BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Tim v op 13 August 2007, 10:18:56
-
hoi allemaal
hierbij waag ik de gok mijn baanplannen te uploaden en voor kritiek open te stellen ;)
Het gaan om een modelbaan op de zolder in schaal H0,
het word een baan naar nederlands voorbeeld, rondom een denkbeeldig stadje. besturing is voorlopig nog analoog, omdat ik er veel lol in heb electronica wielen opnieuw uit te vinden.
De baan bestaat uit 2 delen, een boven en een onder gedeelte, het onderste gedeelte wordt gelegd met Fleischmann profi gleis omdat ik daar nog een vooraad van heb, wat wel werkt, maar er niet uit ziet
Het bovenste gedeelte wil ik gaan leggen met roco line zonder bedding, omdat ik dat er veel mooier uit vindt zien.
Boven:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/boven.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/boven.jpg)
Onder:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/onder.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/onder.jpg)
Sommige delen zijn wat krap, wat het gevolg is van een compromis tussen de perronlengte en de bogenstralen en de beschikbare ruimte
afijn, schiet maar lek
alvast bedankt!
Tim
-
Lek schieten is denk ik helemaal niet nodig.
Het ziet er naar uit dat je goed over de wisselstraten hebt nagedacht.
'k zie geen knelpunten en je kan letterlijk alles vanaf iedere positie (Wat opzich zelf misschien iets wat aan de "overdone" kant is, maar dat is smaak ;))
Wat ik wel zou aanraden is rechts van je station tot je haven terrein proberen flexrail in te passen voor een vloeiendere boog. En dat zelfde ook te doen bij de bocht in de hooflijn vanaf de haven naar het schaduwstation. (brug einden in tegenstelling tot de meeste hoofdoverspanningen van bruggen, lopen niet altijd kaarsrecht. Daar kan je in het voordeel van ruimere bogen mee spelen ;))
Wat je ook zou kunnen doen is je haven niet helemaal paralel leggen aan je station, maar je haven onder een lichte hoek leggen. Zodat je bocht tussen je station en je haven geen 180 graden meer is, en je ook lekkerder uit komt met je hoodlijn vanaf je haven naar je schaduwstation.
Als laatste ben ik wel geintreseerd in de maten van het geheel en vooral de diameter van de helix/klimspiraal.
m.v.g.
Mark
-
...Wat je ook zou kunnen doen is je haven niet helemaal paralel leggen aan je station, maar je haven onder een lichte hoek leggen. Zodat je bocht tussen je station en je haven geen 180 graden meer is, en je ook lekkerder uit komt met je hoodlijn vanaf je haven naar je schaduwstation....
Dat kan je dus ook doen met je station. Waardoor je tussen station en haven echt vloeiender kunt uitkomen. Ook kan je overwegen je station in een lange bocht aan te leggen zodat je links weer wat beter uitkomt boven je helix.
Bovendien vind ik het fraaier staan als niet alles parallel met de rand van je tafel ligt. Je kan dan wat mooier 'weg' kijken.
-
bij het schaduwstation zie ik veel sporen met stootblokken.
is het niet handiger/makkelijker te rangeren als je op alle sporen ook door kan rijden ??? ;)
-
rens => de sporen met de stootblokken zijn alleen om treinstellen en trek-duwtreinen op te stellen zodat ze achteruit weer weg kunnen, er is gewoon niet genoeg ruimte om ze allemaal doorlopend te maken
mark=> de buitenmaten zijn 4,50m bij 5,75m. de helix is zo gemaakt dat hij precies in een vierkant van een meter past, maar de exacte maten zoek ik nog even voor je op. zal eens kijken of ik e.e.a. schuin kan leggen.
-
heb het schaduwstation aangepast. de opstelsporen rechts zijn verdwenen en de engelse wissel is verplaatst. nu kan het in en uit rijden makkelijker geregeld worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schad.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/schad.jpg
ben met het schaduwstation al begonnen. het schuin leggen van het normale station wil nog niet helemaal lukken, omdat mijn tekenprogramma daar niet zo makkelijk in is. waarschijnlijk doe ik dat pas als de ondergrond voor dat station er is.
-
Zie je nog een kans om het 3-wegwissel te vervangen door 2 enkele, rechts bij de wisselstraat?
Ferdy
-
Ik ben inderdaad nog niet helemaal gelukkig met die driewegwissel. maar als ik er 2 losse van maak passen sommige treinen niet meer langs het perron. Mischien als ik hem vervang door een linkse en die engelsman daarboven voor een rechtse. Dan kunnen treinen vanuit de bovenste 2 sporen alleen niet naar rechts vertrekken. want mischien is dat ook inderdaad wat overdone.
(Wat opzich zelf misschien iets wat aan de "overdone" kant is, maar dat is smaak ;))
wat zeggen jullie?
-
Hallo Tim,
Aan de rechterzijde op de strook tussen havendeel en stationsgebied liggen 4 sporen op een rij.
Als je op deze plek wissels legt van spoor 3 naar spoor 4, kan het driewegwissel vervallen.
Deze oplossing heb je trouwens zelf ook toegepast aan de linkerkant van het stationsgebied.
Ook daar ligt de spoorverbinding "de hoek om".
groetjes,
Hans van de Burgt
-
@ Hans:
Tim zou zelfs na een ietwat herziening van de wisselstraten aan beide zijden meer wissels uit kunnen sparen door gebruik te maken van kruiswissels hetgeen de wisselstraat ook ietwat inkort.
voor de linkerzijde kom ik uit op 6 wissels en voor de rechterzijde op 8.
Het zal in de regel dan alleen betekenen dat het treinverkeer ietwat anders zal lopen met betrekking tot het doorgaande spoor.
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
Peter,
Ik krijg het gevoel dat kruiswissel/engelse wissel hier door elkaar gehaald wordt??
Groet,
Erik
-
Je hebt gelijk Kroko,voor de goede orde moeten het ' hele engelse wissels' zijn.
Het ligt zo voor de hand om de term ' kruiswissels' te gebruiken.
Slechte gewoonte misschien :P ;)
Als ik tijd heb zal ik binnen een paar dagen even een tekeningetje maken van wat ik in gedachten had voor Tim, als hij dat tenminste op prijs stelt natuurlijk.
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
hoi peter
als je dat wil, zou ik dat zeer op prijs stellen. ben erg nieuwschierig wat je bedoeld. Al is dat doorgaande spoor me wel een paar wissels waard.
alvast bedankt
-
Hier dan even een snel ontwerp voor de wisselstraten.
De enige 'beperking' die je hier hebt is voor je doorgaand spoor in het midden van het station, je krijgt dus a.h.w. een wacht situatie voor een van de rijrichtingen, dat is op zich niet zo'n groot probleem denk ik.
Ik heb bij dit ontwerp de lengte van de sporen, evenals de bochtenpartij even buiten beschouwing gelaten.
Als je het doorgaande spoor ' onafhankelijk ' wil maken kom je op een ander ontwerp uit.
Bekijk de ontwerpen eens ;) ;D
Ik ben benieuwd naar je reactie en op of aanmerkingen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_Links.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_Links.jpg
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_rechts.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_rechts.jpg
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
Hallo Tim,
Hier nog even een ontwerp waarbij het doorgaande spoor ' onafhankelijk ' is.
Ik heb in dit ontwerp gebruik gemaakt van halve en hele engelse wissels waarbij met rood is aangegeven waar zich de afbuigende zijde moet bevinden van het half engels wissel om het geheel goed functionerende te krijgen.
Aan de rechterzijde bevindt zich in dit ontwerp een stukje spoor (blauwe kleur) tussen heel engels wissel no.1 en linker wissel no.3 wat je al naar gelang kunt laten zitten of verwijderen.
Ook is zoals je kunt zien het kruis wat zich in het eerste ontwerp en in jouw ontwerp bevond, verdwenen.
Indien je dit stukje spoor wilt laten vervallen, dien je heel engels wissel no.1 te vervangen door een rechterwissel, linkerwissel no.3 komt dan ook te vervallen en je dient van half engels wissel no.2 een heel engels wissel te maken in dit ontwerp, scheelt je een half engels wissel maar heeft ietwat beperking in het treinverkeer.
Ik ben met dit ontwerp er vanuit gegaan dat een goederentrein in principe zelden over een perronspoor passeert vandaar dat in dit ontwerp je een goederentrein rechtstreeks van het haventerrein het doorgaande spoor op kunt geleiden en andersom natuurlijk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_links_rev.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_links_rev.jpg
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_rechts_rev_2.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_rechts_rev_2.jpg
Ik heb zoals bij het vorige ontwerp de bochten, spoorlengtes in het station en de isolatoren in de rails op diverse plaatsen buiten beschouwing gelaten.
Veel succes met de bouw van je baan.
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
Peter,
je tweede suggestie voor de linker wisselstraat is de compactere versie van het origineel (van Tim) en vind ik er nu mooier uitzien.
Vraagje, wat bedoel je (in dit geval?) met onafhankelijke doorgaande sporen?
Groet, Sicco Jan
-
@ Sicco:
Wat ik eigenlijk met ' onafhankelijk' bedoel in dit geval is dat wanneer het spoor bereden wordt, de treinen uit de tegenovergestelde richting geen hinder ondervinden van het feit dat een trein over het doorgaande-niet langs een perron liggend- spoor rijdt, dat was in het eerste ontwerp wel zo.
Een trein rijdend van links naar rechts zou bij het eerste ontwerp, de treinenloop van rechts naar links be-invloeden bij de beide wisselstraten, wat op zich niet een heel groot punt zou zijn als je het aantal gebruikte wissels zou willen minimaliseren.
Het enige wat je dan krijgt is een ' op elkaar moeten wachten ' situatie indien het doorgaande spoor van links naar rechts bereden wordt en dat er op hetzelfde moment een trein van rechts naar links door het station gaat, bij rechtshoudend verkeer uiteraard.
In het 2e ontwerp is dit ' dilemma' opgelost.
Nu kan een trein, ongeacht de richting die deze uitrijdt als deze zich op het doorgaande spoor bevindt, gewoon blijven rijden, zonder dat deze op een andere trein uit de tegenovergestelde richting hoeft te wachten en andersom.
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
hoi
peter, bedankt voor je ontwerpen, ze zijn een stuk mooier en vloeiender en die 3-weg wissel is weg! :)
omdat ik het toch wel fijn vind om het inhaalspoor onafhankelijk te hebben heb ik die ontwerpen gebruikt.
ik heb jouw ontwerpen in mijn plannetje ingevoegd en gelijk de kans benut om het station schuin te leggen. ik kwam alleen in de knoop rechts met de onderste 2 sporen, die veel te kort werden. Daarom heb ik die nu met een normale kruising rechts aangesloten. helaas kunnen die nu niet meer van rechts ingereden worden, maar dat zal in de praktijk ook weinig gebeuren. als ik dat dan toch wil, kan ik ook nog 2 wissels helemaal rechts na de bochts leggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/151007.gif)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/151007.gif (https://images.beneluxspoor.net/bnls/151007.gif)
het rood in de wissels geeft de actuele stand van de wissels aan.
ik moet toegeven dat het er nu allemaal een stuk beter uit ziet.
-
Hallo Tim,
Indien nodig kun je desnoods de wisselstraat in zijn geheel verder in de bochten leggen,zowel links als rechts waardoor je meer spoorlengte krijgt.
Het is trouwens wel een mooi gezicht als meerdere sporen de bocht om gaan, afgezien van het feit dat je ook nog kunt kijken om je perrons in een flauwe bocht te leggen.
Ik zal als ik tijd heb kijken of een ander ontwerp meer spoorlengte kan creeren voor je station.
Even tussen haakjes Tim, wat zijn precies je beschikbare maten aan de stationszijde?
Het werkt een stuk makkelijker in ontwerpen als maten beschikbaar zijn.
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
hoi Peter
De maten van het stations gedeelte zijn 1 bij 4,50 meter, daarbij wil ik wel graag minstens 20 cm van de bovenkant wegblijven vanwege het schuine dak.
De aanliggende delen zijn links 60 cm breed en rechts 50 cm.
aan flauw gebogen sporen heb ik ook al gedacht, maar dan worden de stenen perrons wel erg ingewikkeld om te leggen. Ik kan natuurlijk wel de 3 bochten naast elkaar aan de linkerkant iets vloeiender maken door ze eerder te laten beginnen.
Met vriendelijke groet,
Tim
-
Hallo Tim,
Bij deze het ontwerp voor de linkerkant, waarbij de wisselstraat in de bocht zelf ligt.
De blauwe stip op de tekening geeft 60cm van de linkerkant aan en 1 meter van de bovenkant.
Als je de wisselstraat aan de rechterkant ook zo toepast denk ik dat je een flink stukje spoorlengte in je station gewonnen hebt.
Overigens heb ik dit ontwerp gemaakt ( op 2 stukken na dan ) met allemaal standaard stukken rails.
Het mooiste werkt het als je gebruik maakt van flex-railstukken, dan kun je hiermee de bochten netjes evenwijdig aan elkaar krijgen, dat is wel zo mooi om te zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_links_rev1.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_links_rev1.jpg
In dit ontwerp heb ik wel rekening gehouden met de maten.
Ook heb ik weer aangegeven hoe de half engelse wissels dienen te liggen door middel van de rood gekleurde afbuigende zijde.
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
Bij deze nog even het ontwerp voor de rechterzijde.
Ook hier geeft de blauwe stip aan wat de maten zijn.
50cm vanaf rechts en 1 meter vanaf de bovenkant.
Dit is een globaal ontwerp wat laat zien dat het echter wel mogelijk is, zodat meer stationsruimte beschikbaar is.
Ook hier weer met rood aangegeven waar zich de afbuigende zijde van de half engelse wissels zich bevinden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_rechts_rev1.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_rechts_rev1.jpg
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
hoi allemaal
Bedankt weer voor je ontwerpen Peter,
Heb nu even een druk weekje, te druk om de wisselstraten eens in te plannen. ga er binnenkort wel mee bezig. ik denk niet dat ik allebij de wisselstraten na de bocht leg, maar een van beide. wil even kijken welke het beste uitkomt.
wat daar uitkomt laat ik dan hier weer zien.
groeten Tim
-
Graag gedaan Tim, tenslotte zijn we hier met z'n allen om elkaar te helpen waar dit mogelijk is ;) ;D
Het leek me een goed idee voor jouw baan om de wisselstraten na de bochten te leggen zodat je meer stationsruimte kon cre-eren, wat technisch en ruimtelijk gezien dus mogelijk bleek te zijn.
Echter hoe je hier verder invulling aan geeft is natuurlijk aan jezelf omdat het jouw baan is.
Ik ben wel benieuwd naar je uiteindelijke ontwerp ;D
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
voor het overzicht:
hier voor de liefhebbers nog een 3D weergave van het complete plan, (met helaas nog de oude wisselstraat.)
(http://home.orange.nl/t.vandervlies/fotomap/render.jpg) (http://home.orange.nl/t.vandervlies/fotomap/render.jpg)
p.s. voor de brug in de tekening staat nu nog de Brienenoordbrug model, maar uiteindelijk moet dat een messing boogbrug á la oosterbeek worden. (maar dat wordt dan weer een apart topic. ;) )
ik ben ook nog op zoek naar goeie "smoezen"om de sporen links achterin te laten verdwijnen
groeten,
Tim
-
Zelden heb ik zo'n duidelijke situatieschets gezien op dit forum.
Kost het je veel werk om dit te maken?
groetjes,
Hans van de Burgt
-
Met welk programma is deze 3D tekenging gemaakt ?
groet,
Michel
(www.1op160.nl (http://www.1op160.nl))
-
Die 3D tekening is gemaakt met google sketchup, zo te zien ;D
Is een erg leuk programma en vrij makkelijk programma om 3D tekeningen te maken.
Voorbeelden van wat ik heb gemaakt:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/station.png
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ontwerp.png
mvg,
Matthijs
-
Hey... inderdaad...
Had het zo snel even niet herkend...
Ik heb daar ook wel eens wat mee gemaakt.
Inderdaad heel makkelijk om mee te werken.
Misschien maar weer is wat mee gaan doen.
Michel
(www.1op160.nl (http://www.1op160.nl))
-
inderdaad. de tekeningen zijn gemaakt in sketchup. dat wil zeggen: eerst het baanplan gemaakt in Raily ( http://www.enigon.com/products/raily/english/indexhtml.htm (http://www.enigon.com/products/raily/english/indexhtml.htm))
en toen via "export to dxf" en "import" in sketchup geladen. Let wel op dat bij geimporteerde delen de schaal goedgezet moet worden.
daarna kun je zelfs over je baan lopen!
-
hoi
Ik heb eindelijk weer tijd gehad om de plannen aan te passen, en dit is wat eruit is gekomen: (https://images.beneluxspoor.net/bnls/241007.png)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/241007.png (https://images.beneluxspoor.net/bnls/241007.png)
De linker wisselstraat is het hoekie om, (was wel even puzzellen ivm de schoorsteen die daar zit! ) en beide straten zijn aangepast naar het ontwerp van Peter. allebij de bocht om heb ik ook geprobeerd, maar vind ik niet echt mooi, bovendien heb ik ook weer niet zóóóóveel perronlengte nodig, en alleen rechts de bocht om word mijns inziens ook niet echt mooi. Maar over deze ben ik zelf best behoorlijk tevreden zo!
groetjes, Tim
p.s. Peter, nogmaals bedankt voor je ontwerpen!
-
Te groot station op een te kleine oppervlak...
Dan krijg je dat met die wissels in de bocht.
Vindt het niet mooi als een trein het station verlaat en dan vrijwel direct de bocht in gaat.
Wat zijn de afmetingen van je plaat eigelijk?
-
Ik geef Bas wel een beetje gelijk, maar daar kun je wel wat aan doen.
Met scenery kun je de linkerboog inpakken.
Of je laat het deel volledig wegvallen onder een afdekplaat.
Kijk eens hier voor wat suggesties:
http://www.modelspoorpraktijk.nl/main.php/sec60/sec121
groetjes,
Hans van de Burgt
-
@ Tim: Graag gedaan, hopelijk heb je er vele uurtjes rijplezier van als het allemaal af is.
@ Bas: Neem een voorbeeld aan Den Haag CS als een trein afbuigt naar Mariahoeve bijvoorbeeld, die bocht ligt ook gelijk na het station.
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
Stukje terug in dit verhaal ging het over Google SketchUp...
Ik heb inmiddels zelf ook even zitten proberen.
Het resultaat heb ik op mijn site gezet.
Michel
(www.1op160.nl (http://www.1op160.nl))
-
Michel,
je bent lekker bezig. Geen idee of het nog kan, maar boven je programmeerspoor maak je een rare slingerbeweging op een traject dat 10 cm daalt (of stijgt voor de kijkers thuis). Zou je hier niet een keerlus van maken? Volgens mij is dit gunstiger voor je materieel dan die tegenbogen.
Groet, Sicco Jan
-
Hoi Sicco,
Bedankt voor het meedenken :)
Volgens mij heb ik nergens een percentage van meer dan 2,5% maar zn slinger is misschien inderdaad niet het meest gustige. Ik snap alleen niet precies hoe je die keerlus had bedacht... zou je mij dit misschien kunnen uitleggen ? :-[
Nogmaals bedankt,
Michel
(www.1op160.nl (http://www.1op160.nl))