BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: pieter1963 op 13 September 2013, 12:33:50
-
Hallo allemaal even voorstellen ben Piet en mijn vraag is aan jullie hoe bereken je de schaal om huisjes te maken voor H0 ik weet het is 1:87 maar ik zie zo van die mooie bouwwerkjes daar kijk ik me ogen uit welk programma en zo gebruiken jullie hiervoor ik ben maar een beginner en wil samen met mijn kleinzoons een baan maken heb er een van Marklin gekrregen en tevens graag wat uitleg over de verlichting Helaas heb ik een wao uitkering dus alles moet wel een beetje redelijk zo niet gratis zijn in prijs Mijn hartelijke dank hiervoor
Groettejes Piet
-
Hallo Piet,
Dan mag ik je welkom heten (y)
Wat bedoel je met "programma"? een programma om huisjes te tekenen (op de PC) een programma om een rail plan te tekenen of een programma van een leverancier aangaande de beschikbare huisjes.
Schaal wordt vaak vermeld bij de verschillende leveranciers in de catalogus, als je bestaande huisjes hebt kun je ze altijd op meten en vermenigvuldigen met 87, komt er dan een acceptabele maat uit dan klopt de schaal voor je baan. Als ik het goed begrepen heb wordt voor H0 door sommige fabriekenten ook 1:100 aangehouden (verbeter me aub als ik het fout heb)
Voor electronica kun je ook de encyclopedie raadplegen daar staat heel veel nuttige en heldere informatie in, ik lees er ook regelmatig want ik ben ook nog niet zo lang aan het modelsporen.
-
Welkom op het forum.
Misschien dat dit draadje eee begin kan zijn:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28996.0.html
Je geeft aan dat het niet te veel mag kosten.
Dan zijn papier en karton een heel goede keus.
Nog makkelijk verkrijgbaar en verwerkbaar ook.
En alle flexibiliteit in wat je wilt bouwen.
Ikzelf doe al bijna 45 jaar aan modelbouw, en karton is nog altijd een materiaal dat ik vaak gebruik.
Ik vind het een sport om zoveel mogelijk goedkoop/gratis/afval materiaal te gebruiken.
Wat betreft de schaal: bij HO deel je alle maten van de werkelijkheid door 87.
Een echt huis van 10 meter hoog (=10.000 mm) wordt dan in model 10.000 : 87 = 115 mm hoog.
Er zullen vast nog meer nuttige reacties komen.
Succes!
-
dank je wel voor deze nuttige info hier kan ik wat mee zit alleen ook nog met verlichting maar daar zal zeker ook wel een reactie opkomen ik dacht zelf aan kerstverlichting
-
over het programma bedoelde ik inderdaad voor op de pc en welk tekenprogramma ik hoorde veel paint maar ik wil kijken of jhe het meteen in schaal kan zetten mijn dank hiervoor
-
ik dacht zelf aan kerstverlichting
Kerstverlichting heeft meestal als nadeel dat de lampjes behoorlijk warm worden.
Dat kan je plastic vervormen, in een uiterste geval zelfs brandgevaarlijk zijn.
LED verlichting is eigenlijk het toverwoord tegenwoordig, al is het natuurlijk geen 'must'.
Vaak vind je bij goedkope zaken als de Action bv. sleutelhangers met een LED lampje erin voor bv. 1 of 2 euro. Of op jaarmarkten, beurzen, etc.
Je moet er toevallig tegenaan lopen.
Daar kun je zeker als beginnend bouwer best mee uit de voeten. Behuizing eraf slopen en het past in een huisje.
Er is tegenwoordig ook LED kerstverlichting, maar die kun je dan beter na de kerst kopen, voor de halve prijs...
Goedkope plastic huisjes vind je vaak op treinenbeurzen.
Die hebben meestal wel gebruikssporen, maar zijn vaak goed op te knappen.
Nadeel van veel modellen is dat ze bv. schaal 1:100 zijn, dus eigenlijk te klein voor HO.
Vaak stoort dat niet, of kun je ermee leven.
In feite zijn we allemaal zo begonnen.
Vroeger bestonden er helemaal geen huisjes die goed op schaal waren...
-
Hoi,
Ik maak heel veel in het programma Illustrator op de Mac. Als je de werkelijke maten weet van een object en dan inderdaad door 87 gaat delen, kun je alles netjes uitzetten, daarna printen en met karton e.d. (ik gebruik styreenplaten).
Ook kun jein bijvoorbeeld Filemaker-pro met daarin zelf even 1x programmeren voor het uitrekenen van schaal 1:1 naar 1:87.
Het is ook handig om voor jezelf een lijstje te maken van veel voorkomende formaten, zoals een doorsnee huis deur, raam, verdieping enz. Ook krijg je juiste indruk als je een Preiser-poppetje hebt, dan kun je die er even bijzetten en dan zul je al gauw zien of het klopt.
En zo zijn er heel wat mogelijkheden. Begin niet gelijk met een moeilijk object, maar hou het eerst simpel, en zorg dat de verhouding klopt. Ten eerste heb je dan al gauw een resultaat, je doet gelijk ervaring op en voordat je het weet zit je alweer aan een nieuw project. Begin je moeilijk, dan kan het zo tegenvallen en vaak wordt er dan (voorlopig) niet meer gebouwd.
Simpel, is ook leuk voor de (klein)kinderen.
Succes
-
Als je een klein beetje handig bent met electronica frubbel je vrij snel op een soldeerprintje Led lampjes in elkaar. Ledje kost iets van 20 ct bij een electronica zaak, een voorschakel weerstand ervoor daar bepaal je de licht sterkte mee en voorkom je doorbranden van de led. Deze kun je vaak overal kwijt in huisjes. Als je een huisje met kamers hebt kun je vrij makelijk in de verschillende kamers aparte ledjes aanbengen zodat het echter lijkt. Dat ligt er een beetje aan hoever je wilt gaan.
Maar ik zou zeker voor led kiezen, en na de kerst idd veel goedkoper dan voor de kerst.
Als baan teken programma voor een baanplan gebruik ik SCARM (http://www.scarm.info/index_en.html)
Het is gratis, het heeft een 3d optie een optie om materiaal lijsten te maken en (het schijnt) een op tie te hebben om het plan 1 op 1 uit te printen, wat handig is als mal kan die voor het neer leggen van de baan.
Voor de bediening is het wel handig om de korte lessen op de site van SCARM te volgen
Vergelijkbaar programma is Wintrack alleen is niet gratis maar heeft wel de mogelijkheid om in meerdere lagen tegelijk te tekenen, is met name handig voor verschillende nivo's
SCARM en wintrack kunnen beide ook hoogte verschillen tekenen
Succes met het bedenken van een mooi plan en leuk dat je klein zoon mee helpt (y)
-
Met het lezen leer je altijd nog een iets, jullie bedoelen software voor het creëren van objecten ??? Die ken ik niet heb je ook ideeën voor een niet Mac gebruiker?
-
(y) (y) (y)Dank jullie wel voor deze fantastische informatie daar kan ik wat mee en zeker die ledverlichting die heb ik nog liggen van vorig jaar ga meteen uitzoeken hoeveel lampjes ik tegelijk kan aansluiten (was snoer van 100 lampjes)zal zeker kijken voor die printplaatjes allemaal bedankt en hou zeker de draadjes in de gaten
Groetjes piet
-
hoi,
neem ook eens een kijkje in de encyclopedie (http://http:\\encyclopedie.beneluxspoor.net\) van oh deze webzijde. Daar kan je info vinden over ledverlichting en ook het maken van huisjes.
groet ronald
-
dank je wel ronald :)
-
Ik heb een vraag inzake LED-kerstverlichting in huisjes. Ik heb een kabel met ongeveer 50 led-lampjes en wil 5 daarvan gebruiken in een huisje. Ik weet echter niet hoeveel volt deze leds nodig hebben.
Als ik nu een weerstand van 1.5 kilo Ohm (bruin-groen-rood-goud) tussen de spanning van 16 Volt (trafo Conrad 70VA) en de lampjes zet, loop ik dan risico op doorbranden?
Ik ben zelf een leek in het berekenen van de benodigde weerstand, maar ik heb wel wat geprobeerd om er achter te komen.
De transformator is er een van Conrad met 70VA en spanning van 16 Volt. Betekent dit dat er 70 / 16 = 4,375 Ampere (I) op zit?
Als ik vervolgens de formule Weerstand (R) = (U - Uled ) / I bereken (uitgaande van 1,5 Volt per LED), dan zou een weerstand van (16 - 7,5) / 4,375 = 8,5 / 4,375 = 1,94 Ohm nodig is?
En dan loop ik zelf vast. 1,94 Ohm is een getal van een hele andere grootte dan 1.5 kilo Ohm...
Als de LEDs minder fel branden is niet erg, als ik maar geen risico loop op smelten of doorbranden.
-
De Conrad trafo levert wisselspanning. Voor LED's heb je gelijkspanning nodig. Je zult dus eerst de spanning vvan de trafo moeten gelijkrichten en afvlakken zodat de ledjes niet knipperen.
De trafo kan maximaal 4,375 Ampere leveren, maar dat is niet de stroom die je in de formule moet hanteren. Daar zul je moeten rekenen met de maximale stroom die de LED aankan.
Het is makkelijker om de weerstand te berekenen via http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html
Sander
-
Het is wat Sander aangeeft: De conrad-trafo geeft wisselspanning. Dat vinden de Ledjes niet echt handig :) Eerst gelijkrichten. Dat kan je met een diode-brug of gelijkrichter doen.
Als ik nu een weerstand van 1.5 kilo Ohm (bruin-groen-rood-goud) tussen de spanning van 16 Volt (trafo Conrad 70VA) en de lampjes zet, loop ik dan risico op doorbranden?
Dat zou geen probleem moeten zijn. Je kan vanuit gaan dat een led ongeveer 2,00 Volt nodig heeft en maximaal ongeveer 20 mA verbruikt.
Heb je een smartphone? Dan kan je heel eenvoudig de app: ElectroDroid downloaden (Voor Android:playstore (https://play.google.com/store/apps/details?id=it.android.demi.elettronica&hl=nl) en windows phone). De gratis versie geeft reclame, anders neem je de pro versie :) Daarmee kan je heel eenvoudig ook de boel berekenen.
Groet Ronald.
-
@ Ronald: dat vind ik errug link... 2 Volt en 20 mA is absoluut geen handige richtwaarde voor LEDs.
Grof gezegd:
1,2-1,5 Volt voor rode LEDs,
1,8-2,4 Volt voor geel en groene LEDs
2,8-3,5 Volt voor blauwe en witte LEDs.
Houd als rekenstroom hooguit 8 tot 10 mA aan: de meeste LEDs geven bij die stroom al veel te veel licht, maar je voorkomt er vooral mee dat je ze naar de andere kant helpt omdat de tolerantie van de weerstand een iets hogere stroom oplevert en je door de te laag genomen doorlaatspanning (vooral bij rode LEDs in jouw geval) een veel hogere stroom door je LED jaagt.
20 mA is de absolute maximum stroom en het is helemaal niet handig om daar mee te gaan rekenen.
Totaal iets anders: Gamau, het is misschien handiger je eigen topic te openen ;)
-
@menno, je hebt gelijk in dat er veel variatie is in leds... Veel (smd)leds die ik gebruik hebben allemaal een waarde van zo rond de 2,1 (3mm sunny white) tot 3,2 (smd warmwhite) volt en maximaal 20 mA. Met de aantallen van 4 of 5 leds in serie met een weerstand van 1,5 kOhm gaat er niet zo heelveel mA door de leds. :)
Zelf reken ik daar eigenlijk ook niet echt aan. Ik gebruik een behoorlijke waarde voor de weestand (4,7 kOhm) bij de meeste leds. Als het niet goed is verhoog of verlaag ik de waarde iets. In mijn lokloods (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.msg3221455117.html#msg3221455117) heb ik het ook zo gedaan. Een beetje experimenteren met de waarde van de voorschakelweerstand van 1,00 kOhm tot 10 kOhm...
Groet Ronald.
-
Hartelijk bedankt voor de antwoorden. Het gaat om LEDs uit een kerstverlichting. Ik heb nog weerstanden van 1,5 kOhm die ik wil gebruiken. Als de LEDs minder fel zijn, dan is dat prima voor huisverlichting.
Als ik maar veilig zit i.v.m. smelten of doorbranden. Tegenwoordig gebruik ik zekeringen in de stroomvoorziening, maar ooit was ik van de zolder even naar beneden. Terug op zolder stond ik opeens midden in de brandlucht omdat een kabelomhulsel volledig aan het smelten was. Moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren als ik langer was weggebleven...
Nu dus nog gelijkrichter van 1 A (5x 20 mA). Ik zag op de site van een postorderbedrijf de volgende: SMD-gelijkrichter, 1 A Diotec B40S Nominale stroom 1 A U(RRM) 80 V. Is deze geschikt?
-
Gamau,
Je rekenkunsten kan ik niet helemaal volgen. Voor 5 x 20 mA heb je slechts 100 mA ofwel 0,1 A nodig - dus een gelijkrichter van 1A is ruim overbemeten.
Als je een beginnend electronicus en soldeerder bent, zou ik niet adviseren om met SMD te beginnen. Zeker omdat je in een huisje ruimte genoeg hebt, kun je beter een hele gewone brugcel of 4 diodes kiezen. Daarmee bespaar je jezelf veel ellende. Vergeet overigens niet dat je ook nog moet afvlakken dus met alleen een brugcel ben je er nog niet.
Sander
-
Hartelijk bedankt voor de antwoorden. Het gaat om LEDs uit een kerstverlichting.
Grote kans dat die warmwit zijn. Echter zijn dat vaak hele goedkope Chinese LEDs, waarbij de doorlaatspanning flink kan verschillen. Daarbij zijn deze vaak ook erg gevoelig voor iets teveel stroom en kan een paar mA teveel meteen het einde betekenen voor deze LEDs.
Nu dus nog gelijkrichter van 1 A (5x 20 mA). Ik zag op de site van een postorderbedrijf de volgende: SMD-gelijkrichter, 1 A Diotec B40S Nominale stroom 1 A U(RRM) 80 V. Is deze geschikt?
De genoemde bouwvorm (SMD) is een voor beginners af te raden type. Probeer een 'Through Hole' (TH) type te vinden. Deze heeft pootjes die door een printje gestoken kunnen worden of waar wat makkelijker draadjes aan gesoldeerd kunnen worden.
De door jou genoemde stroom klopt als je de LEDs, elk met een eigen weerstand, parallel zet, maar niet als je ze in serie plaatst.
De weerstand van 1,5 kilo-Ohm is te laag voor de spanning die je na gelijkrichten ervan, krijgt. Ik zou op z'n minst 2,7 kilo-ohm of nog hoger gebruiken, tenzij je de LEDs op z'n minst per 2 in serie zet.
Je rekenkunsten kan ik niet helemaal volgen. Voor 5 x 20 mA heb je slechts 100 mA ofwel 0,1 A nodig - dus een gelijkrichter van 1A is ruim overbemeten.
Leuk, maar 1 Ampère is zo'n beetje de eerste waarde die je tegenkomt in gelijkrichterland. Ze bestaan wel lager, maar vaak kom je dan automatisch bij SMD-gelijkrichters uit.
Daarnaast is het helemaal niet erg om over te bemeten... grote kans dat er na een paar lampjes meerdere volgen...
Gamau: ik weet niet hoever je hiermee wilt gaan, maar het kan een aardig idee zijn om bij een bestelling meteen een setje weerstanden diodes en elco's te kopen. Je kunt zo experimenteren met waardes en kijken wat er gebeurt.
Let op dat je na de brugcel 1,4 maal zoveel spanning hebt!
-
Er lijkt me niks op tegen die leds even te proberen voordat er gaat worden besteld Sluit er eens eentje aan met een weerstand van 1500 ohm en kijk wat er gebeurt.
Eigenlijk moet je weten wat de specificaties van de leds zijn, vooral wat de maximale stroomsterkte is. 20mA is een heel gangbare waarde, maar er zijn ook leds die een max van hooguit 2mA hebben. Geen idee wat ze in kerstboomverlichting stoppen.
Maar er kan weinig gebeuren. Als de stroom te hoog is, dan geeft de led een fijne flits en daarna niks meer.
Bij mijn weten wordt de spanning door gelijkrichten wat lager.
-
Henk: 20 mA is zo'n beetje de standaardwaarde. Kerstverlichting is dat sowieso omdat het de goedkoopste variant is. Het is alleen wel de 'Absolute Maximum Rating' bij de meeste LEDs. Het is helemaal niet slim daarmee te rekenen vanwege toleranties van onderdelen. Zoals gezegd geven de meeste LEDs bij 10 mA al veel te veel licht. Dus waarom moeilijk doen en rekenen met een stroom die je niet gaat gebruiken én risico geeft op doorbranden?
De spanning stijgt na gelijkrichting maal de vierkantswortel uit 2 (voor het gemak rekenen we maal 1,4)
Daarbij is de spanningsval over de diodes niet meegerekend, maar met zo'n lage belasting als Gamau in gedachten heeft zou ik niet gek opkijken als de spanning hoger uitvalt dan berekend.
-
Dan is er toch niks op tegen als Gamau even experimenteert met zijn leds en de weerstanden die hij toch al heeft. Desnoods sluit hij ze even aan op de wisselspanning. Je moet leds niet permanent aansluiten op wisselspanning, maar even de lichtopbrengst bekijken kan best.
En verder vind ik gelijkrichten wat anders dan afvlakken. :)
-
Zolang je voor de led in serie een diode IN4148 monteert kun je het ding gewoon op wisselspanning zetten.
-
Het is niet de bedoeling, maar ik heb jaren leds op wisselspanning laten branden en in de praktijk gebeurde er eigenlijk niks geks. Voor een testje kan het echt geen kwaad.
En een enkele diode is voor permanent aansluiten volgens mij ook wel mooi zat.
-
Leds op wisselspanning (mits er een weerstand in serie staat) is voor de leds niet zo'n probleem, die ervaring heb ik ook. De leds brandden gewoon, en gingen vanwege de wisselspanning niet kapot.
Maar het oog wil ook wat. Bij wisselspanning zie je ze duidelijk knipperen, en dat is toch niet zo mooi. Om die reden kun je beter gelijkspanning gebruiken.
-
En verder vind ik gelijkrichten wat anders dan afvlakken. :)
Oeps... je hebt gelijk ;)
Gewoonte van de aanname... (gelijkrichten zonder afvlakken doe ik eigenlijk nooit... zodoende)
Overigens, voor LEDs zou ik toch ook gelijkrichten en afvlakken, omdat je een pulserende gelijkspanning krijgt en zelfs die '100 Hz' is zichtbaar bij LEDs.
@ Wimk: toch linker dan gedacht. Ik was toevallig gisteren bij de elektronicazaak waar net iemand binnenkwam met een stukje LEDstrip wat aan het uiterlijk van de LEDs te zien, niet meer werkte.
Het geheel was aangesloten geweest op 12 Volt wisselspanning in plaats van gelijkspanning, maar de LEDs hadden het desondanks niet overleefd. Zowel de verkoper als ik stonden daar wel even van te kijken.
-
zo niet gratis zijn in prijs
Kijk dat vind ik nu ook ;) ;D