BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: lokpaint op 14 January 2014, 10:16:56
-
Toch wel leuk om te zien dat Märklin nooit iets aan de motor kon doen en nu Roco komt opeens een stille motor in het model zet.
Onzin
Märklin is al veel langer bezig om oudere modellen van een middenmotor te voorzien. De 189 en Taurus bijvoorbeeld.
Bart
-
Bart,
Dat klopt niet helemaal.
De laatste NS 1200 serie van Marklin komt uit de tijd dat Marklin al reeds bezig was met het plaatsen van middenmotors in nieuwe modellen.
En de betreffende 1200 was toen een nieuwe ontwikkeling.
Jos
-
Maar op een bestaand (Amerikaans) onderstel.
Blijft het feit dat Mätrix het al die tijd niet nodig vond de aandrijving aan te passen en dat dat nu opeens wel kan.
-
Onzin
Märklin is al veel langer bezig om oudere modellen van een middenmotor te voorzien. De 189 en Taurus bijvoorbeeld.
Bart
Ja dat bedoel ik is toch opvallend dat ze het al eerder konden maar schijnbaar de moeite niet vonden maar nu opeens kan het wel. Ze hadden het veel eerder al kunnen en in mijn ogen al moeten doen.
-
Er staat middenmotor, dat is niet hetzelfde ;D
Maar dan zijn er nog steeds geen assymetrische draaistellen en veel te dikke handgrepen. En ik ben erg benieuwd welk prijskaartje er aan zal hangen ten opzichte van de aangekondigde Roco, ik geloof er niets van dat hij met nieuwe techniek gunstiger geprijsd zal worden.
Resumerend: het is de fraaiste serie-1200 tot nu toe, maar er is hoop op beter.
Prijskaartje is al bekend hoor:
329,95 EUR inkl. Mwst.
Unverb. Preisempfehlung
Praktijk is dus 296,96 en wellicht nog wat goedkoper bij voorbestelling.....
-
Beste allen,
Deze berichten zijn afgesplitst uit het Roco 2014 draadje. Graag hier verder gaan als je de Marklin NS1200 wilt bespreken.
Gr, Bert
-
Hmmmmm, blijkbaar afgesplitst ineens.....
Wel jammer dat het nu niet meer klopt, want ik sprak in mijn geval over de TRIX 1200 in relatie tot de Roco 1200 en niet de pukkeltjesspoor variant (is ook appels met peren vergelijken....)
-
Dan start je een draadje waarin je de Roco 1200 vergelijkt met de Marklin 1200.
Gr, Bert
-
Ja dat bedoel ik is toch opvallend dat ze het al eerder konden maar schijnbaar de moeite niet vonden maar nu opeens kan het wel. Ze hadden het veel eerder al kunnen en in mijn ogen al moeten doen.
Hoi
Zijn ze ook pas ongeveer 2 jaar geleden mee begonnen ::)
En dat de 1200 zo laat volgt doen ze alleen maar om de DC rijders te pesten. 8)
Die maken zich er namelijk druk om. :(
Die hebben nu allemaal spijt dat ze een koffiemolen in de kast hebben staan, die ze toen blijkbaar goed genoeg vonden.
Bart
-
Dat klopt. Waar niet beter is, houdt het op. Om die reden is het hier wel altijd bij twee exemplaren gebleven en altijd uit de dump.
Maar binnenkort is er dus wel beter. We zijn benieuwd. Voldoet de een of de ander, dan heb ik daar wel de hoofdprijs voor over.
-
Ach, voordeel van de koffiemolen is dan wel weer dat er geen soundmodule in hoeft ;D
Bij mij mag ie in ieder geval blijven, vind het een mooi ding!
-
Ben benieuwd naar de geluidsniveau's met de middenmotor icm de metalen 1200-kast.
Overigens hebben ze voor de plaatjes in de nieuwighedenfolder de bestaande 3712x serie gebruikt: duidelijk te zien aan de doorkijk tussen de bak en het niet-motordraaistel.
Dus ben benieuwd in hoeverre dit idd een in 2014 leverbare nieuwigheid zal zijn, of alleen een reactie op Roco.
Heb ik een aankondiging van levertijden gemist?
Peter (een (redelijk) trouwe Märklin-1200-volger ;D)
een goed (modelbaan)plan vandaag is beter dan een perfect (modelbaan)plan morgen
-
Geen een fabrikant gaat roepen en publiceren dat de aandrijving wordt aanpast en gaat het dan niet doen.
Ook niet om de concurrentie een hak te zetten. Marklin projecten lopen meestal al een aantal jaar voor dat het dan eindelijk op de markt komt. De roep om een aanpassing van de koffiemolen is er al een tijdje en enige tijd geleden blijkbaar opgepakt en nu eindelijk uitgevoerd. Dit is een kostbare aanpassing, dus er moet geld en draagvlak binnen een organisatie voor beschikbaar zijn.
De nieuwe plaatjes zijn gewoon fotosoep van bestaande plaatjes.
De nieuwtjes zijn nog zo vers, dat een levertijden lijst spoedig zal volgen.
-
De laatste Märklin 1200, de NVBS-variant (1254), voldeed in mijn ogen al veel beter dan de eerdere varianten. Hij loopt mooier en heeft bovendien full-sound. Deze variant is bij mijn weten niet in tweerail uitgebracht, wat op zich jammer is omdat dat de mogelijkheid tot kapwissel beperkt. Zelf heb ik de kap geruild met de 1211 (grijsgeel post-reno), die nu naar volle tevredenheid rondrijdt. Zou ik het helemaal goed willen doen, dan zou ik dat ook met de draaistellen moeten doen vanwege de gele trapjes op de 1254, maar dat is nog niet gebeurd. Ik ben benieuwd waarmee Roco komt. Ik denk niet dat de verbetering dusdanig is, dat er nog een post-reno grijsgeel exemplaar bijkomt hier.
-
Geen een fabrikant gaat roepen en publiceren dat de aandrijving wordt aanpast en gaat het dan niet doen.
Ook niet om de concurrentie een hak te zetten. Marklin projecten lopen meestal al een aantal jaar voor dat het dan eindelijk op de markt komt. De roep om een aanpassing van de koffiemolen is er al een tijdje en enige tijd geleden blijkbaar opgepakt en nu eindelijk uitgevoerd. Dit is een kostbare aanpassing, dus er moet geld en draagvlak binnen een organisatie voor beschikbaar zijn.
Het zou me niet verbazen als dit een gevolg is van de nieuwe bezems van de Simba-Dickie groep die een beetje af willen van het verstokte conservatieve aandrijfconcept waar M* nu al decennia mee behept is en waar in toenemende mate kritiek op is...
Grtz,
Rob
-
Märklin is al veel langer bezig met het aanpassen van de aandrijvingen. Met de 1200 hadden we de pech dat ze gebruik hebben gemaakt van bestaande draaistellen, maar het was één van de laatste nieuwontwikkelingen die nog met de oude motor werd uitgerust. En verder denk ik dat de aanpassing nu natuurlijk wel is bevorderd door de aankondiging van Roco. Roco heeft ook tijd genoeg gegeven voor een reactie.
-
Roco heeft ook tijd genoeg gegeven voor een reactie.
Dat is nog zwaar eufemistisch uitgedrukt... Feitelijk heeft Roco de afgelopen twee jaar, na de aankondiging niets meer gedaan.
Dus had Märklin alle tijd om zich voor te bereiden op een verbeterde 1200 in het kader van 175 jaar spoorwegen in Nederland.
mvg,
Gert