BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: WWestley op 04 April 2014, 19:12:10
-
Ik kreeg onderstaand bericht van een treinen liefhebber
quote:
Hallo treinliefhebbers,
het gebeurd niet elke dag dat er in België nog eens een stukje reizigersspoor heropend wordt.
Ongeveer 57 jaar nadat de laatste officiële reizigerstrein tussen Neerpelt en Hamont reed!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_19
Daarom stuur ik jullie hier wat info over deze officiële opening op zondag 6 april.
Het kan zijn dat jullie die info al gehad hebben.
Zoveel te beter als jullie tijd en goesting hebben,dan kunnen jullie zondag eens gratis meependelen tussen Neerpelt en Hamont.
Hieronder info van Neerpelt,en helemaal onderaan de uurregeling!
Hopelijk is de volgende stap, deze verbinding doortrekken naar Weert.
Zodat Limburg eindelijk weer een rechtstreekse treinverbinding krijgt met NL.
Rechtstreeks van Antwerpen naar Weert! het zou niet slecht zijn!
Goeie reis.
unquote
Wim
-
Oud topic.. Maar wellicht de goede plaats voor een paar vragen.
Ik zag via GPS vandaag, dat er een onderhoudsmachine van Weert naar Balen - werkplaatsen is gereden. ( BE ).
Via de grensovergang bij Hamont. Nu weet ik dat België heel veel werk in deze lijn heeft gestoken tot aan de grens en dit dus geëxploiteerd wordt.
Maar ik vroeg mij af hoe de status is van Weert naar de grens toe?
Want er wordt gesproken over het doortrekken van de lijn, maar dat Nederland op zich laat wachten.
Daarbij denk ik meteen aan een overwoekert spoor. Maar dit is dus blijkbaar niet het geval?
En dan vraag ik mij af waarom die trein van de zinkfabriek altijd over België rijdt.
Is via Nederland naar bijvoorbeeld Rotterdam niet interessant?
Volgens mij is alleen het gedeelte van de IJzeren Rijn tussen Roermond en Duitsland niet klaar voor gebruik toch?
-
Het spoor tussen Weert en de grens heeft een jaar of wat geleden groot onderhoud gekregen. Dat ligt er prima bij. Zo nu en dan passeert een goederentrein.
Iets anders is dat wordt gesproken over grensoverschrijdend reizigersvervoer. De daarvoor benodigde aanpassingen zijn in België doorgevoerd, omdat men toch al bezig was met het moderniseren van Mol-Hamont. In Nederland is dat nog niet gebeurd. Stond wel in het laatste regeerakkoord, maar ik denk dat er wat twijfels zijn over nut en noodzaak. Maar goed, het kabinet wil investeringen naar voren halen. Dat is niet zo gemakkelijk, dus een al uitgewerkt plan maakt best kans.
En er wordt gedroomd over volledige heropening van de IJzeren Rijn. Via de oude route over Roermond gaat dat niet gebeuren, maar er ligt nog vaag een plan voor een route over Venlo met nieuwe bogen en zo. Dat heeft nogal wat voeten in de aarde en zal de eerste tig jaar ook wel niet gebeuren.
-
Nee, dat laatste lijkt mij ook niet echt iets wat snel zal gebeuren. Als ik alleen al kijk hoelang het duurt met een upgrade van de Maaslijn...
Bedankt voor de info. Het zou leuk zijn als we ook daar wat meer activiteit mogen gaan waarnemen tussen Weert en Belgie.
-
Een discussiepunt, t.a.v. de heropening van het reizigersvervoer tussen Hamont en Weert, is ook welk stroomsysteem gebruikt moet gaan worden.
Het makkelijkste en minst dure is het Belgisch stroomsysteem, van Hamont uit, door te trekken tot in Weert. Maar of dat gaat gebeuren? Belgisch stroomsysteem in Nederland?
De Gemeente Weert wil heel graag dat de lijn wordt heropend zodat deze stad een directe verbinding krijgt met Antwerpen.
Zij hikken in deze echter ook op twee gedachten: als de lijn helemaal geëlektrificeerd wordt, wordt deze ook weer zeer interessant voor het goederenvervoer en dat wil de Gemeente Weert weer liever niet door hun stad hebben.
Er zal nog wel wat water door de Maas gaan alvorens er een definitieve beslissing genomen wordt.
-
Tussen de grens en Maastricht ligt een Belgisch stroomsysteem en zelf beveiliging. Nu is dat een kort stukje vergeleken met Weert-Budel.
Is dat stroomsysteem tegenwoordig nog wel zo belangrijk?
-
Het stroomsysteem is in zoverre belangrijk dat Nederlandse treinstellen niet onder Belgische spanning kunnen rijden, iets te veel voltjes.
Andersom lukt wel, Belgische treinstellen rijden tot aan Maastricht en Roosendaal. De laatst paar kilometers onder verlaagde spanning, dus iets langzamer.
Aanvulling: in Eijsden heb ik in 2016 een foto gemaakt van een krokodil die gekoppeld was aan een Nederlands sein. Dat is in het Belgische spanningsgebied.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0745-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0745-800.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0746-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0746-800.jpg)
-
Er waren toch ook plannen om in Nederland 3000 V = op de bovenleiding te zetten?
-
Echte plannen waren het niet, er werd over gebrainstormd. Eigenlijk zouden ze liever naar 25kV AC gaan, maar dat betekent dat echt alles omgebouwd moet worden.
3000V DC is iets makkelijker, de isolatie van de bestaande bovenleiding is daar al geschikt voor. Dan hoef je alleen maar de onderstations en de treinstellen te verbouwen. Maar dat houdt wel in dat een traject langdurig uit bedrijf moet.
-
Maar goed, hier moet nog worden geëlektrificeerd.
Ik dacht alleen dat voor dergelijke grensoverschrijdende verschillen multicourant materieel zo langzamerhand de gemakkelijkste optie was geworden.
-
Als het om goederenvervoer gaat zijn er genoeg multicourante locomotieven beschikbaar.
Voor reizigersvervoer lijkt het me in dit geval logisch om Belgische spanning toe te passen tot vlak voor station Weert. En dan met Belgische treinstellen te gaan rijden, net als bij Roosendaal en Maastricht. Nederlandse treinstellen zijn ongeschikt, tenzij ze die apart laten (om)bouwen.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/025_25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/025_25.jpg)
Bij gebruik van bovenstaande komen deze bordjes en bijbehorende situaties ook weer terug ;D
-
Als het om goederenvervoer gaat zijn er genoeg multicourante locomotieven beschikbaar.
Voor reizigersvervoer lijkt het me in dit geval logisch om Belgische spanning toe te passen tot vlak voor station Weert. En dan met Belgische treinstellen te gaan rijden, net als bij Roosendaal en Maastricht. Nederlandse treinstellen zijn ongeschikt, tenzij ze die apart laten (om)bouwen.
Let wel, niet ál het Belgische materieel kan zomaar op onze Nederlandse 1500 volt rijden, de moderne tractieinstallaties kunnen niet altijd mee om gaan.
-
@Thom: volgens mij zijn het vooral de oudere treinstellen die het wel kunnen.
@Hans: die foto komt me bekend voor. Heb je die al eens eerder laten zien? Ik kan niet terugvinden waar die is gemaakt.
-
Klaas dit is het verdwenen overpad vlak bij de oude sluis, daar waar nu ongeveer de Fuizen is. Plaatje is nog uit de vorige eeuw!
-
Ik dacht alleen dat voor dergelijke grensoverschrijdende verschillen multicourant materieel zo langzamerhand de gemakkelijkste optie was geworden.
Of simpelweg toevoegen aan de Maaslijn-concessie en met dieseltractie gaan rijden. Met één omloop moet er een uurdienst Roermond-Weert-Hamont vv. haalbaar zijn. Het wordt wellicht wat krap als er ooit weer stationnetjes tussen Weert en Roermond heropend worden, maar die discussie loopt ook al 2 decennia, geloof ik...
Roald
-
Hamont als eindpunt lijkt me niet zo praktisch. De bedoeling is dat treinen uit België het eindpunt verleggen van Hamont naar Weert.
-
Precies. En de NMBS is bezig met de electrificatie tot en met Hamont. Spanningsluis bij Weert kort voor wissel 101 en de laatste meters zoals in Roosendaal op 1500 V.....
Tenzij je treinstellen voor 1500 en 3000 V gaat laten rijden, dan is Roermond ook een optie (maar of dat echt veel meer reizigers gaat trekken? Haelen en Baexem zijn inderdaad ook nog nooit heropend)
-
Spanningsluis bij Weert kort voor wissel 101
Niet te kort. Voor het doorrijden van de sluis moet de machinist nog wat handelingen verrichten waarbij de trein een poosje spanningsloos is. Dus hij moet wel vaart kunnen maken voordat hij bij de sluis is.
-
Dacht aan de situatie bij Roosendaal, die afstand. Dus inderdaad niet vlak ervoor.
-
Overschakelen wordt hier goed uitgelegd, https://www.youtube.com/watch?v=bdLpec9UNWk
Marc
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/026_14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/026_14.jpg)
Zo groot is dat draadloze stuk niet hoor!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/027_21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/027_21.jpg)
Gezien in de richting van België.
-
Met stoom heb je geen probleem met stroom. ;D
Kan je ook gewoon doorrijden.
Kees.
-
Zo groot is dat draadloze stuk niet hoor!
Daar ging het ook niet om. Het gaat om de afstand van het station tot de sluis.
-
De onderbreking in de spanningssluis zelf is niet zo groot. Maar de machinist moet de tractie afschakelen en de stroomafnemer laten zakken voordat hij bij de sluis is. En hij mag de stroomafnemer pas weer omhoog zetten als de trein helemaal voorbij de sluis is. Hij rijdt dus zeker een halve kilometer zonder tractie dus moet hij voordien genoeg snelheid maken, en daar heeft hij rijlengte voor nodig.
Zowel bij Roosendaal als bij Maastricht (Randwijk) zit er ongeveer 2,5 km tussen station en sluis.
-
Op energievoorziening.info vind je leuke info over spanningssluizen: http://www.energievoorziening.info/spanningssluis/spanningssluis.htm (http://www.energievoorziening.info/spanningssluis/spanningssluis.htm)
-
Komende vrijdag avond brengt Strukton hun nieuwe stopmachine over Weert naar Budel ( grens ). (y)
-
En wat gaat men daar dan mee doen ,als ik zo "brutaal" mag zijn om het te vragen ?
-
Het spoor onderstoppen natuurlijk...
Over de vraag waar de spanningssluis moet komen; dat maakt volgens mij helemaal niet uit. Nederlandse treinen kunnen niet naar België rijden dus er moeten Belgische treinen komen te rijden. Waar die onder de Nederlandse bovenleidingsspanning (bij de grens of vlak voor Weert) maakt volgens mij weinig uit.
Eerlijk gezegd lijkt het mij een veel beter idee om eerst maar eens met dieseltreinen te gaan rijden. Kijk eerst maar eens of er echt vervoersbehoefte is, de boel verbouwen kan altijd nog. Zie ook wat er is gebeurd op de lijn van Maastricht naar Lanaken, daar is veel geld geïnvesteerd voor een lijn waar amper gebruik van is gemaakt.
-
Arriva heeft 3 systeem treinstellen, maar die mogen België niet in
Iets met (onbewezen) tegenhouden van concurrentie op het spoor.
Deze zijn oorspronkelijk bedoeld voor een treinverbinding België, Maastricht, Aken als ik me niet vergis.
-
Ja, de LiMAX dienst. Dat liep toch stuk op het gebrek aan ERTMS in die treinstellen? Het traject van Maastricht naar Luik is hier voor zover mij bekend niet van voorzien maar waarom makkelijk doen als het moeilijk kan...
Anderzijds wil men het net in België redelijk snel ombouwen dus ergens valt er wel iets voor te zeggen dat materieel ERTMS moet hebben maar om dan meteen zo moeilijk te doen lijkt mij een tikje overdreven.
-
Eerlijk gezegd lijkt het mij een veel beter idee om eerst maar eens met dieseltreinen te gaan rijden. Kijk eerst maar eens of er echt vervoersbehoefte is, de boel verbouwen kan altijd nog.
Dieseltreinen? Als de bovenleiding in Hamont eindigt en bij wissel 101 weer begint? Lijkt mij geen slim idee...
Iets anders is of er überhaupt een voldoende grote vervoersvraag is. Geen idee.
-
En wat gaat men daar dan mee doen ,als ik zo "brutaal" mag zijn om het te vragen ?
De grens over. Zijn ergens wisselvernieuwingen in de buurt van Mol ofzo.
-
Ja, de LiMAX dienst. Dat liep toch stuk op het gebrek aan ERTMS in die treinstellen? Het traject van Maastricht naar Luik is hier voor zover mij bekend niet van voorzien maar waarom makkelijk doen als het moeilijk kan...
Anderzijds wil men het net in België redelijk snel ombouwen dus ergens valt er wel iets voor te zeggen dat materieel ERTMS moet hebben maar om dan meteen zo moeilijk te doen lijkt mij een tikje overdreven.
Dat liep spaak omdat Arriva treinen besteld heeft zonder ETCS, terwijl in België verplicht is voor al het nieuw te leveren materieel om ETCS aan boord te hebben. Niet zo gek dat materieel danook niet toegelaten word.
-
Dat klopt, ETCS, zou er op moeten staan en dat is al canaf het begin van de aanvraag van de concessie vereist geweest.
Daarnaast is het dan ook nog wel zo da de NMBS tot 22033 het monopolie op het reizigersvervoer heeft verkregen, dus dat politiek gegeven zorgt er voor dat er nu min of meer een stilstand komt in al de grensoverschrijdende projecten.
-
Euh, 2033, niet 22033 ;D
-
Grensoverschrijdende treinen staan sowieso los van de binnenlandse concessies omdat internationaal vervoer een vrijgegeven markt is.
-
Komende vrijdag avond brengt Strukton hun nieuwe stopmachine over Weert naar Budel ( grens ). (y)
Heb je misschien tijden ?
-
Dieseltreinen? Als de bovenleiding in Hamont eindigt en bij wissel 101 weer begint? Lijkt mij geen slim idee...
Iets anders is of er überhaupt een voldoende grote vervoersvraag is. Geen idee.
Ja dieseltreinen tussen Hamont en Weert. Dit in plaats van het elektrificeren van dit baanvak. Stel dat er meteen bovenleiding wordt opgehangen, daarna blijkt dat er te weinig vervoersbehoefte is en de dienst op deze lijn wordt met een jaar ofzo gestaakt. Dan is er dus veel geld besteed aan iets waar geen gebruik van wordt gemaakt, dat is toch zonde?
Dat overstappen in Hamont niet optimaal is begrijp ik ook maar geef dan aan dat het een proef is en bij goed resultaat de Belgische treinen zullen doorrijden.
Op deze manier wordt een tweede Lanaken voorkomen, er wordt al zat geld verspild.
Dat liep spaak omdat Arriva treinen besteld heeft zonder ETCS, terwijl in België verplicht is voor al het nieuw te leveren materieel om ETCS aan boord te hebben. Niet zo gek dat materieel danook niet toegelaten word.
Ja, dat heb ik ook ergens gelezen. Een opmerkelijke gang van zaken om nieuwe treinen te bestellen die niet aan de eisen voldoen. Er zal wel een reden voor zijn geweest... De Belgen hadden natuurlijk ook wat minder moeilijk kunnen doen en de eis kunnen stellen dat ETCS later alsnog wordt ingebouwd. Maar misschien is zoiets ook wel gedaan, zo veel weet ik er niet van.
-
Heb je misschien tijden ?
Wordt wel redelijk laat. Loc gaat rond 17.30 uit Amf weg, over Zp.
Komt 21.56h aan op Weert en 22:55 pas geduwd richting grens volgens aanschrijving.
-
Ja, dat heb ik ook ergens gelezen. Een opmerkelijke gang van zaken om nieuwe treinen te bestellen die niet aan de eisen voldoen. Er zal wel een reden voor zijn geweest... De Belgen hadden natuurlijk ook wat minder moeilijk kunnen doen en de eis kunnen stellen dat ETCS later alsnog wordt ingebouwd. Maar misschien is zoiets ook wel gedaan, zo veel weet ik er niet van.
België heeft al een tijd geleden besloten in één keer over te stappen op ETCS. Dat moet eind 2025 voor elkaar zijn. Er loopt een ombouwprogramma voor bestaand materieel. Al sinds 2015 geldt de regel dat nieuw materieel nog alleen wordt toegelaten als daar ETCS is ingebouwd. Het is niet van vandaag of gisteren zeg maar. Inmiddels laat Arriva alsnog ETCS in de stellen bouwen.
-
Dieseltreinen? Als de bovenleiding in Hamont eindigt en bij wissel 101 weer begint? Lijkt mij geen slim idee...
Iets anders is of er überhaupt een voldoende grote vervoersvraag is. Geen idee.
Hoe zeer ik vervoer per spoor een warm hart toedraag, over die vervoersvraag heb ik zo mijn twijfels.
Weert is - met alle respect - ook maar een provinciestadje. Ik denk niet dat heel veel potentiële reizigers de meerwaarde gaan zien van een rechtstreekse verbinding Weert-Antwerpen, hoe sexy het misschien ook klinkt in de gemeenteraad.
Op lokaal nivo is dit misschien nuttig, dus Hamont-Weert vv. Door naar Roermond resp. Lommel voegt misschien nog iets toe, maar dan houdt het wel een beetje op, lijkt me. Voor rechtstreekse treinen België <-> Eindhoven ligt de aansluiting helaas precies verkeerd om.
Zo'n lokale grensland-pendel kan in eerste instantie prima met dieselmaterieel. Waslijn ophangen kan altijd later nog.
Roald
-
Laat er eerst maar eens een bus rijden, en als die uitpuilt zou je aan een trein kunnen gaan denken....
-
Hoe zeer ik vervoer per spoor een warm hart toedraag, over die vervoersvraag heb ik zo mijn twijfels.
Weert is - met alle respect - ook maar een provinciestadje. Ik denk niet dat heel veel potentiële reizigers de meerwaarde gaan zien van een rechtstreekse verbinding Weert-Antwerpen, hoe sexy het misschien ook klinkt in de gemeenteraad.
Op lokaal nivo is dit misschien nuttig, dus Hamont-Weert vv. Door naar Roermond resp. Lommel voegt misschien nog iets toe, maar dan houdt het wel een beetje op, lijkt me. Voor rechtstreekse treinen België <-> Eindhoven ligt de aansluiting helaas precies verkeerd om.
Zo'n lokale grensland-pendel kan in eerste instantie prima met dieselmaterieel. Waslijn ophangen kan altijd later nog.
Roald
Je vergeet even de andere kant op te denken, je creëert wel een directe verbinding vanuit Brabant/Limburg naar Antwerpen toe.
Het idee om een bus te laten rijden voor het uitproberen gaat ook niet helemaal op, een trein bied natuurlijk een heel ander niveau van comfort aan dan dat en bus doet en heeft daarmee ook een andere aantrekkingskracht.
-
En Weert is niet alleen een provinciestadje, het is ook een IC-station. Het idee is wel degelijk bovenregionaal bedoeld.
-
Een trein is zeker aantrekkelijker dan een bus!
Maar voor Brabant is er bitter weinig te winnen. Via Breda is het al gauw sneller namelijk. Sterker nog: Eindhoven-Antwerpen kost in de huidige situatie al exact evenveel tijd als Hamont-Antwerpen, nl. anderhalf uur. Eindhoven (of elders in Brabant) - Antwerpen VIA Weert en Hamont is dus onzinnig.
Voor Midden en Zuid-Limburg zou het wat gunstiger kunnen uitpakken, maar...ook dat valt tegen als je wat gaat rekenen.
Huidige situatie:
Heerlen-Antwerpen via Aken (!) 2:44.
Sittard-Antwerpen via Eindhoven-Breda: 2:29.
Maastricht-Antwerpen via Luik: 2.17.
Roermond-Antwerpen via Eindhoven-Breda: 2:14
Dan denkbeeldig: Weert-Hamont in 10 minuten en dan nog anderhalf uur naar Antwerpen. Maakt in totaal ong. 1:40, al is dat wellicht zelfs wat optimistisch.
Gerekend vanaf Roermond 1:55, Sittard 2:10 en vanaf Heerlen of Maastricht dan pakweg 2:25 (vanaf Maastricht dus al langzamer dan nu via Luik!) ,
Best case scenario is dus een krappe twintig minuten tijdwinst (op 2+ uur) vanaf een handjevol stations voornamelijk langs de oost(!)grens van het land. En nog altijd ruimschoots langzamer dan via de weg, wat de echte concurrent is.
Wat mij betreft is het bovenregionale belang dus pure luchtfietserij en kaartstaar. Laat lekker een dieseltje pendelen over die grensovergang!
Roald
-
Het Belgisch parlement wil dat de spoorlijn tussen Hamont en Weert weer in gebruik genomen wordt voor passagiers.
Een motie waarin federaal minister Georges Gilkinet van mobiliteit wordt opgeroepen daar werk van te maken, is dinsdag unaniem aangenomen door de mobiliteitscommissie in het federale parlement. De spoorlijn kan volgens voorstanders een belangrijke verbinding vormen tussen Antwerpen en de economische bedrijvigheid in de regio Eindhoven.
Lees het hele artikel :
https://www.1limburg.nl/belgisch-parlement-wil-trein-hamont-weert?context=latestarticles (https://www.1limburg.nl/belgisch-parlement-wil-trein-hamont-weert?context=latestarticles)