BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: WillemdeNie op 14 December 2013, 17:00:52

Titel: Analoog of digitaal,
Bericht door: WillemdeNie op 14 December 2013, 17:00:52
Ik ben een herbeginner in Fleischman Piccolo, en het materiaal wat ik nu in een doos heb (3 locs en allerlei rails en wissels)) is zo'n 20 jaar oud.
Ik heb het eea gelezen over digitaal, maar kan nog niet overzien of het dat wordt (kosten?). Ik wil die beslissing nog even uitstellen. Kan dat?
Wat ik nu zou willen is mijn baan maken, zonder enige vorm van besturing, zodat ik met 1 trein het gehele baan ontwerp kan bereiden en testen, Daarna wil ik de scenery toevoegen en dan pas... (als dat tenminste kan). Maar ik wil de baan wel zo inrichten dat ik naderhand besturing kan toevoegen (digitaal of anderszins). Mijn vraag is nu: wat voor voorbereidingen moet ik op de baan maken. Het is, lijkt me, naderhand best lastig om allerlei geïsoleerde blokken en secties te maken en ook contactstukken te maken.

Wat moet ik doen zodat ik later een besturing kan toevoegen?
Titel: Re: Analoog of digitaal,
Bericht door: eric10nl op 14 December 2013, 17:06:27
Als je nu alle benodigde draadjes en iso-lassen aanlegt zodat je met bezetmelders en blokken kan rijden.
Dan is het erg simpel zeker als je met een stekker systeem gaat werken om in de stekker de verbinding zo te maken dat je nu analoog of digitaal dus met 2 draadjes vanaf je centrale kan rijden.

Later kun je uitbreiden met bezet melders e.d.
Je hoeft dan niks meer aan je baan te slopen.

Als je meer wilt weten dan kan ik wel een wat uitgebreider berichtje sturen
Titel: Re: Analoog of digitaal,
Bericht door: apenkop op 14 December 2013, 17:21:51
Voorbereiding is voor de hele hobby een belangrijk gegeven.
Als je je baan eerst op wil bouwen en later wil kijken hoe die te besturen, zie ik geen echte grote problemen, als je bij de bouw maar rekening houd met het feit dat je later besturing wil toevoeg.

Het beste lijkt het mij om te beginnen om een baanplaan uit te tekenen.

Daarna kun je dat baanplan dan gaan indelen in blokken zoals je dat zou doen als je besturing aan zou brengen.
Kijk hoe de verschillende blokken ingedeeld moeten worden en bou je baan met de blokken door onderbrekingen op de juiste plaatsen aan te brengen.
Zolang je niet met de besturing aan de slag gaat overbrug je gewoon wat nodig is op een manier die later simpel is te verwijderen.
Bijvoorbeeld door draadjes die je onder je baan door als overbrugging legt, die je later doorknipt en op een ringleiding aansluit.
Die rindleiding kun je ook leggen als je gewoon analoog rijd.

Als je er ook al rekening mee houd dat je onder je baan de wissel sturingen kunt maken, kan dat ook na opbouw van je baan gebeuren, als je daar bij de bouw de ruimte voor hebt voorzien.
Het is misschien wat lastiger om een wissel aan te sluiten op een servo of wisselmotor als de baan al compleet gebouwd is, maar niet onmogelijk.

Belangrijk is dat je plezier hebt in het bouwen van je baan  en met de juiste voorbereidingen hoef je jezelf aan het begin nog helemaal geen zorgen te maken over welke besturing.
Er zullen op dit forum heel wat mensen rondlopen die dezelfde vragen hadden en bereid zijn om hun keuzes met je te delen
Titel: Re: Analoog of digitaal,
Bericht door: WillemdeNie op 14 December 2013, 17:32:40
Als je nu alle benodigde draadjes en iso-lassen aanlegt zodat je met bezetmelders en blokken kan rijden.
Dan is het erg simpel zeker als je met een stekker systeem gaat werken om in de stekker de verbinding zo te maken dat je nu analoog of digitaal dus met 2 draadjes vanaf je centrale kan rijden.

Later kun je uitbreiden met bezet melders e.d.
Je hoeft dan niks meer aan je baan te slopen.

Als je meer wilt weten dan kan ik wel een wat uitgebreider berichtje sturen
Graag een wat uitgebreider bericht. Als ik bv 1 spoor heb voor een perron van een station en dat baanvak is 1,20 meter lang, hoe verdeel ik dat dan?

Titel: Re: Analoog of digitaal,
Bericht door: henk op 14 December 2013, 17:34:55
Wat hebben blokken met digitaal te maken?

Analoog heb je geïsoleerde stukken spoor nodig als je een beetje leuk met de hand wilt rijden. Natuurlijk ook als je wil automatiseren, bijvoorbeeld met een bloksysteem.
Digitaal heb je alleen geïsoleerde stukken spoor nodig als je gaat automatiseren al of niet met de computer.
Alleen zijn dat op een analoge en een digitale baan niet precies dezelfde stroomscheidingen.

Dus toch maar even verder denken Willem. Digitaal of analoog en dan of je rekening wilt houden met automatisering.
Als je vrijwel herbegint, zou ik echt digitaal aanbevelen. We moeten uitkijken voor een heftige discussie, maar met digitaal zijn de mogelijkheden zoveel groter. Ik kan niet in je knip kijken, maar starten is niet duur en drie locs (laten) digitaliseren kost je ook de kop niet.
Titel: Re: Analoog of digitaal,
Bericht door: WillemdeNie op 14 December 2013, 17:35:42
Voorbereiding is voor de hele hobby een belangrijk gegeven.
Als je je baan eerst op wil bouwen en later wil kijken hoe die te besturen, zie ik geen echte grote problemen, als je bij de bouw maar rekening houd met het feit dat je later besturing wil toevoeg.

Het beste lijkt het mij om te beginnen om een baanplaan uit te tekenen.

Daarna kun je dat baanplan dan gaan indelen in blokken zoals je dat zou doen als je besturing aan zou brengen.
Kijk hoe de verschillende blokken ingedeeld moeten worden en bou je baan met de blokken door onderbrekingen op de juiste plaatsen aan te brengen.
Zolang je niet met de besturing aan de slag gaat overbrug je gewoon wat nodig is op een manier die later simpel is te verwijderen.
Bijvoorbeeld door draadjes die je onder je baan door als overbrugging legt, die je later doorknipt en op een ringleiding aansluit.
Die rindleiding kun je ook leggen als je gewoon analoog rijd.

Als je er ook al rekening mee houd dat je onder je baan de wissel sturingen kunt maken, kan dat ook na opbouw van je baan gebeuren, als je daar bij de bouw de ruimte voor hebt voorzien.
Het is misschien wat lastiger om een wissel aan te sluiten op een servo of wisselmotor als de baan al compleet gebouwd is, maar niet onmogelijk.

Belangrijk is dat je plezier hebt in het bouwen van je baan  en met de juiste voorbereidingen hoef je jezelf aan het begin nog helemaal geen zorgen te maken over welke besturing.
Er zullen op dit forum heel wat mensen rondlopen die dezelfde vragen hadden en bereid zijn om hun keuzes met je te delen

Kun je me nog uitleggen wat je bedoelt met de wisselbesturing? Ik stam nog uit het tijdperk dat je gewoon met een schakelaartje stroom op de electromagneetjes zet die in wissel zitten. Of heb jij het over handbedienden wissels die je naderhand electrificeert?
Titel: Re: Analoog of digitaal,
Bericht door: apenkop op 14 December 2013, 19:04:17
Ik had het inderdaad over handbediende wissels omdat ik nergens gelezen had welke wissels je had.
Sturing van wissels gebeurd nog op dezelfde manier.
Wat wel anders is ten opzichte van jaren geleden, is dat er nu types zijn die onder de baan gemonteerd kunnen worden en dan met een stukje verenstaal aan de wissel worden bevestigt.
Maar als jij al electrisch bediende wissels hebt dan ga je zowiezo kabels naar de wissels trekken, dus is daar geen verschil.

Titel: Re: Analoog of digitaal,
Bericht door: WillemdeNie op 14 December 2013, 20:35:52
OK Dank voor de info, ik denk dat het wel digitaal zal worden uiteindelijk.
Nog even over die blokken, dat heb je ook nodig bij digitale besturing?

Ik zou zelf geneigd zijn om een spoor (bv langs een perron) als een blok te definiëren, maar heb ik dan nog meer nodig? Stop traject, of detectie rail of ....?

Of alleen blokken?
Titel: Re: Analoog of digitaal,
Bericht door: apenkop op 14 December 2013, 21:12:35
Of en hoe dat je blokken nodig hebt, is zoals Henk ook al schrijft afhankelijk van de manier waarop je wilt gaan rijden. Automatisch of helemaal met de hand of iets daar tussenin. Je kunt het zo gek maken als je zou willen met blokken, bezet melders etc.
Maar of en hoe je blokken gebruikt is nog meer afhankelijk van hoe je baan er uit ziet.
Alleen maar een recht spoor langs een perron, met een paas opstel spoortjes zal de moeite niet lonen om daar iets met blokken te gaan doen.
Maar hoe groter je baan en hoe complexer je spoorplan hoe meer gemak je kunt hebben van een indeling in blokken.
En dat geldt niet alleen voor digitaal.

Om daar duidelijkheid in te krijgen, is het denk ik het beste om gewoon voor jezelf eens een schetje te maken van hoe dat je je baan wil bouwen.
Hoe dat jij denkt dat je het meest plezier van je baan hebt.
Als je dat schematje hier op het forum plaatst zijn er heel wat mensen die je dan kunnen helpen met een blok indeling.

Of kijk gewoon eens op het forum daar zijn al heel wat adviezen gegeven hoe dat een blokschema het best in een baanplan  gebruikt kan worden.
Ikzelf ben daar zeker geen expert in en ik waag me dan ook niet om een oordeel te geven over wat de beste methode daarvoor is, maar er zitten hier echte hele goede experts die dat wel kunnen.
Titel: Re: Analoog of digitaal,
Bericht door: henk op 15 December 2013, 09:18:34
Die Apenkop heeft helemaal gelijk. Als ik een volgorde mag voorstellen.
Eerst kiezen tussen analoog en digitaal.
Kies je voor digitaal, koop dan een eenvoudig systeem, de laatste Trix Mobile (MS2) of een Roco Multimaus (MM). Misschien met een startset of anders goedkoop uit een startset gehaald door een handelaar. Met de laatste optie kost die centrale zeven tientjes, zoiets.
Daarna leg je een eenvoudig baantje om de mogelijkheden van digitaal eens goed te doorgronden. Daarbij hoort ook dat je een decoder in een loc zet of dat laat doen. Welke locjes heb je eigenlijk?
Heb je het door, dan ga je eens nadenken over een grote baan. Valt veel bij te beslissen, misschien wil je wel een bepaald thema of zo. En dan kan je ook beslissen of en hoe je gaat automatiseren en hoe de blokken en elektrische scheidingen dan moeten worden geplaatst. Misschien heb je dan ook een grotere centrale nodig, maar die eenvoudige centrale is nog altijd te gebruiken als handregelaar. Hij heeft zijn geld ook al lang opgebracht. Misschien wil je dan helemaal niet automatiseren en dan kan die Mobile of dieMaus nog lang mee.
De ervaring leert dat als je nu al probeert alles te voorzien, dat dat toch niet gaat lukken. Dikke kans dat je over een jaar of zo alsnog gaat afbreken en overnieuw begint. Of vervelender, de balen ervan hebt.
Titel: Re: Analoog of digitaal,
Bericht door: eric10nl op 15 December 2013, 09:20:49
zoals al aangegeven door andere maak eens een tekening van je baan plan kunnen vele gebruikers van het forum je precies vertellen waar je bezetmeldpunten moet maken voor een mooi treinen verloop.

Ik weet niet waar je woont maar ga ook eens kijken bij een club bij jou in de buurt.

Op het forum en in de encyclopedie is veel informatie te vinden.

Titel: Re: Analoog of digitaal,
Bericht door: WillemdeNie op 15 December 2013, 10:14:44
Het baan ontwerp is reeds geplaatst; maar helaas tot nu toe geen reacties.
Het is ook beschikbaar als AnyRail file, maar die kon ik niet uploaden.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55821.msg3221410677.html#msg3221410677 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55821.msg3221410677.html#msg3221410677)

Woonplaats Bergen op Zoom

Groet
Titel: Re: Analoog of digitaal,
Bericht door: henk op 15 December 2013, 11:33:02
Okay, ja ik lees niet alle draadjes en meedenken over baanplannen boeit me wat minder. Wel meedenken over blokken, dus ik heb één laag ingedeeld, zoals je zou kunnen doen bij een geautomatiseerde digitale baan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanmetblokkren.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanmetblokkren.png)

Ik zie daar dus vijf blokken - drie opstelsporen, en twee toegangssporen -  en bij ieder blok heb ik aan het begin en het eind een geïsoleerde sectie aangegeven. Dat zijn dus op één spoorstaaf geïsoleerde secties. Bij een geautomatiseerd systeem stuurt de software de treinen van blok tot blok en moet dus weten wanneer een trein een blok bereikt en wanneer een trein een blok verlaat. Meestal gaat dat het beste met een meldpunt aan het begin en het eind van ieder blok en voor die meldpunten zijn de isolaties nodig.
Titel: Re: Analoog of digitaal,
Bericht door: WillemdeNie op 15 December 2013, 11:55:48
Dank!!
Nog even voor mij de leek :) Even kijken of ik het goed begrijp
Als je digitaal rijdt: Zijn de blokken op zich dan verder niet geïsoleerd? Alleen maar de secties voor de meldingen?
Titel: Re: Analoog of digitaal,
Bericht door: Ronaldk op 15 December 2013, 12:01:26
Uhm... Bijna... Bij de overgang van twee blokken mag / moet je de beide railstaven isoleren. De secties in het blok aan één kant. Ook bij niet digitaal is zo'n indeling goed mogelijk ;) Niet afhankelijk van je systeem.

Het isoleren doe ik tegenwoordig gewoon weer met de standaard plastic isolatie-lasjes. En soldeer een draad aan de rails.

Groet Ronald.
Titel: Re: Analoog of digitaal,
Bericht door: henk op 15 December 2013, 12:05:44
Waarom moet dat Ronald? Die twee secties definiëren wat het systeem betreft gelijk de grenzen van de blokken. Met die secties verdeel je de baan de facto in rijblokken, opstelblokken en de wisselstraten daartussen. Ik zou niet weten waarom je op een digitale baan ook de blokken nog eens op beide railstaven moet isoleren. Op mijn baan is één railstaaf volledig doorlopend en de andere is verdeeld in meldpunten, verder niks.

Dat wordt pas anders als er met boosters wordt gewerkt, maar dat ljkt me bij deze baan overbodig. Wel kan je voor de zekerheid een voledige isolatie aanbrengen tussen de niveau's, zodat je als het toch nodig mocht zijn een niveau met een aparte booster kan voeden.

Ik zie ook nog wel wat keerlusproblematiek in het ontwerp en dat vraagt dan weer om andere scheidingen, maar dat is pas aan de orde als het ontwerp definitief is.
Titel: Re: Analoog of digitaal,
Bericht door: Martin Hornis op 18 December 2013, 14:12:39
Ik wil die beslissing nog even uitstellen. Kan dat?
Mijn vraag is nu: wat voor voorbereidingen moet ik op de baan maken. Het is, lijkt me, naderhand best lastig om allerlei geïsoleerde blokken en secties te maken en ook contactstukken te maken.

Wat moet ik doen zodat ik later een besturing kan toevoegen?
a) Beslissing uitstellen is heel goed mogelijk.
b) Een universele aanpak is om elk blok in 3 secties te verdelen. De 1e en 3e sectie zijn bij spoor N ca. 20 cm lang. De lengte van de 2e sectie (het tussenliggende deel) is minder belangrijk. 50 tot 100 cm is daarbij een goed uitgangspunt. Er zijn oplossingen die uitgaan van 2 secties per blok, maar dan heb je kans op beperkingen. De 1e en 3e sectie dienen als stopsectie als er in beide richtingen gereden moet kunnen worden. De 2e sectie wordt gebruikt om de trein te laten afremmen, want het staat zo raar als een trein abrubt stopt. En het is dan nog maar afwachten of de lengte van ca 20 cm van de stopsectie dan voldoende lang is. Besluit je nu of later dat er slechts in één richting gereden gaat worden dan kun je de 1e en 2e sectie doorverbinden.
Titel: Re: Analoog of digitaal,
Bericht door: WillemdeNie op 18 December 2013, 16:56:29
Welke keerlus problematiek zie je? Want ik denk dat er geen keerlus in zit. Maar misschien zie ik wat over het hoofd.
Titel: Re: Analoog of digitaal,
Bericht door: Remunj op 18 December 2013, 19:11:04
Je hebt minimaal 1 keerlus. Die twee sporen waar Henk de meldpunten ingetekend heeft komen bij elkaar in 1 wissel (kijk maar in het groene gedeelte van je baanplan). Bingo, keerlus nummer 1.
En als ik de andere plaatjes bekijk zit daar volgens mij nog een keerlus in. Als je je baanplan goed bekijkt heb je rechts nog een lus (over de 3 kopsporen). Daar kom je uiteindelijk ook weer zodanig uit dan de polariteit niet meer klopt.
Ga voor jezelf maar eens na. Begin ergens in je baanplan en noem de rechterrails de plus en volg die helemaal door je baanplan heen. Dan zal je zien dat je dan op een gegeven moment aan de andere kant van je begin rails uitkomt. En als dat o is betekend dat dat je dus een keerlus hebt (of meerdere).
Titel: Re: Analoog of digitaal,
Bericht door: WillemdeNie op 18 December 2013, 19:29:21
Ik ga het straks nakijken, hartelijk dank.
Titel: Re: Analoog of digitaal,
Bericht door: WillemdeNie op 18 December 2013, 20:07:12
Ik heb de tekeningen nog maar even gelinkt.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55821.msg3221410677.html#msg3221410677
 Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb dat niet onderkend. Als je van het hoofdnivo naar het schaduw station gaat en je komt weer terug, kom je op het zelfde stukje enkelspoor terecht.  Bovenin de groene tekening. Dat is dus feitelijk een keerlus.
Vraag is nu: Kan dat? Of moet ik het baanplan veranderen en dat enkelspoor veranderen in dubbelspoor?
Titel: Re: Analoog of digitaal,
Bericht door: Remunj op 18 December 2013, 20:11:05
Kan dat? Ja dat kan  8) Kwestie van in de lus (in het terugkerende spoor na de 3 opstelsporen) een keerlusschakeling plaatsen. Simpel en doeltreffend.
Velen zijn je voorgegaan die het ook opgelost hebben.  (y)

Idem voor de andere lus.
Titel: Re: Analoog of digitaal,
Bericht door: WillemdeNie op 18 December 2013, 20:20:14
Dank je Eric, mag ik nog een stomme vraag stellen?
Dat keerlus probleem wordt dus niet opgelost door een Z21 of Multimaus?
Titel: Re: Analoog of digitaal,
Bericht door: Remunj op 19 December 2013, 08:28:17
Nope, dat zijn "alleen maar" de centrales.

Zoek maar eens op xtreme keerlus voor de oplossing. Dit is er maar eentje. Er zijn meer fabriaknten die een vergelijkbare schakeling aanbieden, bv LDT.
Titel: Re: Analoog of digitaal,
Bericht door: SBBcargo op 19 December 2013, 09:52:10
Hoi Willem,

De simpelste keerlus  module vind je in het assortiment van Lenz.
Twee draadjes en klaar is Willem  ;D

Marius.
Titel: Re: Analoog of digitaal,
Bericht door: Remunj op 19 December 2013, 10:28:02
Alleen is dat slechtste oplossing die je kan bedenken.  :'(
Allereerst doordat deze op een kortsluiting reageert om te kunnen werken en het instellen van de kortsluitstroom met een potmeter waardoor dat het compromis blijft om wel of niet goed te werken.
Een methode met detectierails is veel netter en altijd betrouwbaar.  (y)
Titel: Re: Analoog of digitaal,
Bericht door: Dirk J op 19 December 2013, 10:52:14
Twee draadjes en klaar is Willem

En ik maar denken dat het er vier waren ...
... maar het blijft de slechtste oplossing die er is.
Titel: Re: Analoog of digitaal,
Bericht door: henk op 19 December 2013, 11:19:21
Misschien moeten we een beginner maar niet lastig vallen met deze meer principiële dan praktische discussie? Die Lenz modules werken prima en daar gaat het om. Je moet hem niet afstellen op de modellen, maar op de centrale en dat hoeft maar één keer.
Titel: Re: Analoog of digitaal,
Bericht door: WillemdeNie op 19 December 2013, 11:30:46
Even terug naar de oorspronkelijke vraag: uitstellen van digitaal en hoe dan de blokken en secties te maken, zodat ik later "vlekkeloos" kan overgaan naar digitaal.. Antwoord voor secties binnen het normale plan en de opstelsporen is duidelijk. Voor de keerlus voor mij nog niet.
Titel: Re: Analoog of digitaal,
Bericht door: henk op 19 December 2013, 11:45:59
Nou ja, dat hangt er dus vanaf welke keerlusmodule je kiest. Je moet in ieder geval een paar extra scheidingen aanbrengen in dat lange stuk spoor dat nu down heet. Bij zo'n Lenzmodule zijn dat er minder dan bij de module van Wim Ros, maar het is uiteindelijk niet moeilijk. Staat duidelijk in de gebruiksaanwijzingen.
Titel: Re: Analoog of digitaal,
Bericht door: WillemdeNie op 19 December 2013, 12:01:13
OK dank voor alle adviezen. Ik kan weer aan de slag.
Begint al een beetje vorm te krijgen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2013_12_19_105751.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2013_12_19_105751.jpg)

groet van Willem uit Bergen op Zoom