BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Ivo vS op 05 February 2014, 10:48:00
-
Hallo,
Fleischmann heeft een NS koelwagon uitgebracht op artikelnummer:534145 (http://www.fleischmann.de/responsebinary.asp?id=609120351178784)
Op een Duits modelspoorforum werd ik aangesproken met de vraag of deze wagon nu Ep 2 of 3 is. De (revisie) data op de wagon zijn: 2-1920 en 7-2-1924.
De website vermeld echter Ep 3.
site (http://www.fleischmann.de/de/product/178784-0-0-1-4-00-501-003001/products.html)
Zelf heb ik te weinig ervaring met Nederlands materieel. Dus wie kan me aan een antwoord helpen. In welk tijdperk hoort deze wagon thuis?
groet,
Ivo vS
-
Voor-oorlogs, dus: 2.
-
Is de belettering op de wagon ook Ep II?
Heeft iemand misschien een foto van de betreffende wagon in het eggie?
Dan mogen we dus uit gaan van typfoutje op de website?
groet,
Ivo vS
-
Alstublieft. :) Foto's van mijn exemplaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fleischmann534145.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fleischmann534145.jpg)
Fleischmann 534145.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fleischmann534145_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fleischmann534145_01.jpg)
Bevestiging van de gemoemde data.
Groet,
Bas
-
Bas, dank voor je snelle reactie.
Ziet dus echt uit naar een typfoutje op de site. Dat overkomt de beste.
Zijn er toevallig ook foto's van het origineel in 1:1?
Dank, kan ik weer iemand blij maken. :)
groet,
Ivo vS
-
Hallo Ivo,
Wagens van dit type, of die er op leken, hebben gereden vanaf het begin tot ruim in de jaren '50 van de vorige eeuw.
Maar dat geldt niet voor Fleischmannwagen 534145. De firmanaam "Staaij's Koel- en Vrieshuizen" werd in 1924 omgedoopt in "Rotterdamsche Koel- en Vrieshuizen. De revisieopschriften passen dus nog net bij de firmanaam en plaatsen het model in de vroege jaren '20.
Maar dan het model t.o.v. het grote voorbeeld. Ik ken geen foto van wagen 554143, maar er is wel andere informatie van, o.a. de tekening in het NS-Archief. Voor wie zich er voor interesseert een aantal feiten (en fouten):
- de wagen werd in oktober 1921 onder nummer 200049 bij de Staatsspoorwegen toegelaten. Het bouwjaar was 1920, de wagen werd gehuurd van een Duitse verhuurfirma. Het schilderopschrift 2-1920 te Blerick is dus fout.
- de wagen verdween weer uit het park van Staaij (en ging terug naar de verhuurmaatschappij) in 1923. Toen hadden er nog nauwelijks tot geen Staatsspoorwagens een NS-nummer gekregen. Het NS-nummer 554143 was wel "gereserveerd", maar de wagen heeft vrijwel zeker nooit NS-opschriften gehad.
- Omdat de wagen in 1923 terug naar Duitsland was is een revisiedatum in 7-2-1924 te Blerick opnieuw fout.
- Dat geldt voor meer opschriften: de wagen had een laadvermogen van 15 ton (het model een teken voor 8 ton), het snelheidsteken (80) op de kopwanden kwam pas eind 1924 en de witte hoekbanden ("wagen met luchtleiding") zijn pas in 1926 ingevoerd.
Nu kun je natuurlijk wat sportief omgaan met die data, het scheelt allemaal niet zo heel erg veel. Maar ook op de wagen zelf valt nog wel wat aan te merken:
- Wagen SS 200049/NS554143 had een luchtrem en een (hoog) remmershuis. Het model heeft in het geheel geen rem.
- de wagen had 6 ventilatoren op het dak
- de beplanking van de zijwanden was aan de buitenzijde vertikaal, zonder de vertikale U-profielen, de wagen was langer, en de wagen had geen spaakwielen.
Kortom: eigenlijk klopt er helemaal niets van, een fantasieproduct dus.
- hans -
-
ik zeg altijd de laatste die het kan weten ligt al 30 jaar onder de grond.
Maar ze zijn er nog (y)
-
Dat is info !
Maar al met al blijft het een geinig wagentje.
Stephan.
-
Hij is wel leuk. Maar eigenlijk klopt er nog minder van dan de Piko 554114. En dat vind ik persoonlijk een attraktiever wagentje
-
Vraag me af of er ooit een 100 procent kloppend wagentje is geweest van een duitse fabrikant.
meestal word zo`n duits ding gewoon van Nederlandse tekstjes voorzien.
-
inderdaad, dat is pas informatie! Bedankt Hans, daar help je ons verder mee. Maar die laatste regel is de doodsteek voor dit specifieke wagentje, zo te lezen kun je beter de Piko versie hebben (95531, de (NS) 554114P) .
-
meestal word zo`n duits ding gewoon van Nederlandse tekstjes voorzien.
En daar is de Duitse modelbouwert nou niet echt over te spreken. Iets met Pappnasen en nog zo wat.
Hans, dank voor alle info. De wagon wordt waarschijnlijk niet meer aangeschaft na deze "doodsteek".
De Piko 95531 is wel een EpIII volgens Piko., Daar waar Fleischmann een EpII bedoelde en er helaas EpIII bij schreef.
groet,
Ivo vS
-
Wauw, ik vind jullie geweldig.
Zoveel detail info uit vervlogen tijden nog gewoon paraat.
Het is wel zielig voor dit schattige wagentje.
Waar kan ik er nog eentje kopen om te troosten? :'(
Groeten Henk
-
@ Hans: Dank voor de uitgebreide informatie.
En daar is de Duitse modelbouwert nou niet echt over te spreken. Iets met Pappnasen en nog zo wat.
Waar kan ik dat terugvinden, Ivo? Ik zou zijn reactie wel eens willen lezen. :)
Groet,
Bas
-
MK heeft deze als ombouwsetje in het assortiment
(http://www.mkmodelbouwstudio.nl/images/k20p8tek.jpg)
-
Ik heb in mijn verzameling nog een koelwagen. Deze is van de Deutsche Reichsbahn, tijdperk 2.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fleischmann835348.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fleischmann835348.jpg)
Fleischmann 83 5348
Weet iemand hoe waarheidsgetrouw deze wagen is? Hans misschien? :)
Groet,
Bas
-
In elk geval hebben er Duitse wagens met deze opschriften gereden. Ik heb er indertijd een foto(kopie) van gezien. Of, en zo ja in hoeverre dit Fleischmann-model afwijkt van de oorspronkelijke wagen weet ik niet.
- hans -
-
Die van Brawa (H0) lijkt er verdacht veel op:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1000381_3.jpg)
Als toelichting op het origineel geeft Brawa:
"Viele private Firmen, so auch die Frigus GmbH Bremerhaven, nutzten die Möglichkeit Kühlwagen bei der DRG einzustellen und wärmeempfindliche Güter von den Seehäfen zu verteilen. Die Frigus GmbH betrieb seit 1913 ein Kühlhaus im Kaiserhafen Bremerhaven, von wo aus der Versand von mit Schiffen angelieferten Waren ins ganze Land erfolgte. Auch bei der Verteilung von geschlachtetem Vieh war man nun flexibler. Der 1924 gebaute Wagen Hannover 565 906 gehörte der Firma Frigus Bremerhaven, die ihn an die "English & Dutch Meat Company Limited, London" vermietete. 1935 wurde dieses Unternehmen wieder liquidiert."
Maar ik heb nog geen foto's uit het echt gezien.
-
Dank voor de antwoorden.
Het Brawa-model is prachtig gedetailleerd. (y)
Groet,
Bas
-
Alstublieft. :) Foto's van mijn exemplaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fleischmann534145.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fleischmann534145.jpg)
Fleischmann 534145.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fleischmann534145_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fleischmann534145_01.jpg)
Bevestiging van de gemoemde data.
Groet,
Bas
Heeft iemand combinaties van deze koel wagons. Was er maar 1 of meerdere. En welke loc zat er voor?
Groet Ronald
-
Alstublieft. :) Foto's van mijn exemplaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fleischmann534145.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fleischmann534145.jpg)
Fleischmann 534145.
Wel jammer dat het artikelnummer net niet gelijk is aan het wagennummer.