BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Michel van den Hof op 05 May 2014, 12:10:16
-
Sjaesberg veur Pinkpop.
Het is het voorjaar van 1986, vlak voor de overgang naar de nieuwe NS dienstregeling 86/87, waarbij Heerlen-Kerkrade geëlektrificeerd in dienst zal komen en op de beroemde dan wel beruchte Miljoenenlijn een deels elektrische-, deels diesel exploitatie zal gaan plaats vinden. Zo ver is het dus nog net niet. De aanleg van de bovenleiding is al wel een heel eind gevorderd. Het station Schaesberg, gelegen in de in 1982 ontstane gemeente Landgraaf zal zijn naam weldra verliezen om de gemeente naam ook de stationsnaam te laten worden. Schaesberg kent nu dus nog de pure diesel exploitatie op de Miljoenenlijn, waarbij het ook het depot is voor het gebruikte materiaal en standplaats voor het personeel. De Miljoenenlijn is niet de enige spoorse bedrijvigheid voor Schaesberg, want naast personenvervoer is er ook nog een restje kolenvervoer, bestaande uit 1 dagelijkse trein in beide richtingen tussen de Sophia-Jacoba mijn in de regio Aachen en de Rotterdamse havens. De beladen trein vertrekt laat in de avond vanaf de Sophia-Jacoba mijn, om vroeg in de morgen op de Maasvlakte bij Rotterdam aan te komen. De lege retour trein vertrekt ook laat in de avond vanuit Rotterdam om vroeg in de morgen bij de Sophia-Jacoba mijn aan te komen. Het Schaesbergse personeel rijdt de beladen kolentrein tot aan Tilburg, waarna ze na een pauze overstappen op de lege kolentrein terug. De Feijenoordse collega's uit het Rotterdamse doen dit dus contra aan hun Zuid-Limburgse collega's.
Het materiaal waar de meesters hun werk mee moeten doen is niet bepaald het neusje van de zalm bij NS, maar men klaagt niet en weet het oude materiaal goed op waarde te schatten. Voor de Miljoenenlijn hebben ze de beschikking over 6 stellen Plan X, t.w. 2x DE1 in het rood, 2x DE2 in het rood en jawel .... ook 2 gemoderniseerde DE2'en in het geel. Op zondagen wordt de dienst gereden met beide DE1'en. Op zaterdagen en tijdens de daluren op ma/vr wordt er gereden met DE2'en, terwijl de ma/vr spitsuren de luxe kennen van DE1+DE2 of zelfs de ongekende luxe van DE2+DE2. Voor de kolentreinen heeft men de beschikking over 2 multi-tracties van respectievelijk 3 stuks 2200'en of 4 stuks 2400'en. Een 5e 2400 wordt gebruikt voor wat extra werk, voornamelijk transport van de benodigde diesel brandstof voor het eigen materiaal. De voor de kolentreinen gebruikte locomotieven rusten overdag in Schaesberg en worden er uiteraard getankt, terwijl in het Rotterdamse ook het benodigde onderhoud overdag plaats vindt. In noodgevallen kunnen de locomotieven ook terecht in Maastricht, waar de 5e 2400 een de Plan X'en hun reguliere onderhoud al krijgen.
Tijdens het Pinkpop weekend is het te vervoeren aantal passagiers werkelijk ongekend. De door de mijnbouw inmiddels deels holle grond zou het er haast onder begeven. Om de massa fatsoenlijk en veilig te kunnen verstouwen wordt er daarom extra capaciteit in gevlogen. De versterking bestaat uit een ongekend luxe moderne dieseltrein, bestaande uit DE3+DE3 en een zogenaamde Klompentrein, bestaande uit 2 in dubbel-tractie werkende 2200'en, 1 aan beide uiteinden van de trein, met er tussen 5 speciaal aangepaste Plan E's en een generator verwarmingswagen. De 6 Plan X stellen worden geformeerd tot 2 treinen van 5 bakken, zodat er 4 treinen van maximale lengte ter beschikking staan. Uiteraard is de dienstregeling ook aangepast.
De naam "Sjaesberg veur Pinkpop" is ingegeven door de manier waarop men in de UK op het stationsnaambord vaak een onder vermelding maakt voor een trekpleister, waarvoor je op dat station dus uit dient te stappen, mocht je dat nog niet weten. Een beetje zoiets als "Tilburg voor Efteling", waarbij de naam op z'n Limburgs geschreven is en ook zo uitgesproken dient te worden (al lukt me dat zelf ook nog steeds niet geloofwaardig).
Natuurlijk is deze baan, als zo velen, voor een groot deel ook best "It's MY trainset", dus wat ik leuk, mooi en/of realistisch vind, dat laat ik rijden. Wel onder het motto "het had best zo kunnen zijn, mits ....... ". Om gelijk maar met de deur in huis te vallen, hier een paar mitsen. Schaerberg niet alleen station, maar ook standplaats, omdat het leuker en interessanter is. DE1's zijn al in 1981 afgevoerd, dat zou dus na voorjaar 1986 moeten zijn. Rode DE1's konden nooit rijden op de Miljoenenlijn vanwege te gering motorvermogen, maar dat geldt hier dus niet of in mindere mate. 2400'en kunnen maar met maximaal 3 in multi-tractie rijden, nou hier dus mooi met 4. Pinkpop streek in het echt pas in 1988 in Landgraaf neer, werd pas in 1994 een 2-daags- en in 1996 een 3-daags-festival, daarvoor was het enkel een festival op 2e Pinksterdag, terwijl het hier in 1986 dus al wel is neergestreken en 3 daags is. En zo zijn er vast nog meer mitsen die de kop op zullen steken.
De baan zal voor het grootse deel het echte sporenplan van 1985 volgen, met mogelijk wat extra sporenplan elementen van vroegere jaren (toen er meer lag) en/of met wat elementen die het (verzonnen) standplaats aspect (beter) mogelijk maken. De lengte van de baan wordt zichtbaar zo'n 7 á 8 meter, met aan beide zijden keerspiralen naar een schaduwstation onder de baan. Besturing DCC (ECoS 2 en mogelijk PC - iTrain staat momenteel 1 op mijn lijst), met realistische dienstregeling. Geluid in de treinstellen en locomotieven. Geluid voor de rest van de baan heb ik nog in overweging. De baan zal zo gebouwd worden dat je er naar kijkt als een groot 3D schilderij, op zo'n 130 cm van de grond. De verlichting zal ook een etmaal uit kunnen beelden met opkomend en wegebbend daglicht. Railmateriaal zal Tillig Elite zijn.
Voor zo ver maar de eerste voorstelling van dit ambitieuze meerjarenplan.
Mvg,
Michel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/drawing_and_aerial.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/drawing_and_aerial.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sjaesberg_veur_Pinkpop___De_diesellocomotieven.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sjaesberg_veur_Pinkpop___De_diesellocomotieven.jpg)
-
Leuk idee Michel. En je kunt best met vier 2400'en rijden, want dat deed de NS ook vanaf een gegeven moment. Kijk maar naar deze opname:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boxtel___2470_2406_2491_2453.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boxtel___2470_2406_2491_2453.jpg)
Boxtel, 2470+2406+2491+2453 met ertstrein naar Cockerill Sambre in Seraing op 05-03-1981.
-
Hallo spoorzeven. Dank je. Reden die 4 dan allemaal in de multi-tractie? Ik heb n.l. ergens gelezen dat de 2200 tractie maximaal 4 is en de 2400 tractie maximaal 3.
Verstuurd vanaf mijn GT-N7000 met Tapatalk
-
Ja, ze deden het echt alle vier. Met drie ging het trekken van deze trein bijna niet, een keer gezien: dezelfde trein (op een andere dag) waarbij een van de vier er de brui aan had gegeven. Met een gangetje van zeker niet meer dan veertig en een benauwd kijkende machinist hield de trein (bij Best) het overige treinverkeer behoorlijk op (traject was toen nog maar tweesporig).
-
Weer wat geleerd. Dus een tikje minder "it's MY trainset"!! ;-)
Verstuurd vanaf mijn GT-N7000 met Tapatalk
-
Hoi michiel,
Leuk project, woon zelf in landgraaf, schaesberg. Ben wel pas 23 dus de tijd dat hier nog kolen werd gewonnen heb ik niet meegemaakt.
Helaas is mijn opa vorig jaar juni gestorven, Die heeft altijd in schaesberg (eikske) gewoond en bij hem voor de deur kwamen de kolentreinen langs die naar de wilhelmina mijn reden.
Hij wist mij ook veel te vertellen over hoe en wat, ook qua vervoer van en naar herzogenrath.
groeten, wesley
-
Hallo Michel.
Leuk project. Ik blijf je vorderingen volgen. Eindelijk eens iemand die weet waar de Miljoenenlijn begint.
Gr. Bert Senden.
-
Hallo Wesley,
Ik kom van de Veluwe en ken Zuid-Limburg maar vrij sumier. Als kind wel eens op vakantie geweest in Margraten. Vond het echt aandoen of ik al in het buitenland was. Zo anders allemaal. In mijn scenario is er ook al geen kolenwinning in de omgeving hoor. De kolenstroom komt uit de Duitse Sophia-Jacoba mijn (gesticht door Fenteren van Vlissingen) in de buurt van Aachen. Jarenlang de mondernste mijn in Europa. In principe dus het vervoer richting Herzogenrath.
Hoi Bert,
Ik heb een aantal oude spoorkaarten waarop dat duidelijk staat aangegeven. De lijn Heerlen-Duitsland is de doorgaande lijn. De Miljoenenlijn takt daar in Schaesberg vanaf en begint dus i.d.d. daar. Het emplacement was trouwens ooit behoorlijk groter. Ga ik wel wat van benutten in mijn eigen voordeel. ;-)
Mvg,
Michel
Verstuurd vanaf mijn GT-N7000 met Tapatalk
-
In 1896 worden de eerste plannen gemaakt voor de spoorlijn Dalheim – Hückelhoven – Baal - Jülich en op 15 december 1911 neemt men deze lijn officieel in gebruik. De in 1908 begonnen werkzaamheden aan de eerste schacht van de kolenmijn Hückelhoven II worden in 1911 afgerond en vanaf januari 1914 zien de eerste kolen het daglicht. Bij de overname in 1917 door de NEMOS, (Nederlandse Maatschappij tot Ontginning van Steenkoolvelden) verandert de naam van Hückelhoven II in Sophia Jacoba.
groet coen
-
Gaat een beetje ver dit in mijn baan scenario te betrekken, maar wel leuk om te weten. Bedankt Coen.
Mvg, Michel
-
Ha Michel,
Het plan ziet er tof uit net als het verhaal!
Ik ben benieuwd hoe je het qua scenery gaat uitbeelden en hoe "verzorgd" de baan zal worden. :)
Succes met dit ambitieuze plan en bouw ervan. (y)
Groetjes,
Antal
-
Hallo Antal,
Ik stel behoorlijk hoge eisen aan mezelf, aan detaillering en natuurgetrouw overkomen (zonder dat het exact natuurgetrouw hoeft ze zijn overigens, voor de "rivettcounters" hier .... ;) ).
De kwaliteit moet wel "fine scale" te noemen zijn en op b.v. OnTraXs geen modderfiguur slaan.
Ik zal mezelf en anderen proberen ze verbazen.
Of het lukt is vers 2 .......
Mvg, Michel
-
Bezetting Ruhrgebied.
Wapenstilstand WO I wordt gesloten op 11-11-1918;
recht om 15 jaar het Rijnland te bezetten;
betalingsverplichtingen door Duitsland;
11-01-1923 bezetten Franse en Belgische legers het Duits Ruhrgebied ivm betalingsachterstand;
Op 07-04-1923 wordt grensovergang Vlodrop gesloten voor goederenverkeer. Het reizigersverkeer met Vlodrop wordt nog tot 6 juni door de Deutsche Reichsbahn overeind gehouden.
Bezetting 1923 Ruhrland.
Vanaf 16-11-1923 elke twee dagen een trein met 800 ton kolen van de kolenmijn Sophia-Jacoba in Hückelhoven naar Nederland;
Door de Staatsspoorwegen (SS) vervoerd tussen Roermond en Dalheim;
Vanaf 16 november 1924 weer grensoverschrijdend vervoer.
Bezetting beëindigd 31-01-1926
Dat er grensoverschrijdend kolenvervoer was, kwam omdat een gedeelte van de gewonnen kolen contractueel als nederlandse kolen beschouwd werd. Werd dus ook geen duitse belasting etc overbetaald.
Of dit ook gold voor de grensovergang in het zuiden weet ik niet.
groet coen
-
Ik weet niet hoe hoog het waarheids gehalte is. Maar mijn pa, zelf ondergronds ploegbaas geweest op de Wilhelmina, vertelde wel eens het verhaal dat er jaren lang een kolentrein een keer per dag heen en weer reed tussen NL en D alleen voor het opstrijkken van subsidies. Naar het schijnt werd die trein zelfs niet gelost.
Het oude kolenspoor naar de Wilhelmina liep door Schaesberg in de wijk "het eikske" tussen de kerk en friture Schaap. De resten van het traject zijn nog wel te herkennen. Naast de resten van de oude Wilhelmina steenberg (waar nu de Skypiste van Snowworld ligt) staan ook nu nog altijd enkele kolenwagons op een stukje spoor.
-
Ondanks dat ik in eerste instantie helemaal geen trek had in modellen van de Roco 2400 (de 2200 is gewoon een veel mooiere en stoerdere locomotief namelijk), spreekt het model me toch wel erg aan als een kwalitatief product, brengt het meer variatie in vorm en ook ander geluid (de echte klinken wel errug gaaf!!!) op de baan.
De teller stond inmiddels op 5-5 qua 2200 vs. 2400, maar inmiddels is de stand 5-7, want voor de broodnodige overbrengingen van nieuw NS materiaal vanaf Talbot, Aachen (een leuk idee van die lieve vrienden van me, die de kosten van de baan zo toch weer lekker op weten te krikken!!! ;) ;D ) komen de geel/grijze 2439 en bruine 2417 (met NS logo en A-sein) binnenkort de gelederen versterken.
Te slepen splinternieuwe treinstellen en rijtuigen, 2 koppelwagens en een DB loc die het nieuwe materiaal in Schaesberg aflevert zijn zaken van later zorg ...........
Mvg, Michel
-
Sjaesberg veur Pinkpop.
Het is het voorjaar van 1986, vlak voor de overgang naar de nieuwe NS dienstregeling 86/87, waarbij Heerlen-Kerkrade geëlektrificeerd in dienst zal komen en op de beroemde dan wel beruchte Miljoenenlijn een deels elektrische-, deels diesel exploitatie zal gaan plaats vinden. Zo ver is het dus nog net niet. De aanleg van de bovenleiding is al wel een heel eind gevorderd. Het station Schaesberg, gelegen in de in 1982 ontstane gemeente Landgraaf zal zijn naam weldra verliezen om de gemeente naam ook de stationsnaam te laten worden. Schaesberg kent nu dus nog de pure diesel exploitatie op de Miljoenenlijn, waarbij het ook het depot is voor het gebruikte materiaal en standplaats voor het personeel. De Miljoenenlijn is niet de enige spoorse bedrijvigheid voor Schaesberg, want naast personenvervoer is er ook nog een restje kolenvervoer, bestaande uit 1 dagelijkse trein in beide richtingen tussen de Sophia-Jacoba mijn in de regio Aachen en de Rotterdamse havens. De beladen trein vertrekt laat in de avond vanaf de Sophia-Jacoba mijn, om vroeg in de morgen op de Maasvlakte bij Rotterdam aan te komen. De lege retour trein vertrekt ook laat in de avond vanuit Rotterdam om vroeg in de morgen bij de Sophia-Jacoba mijn aan te komen. Het Schaesbergse personeel rijdt de beladen kolentrein tot aan Tilburg, waarna ze na een pauze overstappen op de lege kolentrein terug. De Feijenoordse collega's uit het Rotterdamse doen dit dus contra aan hun Zuid-Limburgse collega's.
Het materiaal waar de meesters hun werk mee moeten doen is niet bepaald het neusje van de zalm bij NS, maar men klaagt niet en weet het oude materiaal goed op waarde te schatten. Voor de Miljoenenlijn hebben ze de beschikking over 6 stellen Plan X, t.w. 2x DE1 in het rood, 2x DE2 in het rood en jawel .... ook 2 gemoderniseerde DE2'en in het geel. Op zondagen wordt de dienst gereden met beide DE1'en. Op zaterdagen en tijdens de daluren op ma/vr wordt er gereden met DE2'en, terwijl de ma/vr spitsuren de luxe kennen van DE1+DE2 of zelfs de ongekende luxe van DE2+DE2. Voor de kolentreinen heeft men de beschikking over 2 multi-tracties van respectievelijk 3 stuks 2200'en of 4 stuks 2400'en. Een 5e 2400 wordt gebruikt voor wat extra werk, voornamelijk transport van de benodigde diesel brandstof voor het eigen materiaal. De voor de kolentreinen gebruikte locomotieven rusten overdag in Schaesberg en worden er uiteraard getankt, terwijl in het Rotterdamse ook het benodigde onderhoud overdag plaats vindt. In noodgevallen kunnen de locomotieven ook terecht in Maastricht, waar de 5e 2400 een de Plan X'en hun reguliere onderhoud al krijgen.
Tijdens het Pinkpop weekend is het te vervoeren aantal passagiers werkelijk ongekend. De door de mijnbouw inmiddels deels holle grond zou het er haast onder begeven. Om de massa fatsoenlijk en veilig te kunnen verstouwen wordt er daarom extra capaciteit in gevlogen. De versterking bestaat uit een ongekend luxe moderne dieseltrein, bestaande uit DE3+DE3 en een zogenaamde Klompentrein, bestaande uit 2 in dubbel-tractie werkende 2200'en, 1 aan beide uiteinden van de trein, met er tussen 5 speciaal aangepaste Plan E's en een generator verwarmingswagen. De 6 Plan X stellen worden geformeerd tot 2 treinen van 5 bakken, zodat er 4 treinen van maximale lengte ter beschikking staan. Uiteraard is de dienstregeling ook aangepast.
De naam "Sjaesberg veur Pinkpop" is ingegeven door de manier waarop men in de UK op het stationsnaambord vaak een onder vermelding maakt voor een trekpleister, waarvoor je op dat station dus uit dient te stappen, mocht je dat nog niet weten. Een beetje zoiets als "Tilburg voor Efteling", waarbij de naam op z'n Limburgs geschreven is en ook zo uitgesproken dient te worden (al lukt me dat zelf ook nog steeds niet geloofwaardig).
Natuurlijk is deze baan, als zo velen, voor een groot deel ook best "It's MY trainset", dus wat ik leuk, mooi en/of realistisch vind, dat laat ik rijden. Wel onder het motto "het had best zo kunnen zijn, mits ....... ". Om gelijk maar met de deur in huis te vallen, hier een paar mitsen. Schaerberg niet alleen station, maar ook standplaats, omdat het leuker en interessanter is. DE1's zijn al in 1981 afgevoerd, dat zou dus na voorjaar 1986 moeten zijn. Rode DE1's konden nooit rijden op de Miljoenenlijn vanwege te gering motorvermogen, maar dat geldt hier dus niet of in mindere mate. 2400'en kunnen maar met maximaal 3 in multi-tractie rijden, nou hier dus mooi met 4. Pinkpop streek in het echt pas in 1988 in Landgraaf neer, werd pas in 1994 een 2-daags- en in 1996 een 3-daags-festival, daarvoor was het enkel een festival op 2e Pinksterdag, terwijl het hier in 1986 dus al wel is neergestreken en 3 daags is. En zo zijn er vast nog meer mitsen die de kop op zullen steken.
De baan zal voor het grootse deel het echte sporenplan van 1985 volgen, met mogelijk wat extra sporenplan elementen van vroegere jaren (toen er meer lag) en/of met wat elementen die het (verzonnen) standplaats aspect (beter) mogelijk maken. De lengte van de baan wordt zichtbaar zo'n 7 á 8 meter, met aan beide zijden keerspiralen naar een schaduwstation onder de baan. Besturing DCC (ECoS 2 en mogelijk PC - iTrain staat momenteel 1 op mijn lijst), met realistische dienstregeling. Geluid in de treinstellen en locomotieven. Geluid voor de rest van de baan heb ik nog in overweging. De baan zal zo gebouwd worden dat je er naar kijkt als een groot 3D schilderij, op zo'n 130 cm van de grond. De verlichting zal ook een etmaal uit kunnen beelden met opkomend en wegebbend daglicht. Railmateriaal zal Tillig Elite zijn.
Voor zo ver maar de eerste voorstelling van dit ambitieuze meerjarenplan.
Mvg,
Michel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/drawing_and_aerial.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/drawing_and_aerial.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sjaesberg_veur_Pinkpop___De_diesellocomotieven.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sjaesberg_veur_Pinkpop___De_diesellocomotieven.jpg)
Hoi Michel,
Hoi Michel,
Leuk idee met je materieel,alleen een kant tekening,DE 2 heeft maar in de vijftiger jaren in het blauw gereden en werden vervangen door DE 1,de DE 2 ,in het geel heeft maar van 1982 toten met einde negentiger jaren en werden vervang door de Buffel.
Kolentreinen hebben tot en met 1992 gereden tussen Bilzen en Alsdorf over Heerlen -Maastricht in het begin imposant en later van weinig betekenis.
Wat Koen schrijft wil even aan vullen ,Sofia Jacoba en Willem Sofia,waren een van de weinige Koenmijnen met vet armen kolen.
Deze kolen werden vervoerd of naar Simpelveld en dan naar Aken West of naar Heerlen om daarna ,na Herzogenrath vervoerd te worden.
Zo werd het Nederlands deel en het Duitse deel samengevoegd of Herzogenrath of Aken West.
Deze treinen ging vooral naar de Alpenlanden vooral Zwitserland en Italië waardoor regelmatig een bond vervoer van kolenwagen waren.
Bedevaartstreinen kun je ook nog maken met 2x,2400 en plan E .
Af leveren van nieuw Materieel is pas dienstregeling 92/93 gebeurd.
Duitse lokomotieven kwamen vrijwel nooit in Heerlen alleen met een Duitse meettrein.
Je kunt SSN treinen nabootsen met de 23-023 of de 41-105.
Het Kameel was er regelmatig met speciale gezelschappen.
zomertrein met 2x 2400 of 2200 met 1 of 2 eerste klas Plan E ertussen.
En de Oriënt Expres met 2x 2200, dat is een kleine optie die je kunt maken veel plezier.
Groet
Jo
-
Jo,
Ik hoef de geschiedenis niet correct uit te beelden, en rond mijn plan ook geen geschiedenisles.
Als het er zo ongeveer op lijkt, zoals het in die ruime periode ongeveer gereden heeft in de omgeving, en ik vind het leuk, dan mag het.
It's MY trainset!! ;) ;D
Mvg, Michel
-
Ik zelf heb jaren lang bij het station gewoond, dus zal deze topic op de voet blijven volgen!
Wat inderdaad nog leuke combinaties kunnen zijn:
2x 2200 of 2400 ( trek-trek) met een plan E of plan W, reden in de zomer wanneer de niet gerenoveerde DE-2 stellen met koelproblemen terzijde stonden,
SSN 41 105 met 10 Silberlingen en turq restauratie rijtuig ( zuid-limburg express )
Op het emplacement van Haanrade was lange tijd een sik gestationeerd, die werd wel eens uitgewisseld voor onderhoud.
Tot 1986 was de electrische centrale van de Julia mijn nog in bedrijf, leverde stroom voor het nabij gelegen Duitsland, dat leverde nog extra vervoer op door schaesberg, zie onderstaande link:
http://www.railgoed.nl/landgraaf.html (http://www.railgoed.nl/landgraaf.html)
Mocht je niet erg tijdperk gebonden zijn:
De NS 6400 serie werden destijds beproeft op het traject Haanrade - Landgraaf. ( Hier ligt Nederlands steilste spoorbeklimming ). Er werd altijd gereden met: 6400+2 meetrijtuigen+ een hele sleep zelflossers die een geijkt gewicht hadden.
In Haanrade was toen een NAVO depot gevestigd, waar strategische reserves werden opgeslagen, een militaire trein kan dus ook.
wellicht ken je dit topic al: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,5029240 (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,5029240)
http://www.flickr.com/photos/mars1940/6008683290/in/photostream/ (http://www.flickr.com/photos/mars1940/6008683290/in/photostream/)
Tevens reed er een buurtsuper naar Herzogenrath met een gemengde trein, en er reed wekelijks een trein met ketelwagens ( s'nachts altijd fijn ;-) )
-
Hier nog wat fotos van Haanrade, dat kwam dus allemaal door schaesberg:
de 2530
http://www.klassiekebeveiliging.com/Foto/images/kHaanrade2530-3sep75.jpg (http://www.klassiekebeveiliging.com/Foto/images/kHaanrade2530-3sep75.jpg)
de plaatselijke sik
http://www.klassiekebeveiliging.com/Foto/images/kHaanradesloop76-2.jpg (http://www.klassiekebeveiliging.com/Foto/images/kHaanradesloop76-2.jpg)
http://www.klassiekebeveiliging.com/main.htm (http://www.klassiekebeveiliging.com/main.htm)
-
In Haanrade was toen een NAVO depot gevestigd, waar strategische reserves werden opgeslagen, een militaire trein kan dus ook.
@Bart: Dat was niet in Haanrade, maar in Eygelshoven (Rimburgerweg 50), ik heb er 15 jaar gewerkt ;). Het was eerst een RSAE (Reserve Storage Activity Eygelshoven) een soort van mob-complex, later omgedoopt naar 22nd CEC (Combat Equipment Company) een onderdeel van CEGE (http://www.globalsecurity.org/military/agency/army/srsae.htm) (Combat Equipment Group Europe). Deze site had/heeft samen met het er naast gelegen Laura Metaal een eigen spooraansluiting. Zeker in de begin periode 1985 en gedurende de Golf I en II oorlogen heeft deze site veel materieel om gespoten in desert tan (zandkleur) wat vaak per spoor werd aan en afgevoerd (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,26051.msg503987.html#msg503987).
Het spul werd er schoongemaakt, gerepareerd, opgeslagen en verzonden. Van kettingzaag tot hijskraan, van vrachtwagen tot generators en van tank tot gasmasker, je kon het zo gek niet bedenken of ik heb het spul op functionaliteit en compleetheid getest en gecontroleerd tot het echte werk in begin 2000 afgelopen was en we met ca 120 van de 185 man op straat stonden. Het is de mooiste tijd van mijn arbeidsleven geweest (y). Veel vrijheid, hollen of stilstaan en in drukke tijden werken tot je er bij neer viel. Weer of geen weer, wij stonden altijd buiten te controleren. Ik heb al gehad dat de pen in mijn fikke bevroor als ik buiten in een isopak en tankoverall de M1 (http://nl.wikipedia.org/wiki/M1_Abrams) tanks of M2/M3 (http://nl.wikipedia.org/wiki/M2_Bradley) tracks stond te testen bij -10 ;D. Ik kan er dagen over ouwehoeren.
-
Ruud, klopt dat het formeel in Eygelshoven ligt, echter het emplacement ( waar de aansluiting ligt ) staat bij NS te boek als "Haanrade", emplacement Eygelshoven bestaat ( nog ) niet..
Het complex ligt idd in Eygelshoven, dus je hebt gelijk hoor ;-)
-
Leuk idee Michel. En je kunt best met vier 2400'en rijden, want dat deed de NS ook vanaf een gegeven moment. Kijk maar naar deze opname:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boxtel___2470_2406_2491_2453.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boxtel___2470_2406_2491_2453.jpg)
Boxtel, 2470+2406+2491+2453 met ertstrein naar Cockerill Sambre in Seraing op 05-03-1981.
Hoi Michel,
Heb je misschien het boek over 2200-2300, 2400-2500?
In dit boek staan veel Limburgse foto s in en diverse uit Landgraaf,
Groet
Jo
-
Hallo Michel.
Voor foto's van het stationsgebouw moet je eens kijken op de site stationsweb.nl. Ik heb er zelf ook nog die hier niet op staan. Maar je ziet wel een mooi overzicht van het emplacement.
Gr. Bert
-
Excuses voor de trage reactie heren, absoluut niet zo bedoeld.
Te druk en jullie nuttige en zeer welkome bijdragen uit het oog verloren.
Inmiddels wel doorgenomen en vaak ook (deels) ter harte genomen.
Jullie aangeleverde info "noopt" me wel tot een aantal extra treinen. ;) ;D
Huidige stand van zaken :
STANDAARD PERSONEN VERVOER
Voor de standaard Miljoenenlijn dienstregeling worden dit verschillende samenstellingen aan DE1 en/of DE2 stellen.
Op maandag t/m vrijdag rijden er 3 treinen, bestaande uit 2 treinen met DE1+DE2 en 1 trein met DE2+DE2.
Op zaterdagen rijden er 2 treinen, bestaande uit een DE2.
Op zondagen rijden er 2 treinen, bestaande uit een DE1.
(Alleen DE2 no. 88 moet nog worden aangeschaft, de 5 andere heb ik al.)
PINKPOP PENDEL PERSONEN VERVOER
Voor de Pinkpop pendels worden die DE1's en DE2's samengesteld tot 2 treinen van 5 bakken elk.
Deze 2 treinen worden aangevuld met 2 andere treinen.
Een trein bestaande uit DE3+DE3 en een Klompentrein bestaande uit 2200, 5x Plan E, energiewagen en 2200.
Er zijn daarmee dan dus 4 treinen beschikbaar van maximale perronlengte.
(De Klompentrein heb ik al compleet, de DE3's komen nog uit van LS Models.)
STANDAARD GOEDEREN VERVOER
De 1e en 2e goederentrein.
Dit zijn beide kolentreinen.
De ene nacht komen 3x 2200 vroeg in de nacht vanuit Duitsland met een beladen trein langs en 4x 2400 komen vroeg in de ochtend met een onbeladen trein langs richting Duitsland.
De andere nacht komen 4x 2400 vroeg in de nacht vanuit Duitsland met een beladen trein langs en 3x 2200 komen vroeg in de ochtend met een onbeladen trein langs richting Duitsland.
Er zijn dus 2 stammen wagons en 2 sets loc's voor deze klus, waarbij er elke nacht een kolentrein rijdt in beide richtingen.
(De loc's heb ik al, enkele kolenwagens ook al, maar daar heb ik er zeker nog wel zo'n 50 van nodig.)
De 3e goederentrein.
Dit is een vuilnistrein met VAM wagons op weg naar Kerkrade en dan door naar Maastricht.
Deze trein komt dus maar in 1 richting langs, 1 keer per week en wordt gereden met 2x 2200.
(De loc's heb ik al, maar zo'n 15 á 20 VAM wagens, oud en nieuw type, moet ik nog aanschaffen.)
De 4e goederentrein.
Dit is een diesel bevoorradingstrein met 1x 2400.
Schaesberg is depot/standplaats voor de Miljoenenlijn vloot en dag rustplaats voor de loc's van de kolentreinen.
De trein komt slechts eens in ongeveer 2 weken langs.
(Deze trein heb ik al compleet.)
EXTRA GOEDEREN VERVOER
De 5e goederentrein.
Dit is een trein vanuit Haarlem met koppelwagens (en mogelijk ook remwagens?).
De trein komt binnen met 2x 2400, wordt overgenomen door een DB BR216 en verder meegenomen Duitsland in.
Later op de dag komt de zelfde BR216 terug en geeft de trein weer over aan de NS loc's.
Nu echter met splinternieuw treinstel 4040 ingevoegd, op weg voor aflevering richting Haarlem.
Deze trein is dus (in theorie) een eenmalige.
(De DB loc en de ICM heb ik al, beide 2400'en zijn al gereserveerd, alleen de koppelwagens en eventuele remwagens moet ik nog aanschaffen.)
De 6e goederentrein.
Dit is een trein van naar het militaire complex in Eygelshoven/Haanrade.
Deze is beladen met YP408 en YA328 en wordt gereden met een 6400.
Deze trein rijdt zeer af en toe.
(Deze trein moet ik alles nog van aanschaffen.)
De 7e goederentrein.
Dit is een omgeleide ketelwagentrein met een ATB + PZB 90 uitgeruste NMBS reeks 55.
Deze trein is onderweg tussen Antwerpen en Aachen, maar helaas, Montzen is gestremd.
Deze trein rijdt ook maar zeer af een toe.
(Deze trein heb ik al als geheel gereserveerd.)
1 keer per uur, vaker, minder vaak, elke week, elke 2 weken, af en toe, zeer af en toe, eenmalig ............ het zullen vast wel "rekbare" begrippen worden!! ;) ;D
Ik geloof dat ik zo wel genoeg operationele variatie, kosten en bouw-tijdsbeslag aan het project heb toegevoegd.
Of niet?
Met vriendelijke groet,
Michel
-
Hoi Michel,
Gaande weg wordt je verzameling stilletjes aan groter. (y)
Voor werkende Scharfenbergkoppelingen kun je bij Rivarossi kijken,
als je ze nodig zou hebben ,deze hebben een nem schacht.
Veel succes en zie wel hoe je project vorm gaat krijgen. :)
Groet
Jo
-
De militaire trein naar het depot in Eygelshoven (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,26051.msg503987.html#msg503987) heeft nimmer bestaan uit YP's. Zet er op rongen wagens wheels M35, M50, HEMTT, CUCV, M151 of tracks M577, M106, en op zwaartransportwagens, M578, M109, M110, M60, M60bridgelauncher, M88, M1, M2/M2 op. Waren het alleen M1's, dan zat er altijd een begleidingsrijtuig bij. Nederlands spul was er alleen te zien op de opendagen en werd dan per trailer over de weg aangevoerd. Meestal een Pruttel of een getrokken luchtafweergeschut. De 6400 kwam er wel, evenals de 2200.
-
Hallo Jo,
Ik weet 't. Deels jullie schuld zoals ik al zei. Jullie doen me steeds meer ideeën aan de hand. ;-) Die Hornby/Rivarossi koppelingen zijn veel te grof. Hoe en/wat ik dat precies ga doen weet ik nog niet. Geldt alleen voor de DE1'en en DE2'en.
Hallo Ruud,
Die modellen van Artitec vind ik gewoon erg mooi en zijn jeugd herinneringen natuurlijk. Mijn vader was beroepsmilitair. Welke van de door jou genoemde types zijn in H0 verkrijgbaar, in een vergelijkbare kwaliteit als de Artitec modellen?
Met vriendelijke groet,
Michel
-
Voor zo ver ik weet maakt alleen Roco ze, niet bepaald de Artitec kwaliteit :-\
Zoals je misschien weet heb ik er jaren gewerkt als QC-inspector en op/in al dat spul gereden, ook over de weg in oa Duitsland en naar Brunssum.
Maar je moet er natuurlijk opzetten wat je leuk vindt.....gewoon omdat het kan ;).
-
Dank je Ruud, helemaal mee eens. Houd ik het wijselijk maar bij mooie modellen i.p.v. correcte. ;)
Ik heb zelf enkel 14 maanden gediend bij de Genie. 102 Bouwmachine compagnie in Wezep. Dieplader chauffeur. Heb in Duitsland ooit 5,5 meter breed en 30 meter lang mogen rijden. :D Soms nog wel eens spijt dat ik niet bijgetekend heb, was dienstplicht, maar super tijd gehad. Lichting 90-4, tijdens 1e Golfoorlog. Ik heb toen ook nog munitietransporten hiervoor gereden.
Met vriendelijke groet,
Michel
-
(y) Wij hebben daar wel materieel klaar gemaakt voor Golf-I en Golf-II en ook spul terug gekregen voor reparatie. Mooie tijden waren dat (y). De transporten reden toen af en aan. Vaak twee colonnes per dag door de zelfde 137 transportationcompanie. Die gasten maakten twee ritten per dag. Hadden eigen begleiding, tankwagen en bergingstruck meerijden. Lossen vaak als speedunloading (de complete combinatie (https://www.flickr.com/photos/beerdave1745/6802206487/) op de testbaan, tank en oprijplaten los zetten, volgas achteruit en dan op de rem (y). Eén grootte klap en de 72 ton tank staat er naast) Met een goed uur was de hele colonne gelost).
Als het spul met de trein kwam, deed de DV43 (http://www.pktrucks.com/stock/view/div2408-Caterpillar-DV43-50K-4x4-container-handler) (Carterpiller Containerhandler die we hadden omgebouwd als afsleper voor tracks) er ca één dag over om de gehele trein te lossen. De drivers reden met dat ding over de gehele trein heen en sleepten de tracks er zo van af naar de grindbak op het midden terein. De DV43 hing dan met ongeveer 1/3 van zijn banden over de rand van de zwaarlastwagens ;D.
-
Moet een mooie tijd geweest zijn. Ik vond die 14 maanden ook machtig en prachtig. Wel een aparte manier vqn lossen. Ik had een 3,06m brede Eidal. Heb wel eens staan kijken bij het laden van een 2,5m brede trailer met van die bulten over de wielen. Geen houten voer maar glad staal. Weet type even niet meer. Klein communicatie/stuurfoutje. PRTL met een doffe dreun op z'n kant er naast!!! Gelukkig niemand gewond.
Met vriendelijke groet,
Michel
-
Maar goed, we dwalen wel net iets te veel af naar het oosten zo. ;)
Met vriendelijke groet,
Michel
-
Hoi Michel,
Als ik zo je draadje doorlees, en de aanbevelingen welke je krijgt, weet je precies wat je op je verlanglijstje kan zetten voor bv je verjaardag.
Een heel ambitieus plan hoor.
Blijf dit volgen.
Gr, Arie
-
Hoi Arie,
Ach, wat is ambitieus ......?
7 goederentreinen met in totaal 15 locomotieven.
7x 2400, 5× 2400, een 6400, een BR216 en een Reeks 55.
Hiervan heb ik er inmiddels al 11.
2x 2400 en de Reeks 55 zijn al gereserveerd, de 6400 moet ik nog aanschaffen.
4 personentreinen met in totaal 8 treinstellen, 2 locomotieven, 5 rijtuigen en 1 energiewagen.
2x DE1, 4x DE2, 2x DE3, 2x 2200, 5x Plan E en energiewagen.
Hiervan heb ik alleen nog "maar" 3 treinstellen nodig, DE2 no. 88 en de DE3'en.
Van de totaal 25 aangedreven units heb ik er dus al 18.
4 van de DE1/DE2 treinstellen die ik al heb zijn uitgerust met geluidsdecoders.
Voor 1 DE2 moet ik nog een geluidsdecoder kopen bij Artitec.
De 3 nog aan te schaffen treinstellen en de 64000 komen compleet met geluid.
Voor de BR216 en de Reels 55 moet ik geluidsdecoders kopen met de juiste geluiden er al op.
Dat zijn er dan al 11 met geluid.
Blijven er nog "maar" 14 over (7x 2200 en 7x 2400) waar ik eerst nog "even" geluidsospnames moet regelen en geluidsprojecten voor laten maken.
Maar ook dat komt goed.
Die 2200 en 2400 geluidsprojecten komen daarna ook beschikbaar op de markt.
Die van andere types mogelijk ook, al heb ik die zelf niet nodig.
Oh ja, naast de 17 goederenwagens die ik al heb, heb ik nog zo'n 90 andere wagens nodig ..........
Ambitieus is zo relatief ...... ;)
Met vriendelijke groet,
Michel
-
Allen,
De schoen wringt bij mij in financieel opzicht. Ja, ik heb wel het geld (op de langere termijn) om dit baanplan te bouwen, maar dan blijft er verder nauwelijks iets over voor andere hobby's.
Een andere hobby is museumbussen, waarbij ik bestuurslid ben van Stichting BRAM in Amsterdam en o.a. de exploitatie en de TD bestier. Alle bussen bij BRAM zijn aangeschaft met privé geld en ook veel van de "runningcosts" komen ook uit privé gelden, naast uiteraard ook wel wat inkomsten uit gereden ritten met historisch materiaal. Zelf bezit ik nog geen bus, maar zou heel erg graag een Centraal Nederland MB200 "Facelift" bus bewaren. Die zeldzame kans doet zich nu voor, om de ex-CN 9229 over te nemen en weer in oude luister te herstellen.
Na veel wikken en wegen heb ik daarom besloten dit ambitieuze modelbaan project een halt toe te roepen en in plaats hier van iets veel goedkopers te gaan bouwen, om toch een baan te kunnen bouwen, in de ruimte waar eigenlijk het hele huis wel ooit om gekocht is.
Om die reden is al het Nederlandse H0 materiaal (wat ik sinds begin Februari dit jaar heb aangeschaft) te koop.
Ik zal daar nog advertenties voor op stellen in de correcte rubriek.
Wat in ieder geval te koop komt is :
8x Roco 2200
(2209, 2225, 2241, 2246, 2252, 2275, 2320 en 2343).
(2275 is al verkocht).
6x Roco 2400
(2414, 2418, 2426, 2433, 2439 en 2456).
2x Artitec DE1 rood met Sound
(versies met ATB leiding en vishaak logo, een zonder en een met reclamebanen).
2x Artitec DE2 rood met Sound
(versies met ATB leiding en vishaak logo, een zonder en een met reclamebanen).
1x Artitec DE2 geel analoog
(186).
1x Artitec DE2 geel analoog
(161, de 88 met blauwe coolers, door Artitec op verzoek vernummerd in 161, zijn latere nummer). *
* Onder voorbehoud, want ik moet het model nog afnemen.
5x Artitec Plan E
("Klompentrein" 2e klas, 5 verschillende nummers).
1x Artitec Energiewagen
(kant en klaar model).
3x Trix korte 4-assige grijze ketelwagens.
10x Roco 4-assige zelflossers.
3x Roco 6-assige zelflossers.
1x NMBS trein
(Trix reeks 55, met 5533 ATB + PZB90 kap van een Märklin model, want hij is nooit als Trix geleverd)
(9x GATX 4-assige ketelwagen, 3x Ermewa 4-assige ketelwagen).
** Ik moet de trein nog afnemen, heb de helft al aanbetaald.
1x BRAWA BR216
(oceaanblaauw-beige).
1x Trix Koploper
(dummy treinstel, motorrijtuig omgebouwd naar dummy, met volledig interieur).
9x Tillig Flex rails.
Mvg, Michel
-
Zie pm
-
Ha Michel,
Jammer maar begrijpelijk en ik zou dezelfde keuze gemaakt hebben!
Wie weet wat de toekomst dan brengen zal.
Overigens is de cn9229 een zeer fraai exemplaar!
Koop je deze van een andere liefhebber over of wordt deze via bedrijf/sloper gekocht/gered?
Groetjes,
Antal
-
Hoi Antal,
Dank voor je steun. Ik heb best lang lopen wikken en wegen.
Er is in mijn beleving geen mooiere standaard streekbus dan de Centraal Nederland "Facelift" uitvoering. Van de rond de 250 bussen die er ooit zo waren zijn er nog 2 in NL. De 988x bij een carnevalsvereniging (geen eer meer aan te behalen) en de 9229, nog hand geschakeld maar door het CAB o.a. ook omgebouwd naar knikstuur. De 9229 is door een liefhebber eind 2011 gered van een ongewisse toekomst. Ik heb hem ooit de VAD 9533 bezorgd, de allerlaatst gebouwde "oer MB200" (= handgeschakeld EN plat stuur). Nu doet hij een gunst terug.
De streekbus is na zijn actieve loopbaan mobiele commandowagen bij de Politie Gelderland Zuid geweest. Hij is inwendig nog zoals de politie hem afstootte. Uitwending voor een groot deel ook. Werk aan de winkel dus.
De bus wordt ondergebracht bij Stichting BRAM in Amsterdam. Over een jaar wil ik de buitenkant weer in "als nieuw" CN Facelift uitvoering hebben. De binnenkant weet ik nog niet hoe snel dat gaat lukken.
Ik ga onder liefhebbers ook fondsen werven om de opknapbeurt mede te helpen bekostigen en bespoedigen. Voor €92,29 steun je het behoud van de bus en profiteer je van speciale voordelen rond de bus.
Dit is de bus in z'n Connexxion tijd. Hij wordt echter een stuk mooier, "als nieuw" en in CN uitmonstering met grote logo's en grote naam.
(http://img.tapatalk.com/d/14/07/16/ruvuny9y.jpg)
Met vriendelijke groet,
Michel
-
Bij Artitec is de gele DE2 voorraad bijna op. Nooit geweten, maar ze hebben maar één lichting laten produceren, bestaande uit de nummers 165 en 179. Helaas met te kleine grijze frontsein maskers. Hun interne "kunstenaar" heeft diverse modellen vernummerd in 186 en daarbij zijn de frontsein maskers ook gecorrigeerd. Bij de 88 vernummering zijn de maskers veranderd in 1 doorlopende balk en de koelers blauw gespoten. De laatste vernummerde gele variant is meen ik de 181 met AD reclame. Voor mij hebben ze op speciaal verzoek een 88 model omgenummerd in 161, het latere nummer van dit treinstel. De 161 is nu nog bij Artitec, maar ik bied hem (helaas voor mezelf) dus al weer te koop aan, nog voor z'n aflevering. Ik heb van Artitec 3 foto's toegezonden gekregen. De vernummering ziet er werkelijk perfect uit.
Dit is dus een uniek model waar er vanuit Artitec maar 1 van gemaakt is.
(http://img.tapatalk.com/d/14/07/16/yqa6u9ah.jpg)
(http://img.tapatalk.com/d/14/07/16/utu5e6eq.jpg)
(http://img.tapatalk.com/d/14/07/16/2upusy5a.jpg)
Met vriendelijke groet,
Michel
-
Maar goed, we dwalen wel net iets te veel af naar het oosten zo. ;)
Met vriendelijke groet,
Michel
Hoi Michel,
Jammer maar een goeie keuze,het is al genoeg naar de sloop gegaan wat voor de geschiedenis waardevol zou zijn geweest. (y)
Want helaas wordt er nu nog veel gesloopt, waar men naderhand van zegt, hadden we maar.
groet
Jo
-
Hoi;
Om op je baan terug te komen, je hebt de [voor mij tenminste] mooiste spoorbrug van Nederland voor het grijpen.
De militaire treinen vervoerden i.d.d. uitsluitend Amerikaans materiaal omdat het een Amerikaans MOB-Complex was.
Tot voor kort werd hier materieel dat uit de Golfregio terug kwam opgelapt maar dat kwam i.d.d. over de weg en niet per spoor.
Ik vindt het een mooi plan dat ik zeker ga volgen.
Groet Dieter
-
Dieter,
Om kosten te besparen, t.b.v. de aankoop van een ex-Centraal Nederland "facelift" MB200 "museumbus", zal ik Sjaesberg veur Pinkpop, tot mijn spijt, niet gaan bouwen.
Hier voor in de plaats komt een simpeler/goedkoper plan, elders in Nederland gesitueerd.
De 161 past wel in dat plaatje, en zal ik zelf van Artitec afnemen en dus niet te koop aanbieden.
Er komt wel wat ander materieel te koop wat ik niet nodig heb voor het andere plan, en wat helpt geld vrij te spelen voor de museumbus.
Mvg, Michel
-
Jammer, dit was een leuk plan wat je daar had :'( echt wat bijzonders ... voor Nederland dan ;)
Groet Dieter
-
Tot voor kort werd hier materieel dat uit de Golfregio terug kwam opgelapt maar dat kwam i.d.d. over de weg en niet per spoor.
Ik vindt het een mooi plan dat ik zeker ga volgen.
@Dieter: Dat was direct na GolfI en GolfII. Het materieel kwam veelal terug via Antwerpen over de weg per oplegger en diepladers al dan niet in colonne. Maar er is ook heel wat per trein aangevoert hoor. Vooral de HUMV's waren soms zo zwaar beschadigd dat ze met een M10A rought terrian forklift (http://www.govliquidation.com/auction/view?auctionId=6540093) van de trein getild moesten worden.
-
Hallo Michel
Jammer dat je bouwplan niet door gaat. Weer een stukje Limburg in model minder.
Gr. Bert.
-
Tja, idd jammer, maar het was gewoonweg een te duur en te groot plan om naast een museumbus te kunnen behappen.
Met vriendelijke groet,
Michel
-
Maar je kunt toch gewoon klein beginnen en het hoeft niet morgen klaar ;). Die bus zal ook wel niet met een week klaar wezen toch??
-
Klopt. Maar ik wil/moet bij beiden kosten beteugelen. Een kleiner/goedkoper scenario vond ik elders beter passen. Deze baan zou nog een flinke verbouwing vergen van de modelbaan verdieping. Bij het kleinere plan hoeft ook dat niet zo rigoreus en bespaart daarom ook flink geld.
Met vriendelijke groet,
Michel
-
Ondanks dat het niet leuk is om iets wat je graag wilde doen,terzijde te moeten schuiven,is het dan weer wel leuk dat je kans ziet om daarvoor een ander baanplan te maken en er een bus bij te kopen ;) (y)
Wellicht on nodig om te zeggen,maareh die bus moet je later niet proberen op je modelbaan te gaan gebruiken he,dat werkt niet ;D ;)
Ik ben in elk geval benieuwd naar wat dat nieuwe baanplan zal worden.
-
Dank je Foris,
(y)
Alles positiefs heeft ook iets negatiefs, of iets dergelijks, aldus Johan Cruijff.
Baan in de bus?
Hij is nu nog in pseudo politie jasje (jaren mobiele commando unit Gelderland Zuid geweest).
Interieur is ook nog in die staat.
Interieur terug bouwen in originele staat, of baan er in?
Zeg 't maar!! ;)
Maten zijn plusminus.
De baan wordt in totaal 10,30 m lang.
Linker deel van 6,80 m is in de garage.
Hiervan is de meest linkse 2,10 m het linker schaduwstation, maar door naar achteren weg te draaien is de spoor lengte meer.
De meest rechtse 4,70 m is het zichtbare deel van de baan en loopt in een lange holle boog.
Rechter deel van 3,50 m is in de aangrenzende kamer.
Dit is tevens het rechter schaduwstation, waarvan de sporen door hier ook naar achteren weg te draaien daarom dus ook langer zijn.
Het wordt een enigszins freelance interpretatie van Nieuw-Amsterdam, onder de naam NAM-sterdam.
Dit is schematisch het zichtbare deel, zo ongeveer, waarbij less is more zeker een uitgangspunt wordt.
Mvg, Michel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NAM_sterdam.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NAM_sterdam.jpg)
-
Hopelijk komt er iets meer spoor en aankleding bij kijken,anders ben je al snel uitgebouwd aan die nieuwe baan ;)
Overigens die baan in de bus gaat t niet worden geloof ik, als ik die maten zo is bekijk ;D
Denk dat het beter is,indien mogelijk,om dan die bus maar terug te brengen in de staat zoals deze jaren heeft gereden en is gebouwd (y)
-
De reden dat er helemaal geen H0 baan gebouwd zal gaan worden is de aankoop van een museumbus, die weer in oude luister hersteld zal worden.
Het gaat hier om de ex-Centraal Nederland 9229, die na zijn actieve loopbaan bij Centraal Nederland / Midnet / Connexxion nog enkele jaren een mobiele Politie post in Gelderland Zuid is geweest, en nu deels ontdaan van zijn Politie jasje gered is van de ondergang of deportatie naar een ver oord, en wacht op betere tijden in Nederland.
Omdat ik de huidige eigenaar 10 jaar geleden heb geholpen met het bemachtigen van de ex-VAD 9533 (de allerlaatst gebouwde OER standaard streekbus MB200, met plat stuur en hand geschakeld) kreeg ik als weder dienst nu de mogelijkheid tot koop van de 9229 aangeboden. Aangezien er nog maar 2 ex-CN Facelift bussen in Nederland aanwezig zijn, en alleen deze bus nog te redden is, kan ik deze kans niet laten lopen, alle mooie modelbaan plannen ten spijt.
Al mijn H0 materiaal, aangeschaft vanaf 2-2-'14, zal ik op korte termijn (o.a. hier) te koop aanbieden.
Op termijn zal ik wel een veel goedkopere baan gaan bouwen, met goedkoop zelfbouw materiaal, geïnspireerd op Shifting Sands http://o9modeller.blogspot.nl/ (http://o9modeller.blogspot.nl/). Dit wordt een O9/On9/0n9 baan in 1:43,5 met OO9/H0e rails, een miniatuur spoorbaan op 15 inch spoorbreedte uitbeeldend.
Mvg, Michel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FB_kop_banner_9229.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FB_kop_banner_9229.png)
-
Hoi Michel,
Gefeliciteerd met deze mooie bus en nog veel werk aan de winkel om deze weer in oude staat terug te krijgen.
Veel succes en veel plezier met de bus ,die kans had je echt niet voorbij moeten laten gaan.
groet,
Jo
-
had in zijn politie jasje mooi bij de MUSA CSA1 comando bus gepast :-X :-X :-X :-X
Jammer van je mooie modelspoor plannen maar een 1op1 bus bewaren zou bij mij ook voorrang krijgen.
Veel plezier met de restauratie van deze prachtige bus (y)
Al is Amsterdams blauw mooier :-X
Groet Martijn
-
Zond dat er voor alsnog geen baan zal komen.
Maar zoals al gezegd,als je in een andere hobby zo'n kans krijgt,dan moet je die met beide handen vastpakken als dat mogelijk is ;)
Ben benieuwd naar dat verbouw verslag (y)