BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Roeltje! op 20 September 2013, 22:36:54

Titel: Rivarossi Challenger, motor vervangen
Bericht door: Roeltje! op 20 September 2013, 22:36:54
Hallo allemaal,

In mijn Rivarossi Challenger trof ik vanavond, in plaats van de standaard rondmotor, dit torretje aan.
Weet iemand welk merk en type dit is? Motor is voorzien van een doorlopende as, met aan één kant een vliegwiel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Mehano_Rivarossi_004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Mehano_Rivarossi_004.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Mehano_Rivarossi_002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Mehano_Rivarossi_002.jpg)

Alvast bedankt.

Groet, Roelof
Titel: Re: Welk merk motor is dit?
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 September 2013, 23:46:10
Ik heb het idee dat er binnenin dat vierkante blok een ronde motor zit. Lijkt me een Faulhaber-achtig ding.
Maar dat weet je pas zeker als je hem uitgepakt hebt. Gaat het vliegwiel er makkelijk af? Daar zit kennelijk het aansluitschild achter en bij Faulhaber staat daarop het typenummer.
Titel: Re: Welk merk motor is dit?
Bericht door: Jeff op 20 September 2013, 23:56:09
Denk ook dat het een Faulhaber is.
Heb hier motortjes liggen met een zelfde gatenpatroon in het motorschild zoals
op de foto,s.
Ook hebben ze de korte afstand tussen motor en vliegwiel.

Het blok waar de motor ingeklemd of gelijmd zit vergemakelijkt de montage.
Titel: Re: Welk merk motor is dit?
Bericht door: Roeltje! op 21 September 2013, 00:29:13
Heren, bedankt voor deze informatie (y)
Ga even bij Faulhaber neuzen, kijken of ik het type kan vinden.
Ben nu natuurlijk vergeten hoe de firma heet die de kant en klare Faulhaber aandrijvingen levert :-\

Groet, Roelof

Edit. Dat is natuurlijk Sb-modellbau.
Titel: Re: Welk merk motor is dit?
Bericht door: Floris Dilz op 21 September 2013, 15:11:55
rijdt dat ding enigszins zo? t motortje lijkt me wat krap in zo'n loc...
Titel: Re: Welk merk motor is dit?
Bericht door: Pauldg op 21 September 2013, 15:24:46
En om zo'n motorblok nu met caramel vast te zetten.... ;D
Titel: Re: Welk merk motor is dit?
Bericht door: Roeltje! op 21 September 2013, 15:38:54
@Floris,
Ik kom eigenlijk tot dezelfde conclusie. Gisteravond heb ik een draaistel losgekoppeld. Toen liep het wel aardig.
Mocht je nog tips hebben, of ben je geïnteresseerd in hoe het hele spul in beweging wordt gezet, hoor ik het graag. In dat geval plaats ik hier nog een paar foto's van de loc.
Nog even op Sb-modellbau gezocht naar het type Faulhaber, nog niks kunnen vinden.

Groet, Roelof
Titel: Re: Welk merk motor is dit?
Bericht door: Roeltje! op 21 September 2013, 15:46:10
Hallo paul,

Ja, das ook zoiets ;D
De vorige eigenaar wist ook van niets. Hij heeft de loc jaren geleden gekocht en na een paar jaar in de vitrine gezet. De loc was dus nooit open geweest..
Via een forumgenoot ben ik aan een stel Canon motoren gekomen, misschien loopt dat beter ;D

Groet, Roelof
Titel: Re: Welk merk motor is dit?
Bericht door: Silvolde op 21 September 2013, 16:08:21
Roelof, geef even de maatvoering van het messing blok c.q. de diameter en lengte van het motorhuis. Zo op het oog lijkt het mij een oude versie van een 20, 22 of 32 serie. 

Is bij dit model hetzelfde aandrijfconcept als bij de BR 96 toegepast? (eerst het voorste draaistel aandrijven en dan gekoppeld naar het achterste?

Groet, Rob
Titel: Re: Welk merk motor is dit?
Bericht door: Roeltje! op 21 September 2013, 16:18:17
Even geduld allemaal, foto's en maten komen eraan ;D

Groet, Roelof
Titel: Re: Welk merk motor is dit?
Bericht door: ex44 op 21 September 2013, 16:23:44
HIER (http://www.sb-modellbau.com/index.php?cPath=67_209) vind je wat afmetingen van een aantal  Faulhabertypes
Titel: Re: Welk merk motor is dit?
Bericht door: Roeltje! op 21 September 2013, 18:02:30
Zo, hier zijn we weer :D

@Jan, bedankt voor het lijstje, gisteravond zelf ook al gevonden maar leuk dat je meedenkt (y)

@Rob. Diameter 17mm. Lengte motorhuis 23,5mm. Lengte is exclusief as en vliegwiel.

Met het overzicht van Jan kom ik dan op de FH 1624 L012S 40.

Voor Floris, foto van de aandrijflijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rivarossi_Challenger_003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rivarossi_Challenger_003.jpg)

Groet, Roelof
Titel: Re: Welk merk motor is dit?
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 September 2013, 18:16:54
@Rob. Diameter 17mm. Lengte motorhuis 23,5mm. Lengte is exclusief as en vliegwiel.

Met het overzicht van Jan kom ik dan op de FH 1624 L012S 40.
Hier klopt iets niet. Het nummer 1624 betekent: diameter 16, lengte 24.
Titel: Re: Welk merk motor is dit?
Bericht door: Roeltje! op 21 September 2013, 18:48:20
@Klaas, er is inderdaad een foutje ingeslopen :-\
De diameter is lastig te meten omdat de motor in het messing huis zit. Daarom heb ik de diameter van het vliegwiel genomen, die was ongeveer 16, 5mm. Daarna heb ik de enige lengtemaat gepakt die in de buurt kwam.
Op het tweede blad staat echter een motor van 17×24. Toch maar even beter meten dus...

Groet, Roelof
Titel: Re: Welk merk motor is dit?
Bericht door: Roeltje! op 21 September 2013, 20:40:50
Hallo allemaal,

Nog even goed nagemeten. Motor diameter is 16mm.
Ondanks mijn foute metingen dus wel het goede type gekozen.

Volgende stap, demonteren.

Groet, Roelof
Titel: Re: Welk merk motor is dit?
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 September 2013, 22:01:25
Waarom wil je de zaak eigenlijk demonteren? Loopt het niet lekker?
Titel: Re: Welk merk motor is dit?
Bericht door: Roeltje! op 21 September 2013, 22:16:35
@klaas,

Het mechaniek van deze loc loopt nogal zwaar. Als ik het motortype goed heb, draait deze motor met vrij veel toeren. Het aanloopkoppel is daardoor te laag, alleen met de trafo op 3/4de vermogen, komt er enigzins beweging in. Nou is dit natuurlijk een oud beestje, slijtage is aanwezig.
Als je de foto bekijkt kun je ook zien dat er geen extra tandwielen tussen de aandrijving en de motor zitten. Dit helpt ook niet echt.
Ik ben er nog niet helemaal over uit.Mocht een andere motor geen verbetering brengen, zal ik het probleem toch in de aandrijflijn moeten zoeken

Groet, Roelof
Titel: Re: Welk merk motor is dit?
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 September 2013, 23:39:53
Het zou kunnen dat het zwaar lopen veroorzaakt wordt door de koppeling tussen de motor en de eerste tandwielkast. De persoon die het heeft omgebouwd heeft onder het motorblok een vulplaatje gelijmd, waarschijnlijk om de zaak beter in lijn te krijgen. Maar de koppeling lijkt mij tamelijk star, dus de minste uitlijnfout maakt dat het gaat wringen. Je zou eerst de motor kunnen verwijderen, om te zien of de rest van de aandrijflijn wel soepel loopt. En dan kan je de motor weer terugplaatsen, maar dan met een koppeling die wat beweging toelaat.
Titel: Re: Rivarossi Challenger, motor vervangen
Bericht door: Roeltje! op 27 September 2013, 00:41:51
Hallo Allemaal,

De motor ligt eruit, morgen maar weer verder.

Groet, Roelof

Geachte Moderators,

Is het mogelijk om de naam van dit topic te wijzigen in: Rivarossi Challenger, motor vervangen.
Titel: Re: Rivarossi Challenger, motor vervangen
Bericht door: jjg koopmans op 27 September 2013, 11:05:16
Er zit m.i. ook nog een principieele ontwerpfout in die aandrijving. Tgv de hoek die een cardanas maakt ten opzichte van
de aandrijvende as draait de cardan onregelmatig, hij versnelt en vertraagt. Als de hoek weer ongedaan wordt gemaakt
na de volgende cardan is er niets aan de hand, die as draait dan weer regelmatig. Als er volgens de foto twee keer
dezelfde bocht wordt gemaakt moeten de wielen van het linkerdraaistel regelmatig versnellen en vertragen. Dat wordt
niet gevolgd door het rechterdraaistel, eea kan gewoon niet lekker lopen. Kijk eens hoe het loopt zonder cardanas.
mvrgr
Koopmans
Titel: Re: Rivarossi Challenger, motor vervangen
Bericht door: Gert Arkema op 27 September 2013, 11:35:06
Ik vind het zo merkwaardig dat de aandrijfas de ene tandwielkast vanaf rechts aandrijft en de andere vanaf links. Daarom is een cardan met knikken nodig en daardoor gaat er veel energie verloren (wringing, en dan nog los van de mogelijkheid dat de verschillend aangedreven tandwielkastjes verschillend aangedreven worden; de een linksom de ander rechtsom, maar dat kan ik niet zien)

Ik zie ook op een ander forum dat daar de aandrijfas na de eerste tandwielkast wél rechtdoor gaat en dus de beide tandwielkastjes van de rechterzijde aandrijft;
Kijk maar naar de foto's op  dit forum (http://www.tycoforums.com/tyco/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10100) ( beetje scrollen)
Titel: Re: Rivarossi Challenger, motor vervangen
Bericht door: Mark D. op 27 September 2013, 11:40:25
(http://www.steamlocomotive.com/model/bb-schem1.jpg)

ik zie hier dat de cardan in lijn loopt. Zal iets schelen.
Titel: Re: Rivarossi Challenger, motor vervangen
Bericht door: Ronald Halma op 27 September 2013, 13:35:59
Ik heb eenzelfde loc (Cab Forward), aandrijving is daar net zo opgebouwd. Ook hier destijds een Mashima ingezet die wss te klein is. Loopt niet geweldig, maar dat deed hij met de originele motor ook niet..... Het merk wordt (uit die jaren) niet voor niets Rivarotzooi genoemd ;)

Ik denk dat de beste oplossing zou liggen in 2 motoren rechtstreeks, en dat hebben ze ook ooit geproduceerd. Misschien moet je jezelf erbij neerleggen dat het niet de beste "runner" wordt ;)
Titel: Re: Rivarossi Challenger, motor vervangen
Bericht door: Roeltje! op 27 September 2013, 23:35:29
Hallo allemaal,

@Paul Bender, bedankt voor het veranderen van de topic naam (y)

Nieuwe naam , nieuwe feedback (y) 
De reden voor de linksom, rechtsom opstelling van de cardanaandrijving, is het feit dat in het ene draaistel het tandwiel voor de aandrijfas zit en in het andere draaistel er achter. Op deze manier gaan ze toch allebei vooruit.
Een nieuwe motor is reeds gevonden, een Canon EN-22 motor is de nieuwe krachtbron. Deze motor heb ik onlangs overgenomen van Paul de Goede en komt nu goed van pas.
Er zit in elk geval meer tempo in dan de "originele" Faulhaber, maar het starten en wisselen van rijrichting, blijft een toer :-\
Misschien dat digitaliseren de oplossing is, ruimte zat...
Tja, twee motoren, heb wel wat liggen maar zal dan wel moeten hakken en zagen in het frame. Daar ben ik nog niet aan toe.

Groet, Roelof
Titel: Re: Rivarossi Challenger, motor vervangen
Bericht door: Mark D. op 28 September 2013, 11:53:15
Een test ritje met de voorste lokomotief los gekoppeld, ik heb het idee dat die kromme cardan behoorlijk wat kracht opeist van de motor. Mocht die dan wel soepel van zijn plek komen, dan weet je waar je werk ligt.
 Ik denk dat de achterste overbrenging door de vorige eigenaar is verandert om het motortje te kunnen plaatsen

De regel is, een beroerd rijdende analoge loc eerst goed laten rijden voor je hem digitaliseert.
Titel: Re: Rivarossi Challenger, motor vervangen
Bericht door: AlfaArjen op 28 September 2013, 12:24:09

De reden voor de linksom, rechtsom opstelling van de cardanaandrijving, is het feit dat in het ene draaistel het tandwiel voor de aandrijfas zit en in het andere draaistel er achter. Op deze manier gaan ze toch allebei vooruit.


Euh, deze snap ik niet helemaal, leg eens uit? Als je de 2e kast ook met de cardan naar boven monteert ( volgens de foto ) dan draait alles toch nog steeds dezelfde kant? Zoniet, wormwieltje de andersom monteren, dan ben je er ook. We heb je misschien last van dat metalen randje dat er zit, dat zou je dan weg moet halen. Vind het zo maar een beetje een vreemde constructie  ;)
Titel: Re: Rivarossi Challenger, motor vervangen
Bericht door: Floris Dilz op 29 September 2013, 18:46:23
Ik ben de laatste tijd nogal gecharmeerd van motoren in de tender met een cardan naar de loc, al is dat vaak ook nog een heel gehark om goed werkend te krijgen, zeker bij zo'n lang eind als deze loc. Ik weet niet door wat voor bochten je er tzt mee wilt maar je kunt iig een dikke tendervullende motor gebruiken die in elk geval die aandrijving rond krijgt.
Titel: Re: Rivarossi Challenger, motor vervangen
Bericht door: Roeltje! op 02 October 2013, 21:02:06
Hallo Allemaal,

Intussen heb ik niet stil gezeten en is het project in de eindfase beland. Ik heb in de afgelopen dagen, tussen het ombouwen door, natuurlijk wel alle reacties gelezen.
@Lucky, de cardan is inderdaad een probleem. Met de aandrijvingen los gekoppelt levert dit niet veel problemen op. de units op zich draaien redelijk soepel.
@AlfaArjen, Geprobeert de cardan om te draaien, het voorste draaistel draait dan tegengesteld...
@Floris, De lengte van de loc is dan inderdaad een probleem. By the way, krijg de tender niet open :-\

Okee, dan nu de foto's

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rivarossi_Challenger_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rivarossi_Challenger_001.jpg)

Uit de zijkant van het frame heb ik een klein stukje weggehaald, dit in verband met mijn nieuwe flexibele cardan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rivarossi_Challenger_001_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rivarossi_Challenger_001_1.jpg)

Hier ligt de hele handel nog los op de tafel. Hierna heb ik helaas geen extra foto's gemaakt, daarom volgt nu het eindresultaat...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rivarossi_Challenger_005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rivarossi_Challenger_005.jpg)

Van wat restmetaal heb ik een nieuw motorsteuntje voor het Canon motortje gemaakt. in het frame heb ik twee M3 gaatjes getapt voor de bevestigingsschroefjes.
Er moet nog wel wat aan de kap gebeuren, het geheel sluit nog niet echt lekker :-\
Wat de rijeigenschappen betreft, dat gaat goed. Het probleem was dat ik de loc testte op de rollenbank, hierdoor liep het voorste draaistel steeds vast. Op het spoor krijgt de voorste aandrijving echter een "duwtje" van het achterste stel, waardoor het spul van zijn plek komt (y)  De loc kan nu rustig van zijn plaats komen en "kruipen is ook geen probleem.

Groet, Roelof
Titel: Re: Rivarossi Challenger, motor vervangen
Bericht door: ruudns op 02 October 2013, 22:30:28
 (y) ziet er al goed uit. Als je het asje dat rechtop staat er onderste boven in zet en dan het mechaniek er op zijn kop inzet moet hij wel goed om draaien.
Titel: Re: Rivarossi Challenger, motor vervangen
Bericht door: Mark D. op 04 October 2013, 23:09:13
(y) ziet er al goed uit. Als je het asje dat rechtop staat er onderste boven in zet en dan het mechaniek er op zijn kop inzet moet hij wel goed om draaien.

precies.

haakse overbrenging onderste boven plaatsen. asje steek dan naar boven...  maar die kan je er ook andersom insteken. Dan is je draai richting goed.  Degene bij je motor....
maar goed, als die het nu lekker rijdt is het geen probleem.

Motortje heb je er netjes ingebouwd!