BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: sneek op 30 July 2007, 21:01:50
-
Ik ben bezig met een H0-kit van een 'geelbander' op Fremo/Philotrainbasis. En dan niet de stukgoedwagen van het Gs-type (pseudo Roco-model) maar het oudere type met de drie dakventilatoren , ook wel roosterwagen/groentewagen genaamd.
Effe voor de beeldvorming; ik heb er eens een kiekje van gemaakt bij de VSM: http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/Allerhande/photo#5093065909378459986
Vraag: hadden deze wagens tijdens hun VGL-inzet in het computernummer tijdperk 4 wel of geen NS-vignetten op de zijdeuren?
Ik kan dit in de aanwezige documentatie niet gewaar worden.
Zodra de soldeerderij wat verder is zal ik wat foto's posten op dit forum.
groet,
Wim
-
Jawel hoor met NS logo in tijdperk 4. ;)
Naast het oude station van Zaandam (voor 1983) stond een grote Van Gend & Loos loods waar tal van deze geelbanders opgesteld stonden. Heb nog een zwart/wit foto kunnen vinden waar deze leuke wagens (met NS logo) achter een "Sik" gerangeerd werden van en naar de opstelsporen.
Jeroen
Asjemenou... : ;D
(http://www.xs4all.nl/~roosenb0/geelbrander_logo.jpg)
http://www.xs4all.nl/~roosenb0/geelbrander_logo.jpg (http://www.xs4all.nl/~roosenb0/geelbrander_logo.jpg)
-
Hoi Wim
kijk eens op deze site
http://www.nicospilt.com
hier staat ook nog wel info over "geelbanders" en Van Gend & Loos en ATO
groetjes edwin
-
tnx voor de reacties, maar ik ben er na wat spitwerk in mijn boeken en bladen al uit. In het onvolprezen Ankersmit-artikel in Op de Rails 1977 staat een plaatje van een Gls met gele banden én NS-vignetten. Het is bewezen ;D
Wim
-
Nog een leuke link over geelbanders:
http://www.locomotor.nl/F_SPECIAL.HTM (http://www.locomotor.nl/F_SPECIAL.HTM)
En een foto'tje van de opstelling en Van Gend & Loos loods bij het openlucht museum (type GS, moet nog de juiste beschildering en logo krijgen)
(http://www.locomotor.nl/pics/NOM06.jpg)
[BRON: Stichting De Locomotor]
Groet,
Jeroen
-
He, leuk, jij ook? Hoever ben je?
Leuk karretje!
Groet,
Huibert
-
Hier nog een foto... volgens mij zie ik iets wits op de zijkant van sommige wagens, lijkt me het NS-logo.:)
(http://home.hccnet.nl/mjej.jacobs/dia1016.JPG)
-
Volgens mij hebben er ook nog Gs-t als konvooiwagens gereden in het wagenpark van MW(materieel en werkplaatsen).
Ik weet niet of dit"geelbanders" waren.
groetjes edwin
-
Ook een geelbander:
(http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Rs1.jpg)
Bron (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=5642.msg83997#msg83997)
-
Hierbij een artikel dat ik voor het clubblad van de www.friesemodelbaanclub.nl heb geschreven in 2004, toen het 20 jaar was geleden dat de geelbanders uit de VG&L-dienst gingen. Ter info en vermaak hierbij;
20 JAAR GELEDEN OPHEFFING STUKGOEDERENVERVOER PER TREIN
een rouwband voor de geelbander
Samenstelling: WH
Deze maand is het alweer 20 jaar geleden dat de laatste stukgoederentreinen reden voor Van Gend & Loos. Dit gegeven en het door Roco op de markt brengen van een ‘geelbander’ vormen de basis voor dit artikel over het verdwenen stukgoederenvervoer per trein in Nederland.
In de jaren dertig probeerde de NS haar concurrentiepositie met het opkomende wegverkeer en het verkeer over water te verbeteren. In 1934 kwamen de eerste dieseltreinstellen in dienst en werd de slogan ‘Vlug, Veilig en Voordelig’ ingevoerd. Ook het goederenverkeer moest en kon sneller. Reden zendingen nu met koerswagens van het ene station naar het andere, als een soort bodedienst met lange reistijden, men wilde een sneller transport. In de oude opzet waren wagens soms drie dagen onderweg van het verzendstation naar de ontvanger. Dit tijdverlies was niet meer aanvaardbaar en dus werd de goederendienst zo gereorganiseerd dat de goederen ’s middags werden aangenomen en de volgende ochtend bij de geadresseerde konden worden afgeleverd. De meeste goederentreinen reden daarom in de nacht.
In 1934 werd daarom het systeem met groepshoofdstations bedacht, waartussen het zogenaamde groepsstukgoederenvervoer plaatsvindt. Het systeem wordt in mei 1934 ingevoerd en daarna verder verbeterd. Binnen het Nederlandse spoorwegnet worden 35 groepen aangewezen met in elke groep een groepshoofdstation. Ook Leeuwarden krijgt die status als groepshoofdstation voor Harlingen, Sneek, Stavoren en Heerenveen. Het groepshoofdstation krijgt ’s avonds per buurtgoederentrein (met de zogenaamde stortwagens, waarin losse pakjes en dozen van verschillende afzenders, zowel particulieren en bedrijven los gestort worden vervoerd), of per tram of vrachtauto van de andere stations uit de groep aangevoerde goederen binnen. Deze goederen worden in of bij de goederenloods gesorteerd in een gezamenlijke bestemming en daar overgeslagen in wagens die in de groepsstukgoederentrein in de nacht worden vervoerd naar het groepshoofdstation van een andere groep. Deze treinen rijden zonder behandeling onderweg rechtstreeks naar het andere groepshoofdstation. Iedere groep heeft voor iedere andere groep tenminste 1 groepswagen. Ook kan in zo’n trein een aantal wagens zitten voor groepshoofdstation A en B. De volgende ochtend worden de in de groepsstukgoederentrein aangevoerde goederen weer per buurtgoederentrein (stortwagen), tram of vrachtauto naar de onderstations in de groep verdeeld. Hierdoor kunnen de goederen binnen 24 uur worden aangeleverd, waarbij het groepshoofdstation dus ’s avonds als verzamelpunt en ’s ochtens als verdeelpunt wordt gebruikt. Naast het groepsstukgoederenvervoer kende de NS overigens ook het groepswagenladingenvervoer. Hierbij werd een complete wagen gevuld door 1 afzender en was bestemd voor 1 geadresseerde.
Zo reed het stukgoederenvervoer vele jaren naar volle tevredenheid van de NS en haar dochter ATO, het latere Van Gend & Loos. In de jaren vijftig werden nieuwe wagens voor dit vervoer ingezet. In die jaren waren 1748 van deze ook als groentewagens of roosterwagens (vele ventilatieroosters) bekend staande wagens ingezet in de stukgoederentreinen. Aangezien ze hierin een aparte omloop hadden en niet voor ander vervoer werden ingezet kregen ze een aparte nummerserie met de letters GW (GroepsWagen). Om hun speciale status ten opzichte van andere gesloten wagens te kenmerken kregen de GW’s een gele band op de vier wagenhoeken. Al gauw stonden ze dan ook onder de bijnaam ‘ geelbanders’ bekend. Ten tijde van de invoering van de computernummering eind jaren zestig werd de benaming Gls. Ze kregen toen ook versterkte vloeren om er met heftrucks in te kunnen rijden. De jaren vijftig waren de gloriejaren van dit vervoer, zo moesten tal van goederenloodsen worden uitgebreid of vernieuwd. Ook Leeuwarden kreeg in de tweede helft van de jaren vijftig een nieuwe grote Van Gend & Loos loods met 3 binnenliggende sporen. Hoe ging het daar in zijn werk? Na binnenkomst van de stukgoederentreinen vanaf de groepshoofdstations Zwolle en Groningen werden de stortwagens geladen voor Harlingen, Heerenveen, Sneek en Stavoren. Zo rond 1960 werden deze wagens dan met de buurtgoederentreinen naar Harlingen en Staveren vervoerd. Naar Heerenveen reed enige tijd een aparte trein. Gemiddeld kreeg Heerenveen 4 wagens, Sneek 2 en Stavoren 1. De retourlading kwam met de verschillende buurtgoederenreinen in de avond weer in Leeuwarden aan, waarna de groepsstukgoederentrein werd samengesteld en deze het land in kon in de nachtelijke uren.
Begin jaren zeventig vinden er al drastische bezuinigingen plaats op het stukgoederenvervoer per spoor. Tot 1973 waren er op verschillende plaatsen contractanten die voor de NS het distribueren en verzamelen van de colli verzorgden. Eind jaren zestig en begin jaren zeventig werden deze contracten met derden opgezegd zodat het vervoer binnen de groepen door Van Gend & Loos met vrachtauto’s kon worden overgenomen. Daarmee vervielen de meeste dure stortwagendiensten met het extra overladen. Vanaf die tijd werden dus ook de goederenloodsen in Sneek en Harlingen niet meer per trein bediend. Vanuit Leeuwarden verzorgde VGL het transport per auto naar die plaatsen, waar de goederen verder werden rondgebracht. Toch hebben de stortwagens het elders nog tot november 1982 volgehouden tussen Goes en Vlissingen.
In 1973 ging het stukgoederenvervoer volledig over van de NS naar Van Gend & Loos, die voor het spoorvervoer contracten met de NS afsloot.
In 1974 werd zo een efficiëntere situatie bereikt waarbij Nederland was verdeeld in 24 railbediende groepen en waarbij het rangeerwerk met groepswagens grotendeels werd geconcentreerd in Geldermalsen, Boxtel, Breda, Watergraafsmeer, Deventer en Amersfoort. De drie eerstgenoemde stations waren daarbij uitsluitend rangeerstation voor stukgoederen. Tussen de 24 groepen werden dagelijks 650 vaste groepswagens ingezet. In mei 1976 bleken al weer extra bezuinigingen nodig te zijn, waarbij Boxtel als rangeerstation werd opgeheven. De taken werden deels overgenomen door Den Bosch.
In 1980 leek het de goede kant weer uit te gaan. Er werd zelfs een plan gemaakt om de rangeercapaciteit in Geldermalsen uit te breiden van 7 naar 11 groepen. Daar Deventer 16 groepen kon uitrangeren, zou hiermee niet alleen het rangeerwerk op deze beide stations geconcentreerd kunnen worden maar zouden op een aantal verbindingen van dit sternet ook rechtstreekse groepswagens kunnen rijden. Het plan verdween in de ijskast na een toenemende economische recessie met negatieve gevolgen voor het stukgoederenvervoer en na bezwaren van omwonenden bij station Geldermalsen. Daardoor werd het rangeren in Geldermalsen overgebracht naar Nijmegen.
Die recessie in de tachtiger jaren en de steeds snellere stijging van de kosten van spoorvervoer ten opzichte van wegvervoer noopten tot nieuwe saneringen. Negen railbediende loodsen werden voortaan over de weg bediend vanaf nabijgelegen groepshoofdstations; Almelo, Zutphen en Nijmegen per 26 september 1982, Leeuwarden, Breda en Goes per 21 november 1982 en Venlo, Tiel en Den Bosch per 29 mei 1983 (ingang zomerdienstregeling).
De 15 loodsen die vooralsnog railbediening hielden waren: Groningen, Zwolle, Deventer, Enschede, Arnhem, Sittard, Tilburg, Eindhoven, Roosendaal, Rotterdam RMO, Den Haag Binckhorst, Utrecht, Amersfoort, Amsterdam Cruqiuskade en Zaandam. Daarnaast bleef Philips Acht als vertrekgroep bestaan. Zaandam kreeg notabene bij de bouw van het nieuwe station een enorme VGL-loods met spooraansluiting, die uiteindelijk maar amper gebruikt zou worden!
Resultaat van deze sanering:
-betere benutting groepswagens (hogere belading)
-minder groepswagens nodig (lagere kosten)
-minder rangeerwerk en minder treinen (lagere kosten)
-meer autovervoer.
De oude Gls-groepswagens waren in de jaren 1977-1980 al vervangen door moderne wagens van het UIC-type Gs. Deze kregen ook de gele banden, metalen kopwanden en metalen platen onderop de deuren omdat de vorken van een heftruck nog wel eens beschadigingen aanrichten. Ook werden bij de meeste wagens de ventilatieschuiven dichtgezet.
Deze nieuwere geelbanders kregen de typeaanduiding Gs-t, waarvan Roco dus nu een model heeft uitgebracht, helaas zonder de aanpassing aan de houten kopwanden en deuren. In 1981 waren er 825 Gs-t wagens, waarvan er dagelijks 620 nodig waren voor de vaste dienst. In 1984 waren het er nog 754, waarvan 351 rijvaardig.
Volgens de planning van VGL zou het stukgoederenvervoer tot 1987 per trein kunnen worden uitgevoerd. Toch werd het contract door VGL eind 1983 opgezegd, waarbij met de zomerdienst van 1984 het doek ging vallen voor de ‘geelbanders’ .
In januari 1984 verviel de railbediening van de loodsen in Groningen en Zwolle, daarmee ging al 30% van het stukgoedrailvervoer verloren. Per 3 juni 1984 verviel de bediening van de overige loodsen. Daarmee kreeg het goederenvervoer van de NS in 1984 een gevoelige klap. Het vervoersverlies bedroeg maar liefst 100.000 treinkilometers en 500.000 ton per jaar, terwijl er voor 100 NS’ers werk verloren ging, waaronder 35 machinisten en 50 rangeerders. Bovendien vervalt het onderhoud aan ruim 700 intensief gebruikte wagens.
Van Gend & Loos zelf gaf als belangrijkste reden voor het stoppen met het rail-wegvervoer de gewijzigde vervoersmarkt. Door de teruggang in de conjunctuur en de felle concurrentie met andere wegvervoersbedrijven werd de vulling van het rail-wegsysteem door VGL te gering, waardoor VGL in 1983 voor het eerst sinds 1948 verlies leed. De veranderingen op de transportmarkt leiden er toe dat er steeds meer vervoer op maat voor de klanten kwam. Verder werden er steeds strengere eisen gesteld aan het vervoer van levensmiddelen. Dit alles bij elkaar gaf het stukgoederenverkeer per trein de nekslag; 50 jaar na de instelling ervan kwamen in de nacht van 2 op 3 juni de laatste wagens op hun bestemmingen aan.
Naderhand begonnen veel van de Gs-t wagens een tweede leven als dienstwagen of terreinwagen, waarbij de gele banden met bruine verf werden overgeschilderd en de nummers werden aangepast.
Zo heeft er nog jarenlang eentje in Leeuwarden op het kopspoortje naast het 1e perron gestaan als magazijnwagen voor de schoonmaakploegen. De meeste goederenloodsen werden gesloopt en VGL verdween meestal naar een industrieterrein ver van het spoor, zoals in Leeuwarden op de Hemrik.
Het begrip ‘geelbander’ blijft gelukkig voortleven door de wagens die een museale toekomst zijn begonnen bij ondermeer de SHM en de VSM. Wie als modelspoorder naar Nederlands voorbeeld rijdt in de tijdperken 3 en 4 kan dus ook niet om de groepswagens heen. Het oudere type Gls is jaren geleden eens door Philotrain uitgebracht, de Gs-t dus nu als kleurvariant van een gesloten wagen bij Roco. Ze kunnen met een aantal exemplaren als groepsstukgoederentrein worden ingezet of een enkeling als stortwagen in de buurtgoederentrein.
-
Erg leuk artikel! Dat er nog maar vele mogen volgen op het internet. :)
-
Re: 20 JAAR GELEDEN OPHEFFING STUKGOEDERENVERVOER PER TREIN
Leuk artikel, als aanvulling:
De naam 'Geelbander' ontstond in het begin toen de wagens rondom waren voorzien van een brede gele band. Niet estetisch (volgens NS/vG&L) dus kwamen kleine bandjes op de hoeken. Verder bleken de vloeren te zwak en werden de zwakke broeders voorzien van trapeziumvormige banden op de hoeken. Na versterking kregen ze de gewone rechthoekige gele banden.
De .Gs-t werden op lengte gebracht door plaatsing van vulplaten achter de buffers. De oude S-CHO's (10580mm) zouden niet zo maar in treinen kunnen worden geplaatst met GW's (10670mm). Immers in de knooppunten werden de wagens door de treinen heen beladen, ze stonden dan drie rijen dik in zo'n vG&L loods en dat zou niet gaan bij verloop van de lengte.
Modelspotter
Info:
http://www.obd.nl/~otto/spns71.htm
Plaatjes en gegevens:
http://www.obd.nl/~otto/gw100.doc
http://www.obd.nl/~otto/S-CHRP31701.doc
http://www.obd.nl/~otto/S-CHR2300.doc
http://www.obd.nl/~otto/frico552421.doc
http://www.obd.nl/~otto/S-CHO5700.doc
-
Hartelijk dank voor de waardevolle aanvulling Modelspotter!
-
Ik ben vandaag in het openluchtmuseum geweest. Heb daar, vooral dankzij dit topic, wat fotootjes van de aanwezige "geelbanders" genomen. Ik weet niet hoe ver je bent en of je uberhaupt nog foto´s wilt hebben, maar laat t maar weten! Dan zet ik ze hier. :)
-
Hoi,
Ik heb nog twee vragen:
Op deze (http://www.oudzelhem.nl/gebouwen/station/station15.jpg) en deze (http://www.oudzelhem.nl/gebouwen/station/stationsemplacement3.jpg) foto (context (http://www.oudzelhem.nl/gebouwen/station/omschrijving_historie2.htm)) zijn geelbanders te zien in de trein op de lijn Doetinchem - Zelhem. betekent dat er ook transport voor van Gend en Loos plaatsvond op deze lijn of werden de geelbanders ook gebruikt voor vervoer dat niets met Van Gend en Loos te maken had?
MKmodelbouw levert ook groentewagens (http://www.mkmodelbouwstudio.nl/pr-m185.htm). Zijn deze ook gebruikt van Gend en Loos?
Groeten,
Marco
-
Op de eerste foto zijn inderdaad geelbanders te zien achter de Sik. Op dergelijke lijnen reden ze als stortwagens. In het dichtstbijzijnde groepsstation werden ze in de stukgoedtrein gehangen, vanwaar werd vertrokken naar het groepshoofdstation. Als voorbeeld de vm tramlijn Sneek-Bolsward; Vanuit midden Nederland ging een groot aantal stukgoedwagens (geelbanders) in een Van Gend en Loostrein naar groepshoofdstation Leeuwarden. Daarvandaan gingen wagens naar de goederenloodsen in Harlingen maar ook Sneek. De buurtgoederentrein Lw-Sk-Staveren nam een stuk of zes geelbanders mee, waarvan de helft tot Sneek, de vierde en vijfde gingen met de buurtgoederentrein mee naar Staveren (reden als stortwagen), terwijl nummer 6 met de Sik als stortwagen een slag Bolsward maakte in de goederentram.
Een groentewagen hoeft niet persé een stukgoedwagen te zijn, het MK Model is een gewone wagen.
groet,
Wim
-
Hoi Wim,
Dank voor je antwoord
maar een een aantal dingen zijn voor mij toch niet helemaal duidelijk.
terwijl nummer 6 met de Sik als stortwagen een slag Bolsward maakte in de goederentram.
Wat betekent dat een wagen een "stortwagen" is? En even over Sneek-Bolsward. Via deze lijn werd vooral de melkfabriek Hollandia bediend. Werden die Stortwagens dan ook door Hollandia beladen of maakten ook anderen in Bolsward (de plaatselijke Gend en Loos bijvoorbeeld of de misschien zelfs de PTT) gebruik van deze stortwagen?
Groet,
Marco
-
modelspoorder, ik krijg foutmeldingen als ik naar de site van ~otto wil om
je docs te bekijken.
Ligt dat aan mij?
M vr gr,
Wim
-
Beste Wim,
Kun je wat meer vertellen over de kit van de geelbander. Is dat een oude die je had liggen of is er weer wat nieuws op de markt? Ik heb er 12 jaar geleden een in messing gebouwd van Sabro models op een kunststof chassis. Eigenlijk zou ik er meer van willen hebben, omdat ik het een nogal karakteristieke nederlandse wagen vind en ze in mijn herinnering vaak in bloktreinen (Van Gend en Loos) treinen reden.
mvg,
Ivo
-
Ook een hele mooie groentenwagens met foto's van het voorbeeld vind je hier (http://www.scaletrading.nl/philotrain/content.cgi?Aankondiging_NS_Groentenwagen_spoor_0).
Groeten,
Frank
-
Frank,
Heel mooi, maar in 0 en wordt alleen kant en klaar geleverd. Frits Thies heeft ook al een geelbander in 0 (op basis van een Philotrain etsplaat) gemaakt.
Ik ben op zoek naar geelbanders in H0 en dan de Gls en niet de Gs, zoals Roco die een paar jaar terug heeft uitgebracht.
mvg,
Ivo
-
stortwagens bevatten losse pakketladingen van/naar een verzendstation naar een groepsstation. Vergelijkbaar met wagenladingenvervoer dus. De Bolswarder stortwagen ging niet mee naar Hollandia, maar werd bij station Bolsward neergezet. Voor de belading en distributie zal de plaatselijke VGL-contractant wel hebben gezorgd.
@ Ivo, In FREMO-verband is vorig jaar door een groepje Fremo-mensen (Paul Hartman meende ik) de kit van de Gls opnieuw uitgebracht met de bovenbouw van Philo en een nieuw messing onderstel van de Fremo-ontwerper(s).
Dat ziet er zeer gaaf uit en was leverbaar in RP25, HOpur en code 100 onderstel.
Over de Roco Gs-t zullen we het maar niet hebben, simpel variantje op een bestaande Gs zonder VGL-aanpassingen...
groet,
Wim
-
Beste Wim,
Dus daar is helaas niet meer aan te komen? Of alleen voor FREMO leden?
mvg,
Ivo
-
Sja, de oplage van de FREMO-geelbander was beperkt, ik ben toen (als niet Fremo-lid) getipt en kon er eentje aanschaffen.
Je zou eens via Fremo Nederland (www.fremo.org) een vraag kunnen stellen.
Trouwens het is zo'n typisch Nederlandse wagen.
ROCO leest mee, dus waar blijft een betaalbaar model??
Er zijn zoveel varianten mogelijk, in grijs en bruin, tijdperk 3 en 4, VGL, Frico, werkwagens, museummaterieel.
En beste ROCO; het staat bééééldig ;) achter een NS 2400 :P
groeten,
Wim
-
Beste Wim,
Die site had ik na jouw verwijzing naar FREMO al gevonden. Maar daar vind ik geen link / E-mail naar een NL site. Zal wel verder zoeken.
En je oproep aan Roco steun ik van harte!!
mvg,
Ivo
-
www.obd.nl/~otto
is per 1-11-2007 opgeheven en vervangen door
www.spoorinfo.nl
Maar niet alle sites zijn overgenomen.
@wim janse, wat zoek je precies?
Modelspotter
-
@Modelspoorder,
ik wilde alleen de foto's, waarnaar verwezen wordt op pag 1, even
bekijken. Des te meer, omdat ik altijd wel op zoek ben naar foto's
van ouder NS materiaal, jaren 40/50.
Ik ga zeker nog even neuzen op spoorinfo.
M vr gr,
Wim
-
Weet iemand waar je een behoorlijke tekening van deze wagen kan vinden? Het tekeningenarchief van de NVM heeft hem in ieder geval niet.
Groet, Paul
-
(http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Voor%20elk%20vervoer%20een%20wagen/Voorelkvervoereenwagen_blz008.jpg) (http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Voor%20elk%20vervoer%20een%20wagen/Voorelkvervoereenwagen_blz009.jpg)
Als deze tekening voldoende details en informatie geeft kan ik vanavond wel een beter exemplaar posten.
Martijn
-
Helemaal top Martijn! Alleen al het feit dat alle hoofdmaten zijn ingetekend is de moeite waard!
Groet en bedankt,
Paul
-
Het UtrechtsArchief.nl
4318 NS S-CHR 2301-5475. Zijaanzicht, eindaanzicht en indeling. 1959. Laatste wijziging 1962. Calque. (W300302)
-
Trouwens het is zo'n typisch Nederlandse wagen.
ROCO leest mee, dus waar blijft een betaalbaar model??
Er zijn zoveel varianten mogelijk, in grijs en bruin, tijdperk 3 en 4, VGL, Frico, werkwagens, museummaterieel.
En beste ROCO; het staat bééééldig ;) achter een NS 2400 :P
Maar zo'n typische Nederlandse wagen staat ook prachtig bij een typische Nederlandse loc.
klik (http://bert11.homeip.net/groot1280.html?display=1&f=ON&q=NS_SIK&start=3).
Deze foto geeft trouwens ook antwoord op de vraag waar Wim (Sneek) dit draadje mee opende
Groeten,
Marco
-
Zoals enkele berichten hiervoor al beloofd tekeningen van de S-CHR in groter formaat:
tekening 1 (http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/S-CHR_1.jpg)
tekening 2 (http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/S-CHR_2.jpg)
Martijn
-
Ha dank jullie wel!
Ik heb een vermoeden dat de tweede tekening de calque is waar RJ aan refereert.
-
Wie heeft er nog verdere info, leuke foto's van VGL-treinen, loodsen, de Commer-bestelbusjes etc.?
groet,
Wim
-
Ik heb een vermoeden dat de tweede tekening de calque is waar RJ aan refereert.
Nee, dit is een tekening die komt uit een map met de titel Vademecum voor uw vervoer per spoor.
Overigens is in Het Utrechts Archief ook de volgende tekening te vinden:
4238 Aggregaatmagazijnwagen expotrein 21 84 954 1 701-4. Zijaanzicht, eindaanzicht en indeling. 1976. Calque. (W180315)
Dit is een tot aggregaat-/magazijnwagen verbouwde groentewagen voor de tentoonstellingstrein uit 1973. Zie voor informatie over en foto's van deze wagen: link (http://www.martijnhaman.nl/tentoonstellingstrein.htm)
Martijn
-
@ Hallo Wim, Sorry man ik heb geen foto's of informatie. :-|
Maar ik moet zeggen wel een interessante topic. ;)
-
Het staat er weer op:
Info:
http://www.spoorinfo.nl/groentewagens.htm
Plaatjes en gegevens:
http://www.spoorinfo.nl/nsgw/GW100.doc
http://www.spoorinfo.nl/nsgw/S-CHRP31701.doc
http://www.spoorinfo.nl/nsgw/S-CHR2300.doc
http://www.spoorinfo.nl/nsgw/frico552421.doc
http://www.spoorinfo.nl/nsgw/S-CHO5700.doc
Modelspotter
-
@ Hallo Wim,
Er moet wel ingelogd worden.
En dan maar zoeken in het verleden :)
(van Gend & Loos)
http://www.clubs.nl/community/default.asp?clubid=264937
Veel kijk en leesplezier. ;)
-
Ik wil even reageren op dit bericht, ik ben de operator van deze clubs waar het ontstaan en het verdwijnen van dit bedrijf, je kan je gewoon aanmelden op clubs met een Nicknaam en dan als aspirant lid kost niets en praat ook mee in de forums over jullie hobby over de geelbander.
http://www.clubs.nl/community/default.asp?clubid=264937
http://www.clubs.nl/community/default.asp?clubid=366809
http://www.clubs.nl/community/default.asp?clubid=341637
http://algtransportonderneming.web-log.nl/
http://vangendenloos.come2me.nl/
Ik hoop jullie te ontmoeten op mijn clubs en misschien ook nog nieuwe foto's van de hobby
met vr gr Johan Seure (balorig)
-
Grappig Johan, er staat ook een foto op de site die m'n vader gemaakt heeft (van de werkplaats bij Brinks) Hij heeft ook een tijd bij VGL en later Brinks (Nedlloyd) gewerkt.
Leuke en interessante site!
Maarten
-
bedankt vor je reactie die foto van de werplaats, welke bedoel je? ik heb zelf in de WP gewert in het magazijn.
-
Wie heeft er nog verdere info, leuke foto's van VGL-treinen, loodsen, de Commer-bestelbusjes etc.?
groet,
Wim
Ja en foto's van de Laadkisten van VGL drie op een wagon of een op een vrachtauto.
Hier het schaalmodel van mijn laadkisten auto van VGL.
Merk is Arnold (ja van de treintjes) gemaakt in de jaren vijftig/zestig
is van blik, de container kan er zo afgereden worden op straat, of vanaf een wagon op of afgereden worden.
Schaal van de auto is ca 1:22
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Arnold_VGL_15_Daf_8.jpg)
Dick Bolt
Warffum
-
Ik wil even reageren op dit bericht, ik ben de operator van deze clubs waar het ontstaan en het verdwijnen van dit bedrijf, je kan je gewoon aanmelden op clubs met een Nicknaam en dan als aspirant lid kost niets en praat ook mee in de forums over jullie hobby over de geelbander.
met vr gr Johan Seure (balorig)
Hallo Balorig, ik had jou hier niet verwacht, kijk al een tijd niet meer op clubs, kan er met geen mogelijkheid meer opkomen.
Heb jij mijn toegangscode nog ergens liggen, stuur mij dan even een PB
e-mail adres staat wel in mijn profiel.
Dick Bolt
Warffum
-
bedankt vor je reactie die foto van de werplaats, welke bedoel je? ik heb zelf in de WP gewert in het magazijn.
Op de pagina 'Geldvervoer' de foto met als onderschrift 'Werkplaats Houten'. Mijn vader werkte op de P&O afdeling in Houten.
Maarten
-
Hoi Maarten wie is je vader dan? ik heb ook op het HK gewrkt ruim 20 jaar in Amersfoort en toen in Houten in de WP en op AZ dus ik kan alle HK medewrkers van 1982 tot 2002. ik kan o.a Gert Kleingeld en Elles Mantel op P&O en gert is naar een ander bedrijf gegaan en daarna( zijn naam ben ik even kwijt) een plaatsgenoot uit Hilversum. Dus ik waarschijndelijk met je vader gewerkt.
gr Johan
-
haha.. gokje dat moet wel Gert zijn dan. Gert Kleingeld. ;) Maar dat kan Maarten beter zelf vertellen. Leuk stukje is dit aan het worden. Het wachten is op het HO model van de oude geelbander. Wel iets voor de modellencommissie overigens. Wat te denken van een Daf of Mercedes in het oude lichtgrijs met oranje/zwart 'Van Gend& Loos' logo? :P
Jeroen
-
Dat kan hij zeker ;D. Goed gegokt, Jeroen!
Johan, ik zal m'n pa de groeten doen. Uiteraard heeft hij ook de nodige modellen van geldwagens en andere VGL-voertuigen die jij ook op je site hebt.
Maarten
-
(http://megauploads-myfile.com/uploads/bcafgieaceecf-Mijn-eigen-stad.jpg)
Ik ben zelf ook een modelbower geweest voor enkele jaren terug, had een modelbaan op mijn zolder en staat nu in dozen, waarvan ik nu wat van mijn model op mijn computer afdeling heb neer gezet, ik heb noog een heleboet rails met wissels en bovenleiding en nu wat uitgebreid met mijn miniaturen van VGL en Brinks, ik hoop dat de foto gelukt is en anders staat hij bij mijn op de clubs
johan
-
Mooie diorama's Johan, erg leuk je kunt de foto's ook via plaatsjesuploaden zie hiernaast onder hoofdmenu, dan worden ze misschien iets groter en is alle wat beter te zien. ;D
Dick Bolt
Warffum
-
(http://)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Mijn_eigen_stad.jpg)
Bedankt Dick, ik was het al aan het proberen om hem te plaatsen
gr johan
-
Ik heb eens even bekeken wat er zoal van dit wagentype aan varianten uit te brengen is, al dan niet met bescheiden aanpassingen aan de mal. Lucratief model voor een modelspoorfabrikant. Hier een kleine opsomming van alle varianten van de vierdeurswagens/groentewagens/roosterwagens of hoe u ze maar noemt;
-gesloten wagen, grijs, tijdperk 3
-gesloten wagen, grijs, tijdperk 3, met rembordes
-gesloten wagen, bruin, tijdperk 3
-gesloten wagen, bruin, tijdperk 3, met rembordes
-gesloten wagen, bruin, tijdperk 3 met rondom gele band, stukgoedwagen
-gesloten wagen, bruin, tijdperk 3 met gele hoekbanden, stukgoedwagen
-gesloten wagen, bruin, tijdperk 4, computernummer
-gesloten wagen, bruin, tijdperk 4, computernummer, NS-vignet
-gesloten wagen, bruin, tijdperk 4, computernummer, NS-vignet, met gele hoekbanden, stukgoedwagen
-gesloten wagen, bruin, tijdperk 4, computernummer, met gele hoekbanden, stukgoedwagen
-gesloten wagen, bruin, tijdperk 4, computernummer, NS-vignet, met rembordes
-gesloten wagen, bruin, tijdperk 4, computernummer, met rembordes
-gesloten wagen, wit, tijdperk 3, in kleuren Frico Leeuwarden, P-wagen, met rembordes
-gesloten wagen, wit, tijdperk 4, computernummer, in kleuren Frico Leeuwarden, P-wagen, met rembordes
-gesloten wagen, bruin, tijdperk 4, computernummer, werkwagen / terreinwagen NS
-gesloten wagen, donkergrijs, tijdperk 4, computernummer, verblijfswagen Robeltrein NS
-gesloten wagen, donkergrijs, tijdperk 4, computernummer, verblijfswagen Spoorwegbouwbedrijf
-gesloten wagen, donkergrijs, tijdperk 4, computernummer, verblijfswagen Strukton
-gesloten wagen, bruin, tijdperk 4, computernummer, met rembordes, opschrift proeftrein (beproeving Eloc 1600)
-gesloten wagen, bruin, tijdperk 4, computernummer, opschrift proeftrein (beproeving Eloc 1600)
Zo zijn er al 20 :o varianten mogelijk, afgezien van nummervarianten, het uitbrengen van setjes (leuk als geelbanders) en er kunnen nog uitvoeringen van de museaal bewaarde wagens bij VSM, STAR, MBS worden gefabriceerd. Kortom, een model waar je als fabrikant weer jaren mee vooruit kunt en dat garant zal staan voor goede verkoopcijfers. Immers, uitgezonderd de geelbanders en de latere dienstwagens, kwamen de andere wagens ook op buitenlandse sporen. Met die wetenschap is het model ook interessant voor de buitenlandse modelspoorders :P
Dus nogmaals, Roco, LSModels, Hobbytrade of welke firma dan ook; waar wachten we op om een betaalbaar model van deze op-en-top Nederlandse wagen als H0-model uit te brengen??
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2245.jpg)
groet,
Wim
-
- en de Frico wagen zonder bordes met oud,
- of UIC-nummer
- en de wagen met trapeziumvormige gele banden
enz. vele varianten werkmaterieel.
Leuke wagens, ook Europees te verkopen, ze kwamen overal. Zag ze in 1971 in Vordernberg met een stoomloc 97 van de öBB en in 1975 met een 52-er in Hohenau.
Modelspotter
-
Die trapeziumvormige gele banden zoals op deze foto
klik klik klik (http://bert11.homeip.net/groot1280.html?display=1&q=%2217/3%22+/+%227/3/2008%3a16/3/2008%22+%21ddd&start=0)
(weliswaar andere Gs), wat was daar de betekenis van, werkplaatswagens of zo?
Trouwens bedankt voor je aanvulling mODelspotter, kun je niet eens een goed woordje doen bij de HH Modelspoorfabrikanten voor een model van deze wagens :P ?
Benieuwde groet,
Wim
-
De wagen achter de 1000 heeft twee gele banden en is een zogenoemde mDW-wagen.
Vanaf 1949 reden zulke wagens achter de NS 9911, de motorkonvooiwagen (staat nu in het NSM) ook wel "loopjongen" genoemd, van de wpl Hlm en Ldv.
Later kwamen daar de echte mK's, ex-Blokkendoosmotorrijtuigen, voor in de plaats (9300 serie). Die mK's werden later omgedoopt tot mDW (= motorDienstWagen). De open "mDW" wagens waren dan beladen met wielassen en of motoren. Er waren ook gesloten "mDW"wagens tbv onderdelen. De wagens waren herkenbaar aan de dubbele gele banden op de hoeken en konden 90km/h rijden.
De stukgoedwagens met enkele trapeziumvormige banden waren nog niet voorzien van een versterkte vloer (voor de vorkheftrucks), dit ter onderscheiding van hen die dat wel hadden. Nadat alle wagens waren voorzien van een versterkte vloer, waren de trapeziumvormige banden vanzelf verdwenen.
In model... ooit in N bij Minitrix en in H0 bij Philotrain. Die leverde kits en gebouwde modellen op basis van het onderstel van de S-CHO (Gs) van Roco. Is niet helemaal 100% omdat de lob van de typen S-CHR (ex- CHRP) en GW afwijkt van die van de S-CHO.
Daarom zijn in het echt de S-CHO wagens (UIC type Gs-t) verlengd met vulplaten achter de buffers. Waarom... welnu de wagens stonden door elkaar drie rijen dik in de van G&L-loodsen en de laatste rij wagens werd door de openstaande deuren van de tweede en eerste rij bediend. Als dan afwijkingen voorkomen in de lengte van de wagens dan wordt dat moeilijk, dan rijd je tegen de deurposten van "verschoven" wagens op met je heftruck.
Zo'n wagen in H0... Zou m.i. best kunnen, maar of een van de importeurs of vertegenwoordigers, zo'n € 250.000,-- zou willen investeren omdat "50" liefhebbers zo'n wagen willen hebben? Wie weet...
Modelspotter
-
Leuk zoveel aanvullingen te lezen over dit oer hollands wagentje.
Otto.. wat mij betreft mag je eventueel met RodeDuivel (Willem) een balletje opgooien naar de fabrikanten toe. ;D Dit type wagen MOET er gwoon gaan komen in HO terzijner tijd. ;) 50 liefhebbers is wel een erg mager getal. Persoonlijk denk ik dat je er 500 meer aan kan toevoegen.
Jeroen
-
Ai, ik ben in de opsomming de nood-Dg's nog vergeten met de raampjes en kleine uitbouw in de deuren.
Toen er genoeg Stalen Dg's waren eind jaren '50 werden de nood-Dg's terugverbouwd naar hun oorspronkelijke doel; gesloten goederenwagen.
Gelukkig zijn er goederenwagenexperts die je per PM hier even aan herinneren. Thanks Paul H.
grtz,
Wim
-
Zo'n wagen in H0... Zou m.i. best kunnen, maar of een van de importeurs of vertegenwoordigers, zo'n € 250.000,-- zou willen investeren omdat "50" liefhebbers zo'n wagen willen hebben? Wie weet...
Modelspotter
En een semi-grootseriefabrikant als Artitec bijvoorbeeld.... ::)
50 is wel een heel erg mager getal trouwens...
-
23 en meer varianten,
2 tijdperken,
verschillende musea,
ze reden in treinen van 20 en MEER,
ze reden in een groot aantal landen.
What else do we need..... ;D
Het lijkt erop dat een fabrikant hier een zeer goede zet mee kan doen. Er is een buitenlandse markt aanwezig. Genoeg redenen om een model op de markt te brengen, dacht ik zo.
Ik heb al een favoriet :P
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dg2873.jpg)
Komt ie niet dan zelluf maar weer aan de slag.
Greetz,
noppie.
-
In model... ooit in N bij Minitrix
Mijn eerste reactie was 'Er staat toch echt Roco onderop', maar toen ik verder keek zag ik ook de Minitrix versie op de baan staan. Ruilen voor een Hbis? :)
-
Mooi!
Laat maar komen die modellen! En wel in meerdere varianten, mag best.
Zo zou het mooi zijn als er een auteur dit draadje volgt, en een publicatie verzorgt. Moet mogelijk zijn bij zoveel info op deze plek. Ik blijf dit wel even volgen. Wim
-
Hallo Leden en gasten van het Benelux Topic stukgoed wagens Van Gend & Loos in model.
Ik zoek me zuf op het Internet.
Maar moet zeggen er is bar weinig documentatie en fotografie te vinden over de geelbander van Van Gend & Loos tot nu aan toe.
Ook de mond aan mond reklamé systeem werkt niet echt.
Er zijn toch mensen die daar nog nooit van gehoord hebben.
En toch spreken we over de jaren '50 tot heden.
P.S. Deze Topic is één van mijn favorite geworden.
Sorry meneer Chris van Diesen u staat nu op nummer 2 van mijn favorite Topics. ;)
-
In een van de volgende (?) nummers van RM hoop ik een artikel te kunnen opnemen over dit type wagen. Eea. gerelateerd aan het mooie spoor 0 model van Philotrain.
De al jaren op internet aanwezige (ver)nummertabllen komen dan eindelijk in druk.
Over de "vierdeurs"-wagen als dienstwagen zal ik niet schrijven, dat wordt te veel. Wel iets over het stukgoedvervoer met "geelbanders" en stortwagens onder regie van vG&L.
Modelspotter
-
leuk initiatief dat we in de RM een artikel kunnen verwachten. Bijzonder aardig dat dit draadje door velen wordt gevolgd. Wie weet kan het uiteindelijk tot een H0-model van deze wagens leiden...
Ik heb nog een paar plaatjes uit mijn collectie ingescand, waarop het stukgoedvervoer uit de vijftiger jaren met de geelbanders tot uitdrukking komt;
tijden van brullende bruine diesels, elegante eloc'n en buurtgoederentreinen.
Het blijkt dat de vierdeurswagens zelfs als veetrein werden ingezet.
Je ziet het allemaal in het volgende webalbum (plaatjes alleen voor eigen gebruik);
http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/GeelbandersGroentewagensInFriesland?authkey=7L7jI6bXEWk
veel kijk- en zwijmelplezier!
Wim
-
Ik koop RM los en alleen wanneer er iets interessants voor me in staat. Dat gaat dus helemaal goed komen met een artikel over de groentenwagens/geelbanders. En uh, in spoor 0 is de groentenwagen er al, en mooi dat ie is!!!
Groeten,
Frank
-
De derde wagen in deze VGL-trein lijkt niet een NS-vierdeurswagen en geelbander te zijn. Werden er soms ook wagens uit het commerciële park ingezet?
klik klik klik (http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/GeelbandersGroentewagensInFriesland/photo?authkey=7L7jI6bXEWk#5179503947824271954)
groet,
Wim
edit: opgelost, op dit plaatje (http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/GeelbandersGroentewagensInFriesland/photo?authkey=7L7jI6bXEWk#5179503866219893186) is te zien dat het wel een geelbander is :-[
-
Ik opende dit draadje destijds over de halfnul Fremo-kit van de geelbander in messing.
Hier de kap in wording:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_8662.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_8664.jpg)
Inmiddels heb ik contact gelegd met Roco: een visje uitgooien met als doel een betaalbaar H0-model te krijgen kan nooit kwaad tenslotte...
groeten,
Wim
-
beschrijving:
Afbeelding van de diesel-electrische locomotief nr. 2298 (serie 2200/2300) van de N.S. tijdens rangeren te Schagen.
datering:
18/07/1958
Bron: hetutrechtsarchief
(http://i25.tinypic.com/rh6g09.jpg)
-
Ik opende dit draadje destijds over de halfnul Fremo-kit van de geelbander in messing.
Ziet er mooi uit!
Ik heb al zitten zoeken op de site van Philotrain naar de kit, maar heb niets kunnen vinden. kun je wat meer vertellen over de kit. Ik meen gelezen te hebben dat er een onderstel van grootseriemodel onder hoorde. Maar helaas is dit weer eens het bekende verhaal van een klokje horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt.
Inmiddels heb ik contact gelegd met Roco: een visje uitgooien met als doel een betaalbaar H0-model te krijgen kan nooit kwaad tenslotte...
Via e-mail, neem ik aan en... Al reactie gehad? De reactie van Modelspotter zag er niet veel belovend uit en hij zit dicht bij het vuur (zie hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=8862.msg136495#msg136495) en hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=5683.msg84369#msg84369)). Misschien een zou een kitje van Maykel Kastelein (MK-modelbouw) ook betaalbaar zijn.
Tenslotte nog even over het gebruik van de groentewagen op de lijn Sneek-Bolsward. In de afscheidstrein in 1968 rijdt ook een groentewagen mee, maar volgens mij is dat geen geelbander, de gele banden kan ik niet vinden althans. Klopt dat?
Groet,
Marco
-
Zeker zou het voor een fabrikant als MK of Artitec mogelijkheden bieden. Eerst maar eens even afwachten. Dat hangt gelukkig niet van deze of gene hobbyist af, de modelspoorfabrikanten bepalen uiteindelijk zelf wat ze gaan uitbrengen. Simpelweg een kosten/batenverhaal.
De FREMO-kit beschikt over een volledig messing onderstel, dat specifiek voor dit model is ontwikkeld. Philotrain heeft zich daar destijds (te) gemakkelijk van af gemaakt met een Roco-onderstelletje. Als ik weer wat verder soldeer, volgen nieuwe plaatjes. Ik twijfel nog steeds of het model als geelbander of commerciële wagen wordt afgewerkt. De eerste variant is zo puur Nederlands, de tweede geeft inzetmogelijkheden achter de H0 DB-stomers.
Dan nog enigzins off-topic over de vierdeurswagens in de laatste goederentram uit Bolsward;
Op de vierde en negende positie reed een dergelijke wagen mee (altijd te herkennen aan de drie dakventilatoren). Dit waren geen GW (GroepsWagen) van vG&L, maar gewoon exemplaren uit het commerciële park van de NS, waarin i.c. producten van zuivelfabriek 'Hollandia' werden afgevoerd. Op dit plaatje zie je die 'laatste' tram halverwege het parcours tussen de zuivelfabriek en het v.m. tramstation. De GW kwam niet verder dan het losspoortje bij het tramstation.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bolsward_laatste_rit.jpg)
groet,
Wim
-
Mooie foto, Wim, met een mooi overzicht over de tram in Bolsward. Mooi dat er in Sneek Sik 323 is neergezet ter herinnering aan deze lijn. Hulde voor dit initiatief, Wim (wat laat, maar beter laat dan nooit ;D )
Over de FREMO-kit:
Ik ontdekte dat je al in dit draadje hebt uitgelegd wat voor kit het precies is: :-[
In FREMO-verband is vorig jaar door een groepje Fremo-mensen (Paul Hartman meende ik) de kit van de Gls opnieuw uitgebracht met de bovenbouw van Philo en een nieuw messing onderstel van de Fremo-ontwerper(s).
Dat ziet er zeer gaaf uit en was leverbaar in RP25, HOpur en code 100 onderstel.
Vandaar dat je ook spreekt van Philotrain/FREMO. Fremo is een internationale modelbouwvereniging. Het is dus geen product van een fabrikant. Ik vermoed dat de kit dan ook in een beperkte oplage is verschenen en over de prijs ervan heb ik eigenlijk geen idee.
Groet,
Marco
-
Wie alles over het stukgoederenvervoer per trein wil weten, kan terecht in de Tielse Van Gend & Loosloods, welke is opgesteld in het Openluchtmuseum te Arnhem. Beslist een aanrader.
Ik heb een paar plaatjes gezet op:
http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/VanGendLoosInNOMArnhem
groet,
Wim
-
Peppie plaatjes Wim ;D. Kan me heel goed de Commers herinneren. Mooi geluid zat er in. Leuk die details van de geelbander. Wat steekt die gele band toch mooi af tegen het bruine van de stukgoedwagen.
Het gehele museum is trouwens een aanrader.
Greetz,
Noppie.
-
In het boek "Twee eeuwen op weg" van Van Gend & Loos 1796-1996 kwam ik nog een leuke variant tegen. Het is een geelbander met een half NS logo. Waar de foto genomen is wordt niet vermeld. Links staat wel een witte blokkendoos, dus misschien Utrecht?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Geelbander_half_NS_logo.jpg)
Greetz,
Noppie.
-
Foto is inderdaad in Utrecht gemaakt. Op de achtergrond is de oude traverse richting Jaarbeursplein te zien.
Martijn
-
Ik wil ook even reageren hier op de loods is inderdaad de loods in Utrecht Mineurslaan en is reeds ook gesloopt net als de meeste loodsen en als bouwplaats of een pakeerplaats van gemaakt, en als je foto's van het openluchtmuseum wil zien ik heb op mijn club en op de homepage foto's staan van de sloop in Tiel en de opbouw en opening in het museum, en het is een aanraader om er eens te gaan kijken in Arnhem, het is inmiddels weer geopend voor het publiek.
gr Johan
-
In het boek "Twee eeuwen op weg" van Van Gend & Loos 1796-1996 kwam ik nog een leuke variant tegen. Het is een geelbander met een half NS logo. Waar de foto genomen is wordt niet vermeld. Links staat wel een witte blokkendoos, dus misschien Utrecht?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Geelbander_half_NS_logo.jpg)
Greetz,
Noppie.
Leuke plaat :P Die foto moet wel uit de beginperiode zijn waarin de Gs'en instroomden in het geelbanderpark, dus 1977-1980. Te zien is dat de houten kopwanden van de wagens al zijn vervangen door stalen wanden. De bescherming tegen de vorken van de heftrucks onder aan de laaddeuren zijn nog maar heel primitief aangebracht. Later kregen ze de definitieve staalplaatbescherming zoals op deze foto is te zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_8778.jpg)
met staalplaten tussen de profielen van de deur. OP dit plaatje zijn ook goed de opvulplaten te zien achter de buffers. Die waren nodig om de Gs-t qua lengte gelijk te krijgen aan de Gls, zodat de laaddeuren precies naast elkaar kwamen wanneer meerdere rijen wagens naast elkaar stonden.
Wat ook opvalt is dat de Gs-t'en op Noppie's plaatje nog de handels hebben waarmee de ventilatieschuiven konden worden bediend. Bij VGL hoefde de lading niet door te luchten, en daarom werden later de ventilatieschuiven vastgezet en de vorkvormige bedieningshandels aan de zijwanden verwijderd. Vergelijk maar met het plaatje dat ik onlangs in Arnhem van de museum Gs-t heb genomen.
Uniek plaatje van een overgangssituatie dus!
grtz,
Wim
P.S. Het NS-vignet zit helaas te hoog op de museumwagens.... :(
-
Ik kom er nog maar een keer op terug ::)
Wie heeft nog foto's liggen van het laadkistenvervoer bij VGL/NS
Zie voorbeeld foto's
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/laadkist_09_09071642271.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Laadkistfoto_1_a.jpg)
-
Overigens hebben niet alle Geelbanders die stalen heftruck-platen gekregen (of niet al onze Gs'en zijn geelbanders, maar ze hebben wel allemaal opgevulde buffers en stalen kopwanden). De ventilatie-bediening is ook niet altijd weggehaald (wel zijn ze vastgezet)
-
Klopt,
Vanmiddag zag ik bij de SGB alhier te Goes een Gs waarvan de gele banden weer tevoorschijn waren gekomen. Bovendien viel het op dat alleen de luiken direct naast de deuren waren vastgezet (de kant dus die ik gezien en gefotografeerd heb) De volgende keer zal ik ook de andere kant aan een nader onderzoek onderwerpen. ;D,
Overigens is de ene Gs weer veeel donkerder bruin dan de andere zag ik op foto's elders op dit forum.
m.gr. Erik.
-
(http://i28.tinypic.com/2q9xpwm.jpg)
(http://i32.tinypic.com/9puxy9.jpg)
Bron: 3railforum.Topic:Back to the 90's. (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=7238.250)Pagina 6. Foto's M.R. De Vries.
-
In een van de volgende (?) nummers van RM hoop ik een artikel te kunnen opnemen over dit type wagen. Eea. gerelateerd aan het mooie spoor 0 model van Philotrain.
......
Modelspotter
Zojuist RM 253 doorgebladerd. En gekeken naar de mooie modellen van Philotrain. Nu kan er natuurlijk een schrijf-/typefout gemaakt zijn, maar het opgegeven nummer van de Fricowagen is in elk geval fout voor deze uitvoering. De donkergrijze wagen reed in deze uitvoering (met oud Transietteken) met een valrem. Ook lijkt het voor Ph. nog steeds niet mogelijk om het rollagerteken en het tonmerk in de juiste kleur aan te brengen. Best wel jammer voor zulke dure modellen, vooral omdat een aantal zaken gratis en voor niets juist had kunnen zijn....
GG
-
Klopt, het nummer dat in de tekst staat is ontleend aan de eerste opgave van Ph*. Maar komt allemaal goed in het artikel...
Modelspotter
-
Ik kan dus weer rustig gaan slapen......
Maar serieus: zo'n antwoord verwacht ik eerder van de PR-mensen Ph* dan van een onafhankelijk redakteur.... Ik kan me voorstellen dat een in het artikel gemaakte schrijf-/typefout wel rechtgezet kan worden. Maar RM zal toch niet het ontbreken van een valrem of foutgekleurde opschriften corrigeren? Of komt daar ook een latere opgave van Ph* van? Ben reuze benieuwd. Al bekend wanneer e.e.a gaat verschijnen (het artikel bedoel ik, de wagens gaan aan mij(n budget) voorbij).
GG
-
Artikel hopelijk in het volgende nummer.
Ben zojuist diverse details wezen fotograferen van de vier groente/groepswagens van de VSM. De VSM heeft een met bordes, een met aut. lastwisselkast en verschillende remsyst. en alle hebben verschillende aspotten. Maar dat interesseert de gemeenschap minder, lijkt me.
Mijn reactie van zonet had betrekking op het door RM onjuist gepubliceerde Frico wagennummer, dat wijkt af van wat op de wagen staat, 552428p. Het is me in de toestanden na N'berg niet opgevallen en dus moet dat gecorrigeerd.
Dus Ph* treft geen blaam in deze.
Modelspotter
-
Bedankt! Volgende maand dus extra goed opletten bij de Bruna ;-) Ben natuurlijk ook benieuwd te lezen of er nog iets met die andere onvolkomenheden gaat gebeuren.
GG
-
Hier nog wat details welke ik 2 jaar terug heb gefotografeerd bij de wagens welke bij de STAR rondrijden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2245_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2246.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2247.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2248.jpg)
Nu de foto's nog naar Roco sturen Modelspotter ;)
groet,
Wim
-
in de loods in blerick staat nog een echte geelbander. ;D
-
Is dat de wagen van het Spoorwegmuseum?
http://nmld.locaalspoor.nl/pix/NSM_large_9513761.JPG
Als iets nu bij de goederenmaterieel tentoonstelling in het NSM representief voor het goederenvervoer in ons land was.... Waarom niet op de expo?
-
Omdat het NSM tegenwoordig meer voor de fun is dan voor de historie?
-
Nu de foto's nog naar Roco sturen Modelspotter ;)
groet,
Wim
Maar dan s.v.p. niet de onderste foto, want dat is met een radstand van 5,70m een ander wagentype (Standaardwagen type Gs) ;-)
GG
-
keurig goedgek, ik was benieuwd of er iemand in dit kleine 1-april grapje trapte 8)
-
Gedver... ik dus....;-) Of.........
GG
-
Ik had 'm ook al gezien, maar ik ken m'n eigen wagenpark ook redelijk :)
-
Is dat de wagen van het Spoorwegmuseum?
http://nmld.locaalspoor.nl/pix/NSM_large_9513761.JPG
Als iets nu bij de goederenmaterieel tentoonstelling in het NSM representief voor het goederenvervoer in ons land was.... Waarom niet op de expo?
Omdat deze er wel staat http://www.nmld.nl/pix/NSM_large_9801981.JPG
Idd wel een iets ander wagen type, maar ruimte is nu eenmaal beperkt..
-
Die Gbs op de expo, daar valt ook wat voor te zeggen. Het was tenslotte onze eigen NS die met de ontwikkeling en bouw van dit type rond 1961 de trend zette voor het Europese UIC-standaardtype grootvolumewagen type Gbs.
Maar we dwalen af en moeten niet off-topic raken, dus Vlug, Veilig en Voordelig terug naar het stukgoedvervoer met de geelbanders.
Wim
-
En toen was er licht:
Eindelijk een 'groot (?)serie'model in kleinserie kwaliteit aangekondigd van deze wagen im H0.
LSModels komt met de 'geelbanders' in 2009 ;D
-
Ja heb het ook vernomen op dit forum. Geweldig nieuws!
:D
-
Op de eerste foto zijn inderdaad geelbanders te zien achter de Sik. Op dergelijke lijnen reden ze als stortwagens. (...................) de vierde en vijfde gingen met de buurtgoederentrein mee naar Staveren (reden als stortwagen), terwijl nummer 6 met de Sik als stortwagen een slag Bolsward maakte in de goederentram.
Wim, wat late reactie, maar toch de vraag: Stortwagens als de Roco-wagen met het opschrift ' losgestort graan'? Of is het alleen beperkt tot stukgoed, wat een vreemde benaming oplevert?
Ik ga wel mooi verder met de bouw van het fremo-ding, trouwens; met LSM weet je het maar nooit qua leverjaar......
Groet,
Huibert
-
met stortwagens worden wagens bedoeld in het stukgoedverkeer (VGL geelbanders dus), waarin losse pakketjes werden vervoerd. Dus niet voor een verzender, geadresseerde maar alles los 'gestort' in de wagen.
Tussen de groepshoofdstations reden wel 'bloktreinen' met meerdere wagens (of wagengroepen) per bestemming. In de bediening vanaf de groepshoofdstations de provincie in reden één, twee of drie stortwagens mee in de buurtgoederentrein, waarin het stukgoed voor verschillende stations langs de lijn werd meegenomen.
De gesloten wagens met in een geel vlak op de deur de aanduiding "losgestort graan" zijn iets totaal anders en hebben met het hier aangehaalde stukgoedvervoer niets van doen.
groet,
Wim
-
Dank voor de uitleg. Ik vermoedde al zoiets. Ff heelmaal terzijde: waarom waren die wagens voor losgestort graan eigenlijk? Tekort aan speciaal daarvoor bedoelde wagens? Voorloper van speciale wagens? Ik heb werkelijk geen idee.
Gr/H
-
Eindelijk een 'groot (?)serie'model in kleinserie kwaliteit aangekondigd van deze wagen im H0.
LSModels komt met de 'geelbanders' in 2009
Dat is heel mooi nieuws. Ik ben zeer geïnteresseerd
Ja heb het ook vernomen op dit forum. Geweldig nieuws!
Staat het dan ook elders op de site? Of slaat wat Thowra zegt op de mededeling van Wim (Sneek)? En heeft Wim het te horen gekregen via zijn eigen interne kanalen of is er ergens een officiële mededeling (op internet bijvoorbeeld)?
-
Jazekr MR. Bij de topic LS models !
zie de link :
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7419.270 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7419.270)
Jeroen
-
Aha! Hartelijk dank. De bron is een advertentie in Railmagazine. Op de site van L.S. Models kon ik nog niets erover vinden.
Groeten,
Marco
-
Klopt MR. ;) De updates van de Ls models site blijft helaas uit. Terwijl was toegezegd de updates bij te houden door de heren. Ik denk dat door enorme drukte bij LS models dit de boosdoener is. Althans dat heeft Alain mij een keer laten weten.
Jeroen
-
In het blaadje De Locomotor van de gelijknamige club (http://www.locomotor.nl) van de deze maand staat onder het kopje "Sikkenvaria" een interessant verhaal over fietsenvervoer anno 1960. Dat gebeurde in die tijd met aparte fietsentreinen of met een trein getrokken door een motorpost voor het expres- en snelgoed. In het artikel wordt behoorlijk uitgebreid verhaald hoe dat in zijn werk ging.Meestal gebruikte men CHD (http://www.nmld.nl/index.php?page=object&id=2283&lan=nl)'s, maar er werden ook S-CHR (http://www.nmld.nl/index.php?page=object&id=1709&lan=nl)'s voor gebruikt, staat er. Dat zijn groentewagens, volgens mij. Dus weer een nieuwe dimensie van deze wagens: Groentewagens achter een Sik of motorpost voor fietsenvervoer.
Groeten,
Marco
-
en nu maar speculeren in het verrassingsdraadje of het inderdaad de GW /Gls is die wordt uitgebracht binnenkort..
Mocht het zo zijn, dan wordt na de Plan W voor de tweede maal het gras voor de voeten van LSModels weggemaaid door Artitec....
-
Mocht er een GW/GLS worden uitgebracht laat het me dan even weten.
Ik zou graag een geelbander willen hebben.(kopen)
-
Wim, is dat ding van jou al helemaal af?
-
Nee, ik ben er mee gestopt door tijdgebrek en bepaalde ontwikkelingen....
Ooit wordt 'ie wel afgemaakt, maar dat zal wel na het eerste kwartaal 2009 zijn.
-
Mocht het zo zijn, dan wordt na de Plan W voor de tweede maal het gras voor de voeten van LSModels weggemaaid door Artitec....
En LSM maar lachen. Die maakt immers wel een Plan W met bagagerekken, hoofdkussens, een niet te fletse kleur geel...
Artitec kan dan beter een Pec uitbrengen dan een LSM dwars te zitten.
(uiteindelijk heb ik toch gewacht op de plan W van LSM).
-
6000 anderen niet :)
-
En LSM maar lachen. Die maakt immers wel een Plan W met bagagerekken, hoofdkussens, een niet te fletse kleur geel...
Dat hoop je, want behalve veel marketing praat en een paar 3D tekeningen is er nog niks bekend van de LS Models plan W. Eerst zien dan geloven.
-
Artitec goederenwagons.
Bron: MoBaForum.de (http://stummi.foren-city.de/topic,33555,-messebericht-h0-teil-1.html)
Gr,
Henk-Jan.
-
Zoals in het begin van dit draadje vermeld, is Wim bezig met een model van deze wagen, ontwikkeld door Paul Hartman. Wim is niet de enige, ik ben er ook (nog) mee bezig.
Paul verbetert op het ogenblik dit oermodel waarna het wederom te koop zal zijn. Dat verbeteren gaat niet in een halve dag, dus enig geduld is op z'n plaats. Maar dan krijg je ook wat :)
Behalve wezenlijk duurder dan het artitec-model, is het ook wezenlijk beter afgewerkt. De hele wagen is als messing-bouwpakket te bestellen.
Er zijn twee uitvoeringen:
RP25/Code 88: EUR 139,00 (inclusief verf en opschriften; exclusief koppeling);
FREMO:87 versie: EUR 179,00 (inclusief alles).
Van harte aanbevolen.
Als je belangstelling hebt, dan graag contact met mij opnemen.
Groet,
Huibert
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/31598_SCHUIN1_light_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/31598_SCHUIN1_light_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groentewagen3_light.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groentewagen3_light.jpg)
-
Het is een juweeltje, alleen past het niet in mijn collectie....'t is NL hé ;D ;D
grt
Edwin ;)
-
Een aantal exemplaren zat, dacht ik, in de internationale goederenwagenpool. Dat betekent dat ze ook in Duitsland werden ingezet. Je thema hoeft wat dit betreft geen beperking te zijn.
Groet,
Marco
-
Hallo Marco, ik heb daar al vaker iets van gelezen ergens. Wie weet daar iets meer van te vertellen en in welke regio werden ze ingezet in Duitsland? Grt Edwin ;)
-
Een deel van de wagens reden in de Europ-pool. Ik heb er veel foto's van gezien op de Rollbahn en in de Hamburger haven. Maar een Europ-wagen is natuurlijk breed inzetbaar in het buitenland. Artitec brengt onder de nummers 20.163.02 en 20.163.03 de S-CHR wagen met rembordes met EUROP-opschrift uit. Daarnaast onder cat.nr 20.165.03 als EUROP-wagen met bordes en zijwandversteviging. Dit alles in tijdperk 3.
groet,
Wim
-
Het is een juweeltje, alleen past het niet in mijn collectie....'t is NL hé ;D ;D
grt
Edwin ;)
Staat ook mooi achter een 2400 hoor ;D ;D
Het is een mooi model.
Ik heb hem reeds een maand geleden al besteld.
Grts,
Dennis
-
Een deel van de wagens reden in de Europ-pool. Ik heb er veel foto's van gezien op de Rollbahn en in de Hamburger haven. Maar een Europ-wagen is natuurlijk breed inzetbaar in het buitenland. Artitec brengt onder de nummers 20.163.02 en 20.163.03 de S-CHR wagen met rembordes met EUROP-opschrift uit. Daarnaast onder cat.nr 20.165.03 als EUROP-wagen met bordes en zijwandversteviging. Dit alles in tijdperk 3.
Heb ik goed begrepen dat buitenlandse wagens in de Europ-pool ook voor binnenlands vervoer ingezet mochten worden? Dus dat groentenwagens in bijvoorbeeld Duitsland ergens werden beladen en op een andere plek in Duitsland werden gelost? En als op één van de foto's van de Sikkenlijn (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=10262.msg154161#msg154161) Heerenveen-Lemmer een Duitse open wagen met kolen is te zien dat dan niet wil zeggen dat die wagen in Duitsland met kolen is beladen?
Groet,
Marco
-
Klopt.
-
Hieronder een foto van een reeds in elkaar gezette kit van Philotrain(nog in de grondverf), die ik deze week op Ebay kocht. Kent iemand het nummer waaronder hij bij Philotrain verschenen is? Welk onderstel van Roco is hierbij passend(cat .nr)?
Andries
-
Ik was de foto vergeten.
Bij deze
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Philotrain_geelbander_001.jpg)
Andries
-
Hieronder een foto van een reeds in elkaar gezette kit van Philotrain(nog in de grondverf), die ik deze week op Ebay kocht. Kent iemand het nummer waaronder hij bij Philotrain verschenen is? Welk onderstel van Roco is hierbij passend(cat .nr)?
Andries
Beste Andries
17kit : Bouwset NS groentewagen kompleet 1983 gemaakt, 110 van uitgebracht voor een prijs van Hfl 135,--
Onderstel staat er niet bij, maar ik heb de indruk dat elk Roco onderstel van een Gs ongeveer zal passen. Anders van een iets kleinere gesloten wagen.
mvg,
Ivo
-
De gs onderstel past eronder.
Koop b.v. het dubbele setje bij kuipers voor 19,90.
Heb je een onderstel en een Gs ;D
Grts,
Dennis
-
Hallo Ivo en Dennis,
Dank voor de snelle reacties.
Groet,
Andries