BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Dutch op 30 July 2013, 15:26:43
-
Hoi allemaal.
Ik ben vrij nieuw hier, maar ik heb wel al het een en ander gelezen hier en besloten toch maar eens wat te posten.
Ik ben niet helemaal nieuw in de modelbouw. Zo'n 10 jaar geleden ongeveer had ik al bij mijn ouders een modelbaan opgebouwd met Roco Line. En dan wel de mystieke variant met bedding (ik las hier en daar verbaasde opmerkingen dat dat bestaat).
Die baan heb ik zelfs nog, maar die heeft de lange tijd in een kartonnen doos niet echt overleefd. Een boel huisjes enzo missen onderdelen, er zijn ook asjes van wagons af en de locomotieven zijn ook niet helemaal in orde meer. Ik ben dus zeg maar een herstarter. En ik heb inmiddels mijn eigen huis gekocht waar ik best wel wat ruimte kan maken om een modelbaan tijdelijk op te bouwen. Tijdelijk, dus het moet een module- of segmentenbaan worden.
Het wordt een U-vormige baan met drie secties: Een kopstation, een rangeerterrein en een keerlus. De secties worden aan elkaar verbonden door bruggen zodat de U-vormige baan omgebouwd kan worden tot een L-vormige of een lange rechte baan naar gelang de beschikbare ruimte.
Ik wil graag met tijdperk III t/m VI rijden. Zeg maar van de grote stoomlocomotieven tot aan de nieuwste TGV's. En ik wil graag uiteindelijk met Koploper aan de slag... Uitdagingen genoeg, dat is zeker! Dat er een kopstation is en ik met stoomlocomotieven wil rijden houdt in dat het rangeerterrein nodig is om de (stoom)locomotief af te koppelen, om te draaien op een draaischijf en kop te maken... te kopmaken?
Het sporenplan waar ik uiteindelijk naartoe wil is het volgende:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan_4.jpg)
Een en ander zal best een tijdje duren, maar dat geeft niets. Ik wil naar digitaal toe, en ik heb al een leuke startset daarvoor op het oog. Mijn bestaande locomotieven zal ik moeten zien te repareren en naar digitaal om te bouwen; daar zal ik later foto's van plaatsen.
-
Hallo Dutch,
Leuk baanplan (y)
Dit zal waarschijnlijk niet gauw vervelen gezien dat er veel gerangeerd moet worden!
Ben erg benieuwd hoe dit eruit gaat zien.
Succes met bouwen!!!
Groet,
Raymond
-
Hallo Dutch,
Zeker een mooi baanplan, maar als je met grote stoomlocomotieven gaat rijden word dit lastig. Een stoomlocomotief met wagons is een getrokken trein. Dit wil zeggen dat je moet zorgen dat de locomotief naar de andere kan van de trein kan rijden via een omloopspoor zodat hij weer vooraan de trein staat als hij weer uit het station vertrekt. Als dit niet gedaan word en je de trein gaat duwen met de locomotief kan hij heel makkelijk uit de rails geduwd worden, waarschijnlijk wil je dat niet.
Heb je de probeerversie van Anyrail gebruikt? Anders verbaast het me dat je zoveel flex en niet aan elkaar aansluitende sporen hebt.
Ik zie een soort van kink in je station bovenin je baanplan, zou het niet veel mooier zijn om het station in een vloeiende bocht te leggen met flex?
Rechtsboven op jouw baanplan zie ik ene kleine bocht, dit lijkt R2 en R3. Is het niet mogelijk om dit R3 en R4 te maken of groter? dit zou veel mooier zijn met treinen, vooral met een TGV zal dit veel mooier zijn.
Je hebt een keerlus in je baanplan, dit zorgt voor een polariteitsprobleem. Dit wist je waarschijnlijk al, alleen op jouw baanplan kan ik niet zien of hij ondergronds ligt of bovengronds. Als ik jouw was zou ik hier op een recht stuk een station maken zodat je treinen van station naar station kunnen rijden. Ook zou ik niet de meer dan 180 graden bocht bovengronds leggen.
Heb je al eens nagedacht over een schaduwstation? Dit kan het plezier van je modelbaan zeer vergroten door gewoon op een paar knoppen te drukken om een nieuwe trein de baan op te laten rijden.
Wat voor land ga je rijden? Dit kan ik niet echt uit je beschrijving halen.
Ik bekritiseer misschien een beetje veel maar het is bedoeld om je baanplan beter en realistischer te maken.
-
Kritiek is goed ;).
Alle bochten die ik heb gebruikt zijn eigenlijk R3 en R4 van Roco Geoline. De korte knikjes heb ik gebruikt om het rangeerterrein bij het station net even scheef te leggen. Daardoor win ik 20cm ruimte. Wellicht kan ik bij dat knikje flex gebruiken... Ik hoop het! Maar ik heb er eigenlijk geen ervaring mee, en waar ik nu flex heb gebruikt zijn eigenlijk standaard rail stukken die ik door flex heb vervangen. Want je hebt gelijk, ik gebruik de trial versie van Anyrail.
Ik heb wel ook gebruik gemaakt van tegenbogen van de wissels op het rangeerterrein. Misschien bedoel je die met de R2 bocht?
In eerste instantie had ik het rangeerterrein met de omloopsporen direct bij het station gemaakt, maar heb ik een lengte van ongeveer 5m nodig... (Rekening houdend met een treinlengte van 1m40 zo uit het hoofd, die zowel op het station als op de omloopsporen nodig is, en dan de draaischijf). Daarom heb ik de omloopsporen en de draaischijf langs de volgende muur gemaakt.
Het is de bedoeling dat een stoomtrein na aankomst rustig achteruit rijdt naar het rangeerterrein en daar klaar gemaakt wordt voor de volgende reis. Het is omslachtiger dan een omloopspoor direct bij het station, maar ik zit er niet enorm mee ;). Alternatief kan er ook een tweede locomotief worden aangekoppeld en kan de stoomloc die achterstevoren staat worden achtergelaten. Die kan dan zelf naar de draaischijf om omgedraaid te worden.
Even verder naar de keerlus ;). Ik speel met de gedachte om wat hoogteverschil in de baan te maken. Dat zou er dan als volgt uit zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Detail_keerlus.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Detail_keerlus.jpg)
Ik wil wel een dorpje en scenery binnen de keerlus maken. Ik weet nog niet of ik de lus deels ondergronds ga maken. Het kan wel natuurlijk, en zou best mooi uitkomen. Toch vind ik het ook niet erg om een trein een flinke bocht te zien maken.
De mogelijkheid om in plaats van de keerlus een station te bouwen heb ik ook over nagedacht. Waarschijnlijk zal dat in de eerste fase ook wel gebeuren als er nog geen stoomtreinen rijden. TGV's kunnen ook wel heen en weer rijden, en elektrische en diesel locomotieven kunnen kopmaken zonder dat ze omgedraaid moeten worden. In een later stadium is een keerlus denk ik wel leuker omdat ik me eigenlijk meer wil concentreren rond de activiteiten van het kopstation. Er is een polariteitsprobleem inderdaad, ik heb er ook op gelet dat de keerlus ruim langer is dan de langste trein die ik er laat rijden.
Op het moment heb ik nog niet zo'n grote collectie ;). Dus ik heb nog niet over een schaduwstation nagedacht. In de toekomst komt die er misschien wel, ik zie wel mogelijkheden om een schaduwstation in de modelbaan te verwerken maar eigenlijk wil ik daar nu nog niet al te hard over nadenken. Op het rangeerterrein en op het perron van het station kan ik al aardig wat kwijt.
Qua land wordt het een beetje een ratjetoe. Ik heb nu twee locs van Die Bahn, en eentje van de SNCF. Ik heb net in mijn mail gezien dat ik ook de trotse eigenaar ben geworden van een TGV Atlantique. En de startset die ik op het oog heb heeft een heel mooie NS 1100. Qua bouwstijl van het station en omgeving laat ik me een beetje inspireren door Engeland (Manchester). Ik ben bang dat ik het alleen kan beschrijven als "Europa".
*denkt* Heb ik nu al je vragen beantwoord?
-
Om jullie nog iets te kijken te geven:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Locs_2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Locs_2_1.jpg)
Mijn enorme collectie Duitse locs. De linker zat bij de Roco startset en doet het nu niet omdat de motor geen stroom krijgt en een printje ontbreekt dat een van de LEDjes aanstuurt. Verder mist er een cardan dus is maar een van de draaistellen aangedreven mocht de motor tot leven komen. Toch wil ik hem niet zomaar weggooien, ik denk erover hem in blauw en creme te spuiten; dan passen er Silberlingen achter. En owja, laat ik er een dak op zetten...
De BR218 ernaast was destijds een leuke aankoop. Het blijkt echter dat die in de opbergdoos verkeerd heeft gelegen, het plastic van het chassis is gebroken. Dat moet ik dus lijmen. Verder zijn er nog een paar dingetjes aan; zo moet ik zijn draden weer solderen en ik wil er verlichting inbouwen want dat ontbreekt nu volledig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Locs_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Locs_4.jpg)
En dan nog mijn Franse locomotief, de BB9291 "El Capitole". De voorste pantograaf ontbreekt en de achterste is verbogen. Voor de rest heeft die wat schoonmaak werk nodig en ik wil hier ook wat aan de verlichting doen. Voor de rest is deze wel in orde :).
-
Veel succes met het repareer werk! ;)
Opzicht is het geen slecht (her)begin.
En bij de BB9291 missen de buffers. Daar
zal ik gewoon insteekbuffer van Marklin of Roco voor kopen.
Grtjes Remy
-
Alle bochten die ik heb gebruikt zijn eigenlijk R3 en R4 van Roco Geoline. De korte knikjes heb ik gebruikt om het rangeerterrein bij het station net even scheef te leggen. Daardoor win ik 20cm ruimte. Wellicht kan ik bij dat knikje flex gebruiken... Ik hoop het!
Wat ik bedoelde is dit. kan je het bovenste niet vervangen door 2 stukjes flex om het onderste te maken?
(http://farm6.staticflickr.com/5506/9401824747_7b33ba0931_o.jpg)
Ik heb wel ook gebruik gemaakt van tegenbogen van de wissels op het rangeerterrein. Misschien bedoel je die met de R2 bocht?
De R2 en R3 bochten die ik bedoeldezijn deze, kan je ze niet groter maken? zoals ik met blauw in het volgende plaatje aangeef.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_82.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_82.jpg)
Het is de bedoeling dat een stoomtrein na aankomst rustig achteruit rijdt naar het rangeerterrein en daar klaar gemaakt wordt voor de volgende reis. Het is omslachtiger dan een omloopspoor direct bij het station, maar ik zit er niet enorm mee ;). Alternatief kan er ook een tweede locomotief worden aangekoppeld en kan de stoomloc die achterstevoren staat worden achtergelaten. Die kan dan zelf naar de draaischijf om omgedraaid te worden.
Hier voorzie ik problemen, ik denk dat je trein dan vaak gaat ontsporen. vooral als er scherpe bochten en wissels zijn.
Succes met het baanplan en natuurlijk de baan! :D
-
Ah, nu snap ik wat je met de flex rail bedoelde. Ik ga gewoon kijken of dat kan ;).
De R2 en R3 bochten die je aanwijst zijn eigenlijk R3 en R4 (detailtje). Ik weet nog niet of R5 en R6 (enz) bestaan in Roco Geoline, maar daar kan ik ook eens naar kijken. Er is inderdaad geen reden om de bocht daar krapper te maken.
Over het ontsporen kan ik helemaal niets tegenin brengen. Als ik naar het baanplan kijk moet een locomotief vier keer over een afbuigend stuk van een wissel (of een wissel tegenboog) om naar de draaischijf te komen vanaf het station, en evenveel om terug naar het station te gaan. Nu zal dat niet met volle snelheid gaan, maar toch... Het is denk ik verstandig nog eens naar de wisselstraat te kijken, om een spoor direct naar de draaischijf te maken zonder afbuigende sporen van wissels die genomen moeten worden. De kruiswissel op het station blijft een punt van zorg.
Ik vraag me ook af of ik het juiste rails type te pakken heb. Ik neig naar Roco Geoline omdat daar de bedding al in zit en ik heb erg goede ervaring met Rocoline met bedding. Maar als het rijden op de baan wordt gehinderd door de rails moet ik verder kijken ;).
-
Ik vraag me ook af of ik het juiste rails type te pakken heb. Ik neig naar Roco Geoline omdat daar de bedding al in zit en ik heb erg goede ervaring met Rocoline met bedding. Maar als het rijden op de baan wordt gehinderd door de rails moet ik verder kijken ;).
De 'oude' rails die jij hebt had ik ook, die is niet meer verkrijgbaar. Deze was fijn maar sinds Roco nieuwe bedding heeft ben ik overgegaan op rocoline zonder bedding. 2 redenen die ik had om niet voor nieuwe Roco bedding te gaan waren: De nieuwe bedding vond ik lelijk en ik kon mijn rechte stukken en bochten hergebruiken als ik zonder bedding ging rijden. bij de oude Roco rails kan je namelijk de bedding eraf halen en is het gewoon hetzelfde als zonder bedding (behalve de wissels). En met een paar rollen noch bedding en zelf ballasten heb je nog een mooier resultaat ook.
-
Hmmmm, goede argumenten!
Ik ben ook eens met Rocoline zonder bedding aan de slag gegaan in Anyrail en al mijn bochten omgebouwd naar R5 en R6. Uitzondering is de keerlus, omdat ik daar aan een maximale ruimte zit is die R2 en R3. Het lijkt er ook op dat de wissels van Rocoline een stukje slanker zijn en dat vindt het (stoom)materieel natuurlijk ook wel heel fijn. En door de grote bochtwissels kan ik ook hier en daar van R3/R4 naar R5/R6 gaan.
Het lijkt er dus op dat ik mijn rails eens ga verbouwen, en dat ik moet gaan leren ballasten.
Dit is het kopstation in Rocoline:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan_Rocoline.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan_Rocoline.jpg)
Het ziet er in ieder geval allemaal een stuk vloeiender uit. De perrons zijn denk ik lang genoeg, van 90cm tot aan ruim anderhalve meter. Daar moet ik wel wat op kunnen parkeren ;).
-
Ik vind het ontwerp met rocoline er echt strak uit zien! (y)
Ook het gedeelte met de engelse wissels ziet er goed uit.
Ben heel benieuwd hoe dit eruit gaat zien..
-
Heb je ook al eens nagedacht om het station diagonaal te leggen? dit maak vaak een baan mooier omdat hij dan niet parallel met de muur loopt.
(http://farm4.staticflickr.com/3787/9405815403_f33c152a4e_o.jpg)
Dit is een slecht voorbeeld maar het geeft een impressie. het kan veel langer worden als je die engelsmannen nog wat aanpast wat ik niet gedaan heb.
-
Hoi Dutch,
Op zich een interessant plan.
Hoop dat je wat ziet in de volgende punten:
Ik zou het middenstuk met het depot wat breder maken, als dat kan. 20 of 30 cm breder zou misshien een wat mooier gezicht geven en je hebt wat meer ruimte voor aankleding daar.
In het depot dat slingerspoortje links van de draaischijf. Haal dat weg en laat het spoor aansluit op het linkse grijze spoor in het depot. Je hebt dan nog steeds 2 kopsporen maar nu er tussenin.
Als je het middenstuk breder kunt maken dan zou ik bij het station, een lokspoortje maken zodanig dat je alle sporen kunt bereiken vanaf daar, zodat je een trein kunt wegtrekken omdat je met een opgesloten lok zit in jouw plan.
bijvoorbeeld zo: (rode lijn)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/9405815403_f33c152a4e_o.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/9405815403_f33c152a4e_o.jpg)
-
De sporen in je kopstation zonder knik erin lijkt me in elk geval veel mooier.
Voor wat betreft een stoomloc met trein kan je ook doen wat ik wil doen.
Loc komt binnen,wordt afgekoppelt van de trein ,andere stomer rolt naar de trein met tender tegen de trein aan vanuit het Bw en neemt trein over.
Moet je enkel bij de omgeving van de draaischijf nog wat mogelijkheid creeren om een loc te kunnen onderhouden en bij te vullen met water en kolen enz enz.
(geeft gelijk een extra dimensie aan bezig zijn met je baan en de locs (y) )
Als je er later aan toe bent kan je je keerlus verbouwen en die sporen gebruiken om van en naar een schaduw station onder de baan te komen ;)
Ziet er in elk geval goed uit dat basis sporen plan ;)
-
Ik zie wat je bedoelt. Maar ik moet zeggen dat de rechte ligging wel handig is voor de scenery; ik plan op het moment een flink station dat toch goed in de ruimte lijkt te passen. Ook de rest van de scenery lijkt vrij vlot een plekje te krijgen en ik denk ook de juiste sfeer te kunnen vangen. Met een scheve ligging van het station wordt dat allemaal net even moeilijker (maar mijn achterhoofd blijft er over malen, dus ik laat het even rusten).
Daarnaast heb ik half besloten om in de keerlus een station te maken. Ik wil er twee kopsporen en twee doorgaande sporen maken, en dat kan ook nog qua ruimte... Maar ik ben er nog niet echt tevreden over aangezien de kopsporen alleen gebruikt kunnen worden als de doorgaande sporen bezet worden gehouden. Ook daar werken mijn hersenen aan ;). Gezien de scenery die ik er wil neerzetten gaat de keerlus bijna volledig ondergronds liggen.
Zo is mijn gedachte over de keerlus op het moment:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan_Rocoline_keerlus.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan_Rocoline_keerlus.jpg)
Er is ruimte gemaakt voor een station met twee doorgaande sporen en twee kopsporen. Waarschijnlijk niet echt logisch in deze baan, maar ik ben eigenwijs ;D en het station dat ik wil uitbeelden heeft nu eenmaal kopsporen. Als je vanaf het station de keerlus door rijdt, ga je bergaf na 1/3 van de lus een tunnel in. Pas na de wissel waar het weer enkelspoor wordt eindigt de tunnel.
Overigens denk ik er hard over om links te gaan rijden. Beide stations vinden hun inspiratie in Engeland dus het zou best logisch zijn om dan aan de verkeerde kant te gaan rijden ;).
-
Hoi Dutch,
Op zich een interessant plan.
Hoop dat je wat ziet in de volgende punten:
Ik zou het middenstuk met het depot wat breder maken, als dat kan. 20 of 30 cm breder zou misshien een wat mooier gezicht geven en je hebt wat meer ruimte voor aankleding daar.
In het depot dat slingerspoortje links van de draaischijf. Haal dat weg en laat het spoor aansluit op het linkse grijze spoor in het depot. Je hebt dan nog steeds 2 kopsporen maar nu er tussenin.
Als je het middenstuk breder kunt maken dan zou ik bij het station, een lokspoortje maken zodanig dat je alle sporen kunt bereiken vanaf daar, zodat je een trein kunt wegtrekken omdat je met een opgesloten lok zit in jouw plan.
bijvoorbeeld zo: (rode lijn)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/9405815403_f33c152a4e_o.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/9405815403_f33c152a4e_o.jpg)
Ik zie er wel wat in. Met de Rocoline sporen ontstaat er al wat meer ruimte in het depot, dus dat is een voordeeltje. Het slingerspoor loopt nu helemaal links van de kopsporen. Ik heb er nog wel voor gezorgd dat een locomotief die via dit spoor naar de draaitafel gaat geen afbuigende wissels tegen komt om het ontsporen van stoomlocomotieven te voorkomen. Het baanplan ziet er dan ook weer een stukje mooier uit.
Het locspoortje heb ik er in AnyRail ook bijgetekend. Dat loopt met de bocht mee, omdat ik op dat stuk een brug wil gaan maken. Een locspoor dat op de brug ophoudt kan natuurlijk wel, maar het ziet er leuker uit als het aan de overkant van de brug is.
-
Ik zie er wel wat in. Met de Rocoline sporen ontstaat er al wat meer ruimte in het depot, dus dat is een voordeeltje. Het slingerspoor loopt nu helemaal links van de kopsporen. Ik heb er nog wel voor gezorgd dat een locomotief die via dit spoor naar de draaitafel gaat geen afbuigende wissels tegen komt om het ontsporen van stoomlocomotieven te voorkomen. Het baanplan ziet er dan ook weer een stukje mooier uit.
Het locspoortje heb ik er in AnyRail ook bijgetekend. Dat loopt met de bocht mee, omdat ik op dat stuk een brug wil gaan maken. Een locspoor dat op de brug ophoudt kan natuurlijk wel, maar het ziet er leuker uit als het aan de overkant van de brug is.
Zou je ons dit kunnen laten zien in het baanplan?
Dat station in de keerlus is wel beter, maar ik zou het iets uitbrijden. Zelf probeer ik altijd te zorgen dat een trein niet 3 bochten achter elkaar maakt, dit ziet er een beetje raar uit als het een lange trein is.
Ook als je goederen treinen heb is het ook wel leuk om daar iets mee te doen, natuurlijk is dit mijn eigen mening.
Je zou het station iets groter kunnen maken door het minder diagonaal te leggen. Hier een voorbeeld.
(http://farm6.staticflickr.com/5469/9409414848_c382ece219_o.jpg)
Het roze moet een industierspoor voorstellen.
-
Een tripje naar Den Bosch onthulde dat de locale modelspoor winkel ook daar op vakantie is...
Dan maar terug aan de slag ;).
Ik vind de aanvulling van het station wel leuk. Ik heb ook naar het voorbeeld in het groot gekeken, en dat heeft zelfs 4 kopsporen. Dat heb ik in mijn baanplan kunnen verwerken en dan is er nog (krap) ruimte voor het station dat dan behoorlijk kan lijken op zijn grote voorbeeld in het echt.
Industrie heb ik (op dit moment) eigenlijk heel weinig mee. Uit de startset heb ik wel een paar goederen wagons maar dan houdt het ook meteen op. Daarnaast zou ik het een beetje gek vinden als een goederentrein een kopstation binnen loopt. Natuurlijk kan het wel voor werkzaamheden... Dus iets van ballast, bielzen, enzovoorts.
Het station bij de keerlus zal een boel gelijkenis vertonen met Birmingham Moor Street Station. En het grote kopstation met London Bridge Station, maar dan een heel stuk kleiner. Op mijn baanplan komt London Bridge ook bij een brug uit, een mooie meevaller. Ik ga de stations dus ook lekker naar hun grote voorbeeld noemen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan_Rocoline_overzicht.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan_Rocoline_overzicht.jpg)
-
Kijk, dt ziet er nou heel mooi uit. Het enige is nog dat het station in de keerlus een klein beetje korte sporen heeft, hoelang zijn de treinen die daar gaan stoppen?
Zou je mischien erin kunnen tekenen wat de scenery gaat doen? dit lijkt me zeer interessant om te zien. Ik snap namelijk nog niet helemaal waar de brug komt, als dit bij de engelsmannen zijn in het vakje ziet dat er zeer mooi uit.
-
In het zwarte vakje komt een brug waar een weg onderdoor gaat. Daarnaast komen er in de bocht van het spoor twee stenen boogbruggen over het water. Ik heb het even snel ingetekend (en de rivier is hier wel erg breed :s). Veel van de scenery moet ik nog een plek gaan geven of gaan bedenken wat ik nu eigenlijk wil ;). Dat zal ik eens met de hand gaan doen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bruggen_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bruggen_1.jpg)
Edit: Laat ik gelijk alle vragen beantwoorden ;). Op het station in de keerlus stoppen alleen kleinere treinen; diesel treinstellen van 3 bakken lang. Daarvoor is wel genoeg ruimte op een of twee kopsporen en op de doorgaande sporen.
-
Dat met de bruggen ziet er zeer goed uit, heb je al nagedacht over het stationsgebouw?
De 2 stationssporen in het bovenste van de keerlus past wel een 3 bakken lange trein, maar dan ook net. Wat zijn de andere 2 spoortjes? industrie?
-
Och, ik heb al eens naar het station gekeken ;) :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ruwbouw_London_Bridge_Station.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ruwbouw_London_Bridge_Station.jpg)
Ik ben aan het kijken of ik een station op het echte London Bridge kan laten lijken dat toch past in mijn baanplan. Ik denk dat het aardig lukt, dus ik moet binnenkort maar eens gaan kijken naar bouwmaterialen. De zijgevel wordt uit bakstenen opgetrokken en de raamkozijnen enzo ga ik misschien wel laten 3d-printen... Ligt een beetje aan de prijs.
Een beetje uitleg: Het bovenstaande plaatje is van iets meer dan de helft van het station. De boog-overkapping ligt over de twee middelste perrons heen en aan de rechterkant komt nog een plat dak.
De bovenste ramen geven uitzicht op de perrons en de onderste ramen zijn van diverse winkels enzo die onder het spoor een plekje hebben gekregen. Zonder modelbaan erbij is het wel een beetje lastig uitleggen. Op de grote overkapping aan de buitenkant komt de stationsnaam en er onder is de hoofdingang met een brede gang die naar de diverse trappen naar de perrons gaat. Helemaal aan het uiteinde van het station, voorbij de uiteinden van de sporen, komt denk ik nog een hoog gebouw... Maar dat moet ik nog even uitzoeken.
-
Dat kan er best wel aardig uit gaan zien (y)
(http://www.railway-technology.com/projects/7124/images/142499/large/1-image-1.jpg)
Bron (http://www.railway-technology.com/projects/london-bridge-station-redevelopment/london-bridge-station-redevelopment1.html)
-
Het zou er best eens op kunnen gaan lijken!
Natuurlijk laat ik het hele emplacement aan de rechterkant voor wat het is ;). En het is ook niet eens de bedoeling om het helemaal overeen te laten komen ofzo. Als de sfeer maar een beetje hetzelfde is. In de omgeving moet dus ook een mix van oude en nieuwe best wel hoge bebouwing komen... Maar dat is voor later zorg.
-
Dt lijkt wel op het luchtspoor (http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtspoor) van Rotterdam. Dat gaat er zeer spectaculair uitzien als je dat stationtype kan nabouwen!
-
Op naar de First Bridge & London Railway, Ltd. ;D
-
Op naar de First Bridge & London Railway, Ltd. ;D
Wie weet gelijk een naam voor de baan? Klinkt wel lkker in ieder geval.. ;)
-
Ik kan me met name verheugen op de spoorbaan waarbij 's nachts de winkels onder de sporen ook verlicht zijn...
Qua naam ben ik hard aan het nadenken. Toen ik in Engeland was heb ik vanuit Birmingham Moor Street met de Snow Hill Line gereden; maar die gaat niet naar London. De route naar London wordt verzorgt door LondonMidland. En de leukste naam die ik ben tegengekomen is de Shakespeare Line die ook vanuit Birmingham Moor Street vertrekt, maar vervolgens niet in de buurt van London komt ;).
En ik heb eens gekeken naar de brug waarop de vier Engelsmannen (pun intended) komen te liggen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Spoorbrug.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Spoorbrug.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Spoorbrug_detail.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Spoorbrug_detail.jpg)
Ik heb alleen nog geen goed idee hoe de ondergrond onder de rails eruit moet komen te zien. Iemand een idee?
-
Als er wissels op een brug liggen dan heeft die brug meestal een gesloten dek waar ballast op ligt.
-
Het hoeft niet altijd moeilijk te zijn! Dan maak ik er gewoon een gesloten dek van.
-
Idd een gesloten dek.
Das handiger om de rails te kunnen ballasten,om mensen droog te laten lopen daar en om te zorgen dat als er dingen van de trein vallen of de wc wordt doorgespoelt,men niet ongewenste dingen van boven ziet komen ;D
-
Het is, heel vreemd, een gesloten dek geworden. Verder heb ik de brug nog wat aangepast. Eigenlijk is het verbazend hoeveel onderdeeltjes en details er in een relatief eenvoudig object gaan... En dan heb ik de beide bruggenhoofden nog niet eens bekeken.
Ik ben me nog aan het afvragen waar ik de liggers van ga maken. Die moeten immers het gewicht van de brug en treinen erop kunnen dragen. Nu is een modeltrein niet super zwaar, maar als je praat over materiaal van een paar mm dik is het toch even opletten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/London_Bridge_Roadbridge.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/London_Bridge_Roadbridge.jpg)
-
Dutch,
Vergeet niet af en toe eens te neuzen in het Litterbin (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36295.msg3221364797.html#msg3221364797)-draadje.
-
Het hoeft niet altijd moeilijk te zijn! Dan maak ik er gewoon een gesloten dek van.
SMD principe, prachtig! ;D
-
Ik ga dit draadje ook maar eens volgen...... je hebt mij nieuwsgierig gemaakt......
Olafs groeten uit 'Den Zoedel'!
-
Nieuwsgierige volgers, altijd goed! Ik heb even weinig nieuws te melden, behalve dat een auto van me na 3 jaar is apk goed gekeurd en dat dat dus best goed voelt :D. Ik ga binnenkort eens styrodur halen en dergelijke, dan heb ik weer wat te melden dat ook on-topic is.
-
een auto van me
Hoezo, heb jij er meerdere dan? :o ;D Interessant baanplan, overigens. Je hebt er weer een volger bij. (y)
-
Op papier heb ik drie autos. Praktisch gezien heb ik er twee waarvan er een een paar weken terug is aangereden en die is denk ik total loss. En de andere daarvan is net door de apk gekomen. Wat inhoudt dat de andere twee opgeruimd kunnen worden :).
-
Back on topic dan maar. Ik ben eens dieper in station London Bridge aan het duiken. Door een verbouwing is de oude overkapping tegenwoordig verwijdert om het dak van een smalspoormuseum te worden. Er komt een nieuw station, wat inhoudt dat ik niet naar London kan gaan om het origineel te bekijken.
Ik werk dus van foto's. En oh man wat is zo'n Victoriaans station mooi en ook erg ingewikkeld! Ik ben even bezig geweest om de versieringen op de bogen die de overkapping ondersteunen half na te maken. Op schaal 1:87 worden de wanddiktes al snel heel dun en dat is dan niet meer te maken. Maar dit is wat ik ervan gemaakt heb:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Detail_London_Bridge.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Detail_London_Bridge.jpg)
Lang leve de 3d printer voor dit soort onderdelen (y)
-
Wow, dat ziet er geweldig mooi uit. (y)
-
Pfff, de tijd die er nu al in zit is ook evenredig groot ;). Voordeel is wel dat ik op deze manier een bouwpakketje kan maken voor elk willekeurig station. Voor het station van Birmingham kan ik misschien wel dezelfde onderdelen gebruiken maar dan in een bruine kleur. Ik ga eens door mijn foto's graven ;).
-
Zo, de grote overkapping is in ieder geval ingetekend. Ik vrees wel voor de kosten, want volgens de software zitten er 283 onderdelen in verwerkt (slik!). Aan de andere kant, het ziet er wel erg mooi uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/London_Bridge_station_canopy.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/London_Bridge_station_canopy.jpg)
Volgende stap is dan toch maar eens zien of less inderdaad more is ;). Wat is weg te halen zonder dat er heel veel details overboord gaan.
-
Ziet er idd erg fraai uit! Ben heel erg benieuwd hoe dit eruit gaat zien...
-
Het bouwen aan een H0 baan is leuk :). Ook al is het bij mij alleen nog op papier en tussen mijn hersencellen.
Nadeel van een Engelse baan is alleen... dat H0 daar helemaal niet gangbaar is. Daar is schaal 00 veel populairder, zeg maar 10% groter dan H0.
Aangezien ik niet helemaal van plan ben om een 00 baan te maken - omdat ik er ook Europese treinen op wil laten rijden - ben ik veroordeeld tot wat andere wegen om mijn materieel te vinden. Een deel gaat zelfbouw worden, en ik ga eens kijken of ik een kap voor een Class 91 kan ontwerpen. Een spreekwoordelijk zijspoor dus voor de komende dagen :). Ik zal ook eens een foto posten van de nieuwste Franse aanwinst.
-
H0 is in Engeland inderdaad niet gangbaar, maar het bestaat wel
Ken je deze club (http://www.british-ho.com/)?
-
Ik heb al eens over hun site gewandeld ;). Het materieel dat er wel is, is vaak wel bruikbaar dus dat scheelt :). Ik ga met plezier de rode MK1 coaches over mijn baan laten rijden. En ik denk dat de Eurostar er ook wel komt.
Maar een boel is er ook niet, en dat is toch jammer. Zeker gezien ik een kapotte Lima locomotief hier heb liggen kan ik wel eens een gokje wagen om er nieuw plastic overheen te zetten.
-
Het voordeel dat je wel hebt is dat als je creatief genoeg bent en zo'n printer hebt je veel zelf kan maken.
Nou heb ik geen idee van de materiaal kosten voor zo'n project als waar je mee bezig bent,maar valt het dan erg tegen ?
-
Ik heb zelf geen 3d printer, maar ik bestel de onderdelen via Shapeways. Je betaalt dan per mm3 en niet voor bewerkingen dus voor zeer gedetailleerde onderdelen kan het een heel gunstige prijs opleveren. Maar het is toch best kostbaar, dus alles wat in styrodur gemaakt kan worden is winst.
Voor het station bijvoorbeeld denk ik eraan om de versierde ondersteuningen te laten printen en de rest zelf te maken. Maar hoe en wat weet ik nog niet precies.
Op het moment begint de Class 91 aardig vorm te krijgen. Daarvoor maak ik een kap met de minimale wanddikte van 0, 7mm. Het is een beetje een gok of dat dik genoeg is. Ik hoop op een redelijke prijs (onder de 100 euro) voor de kap. Eventuele schotten tussendoor worden van styrodur.
-
Ik ben wat aan het stoeien geweest met het ontwerp van de kap. Zometeen een afbeelding, maar eerst het goede nieuws: De website van Shapeways meldt dat het model maakbaar is (de kleine details blijf ik bang voor, want je praat dan over tienden van mm's) en de prijs blijkt bijzonder schappelijk; reken op 20 euro voor de kap. Mijn huidige testmodel zit aan de 17 euro.
Daar komt nog een boel bij: een bodemplaat met buffers, apparatuurkasten, enzovoorts en ook de pantograaf moet ik zien te regelen.
De draaistellen worden gedoneerd door mijn kapotte Lima dieselloc. Eigenlijk vind ik het een hele leuke locomotief en vind ik het jammer dat die kapot is, maarja, dan zoek ik wel weer een compleet model op Marktplaats ofzo.
Het model ziet er op de PC als volgt uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Class_01_nose_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Class_01_nose_3.jpg)
En in het echt:
http://www.flickr.com/photos/stevenage91/8603597584/
(hmmm, hoe zit het met foto's linken van andere sites...? Ik heb even geen eigen foto om hier te plaatsen).
Dan kan ik ook even gaan nadenken over de kleurstelling, Op internet kom ik ze in drie kleurstellingen tegen, het zilvergrijs van de foto hierboven is in 2011 geintroduceerd. Daarvoor waren ze donkerblauw van GNER , en daarvoor weer waren ze wit, grijs, blauw en rood.
-
Even een update in deze monoloog :d. Het goede nieuws is dat het ontwerp van de kap klaar is. Ik verwacht die vanmiddag te kunnen bestellen, yay!
Het slechte nieuws is echter dat de Lima aandrijving van de kapotte loc niet gaat werken. Het functioneert allemaal wel hoor, maar de motor is even hoog als mijn locomotief en hij komt precies achter een raampje.
Daarom heb ik denk ik er over om mijn Roco V100 te gaan gebruiken. Die is ook al ver heen, helaas, omdat er een cardanasje ontbreekt, een printplaat en wat plastic onderdelen. Die zal in de toekomst wel vervangen worden door een blauw en creme exemplaar denk ik.
Nadeel van de V100 is dat de draaistellen wel erg kort zijn voor deze locomotief, dus ik ben er nog niet uit...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Class_91_rear_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Class_91_rear_2.jpg)
-
Je gaat naast gebouwen ook
treins treinen 3d printen? :o
Ik ben onder de indruk!
-
Ik schuif de gebouwen even aan de kant ;). Die zijn nogal, uhm, groot.
Bij de treinen heb ik wat voordelen. Ze zijn wat kleiner en dus goedkoper, en ik kan wat ervaring meenemen vanuit de simulator wereld. Hoe het allemaal uitpakt is nog even de vraag ;).
-
Dan wordt het toch een geblindeerd raampje,ben je af van het probleem ;)
-
(Voorlopig) wordt het een geblindeerd raampje ;).
Ik heb ook volledig gemotoriseerde draaistellen gevonden, maar daar wil ik pas aan beginnen als ik weet dat de kappen mooi zijn en het spuitwerk ook mooi wordt.
Verder nog een kleine update over het sporenplan.
Ik heb nog wat aanpassingen gedaan; ik wilde namelijk op het rangeerterrein de coal drops van Shildon verwerken. Dat houdt eigenlijk in dat de rangeersporen 7 cm hoger komen te liggen dan de doorgaande sporen. De sporen zelf liggen wel vlak, zodat ik gerust wagons kan afkoppelen zonder dat die, ehm, de dienstregeling verstoren ;).
Bijkomende voordelen zijn dat ik nu ook ruimte heb voor een klein stationnetje naast het rangeerterrein, en dat er onder het rangeerterrein een schaduwstation komt voor het elektrische materieel.