BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: JurS op 03 September 2013, 16:33:38
-
Hallo allemaal,
Nu dat ik me netjes heb voorgesteld (zie dit draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54099.0.html)), wil ik jullie mijn eerste poging tot een baanplan voorleggen.
Rond de Kerst hoop ik mijn nieuwe woning te betrekken, waar ik een hobbykamer zal hebben van ruim 6 x 3.25 meter. Behoorlijk luxieus dus! Afgezien van een treinbaan moet er ook nog wat ander spul in, zoals een muziekinstrument, dus ik kan niet het hele vertrek volproppen met spoortafels ;) Ik kan beschikken over een lange muur en twee korte dus een soort U-vorm lijkt logisch.
Hier is wat ik zo'n beetje zou willen:
- Nederlandse baan met NS materieel rond de jaren 1960 - 1980.
- gemengd reizigers- en goederenvervoer.
- flinke lange perrons zodat er redelijk lange treinen kunnen rijden. Het moet H0 worden, ik heb nog oud materieel en wat rails. Hoe ouder ik wordt, hoe kleiner spoor N lijkt te zijn dus daar begin ik maar niet meer aan :o
- iets dat een beetje apart is, bijvoorbeeld een grensstation of zo, als excuus om wat eens anders-dan-anders materieel te laten rijden.
- genoeg rails en wissels voor een afwisselend bedrijf.
- rondrijden moet mogelijk zijn, soms wil je wel eens achteruitzitten met een drankje en de boel lekker hun rondjes zien draaien :)
De afgelopen week flink gesurft, er zijn wel veel hele mooie en nuttige websites tegenwoordig! Zo kwam ik via Sporenplan (http://www.sporenplan.nl/) en NOLS (http://www.nols-maatschappij.info/) het station Zuidbroek tegen, in Groningen langs de lijn Groningen - Nieuweschans. Dit station heeft een paar aantrekkelijke kanten:
- compact, met de goederensporen tegenover het station in plaats van ernaast, zoals zo vaak voorkomt. Dit scheelt een hoop ruimte in de lengte.
- Zuidbroek is een splitsing, behalve de lijn naar Nieuweschans takt de lijn naar Veendam en Stadskanaal hier af. Dit geeft een boel extra rijmogelijkheden.
- De lijn Groningen - Nieuweschans loopt natuurlijk door naar Duitsland dus ik zou zo af en toe wat Duits materieel kunnen laten verschijnen.
Laat ik vooropstellen dat ik geen 'purist' ben, en ik ben niet van plan een bepaald station in detail na te bouwen. Aan de andere kant is het wel handig inspiratie op te doen van de werkelijkheid, dit kan de natuurgetrouwheid ten goede komen en bovendien kun je het zo gek niet bedenken of er is wel ergens een echt voorbeeld van :D
Dus wat verdere research bracht aan het licht dat er nog in 1955 een draaischijf lag in Zuidbroek. Ik vermoed dat dit te maken had met de NOLS, Zuidbroek was het noordelijke eindstation van die lijn nadat de voortzetting naar Delfzijl was opgebroken. Logischerwijze moesten de stoomlocs hier dus keren voordat ze de terugreis richting Stadskanaal weer aan konden. Met was flexibiliteit kunnen we die draaischijf nog wel laten bestaan in de jaren 70. Nog mooier, een blik op het even verderop gelegen station Nieuweschans laat zien dat daar tot de dag van vandaag nog een heuse ronde lokloods staat! Die is dus maar even 'geleend' en neergeplonkt in Zuidbroek!
Omdat dit de werkelijkheid toch wel een beetje geweld aan doet heb ik ook maar wat van de naam geleend, en presenteer ik hierbij een eerste plan voor Station Zuiderschans:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zuiderschans_Peco100_V55.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zuiderschans_Peco100_V55.jpg)
Als je dit vergelijkt met de situatie in 1955 zie je dat ik het meeste kan overnemen, behalve dat ik helaas een of twee sporen tussen het perron en de goederenloods moet weglaten omdat dan alles te lang wordt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zuidbroek_1955.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zuidbroek_1955.jpg)
(Voor de goeie orde, dit plaatje komt van de Nols website http://www.nols-maatschappij.info/ (http://www.nols-maatschappij.info/), ik hoop dat het ok is dat ik het hier laat zien. Als dit niet mag, laat het even weten en ik haal het weer weg.)
Het hele zaakje past net op de 6 meter (in werkelijkheid heb ik nog zo'n 10 - 12 cm.extra marge). Wat je hier ziet is het volgende:
- van links komt en gaat de dubbelsporige hoofdlijn naar Groningen (A).
- naar rechtsboven gaat de enkelsporige lijn naar Nieuweschans en Duitsland (C).
- naar rechtsonder gaat de enkelsporige lijn naar Veendam en Stadskanaal (B).
- minimaal 1.50 m. perronlengte voor 3 sporen.
- er is een goederenloods met laadspoor en aparte kop-en zijlading.
- er is een aftakking naar de spoorhaven links onder.
- er is een aftakking naar de oude draaischijf waar de geleende loods uit Nieuweschans miraculeus is neergedaald ;D
Het plan is ontworpen met Peco Streamline Code 100 rails. Ik woon in Engeland en dat is hier het gemakkelijkst te verkrijgen, bovendien heb ik nogal wat oude wissels etc. liggen. Als iemand ervaring heeft met de betrouwbaarheid van dit railmateriaal houd ik me aanbevolen. In het verleden heb ik er wel mee gebouwd maar nooit voor langere tijd echt op gereden.
Wat ik nog niet heb uitgewerkt is wat te doen met de drie aanvoerlijnen en schaduwstations. Omdat ik de andere lange muur wil vrijlaten moet ik terugbuigen en het schaduwstation onder de baan plaatsen. Ik wil zowel kunnen omkeren met keerlussen als rondrijden. Om eerlijk te zijn ben ik niet goed in het ontwerpen van schaduwstations en keerlussen enzovoorts - mijn ogen gaan meestal op scheel als ik zulke baanplannen bekijk! Hier hoop ik dus op wat suggesties van jullie allemaal!
Genoeg voor nu - wat denk je ervan?
Groetjes,
Jur
-
Het idee opzich is zeker interessant te noemen.
Hoe t moet met het creeren van de schaduw stations in dit plan,dat is me voor nu ook effe een groot ?
(je zal ze in elk geval wel nodig hebben wil je kunnen "rond" rijden)
-
Zo te zien heb je onder het station voldoende ruimte voor en schaduwstation, misschien zelfs wel voor twee als je het een beetje handig aanpakt. Leuke opzet, en het idee om NL gelardeerd met wat D te laten rijden is heel antrekkelijk!
Maar wat mijn nieuwsgierigheid wel een beetje aanwakkert is:
moet er ook nog wat ander spul in, zoals een muziekinstrument, dus ik kan niet het hele vertrek volproppen met spoortafels
Nu is er wel een klein verschil tussen een mondharp en een Bösendorfer Imperial, vandaar dat m'n wenkbrauwtjes wat vragend omhoog komen ;)
Groet,
Jan
-
Het is een electronisch orgel met een footprint van 1.30 x 1.10 meter. Ik heb het aangegeven in blauw op het plan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zuiderschans_Peco100_V55_c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zuiderschans_Peco100_V55_c.jpg)
De deur aan de linkerkant is niet echt een deur, er is daar een halletje en de werkelijke deur is nog zo'n anderhalve meter verder naar links. Niet dat dit veel uitmaakt behalve dat ik de linkerkant kan doortrekken naar omlaag tot de hoek van het halletje zonder dat er een echte deur in de knijp komt te zitten.
Ik denk dat ik niet kan ontkomen aan klimspiralen aan elk end - de gele vierkanten, maar die moeten denk ik een tikje groter worden. Als ik de optie van bovenleiding heel wil houden moet ik zo'n 14 cm omlaag voordat ik onder het middendeel uitkom - denk ik? Weet niet zeker, heb dit nog nooit gedaan. Met 3% heb ik dan bijna 5 meter rijlengte nodig voor ik eronder kan duiken. Ik denk niet dat dat lukt zonder spiralen.
Overigens kwam ik net op het idee dat ik gemakkelijk de lijn naar Nieuweschans kan verdubbelen door het uithaalspoortje tussen B en C te verlengen. Misschien wel de moeite waard voor een intensievere exploitatie? Ik vermoed dat ik B er met een paar wissels op aan sluit, onzichtbaar natuurlijk, voordat de spiraal begint.
Jur
-
Aan spiralen ontkom je idd niet.
De meest compacte versie heeft toch wel een oppervlakte van een meter bij een met nodig.
E.e.a. ook een beetje afhankelijk van wat voor materieel er overheen moet en hoelang je treinen zullen zijn.
De gulde midden weg ligt rond 2,5 % per meter,ja dat kost wat rails maar bespaart een hoop ergernis.
Voor meer info over spiralen zou je is in de encyclopedie moeten kijken.
-
Ziet er goed uit dit plan (y), wou dat ik zoveel ruimte tot mijn beschikking had..
Ben ook wel heel erg benieuwd hoe dit er in de praktijk uit gaat zien..
-
Vandaag flink gestoeid met schaduwstations ;D
Die spiralen dat wordt niks, die nemen me veel te veel ruimte in als je een beetje redelijke boogstraal wilt aanhouden. Bovendien vermoed ik dat ze, zoals de Engelsen zeggen, een 'pig' zijn om te bouwen. Maar niet aan beginnen, dus.
Plan B is dan om toch maar langs de hele kamer te gaan, weliswaar zo smal mogelijk. Natuurlijk moet ik dan wel twee afneembare gedeelten bouwen, voor de toegang en voor de schuifdeur naar de tuin. Als ik de rails op die stukken eenvoudig hou moet dat wel kunnen denk ik.
Rondrijden is nu natuurlijk geen enkel probleem meer. De resterende problemen zijn dan het schaduwstation, en hoe om te keren aan het eind van de drie lijnen naar A, B en C. Mijn eerste kriebels hadden wat woeste keerlussen die weer te veel ruimte innemen, en bovendien geen plaats laten voor redelijk lange opstelsporen in de schaduw. In de virtuele prullenbak dus!
Na wat meer gefroemel kwam ik op het idee van een driehoek die van beide kanten in te rijden is. In eerste instantie werd dit een heuse keerdriehoek, totdat het gezonde verstand zegenvierde en ik me realiseerde dat ik net zo goed alleen de loks kan omrijden in plaats van hele treinen, en de benen niet hoef te verbinden. Kost minder ruimte en als extra voordeeltje zit ik dan niet met allerlei kwalijke problemen zoals massieve kortsluiting ;D
Kortom, dit is zoals het er nu uitziet: een dubbelsporige rondlopende hoofdbaan, een paar flink lange paralelle schaduwsporen en twee waaiers daar loodrecht op. Alles op een niveau. Een flinke hoeveelheid opstelspoor, met als groot voordeel dat de treinen nu eens niet uit het zicht verstopt beneden het station hoeven te staan, maar mooi te kijk middenin de kamer. Ik zou hier zelfs een stukje scenery van kunnen maken en het geheel aankleden als een opstelterrein, met ballast, verlichting en ander spul.
Nogal ambitieus, maar heel goed stap voor stap op te bouwen dacht ik zo:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zuiderschans_Peco100_shadow_wye_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zuiderschans_Peco100_shadow_wye_1.jpg)
Jur
-
Ik zou dan denk ik toch kiezen voor 2 boven elkaar liggende schaduwstations en een doorrijdvoorziening.
-
Sfeerplaatje van de loods in Nieuweschans, hier al in gebruik als graanopslag:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_gescand_23.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_gescand_23.jpg)
Mooie uitdaging!
Hans
-
Ik zou dan denk ik toch kiezen voor 2 boven elkaar liggende schaduwstations en een doorrijdvoorziening.
Zou je dat een beetje verder voor me willen uitleggen? Bedoel je een laag station voor de ene richting en een hoog station voor de andere?
-
Sfeerplaatje van de loods in Nieuweschans, hier al in gebruik als graanopslag:
Mooie uitdaging!
Hans
Prachtige foto, Hans! Bedankt!
-
Zou je dat een beetje verder voor me willen uitleggen? Bedoel je een laag station voor de ene richting en een hoog station voor de andere?
Ja.
-
Schaduw station met spiraal lijkt ook mij de beste optie.
Over het maken van zo'n spiraal zijn zowel in de encyclopedie als in div draadjes al heel wat "handleidingen"/bouwverslagen te vinden om zoiets redelijk makkelijk te maken.
Op de manier zoals je nu hebt getekend kan je nooit de ilussie wekken dat een trein na vertrek echt onderweg is zodra deze uit het zicht verdwijnt.
Hij verdwijnt namelijk niet uit t zicht ;)
-
Mooi plan (y)
-
Ik vind die waaier wel een creatieve oplossing. Vooral omdat je materieel mooi in het zicht staat, terwijl je het station nooit tegelijk met de waaier kunt overzien. Wel ergens een scènescheiding inbouwen. Zo scheidt je het opsteldeel van de eigenlijke baan.
De optie om het opsteldeel ook aan te kleden spreekt me erg aan.
Hendrik Jan
-
Ik denk dat het station en de opstelplaats best optisch te scheiden zijn, om te beginnen sta je met de rug naar het ene gedeelte wanneer je aan het rijden bent op het andere!
Ook verdwijnt de baan bij A achter het orgel en gaat dan via de losse verbinding de bocht om. Ik kan daar eenvouding een houten schotje tegenaan maken zodat je de trein helemaal niet ziet over een afstand van zo'n 2 1/2 meter vanaf punt A.
Aan de andere kant van de baan moet ik zowiezo de lijnen van B en C optisch scheiden omdat ze eigenlijk in verschillende richtingen moeten gaan. Ik kan weer een schotje maken vanaf voor de wissels waar deze twee takken bij elkaar komen, tot en met het tweede losse verbindingsstuk. Hmm, misschien moet ik de baan hier driespoors houden tot aan de opstelsporen? Geeft meer mogelijkheden voor tegelijk rijden...
Zo komen de treinen pas weer in het zicht vlak voor de opstelsporen. Hopelijk ben je dan al weer 'vergeten' waar ze vandaan komen :D. En als ik dat gedeelte stoffeer kan het best nog wel wat leuks worden. Een beetje breder aan beide kanten en ik kan er wat loodsjes en een weggetje of zo langs laten lopen. En misschien een dubbele locloods over het eindpunt van de waaier...?
Aan de andere kant is het ook wel aantrekkelijk om de andere lange muur vrij te houden. Maar dat betekent twee dubbele spiralen die toch zeker zo'n 1.20 m de kamer insteken, aan elke kant. Het gevolg is dat het orgel dan tegen de vrije lange muur moet staan dus daar schiet ik precies niks mee op!
Best mogelijk dat ik iets mis hier? Als iemand wat wil schetsen zou ik het op prijs stellen!
Groetjes,
Jur
-
Ter illustratie, de schotjes ter camouflage van de lijn nu aangegeven in zwart. Ook heb ik nu de aftakking naar B laten doorlopen tot het schaduwstation.
En ook nog wat gefrobel met het landschap. Zelfs al leuk om te doen in 2D ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zuiderschans_Peco100_shadow_wye_V2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zuiderschans_Peco100_shadow_wye_V2.jpg)
Jur
-
Op jouw tekening staat een orgel. Is dat werkelijk zo "vierkant"als het daarop staat?
Hoe hoog is dat orgel? Kun je de baan er niet over laten lopen?
Als je bouwt zoals op de tekening dan heb je niet veel ruimte tussen het station en die "triangel". Pas op met je materieel daar als je er langs moet.
Idem als je orgel links staat. Je kunt dan niet goed bij je linker baangedeelte zonder orgel te verplaatsen.
laatste nadenkpuntje: je hebt zo wel veel wissels, kruisingen, engelse wissels en driewegwissels nodig.
-
Goeie vragen, J J H S!
Het orgel heeft een volledige pedaalbak en een bank, dus het vloeroppervlak is 1.30 x 1.10 zoals getekend. Zo eentje. (http://www.wyvernorgans.co.uk/organs/second-hand-organs-2/wyvern-sonatina-mk2/attachment/sonatina-mk2)
De kast die tegen de muur komt is smaller aan de bovenkant en zo'n 115 cm hoog dus ik kan nog wel gemakkelijk bij de treinen. Zoals je zegt kan ik die er misschien wel overheen laten lopen, maar dat hangt af van hoe hoog de baan wordt. Er zittien twee ramen in de kamer, eentje links in de lange muur en het andere in de muur rechts. Ik wil eigenlijk niet boven de vensterbank uitkomen met de bovenkant spoortafel. Ik weet niet uit mijn hoofd hoe hoog dat gaat worden, misschien net wat lager dan het orgel. ik zal het opmeten de volgende keer dat ik in het huis ben (ik woon er nog niet).
Ja het gangetje is wat smal, maar de kopspoortjes worden alleen gebruikt voor het omlopen dus normaal gesproken staan er geen loks op.
Inderdaad nogal wat duur railspul, maar ik kan het stap voor stap opbouwen, te beginnen met de parallelle opstelsporen. Als ik elke keer wanneer ik een nieuwe trein koop er de wissels voor een volgend opstelspoor bij doe gaat het misschien bijna ongemerkt :o
Ik ben redelijk happy met dit ontwerp en ga nu maar eens nadenken over een dienstregeling, en daarmee over wat voor materieel er zo op zal kunnen rijden. In eerste instantie maar dieselen, later wie weet bovenleiding op de hoofdbaan.
Jur
-
Hallo Jur,
Ik vind dit echt een heel interessant plan! Ik woon zelf in Nieuweschans en kom ook redelijk vaak in Zuidbroek. Als je wilt kan ik wel eens wat foto's maken van de locloods in Nieuweschans? De goederenloods in Zuidbroek is eigendom van Sprik granen. Dit is volgens mij al jaren zo. Het is dus vooral gebruikt voor graanoverslag misschien kan je hier nog wat mooie scenes van na bouwen. Zover ik weet was het graanvervoer per spoor in de jaren 70 er nog wel, maar het is al jaren niet meer zo. Ook van die overslag loods met laadperron aan het spoor wil ik best wat foto's maken!
Groeten Dewey
-
Voor meer gegevens over station Zuidbroek kun je misschien ook eens contact zoeken met het nnttm, www.nnttm.nl
Hans
-
Hallo Dewey,
Dat is erg aardig van je aangeboden, als je al foto's hebt zou je die misschien kunnen opladen? Maar het is nog niet nodig om er nu al veel tijd aan te besteden, ik ben nog echt in het brainstorm stadium en er kan nog veel veranderen. Ik woon nog niet eens in het nieuwe huis en het kan nog wel een half jaar duren voordat ik aan bouwen toekom!
Ik vond trouwens wat aardige foto's van de lokloods op Google Streetview. De loods ligt langs een kanaal en dat kan mooi dienen om de afscheiding aan die kant van de baan te maken, net zoals de spoorwegovergang aan de andere kant. Zoals dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zuiderschans_Peco75_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zuiderschans_Peco75_1.jpg)
Jur
-
Kun je in die sporendriehoek niet nog een wisselkruising tussen in leggen. Nu zijn beide helften gescheiden, Dan heb je de mogelijkheid om te keren.
Zoals Marc in mijn topic ook voorstelde
Reactie 9 van Marc Riswick (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,53965.msg3221372402.html#msg3221372402)
-
Hallo Jur,
Ik heb het moment nog geen foto's van Zuidbroek... Geen foto's van de goederenloods dan. In de herfstvakantie ben ik van plan om in Groningen, Zuidbroek en Kropswolde alle cargo's in het noorden die getrokken worden door diesel te fotograferen. Een van de fotoplekken is de oude losweg in Zuidbroek waarbij ook gelijk de hele goederenloods en graansilo's te zien zijn.
Groeten Dewey
-
Kun je in die sporendriehoek niet nog een wisselkruising tussen in leggen. Nu zijn beide helften gescheiden, Dan heb je de mogelijkheid om te keren.
Zoals Marc in mijn topic ook voorstelde
Reactie 9 van Marc Riswick (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,53965.msg3221372402.html#msg3221372402)
Hallo Gerwin,
Ik had in eerdere schetsen inderdaad een verbinding tussen de twee helften van de waaier, maar dat betekent natuurlijk een keerdriehoek en de complicaties die dat veroorzaakt. Misschien is het wel mogelijk alles zo te isoleren en schakelen dat er geen kortsluitingsproblemen zijn, maar ik weet domweg niet genoeg van dat soort zaken om er zeker van te zijn ???
Als je bedenkt dat de twee helften twee, of eigenlijk drie totaal verschillende plaatsen voorstellen (Groningen, Veendam en Duitsland) is het niet zo'n probleem dat er geen verbinding is. Om een trein te keren laat ik gewoon de lok rondlopen voor de terugweg! Bij treinstellen is dat natuurlijk al helemaal niet eens nodig. In het echt gaat het ook zo!
De doorloopsporen onderlangs de waaier zijn alleen aangelegd om zo af en toe te kunnen rondrijden, gewoon wanneer ik dat leuk vind. Ook wel goed om de loks stevig te laten inrijden. In 'normale' exploitatie van de baan zal rondrijden nooit voorkomen, en als het niet alleen daarom was zou ik helemaal geen verbinding hebben gemaakt tussen de linker en rechterpoten van de baan.
Jur
-
Hallo Jur,
Ik heb het moment nog geen foto's van Zuidbroek... Geen foto's van de goederenloods dan. In de herfstvakantie ben ik van plan om in Groningen, Zuidbroek en Kropswolde alle cargo's in het noorden die getrokken worden door diesel te fotograferen. Een van de fotoplekken is de oude losweg in Zuidbroek waarbij ook gelijk de hele goederenloods en graansilo's te zien zijn.
Groeten Dewey
Hallo Dewey,
Nou, als je toch van plan bent om te gaan fotograferen hou ik me natuurlijk sterk aanbevolen voor wat plaatjes!
Groeten,
Jur