BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Remko_H0 op 18 September 2013, 21:49:39

Titel: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
Bericht door: Remko_H0 op 18 September 2013, 21:49:39
Hoi allemaal,

net een nieuw baantje aan het opbouwen van Piko-A rails
Probleem is dat de tender van mijn BR57 continu ontspoort in de bochtwissel.

Het gaat om R3/R4 bochtwissel 55228 van Piko.
Wanneer ik van de buitenbocht naar de binnenbocht wil (rechtsom) gaat de loc de juiste route, maar wil de tender rechtdoor.
Het lijkt alsof het linkervoorwiel van de tender iets omhoog komt.

Oorzaak is mij niet duidelijk.
Als ik met de hand de loc + tender vooruit duw volgt hij (meestal) de juiste weg.
De wielafstand tussen de flenzen lijkt me goed (14,3 mm)

Wie weet de oorzaak of heeft er tips?

Alvast bedankt,

Remko
Titel: Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
Bericht door: Floris Dilz op 18 September 2013, 22:46:59
ik vermoed dat het wat te maken heeft met t feit dat de wielen van die roco-tenders nogal de neiging hebben naar 1 kant te schuiven omdat er tandwielen met schuine vertanding op zitten. K heb hier een loc rijden met een oude br17-tender van roco en die is ook knap kritisch op dat soort dingen. Om dat goed te verhelpen zou je eigenlijk een hoop tandwielen moeten gaan vervangen maar ja, ik had daar geen zin in...
Titel: Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
Bericht door: Remko_H0 op 18 September 2013, 22:51:23
Floris,
dat zou niet zo mooi zijn, want dat is niet zo even te verhelpen.
Ik zal er eens naar kijken.:(
Titel: Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
Bericht door: Floris Dilz op 18 September 2013, 23:01:53
De enige min of meer makkelijke oplossing die ik zo weet (als het hieraan ligt, maar dat is zo op afstand lastig te bepalen hoor, er kan een hoop meer mis zijn) is proberen of het helpt de zijdelingse speling van de assen te verminderen, maar dan niet zoveel dat ie niet door bochten wil. Kwestie van experimenteren.
Titel: Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
Bericht door: Remko_H0 op 19 September 2013, 08:17:35
Na jullie berichtjes nog even zitten kijken.
Ik had twee wissels tegelijk gekocht.
De andere wissel geeft geen probleem.
Ook niet op deze plek.

Het lijkt dus toch in de wissel zelf te zitten.
Ik heb ze naast elkaar gelegd, maar zie niet echt een verschil.
 ???
Titel: Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
Bericht door: Gert Arkema op 19 September 2013, 08:24:09
Nou, pak je schuifmaat maar en ga van de beide wissels de kritische zaken opmeten. Tussenafstand binnenzijde railstaven, ruimte tpv de strijkregels, puntstuk en let op de toestand van de wisseltongen ( sluiten die wel ten allen tijde netjes aan aan de naastliggende rail, vervorming losse railstaven, omhoog staan uiteinde enz). Zodra je verschil meet of ziet heb je een mogelijke oorzaak te pakken.
Titel: Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
Bericht door: moonshine73 op 19 September 2013, 09:35:14
Hoi Remko.

Ik las in je andere topic dat je loc ontspoord in een piko bochtwissel.
Ik heb zelf ook piko rails en moest ook 2 bochtwissels hebben.
Mijn plaatselijke treinen boer rade mij af om die van piko te nemen.
Omdat bij de piko bochtwissels het begin van de wissel tongen wat af geschuind zijn (bovenaan het begin) wil het nog wel eens gebeuren bij deze wissels dat de trein wielen wat opgetild worden (of de wisseltong naar onder drukken) en dan gewoon over de wisseltong heen lopen.
Misschien moet je daar een naar kijken..
Het gaat dan met name om de wissel tong van de buiten spoorstaaf.

mvg Richard
Titel: Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
Bericht door: Remko_H0 op 19 September 2013, 10:54:01
Richard,
bedankt voor de tip.
Aan het begin van de tong zit wel een overgangetje.
Als ik niets anders kan vinden kan ik hier de vijl wel eens opzetten.
Dit werkt namelijk tich niet.

Ik ben dus niet de enige, die er last van heeft.
Hoe heb jij het opgelost?
Heb je een alternatief voor de bocht of ben je geheel over gestapt op een ander railtype?

Groeten Remko
Titel: Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
Bericht door: Roeltje! op 19 September 2013, 11:24:35
Hallo Remko,

Ten eerste, bochtwissels zijn altijd lastig in combinatie met sleeptender locomotieven.
In een proefbaantje met Flm. bochtwissels ging zelfs het Flm. Spul wel eens de mist in met wisselen van buitenbocht,binnenbocht.
Ik heb jouw wissel even opgezocht bij Conrad. De radius van deze wissel is 384mm, vrij krap dus.
Nou weet ik van mede-forumgenoten dat niet alle Roco locs door deze boogstralen willen rijden.
Weet niet of je nog meer stoomlocs in je collectie hebt, anders even testen.
Wel typisch natuurlijk dat de andere wissel geen problemen geeft :-\

Groet, Roelof
Titel: Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
Bericht door: Remko_H0 op 19 September 2013, 12:26:08
Jij maakt dus geen gebruik meer van bochtwissels??

Probleem is dat op zo'n klein baantje, als ik heb, een bochtwissel veel in ruimte scheelt.
Als ik de oorzaak niet vind/weg kan nemen ga ik hem vervangen door een normale wissel aan het begin van de bovenste sporen. Deze zijn wel redelijk lang dus dat moet kunnen.
Blijft raar dat de andere wissel rechtsonder  geen problemen geeft.
Ik zal vanavond de engelse wissel ook eens goed testen.
Fingers crossed dat dit geen problemen geeft.
Tevens kan ik de bochtwissel wel gebruiken om van 2 naar 1 spoor te komen.

gr. Remko
Titel: Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
Bericht door: moonshine73 op 19 September 2013, 14:17:48
Hoi Remko.

Ik ben niet over gestapt op andere rails heb gewoon alle wissels van piko (normale en engelse wissels)
Ze bevallen mij goed.
Ik heb alleen voor de bochtwissels een ander merk genomen (roco)
En dat gaat verder goed.
Als ik het zo lees heb jij dus de krappe bochtwissels en dat kan, net wat Roelof ook aangeeft, het probleem zijn.
Ik weet dat piko dus 2 soorten bochtwissels heeft. de 55222 55223 bochtwissel li/ re met radius 422,88mm   
maar ze hebben ook 55227 55228 bochtwissel li/re met radius 483,75
Deze zou je anders ook kunnen proberen.
Maar nogmaals ik heb voor de bochtwissels dus voor een ander merk gekozen.


mvg Richard
Titel: Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
Bericht door: Remko_H0 op 19 September 2013, 14:28:32
Heren,

het probleem heb ik juist bij de 55228 (R3/R4) bochtwissel.
Deze heeft een R3=483 mm.
Ik zie dat bij Conrad R=384 staat, maar dat is volgens mij niet juist.
Ik heb de 55222/55223 ook, maar bewust niet toegepast.
Ik geloof niet dat de krapte van de bocht het probleem is.
Ik ben bang dat het iets met de wisseltong of puntstuk te maken heeft.

Heeft de Roco bochtwissel dezelfde geometrie/hoogte?

gr. Remko
Titel: Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
Bericht door: Karst Drenth op 19 September 2013, 14:40:32
Deze wissel heeft een heel lang puntstuk. En daardoor een een behoorlijk lange opening. De contrarail moet hier dus echt zijn werk doen. Kijk eens met een schuifmaat wat de binnenmaat van je wielen zijn. Misschien iets dichter op elkaar zetten ??

Grtzz,

Karst
Titel: Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
Bericht door: moonshine73 op 19 September 2013, 14:56:47
Hoi Remko.

Roco heeft een andere radius als de piko.
Als jij dus de piko 55228 hebt zou ik bij roco de r5/6 nemen. Deze zitten op 542.8mm en is code 83.
Je zal iets hoogte verschil krijgen maar dat kun je weer op vangen met verloop rail asjes.
Let wel het verschil zit alleen in de railstaaf zelf onderling en niet in de totale hoogte van de rails (rail+bielzenmat)
De totale hoogte van rail+bielzen is gelijk bij beide soorten.
Ik gebruik namenlijk ook roco line flexrail vandaar dat ik dat weet(en nou spreek ik alleen voor mezelf)
Het kan dus ook best zijn dat als je het probleem wissel omruilt voor een zelfde dat die wel goed is.
Ik heb laatst nog een 3-weg wissel van piko gekocht maar deze moest ik dus ook zelf even op het juiste spoor helpen. (beetje aanpassen dus)
Ik moest bij deze de wissel tongen even een klein beetje bij/ver buigen en nu werkt hij zo als het hoort.
Wat ik meestal doe bij wissels die problemen geven is het volgende:
Ik ga er zo bij staan/zitten dat ik met m,n ogen op hoogte van spoor en loc wielen ben en dan laat ik de loc  heel langzaam over de wissel rijden en meestal zie je dan wel waar de trein ontspoort en dat stukje bekijk ik dan goed en vergelijk het evt met een zelfde wissel waar het wel goed gaat.
Indien nodig pas ik het wat aan, en als ik het probleem niet kan ontdekken ga ik er gewoon mee terug naar de winkel en ruil de wissel om.

mvg Richard
Titel: Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
Bericht door: Remko_H0 op 19 September 2013, 18:41:39
@Karst
Ik heb de afstand tussen de flenzen gecontroleerd.
Ze zijn allemaal 14,3 mm Dus dat lijkt me goed.

@Richard
Als ik een bochtwissel wil gebruiken is de Roco wissel dus ook een optie.
Ik heb de loc + tender ook langzaam langs zien rijden van dichtbij,
maar het probleem is me niet geheel duidelijk geworden.
Titel: Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 19 September 2013, 20:03:12
Ik heb 2x een br57 van roco. Dezen lopen heel mooi over de grote Piko meegebogen wissels. Met een trein erachter loopt altijd de lok voorop, maar rangerend met een losse lok rijden ze ook wel eens tender-voor over de wissels. Gaat altijd goed!
Feit is wel dat er een heel lang puntstuk in die wissels zit en een vrij "slap" stel tongen, die verbogen kunne zijn. Tussen draaipunt van de tong en de wisslsteller is het geheel vrij slap en een zware lok die een keer hard over het wissel knalt, kan de tongen beschadigen/verbuigen.
Goed checken dus...
Nico
Titel: Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
Bericht door: moonshine73 op 19 September 2013, 20:29:19
Hoi Remko.

En zo als Karst schreef: de wielen iets dichter op elkaar zetten?
Of te wel de afstand tussen de flenzen wat kleiner waardoor, zo als Karst schreef, de contra rails echt z,n werk kan doen?
Heb nog wel meer opties om te proberen maar ik denk zelf dat je Karst z.n optie eens moet proberen en anders kijken of je de wissel kunt omruilen voor een andere.

mvg Richard
Titel: Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
Bericht door: Remko_H0 op 19 September 2013, 21:59:17
Heren,
vanavond aan het testen geweest.
Het gaat om onderstaande bocht naar rechts. Dus van R4 => R3.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3507_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3507_6.jpg)

De tender wordt naar links geduwd door zijn gewicht en "snelheid".
Het linker wiel zit tegen de linker rail/tong.
Het rechterwiel lijkt tegen de rechter tong te lopen.
Tevens zit er midden in de rode cirkel een aardig stapje in de tong.
Gevolg is dat het rechterwiel tegen de tong of zelfs aan de linkerkant van de tong komt, waardoor deze dus rechtdoor gaat en het linkervoorwiel naar boven gedrukt wordt uit de rail.
Wat heb ik gedaan?
Ik heb het stapje een beetje weggevijld en het rechter tongetje een beetje naar binnen gedrukt, zodat het rechterwiel aan de rechterzijde komt.
Dit ging niet echt makkelijk, maar blijkbaar genoeg.
De BR57 heeft diverse rondjes gereden zonder te ontsporen. (y)

Vraag is of ik dit zo laat, want ik heb boven deze wissel een berg bedacht.
Ik zal er nog wel bij kunnen, maar regelmatig ontsporen of vervangen op die plek zal niet fijn zijn.
Ik ga beginnen met draden solderen en de rails te verlijmen.
Daarna nog maar eens wat proefrondjes om te bepalen of de oplossing ook werkelijk een oplossing is.

Ik dank jullie voor jullie hulp, want zonder deze tips was ik niet zo ver geweest.



Titel: Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
Bericht door: Roeltje! op 20 September 2013, 12:40:11
Hallo Remko,

Door Conrad inderdaad op het verkeerde spoor gezet >:(
Dank voor het corrigeren (y)
Je schreef dat je twee wissel had, zou de betere dan maar in je toekomstige tunnel bouwen.

Groet, Roelof
Titel: Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 September 2013, 12:49:34
Ik heb de afstand tussen de flenzen gecontroleerd.
Ze zijn allemaal 14,3 mm Dus dat lijkt me goed.
Helaas, is niet goed genoeg. Deze maat moet tegenwoordig minimaal 14,4 mm zijn.
Zie NEM310 (http://www.morop.eu/de/normes/nem310_d.pdf)
Titel: Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
Bericht door: WWestley op 20 September 2013, 14:05:19
Om eerlijk te zeggen ben ik juist van Piko rails en wissels helemaal afgestapt. Ik had moeite met vele zaken en besloten om ze van de hand te doen.  Ik had ze erg weinig gebruikt maar dat had een andere reden. Heb nu Roco en ben daar zeer tevreden mee.  Maar daar in tegen heb ik nog wel een paar Piko locs en die zijn heel goed.

Wim
Titel: Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
Bericht door: Remko_H0 op 20 September 2013, 20:37:21
@Roelof
Tja, ik kan de betere  wissel in de tunnel bouwen of vervangen door een gewone wissel,
maar daar worden de (opstel) sporen een rail korter van.

@Klaas
Dit is nieuw voor mij, maar je hebt gelijk.
Ik ben een beginneling en heb nog nooit een loc uit elkaar gehad of iets dergelijks.
Kan ik de wielen "gewoon" 0,1-0,2 mm uit elkaar drukken of moet er eerst iets los of zo?

@Wim
Het probleem is dat ik ondertussen aardig wat meer Piko A rails heb dan dat er nu op tafel ligt.
Dus overstappen gaat aardig wat geld kosten.
Ik vind dit een prachtige hobby, maar een wissel of loc moet wel doen wat ik ervan mag verwachten.
Dus als het echt niet werkt ben ik er gauw klaar mee.

Gr. Remko
Titel: Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 September 2013, 23:55:04
Kan ik de wielen "gewoon" 0,1-0,2 mm uit elkaar drukken of moet er eerst iets los of zo?
Dat hangt er een beetje vanaf hoe strak de wielen op de as zitten. Vaak kun je inderdaad de wielen met de hand een stukje opschuiven. Zelf gebruik ik daar een wielenpers voor, dan heb je een betere beheersing over wat er gebeurt.

Overigens denk ik dat het grootste probleem is dat er te weinig ruimte zit tussen de afliggende tong en de doorgaande staaf. Die ruimte moet volgens een ander NEM-blad minstens 1,5 mm zijn.
Titel: Re: Tender BR57 ontspoort op bochtwissel Piko
Bericht door: Remko_H0 op 21 September 2013, 08:31:43
Ok, bedankt.
Ook deze ruimte zal ik eens kontroleren.