maar geeft wel een beeld hoe dit vroeger aan de orde is geweest, Deze brug werd gebruikt voor lokaal spoor en als auto weg over een riviertje dwars door de stad.
Het oorspronkelijk verhaal waar deze brug in voorkwam was het bouw verslag van de moduul baan "Beachley Dock"
Zie op Google dan kom je dit moduul wel tegen.
Misschien heb je niets aan mijn opmerkingen maar ik dacht wie weet heb je er wat aan.
gr,
Herwim
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Photo001_3.jpg)
Ik weet niet of ik het goed begrepen heb maar jij zocht toch naar voorbeelden van een brug die zowel voor auto en voetgangers als voor een lokaal spoor gebruikt kon worden of heb ik dit verkeerd begrepen ?
-
Antwerpen laat zich niet zo gemakkelijk googelen, nou ja, de onderkant van de bruggen dan :-\. Maar met bouwtekeningen kom ik ook een eind. Dus ben ik daar op gaan zoeken. Zo kwam ik op Oklahomabridges (http://okbridges.wkinsler.com/index.html) enkele bouwtekeningen tegen van verschillende soorten bruggen. Het zijn niet de bruggen die ik bedoel, maar er staan wel duidelijke bouwtekeningen op, en zeker die van het brugdek. Zo ziet dat eruit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/brug_1_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/brug_1_3.jpg)
bron: http://okbridges.wkinsler.com/technology/truss.html
Een boel balkjes en dwarsbalkjes. Maar het werd mij wel duidelijk. Een brugdek is opgebouwd uit een aantal vakken. Elk vak heeft zijn eigen lengtebalken. Gezamenlijk steunen al die vakken op de liggers. Visueel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/brug_2_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/brug_2_4.jpg)
De lengtebalken (lichtblauw) steunen op de dwarsbalken (lichtblauw). Deze hebben hun steunpunten weer op de liggers (geel). De krachten volgen dus dezelfde weg: van lengtebalk naar dwarsbalk naar liggers naar brughoofden. De kruisen spelen nauwelijks een rol in dit krachtenspel, ze zijn er om de brug bijeen te houden. De driehoeken die zij vormen, voorkomen dat de liggers uiteen wijken.
Maar goed, het betreft hier een vakwerkbrug. Het lijkt mij dat het bij een eenvoudige wegbrug, een platte brug ook zo kan werken. Alleen zijn dan de liggers (geel) de enige onderdelen die zorgen voor de stijfheid van de brug.
Maar goed, ik wilde een gecombineerde brug. Dat betekent dat naast het wegverkeer ook het spoorverkeer ondersteund moet worden. Wat ik van Gert begrijp, is dat elk spoor zijn eigen ondersteuning heeft bij een spoorbrug. Het lijkt mij dat de bovenstaande constructie voor een spoorbrug te zwak zou zijn. Dat kwam bij mij tot het volgende resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/brug_3_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/brug_3_2.jpg)
De donkergele lijnen zijn de liggers van de brug, de groene de dwarsbalken, de lichtblauwe zijn de lengte balken, zoals ook in de gewone wegbrug. De lichtgele lijnen zijn de liggers voor de rails. Het wordt een iets te gecompliceerde constructie.
Kijkend op andere websites, leerde ik dat een 'beambridge' (een platte brug, zoals ik um noem) tot 15 meter rendabel is om te bouwen. Bij grotere afspanningen zijn er goedkopere alternatieven voorhanden. Tot 15 meter, dat is 17cm in h0, dus haalbaar.
Ook leerde ik van Jeroen Water, bij zijn bouw van de brug bij Oosterbeek (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28610.0.html), dat een spoorbrug ook dit soort dwarsbalken kent. Nu is dat een vakwerkbrug, maar toch. De tekening op de eerste pagina van zijn draadje, laat niet duidelijk zien hoe de ondersteuning van het spoor is. De liggers onder de rails lopen niet door, de krachten worden via de dwarsbalken afgegeven aan de liggers langszij.
@Herwim, Dank voor je suggestie, ik moest gelijk denken aan je eerdere draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=31941.135). Ik heb wel gedacht aan een stenen brug, maar de rivier is ook de scheiding tussen twee modulebakken. De bruggen moeten uitneembaar zijn. Het lijkt mij dat een stalenbrug hiervoor meer geschikt is. De brughoofden kan ik in het landschap inbouwen, de bruggen kan ik er dan los* opleggen. Stenen bruggen zijn ingebouwd in het landschap. Dat is lastiger te bouwen, bij het plaatsen van een brug kan dan het gras (en struikjes e.d.) in de naad tussen de brug en landschap komen.
Ik ga eens rustig weer verder met tekenen en nadenken.
Groet,
Michel
*)los is niet helemaal het juiste woord. door middel van stekkers wordt de brug gefixeerd. Dat is gelijk ook de oplossing voor de stroomvoorziening.
-
Als ik goed kijk naar de link die Harry gaf, de brug in Enschede, dan valt mij iets op. Er liggen 5 lengteliggers naast elkaar, deze worden niet onderbroken. De dwarsbalken liggen in deze lengteliggers:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/liggers.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/liggers.jpg)
Bron: www.prorail.nl
Maakt de constructie eenvoudiger. Maar voor zo'n 12m overspanning (14 cm in h0) zal je aardig hoge liggers nodig hebben. Dit wordt toch niet zo'n eenvoudig bruggetje ::) :)
Groet,
Michel
-
Klopt helemaal Michel (y)
Het grote verschil tussen de brug die jij laat zien en de 'platte' bug in Enschede is dat de Enschedeese brug eigenlijk niets anders is dan een aantal hoge I-profielen naast elkaar die ineens de overspanning vormen. Wat je dan nog nodig hebt is enkel een brugdek, voorziening om te zorgen dat de I-profielen niet omkiepen en een balustrade opzij.
De andere brug is voor een grotere overspanning dan stalen balken lang (kunnen) zijn. Dan moet je meer gaan nadenken. Dus krijg je twee hoofdliggers (donkergeel) waaraan je de rest van de brug dan hangt. Dus de twee bogen (donkergeel), daaraan hangen de dwarsdragers (groen), daartussen de langsliggers (blauw) en daar weer op het brugdek. De keus om de rails precies in het midden te doen is ook een goede; dan kunnen de dwarsdragers een symmetrische opbouw hebben en worden de hoofdliggers gelijk belast.
EDIT nav de foto: de dwarsdingen die je daar ziet zij enkel om de lange liggers te koppelen en te voorkomen dat de liggers gaan 'omvallen' of de bovenrand gaat vervormen onder belasting.
-
Als ik je dan goed begrijp Gert, dan zou ik een verzameling I profielen naast elkaar kunnen leggen, wegdekje erover en klaar. Met dat verschil dat de afstand die ik wil overbruggen de grootte van de I profielen bepaald. Dit kunnen dus hele dikke lelijke dingen gaan worden, ivm de stijfheid (als ik dit realistisch wil uitbeelden).
Het tweede geval wordt dan meer aannemelijk, dus twee hoofdliggers met daaraan de door jouw beschreven constructie, rails in het midden om het makkelijk te houden. Deze dragers moeten dan wel van een sterkere kwaliteit zijn dan de gewone I profielen, hetgeen neerkomt op een vakwerkbrug of een gesloten vakwerkbrug. Met die laatste bedoel ik zoiets, waarbij de gesloten gebogen deel ('ondersteuning' van de ligger) ook onder de brug kan komen(er is op mijn baan geen scheepvaart):
(http://nos.gares.hier.et.aujourdhui.pagesperso-orange.fr/CheminsDeFer71/TramwayPVF/PontSurEcluse1.JPG)
Bron: http://nos.gares.hier.et.aujourdhui.pagesperso-orange.fr/
De voetpaden aan weerszijden, aan de buitenkant van de constructie, gemengd verkeer op de hoofdconstructie. De rails hoeft dan dus niet apart ondersteund te worden, begrijp ik dus. Het wordt toch meer een bouwwerk, dan een eenvoudig bruggetje. Geeft niet, dan wachten de huisjes maar even :D Eens op zoek naar een eenvoudig ontwerp.
Dank voor je toelichting, Gert!
Groet,
Michel
-
Antwerpen laat zich niet zo gemakkelijk googelen, nou ja, de onderkant van de bruggen dan :-\.
Ik bedoelde meer in termen van een bezoek aan de Antwerpse haven, of via Google street view.
Groeten, Alexander
-
Inderdaad Michel, zij het dat bij veel grotere overspanningen (als een standaard trek-maar-uit-het-rek staalprofiel niet meer kan voldoen) het interessant wordt. Immers; de economie van de vormgeving gaat nu een rol spelen. Nu wordt het interessant om te bepalen wat je aan staal werkelijk nodig hebt op de verschillende plekken, en zo zijn de boogbruggen geboren. Tegenwoordig heb je wat grotere en grovere profielen dan vroegah, dus zo'n leuk karakteristiek boogbruggetje uit het jaar 19nul zal nu eerder vervangen worden door een brug gevormd door een paar hoge liggers naast elkaar. Tenzij doorvaarthoogte beperkt is, tenzij de historische vereniging een voet tussen de deur zet, tenzij...
-
Hierbij de foto
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1900036_263672107142058_549377065_n.jpg)
-
Hier nog een voorbeeld van een gecombineerde spoor/wegbrug, de Keersluisbrug in Vlissingen.
http://www.zeelandnet.nl/foto/bekijk/foto/id/40290/Keersluisbrug.html (http://www.zeelandnet.nl/foto/bekijk/foto/id/40290/Keersluisbrug.html)
De middelste langsliggers zijn iets zwaarder uitgevoerd. Daarop lag het spoor van station Vlissingen naar de scheepwerf de Schelde.
Het spoor werd indertijd maar sporadisch gebruikt, en sinds de scheepswerf is verdwenen is het helemaal weggehaald.
-
Naast de economische redenen om voor een type brug te kiezen zal er ook nagedacht moeten worden over wat de bouwer wel en niet kan bouwen :D. Kijk een brug als deze (http://www.nw-news.de/_em_daten/_nw/2010/08/09/100809_2149_1.jpg) is gewoon heel fraai. Uiteindelijk zal het me wel lukken om een dergelijke brug te bouwen. Maar dan ben ik wel een jaartje verder (en veel ge***** met de nodige frustraties). Misschien wat te hoog gegrepen, zeker voor een eerste keer. Kom je sneller bij de eenvoudigere constructies, een rechte brug:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_06_15_Bild4_Alte_Stahlbruecke_in_neuer_Funktion.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_06_15_Bild4_Alte_Stahlbruecke_in_neuer_Funktion.jpg)
bron: http://www.revue-technique.lu
Hier in detail, zo (http://www.derwesten.de/img/incoming/origs4710010/8199244469-w656-h240-bF3F3F3-st/39241548-543x199.jpg) ziet ie er in het echt uit. Saai, maar wel de moeite waard om je bouwtechnieken uit te proberen.
Een kleine variant erop oogt wat eleganter:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/am_020412_passiert_ice_andernach_585501.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/am_020412_passiert_ice_andernach_585501.jpg)
Bron: http://www.bahnbilder.de
Nog mooier zou een nog rondere vorm zijn:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vo2544.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vo2544.jpg)
Bron: www.modellbahn-voigt.de
Maar hiervan kan ik geen voorbeeld in het echt van vinden. Iemand die hiervan een voorbeeld weet te vinden? Qua kosten zullen dit soort volwandige bruggen niet de duurste geweest zijn. Ook niet de lichtste, daarvoor is vakwerk bedacht.
Dilemma's, dilemma's, want met een volwandige brug als deze zijn brugdekdetails gewoonweg niet nodig, die zie je toch niet. Bij een type als dat van Vollmer zou je nog iets daarvan kunnen zien. De eerder aangedragen brug boven de sluis bij Fleureville heeft dat voordeel weer wel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CPAPontDeVauxPontCanal.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CPAPontDeVauxPontCanal.jpg)
Hier (http://nos.gares.hier.et.aujourdhui.pagesperso-orange.fr/CheminsDeFer71/TramwayPVF/LignePontDeVauxFleurville1013.htm)de huidige vorm. Het was een gecombineerde tram-verkeersbrug. Als zo'n tramlok rond de 5-6 meter was, dan schat ik die brug op ongeveer 10-12m. Het zou een idee kunnen zijn.
@ Klaas, ik zie het wat slecht. Maar het lijkt alsof de twee middelste ook een draaifunctie hebben. Dat zou misschien ook een reden kunnen zijn voor de versterking van die liggers.
@ Harry, dank je wel voor het zichtbaar maken van het onzichtbare ;)
Groet,
Michel
-
De eerste Keersluisbrug in Vlissingen was een draaibrug waar behalve de lijn naar de Scheldewerf ook de lijn van de Stoomtram Walcheren (1067 mm spoor) en via een strengelspoor de elektrische tram Vlissingen-Middelburg (1435 mm spoor) over reden.
http://files.archieven.nl/239/f/ZI-prentbriefkaarten/ZI-P-05018.jpg (Zeeuws Archief Middelburg)
Op een tekening in het dossier van de TVFM (Société Anonyme des Tramways à vapeur de Flessingue-Middelbourg et extensions) in het Zeeuws Archief is goed te zien hoe het brugdek is opgebouwd en hoe de spoor- en tramrails ondersteund worden :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Keersluisbrug__Vlissingen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Keersluisbrug__Vlissingen.jpg)
Op deze tekening is alleen nog het raccordementspoor naar De Schelde te zien en nog niet het strengelspoor van de elektrische tram.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan