BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: tijgernootje op 13 August 2013, 13:24:14
-
Nadat ik vandaag weer is wat heb zitten struinen over het internet,kwamen de vragen die ik in mijn stille bouwdraadje al is heb gevraagd weer aan het licht.
Het probleem toen was zowel voor het schaduw station als voor de draaischijf een item waar een oplossing voor dient te komen.
En dat zal bij meerdere mensen of voor t 1 of t andere wel geheel t zelfde zijn.
Waar het toen om ging(nu nog overigens) was dat er een mogelijkheid moest komen om te zorgen dat een "keerlus" bij draaischijf of keerlus werd verholpen.
Daar werd toen geopperd om een LK 200 van Lenz erop aan te sluiten,zowel bij de schijf als bij het schaduw station.
Wat me na het struinen op het internet opviel is dat o.a. een LK 200 moedwillig kortsluiting laten optreden om dan pas de omschakeling te maken,naar de andere stroom.
Zoals wellicht bekend bij vele ,is digitaal spul met decoders en dergelijke nou niet echt blij te maken met moedwillige kortsluiting,ofwel ik vermoed dat de levensduur van loc decoders en andere electronica er niet beter op wordt.
Nou zat ik voor vele wellicht iets interessant te bekijken wat geen kortsluiting laat voorkomen en toch omschakelt.
Het enigste wat ik niet snap zijn de (voor mij) vage schema's die bleren over blokken maken voor je langste trein.
Als ik een draaischijf gebruik en een MM voor aansturing wat moet ik dan met blokken ?
Het zelfde telt voor het toekomstige schaduw station met opstelsporen,men gaat me toch niet verplichten daar extra electronica voor te kopen om blokken te maken die ik feitelijk niet wil ?
Afijn wie met deze info via deze link http://www.nproject.org/nl/algemene-tips/oplossingen-voor-keerlus-problemen-met-de-modelbaan.html (http://www.nproject.org/nl/algemene-tips/oplossingen-voor-keerlus-problemen-met-de-modelbaan.html)
onderaan de pagina en de doorklik link:http://www.rosoft.info/xTreme-Keerlus.html (http://www.rosoft.info/xTreme-Keerlus.html)
Kan best zijn dat het al is een keer is uitgelegd,maar ik kon t zo snel niet vinden,evenmin als info over deze vorm van een keerlushulp die geen kortsluiting schijnt te moeten hebben voor er iets wordt omgezet qua stroom.
En anders is dit straks miss wel iets waar de huidige of toekomstige bouwers iets aan hebben als ze een keerlus probleem tegenkomen ;)
Het geheel heeft mij in de huidige verveelmodus weer is wat te denken gegeven en miss wel een redelijk goedkope oplossing voor 2 dingen die later toch echt is opgelost zullen moeten worden wil er hier niks ontploffen ;D
-
Hoi Floris,
Je hebt voor een keerlus altijd een stuk baan nodig, dat groot genoeg is om de langste trein te bevatten.
Ik heb zelf een schema met 1 LocoNet module. Hiervoor moet je wel het stuk, dat de keerlus veroorzaakt in 5 delen opbreken, zoals bij de meeste schakelingen. Zodra de trein het eerste deel binnen rijdt, worden de volgende 3 delen van polariteit identiek aan het binnenkomende stuk geschakeld. Als het begin van de trein bij het 4e deel komt, dat worden de middelste 3 delen omgeschakeld identiek aan het laatste deel. Dit gaat dus niet op basis van kortsluiting, maar op basis van stroom, die een lok en/of wagon trekt bij het doorrijden van de keerlus.
Groet,
Bert
-
Hallo Floris,
Jouw voorgaande berichtjes heb ik nog niet gelezen dus weet niet exact wat het "probleem" met het ompolen van de draaischijf is?
Kon zo gauw jouw "stille bouwdraadje" niet vinden.
Ik zat zelf ook wat te bedenken voor mijn (toekomstige) draaischijf en heb al wat simpels bedacht met 1 bistabiel relais en 4 reedcontactjes.
Wat betreft de keerlussen, daar wordt soms door sommige mensen véél te moeilijk over gedacht.
In de basis is het de bedoeling om een stuk rails (langer als de langste trein) op het juiste moment om te polen.
En dat hoeft geen tientallen Euro's te kosten want kan met een paar kleine relais worden uitgevoerd.
Groeten,
André
-
Je hebt voor een keerlus altijd een stuk baan nodig, dat groot genoeg is om de langste trein te bevatten.
Hoi Bert,
In het geval van een schaduw station met meerdere sporen lijk dit,als ik kijk wat ik overgelaten heb van je reactie toch weinig problemen te moeten geven.
Al roep ook jij dat meerdere sectie hebt.
Hoe zit dat dan met het al eerder genoemd schaduw station ?
Dat bestaat toekomstig gezien uit niet meer dan een rij wissels boven en onder met er tussenin opstelsporen wat zich dus net als de simpele keerlus tekening op voorbeeld zal gaan vormen.
Wat moet je dan wel niet voor gekkigheid overhoop halen om daar geen kortsluiting in te krijgen ?
Jouw voorgaande berichtjes heb ik nog niet gelezen dus weet niet exact wat het "probleem" met het ompolen van de draaischijf is?
Kon zo gauw jouw "stille bouwdraadje" niet vinden.
Hoi Andre,
Ik heb het probleem momenteel nog niet omdat de baan bouw stil ligt,maar het moet in de toekomst wel worden opgelost om te zorgen dat er niet telkens kortsluiting optreed bij draaischijf en toekomstig schaduwstation.
ergens rond pagina 14 ofzo op dit linkje waar ik op doelde,is er al is over kortsluiting en keerlus problemen gepraat:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,51490.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,51490.0.html)
Miss dat dit je "helpt" ;)
Principieel schijnt het zo te zijn dat je ook een soort kerlus krijgt als je een draaischijf met loc volledig rond draait,ofwel van tender voor naar neus voor,dus dan heb je ook daar dat ompool probleem.
-
Uit het bovenstaande begrijp ik dat de omschakeling van het spoor op de draaischijf automatisch zou moeten gaan. Daarvoor zijn schakelingetjes beschikbaar, die al genoemd worden. Ik heb voor mijn draaischijf een tweepolige schakelaar genomen, waarmee ik het bewuste spoor eenvoudig doch doelmatig met de hand kan ompolen en - indien nodig - uitschakelen.
Zoek je misschien zo'n soort oplossing, Floris?
Groet,
Bas
-
Hoi Floris,
Ik zie niet direct een keerlus in het schaduwstation. Door de verbinding boen wordt het wellicht een keerlus. Je kunt het beste de schakeling in de aan- of afvoer van het schaduwstation maken. Daar heb je ook de lengte voor.
Groet,
Bert
-
Hoi Bert en Floris,
Heb de tekeningen iets aangepast, zodat het probleem duidelijker te zien is:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bad_harzwald01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bad_harzwald01.jpg)
Bij C volg je de buitenste spoorstaaf, en dan zie je, wanneer je helemaal rond gaat, dat dan de rode spoorstaaf bij A of B een blauwe tegenkomt. Of je nu A of B op C aansluit maakt niet uit. In beide gevallen ontstaat er kortsluiting. Dus inderdaad, zoals Bert al aangaf, tussen de groene lijnen een keerlusschakeling plaatsen. Bij voorkeur eentje op basis van stroomdetectie.
-
hallo mensen.
voor schaduwstation een keerlus kan je het zeer simpel oplossen zonder kortsluiting te maken.
beetje met elektronica kunnen bouwen is handig. heb het zelf gebruikt in mij schaduwstation
werkt prima bij digitaal.
de site http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-keerlus.htm#top
als er vragen zijn hoor ik het wel
groeten ronald
-
Ronald,
Dat is een schakeling die op het zelfde principe is gebaseerd als de aleerder aangehaalde Xtreme Keerlus of zoals LDT ze ook in het programma heeft. Al die varianten werken in de basis hetzelfde en verschillen hooguit in detail of de extra toevoeging zoals geintegreerde bezetmelders.
En zoals Fred en Bert ook al aangeven aansluiten op de aangegeven plaats in het baanplan en geen centje pijn (y)
Gr.
Eric
-
Hoi Bas,
Ja wat jezelf ook al hebt gebruikt voor je draaischijf is miss wel een oplossing om te zorgen dat er geen decoder of wat anders sneuvelt.
Dat zou toch erg zonde zijn,zeker als je zo zuinig op je spullen bent.
Heb je miss wat meer info over je oplossing of een linkje zodat ik dat is kan bekijken ?
Hoi Bert en Floris,
Heb de tekeningen iets aangepast, zodat het probleem duidelijker te zien is:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bad_harzwald01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bad_harzwald01.jpg)
Bij C volg je de buitenste spoorstaaf, en dan zie je, wanneer je helemaal rond gaat, dat dan de rode spoorstaaf bij A of B een blauwe tegenkomt. Of je nu A of B op C aansluit maakt niet uit. In beide gevallen ontstaat er kortsluiting. Dus inderdaad, zoals Bert al aangaf, tussen de groene lijnen een keerlusschakeling plaatsen. Bij voorkeur eentje op basis van stroomdetectie.
Hoi Fred en Bert,
In het geval van je knap gemaakte verzamel plaatje (y) zou op punt A het sporen geheel naar het schaduw station gaan,en aansluiten op punt C.
Punt B zijn 2 toekomstige doodlopende sporen op niveau 0 waar goederen treinen worden behandeld of gestald.
De tekening en bijbehorende uitleg maakt een hoop duidelijk ook als het gaat waar in het sporenplan een handeling nodig zal zijn om te zorgen dat het keerlus probleem verholpen wordt.
Erg hartelijk dank beide voor deze info (y)
Ik begrijp uit de reactie van Eric dat de Xtreme keerlus module voor het sporenplan deel dus in elk geval goed te gebruiken is om het toekomstige probleem in het schaduw station op te kunnen lossen zonder 1st kortsluiting te moeten laten optreden ?
Als de oplossing van Bas dan voor de draaischijf werkt dan moet ik dit draadje maar is even goed bewaren zodat ik daar later het geheel goed mee kan regelen 8)
In elk geval allemaal bedankt voor de reacties en de info (y)
-
Hoi Floris,
De Xtreme keerlus module werkt inderdaad zonder dat er eerst kortsluiting optreed.
In de encyclopedie staat een overzicht van keerlusmodules: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Keerlus
Bij de meeste modules staat vermeldt of er sprake is van stroomdetectie of kortsluitmethode.
Ook staat er uitleg over de kortsluitproblemen met de draaischijf in: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Draaischijf
-
Bijna altijd wordt bij een keerlus aangegeven dat het middendeel tenminste de lengte van de gehele trein moet hebben (plus een beetje extra).
In mijn geval rijden alleen goederentreinen, getrokken door 'diesels'. Dus ik heb niets te maken met een sleep die mogelijk stroom opneemt voor rijtuigverlichting of zo. Eigenlijk bestaat electrisch gezien de hele sleep niet, alleen de loc heeft stroomafname.
Zou ik in deze specifieke toepassing ook met een korter middendeel van de keerlus kunnen volstaan ? Ik kan niet beredeneren waarom het middendeel langer dan de loc (plus een beetje extra) zou moeten zijn.
Sander
-
Hoi Sander,
Indien je zeker weet dat er nevernooitniet een wagen/rijtuig achter de loc hangt (of komt te hangen) die stroom afneemt, dan is het geen enkel probleem om het middengedeelte iets langer dan de langste loc te maken.
-
Zou ik in deze specifieke toepassing ook met een korter middendeel van de keerlus kunnen volstaan ? Ik kan niet beredeneren waarom het middendeel langer dan de loc (plus een beetje extra) zou moeten zijn.
Nee. Wat dacht je van al die wielconatcten op de scheiding. Bingo. Iedere keer een kortsluiting als een wiel de niet omgepoolde met de omgepoolde railstaaf verbindt 8)
Gr.
Eric
-
@Fred, juist - dat was inderdaad ook mijn idee. .... Echter daarna kwam Eric.....
@Eric, jouw bingo is terecht. Daar had ik niet aan gedacht. Voldoende reden om mijn idee van een korter middendeel meteen te verlaten.
Bedankt beiden voor de reactie.
Sander
-
Hoi,
Toen ik mijn keerlusschakeling ging monteren (begin 2008) heb ik proefgereden met een stukje van ongeveer 20 cm als middengedeelte. Omdat ik me toentertijd, net als Sander, afvroeg of dat middenstuk niet korter kon.
De loc en de wagens (twee en vier-assers) kwamen zonder problemen door de keerlus. Maar zoals Eric aangeeft moet er dan kortsluiting optreden wanneer de wagens over de scheiding rijden. Begon me dus af te vragen waarom het bij mij dan wel werkte.
Opeens schoot me te binnen dat ik de baan in drie delen heb verdeeld en de drie delen meteen in het begin al had voorzien van een autolamp als kortsluitbeveiliging.
Dus op het moment dat de wielen van de wagens over de scheiding reden ontstond er wel een (heel kortstondige) kortsluiting, maar door de tussengeschakelde autolamp was de stroomsterkte niet hoog genoeg om de centrale uit te schakelen.
EDIT: Heb net even onder de baan gekeken (omdat ik de situatie met die autolampen na zo lange tijd niet meer zo goed voor de geest kon halen) en zag toen dat ik de keerlussen had beveiligd met een 10 Watt autolamp. Dus er kan maximaal ongeveer 680 mA lopen bij een eventuele kortsluiting. De rest van de baan hangt achter een 21 Watt lamp.
-
Fred,
Jouw relaas is helemaal duidelijk. Ook de theorie dat je maar een een (heel kortstondige) kortsluiting hebt. Daar zit echter meteen het gevaar :
Als je een Murphy-trein laat stoppen zal altijd een van de assen van een wagon precies op de geisoleerde onderbreking blijven staan !
Dan gaat je lamp aan en nog steeds blijft de kortsluiting bestaan ..... Je zal maar net even weg zijn om een bakkie koffie te pakken !
(.... Waar zou ik dat nou toch gelezen hebben ....)
Sander
-
Ook staat er uitleg over de kortsluitproblemen met de draaischijf in: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Draaischijf
Hallo Fred,
Niet om te zeiken,maar als je nu kijkt naar het linkje over draaischijven dan is dat wat er nu staat toch niet kloppend meer ?
Als je een keerlus optie kan gebruiken op basis van stroom detectie dan is een module die reageert op kortsluiting toch niet meer nodig ?
Ofwel de xtreme keerlus optie is dan toch de beste versie,om je spullen heel te houden ?
Dit ondanks dat de lichtelijk gedateerde versie van de encyclopedie anders zegt :-X
Of snap ik m nou niet meer,als t gaat om t keerlus gebeuren en een draaischijf ?
-
Juist, en na dat bewuste bakkie koffie heb ik de beveiliging zodanig aangepast dat, zodra de lamp gaat branden, de spanning meteen van dat gedeelte van de baan af gaat.
Heb overigens later in 2008 de lengte van het middenstuk aangepast, omdat ik toen een paar wagens achter de loc had hangen met stroomafname, en toen ging het dus wel mis in de keerlus. De loc zorgde wel voor de juiste ompoling, maar toen de eerste wagen met stroomafname de keerlus in reed, schakelde het relais nog een keer. Gevolg: loc reed over de scheiding en veroorzaakte kortsluiting, en toen stond de zaak stil.
-
En nou ben ik je kwijt :-[
Zal morgen nog is even mijn eigen reactie bekijken en jouw opvolgende reactie om te zien of dat ik m dan wel snap als t gaat over draaischijven en kortsluiting.
-
Hoi Floris,
Citaat: ''Niet om te zeiken''
Zeiken? Ik noem dat ''positief kritisch zijn''. :)
Heb het artikel doorgenomen en er stond inderdaad een verwarrende tekst in:"met gebruikmaking van een elektronische keerlus-module (via kortsluitdetectie of via bezetmelders)''. Heb die tekst gewijzigd in: ":"met gebruikmaking van een elektronische keerlus-module (via kortsluitdetectie)''.
Is me toentertijd niet opgevallen.
Citaat: "de lichtelijk gedateerde versie van de encyclopedie"
Kun je uitleggen welke versie je daarmee bedoeld?
-
Simpel weg,zijn er nu nog meer manieren om een probleem bij een keerlus op te lossen dan dat er in de encyclopedie staan.dat is wat ik bedoel.
-
Vindt je het aantal oplossingen daar niet voldoende ???
Je kunt het of handmatig met schakelaars/relais oplossen of met een keerlusmodule (kortsluitmethode of de nette methode).
Wil je geen problemen dan zou ik echt voor de laatste optie kiezen met detectiestukjes. Dan heb je er geen omkijken meer naar.
Het gevaar met de schakelaarmethode is dat je gegarandeerd de schakelaars wel eens verkeerd zult hebben staan met een spetterende kortsluiting tot gevolg ;D
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Het wiel is wat dat betreft al vaak genoeg uitgevonden.
Gr.
Eric
-
Jawel Eric het zijn genoeg optie's,daar ging het ook niet om.
Het was meer om aan te geven dat de encyclopedie gedateerd lijkt te worden en dat dat miss om de zoveel tijd een beetje aangepast/aangevuld zou kunnen worden ;)
(voor zover dat dat nu al niet gebeurt ;) )
Het zal er danook wel op uitdraaien dat het zowel voor de draaischijf als voor het keerlus geval t.z.t. wordt opgelost met een keerlus dinges ;D
-
Het was meer om aan te geven dat de encyclopedie gedateerd lijkt te worden en dat dat miss om de zoveel tijd een beetje aangepast/aangevuld zou kunnen worden ;)
(voor zover dat dat nu al niet gebeurt ;) )
Hoi Floris,
Dat aanvullen/aanpassen ben ik regelmatig mee bezig, zie hier:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Speciaal:RecenteWijzigingen&limit=500&days=30
en daar er al meer dan voldoende keerlus-oplossingen in de encyclopedie staan, ga ik echt niet weken lang met Google zoeken of er misschien nog een ander methode is. :)
-
Hoi Fred,
Dat van dat updaten had ik niet opgemerkt :-[
En je hebt groot gelijk dat je er niet dagen of meer aan verspendeert om te zien hoeveel andere varianten erbij zijn gekomen.
Het zoals je zegt en wat ik ook bedoel,wat er in de encyclopedie staat is zat en wil iemand iets anders dan komt de vraag hier op t forum of elders toch wel te voorschijn evenals een mogelijk antwoord ;D
-
En als jij zelf een goede bijdrage hebt mag je dat natuurlijk altijd doorgeven aan het encyclopdie team. (y) Scheelt hen ook weer werk ;D
Al vaerwcht ik op dit thema niet echt veel nieuws meer. Eeerder variaties op het thema of de volgende fabriaknt met een soortgelijk iets in zijn productgamma.
Gr.
Eric
-
Al vaker gezegd: wat een flauwekul allemaal.
De terminologie "korsluitdetectie" suggereert, dat er een kortsluiting ontstaat. Dat is ten genen dele waar. De bij een kortsluiting horende hoge stroom ( in theorie: oneindig hoge stroom) treedt NOOIT OF TE NIMMER op, die wordt namelijk door de electronica in een keerlusmodule voorkomen.
Praktisch bewijs hiervoor is het volgende.
De ervaring leert, dat bij elke, bijna minimale werkelijke kortsluiting (bijv. vonken op een wissel-hartstuk) de centrale meteen op kortsluiting springt.
Met een digitale keerlusmodule, die dus volgens de geleerden "kortsluiting" veroorzaakt, treedt dit nooit op, dus...............................................
De digitale keerlusmodule meet 2 dingen: a/ de toename van de stroom en b/ de snelheid van toename, oftewel de "flank" .
Voordat er ook maar enigszins sprake kan zijn van een hoge stroom wordt omgepoold.
Dus gewoon een goede keerlusmodule gebruiken en vooral je rail en draaischijf niet gaan vernachelen met ik weet niet hoeveel zaagsneden en aansluitingen.
Laat de theoretici maar "gelijk" hebben en doe het gewoon zoals het praktisch het betrouwbaarst en handigst is.
Maarten
-
Maarten (y) (y) (y)
Helemaal mee eens!
Marius.