BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Robert vh Prutsert op 06 November 2013, 09:18:30
-
Hallo modelspoorvriendjes en vriendinnetjes,
Mijn naam is Robert en woon vlakbij Deventer. Sinds een paar jaar ben ik weer door het modelspoorvirus aangestoken na meer dan 35 jaar radiostilte. Ik heb nu een klein ovaaltje met wat opstelspoortjes en een klein stationnetje.
Ik heb gekozen voor Marklin C rail vanwege de betrouwbaarheid en omdat ik vroeger ook samen met mijn vader met Marklin reed. De treinen worden aangestuurd met een Mobile Station 2 en de wissels bedien ik nog gewoon analoog met het o zo bekende blauwe schakeldoosje.
Nu merk ik dat ik in die korte tijd dat ik nu bezig ben al vele malen de wisselaandrijving heb moeten vervangen, omdat die na verloop van tijd dienst weigerde. Ik ben bezig een berglandschapje te maken waarbij een deel van de gebruikte wissels onder de bergen en dus uit het zicht is. Evident dat er bedrijfszekere aandrijving vereist is. Kunnen jullie mij vertellen wat ik nodig heb om de wissels met servo's aan te sturen?
Heb ik andere schakelkastjes nodig of voldoen de oude nog? Ik ben niet technisch en van electronica weet ik niet veel, dus graag in Jip en Janneke taal zodat zelfs ik het begrijp!
Dank alvast.
Robert
-
Servo's zoals die bijvoorbeeld uit de modelvliegtuigwereld komen kun je niet zomaar met een schakelaartje aansturen.
Ze hebben een speciaal puls-breedte gebaseerd signaal nodig, en dus heb je dan altijd een "kastje met electronica" nodig.
Die zijn er wel, en dan voor modelspoor meestal gecombineerd met besturing via de (jouw geval Mobile Station) centrale...
-
Ja, het gemakkelijkste is toch een decoder die servo's kan besturen. Je kunt de servo's dan via je Mobile schakelen. Bij veel servodecoders is het ook mogelijk knopjes aan te sluiten, zodat je de servo's alsnog met gewone drukknoppen kan bedienen. Net wat je wilt, maar stuurelectronica is altijd nodig.
-
Dank voor de reacties!
Het liefst wil ik de wissels NIET via de mobile station aansturen. Als ik dan een wissel om wil zetten, moet ik eerst naar het menu en dan de juiste wissel zoeken en dat terwijl er dan een of twee treinen rijden die ik dan niet meer kan besturen (want in een ander menu). Dat er decoders en andere schakelkastjes moeten worden aangeschaft, begrijp ik, maar welke dan? En hoe sluit ik zoiets aan?
Robert
-
Met servo's heb ikgeen ervaring.Maar bij deze (http://www.digirails.com/modelspoor-accessoires/dr60030-mini-servo-analoog-134.html) krijg ik toch de indruk dat het ook zonder decoder kan.
Groet,
Michel
-
Die servo moet nog altijd met behulp van electronica aangestuurd worden, daar ontkom je niet aan.
Met behulp van pulsen draait de servo naar de juiste positie toe.
-
Met servo's heb ikgeen ervaring.Maar bij deze (http://www.digirails.com/modelspoor-accessoires/dr60030-mini-servo-analoog-134.html) krijg ik toch de indruk dat het ook zonder decoder kan.
Wellicht omdat er Analoog bij staat... dat slaat in deze op het analoog zijn van de de servo zelf. Er bestaan ook digitale varianten.
Maar idd zoals Hans al zegt, servo's hebben altijd stuurelectronica nodig.
Om dat analoog aan te sturen ( drukknopjes etc ) kun je bij Conrad kijken:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/404239/
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/234915/
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/497087/
of anders even zoeken op die site ;)
Grtzz,
Karst
-
met de servodecoder van ESU kan je ze ook eenvoudig door drukknopjes aansturen.
http://www.esu.eu/en/products/switchpilot/switchpilot-servo
-
Je kan ook nog eens kijken naar een gewone motoraandrijving, zoals b.v. de befaamde Tortoise. Die is wel duurder dan een servo, maar je hebt er geen elektronica bij nodig. Een schakelaar, en misschien nog twee diodes, meer hoeft het niet te zijn.
-
Ok, dank voor de reacties tot dusver.
Even recapituleren en kijken of ik het begrijp.
Ik heb dus nodig:
een servo (duh!)
een decoder
een servoaanstuurmechaniek
schakelkastje met schakelaars (drukknopjes)
paar meter kabeltjes
en de MS 2 (heb ik al)
Zijn er schema's te vinden hoe een en ander aan te sluiten?
Robert
-
In de desbetreffende handleiding. Kan per decoder verschillen
Groeten,
Rauke
-
Robert,
Kijk eens in dit (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=32776.msg3221398618#msg3221398618) draadje, ter inspiratie. Laatste bladzijden..
Gr, Bert
-
Binnenkort ook in ons aller Encyclopedie te vinden, van de hand van onze Fred. Nog even geduld.
-
Dames, heren ook!
Dank voor alle reacties wederom.
Wat betreft het inbouwen van de servo's kies ik ervoor om dat middels een aluminium profieltje rechtstreeks aan de wissel te schroeven. Zoals wellicht bekend heeft de C rail wissel aan de onderzijde 2 schroefgaatjes en daar past dat volgens mij prima. Als deze manier van bevestigen volgens de kenners bezwaarlijk is ivm bedrijfszekerheid, kortsluiting of iets dergelijks, lees ik dat graag.
Dat er een uitgebreide beschrijving in de encyclopedie komt, is top en kan wat mij betreft niet vroeg genoeg komen!
Robert
-
Ik gebruik servo's in combinatie met de ESU servo switch.
Betrouwbaar en zowel digitaal als met pulsschakelaartjes aan te sturen. En heel mooi af te stellen. (y)
Ik heb uitgerekend dat omgerekend per wissel het (voor mij) de goedkoopste oplossing is. Alle losse electronica en motor aansturingen ben je kwijt.
Digitale varianten van servo's zijn ook mooi, maar ook duurder. Per saldo maakt het dan weinig uit.
Wisselmotoren zijn ook goed, maar mijn ervaringen zijn niet echt geweldig. Tortoise of andere varianten maken soms herrie en de contacten weigeren soms dienst.
Daarbij komt nog dat de motortjes in verhouding duur zijn en lastiger te plaatsen.
Wil je ook de puntstukken van de wissels ompolen dan plug je een extentie in van ESU en klaar. Deze schakelt relais en wordt door de servo switch aangestuurd en dus ook via de schakelaartjes. Hier hangt dan wel een prijskaartje aan. ::)
Maar ESU spullen zijn betrouwbaar
Dit is mijn visie en ervaring. Dus geen wet van meden en perzen.
Ik veel geexperimenteerd alvorens 'massa productie' te doen. :)
Gr.
Ad
-
Hallo Robbert
Waarom niet een ondergrondse wissel aansturing zoals Klaas al aangaf van Tortoise of daar voeg ik dan nog
aan toe van Cobalt
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0227_9.jpg)
Deze dingen werken feilloos en je hebt daar geen verdere elektronica bij nodig alleen 1 wissel schakelaar kompleet
met led's erop ook van Cobalt of alleen de Cobalt wissel aandrijving en zelf je drukknopjes en eventueel led's maar
dat ben je niet verplicht.
Bij Cobalt heb je levenslang garantie.
Wat ik nu allemaal schrijf wil dus niet zeggen dat Servo's etc niet goed zijn zeker niet maar servo worden meestal gebruikt op plaatsen waar een wissel aandrijving moeilijk geplaatst kan worden, je kan de servo hefboom met een staaldraad altijd verlengen waardoor je altijd wel een plek kan creeren waar de servo geplaatst kan worden en dat kan met een wissel aandrijving of andere motor soms wat moeilijker.
gr.
Herwim Frank
Hoewel je zou daar ook een Fulgurex wissel aandrijving voor kunnen gebruiken ipv. een Servo.
-
hallo Herwim,
Dank voor de suggestie. Ben niet bekend met dit soort motoren maar het ziet er wel degelijk uit. Mag ook wel als ze er levenslange garantie opgeven, he!
Wat betreft plaatsing ben ik minder kritisch. De huidige baan heeft voldoende ruimte onder de tafel om zo'n forse motor te kunnen herbergen.
Enig idee waar te verkrijgen en wat de kosten zijn?
Mvg
Robert
-
b.v. bij Modeltreinexpress: klik (http://www.modeltreinexpress.nl/www/artikelen.asp?merk=Cobalt&groepnaamid=3623)
Er zullen vast wel meer leveranciers zijn, maar dit was de eerste die ik vond.
-
Prima motortje! Naast de schildpadden gebruik ik deze ook. Eigenlijk zonder problemen (1x maar dat was omdat er iets los zat wat mijn schuld was).
-
Hallo Robert
Wat Klaas aangeeft bij MTE in Vlaardingen bijv.
Heb ze daar ook deels aangeschaft maar ik heb ook contact gehad met de importeur Remco van de firma REOS
Je kan hem per mail bereiken remco/apestaartje/re-os.nl.
Eén Cobalt wisselaandr.kost 23,95€ maar je hebt aanbiedingen bij REOS van 6 of 12 stuks
De wisselschakelaars incl. printplaatje en 1x rode en 1x groene led 27,50 dit is niet goedkoop maar wel makkelijk.
Maar goed wissel schakelaars en leds zijn natuurlijk ook op een andere en goedkopere manier te verkrijgen maar dan
moet je zelf de schakeling maken.
Ik weet niet of je Digitaal of Analoog werkt er zijn 2 typen CONBALT Wissel aandrijvingen.
Ik hoop je hiermee wat geholpen te hebben.
Ergens op de site onder hoofdstuk Algemeen staat een topic van mij die heet "ervaringen met Cobalt Wisselaandrijvingen" die moet je maar eens lezen.
Ik zelf ben zeer tevreden over deze wisselaandrijvingen maar je zal lezen dat er altijd weer mensen zijn die er
anders over denken.
gr.
Herwim Frank
Als je het niet erg vind zou ik even het woord hier willen richten naar Kees-Jan
Kees-Jan de stelconplaatjes zijn goed aangekomen hoor, bedankt nog voor de service.
gr.
Herwim
-
Servo's zijn veel goedkoper. Er is wel extra electronica nodig, maar zelfs met die electronica is het goedkoper om servo's te gebruiken.
Een decoder als Esu Switchpilot Servo (voor 4 servo's) kost ongeveer €30,00 en vier servo's €12,00 wordt €42,00. Per wissel kost het dan €10,50 en dan is ie helemaal digitaal, snelheid is regelbaar en de wissel is om te zetten met knoppen.
Groeten,
Rauke
-
Hoi Rauke,
Maar zijn de servo's net zo betrouwbaar als de schildpadden (Tortoise). Er zijn gevallen bekend van werkende Tortoise, die al ruim 35 jaar in gebruik zijn, dus heel erg betrouwbaar. De Cobalt is een andere leverancier, waarbij het geheel iets kleiner is. Deze zijn ook niet zoveel duurder, n.l. 17,50 euro per stuk.
De aansluiting is heel erg simpel. Ik gebruik een normale transformator met 2 diode's. Aan de wissel wordt 1 kant van de trafo rechtstreeks aangesloten en de andere kant gaat via een kleine schakelaar en een diode naar de andere kant. De diodes worde tegengesteld aan elkaar aan de kontakten van de schakelaar gesoldeerd. Hierdoor krijg je of een positieve of een negatieve spanning met halve pulsen, maar dat is voldoende om de motor te bewegen.
Groet,
Bert
-
Servo's zijn veel goedkoper.
Tov mijn lokjes maakt me die paar stuivers niks uit. Het gaat me om betrouwbaarheid. Kortsluiting bij 7 ampère door niet juist werkende servo's geeft een berg schade.....
Zowel de groene als de blauwe kliko's voldoen bij mij het beste.
@herwim: mooi heh die nieuwe versie van de platen!
-
Het geld bij de wisselaansturing met servo's zit hem in de decoder. Ik heb zelf nog maar één keer een Servo kapot gezien, maar die had ik zelf kapot gedraaid met de hand. Nu ben ik ook nog niet zo oud, dus heel veel kan ik niet over de levensduur ervan zeggen.
Zoals gezegd zit het geld niet in de servo's, deze kosten (bij wat zoeken) ongeveer €3,00 per stuk. Mocht er dus een stuk gaan onder de baan, wat ik nog niet meegemaakt heb, dan zit er voor drie euro een nieuwe motor onder. Aansluiten d.m.v. een driepolig stekkertje (zit er al aan). De aansluiting van de decoder: eenvoudig aan de baanspanning (bij de Esu eventueel ook gewone wissel- of gelijkspanning als voeding en baanspanning als signaalingang).
Enige nadeel van de servo's kan zijn dat ze (alleen bij oudere, stroevere wissels) wat lastig af te stellen zijn en daardoor kunnen brommen (om hun stand te behouden).
Kortsluiting bij 7 ampère door niet juist werkende servo's geeft een berg schade.....
Lijkt me eerder kwestie van niet juist werkende afschakeling van de centrale, of??
Verder kan ik niet veel zeggen over de tortoises of cobalt motoren, omdat ik deze nog nooit heb gezien of mee getest heb.
Groeten,
Rauke
-
Hoi. ik rij spoor 1 en daar staat een IB met 7 ampère op. Met de afschakeling is dan ook niks mis.
-
Goeiemorgen
Zijn er misschien gebruikers van cobalt/tortoise en/of gebruikers van servo's in het oosten van het land (woon zelf bij Deventer) , waar ik een en ander eens kan bekijken? Ik bijt niet en drink mijn koffie zwart 8)
Robert
-
Probeer het eens bij modelspoorclub Deventer. :)
-
Hallo Robert,
moet het per se een servoaandrijving zijn, die de Märklin-wisselaandrijving moet vervangen? Als niet, kijk toch eens bij Conrad naar de „Universeele Wisselaandrijving“. Het is een goedkope aandrijving en ook nog met een schakelcontact voor het puntstuk. Dit is bij Märklin niet nodig maar je hebt de mogelijkheid, als je het wilt, de wisselstand te signaleren. Je kunt de wisselaandrijving ook zo aan het blauwe schakeldoosje aansluiten.
Groeten!
Heinz
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/219998/Wisselaandrijving-Schaal-Universeel?ref=searchDetail
-
Niets moet! Dus ook geen servo oid.
Mijn enige vereiste is dat het betrouwbaar moet zijn in zijn werking.
Van de conrad aandrijvingen hoor ik niet erg veel positieve verhalen helaas.
Ik wil niet de halve baan af hoeven breken omdat de aandrijving het begeeft.
Mvg
Robert
-
Goeiemorgen
Zijn er misschien gebruikers van cobalt/tortoise en/of gebruikers van servo's in het oosten van het land (woon zelf bij Deventer) , waar ik een en ander eens kan bekijken? Ik bijt niet en drink mijn koffie zwart 8)
Robert
...en toen bleef het stil. Heel stil.... :-\
-
Conrad naar de „Universeele Wisselaandrijving“. Het is een goedkope aandrijving en ook nog met een schakelcontact voor het puntstuk.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/219998/Wisselaandrijving-Schaal-Universeel?ref=searchDetail
Bovenstaande spulletje hangt hier ook nog niet gefintuned onder de baan.
Helaas door andere zaken geen tijd gehad om het te fine tunen(hopelijk binnenkort weer is tijd en zin om dat te gaan doen),maar de aandrijving die ik in een test opstelling heb gebruikt werkte perfect (y)
Zoals gezegd zijn ze ook nog is niet duur,en das ook goed voor de portemonnee.
Tot zover mijn 10 cent in een mogelijke goede oplossing voor je vraag ;)
-
Probeer het eens bij modelspoorclub Deventer. :)
-
Al gemaild, maar nog geen respons....
-
Hallo Robert,
ik begrijp het niet helemaal, die wisselaandrijving plaats je toch net als een servo, naast de ingebouwde c-wissel. Aan de wissel en de rails hoef je toch niets veranderen. Als de aandrijving stuk is plaats je gewoon een nieuwe. Ook een servo heeft niet het eeuwige leven. Servos met of zonder kogellager, de qualiteit van het potmeter wat er in is verbouwd en zulke dingen zijn van belang voor een goed werkende servo. En toch kan het zijn dat je naar een tijd de servo moet bijstellen.
Ik heb gisteren eens in verschillende forums gekeken, naar een tijd wet je niet meer wat je moet geloven. Ja of nee, Conrad, Hoffmann, Tillich, MBZ, Glöckner etc.
Het lijk me. als je in de heuvel M-wissels en M-rails verbouwd de minste bezwaren krijgt. Aan de in– en uitgangen van de bergen ga je over op c-rails. De M-wissel, als ik het goed begrijp, wat ik in en forum heb gelezen, is de „Kalaschnikow“ onder de Märklin wissels, werkt nog onder water en in modder. Het was toen speelgoed voor kinderen en dat moest robust zijn.
Ik was en ben nog stets op zoek , net zo als jij, naar een wisselaandrijving voor mijn peco spoor-n wissels die ik gewoon met schakelaar will omzetten. In het zichtbare berijk heb ik gekozen voor „MBtronic“ naar dat ik die op een beurs heb zien werken. Ik heb direkt een starter-set gekocht om de opbouw te testen en het programmeren te oefenen. Ook bij mijn servo-testopbouw moest ik al eens corrigeren en dat gewoon op tafel en niet in het donker van een berg, daarom zou ik nooit in een berg een wissel met een servo aandrijven.
Een tweede wissel op een plankje test ik op ogenblik met Conrad aandrijving en heb tot nu toe nog geen bezwaren. Een Tillig-aandrijving heb ik hier ook nog liggen maar daar heb ik nog geen proef me gedaan.
Ik denk dat er genoeg links onderaan staan die je misschien een stuk verder brengen. Veel plezier bij het verwerken van al die litertuur.
Groeten!
Heinz
http://www.nexusboard.net/showthread.php?siteid=2408&threadid=315358&
http://www.lokschuppen-dominik.de/Spur%20H0/Bastelanleitungen/Weichenantrieb/Seite.htm
http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=58942.0
http://www.moba-tipps.de/weichenantriebe.pdf
http://www.moba-tipps.de/weichenantrieb.html
http://www.lanckenau.de/basteltipps/conrad-weichenantrieb-optimieren/
http://www.ms-ehret.de/Modellbahn/Berichte/erfahrungsbericht_weichenantrieb.htm
http://www.tillig.com/deutsch/downloads/368901-Weichenantrieb.pdf
http://tt.borrmanns.de/?nav=194;0&cont=interim-weichenantrieb
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bowdenkabel
http://www.amazon.de/Märklin-20951-Übergangsgleis-M-Gleis-24951/dp/B000JWCGO2
http://www.mbtronik.de
http://www.mbtronik.de/pdf/wa5m2/wa5.pdf
op pagina 20 zie je de mogelijkheden hoe je de servos, met een schaakelaer of drukknoopjes, kunt aansturen en dat zonder extra electronica.
-
op pagina 20 zie je de mogelijkheden hoe je de servos, met een schaakelaer of drukknoopjes, kunt aansturen en dat zonder extra electronica.
??? Die WA5 is dan toch je extra electronica?? Dat is dus hetzelfde als de eerder vermelde Esu Switchpilot Servo, die is ook direct aan te sturen met knopjes.
Groeten,
Rauke
-
Hallo allemaal,
Kan ik een servo die een wissel schakelt ook met een reed relais bedienen? Bij ons op de vereniging willen we digikeijs servo's gaan gebruiken in combinatie met de servo decoders. Op het lokdepot willen we de wissels met behulp van een schakelpaneel gaan omzetten, om nu elke keer naar de ecos te lopen om het wissel te bedienen dat gaat een beetje lastig. Ook is het zo dat als een trein over het wissel is gegaan, dat dan de trein zelf het wissel omzet dmv een reed relais. Maar hoe doe je dat.
Groet, Jasper
-
Nee, dat gaat niet. Een servo heeft een speciaal signaal nodig om te bewegen. Dat signaal wordt in dit geval gemaakt in de servodecoder, en die decoder kun je alleen maar digitaal aansturen.
-
Hoi Klaas,
Dat is niet helemaal waar, want b.v. de SwitchServo van ESU kun je ook analoog aansturen met 4 schakelaartjes voor de 4 servo's.
Groet,
Bert
-
Hallo Klaas,
hoe moet je dan een wissel schakelen door de trein? Als dit wissel ook door een servo wordt bediend?
Groet, Jasper
-
Bert, wat je zegt is waar, maar Jasper had het over een servodecoder van Digikeijs. En die kan dat niet.
Jasper: Wat Bert zegt, met de servodecoder van ESU kan het blijkbaar wel.
-
Of je moet iets gaan doen met een extra "decoder" voor een schakelpaneel. Die zet dan de puls van het reedrelais om in een digitaal commando voor een wisseldecoder. Lenz komt met iets voor XpressNet, Littfinski heeft ook zoiets en natuurlijk ook zelfbouw. Kijk even in dit draadje voor meer info: Seinen en wissels via schakelpaneel omzetten (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64582.msg3221566469.html#msg3221566469). Kijk even bij de reacties van mij, Ronald H en Robert.
Groet Ronald.
-
Dat is niet helemaal waar, want b.v. de SwitchServo van ESU kun je ook analoog aansturen met 4 schakelaartjes voor de 4 servo's.
De Peco smartswitch kan ook analoog via schakelaars of zelfs drukknoppen (moment) gestuurd worden.
-
Klopt Jowi. Zo gebruik ik het ook voor mijn locloodsdeuren. Dus i.p.v. drukknopjes kan je ook reedcontacten gebruiken. :)
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/2015/04/null-77a.jpg)
Groet Jaap