BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Marijn op 14 August 2007, 13:49:35

Titel: Laag sein voor hoog sein
Bericht door: Marijn op 14 August 2007, 13:49:35
Op weg naar Wolvega afgelopen zondag viel mij op dat op het traject naar het noorden deze lage seinen voorkomen voor de hoge seinen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hs.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hs.jpg)
Klik op afbeelding voor groter formaat

Kent iemand de betekenis van deze seinen ?
Titel: Re: Laag sein voor hoog sein
Bericht door: Sander Fondse op 14 August 2007, 13:52:31
De rede hiervoor is waarschijnlijk simpel. Het spoor met het lage sein is alleen geschikt voor vertrek met max. 40 kilometer per uur. Op het spoor met het hoge sein is een hogere maximumvertreksnelheid. Anders zou het zijn aangegeven.
Titel: Re: Laag sein voor hoog sein
Bericht door: Marijn op 14 August 2007, 14:47:42
Ja ok, zou kunnen, maar de seinen komen consequent voor langs de hoofdbaan op dat traject.
Titel: Re: Laag sein voor hoog sein
Bericht door: Peter van der Leek op 14 August 2007, 15:15:45
Is het wellicht een controle-lamp voor de overweg, als die dicht is dat de lamp brandt zodat de machinist weet dat ie veilig kan vertrekken?
Titel: Re: Laag sein voor hoog sein
Bericht door: Remco vM op 14 August 2007, 15:33:36
De rede hiervoor is waarschijnlijk simpel. Het spoor met het lage sein is alleen geschikt voor vertrek met max. 40 kilometer per uur.

Op nevenspoor staat een dwergsein ;)
Sein hoort bij het hoofdsein, maar wat hier nu de betekenis van is? Het enige wat ik in het seinenboek kon vinden is sein tbv Adob, maar dat is dit waarschijnlijk niet. Beveiliging van de overweg lijkt me geregeld via het hoofdsein.
Ik ben erg benieuwd wat het wel is.
Titel: Re: Laag sein voor hoog sein
Bericht door: Sander Fondse op 14 August 2007, 15:46:40
Verkeerd begrepen.

Maar zou het misschien een "hoge variant" van het sein 'vrijgave rangeren' zijn ?
Titel: Re: Laag sein voor hoog sein
Bericht door: NS 1100 op 14 August 2007, 15:49:24
Denk ook dat het vrijgave rangeren is.
Titel: Re: Laag sein voor hoog sein
Bericht door: jarag op 14 August 2007, 16:03:40
Dit sein heeft te maken met een probeersel van een ander treinbeveiligingssyteem heb ik mij wel eens laten vertellen

Titel: Re: Laag sein voor hoog sein
Bericht door: Remco vM op 14 August 2007, 16:04:21
Als ik vrijgave ranggeren had ingevuld op mijn examen, had men dit falikant foutgekeurd, zal jullie maar niet vermoeien met de juiste termelogie ;).

Volgens het seinen boek komt de "vrijgave" alleen voor bij dwergsein, maar Marijn gaf al aan dat het sein ook veelvuldig voorkomt op de hoofdbaan en daar zul je zeer zeker nooit de vrijgave krijgen ;)
Titel: Re: Laag sein voor hoog sein
Bericht door: Sander Fondse op 14 August 2007, 16:08:47
Wat mij opviel bij de uitgebreide emplacementstekeningen, is dat de inrijseinen een extra rondje met kruis dragen. Ook vond ik geen seinen tussen de stations, maar dat is denk ik schaalverkleining
Titel: Re: Laag sein voor hoog sein
Bericht door: Dennis. op 14 August 2007, 17:25:49
Het is volgens mij een sein voor vrijgave om te kunnen rangeren, ik kan hier vandaan niet precies zien wat voor kleur lamp erin zit, maar als het een witte is dan weet ik het zeker. Als ik nog wat beter kijk lijkt er ook voor het lage sein een witte lamp te staan? Er zijn wel meer plaatsen waar in een hoor sein een witte lamp zit, zoals de rangeersporen bij Boxtel en Liempde.

Groeten Dennis
Titel: Re: Laag sein voor hoog sein
Bericht door: Remco vM op 14 August 2007, 17:45:57
Als ik inzoom lijkt mij de kleur groen, maar dat kan bedrog zijn,dwergseintje heeft geen extra lamp.
Titel: Re: Laag sein voor hoog sein
Bericht door: Spoorrelais op 14 August 2007, 17:51:44
Het is een sein wat aangeeft dat het sein erachter buitendienst is. Als het sein (wit) brand betekend het dat er een nieuw beveiligingssysteem wordt getest en de 'normale' seinen geen betekenis hebben.

Op dit moment wordt er trouwens geen gebruik meer van gemaakt.
Titel: Re: Laag sein voor hoog sein
Bericht door: NS1124 op 14 August 2007, 17:56:03
Het zou mij niks verwonderen als het een blauw sein is zoals in stations wordt gebruikt.

Maar voor de goede orde:

Witvarianten:

Wit (hoog en laag) Voorbijrijden toegestaan na opdracht; er zijn geen beveiligingsgaranties.

Blauw sein: Stopplaatssein; Aanduiding van de plaats waar de voorzijde van een rangeerdeel of een stoppende trein tot stilstand moet komen voor een goede dienstuitvoering.

Dat heb ik er over kunnen vinden in het seinenboek.
Titel: Re: Laag sein voor hoog sein
Bericht door: Marijn op 14 August 2007, 18:00:05
Oei een boel reacties.
Nog even wat verduidelijken:
Ze staan ook gewoon voor de hoge seinen langs de vrije baan, over een grote afstand.

Nog iets:
Nog net zichtbaar op de foto, op het perron staat dus een dwergje MET vrijgave rangeren lamp eronder.

Deze  half hoge seintjes horen dus consequent bij de hoge seinen OOK langs de vrije baan.. voor mij een compleet raadsel

EDIT: zie net dat het antwoord al gegeven is 2 postings hierboven !
Titel: Re: Laag sein voor hoog sein
Bericht door: sneek op 14 August 2007, 18:01:49
Er wordt wat afgegokt hier, maar het enige juiste antwoord komt van "spoorrelais". Het zijn de seinen die wit tonen als de normale daglichtseinen buitendienst zijn om het BB21-beveiligingssysteem (met cabinesignalering) te testen. Wolvega-Steenwijk was/is hier testtraject voor, waarop 2 omgebouwde rode mP's de testen uitvoerden.

Deze seinen zijn creatief in elkaar geknutseld door achtergrondschermen van overweglampen te gebruiken.


groeten,
Wim
Titel: Re: Laag sein voor hoog sein
Bericht door: Remco vM op 14 August 2007, 18:08:07
Het is mij in ieder geval nu duidelijk :)
Was er al verbaasd over dat ik er nergens wat van kon terug vinden, maar als het een test geweest is, staat het natuurlijk niet overal vermeld.
Titel: Re: Laag sein voor hoog sein
Bericht door: sneek op 14 August 2007, 18:12:51
zie ook: http://home.planet.nl/~jellejan/wolvega/

de seinen tonen blauw licht ipv wit...
Titel: Re: Laag sein voor hoog sein
Bericht door: Spoorrelais op 14 August 2007, 23:59:39
Misschien niet helemaal duidelijk aangegeven in mijn eerdere reactie. De situatie was voor een test van ERTMS. Als ERTMS werd getest werd de "normale" beveiliging uitgeschakeld. Dit werd aangegeven door een witte lanp voor het sein. Niet alleen in het noorden zijn er proef baanvakken geweest, ook in Limburg. De testsystemen zijn nu niet meet operationeel.
Titel: Re: Laag sein voor hoog sein
Bericht door: Dennis. op 15 August 2007, 11:21:16
@Rail4Rem  Ik hoop niet dat je op je examen hebt ingevuld dat de witvariant alleen voor dwerseinen voorkomt, want in het seinenboek staat duidelijk (seinnummer 216) een hoog of laag geplaatst wit licht. De witvariant komt ook echt op hoogeplaatste seinen voor.

Gr Dennis
Titel: Re: Laag sein voor hoog sein
Bericht door: Remco vM op 15 August 2007, 12:13:48
Dennis je hebt helemaal gelijk :-|, gelukkig geen examenvraag geweest ;)

De rest had ik wel goed ;D

mvrgr
remco