BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Whis op 15 December 2013, 21:11:41
-
G'day.
Naast Amerikaans geneuzel heb ik stiekem ook al jarenlang een zwak voor kneuterig Frans meterspoor. Na een avond bier, whisky en blues met de heren Floris D. en Rik van de S. werd deze oude liefde dermate aangewakkerd dat het er nu maar eens van moest komen. De voorraden materieel- en stationstekeningen werden bovenwater gehaald en uitgewisseld. Ideeën gespuid en zelfs St. Artois (baantje van Rik) werd afgestoft en onthaard (het ding is gedurende enkele jaren de favoriete ligplaats geweest van een tweetal katten). Daar gaat ook nog wat leuks mee gaat gebeuren…
Enfin, concrete aanleiding was onderstaande foto van St. Hilaire de Lavit aan de CFD de la Lozère. Een niemendallig stationnetje voor een gehucht van nog geen 200 inwoners, dat ook nog eens een kilometer verderop ligt. Het spoor ligt ingeklemd tussen een rotswand, het stationsgebouw en een weg. Leuke feature is een goederenspoortje dat tot voor het station loopt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/saint_hilaire___4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/saint_hilaire___4.jpg)
De sporenlay-out is simpel, maar wel aantrekkelijk doordat het geheel in een luie boog ligt. Met het toepassen van enige compressie moet het geheel op één modulebakje weg te werken zijn. Over het aantal goederenspoortjes wordt nog nagedacht. Volgens een oude tekening liep er vroegah een spoortje tot aan de quai de marchandise, maar op foto's zijn daar geen duidelijk bewijzen van te zien. Verder nog wat foto's voor het sfeertje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SHL.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SHL.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/gare_de_st_hilaire_DE_DION_202.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/gare_de_st_hilaire_DE_DION_202.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sc0002233d01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sc0002233d01.jpg)
Ik ben maar eens begonnen met het stationsgebouw. Rik had dus de nodige tekeningen, waar gretig gebruik van werd gemaakt. Bij de CFD de la Lozère bestonden twee type basisstations (groot en klein, of eigenlijk klein en kleiner). St Hilaire is een combi van die twee. Het stations- en woongedeelte is van het grote type; de goederenloods van het kleine.
Degene die mijn Amerikaans geneuzel (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,42357.msg670622.html#msg670622) draadje bekeken hebben kennen onderstaande bouwmethode.
De muren zijn gemaakt van 1,5mm dik passe partout karton die met ordinaire alleslijm aan elkaar geplakt werden. Ik blijf toch wel een grote fan van deze manier van werken. Dit karton snijd makkelijk en is bovendien wat vergevingsgezinder dan styreen. Door de zachtheid kun je gemakkelijk stukjes wat meer in model 'duwen/modelleren'. Het is net effe wat minder steriel allemaal. Door de dikte heeft een muur gelijk al wat body en is het verrassend stevig.
Ruimte voor ramen en deuren werd uitgesneden en het geheel voorzien van 120 hoeksteentjes. Typerende modelbouw ellende: elk hoeksteentje bestaat uit twee op maat gesneden stukjes styreen (uiteraard heb ik geen styreenchopper o.i.d., so go figure). De ramen, luiken, randen rond ramen en deuren en de deuren zelf komen uit een oud Jouef kitje. De deuren werden daarbij wel aangepast naar het prototype. In eerste instantie wilde ik het dak voorzien van fancy Franse pannetjes, maar in het echt bleek het een vrij saai dak... dan maar Auhagen dakplaat erop.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20131117_204921.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20131117_204921.jpg)
Likje acrylverf.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20131215_201711_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20131215_201711_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20131215_201806.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20131215_201806.jpg)
Door met een kwast stevig in de halfdroge acrylverf (let op: dat gaat snel!) te deppen krijg je een (subtiel) stucwerk zoals je hieronder ziet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20131215_202107_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20131215_202107_1.jpg)
De nog ontbrekende finishing touches: loodlapjes, drempels, naambord en enige vervuiling. Het dak van het hoofdgebouw is afneembaar, dus mocht ik er zin aan hebben dan kan ik nog los gaan op een interieur.
Naja, zoiets dus.
-
(y)
-
Leuk! Ik ga dit volgen. (y)
mvg,
Gert
-
Gelukkig weer een heerlijik frans baantje met die echte franse sfeer. Perfect getroffen. Ik volg mee
-
Fraai hoor! Ik ga dit ook volgen :).
Groet,
Chris
-
Een CFD-lijntje :D
Gaaf! Mooi gemaakt dat station, doet mij herinneren dat ik
ooit iets van plan was met de Chemin de fer de Provence....
Goed ;D eerst Rocheblanc afbouwen....
Ik zal dit draadje op de voet volgen (y)
Mvg,
Tis
-
Leuke sfeer.
Grtz,
Huib
-
Interessant voorbeeld. (y)
Het stucwerk ziet er veel belovend uit.
Heb je al een idee welk rollend materieel je gaat gebruiken ?
Succes,
Marc
-
Mooi (stuc)werk!
Die stuctruc ga ik onthouden.
Hendrik Jan
-
Dank voor de reacties heren!
Wat betreft het stucwerk: bezuinig niet op verf. Dit trucje werkt vooral goed met 'dikke' acrylverf die het liefst ook dekkend is (dat laatste staat op de tube aangegeven met de letter O). Hierdoor hoef je maar een dun laagje aan te brengen en kun je precies werken. Zeker rond kozijnen e.d. is dat prettig: even voorzichtig langsgaan met het penseel is al genoeg. De goedkope shizzle van de action/xenos/blokker enz. is vaak waterige troep die snel gaat irriteren. Zaakjes voor kunstenaarbenodigdheden kunnen je prima wegwijs maken in de verschillende types acryl (en als je d'r toch bent kun je ook gelijk een vel passe partout karton meetrashen ;) ). De techniek werkt zowel op styreen als karton, waarbij wel opgemerkt moet worden dat de verf stukken beter hecht op karton (lees: lekkerder werkt). Gebruik voor het schilderen dan weer niet je duurste marterharen penseel, maar ook niet de goedkoopste kwasten waarvan de haren bij een beetje mishandeling gelijk van loslaten...
@Marc: dat heb ik wel.
In ieder geval wat Billard A80D (http://www.clubmodeliste-beausoleil.org/images/PhotoMembre/JBK/Losere1968/JBK%20Lozere%2006.jpg) meuk. Rik heeft een setje in bedrijf en ik heb zelf nog wat kapjes liggen. Deze intens koddige karrertjes blijven toch wel favoriet. Als ik zin kan maken zet ik mijn tanden misschien nog wel in de grote broer: de Billard A150D (http://forum.e-train.fr/album_mod/upload/grandes/2f7388b469eb11ac7a3636903fd2d1cc.jpg).
Floris is aan het studeren op een De Dion Bouton ND (autorail zoals op de foto's in mijn eerste post is te zien). Dus die zal er t.z.t. ook wel komen. Zelfde geldt voor dat diesellocje, es zien wie er zin heeft dat ding te bouwen.
Verder het standaard CFD goederengepruttel...
-
Mooi!!! Ik volg....
succes en grtz, Paul (y)
-
Heel mooi! Ik ga het volgen. Je bent niet de eerste dit dit voorbeeld heeft gekozen: http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?f=2&t=57946&sid=afc1c0e8dcc847564f0ad07f4fccbc5a
-
Fraai!!! Dit ga ook ik zeker volgen!
Je hebt meteen al een perfecte uitstraling op dat stationsgebouw weten te creeren. Als het straks af is na vervuiling en veroudering, wordt het nog meer genieten! (y)
Jeroen
-
Kan niet anders zeggen als een interessant en mooi project!!
En de eerste stappen zien er veel belovend uit(y)
Groet
Harolda
-
heerlijk krakkemikkig voorbeeld.
-
dat gaat SNOEIHARRRD.
-
dat valt wel mee.. http://www.youtube.com/watch?v=ZbjMM9S0zx8 (http://www.youtube.com/watch?v=ZbjMM9S0zx8) :D
-
Gááf! (y)
Gr. Jaap
-
Gezien 2013 Ramma Sedan.
(http://www.belderok.net/coppermine/albums/userpics/10001/PA120746.JPG) (http://www.belderok.net/coppermine/albums/userpics/10001/PA120746.JPG)
Op een module maakt het wel lekker kneuterig. (y)
-
Dit gaat zeker weten heel mooi worden! Ben een liefhebber van die kleine spoortjes en dan vooral Franse. Jullie hebben een volger erbij! (y)
-
Thanks again!
Een Billard gaat niet snel maar wel moeilijk HARD.
We zagen die andere St Hilaire baan al wel langskomen ja. Mooie baan, maar het mag allemaal net even wat kneuteriger, rommeliger en wilder. Kortom, meer Frans.
Het stationsgebouw op die baan is overigens een laster-kit (http://www.architecture-passion.fr/index.php?item=bv-avec-halle-type-lozere-_-saint-hilaire-de-lavit-_&action=article&group_id=20000014&aid=234&lang=FR). Ook fraai, maar zelf bouwen is natuurlijk veel leuker en goedkoper. Bovendien klopt de positie van ramen en deuren niet. In werkelijkheid zitten ze meer naar het midden.
-
Mooi, dat stationsgebouw ziet er goed uit (y) ben benieuwd naar het vervolg.
Gr. Dennis
-
(y) (y) (y) prachtig plan, heerlijk thema, die gaan we zeker volgen ;D
-
Wat het CFD-lokje betreft, er is een kap beschikbaar op Shapeways...
had zelf voor de grap CFD als zoekterm gebruikt ;D Veel leuk spul,
alleen het meeste is in N, ook die Renault ABH die ik nog 1:1 ken
uit Corsica (y)
Maar het diesellokje is dus ook voor HOm, gewoon een TT-lokkie
onder proppen....
Mvg,
Tis
-
@Tis: had er al es gekeken ja. Die CFD locjes zijn leuk, alleen niet precies het type wat op de CFD de la Lozère rondknorde. Maar goed, het is een mooi alternatief om achter de hand te hebben :) Floris heeft wat TT onderstellen (ook voor de klassieke Corpet Louvetjes en Piguetjes) dus daar zal het niet aan liggen. Ik hoop zelf vooral dat die dude z'n A150D kap ook es voor H0m gaat uitbrengen...
-
;D
Ik heb zelf ook al een tijdje 2 van die kapjes liggen....
een voor een motorwagen, de ander als aanhanger, en ja die
moeten ook nog eens een onderstel krijgen....
Mvg,
Tis
-
Goed, ben weer wat door wezen eieren.
Het station heeft een naam. De methode is simpel edoch doeltreffend. Het naambord werd in Photoshop vorm gegeven en vervolgens in spiegelbeeld (!) uitgeprint met een laserprinter. Het papier werd met de beprinte zijde op het gebouw gedrapeerd en met een weinig tape gefixeerd. Met een kwastje ter hoogte van het geprinte gedeelte (maar dus op de blanke zijde) wat thinner erop gedept en dan met een stomp voorwerp flink over het papier wrijven. De thinner zorgt ervoor dat een deel van de inkt loslaat van het papier en tadaaa... achter blijft op het gebouw, waarbij het er dan ook al direct uitziet alsof het al een halve eeuw weg heeft zitten kwijnen <3. De hoeveelheid thinner vergt enige oefening. Bij te weinig lost de inkt niet of nauwelijks op en bij teveel blijft het niet op het gebouw 'plakken'. Of erger: lost de verf die je net zo vakkundig op het gebouw hebt gekliederd ook op...
Het gehele gebouw kreeg een zwart-ish washje. Ik ga ook met pastelkrijtpoeier aan de gang, maar ben nu nog teveel aan de wandel met het gebouw.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hil1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hil1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hil2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hil2.jpg)
Het maken van de stukken lood rond de schoorstenen en her en der bij de dakovergangen zorgde voor enige hoofdbrekers. Alu- en dun messingfolie was me allemaal vel te fröbelig; ik kreeg het niet fatsoenlijk op z'n plaats. Toen kwam het Eurekamoment: schilderstape! Makkelijk te verwerken, het kleeft genoeg om vast te blijven zitten maar blijft ook flexibel. Driewerf hoera. Min of meer per ongeluk kwam ik tot de ontdekking de wanneer je met een potlood over de tap gaat er best een aardig kleurtje ontstaat met net dat beetje metaalglans.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hil3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hil3.jpg)
Tussen de bedrijven door is ook gewerkt aan de aandrijving voor één van de Billard A80D units. Het slachtoffer was een N schaal Arnold V200 van een respectabele leeftijd. Den gloednieuwe Proxxon werd in het metalen chassis gezet om ruimte te maken voor bredere draaistellen. De (tand)wielen werden van hun 9mm asjes gepierd en terug gezet op 12mm asjes. Hoezee, we hebben een goed lopende H0m aandrijving. Ik vond het trouwens een danig ge#$)*%@#. Dat N spul is met ff te klein. Kan ook het gebrek aan ervaring zijn. Anyway, het is een hobby dus het moet niet te leuk worden!
(v.l.n.r.: original V200, aangepaste V200, Billard A80D kapje.)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hil4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hil4.jpg)
-
knap ambitieus allemaal zeg...
-
Mooie belettering, en een goeie tip.
Die ga ik onthouden.
Hendrik Jan
-
prachtig stationsgebouw, met idd erg fraaie belettering (y)
-
(y)
-
Danku.
Gister was er zowaar een gezamenlijk bouwdagje voor St. Hilaire. Rik was al fijn hard gegaan op een bakje dus we hebben ons goed kunnen vermaken met het uitvogelen en realiseren van de precieze sporenlay-out.
Het geheel tart de gangbare normen voor sporenplannen en modulebouw, maar het werkt en het past. Bovendien is het Frans. En zoals u weet, waarde lezer, moet alles daar net even anders en het liefst moeilijker. Had ik u al verteld dat het intens kneuterig wordt?! <3
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hilb1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hilb1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hilb2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hilb2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hilb3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hilb3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hilb4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hilb4.jpg)
-
Volgens mij kan er nog wel een centimeter af, man wat kneuterig! (y)
-
Helemaal top (y) Het heeft wel wat van Rik zijn eerste baantje toch? Goed dat hij je bijstaat :)
-
sterker nog, daar komt t aan vast geklonterd. Maar goed, ik zie dat mijn sabotagepogingen niet echt mochten baten... KUCH. REUTEL.
-
haha, vreselijk kneuterig zeg (y) (y) (y)
en een lekkere peugot bus...
damn, een station dat op 1 module past, heeft wel sfeer dat Franse smalspoor, is dit HOm?
en doet de racebaan het nog ;D
-
Leuk onderwerp! Ga ik zeker volgen.
Kwam ook nog het volgende over St. Hilaire de Lavit tegen, hopelijk komen de links goed door:
http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?f=2&t=57946&start=120
En deze: http://www.3rails-forum.org/viewimage.forum?u=http%3A%2F%2Fi252.photobucket.com%2Falbums%2Fhh30%2Fvbtev%2FModelisme%2FSEDAN%25202013%2FStHilairedeLavit0112-10-2013PhotoBertrandVIMONT.jpg
Groeten,
Joop
-
Wat een heerlijk perifeer spoorstukje, alleen voor de sfeer geef ik al 10 punten (y)
Ik vind het een mooie oplossing voor het stucwerk, ik ben zelf met witkalk en een mini-rollertje aan het prutsen geweest maar dit is veel preciezer uit te voeren. Ik blijf hier nog ff kijken ;)
-
Ik heb Rik jaren geleden via het Franse (smal)spoorgereutel leren kennen dus het is inderdaad plezierig om gezamenlijk aan een bakje te prutten. Bijkomend voordeel is dat het voor ons beiden een aardige stok achter de deur is om iets af te maken. De sabotagepogingen van de heer Dilz worden trouwens ook buitengewoon gewaardeerd.
Het is inderdaad H0m, meterspoor dus. Qua sfeer staat het niet eens zo ver af van dat Luxemburgse gebeuren, zeker niet voor wat betreft die koddige railbusjes. Misschien alleen wat verwaaider en wat minder aangeharkt. De racebaan doet het geloof ik nog, soort van half.
De links komen goed door en kennen we, dank! We hebben vrij veel (Franse) sites en fora doorgespit op alle mogelijke info over St. Hilaire, CFD Lozére en bijbehorend materieel en zodoende een aardige berg aan info. Maar mocht iemand dit boek (http://www.amazon.com/chemin-departemental-lozere-florac-ste-C%C3%A9cile-dandorge/dp/2908816938/ref=sr_1_30?ie=UTF8&qid=1388881164&sr=8-30&keywords=editions+du+cabri) hebben dan houden wij ons zeer aanbevolen om het eens door te bladeren... Het is al lang geleden uitverkocht en zeer lastig te vinden. Het schijnt wel in de BNF in Parijs te staan.
Voor wat ruiger stucwerk heb ik ook al eens geëxperimenteerd met het op/in een muur wrijven van muurvuller uit een tube. Werkt ook goed en bovendien een handige manier om vakkundig je vingerafdrukken kwijt te raken...
-
De racebaan werkt nog ja! Een beetje fatsoenlijk speelzolder is immers niet compleet zonder racebaan.
Het boek is overigens wel te krijgen. Ik heb het net afgespeurd en kwam 1 exemplaar tegen wat 2e hands wordt aangeboden op deze site (http://livre.fnac.com/a1229374/Joel-Royer-Le-chemin-de-fer-departemental-de-la-Lozere). Maar die is een tikje aan de prijs.. (de nieuwprijs lag namelijk rond de 50 euro)
Bijgaand nog even een sfeerfotootje van de betreffende lijn van Florac naar Sainte Cécile d'Andorge. Voor de mensen die nog niet wisten hoe heerlijk het spul eruit ziet. Dit is een 3-assige motorwagen van De Dion met ingebouwde draaischijf.
(http://i187.photobucket.com/albums/x50/tama_lone/sc0035475f_zps6e225baf.jpg)
-
Een gezellig bouwmiddagje onder supervisie van een tweetal lamme takken. Het resultaat vindt u hieronder terug in de vorm van enkele snelle telefoonkiekjes (daar moet u het even mee doen, we hadden zin in bier en niet in het gezeul met dslr's).
St. Hilaire staat niet langer op zichzelf. Middels een tussenbakje is het verbonden met St. Artois, het oude baantje van Rik dat nu in restauratie is. Het tussenbakje stond al redelijk in de steigers, maar is aangepast zodat het goed aansluit op St. Hilaire.
Zoiets dus.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140427_143133.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140427_143133.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140427_180920.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140427_180920.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140427_181017.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140427_181017.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140427_180820_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140427_180820_1.jpg)
-
Mooi update! Vooral die laatste foto heeft al een lekker sfeertje!
Groet,
Chris
-
Als jullie het voor elkaar krijgen de sfeer te matchen met St. Artois wordt 't heerlijk kneuterig baantje heren! (y)
Grtz,
Ps. Hoe is het met Rik's nullige aspiraties? daarin was ie ook wel leuk bezig...
-
Ik herinner me St. Artois nog van een van de tentoonstellingen in Rijswijk. "Kneuterig" is inderdaad de term daarvoor. Geweldig! Je zou je lasapparaat pakken om dat arme railbusje uit z'n lijden te verlossen... :-)
En dan met St Hilaire eraan: daar ga ik graag een half uur op een tentoonstelling naar staan kijken!
Reinout
-
k vin dr geen hol an... (http://www.youtube.com/watch?v=CoeqfI4ZDSI)
-
k vin dr geen hol an... (http://www.youtube.com/watch?v=CoeqfI4ZDSI)
Beter om zelf je meuk te maken dan maar beetje zielloos mee te doen en daarbij dubstep > hardcore (https://www.youtube.com/watch?v=H6tfATQ9iBI)
Maar met de 0 spoor gaat het ook wel aardig. Wachtende op monsieur Whis heb ik nog wat geknutseld aan het remwerk van mijn smalspoor rijtuig. Dat wordt dan weer zoiets als hieronder. Misschien dat deze ook nog even in h0m in elkaar wordt geknutseld voor Hilaire. Maar dat komt alleen als er daar zat tijd voor is.
(http://i187.photobucket.com/albums/x50/tama_lone/IMG_20140428_2453550281_zps179253b2.jpg)
-
Mooie sfeer !
-
We hebben vandaag, na het een en ander uitgesteld te hebben, toch nog wat nuttigs aan het baantje kunnen doen. Eerst moest er echter een seinstoring getrotseerd worden, ontbijt geregeld worden, een bezoek gebracht aan de gamma, vervolgens de action ook maar, toen een bezoek aan appie voor lunch, bij thuiskomst hebben we deze lunch ook maar direct genuttigd. Uiteindelijk viel er niks meer uit te stellen dus hebben we ons maar eens op de elektra van de baan gestort.
Aan het eind van de middag hadden we alle elektronica werkend, van zowel St. Artois als St. Hilaire. Het is nu zelfs mogelijk om van het ene naar het andere station te tuffen. Een mijlpaal in de bouw dus.
Een gezellig filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=mlATh9xeKNA
Ik heb verder nog wat sfeerbeelden weten te schieten.
(http://i187.photobucket.com/albums/x50/tama_lone/IMG_20140517_1421139551_zps27489607.jpg)
(http://i187.photobucket.com/albums/x50/tama_lone/IMG_20140517_1444209731_zpsea560b18.jpg)
-
Prachtig, prachtig. (y)
Ik geniet weer elke keer van die mooie sfeerfoto's.
Leuke Panhard ook op de achtergrond, ik neem aan dat het steunmuurtje daar achter ook nog een behandeling krijgt.
Ga zo door en laat ons nog van veel foto's genieten.
Groet,
Gerrit
-
Waarde lezers,
Twee volkomen niet synchroon lopende vakanties later zit er weer schwung in Hilaire. Het landschap begint vorm te krijgen middels piepschuim en gipspapjes. Met de uitgehouwen wand achter het station zijn we nog aan het experimenteren. In ieder geval komt er een gemetseld stuk muur in.
Onderstaand enige kiekjes. Wederom van aanmatigende telefoonkwaliteit, maar het geeft een idee.
We beginnen het inmiddels nogal leuk te vinden allemaal en zijn derhalve aardig op stoom aan het geraken. Dus binnenkort meer in dit theater (mitst niet één van ons ineens in een vlaag van verstandsverbijstering besluit te gaan tekenen met verantwoorde stiften, of sporten, of punniken, of... enz.).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hila5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hila5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hila7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hila7.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hila3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hila3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hila6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hila6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hila1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hila1.jpg)
-
Waar kan ik een ticketje geen en terug verkrijgen?
-
oooooow, jullie zijn al bijna klaar joh... ;D
-
@sdz1976: et voila! ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Billit_Hil.jpg)
@Floris: niet te stoppen!!!1!
-
Je bent al bijna klaar,maak de rest ook effe wit en je hebt een trein in winters landschap ;D
Ziet er goed uit (y)
-
Dank u wel ;D
Nu nog zien op welke expo ik kan opstappen
-
Dank!
Eerst maar es het baantje volledig af hebben, daarna zien we verder (aan expo ambities geen gebrek).
-
Een snel weekend tussendoortje:
Het goederenvervoer rond Hilaire betrof vooral hout (stuthout voor mijnen om precies te zijn), maar zo af en toe ging er ook wel eens wat vee mee naar een veemarkt in de buurt. Om dat vee van boerderij naar station te krijgen is een veewagen een praktische aanvulling. En zo geschiedde.
Ik had nog een Citroën HY van Praliné / Busch. Niet een supergedetailleerd model, maar voor wat gepruttel in de marge erg geschikt.
Het origineel...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hy1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hy1.jpg)
...aan stukken...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hy2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hy2.jpg)
...voorzien van opbouw...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hy3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hy3.jpg)
...en een kleurtje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hy4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hy4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hy5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hy5.jpg)
-
gaat lekker, ik had je laatste updates blijkbaar ff gemist (y) (y) (y)
-
knappe ombouw
-
i like ... hebbe hebbe ...als het klaar is ;D
-
Mooie variatie op de "patatwagen" :)
-
Mooie ombouw! Goed idee, ter inspiratie (y)
Groet,
Michel
-
Merci!
i like ... hebbe hebbe ...als het klaar is ;D
We doen ons best... enne.... je ziet het vanzelf wel als het zover is ;D
-
Super project, dit volg ik. (y)
Van de zwartwitfoto in de allereerste post...
(http://idata.over-blog.com/1/86/95/43/photos-CPA/gare-de-st-hilaire-DE-DION-202.jpg)
... vond ik een interessante deelvergroting:
(http://idata.over-blog.com/1/86/95/43/photos-CPA/agrandissement-gare-st-hilaire.jpg)
Bron: http://alex.zambernardi.over-blog.com/tag/cartes%20postales%20anciennes%20(cpa)/ (http://alex.zambernardi.over-blog.com/tag/cartes%20postales%20anciennes%20(cpa)/)
Ga je dit bezoek aan het urinoir ook nabootsen? ;D
Groeten van Jelle Jan
-
Wauw. Ik heb die foto al zo vaak zitten bekijken, maar had dit nog nooit gezien..
-
Nice!! Die kerel is stevig zijn snor aan het drukken daar.
Verder wat Rik zegt.
-
Langzaam krijgt het landschap meer vorm. Er ontstaan bruggenhoofden en rotswanden.
(http://i187.photobucket.com/albums/x50/tama_lone/IMG_20141116_181731416_zps011e2689.jpg)
(http://i187.photobucket.com/albums/x50/tama_lone/IMG_20141116_172734133_zpsad3c1ad9.jpg)
(http://i187.photobucket.com/albums/x50/tama_lone/IMG_20141116_210921445_zps0aaa4619.jpg)
(http://i187.photobucket.com/albums/x50/tama_lone/IMG_20141116_204330101_zps31f61b13.jpg)
-
(y)
Daar ben ik nu ook mee bezig, is dat grijs nu nat of is het klei?
-
De brughoofden en steunmuur zijn van gips (bekisting maken van wat styreen en dan vol gieten) en op de foto's nog aan het uitharden.
De rotswand is van muurvuller (volgens mij is dat stiekem ook gewoon gips, but who cares :P). Dat ging als volgt: goed dik mengsel maken zodat het blijft 'hangen'. Dat mengsel op het piepschuim smeren en met een plamuurmes al wat rotsstructuur aanbrengen (zie vorige pagina). Nadat het is uitgehard met een hamer op de wand meppen zodat er scheurtjes ontstaan. Die scheurtjes kun je vervolgens met een kleine platte schroevendraaier voorzichtig uitkremmelen. Gewoon met niet al teveel druk de schroevendraaier een kwart slag links en rechts draaiend zijn weg laten zoeken langs de scheurtjes. Nog een beetje bikken her en der en een aardige (uitgehouwen) rotstextuur blijft achter. Zijn vast handiger methodes voor, maar 't werkt ;)
-
Hoe gaat het hiermee eigenlijk. Erg leuk baantje namelijk. (y)
-
Ello.
Inmiddels zijn de sporen voorzien van ballast; wegen, voorplein en loskade gereed (qua gipszigheid) en is een begin gemaakt met de rivierbedding. Ook is er een danige hoeveelheid poeder aangemaakt t.b.v. ZIP-texturing.
Ondertussen moest er een CX rijklaar gemaakt worden (Rik) en tempo gemaakt worden met een Luiks project (Dhr. Dilz en ondergetekende), dus het geheel stond/staat op een iets lage pitje. Maar 't is dus niet deaud :)
-
Boe! Smoesjes! ;D
-
foto foto foto, ;D ;D ;D ;D
ben benieuwd hoe dit tafereeltje eruit ziet in een ballastbed (y)
-
....Een CX rijklaar maken... je bedoelt zo 'n vliegend tapijt op wielen
van Frans fabrikaat ;D (y)
Mvg,
Tis
-
Na enige tijd van radio-stilte en ook bouw-stilte zal ik hier maar weer eens een reactie doen. Wegens eerder genoemde omstandigheden (andere projecten in de vorm van Luikse baantjes, gekke ouwe auto's.. het vliegend tapijt doet het weer maar de groene Ami moest ook weer aandacht.. en andere zaken) is er maar weinig vordering geboekt. Maar er is wel iets gedaan de afgelopen tijd. Onder andere muurtjes gekrast en ballast gelegd. Elke keer als we het baantje weer zien zijn we toch wel onder de indruk van wat we hier aan het bouwen zijn, dus hopelijk gaat dat toch eens leiden tot een wat hoger bouwtempo in de komende maanden. Hier nog enkele fotootjes van hoe het er momenteel bij ligt.
(http://i187.photobucket.com/albums/x50/tama_lone/IMG_11661_zpsb3pwplnr.jpg)
(http://i187.photobucket.com/albums/x50/tama_lone/IMG_11691_zpsxrryhqrp.jpg)
(http://i187.photobucket.com/albums/x50/tama_lone/IMG_11681_zpsdrbjgzj2.jpg)
-
Ook in maagdelijk wit (danwel lichtgrijs) ziet het er al mooi uit. Als je het spoor zo met een kronkel in de verte ziet verdwijnen...
Vraagje: is deze baan bedoeld als tentoonstellingsbaan of is het een thuis-baan?
Reinout
-
He ziet er gaaf uit (y) Vooral die straten zo schuin de berg op, groot genoeg om realistisch te zijn.
Gr. Joke
-
We volgen nog steeds geboeid (y)
Grtz,
Samuel.
-
Ook in maagdelijk wit (danwel lichtgrijs) ziet het er al mooi uit. Als je het spoor zo met een kronkel in de verte ziet verdwijnen...
Vraagje: is deze baan bedoeld als tentoonstellingsbaan of is het een thuis-baan?
Reinout
Hij is bedoeld als tentoonstellingsbaan. Dit gedeelte zijn twee modules van beiden een meter lang. Maar zolang wij nog aan het bouwen zijn is het nog even een thuis-baan. ;)
-
Mooi werk Rik. (y)
Groet Jaap
-
Heeej,
zo'n Ami heb ik ook :D (Het Herpa- exemplaar)
Ben nog in 2009 in een 1:1 Ami met een kennis naar een Citroen-
meeting in Tjechie geweest 8) Leuke auto, gaat bergop 60, en
bergaf 130 ;D
Baan begint al aardig vorm te krijgen (y)
Mvg,
Tis
-
De Ami die op de baan staat heb ik ook exact in het echt. Deze heeft de afgelopen tijd wat van de modelbouwtijd opgesnoept toen er eens nieuwe vloer in moest. Ik ben dan ook heel blij met het Herpa modelletje, vooral omdat de kleur ook hetzelfde is. ;)
Verder zijn wij weer hard bezig met het hakken van steentjes. En dat is nu waarschijnlijk achter de rug. Dus spoedig zal er ook kleur op de baan gaan komen! Voor nu nog een paar fotootjes van het kale, witte landschap met de eerste vleugjes begroeiing, voor het idee.
(http://i187.photobucket.com/albums/x50/tama_lone/IMG_17181_zpsjvjyy6z2.jpg)
(http://i187.photobucket.com/albums/x50/tama_lone/IMG_17201_zps4f6lhshe.jpg)
-
Dit word een echt pareltje! (y) (y)
Grtz,
Samuel.
-
Dat is flink wat priegelwerk geweest. En het feit dat het lijkt of er zo een paar stenen uit gaan vallen maakt het alleen maar meer Frans
-
Ello.
In dwergentempo gaan we verder.
Inmiddels is het geheel wat op smaak en kleur gebracht en heeft de rivier vorm gekregen.
Voor het landschap was de procedure als volgt: geheel op kleur brengen met verf en vervolgens grote delen voorzien van een of meerdere lagen zip texturing (met pigment op kleur gebracht gipspoeder) en her en der stukken met fijngemalen herfstbladeren. Meer over de zip texturing techniek is te vinden op deze website (http://model-railroad-hobbyist.com/magazine/mrh-2010-SepOct/zip_texturing_resurrected). We hebben er weer iets onze eigen draai aan gegeven, maar de essentie is hetzelfde.
De rivier kreeg een basis van fijn zand om het model erin te brengen en werd na indruppelen met verdunde houtlijm + benodigde droogtijd (eveneens) voorzien van zip texturing en verpulverde stukken gips(afval) als stenen en keien. Vervolgens meerdere lagen bootlak, et voila!
Her en der zijn al de eerste stukken groen verschenen... dat uitbreiden is dan ook de volgende taak. Bon. Het volk wil vast graag foto's, dus bij dezen. U moet het nog steeds doen met statiefloze shots en het baantje onder een miezerige tl balk in de nok van het dak.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2653_copy.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2653_copy.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2654_copy.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2654_copy.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2670_copy.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2670_copy.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2668_copy.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2668_copy.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2649_copy.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2649_copy.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2663_copy.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2663_copy.jpg)
-
Dat riviertje is goed gelukt zeg!
-
Mooi riviertje idd! (y)
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
-
Mooi stukje werk! (y)
Groet Jaap
-
Weerom knap werk (y) (y)
Vind alleen uw natuurstenen persoonlijk te mat van kleur.
Grtz,
Samuel.
-
Te mat of een beetje eentonig ???
-
Dank heren.
De opmerkingen over eentonigheid van het natuursteen kan ik me in vinden.
D'r zit nu één laagje kleur op en een simpel washje. Mag nog wel wat meer wash en dry brush etc. hebben.
-
Ha, vorderingen, toppie, Idd kleuren bijdrukken, rivier ziet er qua bedding al goed uit (y) (y)
-
(http://i187.photobucket.com/albums/x50/tama_lone/Chemin%20de%20Fer%20Dpartementaux%20de%20LOZERE%20BVA%20661-12%20PHOTO%20Train%20de%20bois%20ROUVE-JALCRESTE%20le%2022-04-1965_zpsouht9oqu.jpg)
Het wordt toch ook wel tijd dat we eens een goederentreintje gaan bouwen. Dat zou de sfeer op het bruggetje wel ten goede komen denk ik.. ;)
-
Mooi ding! Ik zeg; doen! :)
-
Gave foto! (y) Die is te mooi om niet na te maken!
-
Mooi mannen (y)
Grt. Jan
-
Mooi plaatje!
Op Shapeways staat een model dat er erg op lijkt (een diesel die in Doubs gereden heeft en uiteindelijk bewaard is).
Dat zou een goede basis kunnen zijn.
Groet,
Tjalling
-
Klopt, ik heb die kap gekocht op Shapeways. Ondertussen heb ik ook de aandrijving gevonden die er onder hoort. Een Graham Farish shunter class 08 (N-schaal), alles samen vormt dan een H0e locotracteur. 't Is de bedoeling dat het mijn rangeerloc wordt op mijn smalspoorbaan.
Nu nog uitzoeken hoe de kap en aandrijving samengevoegd kunnen worden en hoe te digitaliseren.
-
Dat zou de sfeer op het bruggetje wel ten goede komen denk ik.. ;)
Vergeet dan ook de hond niet,die hoort er blijkbaar bij ;D ;)
Als je die loc ook zo vervallen kan laten lijken,dan heb je i.d.d. een sfeervol item erbij (y)
@ Hijlco, samevoegen met lijm wil misschien helpen ? ;D
Wellicht is t niet netjes om hier te showen,maar hoe zien beide delen er uit en wat maakt dat samenvoegen dan zo "lastig" ?
-
Showen gebeurt vanzelf een keer in mijn eigen draadje. ;)
-
Vergeet dan ook de hond niet,die hoort er blijkbaar bij ;D ;)
Als je die loc ook zo vervallen kan laten lijken,dan heb je i.d.d. een sfeervol item erbij (y)
@ Hijlco, samevoegen met lijm wil misschien helpen ? ;D
Wellicht is t niet netjes om hier te showen,maar hoe zien beide delen er uit en wat maakt dat samenvoegen dan zo "lastig" ?
De hond hoort er nog niet eens zo heel erg bij. De neger wel! Die is op bijna elke foto van dit lokje te zien en wordt telkens benoemd als 'King Kong' omdat het schijnbaar nogal een grote man was. (Zijn echte naam was overigens Gaston Philip.)
(https://i16.servimg.com/u/f16/11/08/36/17/cfd_tr11.jpg)