BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: hepost op 10 October 2013, 20:51:27
-
Hallo,
Na lange tijd (10-15 jaar) weer begonnen met de hobby. Nou ja, mijn vader is weer begonnen en ik help hem. We gebruiken Fleischmann model rails. Het doel is een analoge modelbaan die leuk is om naar te kijken. Realisme en veel rangeerwerk staan niet voorop. De basis van dit plan bestaat uit 2 ovalen, een stoomemplacement, een stadje (op de klimspiraal) met een station, een haventje en wat kleine industrie (houtzagerij). Dit alles ligt in een heuvelachtig of bergachtig landschap aan een rivier(arm). Hoogteverschil is 12-15cm.
Het plan is te beginnen met het stoomemplacement en van daaruit verder te bouwen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/arie08_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/arie08_1.png)
Wat vinden jullie van het ontwerp en zien jullie nog verbeterpunten?
Met vriendelijke groet,
Hendrik
-
Het stoomemplacement en het haventje
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/snapshot1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/snapshot1.png)
-
Hendrik: welkom,
Leuk plan, niet overladen. Er zijn er genoeg die op zo'n ruimte helemaal los gaan...
heb je je voor het BW (aka stoom emplacement) op wat voorbeelden gebaseerd?
fred
-
Bedankt Fred! Het BW heb ik gebaseerd op het boek praktisch handboek modeltreinen. Ik heb het alleen wat minder uitgebreid gemaakt dan wat er daar aan voorbeelden in stond.
-
Ziet er leuk uit.
Kun je miss ook uitleggen wat waar komt te staan op je stoomsporen qua verzorgings dingen ?
Verder nog 2 tips/suggesties:
1) maak dat tunneltje dat het dichtst tegen het open midden deel ligt in die boog,wat langer dan deze nu is.
Als je een lange trein hebt rijden komt t nogal raar(speelgoedachtig) over als de loc uit de tunnel komt en de trein nog niet in de tunnel zit ;)
2) Ik zou als ik jullie was het begin en eind van je schaduwstation dubbelsporig uitvoeren ipv het het nu stukje enkel spoor aan begin en eind,ofwel die rare knikjes dr uit halen.
Owjah Welkom trouwens ;D
-
Dankjewel Floris voor de opmerkingen! De wissels in het schaduwstation heb ik vervangen door 2 engelse wissels. De korte tunnel laat ik waarschijnlijk helemaal weg. De inrichting van het bw ga ik nog intekenen, er is wel over nagedacht. Het programma scram is daar niet zo geschikt voor.
Het frame voor de baan is bijna af. Misschien ga ik een bouwverslag van de baan maken, het zal wel een meerjarenplan worden. Eerst de oude rails reinigen, wissels testen en kijken of er nog beweging in de oude locs te krijgen is :).
-
Een bouw verslag maken is leuk,zeker als je t hier dan ook deelt ;D
(je krijgt een mooi soort dagboek van begin tot "eind" van zo'n project,altijd leuk om terug te kijken ;) (y) )
Verder zien we wel wanneer er weer iets nieuws verschijnt,owjaj de meeste gaat een baanbouw niet vlot en duurt dus effe,daar zal je geen uitzondering op vormen denk ik :D
-
t haventje is wat onhandig aangesloten op het hoofdspoor.
Je komt aan met je goederensliert en moet: of achteruit rijden of je sluit je lok op .
-
Je zou het havenspoor vrij makkelijk kunnen verbeteren: je hebt al een tweede spoor. Als je aan het eind een wissel toevoegd waar ze weer bij elkaar komen en een stukje extra spoor waar een lok ruim op past kun je hem om laten lopen.
-
Ja eigenlijk een gaaf plan, ruimte zat!
Persoonlijk zou ik het ontwerp wat 'organischer' maken, met ruime bochten en waar zichtbaar nooit evenwijdig aan de tafelrand, omdat de scenery dan 'realistischer' wordt.
Ook dacht ik aan een extra paar wissels bij het loc-station, waardoor de lijn die vanuit het station via de houtzagerij loopt, ontsloten wordt naar de hoofdbaan, zij het in tegengestelde richting... moet je ook maar willen natuurlijk... maar is op een enkel baans spoor mijnsinziens ook 'realistischer'.
-
Bedankt voor julllie ideeën!
Ik heb het e.e.a. aangepast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/arie09_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/arie09_1.png)
perspektiefje ter verduidelijking...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/snapshot_2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/snapshot_2.png)
Ook dacht ik aan een extra paar wissels bij het loc-station, waardoor de lijn die vanuit het station via de houtzagerij loopt, ontsloten wordt naar de hoofdbaan, zij het in tegengestelde richting...
@Wico: Ik begrijp niet goed hoe je dit voor je ziet. Kan je dit verduidelijken? Je kan nu toch via het station toch al op de hoofdbaan komen?
-
@hepost
Met het rode pijlte aangegeven rijrichting. Misschien heb ik een wissel over het hoofd gezien, maar in de rode cirkel de door mij voorgestelde wissels:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/arie09_1_voorstel.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/arie09_1_voorstel.png)
Dat lange rechte spoor heb je verbogen... ;-) BETER!
-
Het plan aangepast n.a.v. voorstel van Wico.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/arie09_2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/arie09_2.png)
Volgens mij is dit plan wel af. Misschien dat er in de loop van tijd nog andere ideeën komen. Alleen nog de vraag wat te doen met de scenery.
-
Regel 1 , een plan is nooit af ;)
Kijk nog es even naar de afwikkeling van Stoomloks in je depot.
Gebruikelijk is dat als een lok terugkomt van zijn dienst hij/zij de slakken kuil passeert, water al inneemt en nwe kolen/ olie krijgt. Vervolgens naar de lokloods rijdt voor de nacht en alvast met de kop vooruit gestald wordt. De volgende ochtend nog wat water erbij en de baan op. In dit plan begint die rit met verkeerd spoor rijden
-
Regel 2: Op een gegeven moment wordt het tijd om knopen door te hakken. :)
Hier mijn idee over de inrichting van het bw. Vanuit het station worden de locs van het hoofdspoor geleid naar het spoor naar het bw. Vanuit het bw kom je weer op de hoofdbaan uit. Waar maak ik de fout met het verkeerd spoor rijden?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/arie09a.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/arie09a.png)
-
Doorgaans bevindt de Waterkraan zich altijd in de nabijheid van de slakkenkuil. ( blusmogelijkheid)
Je zou dus over een van de 3 vlak naast elkaar liggende sporen naar de hoofdbaan toegaan, ik neem even aan dat de twee sporen rechts vlak voor de tunnelingang op dezelfde hoogte liggen en daar ga je dus verkeerd spoor op.
Deze pagina geeft een goed beeld van de afwikkelingsvolgorde op een BW.
http://de.wikipedia.org/wiki/Bahnbetriebswerk_(Dampflokomotiven)
-
Bij de slakkenkuil bevinden zich 2 waterkranen (model van Faller, niet aangegeven op de tekening). Ik ga van de bovenste baan bij de tunnel richting de slakkenkuil/water, daarna naar de kolen, vervolgens inspectiekuil en zand. Daarna over de draaischijf in de loods. Vanuit de loods via de draaischijf naar waterkraan om extra water in te nemen en vervolgens naar het onderste spoor (hoofdspoor) bij de tunnel.
Bedankt voor de link, ik zal eens goed bestuderen wat ik nou dan toch verkeerd doe en dan evt. aanpassen.
ps. de link werkt niet :-[
-
Miss werkt dit overzichts resultaat wel,dan heb je linkjes zat om is te bekijken ;)
http://de.wikipedia.org/wiki/Spezial:Suche/Bahnbetriebswerk_(Dampflokomotiven (http://de.wikipedia.org/wiki/Spezial:Suche/Bahnbetriebswerk_(Dampflokomotiven)
Verder zou ik je willen helpen me de volgende tip:
Die 2 wissels onderin je laatste plaatje hier aan de lnkerzijde,dienen gelof ik nergens voor.
Dus ik denk dat die wel wegkunnen.
Anders staat er (nu nog wel) straks een loc water te laden en vervolgens raast er evt per ongeluk een trein recht in.
Dat spoor behoort nu nog tot het Bw/lokvoorziening en heeft dus nooit een aansluiting op het hoofdnet als dat spookrijden betreft,en in dit geval vanuit je Bw gezien zou dit nu wel het geval zijn.
Ik laat me door grotere experts echter graag corrigeren als wat ik nu zeg niet geheel klopt ;)
Verder,maar dat is mijn persoonlijke mening,staat je Bw wel erg ver verwijderd van het stations emplacement(het grote),dat was ook iets wat volgens mij niet veel voorkwam/of nooit.
Dat houd altijd in dat je losse locs een eind moeten reizen om vervolgens aan een trein te hangen,en dat was beide niet wenselijk geloof ik vroegah ::)
Al telt ook hier voor:Ik laat me door grotere experts echter graag corrigeren als wat ik nu zeg niet geheel klopt ;D
En miss vind je dit ook allemaal geheel niet erg/kan t niet anders,das natuurlijk ook een motivatie/reden om t zo te houden :P
-
idd de loks verzorging is doorgaans dichter bij het station dan nu gepland.
Tov van het station is het lokdepot ook behoorlijk groot. Je beeld een enkelsporige lijn uit en een station met 1 passeerspoor en 1 wachtspoor. Dergelijke stations hebben echt geen grote draaischijf in de buurt maar veelal een kleien handbediende schijf. Ook de loks zijn op dit soort lijnen niet al te groot.
-
Ik ben het met Tijgernootje eens: die extra wissels die ik erin voorstelde een paar reacties terug, betekent dat dat spoor nu niet meer in verbinding kan staan met de draaischijf.
Misschien iets eerder in het traject deze overgang maken? Ruimte zat.
Waarom bouw je geen groot station rechts in je plan, om de hoek bij het BW?
Bergen met regionaal stationnetje bovenin, stad op de rechter onderhoek, vlak voor het BW onderin.
-
Hoi Hendrik,
Ik ben ook even bezig geweest met dit plan. Ik gooi het wel drastisch om. Oeps.
Ik ben het wel eens met commentaar dat het Bw te ver van het Bhf af ligt.
Dus hier mijn versie. Het moet nog wel even in een railontwerpproggie exact getekend worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/alternarie.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/alternarie.png)
Het depot heb ik verplaatst tussen de twee sporen rechts van het station (donkerblauw). De onderste lijn is meer naar beneden "getrokken" om daar dus ruimte voor te maken. (rood)
De bovenste lijn (groen) gaat met een bocht om het Bw en sluit weer aan op de oorspronkelijke lijn naar waar je het Bw oorspronkelijk plande. Op de plaats van het "oude" Bw. heb ik een klein rangeerterrein bedacht om de industrie/haven die ik nu in dit gebied bedacht heb te bedienen. (oranje)
Voor de gein zou misschien een Autobahn hier ook leuk staan. (donkergrijs)
De sporen naar de haven lopen onder de hoofdbaan door. De lok vanaf het rangeerterrein achterop laten lopen naar de haven.
De bruine lijn is de lijn naar de houtzagerij.
-
Voor ik commentaar ga leveren aan de hand van deze vlug gemaakte tekening wacht ik even af hoe dit eruit gaat zien qua aansluitingen als het via een ontwerp programma is gemaakt tot plaatje ;)
Dan is e.e.a. duidelijker ;D
Het idee opzich zoals het nu is "te zien ",is volgens mij wel een eind beter zeker voor wat het Bw betreft :D
Afijn als het is uitgetekend en hier geplaatst ,dan roep ik wel weer wat :P
-
Hallo Hendrik,
Misschien is het een optie om dit exemplaar van Eisenbahn Journal te kopen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/blad_002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/blad_002.jpg)
Het staat vol met tips om een natuurgetrouw BW te maken ;) ;D
Grtz, Henk
-
Natuurgetrouwe weergave van de werkelijkheid is niet onze doelstelling. We gaan met vanalles aan materieel op de baan rijden.
Ik heb een eerder baanplan wat aangepast met de tips van jullie. Hier de eerste opzet:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/arie12.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/arie12.png)
De grote draaischijf hebben we al dus die gaan we ook gebruiken, alle treinen passen er op :). Daardoor wordt de ruimte wel beperkt om er sporen omheen te laten lopen, vandaar dat ik de draaischijf op het bredere gedeelte heb geplaatst. Het schaduwstation is aan de voorkant geplaatst waardoor die makkelijker toegankelijk is, wel handig voor mijn pa, hij is niet zo lenig meer.
Er is nog wat te weinig ruimte voor de bekolingsinstallatie e.d., de sporen mogen wat langer. Het sporenplan vind ik nog niet zo spannend, nog een hoofdspoor erbij misschien?
-
Het bovenste blauwe spoortje zou ik weg laten,want dit lijkt geen functie te hebben in het loc verzorgings proces.
Dan kun je gelijk dat wissel wat daar rechts aan vast zit weglaten en het daarop volgende wissel(aangesloten op het doorgaand spoor) gebruiken om het 2e blauwe spoor van boven gezien aan te sluiten op het spoortje eronder.
Daarmee heb je dan maar 1 aansluiting op het doorgaande spoor,wat iets realistischer oogt.
Mocht je nog wat ruimte hebben dan zou ik 1st het geheel incl draaischijf nog iets verder naar links schuiven,daarmee win je wat rail lengte om te gebruiken tussen dat aansluitings spoor op doorgaande spoor en je Bw.
(ofwel meer lengte tussen dat wissel en je aansluitende verzogins spoor,dan kan een loc evt daarop wachten tot deze het vrije spoor op mag rijden)
Wat is trouwens dat witte spoortje wat de tunnel in duikt en rond je Bw ligt ?
Een spoor ri schaduw station ?
Verder ziet je plan er volgens mij goed uit zo (y)
-
Iets aangepast...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/snapshot_4.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/snapshot_4.png)
-
Mooie baan! Niet echt wat aan toe te voegen.. Ben benieuwd naar de bouwverslagen ;)
-
Ook mijn bescheiden mening,zegt anders niks dan voorgaande comment.
-
Ik heb een nieuw topic geopend over de bouw van deze baan http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54975.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54975.0.html)