BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Lazer1 op 26 December 2013, 20:33:07
-
Om mijn digitale baan binnenkort via PC te besturen, zoek ik het beste programma. Na het doorlezen van vele topics op dit forum twijfel ik tussen Koploper en itrain. Ik weet dat koploper gratis is, maar dat de maker ermee gestopt is. Maar ik heb ook gelezen dat itrain genoeg heeft aan 1 terugmelder per sectie, omdat je via itrain kan bepalen waar in de sectie je loc moet stoppen, terwijl je voor koploper toch steeds 2 of 3 bezetmelders nodig hebt.
Als ik een en ander uitreken voor mijn baan, dan bespaar ik meer op bezetmelders dan dat itrain zou kosten (120 euro).
Vandaar een kleine oproep naar jullie : zijn er nog andere verschillen tussen Koploper en itrain ? Wat als beiden evenveel zouden kosten, is dan Koploper nog steeds favoriet ?
mvg
Rudy
-
Je geeft in je eerste regel al je antwoord.
Support bij een software pakket is altijd een sleutel argument. Geen support op een verouderd pakket is fnuikend voor het gebruik ervan.
Er zijn og vel meer software pakketten in omloop voor besturing van je baan. Errst altijd goed definieren wat je als eind resultaat wil en dan het juiste pakket erbij zoeken. En geloof die 120 tot 300euro is nooit weggegooid geld. De vreugde van iets gratis hebben loopt meestal uit op verdriet.
Succes met je keuze!
-
Hallo Rudy,
Wat als beiden evenveel zouden kosten, is dan Koploper nog steeds favoriet ?
Wat als bestaat niet.... Mijn tip: Probeer ze allebeide uit. Je kan Koploper gewoon downloaden en daar mee beginnen. Met Itrain kan je ook downloaden en een tijdelijke registratie aanvragen. Dan kan je met beide programma's aan het stoeien.
Ik weet dat koploper gratis is, maar dat de maker ermee gestopt is.
Sinds de aankondiging dat er geen ondersteuning is zijn er nog steeds veel updates geweest. Met commercieel pakket heb je ook geen zekerheid. Als die programmeur stopt heb je ook geen ondersteuning meer.
Maar ik heb ook gelezen dat itrain genoeg heeft aan 1 terugmelder per sectie, omdat je via itrain kan bepalen waar in de sectie je loc moet stoppen, terwijl je voor koploper toch steeds 2 of 3 bezetmelders nodig hebt.
Goed Koploper kan ook met 1 bezetmelder per blok werken. Het is niet aan te bevelen maar goed het kan. Met meerdere bezetmelders zal ook itrain beter reageren op wat er op de baan gebruikt.
Als ik een en ander uitreken voor mijn baan, dan bespaar ik meer op bezetmelders dan dat itrain zou kosten (120 euro).
tja dat is een keuze die je zelf moet maken. Die kunnen wij niet voor je maken. Blijft het advies over van zelf uitproberen. Kost je hoogstens wat meer tijd en energie om het een en ander uit te zoeken.
Groet Ronald.
-
Rocrail is ook een gratis alternatief en vind ik persoonlijk er iets mooier uit zien dan Koploper. Probleem is steeds bij elk pakket dat je eerst tijd moet nemen om de werking ervan te begrijpen. Ook al heeft Koploper geen ondersteuning meer, het pakket werkt nog steeds.
Ik werk zelf met 3 bezetmelders per blok. Het is even een investering, maar de terugmelddecoders kun je in een eventuele nieuwe modelbaan opnieuw gebruiken.
-
Denk dat je oo moet kijken naar gebruikers gemak. Bij het programeren is i-train duidelijk in het voordeel van koploper....
-
Het is altijd moeilijk om in een dergelijk geval een goed onafhankelijk advies te geven. Ik heb veel met 3 programma's gestoeid en op mijn testbaan werkende gekregen.
Als ik vanaf scratch nu moest beginnen koos ik direct voor iTrain, omdat het er mooier uitziet en omdat het veel sneller te begrijpen is.
Ik zou echter altijd kiezen voor 3 bezetmelders per blok, als je 2-richtingen oprijdt en 2 voor echt eenrichtingsverkeer. Dit geeft de meest betrouwbare controle over de baan.
Succes met de keuze.
Bert
-
Zelf gebruik ik TrainController Bronze van Freiwald. Kost €109,-- kan heel veel, zeer duidelijke handleiding, zeer gemakkelijk in gebruik en is heel professioneel. Misschien het overwegen waard.
Sent from my Nokia Lumia 920 using Tapatalk.
-
Om mijn digitale baan binnenkort via PC te besturen, zoek ik het beste programma. Na het doorlezen van vele topics op dit forum twijfel ik tussen Koploper en itrain. Ik weet dat koploper gratis is, maar dat de maker ermee gestopt is.
Er komen zoveel updates door dat de maker kennelijk vooral de druk heeft weggehaald. De productie is er vooralsnog niet minder om. De directe ondersteuning loopt al sinds jaar en dag via het Koploperforum. Het is nog altijd één van de topprogramma's.
-
Ik zou echter altijd kiezen voor 3 bezetmelders per blok, als je 2-richtingen oprijdt en 2 voor echt eenrichtingsverkeer. Dit geeft de meest betrouwbare controle over de baan.
Juist de betrouwbaarheid van de controle over de baan wordt bij iTrain o.a. gevonden in de mogelijkheid om de wissels van een trein-bezetmelding te voorzien. Dat geldt ook voor het terugmelden van de bereikte eindstanden van de wisselstanden zoals o.a. bij Fulgurex- en Lemaco-wisselmotoren (met afzonderlijke eindcontacten). Daarbij wordt tevens gelet op het verbreken van het tegenovergestelde eindcontact! Dit betekent dat als de wisselmotor halverwege het omleggen van het wissel de geest geeft er geen trein wordt toegelaten.
-
Er komen zoveel updates door dat de maker kennelijk vooral de druk heeft weggehaald. De productie is er vooralsnog niet minder om.
Inderdaad, de nieuwe updates blijven komen. Ook kleine en grotere foutjes van jaren worden netjes opgelost!
Juist de betrouwbaarheid van de controle over de baan wordt bij iTrain o.a. gevonden in de mogelijkheid om de wissels van een trein-bezetmelding te voorzien.
In koploper is dat al jaren mogelijk. Door de wisselstraten op de juiste plaatsen te voorzien van extra bezetmeldpunten (ja, het kost je dus extra meldpunten op de printen) kan je met meerdere treinen door de wisselstraten rijden. Daarnaast zal de treinopvolging vlotter zijn.
Blijft:
Mijn tip: Probeer ze allebeide uit. Je kan Koploper gewoon downloaden en daar mee beginnen. Met Itrain kan je ook downloaden en een tijdelijke registratie aanvragen. Dan kan je met beide programma's aan het stoeien.
RocRail is trouwens ook een optie, zoals eerder genoemd. Je kan ze gewoon lekker uitproberen en daarna bedenken of je een pakket wil blijven gebruiken en eventueel wil aanschaffen.
Groet Ronald.
-
Op dit moment kan Koploper meer als het op automatisch rijden en het programmeren van bijv. omlopen van een loc aankomt. iTrain zet daar meer gebruiksgemak tegenover. Op termijn (een tot twee jaar) zal iTrain dezelfde mogelijkheden bieden als Koploper als ik zo de plannen van Xander beluister.
RocRail kan een alternatief zijn. Op een Mac heb ik het in elk geval nooit goed aan de praat gekregen. En als het me binnen een uur niet lukt om überhaupt een 'Stop' commando te kunnen geven, dan houdt het voor mij op. RocRail is met afstand de minst gebruiksvriendelijke van het stel, maar als je het aan de praat krijgt kan het wel veel.
Rairoad&Co (Traincontroller) is best een aardig programma. Kan veel en toch redelijk overzichtelijk. De gouden versie vind ik wel stevig aan de prijs. Op een groot scherm wordt de interface wel wat pielerig klein.
Qua bezetmelders: zoals Bert al aangeeft, kun je het beste 2 tot 3 melders per blok gebruiken. Je kunt je treinen dan toch preciezer sturen en zo duur zijn die melders nou ook weer niet.
Zelf heb ik in het verleden Railroad&Co gebruikt. Op het moment gebruik ik Koploper voor zowel een H0 (3-rail) baan en een 0 baan. iTrain gebruik ik af en toe om de ontwikkeling bij te houden. Werkt ook prima, maar sommige ingewikkelde dingen kunnen nog niet (zoals het automatisch omlopen in een kopstation). Als je geen moeilijke dingen wilt, zou ik voor iTrain kiezen. Is gewoon in het Nederlands en zijn geld meer dan waard.
Succes!
Huib
-
Hoi Huib,
Wat betreft RocRail op de Mac heb je gelijk. Het is wat lastig aan de gang te krijgen, als je geen computer-expert bent. Het is mij wel gelukt, evenals op Linux. Dit geldt in mindere mate ook wel een beetje voor iTrain, om over KopLoper maar te zwijgen, want dat draait alleen op Windows.
Ik houdt het met de huidige stand van zaken toch op iTrain op alle drie de platforms.
Groet,
Bert
-
Ik heb intussen itrain eens gedownload en ben wat aan het testen gegaan.
Ik werk met een Z21 en heb gewoon via ee nUTP kabel de PC verbonden met de wifi router die bij de Z21 geleverd is.
Ik moet zeggen : meteen verbinding, alles werkte meteen, ik kan nu gewoon treinen besturen via de PC.
Blokken etc moet ik nog maken, maar dit is alvast een goede start.
Weet iemand of je alle loks en hun decoder settings op een geautomatiseerde wijze kan inladen in itrain ? Ik heb ergens gelezen dat dit met een ESU centrale wel zou kunnen ?
MVG
Rudy
-
Op dit moment kan Koploper meer als het op automatisch rijden en het programmeren van bijv. omlopen van een loc aankomt. iTrain zet daar meer gebruiksgemak tegenover. Op termijn (een tot twee jaar) zal iTrain dezelfde mogelijkheden bieden als Koploper als ik zo de plannen van Xander beluister.
Volgens mij staat en valt de verdere ontwikkeling van iTrain met het inbouwen van 'leren remmen' en daarover hoor ik niks. Met die functie ontstaat pas de nauwkeurigheid om bepaalde procedures te doorlopen, maar het scheelt ook gewoon in rijkwaliteit.
-
Wat dat betreft vind ik Itrain juist niet interessant: in mijn ogen bied het in mijn ogen geen meerwaarde boven bijvoorbeeld Koploper, ware het dan dat de weergave mooier is en het simpeler lijkt.
Zelf ben ik dan ook erg benieuwd naar RocRail, ik zou dit dan ook zeker als eerste proberen mocht Koploper om wat voor reden dan ook niet meer lukt. En dan ben ik eigenlijk vooral benieuwd naar de besturing in compinatie met de Raspberry Pi: gewoon een minicomputertje onder Linux wat als treinbaan-servertje werkt. In mijn ogen heb je dan alles, van automatisch rijden tot besturing met een tablet en het leren remmen.
Groet,
Richard
-
Volgens mij staat en valt de verdere ontwikkeling van iTrain met het inbouwen van 'leren remmen' en daarover hoor ik niks. Met die functie ontstaat pas de nauwkeurigheid om bepaalde procedures te doorlopen, maar het scheelt ook gewoon in rijkwaliteit.
De huidige versie (3.0.0) van iTrain heeft dit nu ook.
Groet,
Bert
-
Dacht het niet hoor Bert. iTrain legt niet voor iedere loc in ieder blok afzonderlijke remkarakteristieken vast. En dat is bepalend voor de extra rijkwaliteiten van leren remmen. Bij iTrain blijft een beetje de grootste gemene deler van alle blokken en dat is eigenlijk vrij zinloos.
-
Henk,
Koploper doet het voor ieder blok / treintype. Ander treintype geeft waarschijnlijk ander rijgedrag en dus weer ander remgedrag.
Mvg,
Paul.
-
Ah, kijk aan, nog iets zorgvuldiger.
Voor mij persoonlijk is het de waterscheiding tussen programma's uit de A-categorie en programma's uit de B-categorie.
-
Het blijft lastig, iTrain is zeker sinds versie 3.0 op een groot aantal punten verbeterd en dichter naar Koploper toe gegroeid. Er zijn nog wel een aantal stappen te zetten, maar daar wordt hard aan gewerkt.
Werk je met meerdere besturingssystemen. Dan wint iTrain, die draait onder Windows, Mac en Linux.
Koploper is en blijft gratis, maar officieel gestopt met ontwikkeling. In Koploper moet je veel meer dingen zelf handmatig invoeren (kost veel tijd om uit te zoeken), maar daardoor kun je ook een aantal dingen meer.
Zoals aangegeven download ze beide en ga eens ermee spelen. Je zult wel wat tijd er in moeten stoppen om de programma's met de mogelijkheden een beetje te leren kennen.
Eric
-
Je kan wel degelijk nu met iTrain zeggen wat de lengte per trein is zover ik weet, jemoet alleen je trein wel goed kalibreren.
-
Dat is fijn, maar dat ontkent ook niemand. Is ook wel erg basaal.
-
Voor iTrain v3.0
Gebruik je 2-rail dan moet je ervoor zorgen dat alle wagons gedetecteerd zijn. Bij 3-rail zijn ze dat standaard al.
Je moet ervoor zorgen dat elke trein ingemeten is voor zijn snelheid.
Als je de lengte opgeeft bij een trein dan kan hij de trein keurig in het station neerzetten.
-
Eric,
Ik vind dat zelfs een nadeel. Een software pakket wat je dwingt tot aanpassing van je rollend materieel om alles te detecteren (trouwens niet overstappen naar Koploper, want hoe minder gebruikers hoe liever ik het heb).
Mvg,
Paul.
-
Paul ik heb Koploper gebruik naar grote tevredenheid en er zeer veel van geleerd.
Bij de treinclub waar ik lid ben zitten een aantal mensen zeer dicht op de ontwikkeling van iTrain en er is als club gekozen voor iTrain dus vandaar dat ik ook mee wil / kan werken.
Maar ik heb nog regelmatig wat aan mensen kennis / denkwijze van Koploper bij het gebruik van iTrain.
En ik heb nog steeds heel veel bewondering voor al het werk wat jij altijd gedaan hebt en nog steeds doet. Maar heb ook begrip voor je genomen besluit, want er was o.a. wel erg veel kritiek.
Eric
-
Hoi,
Ik heb geen enkele behoefte om iets anders dan Koploper te proberen.... ;D
Het draait, beurs na beurs, tentoonstelling na tentoonstelling, jaar na jaar.... en zolang er computers zijn waar het op draait zal het bij mij ook blijven draaien.
De mogelijkheden zijn schier onuitputtelijk. Hoewel de DDPB behoorlijk van KL features gebruik maakt, heb ik zelf het idee dat ik nog geen kwart van de mogelijkheden gebruik ;)
Om een 'coole' UI geef ik niet zoveel. Het betrouwbaar en zijdezacht stoppen op ELK gewenst punt van een blok samen met de verschillende route mogelijkheden zijn voor mij het aller belangrijkst !
Grtzz,
Karst
-
Ik gebruik koploper en vind het een fantasties programma, alleen moet je soms te veel inkaarten/vullen. Dit heeft soms zijn nadelen zeker in het begin van het ontwerp c.q. nieuwe baan.
Maar heeft daarna ook absoluut zijn voordeel als je net iets anders wilt dan een ander of je dacht, hé kan dat ook al. Eenmaal wegwijs in Koploper is alles toch wel erg duidelijk.
De grootste verandering in koploper is voor mij zelf zo'n 5 jaar geleden gebeurd, de virtuelebezetmelder, dit werkt echt. Je kunt weldegelijk goed
en betrouwbaar rijden met 1 echter fysieke melder per blok naast de ingevulde virtuele melders. Zelfs remmen en stoppen gaat dan vrij nauwkeurig waar je ook maar wilt, maar dat terzijde.
Eerlijkshalve zou ik Itrain wel eens willen proberen, zeker nu ik met een nieuwe baanplan bezig ben.
Maar warempel, wat lees ik nu,
Voor iTrain v3.0
Gebruik je 2-rail dan moet je ervoor zorgen dat alle wagons gedetecteerd zijn. Bij 3-rail zijn ze dat standaard al.
Betekend dit dat elke wagon, dus goederenwagon en/of rijtuigwagon voorzien moet worden van een weerstand of anderzijds opgegeven moet worden in Itrain.? lijkt me niet toch.
Groet,
Maarten
-
Betekend dit dat elke wagon, dus goederenwagon en/of rijtuigwagon voorzien moet worden van een weerstand of anderzijds opgegeven moet worden in Itrain.? lijkt me niet toch.
Groet,
Maarten
De discussie 'Koploper vs $programma' (waar $programma iTrain, Traincontroller, Rocrail, WinDigipet etc etc kan zijn) komt wel vaker terug. Iedereen moet voor zichzelf bepalen wat ie het prettigst vindt werken. Wil je veel mogelijkheden en heb je de tijd om het programma goed te leren kennen, neem dan Koploper. Bijkomend voordeel: het is gratis. Wil je iets dat mooier smoelt en makkelijker in elkaar steekt om te leren, maar (nu nog) minder mogelijkheden biedt: neem dan iTrain en betaal daar ook gewoon iets voor. Ik ben nu met de demoversie van iTrain aan het stoeien en het bevalt mij prima, maar wellicht is dat omdat ik met versie 3 begonnen ben en tekortkomingen van versie 2 niet kende.
Persoonlijk hoop ik dat iTrain mogelijkheden gaat kennen zoals het lerend remmen en uitgebreidere rangeermpgelijkheden. Voor de rest heb ik weinig te wensen.
En wat betreft die detectie: volgens mij kan Koploper ook geen wagonnetjes detecteren die geen stroom afnemen (dat zit hem niet in de software), dus daarin verschillen de programma's niet.
-
En wat betreft die detectie: volgens mij kan Koploper ook geen wagonnetjes detecteren die geen stroom afnemen (dat zit hem niet in de software), dus daarin verschillen de programma's niet.
Klopt, dat kan Koploper zeker niet. Maar als ik de eerdere bijdrage las, stelt Itrain v3.0 volgens Eric het wel verplicht. Dat doet Koploper zeker niet.
Mvg,
Paul.
-
ik ga me hier maar niet mee bemoeien, ik weet wel dat er weer een nieuwe soort detectie aan komt, ben benieuwd welke oplossingen er bij beide programma's gaan komen dan :D
-
Welk soort detectie is dat dan opa-bullcat?
Gr Arthur
-
Op het LGB forum waren ze met RFID bezig en readers in loks weet alleen niet of je 3x3x1cm in een lok van H0 kwijt kan als reader, maar misschien wel in een volgwagon dan?
Van mij mogen ze opschieten daarmee scheeld draadjes trekken als je zo'n ship neer kan leggen op punten en uit kan lezen als de lok eroverheen rijd.
-
Denk niet dat met RFID het aantal draadjes minder wordt, in tegendeel zelfs, je moet data versturen. Enige meerwaarde zou zijn dat je spookmeldingen kan voorkomen als de trein bv een wissel mist. Prijs ligt iig veeeeeeele malen hoger dan gewoon stroomdetectie.
Naast RFID zijn er nog wel andere mogelijkheden in omloop. Barcode, RailCom, IR en barcode zijn ook mogelijkheden. Maar vangen allemaal niet het probleem op van volledige detectie. Als een wagon los op de baan komt te staan zie je hiet niets van. Zelfde geld als je ongedetecteerde stukken hebt. Maar zo kan iedereen kiezen wat hij wil en wat bevalt. Is idd vooral proberen.
Maar dat is wat ik dan denk he ;D
Timo
-
In Koploper zal echt geen oplossing komen om data van rfid te verwerken, om de simpele reden dat het die info niet nodig heeft.
Koploper hoeft in principe alleen een signaal van de centrale te krijgen als een trein een blok binnenrijdt, de rest kan het programma berekenen.
Hoe dat signaal gegenereerd wordt, is voor koploper niet van belang. Massa- en stroomdetectie zijn gebruikelijk, maar andere mogelijkheden kunnen ook. Als bij zo'n andere mogelijkheid meer informatie wordt meegestuurd, doet koploper er niets mee. Ik kan me niet voorstellen dat dat nog gaat veranderen.
Verder is het een terugkerende discussie. Hoe je iets vindt smoelen is een kwestie van smaak en voor mij sowieso van ondergeschikt belang. Ik hoef het scherm alleen te zien als er op de baan iets gebeurt wat ik niet verwacht. En dan vind ik koploper beter scoren, maar dat is dus persoonlijk.
Ook hoe gebruiksgemak wordt ervaren is voor iedereen verschillend. Al denk ik dat de complexiteit van koploper zwaar overdreven wordt.
Zeker als je zoveel mogelijk van de default-instellingen gebruik maakt, hoef je je echt niet enorm in dat programma te verdiepen om het geheel rijdend te krijgen.
Voor simpel wat treinen beveiligd rond te laten rijden zijn beide programma's een beetje lood om oud ijzer. Allebei voor- en nadelen.
Wanneer je meer wilt, kan koploper heel ingewikkeld worden, maar dan zit je al snel op een niveau dat itrain al niet meer kan wat je zou willen.
Itrain (ook v3.0) is toch nog steeds een vrij basaal programma. Ik geloof nooit dat het gat met koploper in 1 tot 2 jaar is gedicht.
Huub
-
Sorry misschien was ik niet helemaal duidelijk.
Je hoeft niet elke wagon te voorzien van detectie als je dat niet wilt.
Als je wagon wel gedecteerd wordt dan blijft het blok bezet ook als de locomotief een wagon verliest zeker in een tunnel op op een moeilijk bereikbare plaats kan dit handig zijn.
Maar je bent het dus niet verplicht.
Eric
-
De rompslomp om elke wagen van detectie te voorzien is toch nergens voor nodig?
heb het ook niet, en hoe vaak gebeurd het nu dat er daadwerkelijk een wagen achtergelaten wordt?
In al die jaren dat het al rijd is het denk ik op 2 handen prima te tellen.
Als het al vaak gebeurd misschien eerder daar eens naar kijken waarom dat gebeurd in plaats van detectie maken om het op te vangen? Als dat nu eenvoudig te doen was kon je dat als nog makkelijk doen, maar elke wagen van weerstandje voorzien, en dan moet je ook de wielen nog schoonhouden omdat anders de detectie alsnog mis kan gaan.
Wat programma betreft. Denk dat ik het wel eens ben met Karst zijn reactie eerder. Al begin ik nog maar net naar de uitgebreidere mogelijkheden van koploper te kijken. Met de basis info kun je al een mooi en betrouwbaar treinverloop krijgen.
Groet,
Roelco
-
Er kunnen ook andere redenen zijn. Door volledige detectie kan een trein meerdere blokken bezet houden. Is het niet meer nodig dat de langste trein in het kortste blok past.
-
En juist dat kun je in koploper ook zonder volledige detectie prima voor elkaar krijgen.
Voordeel van volledige detectie is wel dat je wisselstraten over het algemeen wat sneller kunt vrijgeven.
Maar zelfs daar is inmiddels ook een andere optie voor beschikbaar.
Misschien ga ik ooit nog eens weerstandjes aanbrengen op alle assen, de baan is al geschikt voor volledige detectie.
Maar tot nu toe vind ik het nog te veel werk ten opzichte van wat het me gaat opleveren.
-
Precies Hubertus, dat was 1 van de redenen: 'Vrijgave wisselstraat bij volledig gedetecteerde trein'
De nieuwe optie, die gebaseerd is op de treinlengte is daarvoor 'in de plaats' gekomen. Enige voorwaarde is dan nog, dat je locs goed geijkt moeten zijn.
Met de nieuwe optie heb ik nog nooit problemen gehad, met 'volledige detectie' wel eens sporadisch, als een geleidende as een 'wackel' had. ;)
Overigens is het NU dus voldoende om de laatste as van de trein geleidend te maken, dan heb je ook de check op verloren wagens ;) En... als je de trein achteruit op een spoor wilt wegzetten, is het ook handig. Je raad het al, de DDPB zit vol met deze 'truuks' ;)
Grtzz,
Karst
-
En juist dat kun je in koploper ook zonder volledige detectie prima voor elkaar krijgen.
Maar niet met dezelfde flexibiliteit. Bij volledige detectie hoeft Koploper niet veel te weten over een trein om het toch goed te laten gaan. Als ik zin heb om een goederentrein een meter langer te maken, hoef ik dat niet te melden.
Ik geloof dat deze discussie al tien jaar geleden uitgebreid is gevoerd met als conclusie dat het maar net was waar je zin in had. ;D
-
Die flexibiliteit verschilt nauwelijks. Met automatische lengtemeting hoef je die meter langer ook niet zelf aan te passen.
En de kennis van de treinlengte is ook voor andere doeleinden heel nuttig, waar je dan weer meer mogelijkheden creëert.
De meeste voordelen die volledige detectie had, kunnen inmiddels ook op een andere manier bereikt worden.
Huub
-
Weet iemand of je alle loks en hun decoder settings op een geautomatiseerde wijze kan inladen in itrain ? Ik heb ergens gelezen dat dit met een ESU centrale wel zou kunnen ?
Een goede vraag. iTrain kan de decoderinstellingen niet uitlezen. Daar is andere apparatuur voor nodig. Kan die andere apparatuur die instellingen ergens opslaan? Als je het format van dat opgeslagen bestand kent, dan moet je nog iets bedenken die dat weer kan omzetten in het iTrain-format zoals dat voor #.tcd-bestanden geldt. Daarna moet je dat (vooralsnog) handmatig naar het #.tcd-bestand overbrengen.
Dat geldt ook voor de rijsnelheid die bij elke decoderstap behoort. Als dat met behulp van een ander programma is ingemeten en ergens is opgeslagen, dan moeten ook daar omzettingen plaatsvinden.
-
Hoi,
Koploper kan uit de Ecos het adressenbestand uitlezen. (synchroniseren)
Zo neemt koploper dus de locs over die in de Ecos zitten.
Verder is het voor Koploper totaal niet interessant hoe de decoder verder ingeregeld is.
Ik weet niet of Itrain dat ook kan.
-
Ja dat kan iTrain ook.
-
Ik stuur mijn (buiten)LGB baan al weer heel wat jaartjes met koploper aan.
Echter afgelopen zomer en najaar heb ik iTrain als aansturingprogramma gebruikt zonder iets aan de baan of aan de (decoder)instellingen van de loks te wijzigingen.
De laatste rijdagen afgelopen najaar heb ik gebruik gemaakt van versie 3.0.0 bèta van iTrain.
Op variabel rijden en enkele kleine instellingen na, kon ik het zelfde als met Koploper.
Ik heb begrepen dat je met de nu verschenen versie van 3.0 ook variabel kan rijden.
Mijn conclusie is dat de gemiddelde gebruiker geen verschil zal merken tussen beide programma's, met dit verschil dat Koploper alleen onder Windows draait en iTrain onder veel meer platforms waaronder MAC en Linux.
Nu rij ik buiten wel weer met Koploper omdat mijn binnen HO-baan daar ook op draait en het makkelijker is om binnen en buiten met een en het zelfde programma te werken.
Hoewel ik nu voor een LGB-vriend aan het kijken ben naar Stellwerk (min of meer een voortzetting en uitbouw van het oude MZS van LGB) voor de buiten LGB-baan.
Ton