BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Pstolk op 21 October 2013, 13:05:07
-
Best Forum,
Al jaren gebruik ik HO profi rails van Fleismann. ivm met een nieuw te bouwen baan zoek ik naar HO rails "zonder ballast" dat wil ik zelf aanbrengen.
Welke rails bevelen jullie aan, ivm rijkwaliteit?
Peter Stolk
-
Peter,
Zoveel mensen als er lezen op dit forum, zoveel meningen zul je ook krijgen... ;)
Ik zou kiezen voor Rocoline. Prettig om mee te werken, overal verkrijgbaar.
Gr, Bert
-
Dag Peter, zelf gebruik ik de RocoLine rails. Goed verkrijgbaar, veel mogelijkheden echter wel redelijk prijzig. Een goedkoper alternatief is PIKO. Verder biedt Tillig een mooi gedetailleerd wissel programma. Allen redelijk goed verkrijgbaar zeker via internet. Veel succes, Gr. Gijs
-
Hoi,
Naar mijn mening kun je niet spreken over de beste spoorrail. Zoveel merken, zoveel meningen. Ik zou gewoon nemen wat je zelf het mooiste vindt.
Groet,
Chris
-
Het is ook maar net welke detaillering je wilt. Peco maakt hele mooie gedetailleerde rails.
-
Zoveel mensen als er lezen op dit forum, zoveel meningen zul je ook krijgen... ;)
Dan hebben we nu nog precies 6908 reacties te gaan! ;D
Ik zeg: Tillig Elite
mvg,
Gert
-
Welke rails bevelen jullie aan, ivm rijkwaliteit?
Peter Stolk
Rijkwaliteit is niet erg onderscheidend. Rocoline, Piko, Peco, Tillig, het rijdt allemaal prima. De keuze wordt door andere eigenschappen bepaald: detaillering, het railprofiel, gemak, prijs, etc.
Dus wat vindt jij het belangrijkste?
-
Laat je informeren bij de vakhandel. Laat je de verschillende merken naast elkaar leggen zodat je het verschil kunt zien.
Spoorstaafhoogte van Piko is 2,5 mm, van Tillig Elite en Roco is dat 2,1 mm.
Bij Tillig zijn ook railcombinaties mogelijk met H0/H0e en H0/H0m.
Wissels zijn enigszins buigbaar, zeker de zelfbouw, waardoor mooie wisselstraten te maken zijn.
Voordeel van Tillig is dat men een baan zelf helemaal naar eigen inzicht kan leggen zonder dat er met de geometri van de fabrikant rekening gehouden moet worden. Het is wel meer werk, vele korte stukjes moeten uit de flexrail passend gezaagd worden.
Succes,
Gérard Drost
-
Hier gebruik ik de Flm modell rails,dus zonder bedding.
Werkt voor mij prima en is goedkoop te verkrijgen zeker via beurzen en via o.a MP.
Ver der is het zoals al is vermeld,niet te definieren wat de "beste" rails is,dat hangt af van smaak.En dus kan je idd nog wel effe wachten op nog meer dan 6000+ reacties waarbij iedereen zijn voorkeur heeft ;D
-
Hier gebruik ik de Flm modell rails,dus zonder bedding.
Als dat nog de oude uitvoering is met messing spoorstaven, dan zou ik dat afraden. Dat spul corrodeert sneller dan de huidige rails van nieuwzilver.
-
Hoi, ik stond ook voor dit dilemma ??? ??? ??? Net begonnen en helemaal bleu, uhh nog steeds op dit gebied ;D ;D
Ik heb ook hier gevraagt naar de moeglijkheden en 1000 antwoorden ;D
Wou voor Peco gaan, maar het is toch de modelrails van Fleischmann geworden. Zoals Floris (Tijgernootje) zegt, zat te krijgen en voor fijne prijzen. Ga wel bij de mensen thuis kijken en kijk wat je koopt.
Heb nu een grote goede partij voor weinig (y) (y). Als ik O.a. Ruud K met zijn baan zie, dan denk ik waarom niet als dat werkt. Maar goed, dat is mijn mening.
Succes bij het zoeken naar de juiste rails.
Groet, Patrick
-
Neem Tillig Elite. Geen draaipunt(en) in beweegbare railstaven van wissels. Conform de werkelijkheid.
-
Ik zou voor Tillig elite gleis gaan
Heb deze ook in mijn baan verwerkt en zeer tevreden.
Cor
-
Leuke vraag!
Moet je keus combineerbaar zijn met je bestaande rails?
Welke railcode ga je voor? 100, 90, lager?
Wat wil je per meter uitgeven?
Vind je de rails zelf het kernvraagstuk of de wissels en kruisingen?
-
Hallo;
Ik heb RocoLine zonder bedding genomen dat was een mooie rail, ik ben er echter achter gekomen dat 2,1 mm. voor veel van mijn ouder materieel deels wel 20 jaar oud te laag was en ratelen het gevolg.
Uiteindelijk heb ik definitief gekozen voor een combinatie van de oude Roco 2,5 mm. nikkelzilverrails met 2,5 mm. Piko rail, daar waar het geen kwaad kan gebruik ik het resterende RocoLine materiaal.
Groet Dieter
-
Ik ben via Tillig ( prijzig ) naar Piko A-Gleis ( beperkte geometrie in mijn ogen ) tot uiteindelijk nu roco line 2.1 gegaan. Voor mij de beste keuze.
-
Welke rails bevelen jullie aan, ivm rijkwaliteit?
K rail ??? ;D
-
Ouwe Triang rails, code 695 denk ik en echte pantsergevechtsrails...
-
Dan hebben we nu nog precies 6908 reacties te gaan! ;D
In dit kader: op dit moment werk ik met Roco, Piko en Peco door elkaar. Alles wel code 100.
Piko heeft wel een fijnere kop, oogt fraai. Roco is uit de tijd dat Roco nog roco was, uit Oostenrijk, waar je met shillingen betaalde. De Peco is onlangs gekocht, nog geen rijervaringen mee.
Groet,
Michel
-
....ik ben er echter achter gekomen dat 2,1 mm. voor veel van mijn ouder materieel deels wel 20 jaar oud te laag was en ratelen het gevolg.
Kun je eens concrete voorbeelden geven van dat materieel? Dus merk, type loc, rijtuig, wagen. Ik kan me niet voorstellen dat materieel van 20 jaar oud nog te hoge flenzen heeft, dat kan gewoon niet waar zijn.
-
Het probleem van het ratelen herken ik wel, maar het is wel veelal met materieel dat inderdaad ouder is. Ik rij dan ook nog altijd "gewoon" code 100, in het verleden wel geexperimenteerd maar toen geratel gekregen.
Groet,
Richard
-
.....maar het is wel veelal met materieel dat inderdaad ouder is.
En daar zou ik nou graag eens voorbeelden van willen zien. De kreet "ouder materieel" zegt me niks, ik wil gewoon weten over welk materieel het dan gaat.
Er heerst algemeen de gedachte dat je geen code 75 of code 83 moet gebruiken, omdat "sommig materieel" daarover zou ratelen. Tegen die gedachte verzet ik me al jaren, want in mijn ogen is het onzin. Voor materieel dat ouder is dan 40 jaar kan ik het me nog voorstellen, maar jonger dan 40 jaar niet.
Vandaar mijn oproep: kom nou eens met concrete voorbeelden.
-
Het laatste model dat ik heb gehad dat niet met Rocoline overweg kon was de Hamo 1139 en die dateert uit 1980. De Hamo motorpost die een paar jaar later verscheen, had al genormeerde wielen. Fleischmann was al eerder omgegaan en Roco heeft nooit anders geproduceerd. Mogelijk dat Lima rond die tijd nog wat pizzasnijders heeft toegepast, de eerste Koplopers staat me zo bij, maar dat hield 30 jaar geleden ook wel op. Het schijnt dat het spul dat intertijd in Oost-Europa werd gemaakt nog weleens hoge flenzen wil hebben, dat is in ieder geval de verklaring die Piko geeft voor de 2,5 mm railstaven, maar hé, de muur is ook alweer 24 jaar geleden gevallen.
Iets anders is dat de eerste Rocoline flexrail en beetje hoge railspijkers had en dat wilde weleens problemen geven, zelfs met genormeerde flenzen. Maar ook dat is al weer heel lang geleden veranderd.
Ik vind het ook niet echt een argument meer, tenzij je van nostalgisch materieel houdt. Daarvoor heb ik een rondje k-rail liggen.
-
Anders toch gewoon een kwestie van wieltjes vervangen ???
-
Het laatste model dat ik heb gehad dat niet met Rocoline overweg kon was de Hamo 1139 en die dateert uit 1980.
Inderdaad, Hamo is een berucht voorbeeld. Daar zitten vaak gewoon Märklin wielen onder. Veel Hamo modellen ontstonden door ombouw van een oorspronkelijk Märklin model. Aan één kant de wielen er af, asgat opboren, plastic bus erin en terug op de as. Aan de te hoge flenzen deden ze niets, en ook de B-maat werd weer op 14 mm teruggezet. Een duidelijk gevalletje knoeiwerk van de firma die de ombouw pleegde.
-
Maar in dit geval was het volgens mij gewoon Märklin zelf.
-
De enige met flens op de biels rijdende goederenwagons bij mij zijn 3-rail van M* zelf uit 1960-1970, ze hobbelden zelfs al op de oude rocoline van 1980.
Al het andere spul, van alle fabrikanten, hobbelt niet.
-
Märklin flenzen zijn 1,35 mm hoog. En dat is volgens de NEM te hoog voor 2-rail bedrijf.
-
de Weinert Mein Gleis is heel mooi.
Ook boterzacht om te flexen en buigen.
Is niet voor-gebruind, dat zul je zelf moeten doen.
En heeft ook geen standaard rechte en gebogen stukken.
-
Hoi Klaas;
Hamo 1100
Fleischmann 1200
Lima 1300 standaard
Lima 1300 vernieuwd
Lima Hondenkop 4
Lima Mat46
Fleischmann Br..., ja die NS-nepper
Fleischmann Br.01...
Een oeroude Trix stomer [heel oud beestje maar loopt nog steeds]
Diverse Fleischmann goederenwagons en Lima NS-rijtuigen
De wagentjes en rijtuigen niet zo'n probleem ... andere asjes eronder en gaan met de banaan, maar die locs en treinstellen ?
Daarom weg van de minste weerstand en oude Roco [ja ... de echte van die Schillingen ;D] met Piko gecombineerd en mijn RocoLine doe ik niet weg [is echt niet slecht hoor ... maar wissels willen wel eens gammele solderingen in de wisseltongen hebben] heb ik in een afzonderlijk deel van de baan voorzien waar het hoge flenzen materiaal niet hoeft te komen.
Groet Dieter
-
Maar het spul is dan aanzienlijk ouder dan 20 jaar en daar ging het Klaas om.
-
Hoi;
Lima 1300 standaard
Lima 1300 vernieuwd
Lima Hondenkop 4 [zou ik nooit wegdoen, heeft spec betekenis]
Lima Mat46
Fleischmann Br..., ja die NS-nepper
Fleischmann Br.01...
Toch echt in de eerste helft van de jaren 90 aangeschaft, lagen toen gewoon in de winkel, het ontwerp is wellicht ouder maar ik heb ze tóch pas tussen de 15 en de 20 jaar [toen nieuw] !
De 1100 van Hamo, de 1200 van Fleischmann en die Trix oldie waren toen i.d.d. tweedehands !
Groet Dieter
P.S.
Het spul verkopen brengt niks op dus is aanpassen van de rails een betere optie, de rest van mijn materiaal is i.d.d. een stuk nieuwer.
-
Ik heb ook nog wat Lima spul van twintig jaar terug - Hondekop- en mat '46 onderstellen en de gemoderniseerde 1300 - maar die hebben geen problemen met Rocoline. Eerdere uitgaven van diezelfde modellen wel, maar dan praat je echt over nog langer geleden. Lima is alweer bijna tien jaar failliet.
-
Hallo;
Wanneer die dingen gemaakt zijn kan ik echt niet zeggen, ik weet alleen wanneer ik ze gekocht heb en ik was er toendertijd erg blij mee ... ik denk er zelfs over ze digitaal te maken !
Mij is verteld "koop dan liever nieuwe, dat gaat je tóch een Euro of 60-80 per stuk kosten om ze bij deze tijd te krijgen". Maar goed ... voor de verkoop krijg ik niet veel en dus is opwaarderen een betere optie dunkt me ...
Ik had ook al aan andere wielen gedacht maar ... ? voor wagentjes ja maar voor locs ??
Dat neemt niet weg dat ik RocoLine geen slechte optie vindt maar met Piko kan hij zich ook geen buil vallen en werkelijk alles rijdt dan.
Groet Dieter
-
Heb ook nog eens wat materieel getest op de volgende lage railsoorten:
Peco code 75 heeft een flensruimte van 1,346 mm volgens hun eigen catalogus. Ik meet met de schuifmaat 1,3 mm.
RocoLine heeft een flensruimte van 1,4 mm (gemeten).
Getest materieel:
Lima 1200, dateert van rond 1980. Gemeten flenshoogte 1,2 mm, ratelt niet
Lima 1300, idem
Lima mat.'46, dateert uit de jaren '90. Gemeten flenshoogte op de motorbak 1,2mm. Op de motorloze bak zelfs maar 1,0 mm. Ratelt niet.
Een hele batterij plan E's van Lima, nog met plastic wielen, dateren uit de jaren '60. Duidelijke ratelaars.
Een goederenwagentje van Lima, idem.
Daarentegen ook een wagentje van Fleischmann met plastic wielen, leeftijd onbekend. Flenzen voldoen keurig aan de norm, ratelt niet.
Enkele Jouef wagentjes, leeftijd onbekend, maar waarschijnlijk ook uit de sixties, duidelijk te hoge flenzen.
Concluderend: wat de Lima 1200, 1300 en mat. '46 betreft zijn mijn ervaringen dus gunstiger dan die van Dieter.
En ik heb ook nog wat ratelaars in mijn collectie, maar die stammen met zekerheid of waarschijnlijkheid uit de zestiger jaren. Zijn allemaal krijgertjes waar ik nog eens andere assen in moet zetten als ik me ga vervelen. 8)
-
Inderdaad Klaas, het is echt een jaar of dertig geleden dat Lima nog materieel met hoge flenzen fabriceerde. Daaronder vallen dan de eerste lichting mat '46 en Koploper van begin jaren tachtig en zeker de Hondekoppen die al uit de jaren zeventig dateren. Het is natuurlijk mogelijk dat die nog een tijd uit winkelvoorraad waren aan te schaffen. Maar de meeste exemplaren die je nu tweedehands kunt aanschaffen hebben geen moeite met Rocoline. Het wisselen van de wielen is bij die treinstellen overigens eenvoudig, maar dat is wel erg off topic.
Ik heb het idee dat het verhaal telkens wordt herhaald en daarbij gemakkelijk wordt overdreven. Ik vind het echt niet nodig om de keuze van railsysteem nog hierdoor te laten bepalen.
-
Hallo;
Henk heeft in zoverre gelijk dat het geluid bij de meeste locs/rijtuigen door mij niet echt als storend werd ervaren. Het is echter een teken dat de wielen de kleinijzers raken, dat slijt denk ik, ik weet niet wat de gevolgen hiervan op termijn zijn voor de rails [doorslijten kleinijzers ?], daarom liever het zekere voor het onzekere.
Peco heeft trouwens ook mooi spul maar de keuze is wat beperkter dacht ik, ik heb het overwogen maar eerlijk is eerlijk ... niet aangedurfd.
Groet Dieter