BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: pepper op 20 August 2007, 10:42:46

Titel: Casper's baanplan
Bericht door: pepper op 20 August 2007, 10:42:46
Dit is mijn baanplan, zoals ik momenteel het spoor heb uitgelegd. Het spoor wat over het andere spoor heenligt gaat de hoogte in. Mijn doel is om een bergachtige omgeving te maken. Ik gebruik analoge Marklin rail.

http://www.white-line.org/images/treinbaan/tb%200066.jpg
Titel: Re: Casper's baanplan
Bericht door: Beusi op 20 August 2007, 10:59:52
Hoe zit dat rechts dat die rails over de tafel hangt?
Titel: Re: Casper's baanplan
Bericht door: pepper op 20 August 2007, 11:33:11
Daar komt nog ongeveer 50 cm aan, maar momenteel staat daar een ladekast onder te tafel die eerst nog gedraaid moet worden.
Titel: Re: Casper's baanplan
Bericht door: rjr op 20 August 2007, 11:40:54
als ik het goed zie heb je er 1 keerlus in zitten.
is het niet handig om er een tweede in te maken? kunnen je treinen ook weer de andere kant op, en zeker met M is dat makkelijk te maken.

Keerlus die ik zie, voorste spoor, pak je het spoor dat buiten de tafel hangt, kom je op het derde spoor terug, weer vanuit rechts. als je het derde spoor nu nog weer verbind met het tweede spoor, gezien van links naar rechts rijdend, dan heb je ook de andere kant op je keerlus.
Titel: Re: Casper's baanplan
Bericht door: pepper op 20 August 2007, 11:54:37
Inderdaad, daar heb ik ook all aan zitten denken!! Misschien moet ik ook iets onder de tafel doen, om te voorkomen dat het erboven te druk wordt. Rails heb ik nog genoeg, ook kwam ik er achter dat ik nog een grote vooraad van het type 5120 heb wat mijn treinen kunnen nemen, dus of ik kan nog een bocht in het binnenste circuit maken, of ik laat het onder de tafel doorgaan naar een schaduwstation om daar een keerlus te maken(of aan de andere kant van de tafel weer naar boven.
Titel: Re: Casper's baanplan
Bericht door: BVZfan op 20 August 2007, 12:04:02
Keerlus die ik zie, voorste spoor, pak je het spoor dat buiten de tafel hangt, kom je op het derde spoor terug, weer vanuit rechts.

Maar als je dan op het derde spoor bent (komend van rechts) kan je direct doorrijden naar achteren richting het stopcontact en dan ben je weer terug op het voorste spoor, rijdend naar rechts. Dus er zitten al 2 keerlussen in....

- Paul
Titel: Re: Casper's baanplan
Bericht door: pepper op 20 August 2007, 12:07:26
Ik geloof dat dat niet klopt, of ik moet zelf iets over het hoofd zien :D.
Titel: Re: Casper's baanplan
Bericht door: BVZfan op 20 August 2007, 12:15:22
als je op het voorste spoor staat en je gaat naar links, dan neem ik aan (valt buiten de foto) dat je een bocht maakt en langs de achtermuur rijdt. Hier ligt een wissel bij het stopcontact, vanwaar je dus rechtdoor kan rijden en een rondje maken, of rechtsaf kan slaan en vooraan op het 3e spoor kan uitkomen. Dan heb je met deze afslag toch een keerlus gemaakt??

- Paul
Titel: Re: Casper's baanplan
Bericht door: pepper op 20 August 2007, 12:17:24
Inderdaad, je maakt gewoon een bocht, maar als je die wissel neemt kom je als nog in de linker rijrichting uit, probeer het maar eenste volgen.
Titel: Re: Casper's baanplan
Bericht door: BVZfan op 20 August 2007, 12:26:42
Ja, als je hem volledig volgt, en de baan die hoger moet komen te leggen blijft volgen vanaf het 3e spoor, dan kom je wel weer in de juiste richting uit (je maakt dan namelijk 2x een keerlus).
Als je echter op het 3e spoor stopt en achteruit gaat rijden via de wissels richting het voorste spoor (dus niet weer dezelfde route terug) zal je zien dat je dan opeens achterstevoren op het voorste spoor staat: m.a.w. een keerlus! ;D

- Paul
Titel: Re: Casper's baanplan
Bericht door: pepper op 20 August 2007, 12:27:43
Hehehe, het klopt inderdaad, toch denk ik dan dat het leuker is als je niet meteen je trein in zijn achteruit laat gaan op het andere spoor ;D.
Titel: Re: Casper's baanplan
Bericht door: erwin janssens op 20 August 2007, 12:33:57
Wat ik mij vooral afvraag??!!
Je gaat je hellingen veel te steil moeten maken, er zullen geen lange treinen over je baan rijden, maar dan nog gaat het volgens mij erg steil omhoog, maar ik kan het ook mis hebben hé. :-|
Titel: Re: Casper's baanplan
Bericht door: pepper op 20 August 2007, 12:37:30
Inderdaad, ik houd niet zo van lange treinen, laat staan dat ik daar de ruimte voor heb.

Met de helling moet ik nog wat experimenteren, ik kan het spoor altijd nog een stuk verlengen.
Titel: Re: Casper's baanplan
Bericht door: rjr op 20 August 2007, 13:27:12
Maar als je dan op het derde spoor bent (komend van rechts) kan je direct doorrijden naar achteren richting het stopcontact en dan ben je weer terug op het voorste spoor, rijdend naar rechts. Dus er zitten al 2 keerlussen in....

- Paul

Dit klopt inderdaad, echter, als je dit niet doet dan heb je niet de mogelijkheid om dit later nog een keer te doen, Dit is alleen maar in deze ene situatie mogelijk, dus je neemt de keerlus, en kunt hem gelijk ongedaan maken. Na 1 rondje de andere kant opgereden te zijn kun je het wel vergeten om het nog een keer te doen.
Titel: Re: Casper's baanplan
Bericht door: treinfan op 20 August 2007, 15:42:51
Inderdaad, ik houd niet zo van lange treinen, laat staan dat ik daar de ruimte voor heb.

Met de helling moet ik nog wat experimenteren, ik kan het spoor altijd nog een stuk verlengen.
een ruimere opzet is waarschijnlijk wel handig.
voor de hellingen moet je een maximum stijgingspercentage van 3% aanhouden, dus per meter rails ga je maximaal 3 centimer de lucht in. dan heb je 3,5 meter rails nodig om boven de andere rails uit te komen. (je kan het ook leuk maken: zet de rails voor aan de tafel op een verhoging van 5 centimeter, laat het spoor dat onder het andere spoor gaat met 3% dalen en het andere spoor dat er over heen gaat met 3% stijgen ;)
Titel: Re: Casper's baanplan
Bericht door: pepper op 20 August 2007, 15:53:25
Heh, inderdaad, dat is ook een idee. Ik zal eens kijken hoe het uitpakt.
Titel: Re: Casper's baanplan
Bericht door: pepper op 28 August 2007, 13:07:45
Ik ben voor de helling aan het rekenen geweest, en met een standaard stijgings spiraal kan ik 7,2 CM omhoog. Niet dat ik een spiraal maak, maar het is makkelijk rekenen :).

Heb vandaag een keerlus aangelegd, dit komt deels in een berg te liggen. Ik zit erook aan te denken om 1 of 2 webcams in de tunnel te monteren zodat ik er zicht op heb als er iets foutgaat. Ik ben nog bezig om een manier te bedenken om daar bij te kunnen komen.

http://www.white-line.org/images/treinbaan/dscn0033.jpg

Titel: Re: Casper's baanplan
Bericht door: mmhajvth op 28 August 2007, 13:26:26
Misschien een uitneembaar deel berg?

Dan kan je dat deel doormidel van strategisch geplaatste boomstronken er uit tillen.  ;)

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Casper's baanplan
Bericht door: pepper op 28 August 2007, 13:30:49
Best een goed idee, lijkt me alleen lastig om de naad te verbergen?
Titel: Re: Casper's baanplan
Bericht door: mmhajvth op 28 August 2007, 13:45:17
Naden verbergen in hoog gras of riet kan, maar ook als je b.v. een straat hebt en dan de stoep overhellend op de klep plakken kan zodat je de naad echt niet meer ziet.

Dwarsdoorsnede Voorbeeldje:


Stoep tot over rand klep
------------------------|
------------------------|                      Straat
----------------|   |---------------------------------------------------
      Klep        |   |    rest van de berg of plaat
----------------|   |----------------------------------------------------
             
                      ^
            mogelijke speet
       die je nu niet meer ziet


De naad zit nu onderaan de stoep in de hoek van de stoep en de straat. Dat valt echt niet op! En het is makkelijk te maken door gewoon een b.v. styreen of andersinds stevige plastic stoep op je klep te plakken.

Op een berg kan je dit idee ook gebruiken en dan gewoon alles bruin maken en vol grassen! lekker veel soorten verwilderd gras gebruiken zoals o.a. jeroni in Boppart ook heel goed doet!

m.v.g.

Mark


Titel: Re: Casper's baanplan
Bericht door: pepper op 28 August 2007, 14:21:07
Ah, dat kan inderdaad goed werken! Alhoewel ik denk ik toch een gat in de plaat maak.
Titel: Re: Casper's baanplan
Bericht door: mmhajvth op 28 August 2007, 14:45:07
Een gat aan aan de onderkant zodat je onder je baan kruipt en dan de berg ik kan van onderen neem ik aan?

Ja zeker te doen en nog makkelijk qua afwerking ook!  ;)

Alleen moet je het dan wel schoon houden onder je baan en lenig blijven  ;)

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Casper's baanplan
Bericht door: pepper op 28 August 2007, 15:10:53
hehe, daar heb ik geen probleem mee.