BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: phdirk op 08 October 2013, 21:01:34
-
Hi All,
Als ik de verhalen over de bouw van modelbanen lees, raak ik altijd onder de indruk als wordt verteld dat de bouwer avonden bezig is geweest met het krassen van klinkers in aangelegde wegen of stenen in gebouwde muren.
Bij een reconstructie van een straat bij mij in de buurt heb ik ontdekt dat deze techniek ook in het grootbedrijf wordt toegepast.
Eerst wordt een asfaltlaag aangelegd en daar worden klinkers in gestempeld of gefreesd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Asfalt_met_ingekerfde_klinkers_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Asfalt_met_ingekerfde_klinkers_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ingekerfde_stenen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ingekerfde_stenen.jpg)
Tot slot een lik rode verf erover en klaar is het fietspad, waarop ook auto's mogen rijden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ingekerfde_stenen_gereed.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ingekerfde_stenen_gereed.jpg)
-
Wonderlijk - veel in het leven is nep ;) Ik zou de stempelmachine wel eens willen zien.
Ik zag van de zomer iets dergelijks: boom in een perkje, met los grind eromheen dacht ik - maar nee.
Ze hadden er verdunde houtlijm met een druppel afwasmiddel overheen gegoten; precies zoals ik met ballast doe in de modelbouw...
Keihard en hufterproof!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ballast_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ballast_7.jpg)
Guillaume
-
Dat wel, maar staat die boom er nog een beetje florisant bij?
Lijkt me dat die toch weinig water krijgt met zo'n afgedichte laag erom heen...
mvg,
Gert
-
Daar heb ik als modelbouwer niet op gelet. Hadden ze 'm maar van staaldraad, zeeschuim en silflor moeten maken... :D
-
Hallo Guillaume,
Ook een bijzonder verhaal van het "ballasten" van de boom. Ik ben overigens ook wel naar de stempel of frees die ze gebruiken. Ik zal eens in de gaten houden of ik ze nog ergens tegenkom en zal dan wat foto's maken. Op de gefotografeerde weg zal dat wel niet meer aan de orde zijn, want die is klaar.
-
Eerst wordt een asfaltlaag aangelegd en daar worden klinkers in gestempeld of gefreesd:
Het effect is nog simpeler dan stempelen of frezen.
Als het asfalt nog warm is wordt er een speciaal soort 'net' met het steenmotief overheen gelegd. Daarna rijdt de wals eroverheen en voila... Uiteraard zal er wel een of ander losmiddel aan te pas komen, want ik denk dat je in het echt het 'net' anders moeilijk loskrijgt van het asfalt.
Een jaar of 5 geleden moest het asfalt hier aan de overkant ook plaatsmaken voor deze nepklinkers.
-
Dit is in Alkmaar ook gedaan op een plek waar historisch gezien men klinkers wilde hebben ,maar geluidstechnisch liever asfalt (voor kenners :de bierkade).
Zo heb je van beide het beste. En als je het niet weet, dan denk je dat je over klinkers rijdt i.p.v. stiller asfalt.
Ronald
-
Zo (http://www.kws.nl/nl/producten/detail/streetprint-voor-het-aanbrengen-van-patronen-in-asfalt) doet KWS het.
En nog meer informatie. (http://www.streetprint.nl/)
-
en zo simpel is het http://www.youtube.com/watch?v=wKgAzY0k_Cg (http://www.youtube.com/watch?v=wKgAzY0k_Cg)
-
Kan iemand mij vertellen wat het nut zou kunnen zijn om steentjesmotief in asfalt aan te brengen?
Want ik zie dat niet. Asfalt is voor fietsers lekker glad, steentjes minder. Er blijft vuil in achter, voor afwatering helpt het geen biet. Kortom, waarom zou je dit extra werk doen?
-
Het lijkt mooier, tegenwoordig is functioneel niet goed genoeg meer (ook 1 van de redenen dat alles bij de overheid zo duur moet zijn).
mvg Harry
-
In Frankrijk wordt al sinds de laatste opstanden op trottoirs een tegelmotief in de natte cement geperst of gesneden. Heeft (ook) te maken met beoogd gebrek aan munitie bij de opstandelingen.
-
Er zijn bijvoorbeeld situaties waarin behoud van een historische aanblik het gebruik van klinkers vereist, terwijl geluidsnormen het gebruik van stiller asfalt noodzakelijk maken. Dan is dit een compromis.
-
Het staat me bij dat dit soort wegen ook worden aangelegd omwille van de snelheid. Automobilisten hebben de neiging langzamer te rijden op klinkerwegen.
Etienne
-
Hi All,
Bedankt voor alle info. Bij de weg waarover ik heb geschreven is het aanbrengen als nabewerking gebeurd. Het asfalt lag er al een paar dagen en toen is één deel van de straat gedaan en na het weekend is het afgemaakt. Ik vermoed dat het hier gebruikt is om het deel voor de automobilist te markeren. Tot de reconstructie was de weg bedoeld voor het autoverkeer en werden de fietsers langs de parallelweg geleid. Nu is het omgebouwde stuk weg omgevormd naar een fietspad met medegebruik voor auto's. De weg is versmald en het middenstuk is nu bedekt met rood split. Dat is nu het fietspad. Daarnaast liggen de smalle strookjes nepklinkers, zodat fietsers en auto's elkaar niet in de weg hoeven te zitten. Fietsers mogen de weg in beide richtingen gebruiken, voor auto's is het éénrichtingsverkeer geworden. Daarbij maken natuurlijk klinkers wat meer geluid, zodat de auto's mogelijk niet zo snel rijden.
-
In Frankrijk wordt al sinds de laatste opstanden op trottoirs een tegelmotief in de natte cement geperst of gesneden. Heeft (ook) te maken met beoogd gebrek aan munitie bij de opstandelingen.
In Bangkok zag ik dit in de jaren tachtig al gebeuren. Niet met machines, maar simpel handwerk met troffel en voegspijker.
Ronald
-
Niet alleen voor het geluid wordt asfalt gekozen, ook voor de kosten en duurzaamheid. Zeker als het veel m2 is, is asfalt snel goedkoper in zowel aanleg als onderhoud.
Het een en ander wordt ook veel toegepast bij beton. Zonder motief worden het anders vreselijk lelijke steriele vlaktes.
Grtz,
Niels