BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: De Stoker op 27 August 2013, 09:49:42
-
Dit is het voorlopige ontwerp van mijn nog te bouwen baan (versie 0.9 zeg maar)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_Eibergen_5_EL_.jpg)
Technische gegevens:
Fleiscmann profi rails
Twincenter
Digirail DR4088 bezetmelder stroom detectie
Digirail DR4018 wisseldecoder
tijdperk (1930 - 1955)
Software: Koploper 8.1
Loc Fleischmann BR065 digitaal
De wissels W11 en W12 worden niet gebruikt en zullen niet in KL worden opgenomen. W11 is in het sporenplan opgenomen omdat die daar in het echt ook gelegen heeft als afslag naar de Bleekerij en wordt door mij gebruikt als toegang tot het schaduwstation maar de rechtdoor spoor past niet in de kamer. W12 is er neer gelegd om het schaduw station van twee kanten te kunnen bereiken zodat het station van beide kanten bereden kan worden.
Het baanplan is afgeleid van het station Eibergen zoals het er rond 1950 heeft uitgezien zie voor de inspiratie topic Station Eibergen (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,53006.0.html) en zo natuurgetrouw mogelijk na gemaakt, De molen van prins wil ik in de loop der tijd ook aan het plan toevoegen maar die bestaat al sinds 1926 niet meer dus daar loopt het iets scheef maar goed.
Het kan zijn dat het schaduw station nog wordt gereduceerd naar twee sporen omdat ik de hoeveelheid wissels niet heb. Maar heb nog wel een aantal boog wissels liggen dat ik het schaduw station met boog wissels benader ipv van de rechte wissels, dat blijkt later met het neerleggen van het plan.
Ik heb gelijk al een aantal vragen deze had ik ook al gesteld in mijn startdraadje maar nog niet tot een sluitend antwoord kunnen komen.
Vraag 1 hoe bepaal je de lengte van de bezet melder?
Vraag 2 voor rangeer doeleinden kun je wagons ook detecteren, is daar een decoder voor nodig of kan stroom detectie voldoende zijn om KL te laten zien en onthouden wat ergens staat. (ik weet dat de wagons ook "stroomafname" moeten hebben om via de bezetmelders gedetecteerd te kunnen worden).
Vraag 3 Moeten de midden delen in een sectie ook van detectie worden voorzien of alleen bij de rangeersporen als de wagen toevallig tussen de bezet melders in blijven staan.
Vraag 4 Hoe ga ik er mee om met het feit dat in blok 2 een wissel ligt zoals ik het nu heb ingedeeld, dit mag volgens mij eigenlijk niet maar als ik de bezetmelder opschuif wordt blok twee wel weer erg kort, wat is hiet de correcte oplossing voor?
[edit]
Er is een diode schakeling voor de niet gedetecteerde delen maar waar is die voor en waar sluit je zo iets op aan.
Deze heb ik inmiddels gevonden in de encyclopedie (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Diodeschakeling) encyclopedie, erg duidelijk
[/edit]
-
allo Stoker,
Vraag 1. Ik hou altijd minimaal één standaard raillengte aan voor de binnenkomst- en stopmelders. Dit om zeker te zijn van goed contact. Het tussenliggende deel als je daar detectie wil hebben kan naar wens op één of meerdere bezetmelders worden aangesloten (denk aan verschillende stopplaatsen voor lange en korte treinen aan een perron).
Vraag 2. Wagens kunnen worden gedetecteerd door één weerstand aan te sluiten over de beide polen (wielen). Afhankelijk van de gevoeligheid van de bezetmelder is 10K Ohm tot 20K Ohm hier al goed. Uiteraard is een andere stroomafnemer (denk aan sluitlicht) ook al genoeg.
Vraag 3. Het hoeft niet. Ik heb er bij mij wel voor gekozen om volledige detectie te hebben, zodat een ten onrechte losgekoppelde wagen ook wordt gezien.
Vraag 4. In een blok horen geen wissels. Je kan in koploper instellen van het korte blok, dat ook treinen die te lang zijn mogen stoppen. Daar ik volledige detectie heb, dus ook de wisselstraten, houdt koploper die wisselstraten dan toch bezet en zal er geen aanrijding plaatsvinden.
groet Marc
-
Marc,
Dat laatste kan ook anders zijn. In mijn schaduwstation heb ik sporen die in twee gedeeld zijn. Als twee "kleine" voor kleine treinen en als één grote voor een lange trein. En precies het midden ontsluit een aantal korte sporen via een wisselstraat.
Dus hangt van de lengte van treinen af in combinatie met lengte sporen (is natuurlijk persoonlijk).
-
@Olav,
wissels leg ik nooit in een blok, ik hou het graag puur ;D. Een spoor in meerdere blokken verdelen heb ik in mijn grote station ook gedaan, zo kan er één lange trein, of twee korte staan.
Marc
-
Even een snelle vraag tussendoor, liefst dat vandaag iemand daar even op kan antwoorden
Ik heb voor de bezetmelding een DR4088GND van digirails, maar volgens mij is dat niet de juiste. Volgens mij moet ik de DR4088CS hebben voor mijn Twincenter met 2 rail en stroom detectie.
Als ik niet de goede heb kan ik hem nog omruilen namelijk
Kan iemand dit bevestigen of ontkennen?
-
Beste ??
ja conclusie klopt.
de digirails DR4088GND die jij hebt is voor 3 rail.
Jij kan de DR4088CS gebruiken.
Ronald
-
Hallo Ronald,
Dank voor het snelle bericht, dan ga ik hem vandaag nog even omruilen
m vr gr.
Gerwin
-
Marc,
Nu zie je op grote stations zoals Utrecht vaak een kruiswissel vanuit een "middenspoor" een spoor in "tweeën" hakken maar ook dat hetzelfde spoor in één gebruikt wordt. Hoe kijk je daar dan tegenaan? ;)
-
@Olav en Marc,
Ik had in eerste instantie met een kruisstuk en vier wissel in het midden van het schaduwstation een kruissing gemaakt zodat er vier opstelplaatsen ontstaan waarvan ik er dan drie kan gebruiken het overblijvende spoor blijft open voor om alle treinen in ieder geval in 1 richting ten allertijde het schaduwstation te kunnen verlaten.
Mede forummer tijgernootje kwam met het idee om de sporen op deze manier neer te leggen en daar zag ik wel wat in omdat ik nu alsnog drie treinen kan opstellen maar met een langere lengte zonder dat de andere sporen in het gedrang komen. Lange treinen kunnen trouwens niet stoppen op het station dus zal alleen voor doorgaande treinen gelden.
Maar misschien moet ik nog wel terug naar twee sporen ivm met het beschikbare materiaal. Ik heb nog wel boogwissels maar niet zo heel veel rechte wissels. de linkse en rechter wissel in het schaduw station kan ik nog vervangen door een boogwissel en eventueel het derde spoor laten vervallen (hoop van niet) maar daar ga ik binnen kort mee aan het stoeien
-
Mijn grote station (Stuyteweg) heeft 8 sporen, waarvan 1 middenspoor. In spoor 3 t/m 5 ligt halverwege een wisselcombinatie als door jou (Olav) bedoeld. De overige 5 sporen zijn gewoon in 2 blokken verdeeld ieder.
(http://i351.photobucket.com/albums/q457/mrtrawos/Stuyteweg/IMG_0722.jpg) (http://s351.photobucket.com/user/mrtrawos/media/Stuyteweg/IMG_0722.jpg.html)
Dit werkt prima, een korte trein kan voor of achter de wisselcombinatie staan en een lange trein kan gewoon langs het perron staan en neemt dan 2 blokken en de wisselcombinatie in beslag. De wisselcombinatie moet uiteraard van meerdere bezetmelders worden voorzien om te voorkomen dat als een lange trein op spoor 3 bijvoorbeeld staat, spoor 4 en 5 niet bereikbaar zouden zijn. Ik werk veel met treinstellen en trek/duw combinaties en dan werkt dit systeem erg goed. (PS de foto is al wat ouder).
Marc
-
In mijn huidige eerste opzet baan ligt een enkele in dus tussen twee sporen. werk idd goed. Moor op dit moment heb ik maar 16 bezetmelders tot mijn beschikking. Dus dan kom ik melders te kort. en volgens mij werd bij mij kort wel erg kort
-
Marc,
Is inderdaad wat ik bedoel. Bij mij kan ik het software matig oplossen. Dan "kruist" het lange blok gewoon de twee korte blokken en wordt er geen trein ingestuurd. Dan heb ik geen melder op de wisselstraat nodig. :)
-
Het baanplan aangepast ivm met materiaal tekort :-[
Maar goed het blijft er toch aardig op lijken vindt ik. Ik zag dat op de overzicht foto het spoor toch nog weer iets anders ligt dan ik dacht en dat kwam qua materiaal (wissels ed) beter uit
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_Eibergen_6_EL_.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_Eibergen_6_EL_.jpg)
-
Gister de baan 1:1 uitgelegd en was er niet ontevreden over. volgende stap is het aanleggen van de bezetmelders in de rails. Door de aanpassing in de rangeersporen heb ik wel een te kort aan bezetmelder aansluitingen, en moet nog een DR4088 bij komen, gauw geteld heb ik 18 bezetmelders en maar 16 aansluitingen. Misschien is het dan handig om de 14 overgebleven contacten te gebruiken voor de wissels en of sommige niet gedetecteerde delen toch te detecteren.
De wissels ga ik aanleggen door de geïsoleerde rail aan te sluiten op de Niet gedetecteerde baan delen.
De wissel aandrijvingen kunnen dan worden geplaatst.
Als het styrophor oid nog eens in de aanbieding is moet dat er ook nog onder maar dat kan ook nog als alles technisch klaar is om dan de baan daar op te schiijven
-
@ marc, ik zag in jouw topic dat je nog een deel op analoog rijdt, hoe heb je dat geregeld? Ligt er een tweede spoor tussendoor of heb je het enigelij wijs op elkaar aangesloten?
Zie ik het op de foto goed dat het spoor door het dakspant heen ligt ???
-
Hallo Gerwin,
Ik heb lange tijd gereden met een deel van de baan analoog. Bij de verbindingswissels was het dubbelpolig onderbroken en ik probeerde zo min mogelijk over die verbindingen te rijden. Was alleen bedoeld om mijn analoge modellen nog te kunnen inzetten. Inmiddels is de hele baan digitaal, daar er steeds meer modellen digitaal zijn. In de praktijk kon een digitale loc met enige snelheid zonder problemen over de overgangen rijden. De analoge uiteraard niet.
Ja hij gaat door het balkje, de ruimte wordt optimaal gebruikt ;D. Uiteraard is hiervoor eerst bouwkundig advies gevraagd en gezien de gebruikte constructie was het hier mogelijk zonder gevaar.
groet Marc
-
Gisteren bezig geweest om dewissel decoder dr4018 van digirail aan te sluiten op mijnTC. Eigenlijk ging het vrij simpel maar ik snap niet hoe het zit met het toewijzen van het adres. Hij staat nu op adres 1 maar weet niet of dit het zelfde adres is als die van de loc die ook op adres 1 staat. Of doet de TC zelf een verschillend adres toewijzen. Maar dat moet ik wel weten wat het adres is later voor Koploper. De beide gebruiksaanwijzingen gaven me hier geen goed beeld over
-
Hallo Gerwin,
Het TC maakt onderscheid tussen lokadressen en sein/wisseldecoderadressen. Voor beide toepassingen mag je dus dezelfde adressen gebruiken. Als je eerste wisseldecoder begint bij adres 1 is dat ook het adres dat Koploper gebruikt. Overigens heeft het Twincenter een heel vrije, maar daardoor ook wat complexe programmeermogelijkheid voor wissels en seinen. Het TC gaat ervanuit dat elke decoder vier uitgangen heeft. Vervolgens kun je elk gewenst wisseladres aan elke gewenste uitgang hangen. Als voorbeeld geef je je wisseldecoder adres 101. Aan uitgang 1 kun je dan wissel 535 hangen, aan uitgang 2 wissel 3, enzovoort. Dat moet je dus ook hier doen: De 4018 op een startadresprogrammeren door hem in de programmeermodus te zetten (weerstand van 150 Ohm over de uitgangen 1 en C) en dan op het knopje drukken, zodat het LEDje gaat knipperen. Dan op het TC het juiste adres een keer bedienen en de zaak is geprogrameerd, als het goed gaat. In jouw geval zal nu het TC de adressen 1 t/m 4 aan de DR4018 hebben toegekend. Als je nu de volgende decoder met de adressen 5 - 8 wil programmeren definieer je eerst een wissel op uitgang 1 van decoder 5 in het TC, bijv wissel 5 op uitgang 1 van decoder 5 in DCC. De DR4018 in programmeermode zetten en op het TC wissel 5 bedienen (die er niet in het echt hoeft te zijn). Dan heeft de tweede DR4018 de adressen 5 - 8 gekregen.
Zelf maak ik wel onderscheid tussen loc-, wissel en seinadressen. Lokadressen zitten bij mij in de reeks 1 - 100, waarbij de virtuele adressen worden ingesteld op het loknummer, bijvoorbeeld NS loc 1652 heeft adres 52 en virtueel adres 1652.
wisseldecoders hebben de range van 100 tot 199, de wissels zelf beginnen weer te tellen bij 1.
Seinen en seindecoders zitten in de range vanaf 200.
Als je nog vragen hebt, hoor ik dat weer graag.
-
Hallo Dirk,
Ik had je bericht al gelezen maar was er nog niet aan toe gekomen, ik ga het even rustig bestuderen, dank voor je uitleg.
-
Moest even oefenen met solderen, maar dat lijkt te lukken. Het solderen aan de rails vond ik een beetje lastig om niet de bielzen te laten smelten. De forum Nproject gaf hier een heldere uitleg over en het gaat inderdaad goed.
De eerste bezetmelders zijn gesoldeerd, moet nog een diode schakeling maken voor de niet gedetecteerde gedeelten.
-
Hallo Gerwin,
Succes met het verdere soldeerwerk en het inprogrammeren van de wisseldecoders. Als er weer vragen zijn, hoor ik het wel.
-
Nu nog even een dilemma voor de test baan.
Dit moment is blok 6 als volgt op gebouwd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bezetmelder_Wissel_probleem.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bezetmelder_Wissel_probleem.jpg)
Van onder naar boven de rode gedeelten zijn de bezetmelders van Blok 1, 2, 7 (tijdelijk niet in gebruik) en 8. het blauwe stukje is blok 6. Blok 6 wordt van twee kanten bereden.
1) Zoals het er nu ligt krijgt blok 6 de beide bezetmelders achter elkaar te zitten maar de wissels moeten ook nog van "stroom" worden voorzien, kan ik de wissels bij aan de bezetmelders van blok 6 trekken of moet ik ze toch los aansturen, via de niet gedetecteerde secties?
2) Of is het handig om blok 6 zonder bezetmelders te maken en inclusief de wissels te laten voor wat het is.
Het is nu bedoelt om met koploper aan de gang te kunnen.
Blok 7 is de eerste uitbreiding als de basis draait dus als dat gevolgen heeft voor bovenstaande neem ik dat gelijk mee.
Heeft iemand hier een advies of gedachte over?
-
Hoi,
Wissels NIET in bezetmelding van Blok 6 meenemen... Beide railstukken van blok 6 een eigen bezetmelder geven. Eventueel de wissels voedden via bezetmelders, zodat je op termijn die wissels als 'inrij' melders voor blok 6 kunt gebruiken.
Omdat blok 6 kort is, kunnen daar dan alleen losse loc's of korte treinstellen ( DE-1 ) volledig in. Voor de rest in Aanvulling blokgegevens aangeven 'Actie bij te lange trein' --> Langerbezetten vorig blok en wisselstraat.
Grtzz & suc6,
Karst
-
(y)
Dank voor de snelle reactie, ik vat hem zal proberen dit weekend de basis baan aangesloten te krijgen zodat ik kan gaan rijden
Maar dat betekend dan wel dat ik alleen op dit stuk al 8 draden aan de rail moet verbinden :-\ 6x bezetmelder, 2x wissel
-
Hallo Gerwin,
Ik ben het helemaal eens met Karst. Wissels hebben altijd een directe voeding, dus via de diodeschakeling, of via een eigen bezetmelder. Dat laatste kan handig zijn als je wisselstraten straks wat flexibeler wil vrijgeven dan standaard met Koploper mogelijk is. Dat geldt in het bijzonder voor wissels die uitkomen op een blok. Daar zet ik altijd een bezetmelder op. Wissels die volledig in een wisselstraat liggen (dus omgeven door andere wissels) geef ik de standaardvoeding via de diodeschakeling.
Je kunt overigens van de beide wissels en blok 6 ook één wisselstraat maken, zeker omdat blok 6 erg kort is. Als je dan bezetmelders op de wissels in deze wisselstraat wil aanbrengen kan dat heel makkelijk door de bovenste wissel bij de bovenste bezetmelder in "blok"6 te trekken en de onderste wissel bij de onderste bezetmelder. Ik schrijf "blok" 6, omdat het dan geen blok meer is, maar een onderdeel van een wisselstraat. Zelf zou ik voor deze optie kiezen.
-
Ik ben het helemaal eens met Karst.
:D :D (y)
Je kunt overigens van de beide wissels en blok 6 ook één wisselstraat maken, ... Zelf zou ik voor deze optie kiezen.
Zou ik niet doen. Blok 6 een twee-richtingsblok maken en Koploper mooi zelf laten uitzoeken wat er wel en niet kan rijden. Geeft denk ik een vloeiender treinenloop
Grtzz,
Karst
-
Ik ga in ieder geval de wissels apart voeden en de beide tussenliggend bezetmelders aansluiten als zijnde blok 6. Het aansluiten, lees solderen van de draad aan de rail is het lastigste op dit monent. De draden aan een bezetmelders of diode schakeling hangen is een kleingeheid omdat alles los blijft liggen en koploper uit wil proberen. Kan de optie van wisselstraat nog uit proberen.
Ander punt misschien is dat blok 7 en 8 samen ook een wisselstraat gaan vormen in het schaduwstadion
-
Update,
Afgelopen weekend toch wel weer het één en ander kunnen doen. Alle rail aansluitingen zijn gesoldeerd inclusief de wissels zoals hierboven aan gegeven. De diode schakeling heb ik gemaakt met een 4A gelijkrichter voor de niet gedetecteerde delen. Zie hiervoor de encyclopedie (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Diodeschakeling)
Alleen de S88 stekker van Digirail paste niet in mijn Twin Center :-\. Maar met enige studie blijkt dat of het gat iets te smal is of de stekker iets te groot maar de verbinding moet wel passen. Dus met een mesje het goedkoopste onderdeel maar even aangepast (stekker digirail) deze iets smaller gemaakt en gemonteerd.
Vervolgens met een stroomafnemende wagon de bezetmelders gecontroleerd op werking en op de de TWinCenter gingen mooi alle indicaties branden dus dat lijkt goed. Alleen met het rond rijen van de wagon liep hij om de haveklap uit de rail. Het één en nader nog eens gecontroleerd want de rail lag er wel wat "gespannen" bij en in SCARM een deel van de baan getekend en 1 op 1 uitgeprint. Het blijkt toch dat de passtukjes te klein zijn. Eerst nog even de rail recht leggen en de correct passtukjes maken.
Als dat gereed is hoop ik hem van de week aan Koploper te hangen en de eerste proef rondjes te gaan rijden.
-
Ander punt, ik heb een twin centre van Fleischmann en 1 digitale loc 2rail. Beide afkomstig uit dezelfde start set. Nu wil ik er graag een loc bij hebben maar hoe weet ik nu waar de loc aan moet voldoen om op mijn baan te kunnen rijden.
ik gebruik het DCC protocol betekend dit bijvoorbeeld dat alle DCC locs H0 op mijn baan zouden kunnen rijden ? en als ik een analoge wil kopen en die ombouwen naar digitaal waar moet ik dan op letten.
Ik ben de draad een beetje kwijt omdat ik dacht dat het TC gelijkstroom gaf maar dat blijkt na meting niet zo te zijn het is wisselstroom maar nu weet ik niet meer welke locs ik daarvoor kan gebruiken.
Kan iemand mij daar kort en helder uitleg overgeven?
-
Yep alle DCC loks rijden op je baan dan, enneh een dcc decoder in een analoge lok mieren....
-
Gerwin,
het lijkt alsof je wisselstroom meet, in werkelijkheid is het een blokspanning. Alleen met een oscilloscoop kan je dit echt goed zien.
mvg,
Sander
-
Het voordeel van die blokspanning is wel dat het voor leds niet uitmaakt op welke manier je de wagon op de rail zet dus de polariteit omwisseld
Update
Heb het nu voor elkaar dat de loc met Koploper rijdt (y), gister mijn eerste "automatische" rondjes gereden. Nu kan het afstellen beginnen van decoder en het goed instellen van de blokken.
Waar ik nu tegen aan loop is:
Als ik koploper naar automatisch zet dan wil de loc niet achter uit rijden. Het moet een volledig twee richting verkeer zijn. Dan komt bv de loc binnen op spoor 2, hij wacht daar even en KL vindt dan dat de loc rechtstreeks naar blok 6 moet. De loc kiest :-\ kiest er dan voor om via blo 9 en 8 te rijden. En dan is KL de kluts kwijt, Hij ziet de spookmeldingen, met blauw aangegeven. Maar ik krijg hem niet meer in het gareel. Anders dan een noodstop te maken en de trein weer in het blok te zetten waar hij staat.
Tweede punt is dat de korte blokken 6 en 9 gaat de loc acceleren om vervolgens in de aansluitende blokken weer af te remmen. Dit zal ergen in de blok info zitten maar de maximum snelheid is voor alle blokken 50 km per uur.
Ten derde ben ik bezig geweest met de snelheidsmeting Dit ging op zich goed, alle stappen gemeten, er was een mooie curve ontstaan maar toen ik het wilde opslaan gaf KL aan dat er waardes gelijkwaren en dat hij de tussenliggende stappen niet kon maken en dus de meting niet kon opslaan. :-[ Maar moet zeggen dat ik deze meting met de zogenaamde trail en error methode heb gedaan en niet de handleiding er op na geslagen. Dus dat moet nog
Het afremmen gaat ook nog niet goed of hij komt te hard aan rijden en stopt dan abrubt of hij stopt al halverwege het blok, wacht dan even en overbrugt het laatst stuk als nog.
Al met al ben ik zeer tevreden over het eerste resultaat mede omdat je veel moet instellen in KL was ik al erg blij met het resultaat en bovenstaande zaken zijn een kwestie van instellen.
En mijn eerste video op joetjoeb: Testrun (http://www.youtube.com/watch?v=op9KWkHcwZU)
Edit:
Volgende aanpassingen gedaan in Koploper, moet nog getest worden.
- Blokken 6, 8 en 9 het zelfde bloktype gegeven "normaal blok", dit waren drie verschillende
- vaste treinroute verwijderd
- Blokken 1 en 2 keer loc aangezet
In de testoptie gaat het goed, nu nog kijken wat de loc doet,
-
Via het koploperforum (http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=4495) antwoord gekregen op bovenstaand probleem.
Echt helder uit gelegd, vanavond nog maar eens weer een proef rondje rijden.
Andere vraag van een treinenleek. Hoe en wanneer wordt de verlichring gebruikt op de loc. Standaard staat een loc ingesteld vooruit rijden is licht voor en achteruit rijden is licht achter.
Maar hoe zit het eigenlijk op het station? Als een trein op een perron staat te wachten om passasiers uit en in te laden ( ;D) blijft dan de verlichting branden? Wanneer wordt geschakeld van verlichting van voor naar achter? Als de trein gaat rijden in de gewenste richting of als een trein aankomt en van plan is om in dezelde richt terug te keren?
-
Treinverlichting:
Bij het klaarmaken van de trein gaat de frontverlichting aan. Deze blijft aan tot de trein weer afgebroken (weggezet) wordt of rijrichting gekeerd wordt. Dan gaat frontlicht om naar sluitlicht, hierna loopt machinist naar andere cabine en gaat daar sluitlicht naar frontlicht. Bij locomotieven wordt alleen sluitlicht gevoerd als deze achter rijdt.
Groet,
Gerard van der Sel..
-
Dan gaan we ik Koploper eens even stoeien of we dat voor elkaar klijgen
-
Valt weinig te stoeien. Gewoon vinkje van verlichting aan zetten. Bij een loc alleen rijrichting er bij betrekken.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
In koploper valt er idd niet zo veel aan te doen. In de loc en decoder wel. Immers brand (bij de meeste loc 's) vanaf de fabriek de verlichting altijd aan beide zijden. (Voor wit, achter rood.) Alleen de gekoppelde kant zal zoals Gerard al aan gaf niet branden. Bij een loc hang in de front en sluitverlichting aan 4 uitgangen. (front cabine 1, sluit cabine 1, front cabine 2 en sluit cabine 2). Vervolgens stel in de decoder zo in dat F0/FL de verlichting aan de cabine 1 zijde met de rijrichting laat wisselen en F1 hetzelfde doet voor cabine 2. Zo selecteer je na het koppelen van de trein welke zijde aan moet en gaan!
Timo
-
Ok, dat klinkt bekend, het toekennen van functies moet ik nog onder de knie krijgen. Helaas heb ik niet de 100% passende handleiding voor de decoder in de loc, daar moet ik nog naar op zoek. Het is een standaard decoder van de BR065 uit de digitale startset van Fleischmann. Ik heb de CV 7 en 8 daar voor uitgelezen maar kom dan nog op een drie of viertal mogelijkheden uit.
Zal de waardes hier nog even posten.
Update:
Gisteren de blokken aangepast zoals in het koploperforum werd omschreven en dat lijkt te werken. Gister kortstondig automatische gereden maar daarbij geen rijricht verandering geweest, maar KL gaf ook niet aan dat hij de andere kant op moest. zover zo goed dus geen spookmelding meer gehad!
Gisteren ook mer succes blok 7 toegevoegd aan koploper en een tijdje proef gereden, in eerste instantie natuurlijk weer vergeten alle bezetmelders en wissel in alle blokken aan te geven. Het toevoegen van blok 7 met de bijbehorende wissels had gevolg ook voor de blokken 6, 8 en 9. Maar dat is nu vrij logisch dus alles nog eens doorlopen en daarna draaide alles.
Volgende stap is het aansluiten van een ontkoppelrail in Blok 2 en daarmee een omloop creeren. Al een voorbeeld gevonden in KL maar deze was gemaakt in een oudere versie en de conversie liep nog niet naar het zin. Waar ik nu nog tegen aanloop is het aansturen van de ontkoppelrail in blok twee. Het voorbeeld gaat uit van een vaste route met in blok 2 een paar functie voor het ontkoppelen. De blokvolgorde is niet het probleem maar het toekennen van de functie in blok 2 kreeg ik niet voor elkaar.
De handleiding over de vaste routes nog eens door gelezen -> duidelijk een kwestie van drag en drop (y) Ik heb nu een dubbele omloop gemaakt voor voor spoor 1 en voor spoor twee. In de test loopt hij goed, nu in het eggie nog
-
Ben benieuwd naar je ontkoppel-ervaringen als je het eenmaal in t eggie gaat proberen. :)
-
Ik heb nog heel even tijd om alles in de war te schoppen. Ik heb twee ontkoppel rails aangebracht in blok 1 rechts in het blok net naast de bezetmelder en in blok twee rechts in het blok net naast de bezetmelder en kwam er acht dat 1 wissel dubbel in de TC zal dus twee adressen voor 1 wissel.
Daardoor kwam ik in KL aan het schuiven met de wissel adressen en klopte er uit eindelijk niks meer van. Wat bleek ik had in koploper de virtuele adressen en de werkelijke uitgangen verwisseld.
Resumee: de wisseladressen in KL zijn de virt. adr. in TC
Met het schijven van de wissel adressen gingen ook wat instel gegevns weg en had spontaan weer last van een spookrijder. Dus een heel gekl$%&^% om niks eigenlijk en als je een beetje secuur te werk gaat hoeft dit allemaal niet maar goed.
In KL wil ik alle tot nu toe aangebrachte instellingen nog eens langs lopen.
Ik heb twee vaste routes gemaakt voor een omloop, 1 voor spoor 1 (rechts om rijden) en 1 voor spoor twee (links op rijden). Deze nog heel even met wagon proef gereden maar de totale lengte van de trein was te lang en liep vast in blok 9 omdat de wagon niet was blijven staan bij de ontkoppelaar.
Dus nog genoeg om weer recht te zetten, oorzaak ben ik zelf, dit ligt niet aan KL of iets dergelijks. Ik vindt het ook niet erg, het is de wel bekende trail en error methode. Ik lees wat probeer het toe te passen en wil het dan aanpassen. Dat aanpassen doe ik dat al kijkende en zoekende in zo'n programma. Stel dan vervolgens weer dingen anders in en dan reageert het wel eens niet zo als ik het in gedachten had. Maar door dit gekl^&* krijg ik wel inzicht in hoe zo'n programma in elkaar steekt, als je dan vervolgens heel gericht de vragen stelt of de handleiding er bij pakt herken ik de dingen in de handleiding ook veel beter. Het komt dan misschien onhandig over maar het is voor mij een zeer beproefde leer methode om dingen aan te leren. Ik leer van fouten niet van reproducties.
Deze week de ontkoppelaars in het systeem opnemen zodat ik een wat interessantere treinloop krijg.
-
In koploper heb ik het zo goed als klaar voor de omloop van de loc. Ik had in eerste instantie twee vaste routes gemaakt 1 voor een omloop op spoor 1 en voor spoor 2. Maar omdat dit zo snel achter elkaar ging had ik de snelheid van de loc omlaag gebracht maar dan nog ging het allemaal te snel. Een enig sinds realistich beeld is toch gewenst.
Dus heb ik blok 7 en 8 er bij ingevoegd in de route en de loc daar verplicht een halve of een hele minuut stil laten staan. Uit eindelijk heb ik de hele route in 1 route gestopt dus nu loopt hij constant over dezelfde route.
De timing lijkt ook goed te zijn met de ontkoppelaars. Dus dan zou hij het in theorie moeten doen.
Praktijk wijst echter uit dat het ontkoppelen nog steeds niet wil. De aansturing lijkt op zich wel goed, de hoogte van de rail eigenlijk ook wel. Als ik de loc of de wagon over de ontkoppelaar laat gaan gaat het pinneke netjes omhoog om de koppeling te lossen. Echter gekoppeld krijgt de rail het niet voor elkaar. Nu heb ik handmatig geprobreerd met een plaatje de koppeling uit elkaar te drukken en vond dat ik daar nog wel behoorlijk kracht op moet zetten om de koppeling te lossen, ik kan mij goed voorstellen dat een rail dit niet voor elkaar krijgt.
Is er aan de koppeling wat aan te passen of zo het toch in de ontkoppel rail zitten?
-
Dat probleem komt bij mij ook voor.. ik zet er dan een andere koppeling op, dan is het meestal opgelost :)
Misschien alles de trein een stukje achteruit gaat dat de koppeling dan wel wil?
-
Hallo Gerwin,
Wat Auke zegt is heel aannemelijk. Als de loc de trein trekt staat er best wat spanning op de koppeling. Die spanning verdwijnt als je de loc even laat drukken. Bij de ESU decoders kun je dat in de ontkopplefunctie inprogrammeren. Je kunt het natuurlijk ook eerst met de hand proberen en kijken of het helpt. Zo niet, dan zou ik andere koppelingen overwegen.
-
Bedoelen jullie dan een kompleet ander type of alleen een andere van hetzelfde model?
Het achteruit rijden had ik al geprobeerd maar dat werkt ook niet naar tevredenheid. Wat ik ook geprobeerd heb is de ontkoppel rail iets hoger te leggen met een stukje karton maar daar werd het alleen maar gekker van omdat dan de koppeling scheef komt te staan t.o.v. elkaar. Ik zal ook de vlakheid van de ontkoppel rail nog eens controleren omdat de baan nog volledig los ligt.
Ik ga er ook nog een gelijkrichter tussen zetten tegen het lawaai, Nprojects (http://www.nproject.org/nl/elektronica/brommende-ontkoppelrails-verbeterd.html), misschien dat dat ook nog iets aan de kracht toevoegd omdat je van wissel naar gelijkstroon gaat
-
Ik heb zelf beugel koppelingen, soms iets in de hoeveelheid dat de beugel uit steekt.. een andere beugel koppeling erop helpt dan met het weghalen van de spanning doe ontstaat als de beugel te krap is
-
Onderstaand schema aan de ontkoppelrail toegevoegd
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ontkoppelrails_bruggelijkrichter.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ontkoppelrails_bruggelijkrichter.gif)
Bron: Nproject.org (http://www.nproject.org/nl/elektronica/brommende-ontkoppelrails-verbeterd.html)
Resultaat: Gaan brommende ontkoppel rail meer.
Het bij komende gehoopte, maar niet beloofde, resultaat van meer spanning met meer druk in de ontkoppel rail bleef helaas uit. Het is wel een aanrader trouwens, ik heb hem nu voor 1 ontkoppelrail gemaakt maar ga ze zeker voor alle ontkoppelrails gebruiken.
Voor de electronici onder ons "meer spanning" had ik gedacht omdat negative halve periode omgezet wordt naar een positieve periode en daarmee de totale spanning hoger wordt?
Ik ga de rail ook nog even hand bedient testen als dat wel werkt dan ligt het mogelijk toch aan de kracht die de spoel kan uit oefenen op de ontkoppelrail. Ik heb van Dirk Meyer (Koploper forum) een beschrijving gekregen om in de aandrijving een veer te verwijderen en daarmee de werking te verbeteren gekregen deze maar eens gaan toepassen.
Wordt vervolgt...
-
Wie kan me even helpen, ik heb laatst een ontkoppeling gezien die is in te bouwen als de rail al ligt. simpel weg gaatje boren door de bielzen, aandrijving aan de onderkant en op het staafje komt een kapje om de koppelingen te raken.
Ik weet het merk niet meer en kan ze dus ook niet terug vinden
-
Bedoel je de Repa ontkoppelaar (https://www.uhlenbrock.de/intern/Produkte/Zubehoer/I41092FE-001.htm!ArcEntryInfo=0007.1.I41092FE&NewServerName=GAMMA)?
Groet,
Michel
-
Ja, die bedoelde ik (y)
Nu nog op zoek naar ervaring van anderen
Update:
Eigenlijk is er niet zo heel veel te melden, maar gisteravond voor het eerst weer gereden nadat de railbed van een extra laagje isolatie is voorzien. Door de grote hoeveelheid draad over het plateau en dus ook onder de rail door verschuift de rail steeds en dat geeft allerlei storingen die ik niet wil hebben. Door de rail iets verhoogd te leggen ligt de rail beter vlak en heb ik onderdoor gangetjes gemaakt waar draad onderdoor kan.
Langzaam begint wel het beseft te komen om van het begin af dingen degelijker aan te pakken, het is nog steeds een test baan maar het is een grote puinhoop eigenlijk, er ligt een vracht aan draad over tafel en kan verder niets dan rijden. Nu was dat ook de eerste opzet dus het blijft nog wel even zo maar goed.
Ik heb zoals eerder beschreven een printje gemaakt om het brommen te voor komen maar gister wilde de ontkoppelrail amper van zijn plek af komen, de ontkoppelrail zonder de print deed het beter maar ook niet toereikend.
Door de extra isolatie rijdt de loc nu wel fluisterstil over het tracee, je hoort alleen de loc zelf nog.
De volgende stap is nu verder te gaan met het ontkoppelen vandaar bovenstaande vraag, koppelingen van de loc wisselen misschien zelfs wel weer terug naar de standaard koppeling van Fleischmann. Voor het rangeren wil ik eigenlijk naar electrische koppelingen maar dan moet de huidige loc eerst open om te kijken welke decoder er nu precies inzit en te bepalen of de decoder deze aan kan. Daar zie ik erg tegen op omdat ik de loc erg mooi vindt en ik slechte ervaringen heb met het ophalen van locs, maar alles is uiteindelijk te leren dus ik zal er toch aan moeten geloven ben ik bang voor.
-
Hallo Gerwin,
Ik kan me voorstellen dat je wilt overstappen naar digitale koppelingen op de locs. Ik werk zelf met Krois koppelingen en daar ben ik goed tevreden over, al zijn er ook mensen die de Roco koppelingen beter vinden. Die zijn wat zwaarder en daardoor ook wat groter. De Kroiskoppelingen zijn polariteitsgevoelig en hebben dus een + (lange) en - (korte) draad.
Ik kan me voorstellen dat je het spannend vindt om meteen een hele mooie loc om te bouwen. Ik zou eerst eens een eenvoudig locje nemen om daar de digitale koppelingen op te zetten. Zo krijg je er ervaring in en zal het ook met de mooie loc goed gaan aflopen.
Succes met de verdere opbouw.
-
Ik zit wel in overweging om voor de locs over te stappen naar digitale koppelingen. Echter heb ik gelezen dat niet iedere decoder geschikt is voor deze koppeling gezien het hoge stroom verbruik. Ik weet niet precies welke decoder ik heb dus moet de loc uit elkaar.
Maar ik overweeg om een tweede loc te kopen maar kan nog geen geschikte vinden en die misschien als rangeer loc te gebruiken en die te voorzien van deze koppelingen. (NS2400 of Sik)
Kleine update,
Ik ben inmiddels over de blokken 1,2,6,7,8 en 9 proef rondjes aan het rijden met koploper.
Heb al een aantal keren de rem gegevens weg gegooid want ik vond hem niet mooi afremmen, maar ik las in de gebruiksaanwijzing dat KL aan de hand van de eerste drie rem pogingen KL de remweg per blok berekend. Daarvoor een aantal vaste trajecten gemaakt zodat ik zeker weet dat de loc binnen afzienbare tijd in die blokken afremt.
Ik had voor blok 1 ingesteld dat hij 1,5 cm eerder zou stoppen zodat de trein netjes op blok 1 en twee naast het perron stopt. Maar toen begon hij 1 blok 1 niet te stoppen bij het perron maar stopte hij al voor de inrij melder. Deze instelling weg gehaald toen was het weer goed.
Gisteravond echter reed de trein op zijn minimum snelheid door de bezetmelder (BM02.1) door naar blok 9, het leek er op dat deze bezetmelder dienst weigerde. Hoe kun je de baan nu echt betrouwbaar krijgen? ik heb de bezetmelders al gesoldeerd aan de rail maar des ondanks heb ik niet altijd het idee dat het signaal door komt.
Maar goed we gaan er nog even mee door prutsen..
-
digitale koppelingen ben ik nu op aan het wachten :) wil mijn v36 voorzien van die dingen(krois mk2)
als je de sik wilt hou je wel weinig cabine ruimte over denk ik..
als je een decoder hebt die te weinig mA levert dan zou je er altijd nog een transistor ofzo tussen kunnen hangen.. echter is het wel gewenst dat de decoder ook een tijd afschakeling heeft zodat deze automatisch de stroom weer van de koppeling afhaalt(mag bij krois maximaal 10 seconden actief zijn anders fikt ie door)
ikzelf heb de Uhlenbrock 76425 ervoor uitgezocht.. deze is denk ik wel te groot voor de sik :(
deze is namelijk 22 bij 12.5 bij 5mm en dan is er nog ruimte nodig om de kabels goed weg te laten lopen..
een ns2400 geeft je denk ik wel wat minder frustratie hierbij omdat deze meer ruimte heeft voor een grotere decoder..
maar.. de Krois koppelingen vragen maar 90 mA van je decoder.. de meeste decoders kunnen volgens mij zo`n 250 mA per functieuitgang leveren
nu kijk ik net even naar decoder`s van uhlenbrock(mijn voorkeur want ze bevallen me zeer goed en zijn redelijk goedkoop) en zie de 73100, deze is 14,5 bij 8,3 bij 2,4mm.. dit is denk ik klein zat voor in de sik.. ennnnn.. deze kan per functieuitgang(heeft er 2) volgens de tabel 1500mA leveren.. die 90 mA trekt deze dus makkelijk ;D
het is dus erg afhankelijk van welke je het liefst wilt(de sik lijkt mij het leukst maar die koppelingen lijken mij dan wel enorm groot worden bij die kleine loc)
even lekker maken: de sik met een krois koppeling (http://www.youtube.com/watch?v=IhSl1_d3ijk)
-
Dat die krois koppeling maar 90 mA wist ik niet, had meende ik iets gelezen over 900 mA, en dan kom je uit op zo'n Uhlenbrock die je beschrijft want die geeft iets van 1500 mA, terwijl ander decoders iets van 150 tot 350 mA geven.
Maar die SIK in de filmpje is wel een uiteindelijk doel zo'n beetje, erg handig voor het rangeren.
-
zeker.. en ook leuk om mee te rangeren op jou baan.. een ns2400 is dan veel te groot...
-
oh jah.. die 90mA had ik ook niet verwacht :o had ook wel wat meer verwacht van een magneetspoel...
-
Middenmoot, de Hippel. Kort onderstel en toch ietsje groter en krachtiger. :P '+- 89, euro by Roco. leuk prijsje.
Gr Koen.
-
die zijn 2e hands volgens mij ook nog wel aardig veel aangeboden ;D
89 euro is niet gek ;D digitaal ook al? de vraag is dan namelijk of ie wel extra functie uitgangen heeft..
-
Zou 2e hands doen en op gemakje die koppelingen installeren. Heeft iemand ergens al eens gedaan hier.
Zou niet meer weten wie.
Volgens mij weten Huub Maaskant of Karst Drenth er ook meer van.
Gr Koen.
-
volgens mij heeft karst inderdaad op zijn hippel ook digitale koppelingen :)
-
OMG, die wens had ik zelf ook.... ;D
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,29553.msg457313.html#msg457313.
Gr Koen.
-
volgens mij heeft karst inderdaad op zijn hippel ook digitale koppelingen :)
Nope,
Wel op m'n Philo 1700 ;) De hippel kan het wel op hoor. Maar dan moet er iets andere electronica in de loc om alle toeters en bellen ook nog te laten werken ;)
Grtzz,
Karst
-
@koenF, volgens mij is jou topic mijn inspiratie geweest (y)
De sik van roco is ook nieuw te koop 84 euri in de goede groene kleur maar dan moet er nog wel een decoder in en de koppelingen. Weet niet of deze digitaal is voor bereid
-
zo niet is er van het groterdam project een goede omschrijving hoe je hem digitaal moet maken:
http://hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=312:de-sik-van-roco-digitaal&catid=74:modeltreinen&Itemid=314 (http://hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=312:de-sik-van-roco-digitaal&catid=74:modeltreinen&Itemid=314)
-
(y) mooi verslag, jullie maken me het wel moeilijk om nee te zeggen moet eens kijken wat de portemonnee zegt
-
Hallo Gerwin,
Ik werk zelf ook met Krois en met een ESU 3.0 of 4.0 werkt dat zonder problemen. Zie mijn filmpje op yuotube:
http://www.youtube.com/watch?v=6P0iiY5fpE4
Ik ben nu bezig om het geheel ook in een Sikje te zetten en een Hippel ligt ook klaar, maar daarvan moet eerst de stromafname goed worden gemaakt. Met de oorspronkelijke stroomafname rijdt hij geen meter. Ook zijn er nog plannen voor een 2200 en een 2400.
Het betrouwbaar laten werken van een bezetmelder moet kunnen. Ik mis er nooit één. De draden zijn wel aangesoldeerd en dan via een steker naar de Viessmann 5233. Ik rij met stroomdetectie en heb voor mijn niet gedetecteerde stukken een diodeschakeling ingebouwd om bij die niet gedetecteerde stukken dezelfde spanningsval te krijgen als bij de bezetmelders. Dat verhoogt de betrouwbaarheid van de detectie. Het schemaatje van zo'n diodeschakeling staat in de manual van de 5233, maar is ook vast op dit forum te vinden.
Overigens moet je eigenlijk nooit je remrecords in Koploper weggooien, tenzij er echt een fout in zit. Het remmen bij Koploper is namelijk een proces dat zich voortdurend ontwikkelt. Daardoor wordt het remmen steeds netter, maar als je elke keer de records weggooit, begint het geheel weer van voren af aan. Daarbij moet je je ook realiseren dat voor elke loc in elk blok bij elke ingestelde snelheidskaraketristieken het remmen weer moet worden geleerd. Als je dus iets in de eigenschappen van de loc of de snelheden (minimum, gemiddelde en maximum) verandert begint het leerproces weer opnieuw.
Succes met de verdere opbouw.
-
Bij mij moet dat ook ooit nog gebeuren maar het is zeker wel interessant om het te gebruiken. Kun je op elke plek ontkoppelen.
Gr Koen.
-
De grootste reden die ik heb om naar dig. koppelingen te gaan is dat ik op dit moment het ontkoppelen niet voor elkaar krijg. Alles is fleischmann dus je zou verwachten dat het werkt, nee dus.
Tweede reden is dat mijn rangeerterrein erg klein is ik dus kom te zitten met twee melders en een ontkoppel rai op 25 cm das erg veel. Met digitale koppelingen kan in in ieder geval een een setje bakken neerzetten, voor het echte rangeren moet dan op de lange sporen gebeuren.
Ontkoppelen probleem:
reeds gedaan
- rails beter vlak gelegd
- ontkoppel rail hand matig bediend (wilde ook niet)
moet nog doen
- koppelingen wisselen
- eindschakelaars verwijderen
- anti vibratie schakeling uitbreiden (heeft niets met ontkoppelen te maken, hij maakt alleen geen lawaai meer)
Volgende koploper stap is het ijken van de snelheid.
-
Kleine update
De loc heeft de avond volgens een vaste route, voor en achteruit gereden. Voor die tijd de bezetmelders gecontroleerd, deze waren allen goed.
De loc rijdt nu feilloos, er zit 1fout in de route, op een gegeven moment stopt de loc bij de inrijmelder ipv de tweede melder
edit:
er zat nog een verplaatste stopplaats in spoor 1, deze verwijderd, probleem opgelost
-
Hallo Gerwin,
Door de lengte van je verhaal ben ik even kwijt of je het aan- en afrijden van de lok bij het ontkoppelen al hebt ingesteld. Dat is absoluut nodig om de spanning van de koppeling te halen, zodat het geheel zonder moeite ontkoppelt. Bij het gebruik van digitale koppelingen is dat, voor zover ik heb gemerkt, nog belangrijker.
-
Hallo Dirk,
Het 1 staat eigenlijk op dit moment los van elkaar.
Het ene punt is het op spoor 1 en twee de trein te laten stoppen op gelijke hoogte (ter hoogte van het perron links iets voor de bocht). Daarvoor ligt de bezetmelder van spoor twee links op de goede plek en wordt er dus op tijd gestopt. Echter links in spoor 1 (trein staat dan in de zelfde richting als spoor 2) ligt de bezet melder ongeveer twee centimeter verder en gaat de trein dus twee centimeter voorbij aan het perron. Dus er moet twee centimeter voor BM01.1 (spoor 1 links) gestopt worden. Mogelijk probeleem is dan dat KL de trein niet meer detecteerd.
Het tweede probleem is het ontkoppelen. Vanuit blok 6 naar blok twee ligt er net voor BM02.1 een ontkoppelaar en vanuit 9 naar 1 helemaal rechts net voor BM01.2 ligt ook een bezetmelder. Wat je in dit verband bedoelt met aan en af rijden ontgaat me nu nog even.
Ik heb wel het vermoeden dat je net voor of tijdens het ontkoppelen de lok iets terug laat rijden om de spanning van de koppeling te halen.
Hier heb ik in KL geen rekening mee gehouden. Hoe stel je dat in?
De bedoeling van het onkoppelen is om op deze test baan een omloop te maken. Dus vanuit 6 naar 2 omlopen en terug rijden naar 6 om linksom te rijden en van 9 naar 1 en daar weer om te lopen en dan rechtsom te vertrekken. Dit om wat actie op het station te krijgen en ik vind het een uitdaging om het te "programeren" De route is gelukt maar het ontkoppelen wil dus nog niet.
Sorry voor het lange verhaal maar korter kon ik het niet uitleggen
-
Hallo Gerwin,
Stoppen in het station.
Het is in Koploper niet mogelijk een trein voor een bezetmelder te laten stoppen. Je zou nog kunnen gaan werken met alternatieve stopplaatsen en de trein op spoor 2 dan een flink stuk door te laten rijden of met een virtuele bezetmelder, die iets voor de echte bezetmelder ligt. Daar kun je dan de trein op spoor 2 op laten stoppen.
Zelf zou ik de fysieke bezetmelders 5 cm langer maken en dan werken met doorrijden in cm, zodat de treinen op dezelfde plek stoppen.
Ontkoppelen.
Met aan- en afrijden bedoel ik inderdaad dat de loc iets tegen de trein aanrijdt, dan ontkoppelt en dan weer wegrijdt. Dat stel je in met de ontkoppelfunctie van de locdecoder. Bij een LokPilot 4.0 wordt dat ingesteld met de CVs 246 (rijsnelheid tijdens het ontkoppelen), 247 (tijdsduur voor het van de trein afrijden) en 248 (tijdsduur voor het tegen de trein aanrijden). Je moet dan ook een digitale koppeling op één van de functie-uitgangen definiëren, zodat de ontkoppelactie wordt geactiveerd. Er hoeft dan niet fysiek een koppeling aanwezig te zijn. Voor de LokPilot 4.0 zijn voor AUX1 de CVs 275 (Ontkoppelfunctie=28) en CV277 (Pulsduur) de van toepassing zijnde CVs.
In Koploper stel je het af- en aankoppelen in in een vaste route. In het blok waarin moet worden afgekoppeld wordt het Rij- en stopgedrag ingesteld op "Stoppen, vertrek op basis van tijd". Je kunt onderin het window de parameters voor af- en aankoppelen opgeven en ook een eventuele wissel van het treintype en het opslaan of ophalen van de lengte en het type van de trein. Je kunt dan de koppeling van de loc of via een speciale actie de ontkoppelrails bedienen.
-
Hallo Dirk,
Het stoppen is duidelijk, de bezetmelder kan ik vrij simpel verlengen, dit ga ik komende week eens proberen
Het ontkoppelen moet ik bekijken wat ik in de decoder kan wijzigen.
-
Gisteren de BM01.1 verlengt met een railstuk van 20 cm. Doordat ik de rail uit elkaar heb gehad zaten er overal "gaten" in de stroom voorziening. De rail aansluiting lijken niet goed stroom door te geven. >:(
Ook stopte de trein op allerlei overwachte plekken, in blok 2 10 cm na de bezetmelder en in blok 1 op de bezetmelder. Rempositie aangepast, daarna reed hij nog steeds niet goed.
Het rijden gestaakt.
Vandaag nog even in KL gekeken en alle remposities verwijderd en een nieuwe route aangemaakt die alleen rechtsom rijdt over blok 1, 9, 8 en 6. In blok 1 verplicht stopt. De route gemaakt omdat ik dan zeker weet dat regelmatig in Blok 1 gestopt wordt vanuit blok 6.
De rempositie nu op Blok niveau ingevoerd, (buiten de route om) in blok 1 geldend voor mijn enige loc BR065.
Deze uitzondering gemaakt omdat een kortere loc (toekomst) ook weer apart moet worden ingesteld.
Gisteren kwam ik er ook achter dat je KL uit zijn vaste route moet halen ook al heb je in het rijscherm aangegeven dat de loc/trein een andere vaste route moet rijden aangevinkt in het tabje "rijgedrag"
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vaste_rijroute_veranderen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vaste_rijroute_veranderen.jpg)
sorry, plaatje is een beetje groot
Ik ben niet van de beschrijvingen, welke overigens prima in elkaar zitten van KL, maar ik wil vaak wat en dat staat dan weer net niet in het boek en ga dan van de ene error naar de ander. Begin langzaam KL door te krijgen (y) Het is dan misschien niet zo "shinny" als andere programma's maar het functioneert prima.
-
Hallo Gerwin,
Het verhaal over het stoppen snap ik nog niet helemaal. Normaal gesproken regelt Koploper dat in voor elke combinatie van loc, treintype en blok. Daarbij begint de trein bij het binnenrijden van de eerste bezetmelder af te remmen naar de minimumsnelheid, zodat die bij het bereiken van de tweede bezetmelder (de stopmelder) is bereikt. Dan wordt netjes de snelheid volgend de in Koploper bij het treintype opgegeven vertraging afgebouwd. Als de minimumsnelheid hoog is ingesteld kan de voor het remmen benodigde afstand te lang zijn en komt de trein in het volgende blok tot stilstand. Dit is is aan te passen door of de minimumsnelheid te verlagen, de lengte van het bezetmeldstuk te vergroten of de remvertraging bij treintype te verhogen.
Als de trein met een snelheid bij de stopmelder aankomt, die hoger is dan de ingestelde minimumsnelheid, dan volgt een noodstop. Als dat in de loop van het leerproces niet verdwijnt, moet ook weer naar de instellingen zoals boven is aangegeven worden gekeken.
Het is bij Koploper inderdaad zo dat een vaste route pas stopt als daar opdracht voor wordt gegeven. Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat na het afwerken van de vaste route weer automatisch moet worden gereden. Dan kun je weer nieuwe vaste routes (laten) starten.
-
Hallo Dirk,
Route -> Instelling->test
Afremmen blok 1 -> Herhaal route-> Plaats bepaling blok 1 tov perron (doorrijden in cm/s)
Omloop spoor 1 -> Automatisch verder rijden-> deel 1 van complete omloop, testen of ontkoppeling wil werken
Ronde 1 -> Automatisch verder rijden->leren remmen in blok 1,2,7 en 8 rechtsom
Ronde vooruit achteruit -> Herhaal route-> leren remmen in blok 1,2,7 en 8 links- en rechtsom
De herhaal route heb ik ingesteld om de trein te dwingen die route te rijden, logisch dat je hem dan ook moet dwingen die route te verlaten.
Een probleem zat ook bij mij ik had blok 1 spoor 2 genoemd en blok 2 spoor 1, je ziet de verwarring, dit ga ik nog aanpassen naar Blok 1 spoor 1 en Blok 2 Spoor 2.
Gisteren met route "afremmen spoor 1" gereden, blok 1 ingesteld op 7 cm doorrijden maar dat was nog een 4 cm te kort, dit vandaag aanpassen en opnieuw rijden. Ik heb ook het idee dat de remgegevens verwijderd moeten worden doordat ik BM01.1 verlengt heb klopt de lengte van blok 1 niet meer en gaat het remmen ook niet zo mooi meer.
-
Hallo Gerwin,
Het leren remmen in Koploper is een redelijk ingewikkeld proces, waarin een flink aantal herhalingen zitten. Het beste is dan ook de treinen eerst een tijdje zonder het instellen van routes te laten rondrijden, zodat ze geleerd hebben in elk blok netjes te remmen.
Daarna kun je gaan tunen met doorrijden in cm. Als je dat doet als het leerproces voor het netjes remmen nog in gang is, zul je het moeilijk netjes krijgen.
Ik merk dat ook als ik een nieuwe loc op de baan zet, of de loc van iemand anders. Je ziet dan dat het remmen eerst niet mooi gebeurt, maar dat, hoe meer er gereden wordt, het steeds netter wordt.
Dat je constateert dat de opgegeven afstand niet altijd klopt, merk ik ook. Dat heeft op de een of andere manier met de ijking van de snelheden te maken, die dan niet helemaal klopt.
Zeker met het leren remmen en het instellen van het doorrijden in cm moet je veel geduld hebben, maar uiteindelijk zal het allemaal netjes werken.
Succes met het verder inregelen.
-
Zeker met het leren remmen en het instellen van het doorrijden in cm moet je veel geduld hebben, maar uiteindelijk zal het allemaal netjes werken.
Mits de computer het ook inderdaad aan kan. Mocht die wat klein gepositioneerd zijn dan kunnen er altijd kleine afwijkingen blijven optreden. Mocht die echt te klein zijn zal hij het nooit echt netjes krijgen.
Roelco
-
Van middag de trein gewoon rondjes laten rijden wel volgens vast patroon (afremmen blok 1). Na een tijdje 1,5 uur of zo, in blok 1 het doorrijden ingesteld dat ging met wat aanpassing goed.
Vervolgens om de beurt in blok 1 en 2 aflaten remmen en dat is uit eindelijk gelukt. maar het vreemde was toch dat als ik in blok 1 een verandering aanbracht het in blok 2 ook niet meer helemaal klopte. Wat met centimeters vooruit en achteruit gespeeld later met 0,1 centimeters en nu ziet het er heel behoorlijk uit dus mag zeggen dat deze poging is geslaagd.
Uiteraard denk ik ook aan de volgende stap: voor de positionering op de ontkoppel rail.
Deze zitten nu nog aan het eind van de ongedetecteerde delen (BM02.1 en BM01.2). Wat is het beste om van het ongedetecteerde deel een gedetecteerd deel te maken? Deze ruimte heb ik nog. Om dan op de ontkoppelrail uit te komen is dan in het tweede deel een hele lange remweg.
Of moet ik de ontkoppel rail bij aan de bezetmelders trekken zodat het begin van de ontkoppelrail de stopmelder wordt en dan vervolgens de trein een x aantal centimeters door te laten rijden.
-
Hallo Gerwin,
Ik werk zelf niet met ontkoppelrails, maar ik zou hem vlak voor de stopmelder zetten, zodat je met doorrijden in cm de trein netjes op de ontkoppelrails kan laten stoppen.
-
Daar zaten ze ook en was nu even van plan ze daar te laten zitten, om de reden die je aan geeft
Ik heb gisteren een vaste route gemaakt in KL waar rechtsom op spoor 2 wordt omgelopen en aansluitend op linksom wordt gereden en vervolgens op spoor 1 wordt omgelopen.
Tevens heb ik de handigheid gevonden via koploperforum (http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=3516&SearchTerms=naam,loc,weergeven) om labels met blokinfo te maken, labels gelijk toegevoegd.
Overzicht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanoverzicht.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanoverzicht.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/loc_overzicht.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/loc_overzicht.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vaste_route_Omlopen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vaste_route_Omlopen.jpg)
Kon in de decoder de mogelijkheid van terugrijden voor het ontkoppelen niet vinden, maar volgens mij kan dat ook met de Kadee, zoals in de handleiding ook wordt aangegeven:
Pag 34 bovenaan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tijd_Kadee_instelling_manual.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tijd_Kadee_instelling_manual.jpg)
Nog niet proef gereden daar misschien zaterdag nog even de mogelijkheid voor. Maar als het werkt zoals ik in gedachten heb zal in ieder geval het doorrijden afgesteld moeten worden om precies boven de ontkoppelrail uit te komen.
-
Gisteren toch helaas terleurstellend bezig geweest maar eerst toch even het positieve nieuws.
Het omlopen opzich wil, het kadee werkt zo als ik het verwacht had, de loc rijdt iets terug alvorens hij vertrekt, Daar door krijgt de ontkoppeling de kans om de koppeling spanningsvrij te ontkoppelen, beetje vogelen met "doorijden in cm" en "tijd kadee" om op het juiste punt boven de ontkoppelrail uit te komen maar dit gaat goed komen.
Het probleem zat hem er in dat de ontkoppelrail maar 2 seconden bekrachtigd blijft ondanks dat in KL aangegeven is dat de OR (ontkoppelrail) aangaat bij vertrek uit het blok en uit gaat bij het binnen rijden van het volgende blok.
In de TC heb ik een schakel tijd van 100 - 1000 (msec) ingesteld maar dit hielp ook niet. Dus was mijn gedachte dat het misschien in de instelling van de DR4018 kon liggen, na wat gezocht te hebben hier op het forum een goede stap voor stap handleiding te hebben gevonden van Karst (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=41303.0) (y) Alle details stonden er in.
Het ging goed tot aan de fout melding, ook bij mij trad deze op maar naar een aantal keren programeren (10-15x) bleef de fout melding terug komen, ook het invoeren van de verschillende waardes wilde niet.
Beetje gedesillusioneerd alles weer terug gebouwd zoals het was maar het programmeer lampje bleef branden, en de bediening werkte niet meer dus weer omgebouwd naar programeren maar alleen tijden het programeerproces was het ledje uit maar ging elke keer ook weer aan.
Nog even gezocht op forum/internet en daar vond ik vervolgens 1 topic waarin werd gezegd dat met een blijvend brandend ledje de DR4018 helaas was overleden :'(
Ik heb nu contact gezocht met Digirails misschien dat zij een antwoord hebben daar moet ik nog even op wachten
Misschien dat iemand van jullie een antwoord heeft?
-
Balen! hopelijk weten ze snel een oplossing voor je bij digirails, zodat je weer verder kan :)
-
Nog geen reactie ontvangen, kan uiteraard niet wachten, vandaag even een nieuwe gehaald, deze installeren ipv de andere. De "oude" kan ik ook via de winkel opsturen, maar even wachten nog op antwoord anders via de winkel even regelen.
-
Andere vraag,
Ben toch sterk in overweging om een SIK te kopen (niet de mekerende variant). Echter is deze alleen analoog, nu is daar vrij snel een decoder in te bouwen maar welke decoder zou ik moeten kiezen als ik het volgende eisen pakken op tafel leg:
- mogelijkheid tot digitale koppelingen
- verlichting liefst vroege uitvoering van voor 1956
- cruise controle
- makkelijk te plaatsen zijn
- zo goedkoop mogelijk maar geen rommel
-
Hallo Gerwin,
Ik ben ook met een Sikje bezig, weliswaar uit de geelgrijze periode, jaren 80. Ik heb in het dakje gemakkelijk een LokPilot 4.0 kunnen plaatsen en achter de motor onder het vliegwiel heb ik een klein printplaatje gemaakt voor de verbindingen. Ik ben nu bezig om met steker verbindingen het dakje te plaatsen, zodat alles ook weer makkelijk los kan.
De Sik heeft de volgende functionaliteiten:
Zwaailicht op het dak paarse draad AUX2,
Kroiskoppelingen voor en achter groene draad (AUX1)
Eén lantaarn voor witte draad
Een lantaarn achter gele draad
De zaak zit bijna in elkaar en draait netjes.
-
Zat vandaag wat filmpjes te zoeken over de SIK, daar zag ik dat ook de groene waar het mij om gaat wel twee lantaarns voor had maar daarentegen maar 1 lamp voer.
Die zwaailamp is die ook gebruikt op de oude uitvoering?
-
Er hebben groene sikken met zwaailamp rondgereden. Dit waren de exemplaren die laat in het grijs/geel zijn gespoten. Zwaailichten zijn ingevoerd tijdens de geel/grijs periode. In de groen periode waren zwaailampen op de trein nog niet toegestaan. Sikken voerden net als normale locomotieven 1 lamp tijdens het rangeren en drie tijdens het rijden over langere trajecten. Welke lamp tijdens rangeren brand is een beslissing van de rangeerder/machinist.
Groet,
Gerard van der Sel,
-
Dank voor de info,
Volgens mij heb ik dan een uitgang extra nodig voor het rangeer licht, deze topic (http://forum.beneluxspoor.eu/index.php?topic=18812.0) wordt dat uitgebreid besproken volgens mij, moet het nog even doorlezen.
-
Update:
Het laaste nieuws was dat mijn dr4018 er mee stopte. Ik heb inmiddels bericht terug gehad van Digirails en die gaven als mogelijkheid om CV 8 met waarde 8 in te stellen. Dit betekend dat de DR4018 weer terug naar de fabrieksinstelling gaat. Dit lukte uiteindelijk maat het rode lampje bleef nog steeds branden en schakelde niet.
Inmiddels een DR4018 erbij gekocht, ik kwam toch schakelingen te kort. Deze even in bedrijf gesteld en voila deze werkte gelijk. Daarmee constatering dat de eerste DR4018 toch terug gaat naar Digiraiuls... wordt vervolgt.
Verder een extra blok toegevoegd namelijk blok 10, als derde spoor in het schaduwstation.
In het spoor langs de "pickerfabriek" ligt een extra wissel dat dus eindigt als dubbelspoor en voorlopig uitkomt in een gefreubelt locloodsje
Om alles een beetje geordend vast te leggen de bezetmelder en de wissel decoder vast gezet op een onderplaat, deze kan in een later stadium mogelijk onder de tafel geplaatst worden. Over de tafel met schroefjes een kabelboom gemaakt zodat de draden vast komen te liggen. De schroefjes net onder de kop met een vijl de draad verwijderd om te voorkomen dat de electra draden worden beschadigd.
Wat nu nog moet gebeuren is de laatste draden vast leggen en alle draden aansluiten op het decoder bord.
Hopende deze week weer een trein te kunnen laten rijden zodat we weer kunnen gaan werken aan het ontkoppelen.
Dit is tot op heden nog niet gelukt.
De punten zijn:
De kracht op de koppeling (tijd kadee in KL geeft hier de oplossing voor)
De kracht van de ontkoppelrail, (uit twee aandrijvingen wil ik de eindschakelaar halen)
Mogelijk nog de koppelingen van de loc verwisselen.
Nog genoeg te doen.. wordt ook vervolgt
-
De baan is nu weer aangesloten op het rangeer stuk na. Daar inmiddels een hand vol rondjes over gereden met de BR65018, gisteren mijn wagen park met 100% uit gebreid ;D en het "wagenpark"aangevuld met een heuse diesel lok namelijk de NS 2427 van Roco
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS2427.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS2427.jpg)
Bron: Arie, MP foto van inmiddels mijn loc.
Ik had KL er al op voorbereid dat de loc zou komen dus was een kwestie van CV1 aanpassen en rijden maar. Had hem de trein type "goederentrein" mee gegeven en de BR65018 het treintype "personenvervoer" Dit zou met alle instellingen betekenen dat de BR65 stopt op het station en dat de NS2427 via het tweede spoor het station voorbij rijdt.
Echter na een tweetal rondjes kon een frontale botsing ter nauwer nood, door hard handig ingrijpen mijnerzijds, worden voorkomen. De BR65 stond op het station te wachten terwijl de NS2427 via spoor 1 het station zou passeren maar door waarschijnlijk een wissel storing ging de NS2427 over spoor 2.
KL greep niet in in deze situatie en heb zelf 1 van de twee locs van de rail gehaald.
De oorzaak is waarschijnlijk een haperende wissel (W02) en dat KL niet ingreep lag volgens mij aan het feit dat net voor het oprijden van de NS2427 in spoor 2 de BR65 was vertrokken richting blok 6 dus de NS2427 tegemoet, het blok is vrij lang dus koploper is tussen de bezetmelders de lok even "kwijt" met het binnen rijden van NS2427 is eigenlijk de uitrij melding van de BR65 gegeven en bleven de loks rijden.
Het voorval wordt nog nader onderzocht...
Maar ik ben erg blij met deze uitbreiding in het "wagenpark" of hoe dat in treintermen ook mag heten, Het verlevendigd de baan enorm.
Een aanvulling op de probleem met het ontkoppelen gaat worden door de NS2427 ook de omloop/ontkoppel trajecten te laten lopen en te kijken of deze wel wil ontkoppelen.
De DR4018 (wisseldecoder) is op weg naar Digirail, Na het opnieuw aanleggen en uitbreiden van de baan een tweede DR4018 gekocht en deze was simpel aan te sluiten,
Een mogelijke oplossing was om CV8 =8 te programmeren van de oude DR4018 om hem zo te resetten, ondanks de melding op de TC dat alles ok was bleef het lampje branden op de DR4018 terwijl dit normaal gesproken uit had moeten zijn. Ook het schakelen van een wissel wilde niet. Van daaruit de conclusie getrokken dat ik er niets meer mee kon en daarom opgestuurd naar Digirail zoals ze hadden aangegeven. Ben benieuwd en we wachten rustig af.
Wordt vervolgt...
-
Hallo Gerwin,
De door jou beschreven situatie is heel herkenbaar. Het is ook een van de weinige situaties, waarin de spookmelding van Koploper niet goed werkt. Door een foute wisselstand rijdt de 2427 een blok in waar hij niet hoort te zijn. Normaal gesproken zou dat tot een spookmelding moeten leiden van de eerste bezetmelder in dat blok. Omdat echter de 65018 die bezetmelder bezet heeft gemaakt bij zijn vertrek, is de bezetmelding wel verwacht en wordt dus niet herkend als spookmelding. Koploper kan namelijk niet zien welke trein de bezetmelding genereert.
Daarom is het goed functioneren van wissels ook heel belangrijk voor een goede treinenloop.
-
De oorzaak van de foute wissel zat in de voedingsdraad van de wissel decoder. deze was los geschoten gisteravond. Daardoor deed de dr4018 niks, de niet spookmelding was dus echt een samenloop van omstandigheden.
In ieder geval weer een probleem opgelost
-
Hallo Gerwin,
De door jou beschreven situatie is heel herkenbaar. Het is ook een van de weinige situaties, waarin de spookmelding van Koploper niet goed werkt. Door een foute wisselstand rijdt de 2427 een blok in waar hij niet hoort te zijn. Normaal gesproken zou dat tot een spookmelding moeten leiden van de eerste bezetmelder in dat blok. Omdat echter de 65018 die bezetmelder bezet heeft gemaakt bij zijn vertrek, is de bezetmelding wel verwacht en wordt dus niet herkend als spookmelding. Koploper kan namelijk niet zien welke trein de bezetmelding genereert.
Daarom is het goed functioneren van wissels ook heel belangrijk voor een goede treinenloop.
Daar ben ik het deze keer niet mee eens, Koploper mist gewoon de nodige bezetmelders 😉. Hoewel ik enigszins gek wordt aangekeken om de methode is het wel zo in te richten dat een trein gedectecteerd wordt vóór een botsing, zie mijn draadje maar over het ontwerp (post 13): http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46085.msg742039.html#msg742039 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46085.msg742039.html#msg742039)
Hierin heb ik naast de twee "normale" bezetmelders ook steeds een inrij en een uitrij sectie gedefinieerd, die dus bij stilstaande treinen vrij horen te zijn. De inrij sectie zorgt er dus voor de de achterkant van de trein uit het wissel staat (de wisselstraat is ook gedetecteerd, maar ik heb er dus mog een sectie achter liggen). Vóór de stopsectie ligt echter ook nog een sectie, om te controleren dat een trein niet te ver doorschiet en als beveiliging dient voor als een andere trein dat spoor op wil rijden. Dat resulteert dan immers in een spookmelding waarbij alles nog optijd en zonder schade tot stilstand komt. Nadeel is wel dat ik dus minimaal 4 secties in een blok heb liggen en nu al aan de 8ste bezetmelderkaart bezig ben... 😉. Het is misschien overkill, maar ik heb echt praktisch geen aanrijdingen (y).
Groet,
Richard
-
Nu heb ik het volgende probleem en ik weet niet waar het zit.
Nu twee locs rijden maar de nieuw toegevoegd NS2427 remt veel te laat. ik heb nergens een doorrijstuk inzitten en zeker niet voor de NS2427.
maar de ns2427 remt pas als de tweede bezetmelder is geweest en schiet daarmee wel 7-8 cm door en dat geeft juist in het schaduwstation problemen
moet ik dit toch in de decoder zoeken? kan dat?
CV8=151
CV7=104
Ik heb nog geen tijd gehad om uit te zoeken welke decoder er inzit
-
Hallo Richard,
Als ik het verhaal goed begrijp, nee ik heb je draadje nog niet door gelezen maar dat ga ik zeker doen, dan heb je niet 1 maar 2 melders aan iedere kant van een blok?
Welke uiteraard in de goede volgorde moeten worden bereden anders klopt er iets niet en dan wordt het geheel in noodstop gezet.
-
Hallo Richard en Gerwin,
@Richard,
Door jouw systeem creëer je eigenlijk een extra bezetmelder, die niet is bezet door een trein en dan bij het onverwacht bezet worden door een trein, die de verkeerde kant opgaat, wel een spookmelding geeft. Het is zeker een oplossing voor de bijzondere situatie die zich soms in Koploper voordoet.
@Gerwin,
Het eerste dat belangrijk is, is om de optrekversnelling (CV3) en de afremvertraging (CV4) van de locs op een lage waarde te zetten, bijvoorbeeld 2. Als die waarden te hoog staan remmen de locs veel langzamer dan Koploper verwacht en zal het programma de trein niet netjes aansturen. Een waarde 0 is ook niet handig, omdat dan bij een noodstop de trein meteen stilstaat. Bij een lage waarde rolt hij nog iets uit en dat is fijner voor de Preisermannetjes.
Vervolgens moet je de loc voldoende tijd geven om te leren remmen. Dat zal per blok een aantal stops vragen. Als de loc na het leren remmen nog doorschiet, is de minimumsnelheid van het treintype te hoog en/of de afremtijd van dat treintype te lang. Dan heeft de trein een lange remweg en zal door de stopsectie heenschieten. Ikzelf gebruik altijd vrij lange bezetmeldsecties (50 - 60 cm (HO)), zodat de trein voldoende ruimte heeft om te stoppen. Het omlaag brengen van de minimumsnelheid of de afremtijd zal helpen om de trein op tijd te laten stoppen. De minimumsnelheid kan aan de andere kant ook niet te laag worden gezet. De trein moet namelijk met een snelheid lager dan de minimumsnelheid in de stopsectie arriveren, anders volgt een noodstop. De trein moet tussen binnenkomstmelder en stopmelder dus kunnen afremmen naar de minimumsnelheid.
-
hallo Dirk,
CV3=6
CV4=8
Dus dat lijkt mij goed
Voor het treintype goederenvervoer staat de minimum snelheid op 20 (NS2427) terwijl de treintype personen vervoer (BR65018) op een minimum van 6 staat.
Deze aangepast.
Voor spoor 7 leek dat te werken maar voor spoor 10 niet.
Na een beetje zoeken bleek de max snelheid in blok 10 op 120 km te staan en blok 7 en 8 op 20 km/u, van blok 10 de max snelheid naar 20 km terug gebracht
nu lijkt het goed te zijn
-
@Richard,
Door jouw systeem creëer je eigenlijk een extra bezetmelder, die niet is bezet door een trein en dan bij het onverwacht bezet worden door een trein, die de verkeerde kant opgaat, wel een spookmelding geeft. Het is zeker een oplossing voor de bijzondere situatie die zich soms in Koploper voordoet.
Klopt! Zeker omdat hij bij mij af en toe wat DCC commando's lijkt te missen, waardoor van een bepaalde groep de wissels wel vanuit koploper geschakeld worden, maar uiteindelijk de wissels zelf niet... Ik ben dat nog aan het onderzoeken, maar vooralsnog is dit wel echt een goed werkende redding.
Ik ben er in ieder geval erg blij mee, scheelt een hoop schade... Zeker met die lichte Artitec wagonnetjes die anders binnen no-time aan gruzels gereden zouden worden....
Groet,
Richard
-
Hallo Gerwin en Richard,
@Gerwin,
Het is inderdaad wat experimenteren met de snelheidswaarden voor de verschillende treintypes en blokken totdat je tevreden bent over de rijkarakteristieken.
Ik vind waardes van 6 en 8 voor CV3 en CV4 nog wel aan de hoge kant. Zelf zou ik die op 2 zetten.
@Richard,
Je systeem voorkomt inderdaad aanrijdingen door wissels die niet doen wat ze eigenlijk zouden moeten doen. Eigenlijk zouden de wissels het gewoon goed moeten doen. Dat is vaak toch een kwestie van voldoende vermogen beschikbaar hebben voor het schakelen van de wissels.
Als ik de 180 W Booster aan heb staan schakelen ze altijd goed, rechtstreeks op de 50 W centrale is het vaak mis.
-
Naar die waardes zal ik ook nog even kijken, de loc is nu al dicht bij hoe ik denk dat het zou moeten.
Het haperen van wissels wil ook nog wel eens als aandrijvingen ouder worden, daar schijnen de flm aandrijvingen die ik heb ook last van te krijgen.
Dit ligt dan weer vaak aan de eindschakelaar welke je simpel kunt uit schakelen.
Voor mijn ontkoppel rail wil ik er nog twee ombouwen zodat ik een betrouwbaardere ontkoppeling krijg.
Maar ik heb ook al gemerkt als aandrijvingen lang stil hebben gelegen de kans op haperen groter wordt. Het geheel draait inmiddels bij mij maar tot nu toe eigenlijk zonder wissel storingen. Mijn baan is ook niet zo groot en ik heb voor de wisselbediening een aparte trafo dan de rijtrafo voor de TC.
De NS2427 heeft minder kracht nodig om te ontkoppelen dan de flm koppelingen, met de flm koppelingen wil ik nog wisselen, zelfde type maar andere koppeling.
-
Bij deze nog even het plaatje wat ik bij een eerder geplaatst bericht wilde plaatsen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Botsing.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Botsing.jpg)
Als je goed kijkt kun je net zien dat de br65018 rechtdoor wil maar de NS2427 te ver stilstaat met een frontale botsing tot gevolg.
Kwaliteit vna het plaatje is niet je vanhet, telefon als camera en weinig licht.
De oplossing is zoals hierboven beschreven inmiddels bekend
-
Fleischmann aandrijvingen gebruik ik dan ook niet meer op onze baan, op één na. Alles wordt hier geschakeld met glöckners, doen het nog prima bij iets van 7 volt.
Ik zoek het in ieder geval meer in het signaal, of zelfs de wisseldecoder.
Wisselmotoren van Flm gebruiken ook gewoon veel te veel stroom naar mijn zin, merkte dat een Kuehn decoder helemaal over de zeik ging toen ik een kruiswissel aangesloten had. In dat specifieke geval heb ik er twee ouderwetse relais tussen gehangen.
Rechtstreeks op een centrale aansluiten wil ik zoiezo miet, ik blaas liever een boostertje van 20 euro op dan mijn Intellibox 😊. Maar we dwalen af... 😉
Groet,
Richard
-
Die glockners zien er goed uit zeker om te onthouden voor de toekomst, dank voor de tip.
Blijf voorlopig wel bij mijn flm aandrijvingen maar voor uitbreiding is het zeker een optie.
-
Hallo Gerwin en Richard,
Het verwijderen van het afschakelveertje in de wisselaandrijvingen van Fleischmann maakt ze wel betrouwbaarder en sinds ik er ook voldoende power opzet schakelen ze eigenlijk altijd. De Engelse wissel wil intern wel eens niet helemaal lekker omgaan, waardoor een stuk stroomloos komt te staan. Dat is nog een aandachtspunt.
-
Dat is wat ik in de toekomst ook ga doen, zeker voor de ontkoppelrails, maar op dit moment heb ik een aparte trafo voor de wissels en ze schakelen eigenlijk ook altijd.
Heel in het begin niet maar dat had volgens mij er mee te maken dat ze lang niet waren gebruikt.
-
Net voor kerst stond de postbode voor de deur met een pakketje van Digirails voor de deur (y)
Daarin zat een nieuwe DR4018 volgens mij, helaas zat erg geen papiertje bij met de verklaring wat er aan de hand was. Maar wel erg blij met deze goede service.
Op het moment veelvuldig rondjes aan het rijden met de nieuwe NS2427 met de roco koppelingen ben ik nu instaat om deze loc over spoor 1 en 2 te laten omlopen. Na wat afstemmen van, doorijden in cm, tijd kadee en kadee stappen. Ook heb ik de koppelingen afgesteld. Dat is het voordeel van stalen koppelingen.
Dit gaat nu beter, moet nog een klein beetje werken aan de betrouwbaarheid,
Het omlopen van de BR065 met de flm profi koppelingen is tot op heden nog niet gelukt. Ik heb al wel de koppelingen gesmeerd met slotenspray, normaal droogt dit op en smeert toch. Ik wil nu de test ronden rijden om de bovengenoemde afstelling goed te krijgen.
Het afremmen van de NS2427 gaat ook goed nu moet nog wel even de aanpassingen proberen zoals Dirk hierboven aangeeft.
Huidige uitdaging:
Deadlocks voorkomen
Door een vaste route voor de NS2427 (linksom en rechtsom omlopen) en een variabele route voor de BR65 (alleen rechtom rijden) komt het regelmatig voor dat beide locomotieven in een aangrensend blok staan en niet achter uit kunnen.
Nu had ik al naar de deadlocs gekeken en dat als bijvoorbeeld via blok 6 naar 2 moet worden gegaan deze ook vrij moet zijn. Mischien moet ik nog een blok verder kijken. want als de NS2427 aan het omlopen is kan de BR65 eigenlijk niet passeren. De enige momenten zijn bij aankomst van de NS2427 voor het omlopen, of als de NS2427 weer opweg is om achteraan te koppelen.
Als ik het voor elkaar krijg zal ik nog eens een filmpje maken.
Genoeg geklest, wordt vervolgt...
-
Gerwin,
helaas zat erg geen papiertje bij met de verklaring wat er aan de hand was
In deze tijd is dat helaas zo, een echte root cause analysis is door ons consumenten niet te betalen.
Dat zijn uren, en die zijn duur.
Groetjes
Arthur
-
Ik begrijp dat, mogelijk dat ze hem even getest hebben geconstateerd dat hij het niet deed en toen een nieuwe opgestuurd.
ik ben zelf altijd van de instelling van fouten kun je leren, maar als je niet weet wat je fout doet kun je er ook niets aan veranderen.
Maar ben wel blij dat ik hem terug heb want ik kan nu alle wissels gaan bedienen.
-
Hallo Gerwin,
Stuur je database eens op dan kan ik ook eens kijken naar je deadlocks. In beginsel moet je goed kijken waar de lok heen moet kunnen als hij het deadlockstuk oprijdt en dat blok moet dan vrij zijn. Met de baan erbij is het wat duidelijker aan te geven.
Het smeren van je digitale koppelingen lijkt me niet verstandig. Alle onderdelen van die koppelingen zijn zo licht dat een drupje olie al werkt als bisonkit. Als de olie dan ook nog indroogt is het helemaal feest. Mijn advies: Goed schoonmaken en goed gangbaar maken. Nu gaan de Fleischmann koppelingen sowieso al niet zo soepel. De koppelingen van Roco en Krois doen het wat dat betreft beter.
-
Hallo Dirk,
je hebt een pb.
Welke koppelingen van roco zou ik dan moeten hebben? en passen die "zomaar" op een flm of moet ik daar nog van die nem schachten aanzetten?
-
Hallo Gerwin,
Ik veronderstel dat je digitale koppelingen wilt hebben op je loks, of heb ik dat mis. Ik zou dan op de 65 ook Roco of Krois digitale koppelingen zetten. Die werken goed met de universele koppelingen van Roco. Je voor die laatste dan het beste de in hoogte verstelbare nemen. Dan kun je een en ander goed afstellen.
-
Op den duur wil ik de rangeer loc uitrusten met digitale maar op dit moment wil ik eigenlijk de mechanische koppelingen hebben.
Ik heb mijn bestandje maar even op Koploper (http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=4661) forum geplaatst. Ging toch makelijker
-
Hallo Gerwin,
Dan zou ik, denk ik, de Roco Universal Koppelingen nemen. Die werken mooi licht en passen ook op de Krois en Roco digitale koppelingen. Ik moet overigens wel eerlijk bekennen dat bij mij het qua koppelingen een multicultisamenleving is. Ik gebruik van alles door elkaar, redelijk zonder problemen.
Ik zal je database van het Koploperforum halen en bekijken.
-
Bij mij is het ook een allegaartje van koppelingen, flm, flm profi, piko, roco, jouef, lima,... Sommige wagens zijn van een dusdanige oud dat de koppeling amper kan komen te vervangen. Maar ik wil in de loop der tijd de bakken wat meer door elkaar kunnen gebruiken en aangezien ik de omloop met de flm profi koppeling niet voor elkaar krijg en het met de roco koppelingen wel wil zoek ik naar een alternatief om zo van tijd tot tijd te kunnen zoeken, investeren.
Zal eens even kijken welke koppelingen het zijn en wie ze heeft waar ik redelijk in de buurt kom.
-
!!! DE BESTE WENSEN VOOR 2014 !!!
Bij deze wil ik iedereen het beste wensen voor 2014, in ieder geval in goede gezondheid en dat we met zijn allen nog veel plezier aan dit forum mogen beleven.
Ook wil ik iedereen bedanken voor alle reactie en tips die via dit forum werden gedeeld het afgelopen jaar en dat dat in 2014 verder doorgang mag vinden.
-
Vanavond zo'n "eureka" moment.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Logische_actie_in_blok_van_vaste_route.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Logische_actie_in_blok_van_vaste_route.jpg)
Met het vinden van de logische actie in de vaste route, aangegeven door Wim Ros van het Koploperforum (y)
Nu krijg ik het wel onder de knie, de aangegeven vaste route is bijna perfect, alleen de tijd kadee zat er niet meer in dus wilde hij niet meer ontkoppelen. maar deze weer even toiegevoegd zoals je ziet, en ik wil nog even kijken naar de wachttijd in blok 8.
Maar hier ga ik wel uitkomen
-
Ik heb nog een apart decoder probleem van de BR65018 maar daar heb ik apart draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56424.msg3221420134.html#msg3221420134) voor gestart
-
Baan is inmiddels toch een beetje aangepast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_Eibergen_7_EL_kaal_.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_Eibergen_7_EL_kaal_.jpg)
Dit weekend ook Blok 5 ingebruik genomen, achter de wissels W04 en die verder op in het blok voorlopig genegeerd, staan handmatig op recht door. De bezetmelders BM05.1 en BM05.2 toegevoegd, Daarmee is mijn DR4088 vol.
Met succes de tweede DR4018 aangesloten, Daarmee wordt op adres 9 W03 aangestuurd.
Blok 5 leidt naar de loc loods, kan dus ook nog maar de linker kant van de loods gebruiken.
Het is ook wat drukker geworden op het spoor, er zijn twee roco BR80 locs met de nodige bakken bij gekomen.
Alle vier de locs rijden inmiddels op de baan. Eerst begonnen met alles rechts om te laten rijden (blok 5 uitgesloten) Eerst alles volgens automatische rijden zonder restricties. Ging op zich goed maar de BR65018 en de NS2427 hebben een trein van ongeveer 70 cm en daar is blok 9 te kort voor. Als 1 van die twee moest wachten als het schaduw station bezet was dan staat hij nog half in het vorige blok. Dan is daar de mogelijk heid voor om een vorig blok langer bezet te houden maar ik vindt het niet mooi dan een lange trein in zo'n blok stil staat.
Daarom had ik een vaste route gemaakt voor ALLE treinen "rechts om" met de vrijheid om spoor 1 of 2 te kiezen en in het schaduwstation spoor 7, 8 of 10.
Voor spoor 1 een logische actie gemaakt om te kijken of het schaduwstation niet volstaat en voor spoor 8 om te kijken of er ruimte is op het station zelf.
Nu valt me alleen op dat soms op de alternatieve sporen de logische actie niet werkt. Het zou kunnen zijn dat dat ligt aan het feit dat ik tijdens het rijden in die vaste routes aan het rommelen ben.
Toch heeft dit een aantal uur eigenlijk probleem loos gedraaid.
Vervolgens Blok 5 er bij ingevoegd. 1 van de BR80 van en naar de locloods laten rijden, doordat er over het algemeen niet gekeerd mag worden en ik het ook weer een uitdaging vond rijdt deze BR80 dus links en rechtsom, wat ook gelijk weer het probleem van Deadlocks met zich mee brengt.
Deze ook via twee vaste route laten lopen. Voor rechtsom (via blok 6 naar 5 een weer terug waar hij vandaan kwam. In blok 5 wordt gecontroleerd of er ruimte is in het schaduwstation. Dit om te voorkomen dat deze BR80 staat te wachten op spoor 6 en de rest staat te wachten in het schaduwstation = deaadlock.
Hij wacht in de locloods tot er een plekkie vrij is.
Daarmee rijdt hij dus anders om (linksom) De andere vaste route vangt hem op in blok 9 via 1 naar 6 en dan naar 5, hier kijkt hij in blok 5 of er plaats is in blok 1 of 2, en claind dan ook blok 6. Om daarmee te kijken of hij weg kan.
Dit draaide al best aardig zo op het eerste gezicht.
Later realiseerde ik me dat in de handleidingen van koploper "De Aelderbaan" ook een dergelijk spoor aan zit (kopspoor) Zal nog eens even kijken hoe ze het daar hebben opgelost.
-
Hallo Gerwin,
Als ik me goed herinner rijd je nu met het reserveren van één blok vooruit (standaardinstelling). Ik denk dat als je een extra blok reserveert [Algemeen]=>[Instellingen per database]=>Seinen en Wissels en dan extra blokken reserveren van 0 op 1 zetten. Koploper kijkt dan automatisch al van de stationsblokken naar het schaduwstation en omgekeerd. Bovendien heb je die instelling ook nodig als je met seinen gaat rijden.
-
OK dan gaat hij van 1 blok naar twee blokken reserveren (geel), gelijk even aangepast! nog even fine tunenen maar lijkt wel handig, nog wat restricties weer weg gooien en kijken wat ie doet
-
Zoals in mijn baan topic beschreven ga ik de opzet veranderen.
Daarbij komen de blokken 6 en 9 te vervallen.
De schaduwsporen worden langen met name blok 10 maar ook blok 1.
Nu heb ik nog wel een vraag/opmerking. Voor Koploper hoeft de eindmelder toch niet perse aan het eind van het blok te liggen? maar kan toch ook eerder in het blok liggen. Of zou het toch handiger zijn het resterende stuk rail voor de wissel gewoon bij aan de bezetmelder te trekken. Lengte van de bezetmelder wordt dan ongeveer 50 cm.
Zal later vandaag nog even de aangepaste baanplan plaatsen
-
Je mag in Koploper ook instellen, dat de melder bij binnenkomst de melder is die je blok vrijgeeft. Echter dan heb je meer kans op kop staart botsingen, omdat een gedeelte van je trein dan in het vorige blok kan staan. Hier helpt alleeen continue detektie tegen.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Klopt, dit ga ik misschien nog toepassen op de twee blokken voor de lok loods.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_Eibergen_9_EL_kaal.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_Eibergen_9_EL_kaal.jpg)
Het vernieuwde baanplan.
Links en rechts zijn blok 6 en 9 verdwenen. Blok 4 komt tussen de loc loods en het station door. Als toevoer naar fabrieken er achter maar ook om lange treinen in het zicht te parkeren.
Enige punt dat me opvalt is dat als je van blok 8 naar bv Blok 5 gaat, je een lang stuk Blok loos en ongedetecteerd is. Zou dit problemen op kunnen leveren?
-
Nee, je geeft in Koploper immers aan welke rijweg daarbij hoort en die wisels en sporen zullen dan worden geblokkeerd voor andere treinen totdat de trein in het blok van bestemming is aangekomen. Je kan je alleen afvragen of het blokkeren niet nodeloos lang duurt. Dus als je rechtsom een trein van blok 10 naar blok 6 stuurt, dan kunnen er eveneens rechtsom pas andere treinen van blok 1 naar blok 8 gaan rijden als de betreffende trein in blok 6 is gearriveerd. Terwijl dat in beginsel al mogelijk zou zijn als de trein de wissels 2 en 3 is gepasseerd.
Keuzes, keuzes. :)
-
Kun je met bezetmelders in de wisselstraat hier nog wat aan verbeteren?
Ik heb 32 bezetmelders, ik heb ze nog niet nageteld maar 9 blokken maal 2 is 18 heb ik er nog 12 over
-
Je moet je vooral afvragen of je het een probleem vindt. Wat geeft het eigenlijk?
Maar met bezetmelders valt er wat mee te doen en bij mijn weten bieden de laatste versies van Koploper de mogelijkheid om (delen van) wisselstraten vrij te geven als een bepaalde afstand is afgelegd. Daar moeten anderen maar wat over vertellen, want ik werk nog in versie zes.zoveel. Wat werkt, werkt. ;D
-
Ik denk op zich ook niet dat het een heel groot probleem gaat geven omdat ik toch een "sloom" beeld wil geven.
Langzaam rijdende treinen dus dan hoeft het niet echt een probleem te zijn maar ik weet niet of ik iets over het hoofd zie.
-
Hallo Gerwin,
Als je bezetmelders op de wissels zet en deze ook opneemt in de te verwachten bezetmelders, kun je elke wissel apart vrijgeven. Je moet dan wel met volledig gedetecteerde treinen rijden, zodat Koploper ook weet wanneer een trein voorbij is.
Je kunt in de nieuwe versie van Koploper (8.2.19) ook de wissels vrijgeven nadat de volledige trein een bepaald aantal cm heeft afgelegd. Ook dan moet je de hele trein detecteren.
Overigens zijn bezetmeldstukken van 50 cm geen uitzondering. Ik gebruik ook bezetmeldsecties van ongeveer die lengte en dat gaat prima.
-
Kleine update alhier, ondanks dat de treintafel als boekenplank in gebruik is, ben ik even uitgeweken naar de vensterbank.
Laatst een oude computer gekocht om eens te kijken wat ik er nog meer kan. Bij toeval draaide hij met een bestaande HD op Ubuntu. Dit gaf mij de uitdaging om deze computer volledig open source op te zetten.
Inmiddels draait Linux Mint 13 op deze computer. Maar nu de besturing van de trein baan nog?
Eerst Rocrail geprobeerd, na wat instellingen draait Rocrail wel maar kreeg de centrale niet aangestuurd, heb inmiddels een vermoeden dat het aan de instellingen van de so speciale opties in de twincenter ligt.
Maar een beetje zoekende naar een alternatief kwam ik bij JMRI uit, een platform onafhankelijk treinbesturingsysteem. Ook deze kreeg ik in eerste instantie niet aan het communiceren met de TC. JMRI ook op een w7 machine staan en deze geprobeerd met hetzelfde resultaat. Conclusie: Ligt niet aan het besturingssysteem. De TC weer aan de LM13 machine gehangen en kwam in de instructie nog een stuk tegen over instellingen van de TC zelf. Deze netjes ingevoerd en ziedaar er was contact.
JMRI decoderpro 3 heeft de mogelijkheid om bijna alle decoders uit te lezen en te programmeren mits je CS het ondersteund. De Tc doet dat dus gelijk met decoderpro de CV uitgelezen van loc 12.
Vervolgens de handmatige bediening gestart en er kwam gelijk beweging in de loc vooruit achteruit was geen probleem.
Nu verder met de bezetmelders, twee blokken en drie melders. Dus een gecombineerde in en uit melder. In koploper was het me al gelukt om daar een pendel loc te laten rijden.
De reden om koploper niet te gebruiken op deze computer is omdat er voor Windows progs een programma tussen moet die daarmee Linux ontvankelijk maakt voor oa virussen.
Koploper blijft voorlopig voor mij nog koploper in de trein besturing programma's
-
Hallo Iedereen,
Het is alweer 4 jaar geleden dat ik iets met het forum en de treinbaan heb gedaan. Persoonlijk best veel gebeurt in die tijd maar alles positief eigenlijk.
Helaas las ik vandaag dat Peter (HOllandsBouwwerk) twee jaar geleden alweer is overleden. Daar was ik erg van ontdaan, ik heb altijd met veel plezier zijn topics gelezen en veel gehad aan de tips die hij heeft gegeven. Peter alsnog bedankt voor alle inspiratie. Het is wel mooi om te zien dat zijn website en de topics nog aanwezig zijn zodat zijn nalatenschap blijft bestaan.
Groet Gerwin
-
Hoi,
Heel goed om weer wat van je te lezen Gerwin.
Te lang geleden.
Gr Koen.
-
Welkom terug!
-
Baan ligt er weer ongeveer zoals hij er vier jaar geleden ook lag, alleen nog niet via koploper oid besturing. De terugmelders en de wisselbesturing mist nog
Op dit moment rijdt ik alleen via de TC of via de rijregelaars van de diverse software programma's Koploper en JMRI, dus handmatig.
Ook ben ik het station aan het tekenen zodat ik hem in karton kan maken, de eerste propeersel zijn er ook, maar dat is om te kijken of de tekening klopt.
Tegen een technische uitdaging ben ik ook al aangelopen. voor de kinderen had ik Thomas van Hornby gedigitaliseerd maar die rijd maar op 2 standen, hard en nog harder.
De spoorvolging over de gebogen wissels wil ook niet dan ligt hij er uit, er liggen er vier in in een ronde dus je blijft er mee aan het terug zetten.
Weten jullie toevallig wat het kan zijn met de snelheid die niet goed te regelen is?
Denk er toch sterk over om de Bachmann variant te kopen, daar zijn de referenties beter van.
-
Wat in het vat zit verzuurd niet.
Vorige week begonnen met het digitaliseren van mijn treinbaan. Na er vijf jaar geleden een laag isolatie, ivm geluid, onder te hebben gelegd.
Baan is iets anders geworden. Om de rij mogelijkheden te vergroten heb ik de gebogen wissels links en rechts dubbel gemaakt.
Ben nu met Koploper 9.4 gestart en heb de communicatie tussen PC windows 11 en de Twincentre weer aan de gang.
De baan draait op de PC in Koploper test omgeving naar behoren.
Zal me nog weer verdiepen in het plaatsen van plaatjes, dat is weggezakt.