BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: dh3201 op 11 February 2014, 23:32:16

Titel: Ingekorte rijtuigen
Bericht door: dh3201 op 11 February 2014, 23:32:16
Zoals bekend werden en worden door sommige merken rijtuigen ingekort om ook door krappere boogstralen te komen.
In de oude doos vond ik twee H0 rijtuigen van Trix Modell die ook nogal ingekort zijn, en niet zo'n beetje ook  ;D
Een vier-assig Mitropa slaaprijtuig 20154 met een lengte van 136 mm over de buffers.
En een vier-assig bagagerijtuig 20155 van CIWL met een lengte van 136 mm over de buffers, maar het schuifdeurtje kan wel echt open en dicht  :D
Ik weet niet wat de lengte van dergelijke rijtuigen in het echt (in de jaren '30/'40) waren, maar voor zo'n 22 meter komt dat op een lengteschaal van 1:160 uit!  :o
Beide rijtuigen hebben verder los aangezette leuningen bij de deuren.
Verder zijn heet simpele blikken rijtuigen met idem onderstel.
Helaas ontbreken een buffertje en een van de schuifdeuren van het bagagerijtuig.
Titel: Re: Ingekorte rijtuigen
Bericht door: roadster36 op 11 February 2014, 23:58:31
ja en wat nu?
Titel: Re: Ingekorte rijtuigen
Bericht door: FreekH op 12 February 2014, 00:17:48
Vooroorlogse Trix-modellen? Doe eens een paar foto's?

Freek.
Titel: Re: Ingekorte rijtuigen
Bericht door: Bob R. op 12 February 2014, 09:13:08
Niet alleen rijtuigen korte ze in (in dit geval Jouef)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/bnls/P2280113_zps31a0318b.jpg)
 ;D
Titel: Re: Ingekorte rijtuigen
Bericht door: dh3201 op 12 February 2014, 09:29:52
Vooroorlogse Trix-modellen? Doe eens een paar foto's?
Zo te zien wel ja. Als ik overdag een keer tijd heb zal ik wel wat plaatjes schieten.

Niet alleen rijtuigen korte ze in (in dit geval Jouef)
Maar lang niet zo extreem ingekort als die Trix rijtuigjes. H0 met schaal N lengteverhouding!
Bijna 2 keer zo kort als dat ze breed zijn.

ja en wat nu?
Gewoon, vind ik leuk om te melden.
Ook na diverse andere draadjes te hebben gelezen over ingekort H0 materieel met lengteschaal 1:93,5 of 1:100.
Blijkt er dus ook nog H0 materieel met lengteschaal 1:160 te zijn.
Of kent iemand nog extremer ingekort materieel?
Titel: Re: Ingekorte rijtuigen
Bericht door: Bob R. op 12 February 2014, 10:46:47
Gaat het om dit (http://www.history.nimg.de/Bilder/Personenwagen/Trix/20.154-Lucky-luke-10.jpg) rijtuigje?
Titel: Re: Ingekorte rijtuigen
Bericht door: henk op 12 February 2014, 10:47:09
De vraag is of je het een lengteschaal kunt noemen. Vroeger maakten de fabrikanten modellen die herkenbaar waren en over de juiste spoorwijdte moesten kunnen rijden, maar verder maakte men zich niet zo druk over de schaalverhoudingen. Men had het dan ook over spoor H0 en niet zozeer over schaal H0. Er werd veel gebruik gemaakt van standaard onderstellen en kennelijk had Trix er eentje van 136 mm. In de jaren zestig waren veel vierassige rijtuigen van allerlei merken ongeveer 24 cm lang, ongeacht de lengte van het grote voorbeeld. Van een bewust gebruikte lengteschaal is dan geen sprake.

Trix was het eerste merk dat wel bewust een bepaalde lengteschaal ging gebruiken zijnde 1:100. Dat was een revolutie. Niet alleen omdat de rijtuigen daarmee langer waren, maar vooral omdat die 1:100 lengteschaal stelselmatig op vierassige rijtuigen werd toegepast. Een rijtuig dat in het echt wat korter was, was dat in model dan ook. De andere fabrikanten volgden meer of minder schoorvoetend en later is de verlenging naar 1:87 gekomen.

Ik heb hier goed herkenbare plan d rijtuigen in spoor 0 van BUB die een centimeter of 18 lang zijn. Hoezo lengteschaal?  ;D
Titel: Re: Ingekorte rijtuigen
Bericht door: SimonH op 13 February 2014, 17:41:15
En rijtuigen /treinstellen worden nog steeds ingekort. 

Artitec adverteerde niet voor niets lang met de DDM1, met " wij hebben de langste" , met niet erg subtiele verwijzing naar Marklin en Fleischman (?). Waarbij zeker Marklin een flinke concessie heeft moeten doen op de lengteschaal. Erg? Het model ziet er m.i. gewoon heel natuurgetrouw uit, en Marklin heeft natuurlijk ook gewoon weinig keus - met boogstralen van 3600 mm en een zeer krap profiel vrije ruimte.

En gelukkig bestaat Artitec, voor wie echt niet kan leven met de concessie die andere fabrikanten doen aan de lengte.

groeten Simon
Titel: Re: Ingekorte rijtuigen
Bericht door: Forever Rocofan op 13 February 2014, 18:00:16
@ Simon H,

Dat Artitec een statement maakte dat ze de langste hebben was dan toch bedoeld aan Marklin en Lima/ Rivarossi. Fleischmann heeft geen NS dubbeldekkers gefrabriceerd..... ;D

Groeten Ruud B.
Titel: Re: Ingekorte rijtuigen
Bericht door: jakop op 13 February 2014, 18:07:51
...... met boogstralen van 3600 mm en ......

Daar heb ik geen ruimte voor   ::)  ;D