BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: scassidy op 27 December 2013, 17:57:59
-
Goedendag allemaal ;D
Ik ben bezig met mijn baan op te bouwen. Nou ligt de rails voor de onder verdieping en nu wil ik aan de bovenverdieping aan de slag. Nou vroeg ik me alleen af of ik zo op deze manier de keerlus module straks juist ga aansluiten?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bergbaan_Keerlus.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bergbaan_Keerlus.jpg)
-
Zo gaat het inderdaad niet goed. Zoals je het nu hebt getekend, gaat het na A-B-C-D-E weer verder met C, en dat kan nooit de bedoeling zijn.
Je keerlus is het stuk dat je nu hebt aangeduid met A en B. Je zou het wissel rechts van B kunnen verplaatsen naar een plek nog verder naar rechts, zodat je tussen B en het wissel voldoende lengte hebt voor C D en E. Het wissel komt dan rechts van E.
-
Aha, op die manier ;D
Heel erg bedankt (y)
-
Kan me vergissen maar volgens mij heb je nou 2 keerlussen.
Van het rondje van boven naar de wissel bij punt A.
En dan het rondje van punt A buiten spoor naar punt B met de wissels.
Waar zijnde rest die letters trouwens allemaal goed voor ?
-
@Floris:
A-B-C-D-E zijn secties van de ultieme/xtreme keerlus module. In een ander draadje kun je vinden dat "scassidy" die wil gebruiken.
Als je in het getoonde sporenplan het stukje met de letters A en B weghaalt, is er helemaal geen keerlus. De keerlusmodule moet daarom geheel in het stukje dat nu A en B heet.
-
Ik heb maar "even ;) " een schematische tekening gemaakt hoe het volgens mij zou moeten volgens het getekende sporen plan. Als sectie C te klein is voor de langste trein op de baan dan kan er met de secties A en B nog geschoven gaan worden. We lezen wel of sectie C toereikend is.
het plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ScreenShot023.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ScreenShot023.jpg)
Marius
Wat is een Lenz module toch extreem gemakkelijker ;)
-
Wat is een Lenz module toch extreem gemakkelijker ;)
En wat toch een extreem slechte oplossing :(
Jij denkt blijkbaar dat de oplossing met een extreme keerlus of variant daarvan moeilijk is?
Gewoon een paar isolaties aanbrengen en aansluiten en klaar is Scassidy 8)
@Scassidy
Wat zit er allemaal nog in het schematisch getekende deel ? Want nu is het zeker ook nog een keerlus maar misschien zitten er nog meer problemen in.
Sowieso is de voorgestelde optie van Marius dan ook niet compleet.
-
Was ook niet mijn intensie om kompleet te zijn. Als Scassidy zijn tweede gedeelte presenteerd dan geven wij wel opnieuw commentaar als dat wenselijk zou zijn. Ik vermoed ook dat daar ook een keerlus in verborgen zit. Maar eerst dit probleem maar beet pakken. First things first.
Marius.
(die extreem minder draadjes gebruikt. ;)
-
@Marius,
Jouw oplossing werkt als je met kortsluiting en kortsluitdetectie werkt. Maar dan heb je die letters A t/m E niet nodig, en dat is in jouw plaatje dan weer wat verwarrend.
Scassidy heeft gekozen voor de nette oplossing, namelijk de xtreme keerlus. Vandaar die letters A t/m E. In jouw voorstel heb je dan bij A een onoplosbare kortsluiting, hetzij bij RR, hetzij bij RL. Je moet het wissel daarom buiten de keerlus houden!
Vandaar mijn voorstel om het wissel tussen B en C verder naar rechts te verplaatsen, zodat de secties C, D en E tussen B en het wissel komen.
Dirk
Die liever meer draadjes en minder kortsluiting heeft. ;)
-
Zie hierboven de tekening: uit te voeren situatie.
Neem A B C D en E, maar maak hier geen isolaties tussen (dus 1 sectie Z).
Isoleer alleen bij A en E beide railstaven.
Pak een normale keerlusmodule.
2 draadjes, klaar is Kees, Piet en alle anderen.
(en luister dus eens niet naar die "nette oplossing" en veroorzaak eens een landelijke stroomstoring door het veroorzaken van een knetterende "kortsluiting")
Maarten.
-
Hoi,
Even voordat dit draadje gaat ontsporen: Mijn opmerking over de hoeveelheid draadjes was een grapje, vandaar de smilie. Mijn tekening gaat dan ook uit van de keuze van Scassidy. Mijn antwoorden zijn en worden dan ook hierop gebaseerd.
........... In jouw voorstel heb je dan bij A een onoplosbare kortsluiting, hetzij bij RR, hetzij bij RL. Je moet het wissel daarom buiten de keerlus houden!
Ik ben het niet met je eens Dirk, als je de wissel aan de beide linker zijden isoleer kan hij behoren tot sectie A van de keerlus module. Als je de deze wissel, in mijn tekening WiKR genoemd, buiten de keerlus sectie houdt heb je juist een probleem met de treinlengte. Ik zou dan ik niet weten hoe je aan een acceptabele treinlengte kunt komen. Maar misschien zie ik het verkeerd. Het probleem is dat je bij de gekozen keerlus module de lengte van de secties A, B, D, en E bij de lengte van de keerlus moet tellen, terwijl sectie C de maximale lengte van je trein bepaald. Als je echt op zoek bent naar de maximaal mogelijke treinlengte moet wissel WiKR in sectie C laten vallen en de secties A en B twee links van WiKR aanleggen, maar dit geeft wat bedrijfstechnische aanpassingen.
Marius.
PS.: Maarten was mij net even voor, naar aanleinding hiervan: Als je de Lenz module gebruikt dan kan je de secties A t/m E voor de maximale treinlengte inzetten. Scassidy heeft echter een andere keuze gemaakt en daar ga ik nu maar even vanuit. Ieder zijn eigen kerk.
-
En wat toch een extreem slechte oplossing :(
Deze "extreem slechte oplossing" wordt door honderden tevreden gebruikers ingezet, zonder ook maar een enkele "kortsluiting" te veroorzaken.
Deze "extreem slechte oplossing" (jouw mening) is een "extreem goede oplossing" (mijn mening) en vooral makkelijk en gebruiksvriendelijk.
Maar ik neem aan dat deze discussie, of beter gezegd poneren van stellingen, nog tot in lengte van levensdagen gevoerd zal blijven.
Lang leve de keerlus.
Maarten.
-
Deze "extreem slechte oplossing" wordt door honderden tevreden gebruikers ingezet, zonder ook maar een enkele "kortsluiting" te veroorzaken.
Hoe kom je er nou bij dat ze geen kortsluiting veroorzaken. Deze modules werken op basis van het feit dat er eerst een kortsluiting ontstaat.
-
Onzin.
Al zo vaak gezegd: geef dan eens een definitie van kortsluiting.
Wanneer de steilte van een flank gemeten wordt met de daarbij gepaard gaande toename van de stroom, en op een bepaald moment het apparaat (= keerlusmodule) ingrijpt, dan is er OP GEEN ENKELE MANIER kortsluiting ontstaan.
Er is namelijk iets gedetecteerd, wat tot een actie geleid heeft, juist om kortsluiting te VOORKOMEN.
Maarten.
-
@Maarten: pas op je hart! We blijven roependen in de keerlus woestijn ;D.
Het zij zo :'( :'(
Zullen we weer terugkeren naar het probleem? ???
Marius.
-
Ik ben het niet met je eens Dirk, als je de wissel aan de beide linker zijden isoleer kan hij behoren tot sectie A van de keerlus module.
Wellicht zie je over het hoofd dat bij de extreme keerlus sectie A niet wordt omgepoold, in tegenstelling tot de situatie bij een kortsluit-keerlusmodule. Als sectie A de juiste polariteit heeft voor het wissel in de stand rechtuit, is de polariteit verkeerd om voor de stand afbuigend, en andersom.
@Maarten:
Scassidy heeft gekozen voor de xtreme keerlus. Dat lijkt me zijn goed recht. Dat jij Lenz verkoopt en verdedigt, lijkt me jouw goed recht. Maar moet dat elke keer opnieuw? De standpunten zijn toch duidelijk zo onderhand?
Kunnen we op z'n minst die discussie (als die al over moet) in een ander draadje doen, en niet die van Scassidy kapen?
-
In mijn baan heb ik een situatie die bijna gelijk is aan de "oplossing van Marius".
Alleen heb ik er nog een schaduw station in liggen.
Ik heb voor de ultieme keerlus module gekozen en aangesloten volgens het schetsje van Marius.
Dit heb ik aan twee zijden van mijn baan gedaan omdat ik aan twee zijden van mijn hondebot constructie dezelfde situatie heb.
Het werkt al jaren perfect.
Eerlijk gezegd was ook mijn conclusie: sluit aan zoals Marius adviseert.
Ernest
-
Al zo vaak gezegd: geef dan eens een definitie van kortsluiting.
Er is een kortsluiting als de beide polen van de voeding via een zeer lage weerstand met elkaar worden verbonden. En dat is precies wat er gebeurt als de wielen van de trein de scheiding overbruggen.
Wat het probleem van Scassidy betreft, het sporenplan is feitelijk een samengedrukt ovaal (hondebot) met een oversteek er in. Die oversteek is waar hij zelf de secties A en B heeft getekend. Maar kennelijk is dat stuk te kort om de langste trein te bevatten. Dus zijn er twee opties:
- de oversteek langer maken, zodat wel elke trein er in past,
of
- de beide uiteinden van het hondebot als keerlus beschouwen. Maar dan zijn er twee keerlusmodules nodig.
-
Ik reageer op 2 opmerkingen:
1/ van jouzelf, waar je het hebt over de "nette oplossing" alsof een andere keerlusmodule niet netjes zou zijn of niet netjes zou werken
2/ van Remunj, die het heeft over een "extreem slechte oplossing", die gelukkig door zeer velen zeer gewaardeerd wordt, zo extreem slecht is die.
Ik verdedig Lenz niet, ik kom op voor iedere andere goed werkende keerlusmodule van welk merk dan ook, waarbij niet zoveel gezaagd en gesoldeerd hoeft te worden.
Maarten.
-
In mijn baan heb ik een situatie die bijna gelijk is aan de "oplossing van Marius".
Cursivering van Dirk
Je hoeft maar een klein verschil te hebben rond het wissel bij de A van Marius, en dan kan het wel. De vraag is echter: kan het hier? En dan blijft het antwoord:
NEE. Want het wissel bij A (tekening van Marius) heeft drie railaansluitingen, die nooit alle drie dezelfde polariteit kunnen hebben. Dat is in de getekende situatie onmogelijk. En dus moet je:
- òf zorgen dat het wissel wel wordt omgepoold, bijvoorbeeld door een kortsluit-keerlusmodule te gebruiken
- òf zorgen dat de polariteit aan alle drie de railaansluitingen gelijk is.
Dat laatste wordt bereikt door het wissel naar rechts te verplaatsen en op die manier buiten de keerlus te brengen.
Eerlijk gezegd was ook mijn conclusie: sluit aan zoals Marius adviseert.
Eerlijk gezegd zadel je dan Scassidy op met een volgens mij onoplosbare kortsluiting aan de linkerzijde van het wissel. Die treedt afhankelijk van hoe je het aansluit òf in de rechtuit stand, òf in de afbuigende stand van het wissel op.
-
ik kom op voor iedere andere goed werkende keerlusmodule van welk merk dan ook, waarbij niet zoveel gezaagd en gesoldeerd hoeft te worden.
Nou, dan weet ik nog wel een oplossing, waarbij maar twee keer een dubbele scheiding nodig is. En verder 4 flenstripcontacten en 1 bistabiel relais. En die werkt ook zonder kortsluiting.
-
Wauw ik dacht dit is het, maar kennelijk heeft het een hoop los gemaakt. Ik zal even het volledige plan plaatsen en uitleg erbij.
Ik rij dus digitaal met de multimaus, dat is het enige digitale. Wissels zet ik zelf om, wel elektrisch via een paneel maar goed.
Er wordt gewoon rechts gereden en alleen door kortere treinen in tijdperk 3.
De reden dat ik voor de extreme keerlus module kies is dat deze zonder kortsluiting werkt, omdat er dan de kans bestaat dat je de decoder weg fikt of schade aan je wielen komen. Ik ben al zo lomp en als ik dan tegen kan gaan dat de boel kapot gaat, dan graag ;D
Niveau 0
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bergbaan_verbeterda.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bergbaan_verbeterda.jpg)
Niveau 1
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bergbaan_verbeterd1a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bergbaan_verbeterd1a.jpg)
De enige keer dat ik de keerlus gebruik is om met mijn railbus vanaf het onderste perron vanaf niveau 1 te vertrekken rechtsom en dan weer op het gewone spoor uit te komen.
Het spoor onderin waar de railbus over gaat heeft in het midden een brug, de wissel links ligt in een berg verscholen. liever hou ik het plan zo. En anders haal ik het keerlus gedeelte weg ;D
Hoop zo dat alles wat duidelijker is, en niet ruziën meer ;)
-
Geniaal, terug naar het analoge tijdperk.
En dat is niet cynisch bedoeld. Ikzelf hou ook van simpele ouderwetse werkende oplossingen. (prive op de thuisbaan)
Maarten
-
Eerlijk gezegd zie ik het nut van die doorsteek op nivo 1 niet.
Als je die gaat gebruiken, dan ga je hoe dan ook een stuk 'verkeerd spoor' rijden en of dat de bedoeling is weet ik ook niet.
Bert
-
Intussen kreeg ik van een goede kennis nog een oplossing aangereikt waarbij ik dacht: geniaal, waarom heb ik dat niet zelf bedacht?
hierbij het plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlusmetvork.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlusmetvork.gif)
-
Dat is inderdaad geniaal, Klaas. Dat wil zeggen, zolang de besturing handmatig blijft. Zodra de detectie ook nodig is voor automatisch rijden, kleven er een paar haken en ogen aan, maar ook die zijn overkomelijk.
-
Zo, we zijn er uit dus! (y) Scassidy kan gaan bouwen. ;D
Suc6
Marius.
;D Hoeveel aansluit draadjes hebben we nu? ;D
-
Eerlijk gezegd zie ik het nut van die doorsteek op nivo 1 niet.
Als je die gaat gebruiken, dan ga je hoe dan ook een stuk 'verkeerd spoor' rijden en of dat de bedoeling is weet ik ook niet.
Bert
Ja er wordt dus een stukje "verkeerd spoor" gereden, maar aangezien dit een stukje enkelspoor is valt dat niet zo op ;D
Deze via het laatste plaatje gaat het dus lukken? Das prachtig dan kan het dus mooi doorgaan!!
Dank u allen voor het mee denken
-
Nog ff een vraagje!
Sectie C moet de langste trein inpassen, maar de secties A,B,D en E hoe lang moeten die nou zijn?
Wat moet er in passen? Alleen een loc?
-
Die secties mogen heel kort zijn. Die dienen allen voor het detecteren van de trein(richting). Zo kan je sectie C zo lang mogelijk maken. Kijk ook maar in de handleiding van de keerlusschakeling.
-
Ik reageer op 2 opmerkingen:
1/ van jouzelf, waar je het hebt over de "nette oplossing" alsof een andere keerlusmodule niet netjes zou zijn of niet netjes zou werken
2/ van Remunj, die het heeft over een "extreem slechte oplossing", die gelukkig door zeer velen zeer gewaardeerd wordt, zo extreem slecht is die.
Ik verdedig Lenz niet, ik kom op voor iedere andere goed werkende keerlusmodule van welk merk dan ook, waarbij niet zoveel gezaagd en gesoldeerd hoeft te worden.
Maarten.
Dat iets veel gebruikt wordt wil nog niet zeggen dat het dan automatisch een goede oplossing is.
Denk maar terug aan de videorecorder tijd. Daar heeft de beste ook niet "gewonnen". Uiteindelijk heef het VHS systeem het overleeft omdat daar de meeste content (vooral in de 18+ categorie) voor beschikbaar kwam. Maar het beste systeem was het zeker niet.
Iets wat werkt op basis van kortsluiting is in de basis al een verkeerde start.
Dat jij Lenz importeert maakt je was dat betreft ook niet helemaal onbevooroordeeld ;D
En dat vele zaagwerk valt ook wel mee.
Je legt het in principe maar 1 keer aan, dus dat kleine beetje extra werk voor de juist e oplossing doet het hem ook niet meer op de complete aanleg van een baan. (y)
-
Iets wat werkt op basis van kortsluiting is in de basis al een verkeerde start.
Hoe doet dat extreme ding dan volgens jou? Ook die module moet een fase verschuiving constateren, in jouw woorden: kortsluiting. Fase veschuiving wordt electronisch vastgesteld waarna er een reactie op touw wordt gezet.
Dat jij Lenz importeert maakt je was dat betreft ook niet helemaal onbevooroordeeld ;D
Ik heb geen aandelen in Lenz. Ben een gewone consument. Maar om de integriteit van Maarten in twijfel te trekken is volgens mij een heel twijfelachtige. Niet alleen Lenz heeft zo'n module er zijn meerdere fabrikanten.
Voormij het verschil kort samen gevat:
De extreme keerlus module: Hè, ik moet opletten; ik ga wat doen hoor; hé,hé ik doe wat.
Een module op basis van fase verschuiving: ik constateer een probleem, los ik gelijk op, klaar is Kees!
Nog een vraagje: Hoe zie de inzet van een XKM op een draaischijf? Moeten al die mensen ook over op de door jouw geroemde module? Lijk me een hele klus worden. ;D
Ik wilde er eigenlijk een punt achterzetten, ieder zijn eigen kerk. Maar je trok mijn aandacht Remunj.
Marius.
-
@Marius, een beknopte uitleg:
Dat extreme ding heeft zoveel draadjes omdat hij middels bezetmelders detecteert dat er een trein aankomt, en van welke kant (A of E). Daardoor kan hij sectie C zo polariseren dat er eerst geen kortsluiting is wanneer de trein C in rijdt, en wanneer de trein in C is aangekomen kan hij C ompolen zodat de trein verder kan rijden zonder kortsluiting.
Er is dus geen enkel moment sprake van een kortsluitsituatie.
Wat jij een module op faseverschuiving noemt, noem ik een eufemisme voor een kortsluiting.
-
@Dirk, (y) iemand die het wel begrijpt. En om met een oud gezegde te spreken "onbekend maakt onbemind"
@Marius, dat er andere fabrikanten ook met kortsluitmethodes werken maakt het nog steeds geen goed systeem 8)
Maar dit is een discussie die we eeuwig kunnen voeren. Inderdaad punt erachter ;D
-
Toch altijd leuk om te lezen dit soort discussies!
Alleen jammer dat mensen altijd hun eigen overtuiging proberen door te brengen. In dit geval vraag ik hoe de extreme keerlus aangesloten dient te worden. Niemand hier heeft mij gevraagd waarom ik dat wil! Dit heb ik dus uiteindelijk zelf maar neergezet.
Mensen beginnen meteen te roepen dat het teveel werk en draadjes en slijpen is, maar als je een beetje baan wil heb je al een ringleiding nodig en moet je ook overal draden solderen. Daarbij zijn er zat die geautomatiseerd rijden en dan ben je helemaal bezig.
Ik rij simpel digitaal, gewoon om de reden dat je dan makkelijk met meerdere treinen tegelijk kan rijden zonder verschillende spanningssecties en meerdere transformators, en natuurlijk voor alle leuke opties die digitale treinen hebben ;D
Wisselbedieningen gaan gewoon via een mooi schakelbordje met simpele schakelaars en conrad wissel motoren. Dit ook om het wat betaalbaar te houden.
Iedereen bouwt op zijn eigen manier, er kunnen tips gegeven worden als je hier vragen stelt dat is altijd mooi. Maar vraag ook eens de achterliggende gedachte van iemand waarom hij voor iets kiest, voordat er weer als een stel primaten met poep wordt gegooid over wat nou wel en niet goed is en wat beter is.
Ik heb wel wat kennis voor wat betreft elektra en elektronica en naar mijn inzien is kortsluiting nooit goed, dat is mijn idee. Ik vind het systeem van de extreme keerlus mooi bedacht dat deze het detecteert en aanpast.
Zo dat allemaal gezegd te hebben, ik heb ondertussen al 2 pb's gehad dat ik maar eens contact moest opnemen met de ontwerper van de extreme keerlusmodule zodat hij mij exact kan helpen met mijn probleem. Zodat dit gewoon goed gaat komen ;D
Als ik weet hoe het moet plaats ik het hier nog zodat anderen er in de toekomst ook wat aan hebben.
-
Intussen kreeg ik van een goede kennis nog een oplossing aangereikt waarbij ik dacht: geniaal, waarom heb ik dat niet zelf bedacht?
hierbij het plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlusmetvork.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlusmetvork.gif)
Bericht van de extreme keerlusmodule master zelf gehad ;D En het bleek dat Klaas zo lief was geweest het al aan hem te vragen en zijn manier klopt dus! Dus op zoals bovenstaand plaatje aangeeft zo sluit ik het aan.
-
Ja, want volgens mij heet die goede kennis van Klaas, Wim R. ;)
Bert