BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Lucas60 op 18 November 2013, 23:06:15

Titel: Plan "Noord" (Spoor-N, 2,30x2,50 L-vorm)
Bericht door: Lucas60 op 18 November 2013, 23:06:15
Beste mensen,

Als herintreder uit het noorden des lands stuur ik met enige schroom een ontwerpje op. Na het weer tevoorschijn halen van de doos met "treintjes" is er zoiets als een virus uitgebroken (voor de lezers hier niet onbekend, neem ik aan). Afijn, voor de oude Märklin H0 baan heb ik momenteel echt te weinig plaats, dus ben via MP spoor-N materiaal aan het verzamelen (Minitrix). Bijgaand het eerste ontwerp, waarbij ik nadruk wil leggen op het kunnen rijden van grotere afstanden, en veel scenery. Digitaal enzo komt misschien later nog eens. het schaduwstation is niet meer dan schetsmatig, maar de opzet is duidelijk neem ik aan.
En nu maar hopen dat er lezers zijn die erop willen schieten.

Groet, Lucas

(http://i1126.photobucket.com/albums/l616/lucasmfb/baan1.jpg)
(http://i1126.photobucket.com/albums/l616/lucasmfb/baan1_schaduw.jpg)
(http://i1126.photobucket.com/albums/l616/lucasmfb/baan1_3d.jpg)
Titel: Re: Plan "Noord" (Spoor-N, 2,30x2,50 L-vorm)
Bericht door: Lucas60 op 05 December 2013, 20:21:53
Als de hoeveelheid reacties onevenredig is aan de kwaliteit van dit baanplan, dan doe ik het ervoor... :P
Anyway, hierbij een wat verder ontwikkeld plan.

(http://i1126.photobucket.com/albums/l616/lucasmfb/baan2.jpg)

Mijn overwegingen:
1. zo groot mogelijke rijafstanden. Treinen zijn pas na 3 rondjes (inclusief een gang door het schaduwstation) weer op hun uitgangspunt
2. daardoor veel rails, maar door veel ondergronds te houden hopelijk niet te veel, en dus voldoende ruimte voor scenery
3. zoveel mogelijk de kleinere boogstralen uit het zicht
4. het hoofdstation niet te overheersend; daarom afgezien van een emplacement over de volledige tafel. Dan maar minder lange treinen.
5. rangeermogelijkheden met rangeerheuvel
6. keuze voor de thematiek moet nog

Het is allemaal begonnen met een baanplan dat ik zag op youtube  (hier te zien) (http://www.youtube.com/watch?v=dUUxDwJCOQQ). Ik heb dat wat willen vergroten.

Ik heb zelf wat vragen bij het gebruik van de kleinere boogstralen. Zijn daar problemen mee te verwachten? Ik denk met name aan de ondergrondse S-slinger, die noodgedwongen in straal 1 en 2 (minitrix)  moest (gedaan om de rijafstand te vergroten).
Het schaduwstation is ook wat bijgewerkt; belangrijkste wijziging is het veranderen van de rijrichting in de onderste helix; de helixen hebben een kleinere boogstraal gekregen (daardoor langere opstelsporen), maar ook een iets stijlere helling. Daarom werd het noodzakelijk om steeds in de buitenbocht te stijgen, en dat gebeurt nu dus ook (bij rechts rijden).
Ik ben qua spoor-n echte een beginner, dus hou me aanbevolen voor gedegen kritiek.
(http://i1126.photobucket.com/albums/l616/lucasmfb/baan2_schaduw.jpg)

nog een 3-d plaatje:

(http://i1126.photobucket.com/albums/l616/lucasmfb/poging2.jpg)

groet, Lucas
Titel: Re: Plan "Noord" (Spoor-N, 2,30x2,50 L-vorm)
Bericht door: Hendrik Jan op 05 December 2013, 21:56:33
Zal ik dan maar es wat zeggen? ;D

Leuk plan. Linker deel biedt mogelijkheden voor landelijk gebied, rechts kan meer stedelijk.
Mischien proberen op het rechterdeel de sporen wat scheef te leggen? Nu lopen er veel parallel aan de tafel. Vooral het "grote"station, kan schever: van linksboven naar rechtsonder. Dat "breekt" het beeld. Ook de perrons kunnen nog net wat langer, denk ik.
Verder zou je nog een raccordement naar wat industrie kunnen plaatsen.

Hendrik Jan
Titel: Re: Plan "Noord" (Spoor-N, 2,30x2,50 L-vorm)
Bericht door: Bert Roefs op 05 December 2013, 22:02:36
Mag ik dan ook wat zeggen?
Als je er niet rondom bij kunt, is de diepte te groot om treinen die omvallen weer recht te zetten.
Je kunt nl. niet veel verder dan 70-75 cm reiken.

Bert
Titel: Re: Plan "Noord" (Spoor-N, 2,30x2,50 L-vorm)
Bericht door: NS264 op 05 December 2013, 22:26:47
Hoi,

Mooi ontwerp, doet me denken aan de vele ontwerpen die ik in boekjes bestudeerd heb.
Waarvan er altijd mooie banen, net als deze, tussen zaten. (y)

Ik ga je niet zeggen hoe elk spoortje moet liggen maar wil je wel wat aanwijzingen geven ofwel wat vragen stellen om over na te denken.

- heb je naast lange treinen nog meerdere thema's? Bv lokaal vervoer, goederenverkeer, fabrieksaansluiting(en)?
- wil je je treinen niet in een zo lang mogelijk zichtbaar traject zien?
- wil je de indruk wekken dat je trajecten elders naar toe gaan? van A nr B of A nr B nr C?
- als je je treinen wilt zien  :D moet je ze niet te veel in tunnels stoppen, ook al is het op N-schaal.
- het station op rechterpoot lijkt als in het niets de achtergrond in te verdwijnen. Dat zou iets speelser kunnen.

Totzover mijn visie. Ik zal je plan en voorbeeld ook even nader bekijken. Kost even tijd.

Groeten van Koen.


 
Titel: Re: Plan "Noord" (Spoor-N, 2,30x2,50 L-vorm)
Bericht door: Sander op 05 December 2013, 23:31:35
Als je een dergelijke ruimte hebt om een baan te bouwen, waarom kies je er dan voor om rond te rijden?
Waarom pas je hier het principe van A naar B niet toe? (station in het zicht gedeelte en aan beide kanten een keerlus)
Dat maakt het rijden in mijn ogen leuker!

mvg,
 Sander
Titel: Re: Plan "Noord" (Spoor-N, 2,30x2,50 L-vorm)
Bericht door: Martin Welberg op 05 December 2013, 23:45:33
Zeg nix...
Titel: Re: Plan "Noord" (Spoor-N, 2,30x2,50 L-vorm)
Bericht door: Lucas60 op 06 December 2013, 19:31:51
Zo, dat zijn heel veel suggesties die hout snijden! Dank daarvoor. Ik ga het allemaal eens rustig op me laten inwerken, en dan eens kijken hoe ik een en ander ga verwerken in het baanplan.

met groet, Lucas
Titel: Re: Plan "Noord" (Spoor-N, 2,30x2,50 L-vorm)
Bericht door: NS264 op 06 December 2013, 20:22:00
Wel de originaliteit van je idee/plan bewaren. Ik heb weinig kennis van Duitse thema's zoals stations op verschillende niveau's zoals het filmpje laat zien.
Sporen moeten wel ergens toe leiden. In N-schaal kan je natuurlijk een heel mooi plan en traject bereiken.
Mooi voorbeeld hier in HO is Schwarzburg-Neuffenbahn van Ruud.K.
Wellicht dat anderen hier nog ideen tips voor hebben.

Groeten Koen.
Titel: Re: Plan "Noord" (Spoor-N, 2,30x2,50 L-vorm)
Bericht door: Sander op 06 December 2013, 20:49:06
Zeg nix...

 ???

mvg,
 Sander
Titel: Re: Plan "Noord" (Spoor-N, 2,30x2,50 L-vorm)
Bericht door: NS264 op 06 December 2013, 20:58:28
Missch. leuk ideetje om voor je lange treinen ten minste 1 lang dubbelsporig paradespoor te maken. Die hoeft dan niet perse aan te sluiten op je station.
Groeten Koen.
Titel: Re: Plan "Noord" (Spoor-N, 2,30x2,50 L-vorm)
Bericht door: Bert van Gelder op 06 December 2013, 20:58:35
Mag ik dan ook wat zeggen?
Als je er niet rondom bij kunt, is de diepte te groot om treinen die omvallen weer recht te zetten.
Je kunt nl. niet veel verder dan 70-75 cm reiken.

Bert

Toch, laat dit je ontwerp niet beperken. Er zijn wel mogelijkheden, kijk bijvoorbeeld eens bij Railz, of Miniatur Wunderland. Die gebruiken constructies die over de modelnaam geplaatst kunnen worden. Bijvoorbeeld een plank die opgehangen kan worden aan haken (soms met katrollen gevierd kunnen worden).

Gr, Bert
Titel: Re: Plan "Noord" (Spoor-N, 2,30x2,50 L-vorm)
Bericht door: modelbouwer_V op 06 December 2013, 22:19:23
Als de hoeveelheid reacties onevenredig is aan de kwaliteit van dit baanplan, dan doe ik het ervoor... :P
Lucas, het is een plan volgens uit de serie "hoe-krijg-ik-zoveel-mogelijk-railsjes-op-mijn-platen-spaanplaat". Geeft niet, er zijn veel hobbyisten die zo de hobby beleven en zich niks aantrekken hoe een spoorbedrijf in schaal 1:1 werkt. Prima plan dus. Maar in het kader van de bedrijfszekerheid en het plezier wat je met N spoor wilt hebben raad ik R1 en R2 af. En Minitrix rails en wissels trouwens ook. Tenzij je vol gas met alle treinen over dit baanplan wilt crossen natuurlijk. Dan is Minitrix prima.

Succes,
Vincent
Titel: Re: Plan "Noord" (Spoor-N, 2,30x2,50 L-vorm)
Bericht door: Lucas60 op 07 December 2013, 14:10:24
raad ik R1 en R2 af. En Minitrix rails en wissels trouwens ook. Tenzij je vol gas met alle treinen over dit baanplan wilt crossen natuurlijk. Dan is Minitrix prima.

Vincent
Ik lees verschillende ervaringen over minitrix wissels. Ik heb er wat mee testgereden (langzaam, want crossen is niet mijn bedoeling) en ben nog geen problemen tegen gekomen. Maar wat zijn volgens jou de specifieke zwakke punten? En wat is nu precies het nadeel van r1 en r2 (ook als je juist niet vol gas over een plan wilt crossen)? Overigens denk ik er zeker over om het allemaal wat minder vol te gaan leggen, en moet ik wellicht af van het voorbeeldbaantje dat hieraan ten gondslag lag.
Titel: Re: Plan "Noord" (Spoor-N, 2,30x2,50 L-vorm)
Bericht door: modelbouwer_V op 07 December 2013, 16:53:39
Als je toch opnieuw begint kies dan voor Peco rails en wissels. Die zien er natuurgetrouwer uit dan het spul van Minitrix (en Fleischmann en Arnold en Kato). Het puntstuk van Peco wissels zijn te polariseren zodat ook korte lokjes zonder 'aanduwen' langzaam rijdend het wissel kunnen passeren.
Gebruik je minitrix voorraad dan voor het schaduwstation.
R1 en R2 zijn te gebruiken voor stukjes industriespoor bijvoorbeeld, of een tramlijntje. Maar grote stoomloks hebben zichtbaar moeite om zich door zo'n krappe boogstraal te wurmen en ook lange treinen (nu juist hét voordeel in N spoor) ondervinden natuurlijk veel weerstand in zo'n haakse bocht met ontsporingsgevaar van dien.
Lijkt heel aantrekkelijk als je een sporenplan aan het tekenen bent maar ik zou ze vermijden.
Titel: Re: Plan "Noord" (Spoor-N, 2,30x2,50 L-vorm)
Bericht door: Luit op 07 December 2013, 18:38:26
Op mijn baan had ik slanke wissels van Roco en Peco .
Zeker met lange treinen loopt dat mooier. Alleen ook bij N vreet het ruimte.
Maar ook met lange treinen trekken ze door weerstand niet uit de rails.
Titel: Re: Plan "Noord" (Spoor-N, 2,30x2,50 L-vorm)
Bericht door: Lucas60 op 07 December 2013, 19:41:20
Mijn plan was om alleen gebruik te maken van de 15° wissels van minitrix (de 24° wissels gebruik ik dan voor het schaduwstation). Ik heb ze al in huis. Ze hebben afbuigend boogstraal 4 (R=370,6 mm). Dat is dan wel 2e keus, want de slankere wissels vind ik ook mooier. 't Is een beetje een compromis. De peco's zijn lastig via MP verkrijgbaar, en mijn uitgangspunt was om zoveel mogelijk 2e hands bijeen te scharrelen. Aan de andere kant: ik ben er erg voordelig aangekomen en zou ze ook via mp wel weer kwijt kunnen raken. Maar mijn eerste plan was om de oude Märklin H0-baan weer uit de doos te halen: ouderwetse M-rails. Qua realisme is dan Minitrix al een enorme vooruitgang...  ;) Overigens zijn de puntstukken bij Minitrix ook polariseerbaar (door 2 draadbruggen te verwijderen).
Titel: Re: Plan "Noord" (Spoor-N, 2,30x2,50 L-vorm)
Bericht door: Lucas60 op 26 January 2014, 16:12:53
Na veel wikken en wegen hierbij een aangepast plan. Het is een vereenvoudiging tov het vorige, op grond van hier gegeven adviezen. Zo heb ik toch maar besloten de minitrix 24° wissels de deur uit te doen en ze te vervangen door Peco's. In het schaduwstation komen dan de 15° exemplaren. Weer heeft een voorbeeld dat ik elders vond model gestaan http://www.scarm.info/blog/railroad-layouts-and-design-ideas/l-shaped-minitrix-layout-in-n-scale-from-germany/ (http://www.scarm.info/blog/railroad-layouts-and-design-ideas/l-shaped-minitrix-layout-in-n-scale-from-germany/). Er is nu een dubbelsporige hoofdlijn zonder zichtbaar station, die verbonden is met een lager gelegen schaduwstation. Er is een enkelsporige zijlijn voor lokaal verkeer met rangeerterrein en draaicirkel. Verder is de breedte teruggebracht naar 75 cm.
Een zorgpuntje is nog dat de zichtbare baan niet hoger kan liggen dan ongeveer 75 cm ivm een schuine wand met velux-raam aan de zijde van 2,30. Het plafond begint daar op 1,83. Vraag is dus of de baan vanaf de onderzijde een beetje bereikbaar blijft (ivm het schaduwstation dat op +/- 48 cm hoogte komt te liggen. Tips zijn uiteraard welkom. Voor wie wil: graag weer flink schieten op het plan, daar kan het alleen maar beter van worden...  (y)

(http://i1126.photobucket.com/albums/l616/lucasmfb/baan2-1.jpg)
(http://i1126.photobucket.com/albums/l616/lucasmfb/baan2_schaduw-1.jpg)
(http://i1126.photobucket.com/albums/l616/lucasmfb/baan2_3d_b.jpg)
Titel: Re: Plan "Noord" (Spoor-N, 2,30x2,50 L-vorm)
Bericht door: Tjoekie op 26 January 2014, 21:42:33
Beste Lucas,

Zoals al eerder is opgemerkt, zou ik je schaduwstation iets wijzigen en wel zodanig dat elke groep opstelsporen (zoals nu voor elke rijrichting 1) blijft bestaan, maar dat deze een keerlus maken naar dezelfde spiraal terug omhoog.
Dan creëer je een hondebot idee en stap je af van het rondjes rijden. Je hebt er op het laagste niveau ruimte genoeg voor. Zonder dat je het plan heel veel geweld aan doet
beleef je een realistischer beeld. De trein gaat dan van A naar B en naar enige tijd weer terug van B naar A.
Succes verder.

Tjoekgroet,

Martin
Titel: Re: Plan "Noord" (Spoor-N, 2,30x2,50 L-vorm)
Bericht door: tijgernootje op 27 January 2014, 07:54:32
Vergeet niet te kijken naar de sporen rechts onderin bij dat gebouw.
Waarom zou je dat pand opsluiten tussen de sporen,dat kan wel iets anders/realistischer denk ik  ;)
Titel: Re: Plan "Noord" (Spoor-N, 2,30x2,50 L-vorm)
Bericht door: Lucas60 op 27 January 2014, 22:39:43
Vergeet niet te kijken naar de sporen rechts onderin bij dat gebouw.
Oke. Dat gebouw is ook te groot zie ik nu (was er meer als voorbeeld even in gezet). Maar dank voor de suggestie, ik ga daar zeker nog naar kijken.
Titel: Re: Plan "Noord" (Spoor-N, 2,30x2,50 L-vorm)
Bericht door: Lucas60 op 27 January 2014, 22:40:58
De trein gaat dan van A naar B en naar enige tijd weer terug van B naar A.

Ik was al aan 2 helixen begonnen en dacht dat ik die rondjes dan maar zo moest laten. Maar ik ga er nog even goed naar kijken, of ik misschien 2 lussen kan maken. Of anders de 2e helix laten vervallen.  Dank weer voor de tip.
Titel: Re: Plan "Noord" (Spoor-N, 2,30x2,50 L-vorm)
Bericht door: Lucas60 op 31 January 2014, 20:46:48
Hierbij nog een nieuw idee voor het schaduwstation. Twee helixen (rechts moet die nog ingetekend) met twee keerlussen.
Ik heb nog een vraagje over het rangeerterrein. Daar staan ontkoppelrails in getekend, maar zijn het er niet teveel? Hoe doen jullie dat (aangezien ze nogal kostbaar zijn).
(http://i1126.photobucket.com/albums/l616/lucasmfb/baan2_b_schaduw.jpg)