BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: theomeeuwsen op 26 July 2007, 21:52:20

Titel: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: theomeeuwsen op 26 July 2007, 21:52:20
hallo,

ik wil graag nederlandse bovenleidingen aanleggen, maar nu is de vraag:
Is er een fabrikant die de "gewone" bovenleidingen (portalen) levert.
ik wil mischien de bovenleidingen gebruiken die ook echt werken
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Geoffrey Korstanje op 26 July 2007, 21:54:42
o.a. Sommerfeldt, Viesmann, Railzminiworld.
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: POLDERMODEL op 26 July 2007, 21:55:45
Kijk eens op de site van www.railzminiworld.nl en dan bij online bestellen, hier zie je diverse soorten portalen.
Filip
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: DB143 op 26 July 2007, 22:16:59
Zelf maken is het mooiste, van messing H-profiel.
De masten van Sommerfeldt kloppen toch niet echt, deze zijn aangepast
op de Duitse rijdraden, m.a.w. de V die onderaan de ligger hangt is veel
te klein.
De ruimte tussen de rijdraad en de hangdraad is in Duitsland veel kleiner dan in Nederland.
Ik vindt het dus wel jammer dat mensen op een mooi aangelegde baan niet zelf de bovenleiding maken, want zoveel meerwerk is het niet en voor de kosten hoef je het niet te doen.

Rob
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Esperopt op 27 July 2007, 03:39:14
Wist niet dat railzminiworld ook bovenleiding verkocht. Die brabantse betonpalen zien er goed uit. Enige kans op uitbreiding van het assortiment binnenkort, bv 'normale' portalen of de oudere schanierportalen?
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Chris op 27 July 2007, 09:34:43
Nee, voorlopig niet.
Dus deze drie, daar blijft het bij.

De investering is namelijk zeer hoog.....maar het resultaat is zeer fraai.
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: cor_b op 27 July 2007, 21:21:26
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_002_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_003_1.jpg)
Dit zijn enkele foto,s van mijn eigen bemaakte bovenleidings masten gemaakt van oude rail profielen.

Cor

Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: sneek op 27 July 2007, 21:28:07
 :) keurig, met dubbele rijdraad! :P Cor weet hoe het hoort!
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: cor_b op 27 July 2007, 21:36:23
Als timmerman moet je wel creatief zijn.

Cor
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: WimM op 29 July 2007, 02:56:35
Hallo
De oudere scharnier portalen kan ik leveren in messing etswerk. Je moet ze zelf in elkaar zetten, uit een vlakke plaat, door middel van buigen (m.b.v. een goedkoop plattebektangetje zonder tanden) en solderen of plakken met superlijm. Het is een vrij eenvoudig werkje aan de hand van een duidelijke bouwbeschrijving. Ik heb er voor gezorgd dat er geen losse delen bij elkaar gehouden moeten worden, om ze te monteren, maar alles schuift in elkaar of je buigt het bij elkaar. Kind kan de was doen. En het mastje is nog goed stevig ook, mits goed vastgezet.
(http://i170.photobucket.com/albums/u278/wimmodels/DSCF9154.jpg)
De isolators heb ik opgebouwd uit een aantal mee-geetste ringetjes. Andere isolatoren kan natuurlijk ook, moet je wel zelf kopen. 
Ik laat platen etsen waarin drie masten zitten en nog een aantal delen om een echte NS draadspanner en toebehoren in elkaar te zetten, als extra toegift (ik heb er nog geen foto van).
Ik heb de masten dus alleen per 3 in een plaat. Zaterdag 18 Augustus hebben we een tafel in Houten en ik hoop er een aantal platen bij me te hebben en een paar gebouwd. Ik moet nog een aantal laten etsen en uitgerekend nu heb ik problemen met mijn computer. Anders wordt het September, dan zijn we er ook. 40 E per pl. afhalen, 45 per post.
Als er iemand belangstelling heeft kan hij of zij dat vrijblijvend kenbaar maken. Dan weet ik ook hoeveel platen ik ongeveer moet bestellen
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Esperopt op 29 July 2007, 04:16:48
@ Cor: dat ziet er hartstikke goed uit! Netjes hoor.

@ Wim: ziet er goed uit. Alleen weet ik niet of mij dat zou lukken. Ga binnenkort voor de eerste keer een kap van de ene loc op de andere zetten (zie mijn draadje hierover: welk onderstel voor een delta loc 1117), en daar heb ik al mijn twijfels over. Ben harstikke goed met computers, is tenslotte m'n werk, maar echt met m'n handen aan modellen zitten of iets zelf bouwen geeft me de kriebels. Des te meer espect voor alles wat hier getoond wordt!
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Peter Korsten op 29 July 2007, 22:49:07
Denk even terug hoe goed je met computers was toen je pas begon. Zet dat af tegen hoe goed je nu bent met modelbouwen. Extrapoleer dat naar hoe goed je nu bent met computers... dus het zal allemaal wel meevallen.

- Peter
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Michiel op 29 July 2007, 22:54:24
En daarbij: het aanzetten van een computer vereist meer kunde dan het omwisselen van een stel kappen. Maak je niet druk!

Overigens: Fraai Wim, erg mooi!
Wat doet dat model van de schelde daar op de achtergrond trouwens? Wordt dat je volgende project?  ;)
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: WimM op 30 July 2007, 01:03:00
Dat Scheldekraantje is al helemaal uitgewerkt. Ik moet alleen nog een gietmal voor enkele witmetalen gietstukjes maken. Zie voor een foto van dichtbij ook de topic Mesu Models,(Algemene vraagbaak Inh. bl. 2) topicblad 3 onderaan. Geen beginnersmodel, heb ook (nog) geen bouwbeschrijving. Opgemeten in Hoorn en Goes.

Maar wat de bovenleidingsmasten betreft: ik steek er heel veel uren in om juist gemakkelijk te maken bouwsets te maken. Alles past goed, het is een kwestie van geduld, net zolang buigen tot de deeltjes netjes tegenover elkaar zitten, goed kijken. En dan even met een mini brandertje, een beetje S39 (werkt het snelst) na een heel klein snippertje soldeertin er eerst opgelegd te hebben, 2 tellen en het zit vast.
Ik gebruik geen soldeerbout, gaat mij te langzaam. En als je een keer bibbert zitten de delen weer uit elkaar. Ik heb nu een aansteekgas-brandertje (goed afstelbaar) van ~10Euro, zie ook ergens in bovengenoemde topic.

Dus ik zou willen zeggen; Probeer het zelf nu eens. Je zult zien dat het echt NIET moeilijk is. En denk ook eens aan de bevrediging die het geeft, als het jezelf ook is gelukt. En dat niet alleen de eerste keer, het blijft gewoon leuk.
Nog een punt; Je kunt dit model ook met een penseeltje verven.
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: theomeeuwsen op 31 July 2007, 14:29:28
dus als ik het goed bekijk is zelfbouw de beste optie ???
want er zijn geen fabriknen die de "normale"" Nederlandse bovenleiding portalen levert
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Chris op 31 July 2007, 15:00:44
Jawel dus : Sommerfeldt.
Ze is fraai ondanks enige foutjes.

Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Peter Korsten op 31 July 2007, 19:12:10
Met andere woorden, als je niet met de schuifmaat iedere afstand nauwkeurig gaat opmeten opdat alles precies in schaal 1:87 is, zijn het prima bovenleidingportalen.

- Peter
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Reinier Z. op 31 July 2007, 20:40:06
Om eerlijk te zijn vind ik vooral de dubbelspoormasten van Sommerfeldt niet mooi. De Y-hanger is te klein. Dat heeft niets met schuifmaten te maken, de algehele indruk is gewoon niet goed. Dan zijn de zelfgemaakte masten die hier voorbijkwamen veel mooier, het karakter is beter getroffen.
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Niels B op 31 July 2007, 20:59:00
Focus modell parts levert anders ook hele mooie, en redelijk betaalbare, portalen. dubbel portaal kost €6,- onder ab=ndere te koop bij Brekelmans en in Houten. Dit aanvullen met afspansetjes en isolatoren van Sommerfeldt en het ziet er fantastisch uit!

Greetz,

Niels
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Rob Ellerman op 31 July 2007, 22:47:27
IN de  RAILHOBBY's sept/okt en november 1990 hebben drie artikelen gestaan over het zelf bouwen van NS bovenleidingportalen mbv railprofielen. Zag (en ziet er nog steeds) erg goed en degelijk uit. Er staan ook tekeningen bij in 1:87, dus da's een makkie dan.
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Esperopt op 31 July 2007, 22:52:19
Die Railhobby moet ik dus nog ergens op zolder hebben. Zal eens gaan zoeken. Misschien een leuk projectje om eens te oefenen, oude rails heb ik ook nog wel.
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Ries op 31 July 2007, 23:19:01
Ter verhoging van de inspiratie  ;)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01423.jpg)

Over die "foutjes",  dat is echt niet te zien met 140 km/h  ;D

Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Geoffrey Korstanje op 05 August 2007, 09:30:53
Ik heb nog een leverancier gevonden van NL portalen.

http://www.focusmodellparts.nl/


Op de site van brekelmans kan je wat foto's vinden van deze producten.
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: JREN op 24 November 2007, 20:54:59
Zou er geen bouwtekening van zo'n NS-portaal te vinden zijn? - Wie weet 'm te vinden?
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Geoffrey Korstanje op 24 November 2007, 20:58:07
Zoek voor de gein is eens in onze encyclopedie. ;D
Het is geen complete bouwtekening maar alle maten en dergelijk staat er toch bij.
 hier de rechtstreekse link (http://www.modelspoorpraktijk.nl/main.php/sec75/sec76)
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 November 2007, 23:06:58
De NVM geeft een tekening uit van alle bovenleidingportalen die in de jaren '60 in gebruik waren.
Zie http://www.modelbouwers.nl/tekeningen.html (http://www.modelbouwers.nl/tekeningen.html)
En dan naar Treinen en Trams, dan Spoorwegen-2.pdf.
Tekeningnummer 20.07.005

Het zijn geen bouwtekeningen, maar wel vrij accuraat wat de maatvoering betreft.
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Esperopt op 25 November 2007, 01:40:47
Je kunt ook één exemplaar  kopen wat je aanstaat en dat nabouwen.
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: transmission op 25 November 2007, 06:29:26
Wel bedankt voor uw link's.

met vriendelijke groet,

Henk-Jan. ;)
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Tom op 27 February 2008, 17:09:37
Hallo,

Ik haak maar ff aan op dit draadje (Als dat tenminste toegestaan is).
Ik zoek namelijk ook Nederlandse bovenleiding.

De masten worden die van Focus Modell Parts, ook al lees ik hier en daar minpuntjes.
(De Sommerfeldt masten zijn ook mooi, maar deze dien je zelf te solderen. Dat wordt bij mij één groot drama en dan belanden ze in de Kliko).

Welke rijdraden zijn eigenlijk geschikt? Ik wil graag jullie advies, maar dan het liefst de 'moeilijkheidsgraad' erbij vermelden.
Ik lees namelijk weleens dat Sommerfeldt Profi het mooist is, maar ook dat dien je blijkbaar te solderen en je dient de rijdraden blijkbaar dan ook zelf af te spannen.
Kortom? Ik wil mezelf teleurstellingen besparen.

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Sebastian op 27 February 2008, 17:31:45
Welke rijdraden zijn eigenlijk geschikt?

echte Nederlandse rijdraden zijn volgens mij nergens te koop. Ik heb toen met hulp van Jan Willem Penris (met die ik helaas lang geen contact meer heb) mallen gemaakt met die je die je zelfgemaakte rijdraad soldeerden kan met metaal/kopper profielen bij voorbeeld
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Maarten.T op 27 February 2008, 17:52:18
Heb nog wel een tweetal links op internet gevonden waar over de bouw van portalen gesproken. Er staat ook bij welke onderdelen je nodig hebt om het te maken.

http://home.wanadoo.nl/wvdwerken/

http://www.gotischeboog.com/photoalbum1.html

Bij de laatste link staat ook hoe je zelf rijdraad in elkaar kan solderen. ;)

Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Tom op 27 April 2008, 09:42:45
Hallo,

Omdat de bovenleiding op mijn baantje toch niet functioneel zal worden en solderen van de rijdraden op een teleurstelling uit zal gaan lopen, zit ik er aan te denken om rijdraden van zilverkleurige garen te maken.

Nog een aanvullende praktische overweging:
De portalen van Focus Modell Parts komen los op de modelbaan te staan, zodat ze eenvoudig te verwijderen zijn als ik de rails goed schoon wil maken en/of ik bezig wil met de scenery.
Dit lukt natuurlijk niet meer als de rijdraden vast gesoldeerd zijn.

Wat denken jullie? Een lachwekkend idee of is het juist praktisch en realistisch genoeg?

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Machinist Johan op 27 April 2008, 10:07:19
hallo,

ik wil ook bovenleiding maken op mijn baan. nu wil ik de portalen van FMP nemen. hoe maak ik bij wissel de overgang van 1 naar 2 sporen of een draad van het spoor rechts naar links
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Huup op 27 April 2008, 10:15:28
Tom, als je de bovenleiding met garen maakt, en dus ook vastmaakt aan de masten, zou ik voortaan de masten laten staan. Test het anders uit op een metertje of wat, liefst ook met wat wissels.
Je zult versteld staan bij het terugplaatsen van de bovenleiding na de schoonmaak....

Gr/H
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Tom op 27 April 2008, 11:08:20
Hallo,

Als het garen na het terugplaatsen van de portalen slap zou gaan hangen, dan zou ik het natuurlijk vrij eenvoudig kunnen vervangen door nieuwe stukjes garen.

Maar ik realiseer me nu pas dat ik met idee letterlijk wat kort door de bocht ga, want ik krijg het garen natuurlijk niet mooi rond in bochten.  :-|

Kortom? Een leuk idee, maar praktisch niet haalbaar.

Bedankt voor de reacties.

Met vriendelijke groet,

Tom
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Peter Korsten op 27 April 2008, 11:13:58
Tja, Märklin heeft meegebogen bovenleiding, maar niet iedereen vindt dat mooi (om me voor de verandering eens diplomatiek uit te drukken).

Er bestaan twee oplossingen:

- Peter
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: MRP_Peter op 27 April 2008, 11:40:53
Nog sterker zelfs:

Bij het groot bedrijf gaat de bovenleiding ook niet netjes rond de hoek om, maar gaat het ook recht-toe recht-aan, immers het is nog nooit gelukt een draad gebogen te spannen  ;) ;D 8).

Waar je dan op zou kunnen letten is dat de draad niet zodanig is 'opgehangen' dat de pantograaf eronder uitkomt bij het rijden over wissels of in bochten.

Veel succes in ieder geval.
Met vriendelijke groet,

Peter.
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Tom op 27 April 2008, 11:53:06
Hallo Peter en Peter,

Ik heb maar een vrij kleine ruimte ter beschikking, dus een grotere boogstraal is geen optie.

Het is natuurlijk wel mogelijk om de portalen zodanig dicht bij elkaar te zetten dat het toch enigszins realistisch lijkt.
Overigens zal ik de pantografen zodanig vastzetten dat ze de bovenleiding nooit zullen raken. Het is vooralsnog een optische kwestie.

Ik zal er toch nog eens over nadenken.

Bedankt voor de reacties.

Met vriendelijke groet,

Tom
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Tom op 27 April 2008, 14:10:34
Hallo,

Heeft er eigenlijk al iemand rijdraad van garen gemaakt en/of zijn hier foto's van?

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Huup op 27 April 2008, 21:36:46
Dat slaphangen zal het probleem niet zijn (in dit geval). Ik vrees meer dat het in de knoop raakt.
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 April 2008, 21:47:03
Ik zie niet zo wat het voordeel is van een garendraad boven een gesoldeerde metalen draad. Hoe wou je de hangdraden aan de rijdraad en de draagkabels vastmaken, bijvoorbeeld? En denk je dat een garendraad makkelijker terug te hangen is dan een metalen draad? Ik denk het niet.
Wat je ook kunt overwegen: helemaal geen draden. Alleen maar de portalen om de illusie te wekken dat er bovenleiding is.
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Huup op 27 April 2008, 21:55:54
Ik zou de portalen gewoon vast zetten en idd solderen. Is ws nog sneller dan dat geknoop met garen ook.
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Floris Dilz op 27 April 2008, 22:14:19
Nog sterker zelfs:

Bij het groot bedrijf gaat de bovenleiding ook niet netjes rond de hoek om, maar gaat het ook recht-toe recht-aan, immers het is nog nooit gelukt een draad gebogen te spannen  ;) ;D 8).

Met vriendelijke groet,

Peter.
In Frankrijk kwamen ze toch een heel eind...
Maar uh, wat is het probleem aan koperdraad solderen? koop bij GM&S een potje fosforvloei en gaan met die hap! Je moet misschien even de slag te pakken krijgen maar t is zo makkelijk als wat.
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Tom op 28 April 2008, 13:35:48
Hallo,

In een eerdere post (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=5512.msg163232#msg163232) had ik al aangegeven dat ik liever niet wil solderen. Vandaar dat ik kijk of het ook met garen kan of dat er een andere simpele oplossing is.

Met vriendelijke groet,

Tom
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Marc tramt op 28 April 2008, 14:16:40
Ik heb daar ooit (vroegâh) ook wel eens aan gedacht maar garen (of nylondraad) werkt niet echt:
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Chris op 28 April 2008, 14:20:02
Sommerfeldt zet je ook gewoon in elkaar met superlijm.

(secondenlijm)

Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Mohy op 28 April 2008, 14:20:33
Hallo,

In een eerdere post (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=5512.msg163232#msg163232) had ik al aangegeven dat ik liever niet wil solderen. Vandaar dat ik kijk of het ook met garen kan of dat er een andere simpele oplossing is.

Met vriendelijke groet,

Tom

Bij de Sommerfeldt bovenleiding staat tevens aangegeven dat de constructie van deze portalen ook kan met een 2-componenten lijm. Misschien een idee? (ook voor evt. andere bovenleidingen)
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Tom op 28 April 2008, 14:52:55
Hallo,

Getuige de post van 'Marc tramt' is het niet wijs om garen te gebruiken. Txs for the input.

Lijmen met secondelijm is, in tegenstelling tot solderen, voor mij wel haalbaar. Dit lijkt vooralsnog 'the way to go'.

Dus ik vraag vrolijk verder:
Welke typenummers hebben de portalen van Sommerfeldt die vergelijkbaar zijn met de masten 871, 872 en 873 van Focus Modell Parts?
(Op die site van Conrad staan geen foto's van Sommerfeldt portalen. Op die site van Sommerfeldt zelf heb ik ze ook vergeefs zitten zoeken).

Met vriendelijke groet,

Tom
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: vervallen op 28 April 2008, 14:56:18

Was het niet zo dat er vroegah..
van dat hele dunne rubberdraad was [van Arnold] maar ook te koop op de markt bij de fournituren, heb ik ook ooit eens gebruikt was behoorlijk realistisch, lijmen hoefde niet maar kon met secondenlijm.

Heb je hier wat aan, groeten,
Frederico
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Chris op 28 April 2008, 15:01:06
Hallo Tom,

Mocht het antwoord niet snel komen, zoek ik dadelijk even op mijn laptop, waar alles opstaat toen ik een mega order bij Sommerfeldt moest plaatsen voor Railz  ;D

Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Tom op 28 April 2008, 15:05:37
Hallo Frederico,

Het probleem met garen is onder andere dat het strak getrokken dient te worden. Dit betekent dat de portalen niet los geplaatst kunnen worden.
Waarschijnlijk loop ik met rubberdraad tegen dezelfde issues aan.

Toch bedankt voor je reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Tom op 28 April 2008, 15:08:11
Dag Chris,

Kijk maar ff of je er tijd voor vrij kunt maken. En anders zullen er vast wel meer mensen de bedoelde Sommerfeldt typenummers weten.

Hoewel? Als je toch bezig gaat? Zoek dan gelijk ff de typenummers van de rijdraden op die passen op Marklin R1 en R2 boogstralen (Gna gna gna  ;D)

Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijke groet,

Tom
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Machinist Johan op 28 April 2008, 15:33:54
zijn er ook eensporige portalen van sommerfelt
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Chris op 28 April 2008, 15:37:06
jahoor.
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Machinist Johan op 28 April 2008, 15:44:05
heb je heel misschien een artikel nummer?

en zou ik van iemand anders antwoord op mijn vorige post mogen hebben

bvd
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 28 April 2008, 15:49:11
Welke typenummers hebben de portalen van Sommerfeldt die vergelijkbaar zijn met de masten 871, 872 en 873 van Focus Modell Parts?
(Op die site van Conrad staan geen foto's van Sommerfeldt portalen. Op die site van Sommerfeldt zelf heb ik ze ook vergeefs zitten zoeken).

Mast voor enkelspoor: artikelnummer 520
(http://www.anw-modeltreinen.nl/sommerfeldt/afbeeldingen/sf520_tmb.jpg)

Bovenleidingportaal 2 sporen: artikelnummer 570
(http://www.anw-modeltreinen.nl/sommerfeldt/afbeeldingen/sf570_tmb.jpg)

Bovenleidingportaal 3 sporen: artikelnummer 580
(http://www.anw-modeltreinen.nl/sommerfeldt/afbeeldingen/sf580_tmb.jpg)

Bron:
Artikelnummers: www.sommerfeldt.de
Foto's: www.anw-modeltreinen.nl

mvg,

Matthijs
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Machinist Johan op 28 April 2008, 21:43:42
dank u wel.
maar hoe doe je de draad bij een wissel van 2 naa 1 sporen en van links naar rechts
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Ben op 28 April 2008, 21:54:28
Daar heeft Sommerfeldt een uitgebreide handleiding voor, boekwerk in 3 talen, alle spoorwegen, ook NL. Kost ongeveer 5 euro artnr. 002.
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Han Zijlstra op 28 April 2008, 21:59:07
Tip1, schaf de " aufbau anleitung aan dan leer je heel heel veel over alle mogelijke portalen en opbouw.

Tip 2 pak je fototoestel en gan naar een wat groter station en kijk , bestudeer de bovenleidingen, volg de draad en kijk ??? waar het aan vast zit.

Vrijwel alle mogelijkeden waarvan je denkt dat is er niet, bestaat heus in het echt wel.

Kom je er niet uit dan moet je je baanplan even opsturen dan maak ik wel een schetsje voor je .


Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Tom op 28 April 2008, 22:24:14
Hallo Matthijs,

Bedankt voor de genomen moeite om de typenummers van Sommerfeldt te vermelden. Nu kan ik de NL-bovenleidingprodukten van de beide leveranciers beter vergelijken.

Dat is ook hard nodig, want het blijkt dat je de portalen van Sommerfeldt zelf in elkaar dient te zetten. (Nooit geweten).
Ik had begrepen dat je alleen de rijdraden diende te lijmen of solderen.

Tussenstand:
- Hiermee vallen de portalen van Sommerfeldt voor mij af en is de voorlopige keuze de portalen van Focus Modell Parts.
- Ik weet nog niet wat ik met de eventuele rijdraden aan moet. Zilverkleurig garen blijkt niet praktisch te zijn.
- De oorspronkelijke wens was een bovenleidingsysteem dat eenvoudig te verwijderen zou zijn als ik de rails goed schoon zou willen maken of met de scenery bezig zou willen. Dit lijkt niet haalbaar te zijn, tenzij ik alleen portalen monteer en geen rijdraden zou gaan gebruiken.

Met vriendelijke groet,

Tom
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: tinus op 28 April 2008, 22:31:44
portalen van sommerfield zijn prima zelf in elkaar te lijmen/solderen.
als het je lukt een huisje te plakken, kun je dit ook.
de portalen van s. zien er wat mij betreft het beste uit.
doordat je de bovenste ligger van het portaal nog op maat moet
maken, kun je de breedte van de masten ook beter op de ligging van
het spoor aanpassen.

tinus.
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Roelof op 28 April 2008, 22:34:49
Als je wilt zelfbouwen kijk dan even in de encycopedie in het hoofdmenu.

Groet, Ronald.
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Peter Korsten op 28 April 2008, 22:38:46
Volgens mij wil Tom juist niet zelf bouwen. :)

Maar goed, die weerstand begrijp ik ook niet helemaal... gewoon een kwestie van beginnen. Gaat het fout, dan probeer je het opnieuw.

Zelf ben ik nauwelijks het beginnersstadium voorbij waar het zelf bouwen betreft - maar ik ben er dus voorbij. Als je nooit begint, kom je ook nooit ergens.

- Peter
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Tom op 28 April 2008, 22:49:05
Hallo Peter,

Ik kan m'n weerstand tegen solderen heel goed uitleggen, maar dan wordt het een off-topic verhaaltje en daar zit niemand op te wachten  :)

Met vriendelijke groet,

Tom
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Peter Korsten op 28 April 2008, 23:02:32
Bedoelen ze dat nou met weerstandsolderen... :)

Je hoeft je niet te verantwoorden, natuurlijk, maar als je de Sommerfeldt in elkaar zou kunnen superlijmen, zou dat een oplossing voor je zijn?

- Peter
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Tom op 28 April 2008, 23:17:19
Hallo Peter,

Ik lees in het eerdere berichtje van Tinus dat het monteren van een Sommerfeldt portaal net zo eenvoudig is als het bouwen van een huisje.

Die vergelijking vind ik heel passend in dit draadje:
Het bouwen van eenvoudige huisjes van Faller, enz. lukt me prima. De modelletjes van Artitec lukken bij mij maar half.

Goed geantwoord?  :)

Met vriendelijke groet,

Tom
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Peter H op 29 April 2008, 12:40:32
Nu we het toch over nederlandse bovenleiding hebben... om de hoeveel cm zetten jullie een mast neer?

Peter H
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: cor_b op 30 April 2008, 16:20:59
Peter
Op de rechte stukken heb ik de masten 48 cm uitelkaar staan en in de bochten +/-40 cm en zonodig een tussen mast die de rijdraad naar buiten trekt.

Cor
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Tom op 30 April 2008, 16:35:55
Hallo Peter H,

Op Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Bovenleiding) staat een artikel over bovenleiding.
Men heeft het over een tussenafstand van ca. 70 meter. In schaal 1:87 is dit dus een afstand van ca. 80 cm.

Het 'oude' Marklin-bovenleidingsysteem had de volgende afstanden:
- Marklin rijdraad 7019 voor rechte rails is 360 mm lang. (Afhankelijk van het merk/type rails: ca. 2 rails).
- Marklin rijdraad 7018 voor rechte rails en bochten is 270 mm lang (Afhankelijk van het merk/type rails: ca. 1,5 rails).

Met vriendelijke groet,

Tom
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Peter H op 30 April 2008, 16:46:05
oke dankje iedereen ;)
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 April 2008, 16:49:53
Men heeft het over een tussenafstand van ca. 70 meter. In schaal 1:87 is dit dus een afstand van ca. 80 cm.

Klopt, maar als je op een H0 baan de portalen op 80 cm zet is dat geen gezicht, omdat op een modelspoorbaan de rechte stukken zeer kort zijn vergeleken met de werkelijkheid. En het is op zo'n afstand ook lastig om de rijdraden mooi strak te houden. Daarom kun je beter met ongeveer de helft van de afstand werken, dus zo rond de 40 cm.
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Hans Reints op 30 April 2008, 16:52:09
Er is een duidelijk verschil tussen model en speelgoed. In model is het absoluut onmogelijk om de schaal afstand tussen de palen/portalen aan te houden. Waarom ?
In het echt worden de rijdraden met ongeveer 3 ton aan contragewichten strak gehouden en speelt het eigengewicht van de draad ook een grote rol als tegen druk van de passerende stroomafnemer. In model is dat gewicht niet te realiseren en zal de stroomafnemer tot aan zijn maximum de draad optillen en hem zo onherstelbaar vervormen. Daarom is het gebruikelijk om bij "model" overspanningen een afstand aan te houden van tussen de 40 en 50 cm. e.e.a. afhankelijk van de spanning van de stroomafnemer en de constructie van de draad. In de bogen neemt de draad altijd een rechte weg. Dus hier is de afstand tussen de draagconstructie onderbeschikt aan de radius van de boog. Meegebogen draden zijn alleen op speelgoedbaantjes toepasbaar. (en onder bergen en in tunnels waar zij aan het oog onttrekken zijn.
SK
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Peter Korsten op 30 April 2008, 19:12:44
Of je laat de bovenleiding onder bergen en in tunnels helemaal weg, dat is ook nog een mogelijkheid. Mits je er voor zorgt dat de stroomafnemer de bovenleiding niet naar beneden trekt zodra die weer begint.

- Peter
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Han Zijlstra op 30 April 2008, 21:11:01
@ Sobat

Op mijn oude baan had ik sommerfeld bovenleiding incl overspanningnen en afgespannen rijdraden. Als je het goed monteert en rijdradn strak ophangt ziuul je de afspan mechanismes van sommerfeldt ook zien werken. Met name temperatuurverschillen worden door de (veren) gewichten goed opgevangen. Ook kun je met de Sommerfeldt uitstekend de bovenleiding deels van elkaar isoleren en ( voor de analoge rijders) functioneel maken. De 2 gouden tips zijn:
1 Koopt het sommerfeldt bouwboek met tig voorbeelden hoe het moet.
2 Teken je bovenleiding eerst uit in schaal 1 op 10 en daarna 1 op 1 .
Dan zie je direct waar je masten moeten komen en hoe je draden lopen.

Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 April 2008, 23:59:51
In het echt worden de rijdraden met ongeveer 3 ton aan contragewichten strak gehouden .....
Het is 500 kg aan gewichten. Maar in de kabelwielen zit een overzetting van 4:1, waardoor er 2 ton op de rijdraden staat, dus 1 ton per draad.
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: theomeeuwsen op 01 May 2008, 11:21:23
En hoe gaat het dan bij wissels??

Komt zo'n splitsing alleen vlak bij portalen, of ook in het midden tussen 2 portalen in?
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: cor_b op 01 May 2008, 11:30:44
Die kan overal zitten.

Cor
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Klaas Zondervan op 01 May 2008, 13:18:40
Bij wissels staat er een portaal of een enkele mast naast het mathematisch punt. Want dat is het punt waar de daadwerkelijke splitsing plaatsvind.
Overigens splitst de draad zich niet in tweeën, maar er komt een tweede draad vanaf de zijkant. Boven het mathematisch punt lopen de draden vlak naast elkaar, daarna volgen ze ieder hun eigen tak van het spoor. En als je er meer van wilt weten, ga eens op een station kijken en probeer te doorgronden hoe dat hele breiwerk in elkaar zit.
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: erik1 op 01 July 2008, 18:06:05
ik ben van plan om zelf wat nederlands te gaan creëren. alleen heeft iemand een goed leesbaar tekeningetje van het NS voorbeeld. en waar kan je voor een leuk prijs je de profielen kopen.

M.v.g erik
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Huup op 02 July 2008, 02:31:10
Gut, lees het topic 's door zou ik zeggen ;)
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Esperopt op 02 July 2008, 02:41:27
Het moeilijkst lijkt mij het nabootsen van de dubbele rijdraden. Zou echt niet weten hoe ik dat moet doen. Voor de rest koop ik alles kant en klaar, omdat mijn soldeer vaardigheden ongeveer vergelijkbaar zijn met een koe die viool speelt.
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 July 2008, 10:05:24
.....omdat mijn soldeer vaardigheden ongeveer vergelijkbaar zijn met een koe die viool speelt.

Toegegeven, een koe die viool speelt lijkt mij ook een onmogelijke opgave. Maar kun je zelf viool spelen? Dan kun je ook solderen.
Wat ik hiermee wil zeggen? Zowel vioolspelen als solderen leer je alleen maar door het te doen. Dus ga gewoon eens oefenen door stukjes draad op verschillende manieren aan elkaar te solderen. Hou daarbij de 3 hoofdwetten van het solderen in de gaten:
1. Het te solderen materiaal moet schoon zijn
2. Gebruik het juiste materiaal, juiste type soldeer en voldoende (niet te veel) vloeimiddel.
3. Niet alleen het soldeer moet heet zijn. ook de te solderen materialen. Minstens de smelttemperatuur van het soldeer, liefst iets heter.
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: hoefhaan op 12 December 2008, 18:08:39
Even nog een vraagje over de maten van de sommerfeldt bovenleidingportalen voor dubbelspoor:

Is dat ongeveer zoals in deze afbeelding:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_Portaal1.jpg)
Bron:http://home.wanadoo.nl/wvdwerken/Bovenleiding.htm

Het gaat mij met name om de totale breedte (in deze tekening 12 cm)en de afstand tussen de twee bovenleidingdraden (in deze tekening 5 cm)

Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Aspelix op 13 December 2008, 03:20:58
Dat ligt aan de hart-op-hart-afstand van beide sporen en dat is weer afhankelijk van het merk rails dat je gebruikt:
Märklin K => 57 mm
Roco oud => 57 mm
Rocoline / Geoline => 62 mm
Piko-A => 61,8 mm
Peco 57 mm
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: hoefhaan op 13 December 2008, 06:32:27
Wat  mij nog onduidelijk is:
Zijn Sommerfeldt portalen altijd zelfbouw?
Of hebben ze ook kant en klare portalen?

Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Chris op 13 December 2008, 10:43:01
De enkelvoudige zijn reeds gebouwd, maar dienen nog wel gespoten te worden.
De rest dien je te bouwen. Zeer simpel met seconden(super) lijm of solderen.
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: hoefhaan op 13 December 2008, 11:45:01
en iemand bekend met de afmetingen?
Zie afbeelding in bericht hierboven...
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Huup op 13 December 2008, 11:55:49
Bericht van Ruurd? Of is dat niet wat je bedoelt?
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: hoefhaan op 13 December 2008, 11:58:18
Nee, het bericht daarboven, van mij, met de afbeelding erin.
Ik wil de totale breedte van de portalen weten en of de hart-hartafstand naar wens te maken is (omdat het zelfbouw is)

Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Remunj op 13 December 2008, 14:09:11
Sommerfeldt geeft in  hun catalogus en de bouwbeschrijving de volgende maten aan:
34 / 57 /34
Mastafstand maximaal 200 mm. Naar keuze te verkorten.
Afstand van BS tot uithouder 70 mm. Deze ligt vast door gaatjes in de mast.
De rest kan je zelf bepalen (afstand vanaf de mast/ tussen de sporen).

Gr.
Eric
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: hoefhaan op 13 December 2008, 17:36:17
Dus als ik het goed begrijp kunnen de portalen max 20 cm uit elkaar staan?
Of bedoel je de maat tussen de twee staanders?

En wat is BS?

Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Marijn op 13 December 2008, 17:40:32
Bovenkant Spoorstaaf.
Titel: Re: nederlandse bovenleidingen
Bericht door: Remunj op 15 December 2008, 09:52:41
Dus als ik het goed begrijp kunnen de portalen max 20 cm uit elkaar staan?
maximale hart op hart afstand van de staanders.

Gr.
Eric