BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Timo de Porto op 20 August 2007, 13:53:37
-
m'n fleischmann lok 4077 heeft na 3 jaar rijden op de clubbaan verse koolborstels nodig, omdat de orginele versmolten zijn aan het motoranker, maar het probleem is nu dat ik de borstels er niet uitkrijg. het motorschild kan er niet af, want dan zit de motoras (aan 2 kanten gelagerd, waarvan 1 lager op het schild zit!) voor de benen, terwijl een van de drijfassen ook nog eens niet ver genoeg aan de kant kan. iemand een suggestie hoe ik de koolborstels dus kan vervangen zonder het motorschild eraf te halen?
in ieder geval bedankt!
Timo
-
Hallo Timo,
Het motor schild moet er gewoon af kunnen iets meer verzetten.
Niet van dat benouwde gedoe met zo'n fleischmann motor.
Manuel
-
gewoon mijn specialiteit zeg je dus, lomp geweld...
moet lukken, ben texels kampioen zwaargewicht judo de afgelopen jaren, dus dat komt helemaal goed, maar ik wilde gewoon voorzichtig aan doen, je weet maar nooit!
Timo
-
Het motorschildje vervangen is een betere optie voor 8,- euro ben je de man.
-
Gewoon een beetje gepast geweld, dan komt het schild wel los.
De schroefjes er volledig uithalen en dan met een schroevendraaiertje er achter even het schild opwippen en klaar.
Een nieuw schildje kost niks maar het is best mogelijk dat de koolborstels er na het verwijderen van het schild er nog wel uit willen (met een stukje rond stafmateriaal).
Succes er mee :)
-
dat is het juist, het schildje kan ik zo loshalen, geen enkel probleem, maar het kan niet van het motorasje af, en ik heb dan in totaal slechts een mm of 5 speling, wat ik wel wat krap vind. het schildje zit nl op het asje, en als je em zo ver mogenlijk naar boven haalt als kan, dan zit de loopas voor de poten, want die kan ook geen kant op. en een nieuw motorschildje doe ik ook liever niet, de decoder zit er nl aangesoldeerd!
Timo-> nog steeds niet geprobeerd hoor!
-
gewoon mijn specialiteit zeg je dus, lomp geweld...
moet lukken, ben texels kampioen zwaargewicht judo de afgelopen jaren, dus dat komt helemaal goed, maar ik wilde gewoon voorzichtig aan doen, je weet maar nooit!
Timo
Bij Fleischmann moet je soms wel een beetje. Maar ben verder heel netjes met modellen hoor. ;)
Manuel
-
gewoon mijn specialiteit zeg je dus, lomp geweld...
Nou dat lompe geweld laat maar achterwege!!!!
Dit is niet een lok die iedereen zomaar eventjes opent.
Ik heb dan ook het volgende met succes gedaan.
Allereerst haal je de pinnetjes uit de wielen waar de drijfstangen
mee zijn bevestigd los van de lok daarna de schroef die midden
op het frame zit verwijderen.
Hierna kun je de drijfstangen los halen van het frame en de wielen.
Je haalt aan de motorzijde het middelste grote wiel van de as.
alvorens je dit doet maak je met een scherp mes een kras in de lak van het wiel en de as. zodat je na reparatie het wiel weer op de juiste stand
monteert.
Vervolgens kun je het motorschild verwijderen.
Nadat het motorschild is verwijderd ga je met een scherp mes aan de onderkant van de koolborstel-houders zo'n 2mm van het motorschild doorsnijden of met een Dremel doorslijpen.
Vervolgens de collector schoonmaken (pas op dat je het
plastic ringetje wat om het asje van de collector zit niet verliest) en dan de nieuwe koolborstels plaatsen.
Vervolgens zet je de lok weer inelkaar.
(http://)(http://)
Mocht je het niet aandurven vraag dan iemand van de club die de
nodige ervaring heeft met dit soort lokomotieven.
Timo
-
Sorry Timo,
Ik heb geprobeerd om een afbeelding erbij te doen maar dat is mislukt.
Succes Erwin.
-
Alsnog een plaatje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_0026_0001_1.jpg)
Erwin.
-
het is na behoorlijk wat lompigheid en veel binnesmonds gevloek toch gelukt. met een schroevendraaier de verbrande vlakjes weggestoken, en met een stukje draad met een haaks puntje eraan de koolborsteltjes eruit gepeuterd. nieuwe erin, alles nog maals schoonmaken (uhu, was dus ook echt wel nodig!) en na fors wat haperingen en gelach van romar doet ie het weer goed.
trouwens, er is verder niemand op de club die ervaringen heeft met dit soort locjes, jaap is N spoorder, en weer daar veel van, en de rest houdt zich niet bezig met "die zwarte troep"volgens joop, waarbij ik me niet bezig houdt met die "gele rommel". iig, op het sluitlampje na is ie weer tiptop in orde en kan ie weer 3 jaar mee!
Timo-> die dan ook nog meteen maar de onmogelijke opgave van het N lokje in elkaar zetten met 4 lichtgeleiders die los zitten en een motortje wat uit het frame donderd heeft overwonnen!