BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: hooidonk op 27 December 2013, 20:43:15
-
Hallo,
De DB 044 is natuurlijk een goederenloc pur sang, maar ik vroeg mij af of deze loc ook personentreinen heeft gereden?
Deze foto bracht mij aan het twijfelen namelijk:
(http://i241.photobucket.com/albums/ff235/disrubahn/Real%20Trains/800_E16791967031008atUnna.jpg)
bron: Railways of Germany: germanrail.fr.yuku.com/
Voor het volledige topic, zie deze link (http://germanrail.fr.yuku.com/topic/3532/Modelling-Reisezge-DB-Epoche-III-Eilzugbildung-187-HO?page=2#.Ur3Vq_TuLuM)
En ook de dikke pijp onderaan de bufferbalk verraadt volgens mij ook dat deze machine in staat is een trein te verwarmen?
Wie weet of dit vaker voorkwam of dat het een noodsprong geweest is?
Ben het op andere oude foto's nooit tegengekomen namelijk.
Groetjes,
Marten
-
een koppelslang voor de stoomverwarming is snel geplaatst, maar het zal een noodoplossing zijn geweest.
De 44 was primair een goederenloc. 2000 pk voor een paar rijtuigjes is dan wel wat 'overdone' ;D
-
hallo Marten,ik kwam zelf ook wel een aantal foto,s tegen met de 44 er en personenrijtuigen maar dit betreffen altijd zgn' sondernfahrten'. de br 44 is een jumbo in het goederenvervoer met treingewichten van 2000 ton.
mvg aad
-
In het beeldarchief van http://eisenbahnstiftung.de/bildergalerie kun je zoeken op baureihe (BR rechtsboven).
Daar staan er slechts enkele tussen, maar het kwam dus voor!
Deze bijvoorbeeld:
(http://eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/4597.jpg)
044 678-1 (44 1678) vor E 3104 nach Köln in Bad Harzburg. Die Dampfbespannung endete allerdings bereits einige Kilometer weiter in Goslar. (17.05.1976) Foto: Peter Schiffer
Of:
(http://eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/3924.jpg)
044 953-8 (44 953) vor dem nachmittäglichen N 6588 (Siegen - Betzdorf) bei Freusburg-Siedlung. (08.09.1975) Foto: Peter Schiffer
Gelukkig is er theorie en praktijk waardoor je flexibel bent :)
Was wel in de warmere maanden van het jaar.
-
Ga er maar van uit dat een 44er niet standaard in het personenverkeer werd ingezet. Dat wil niet zeggen, dat het nooit voorgekomen is; zoals al gezegd kreeg een "Sonderfahrt" wel eens een dergelijke machine als trekkracht. Afgezien daarvan zal best eens als noodgreep een 44er uit de kast getrokken zijn als er bijvoorbeeld een ingeplande lokomotief uitviel en er niet een ander 'gelijkwaardig' exemplaar voorhanden was. In een heel enkel geval kan het ook wel volgens rooster zijn ingepland, vaak om een 'leegloop' te vermijden. Al kan ik zo 1,2,3 geen voorbeeld noemen.
Ook bij bijvoorbeeld werkzaamheden of storingen aan bovenleiding en omleidingen kwam zo'n Jumbo wel eens voor een reizigerstrein, vaak inclusief de "oorspronkelijke" E-loc.
Het kwam dus wel eens voor, maar om nou te zeggen dat het dagelijkse praktijk was, nee.
Groet,
Jan
-
;)Hoi wil me er niet mee bemoeien, maar
44ers alleen voor sonderzugen neen hoor dat wil zeggen bij de DB niet bijna niet
Bij de DR zekers niet alles wat rijden kon tot in 1987 ook met 44ers met reko schnellzug wagen Saalfeld Leipzig
maar ja de DR machines zien er iets anders uit mooi te vergelijken met beide 44ers bij de VSM
en zelfs DR machine 44.2546 reed dit jaar April met personen als doorgaande trein Meiningen_ Eisenach
groetjes van een DR fan
-
Sommige vracht wordt in verwarmde wagons vervoerd, bijvoorbeeld veewagens. Dan is het wel handig om met universele slangen te werken, dan kan je in elk onderdelen magazijn terecht
Sent from my Lumia 920 using Tapatalk
-
Je kan t dus kort samenvatten:
Een DB 44er zal in geval van nood/als noodoplossing wel is voor een reizigers trein geplakt zijn als men niks anders meer kon vinden zo snel.
En dat zie je op de foto's,maar dat het uitzonderlijk was is zeker.
De loc is daar geheel niet voor gebouwd,daarmee bedoel ik niet te zeggen dat het niet ging,maar de loc is als krachtpatser ontworpen voor het trekken van goederentreinen die lang en zwaar waren,en dus niet om als loc te worden ingezet voor een licht stammetje met reizigers wagens ;)
Ik heb geloof ik ook nog wel ergens fotos van zo'n trein gezien,ben alleen vergeten waar,zal nog is zoeken op t net.
-
Ik denk dat het (op kleine schaal) wel degelijk planmatig voorkwam om de omlopen sluitend en efficiënt te maken. Elocs van de series 150 en 151 (die je als de elektrische variant van de 044 zou kunnen zien), werden immers ook voor personentreinen ingezet.
Toch maar even wat gegoogled: zo is op het Drehscheibe-foren (Duits) (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,4575352) te vinden dat locs BR (0)44 van Bw Kassel planmatig voor D-, E- en P-treinen zijn ingezet.
-
een koppelslang voor de stoomverwarming is snel geplaatst, maar het zal een noodoplossing zijn geweest.
De 44 was primair een goederenloc. 2000 pk voor een paar rijtuigjes is dan wel wat 'overdone' ;D
De stoomverwarming is primair inderdaad voor verwarming van rijtuigen. Maar vanaf de jaren 50 ook geschikt om oliestook-locs mee te kunnen voorwarmen bij het opstoken. Dat gaat ook via deze stoomverwarmingskoppeling.
Groetjes,
Emiel
-
Nog in de laatste maanden van de BR 044 in Ottbergen (1976 dus) reed men iedere dag op en neer van Goslar naar Bad Harzburg met een BR 044 en een Eilzug. Een foto van de retourrit (E 3104) staat al eerder in dit draadje, hier een eigen foto in Goslar van ledig materieeltrein Lr 34085:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Goslar___044_462_0_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Goslar___044_462_0_2.jpg)
-
Zo, wat een reacties, leuk! (y)
Ik dacht dat ik al een hoop wist van het oude stoomtijdperk, maar toch weer wat opgestoken :)
Wel een mooi gezicht, zo'n gedrongen buffel voor die lange sierlijke wagons.
Dat opstoken van die oliegestookte machines, gebeurde dat met een andere stoomloc of waren daar stationaire voorzieningen voor?
En hoe ging dat met de machinisten?
Kon een machinist van een 01 of 03 ook met een 044 overweg of mochten machinisten uit de goederendienst ook met personentreinen rijden?
Groetjes,
Marten
-
:o zo worden dit tentamen vragen????
In fo is goed en zekers leuk als iemand interesse heeft voor de stoompluimen van toen EN NU kom ik op terug Tschuss
-
De DB- Baureihe 44 werd wel degelijk planmatig gebruikt voor reizigerstreinen, al was het maar heel beperkt. Ga maar eens goed zoeken op het forum van Drehscheibe-online, dan vind je ze wel.
Gezien de eigenschappen van de loc waren het inderdaad vaak kortere afstanden, een 44'er is gebouwd om zware treinen te trekken met wat beperktere snelheid en loopt daardoor het efficiëntst bij een snelheid van rond de 65 km/h. Een lichte zijlijnloc als de Baureihe 50 is dan veel geschikter voor reizigerstreinen, die reden ze dan ook massaal. Ook de 41, feitelijk gebouwd voor de wat snellere goederentreinen, bleek uitermate geschikt voor reizigerstreinen.
-
Dat opstoken van die oliegestookte machines, gebeurde dat met een andere stoomloc of waren daar stationaire voorzieningen voor?
Vaak met een stationair opgestelde uitgerangeerde stoomlocomotief. Daarvoor was dan een stationaire voorziening. Bij de VSM bijvoorbeeld wordt gewoon een willekeurige opgestookte kolenloc gebruikt om de oliestomer voor te verwarmen. Ik meen een keer gelezen te hebben dat dit proces 20 uur duurt.
Verstuurd vanaf mijn ME302C met Tapatalk
-
Op zich wel logisch dat de baureihe 41 voor passagiers treinen werd ingezet, die verschilt nauwelijks in wiel diameter met een br39 (die als passagiers machine ontworpen is)
Sent from my Lumia 920 using Tapatalk
-
Nauwelijks wil ik het verschil niet echt noemen. De baureihe 41 heeft 1600 mm drijfwielen (max 90 km/h) en de baureihe 39 heeft 1750 mm drijfwielen (max 110 km/h en gelijk aan de baureihe 23).
Het succes van de 41 in reizigersverkeer is de snelle aanzet. De locserie heeft een grotere cilinderslag dan gebruikelijk (720 mm tegen 660 mm wat normaal is voor einheitslocs en tal van Länderbahn-locs). Dit verhoogd de aanzetkracht. Er zijn zelfs 41ers ingezet voor treinen die ook wel met 01.10-locs gereden werden.
Groetjes,
Emiel
-
Even dit draadje afstoffen, ik had hier nog nooit op gereageerd..
Alsnog bedankt voor ieders inbreng, heb ik weer een hoop van geleerd!
@4k, mag ik dit topic nog een keer onder uw aandacht brengen?
41 serie heeft toch ook voor de Lange Heinrich gereden?
Misschien wel net zo'n vreemd gezicht als een 044 voor een reizigerstrein, is een 01 voor een goederentrein:
(http://img364.imageshack.us/img364/9099/1095hifo830qy7.jpg)
Bron: Drehscheibe-foren.de (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,3962630,3963166)
Volgens het bijschrift was de lok daar prima geschikt voor en waren goederentreinen van 2000 ton geen uitzondering.
Al lijkt me een serieuze uitdaging om dat met zulke grote drijfwielen van z'n plek te krijgen...
Groetjes,
Marten
-
heren
even tussendoor
de baureihe 44 werd bij db vooral in middengebergte,dus zeg maar omgeving harz,kassel,paderborn,ook ingezet voor
personentreinen met umbauwagen,vooral op stijgingsrijke trajekten,de tabellen geven aan dat op zo'n lijn
de tonnage die aangekoppeld kon worden sterk afneemt,dus een 44 is dan precies goed,of een 58,zoals bij de DR
Niets mis mee dus.en op de snelheid kwam het niet aan,dus het paste precies
zelf ben ik van plan om lange goederentreinen te rijden met de 103,trekkracht volop
en de laatste jaren werd de 103 ook gebruikt daarvoor
mvrgr
willem
-
Dit kwam niet alleen voor met stoom, ook bij e-locs. Zo weet ik uit de periode dat ik veel in Seefeld kwam ÖBB personentreinen ook door de 1020 (E94) planmatig werden getrokken. Dus zo vreemd is het niet. ;)
-
DB heeft bewust de br01 voor expressgut treinen ingezet. Die mochten als de wagons het toelieten met personen trein snelheden rijden.
Maar wat er op bovenstaande foto achter hangt ziet er niet echt uit als een 'expressgut' trein
Sent from my Lumia 920 using Tapatalk