BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Remco vM op 27 July 2013, 12:56:40

Titel: Grootspoorpraktijken
Bericht door: Remco vM op 27 July 2013, 12:56:40
Edit mods:

Doordat het toch wel een interessant onderwerp is geworden een eigen draadje in plaats van te gast bij "tips voor een natuurgetrouwe modelbaan":

Groet Ronald


Monteer de kleine onderdeeltjes op je modelloc op de juiste wijze,anders staat het zo slordig 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040026_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040026_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040029.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040029.jpg)
Titel: Re: Grootspoorpraktijken
Bericht door: guest7823 op 27 July 2013, 12:59:37
Die eerste moet je me even uitleggen ........
- koppeling hangt netjes "achterover"
- luchtslangen (treinleiding en hoofdreservoir) netjes in de hangers

Heeeeeel strikt genomen is het "good practice" om de koppeling op het eerste en laatste voertuig niet achterover te hangen maar "in de haak", maar het aantal spoorhazen dat dit nog doet / weet ........
Titel: Re: Grootspoorpraktijken
Bericht door: Remco vM op 27 July 2013, 13:04:33
De hendels van de Akkermankranen horen niet tegen elkaar aan te zitten ;)

In NL hangt men de koppeling niet in de haak aan de loc!
Bij de laatste wagen doet men dit tegenwoordig ook niet meer vanwege de duitse regels en aangezien het gros van de NL treinen richting Duitsland gaan.
Titel: Re: Grootspoorpraktijken
Bericht door: guest7823 op 27 July 2013, 13:14:07
De hendels van de Akkermankranen horen niet tegen elkaar aan te zitten ;)

ehhhhhh, jawel hoor. De binnenste zijn de treinleiding (dus de remmen). De buitenste zijn de hoofdreservoirleiding (voor deuren, "buitenom vullen hulpreservoirs" ed). Kan je op deze foto niet goed zien, maar de aansluitkoppelingen zitten ook "anti-parallel" dit is om te zorgen dat je niet onverhoopt de leidingen kruislings aansluit.

Het is voor de rangeerder niet echt makkelijk / handig, maar gegeven de beschikbare ruimte kan het niet zoveel anders.

In NL hangt men de koppeling niet in de haak aan de loc!
Ligt er vermoedelijk aan welke versie ARD je gebruikt  ;D. Bij de SHM (ja ik weet het, ARD uit de oertijd) doen we het gewoon nog wel hoor. Ga wel even spitten in de boekenkast
Titel: Re: Grootspoorpraktijken
Bericht door: Remco vM op 27 July 2013, 13:25:16
Laten we er maar van uit gaan dat ik weet hoe deze hendels gemonteerd moeten zitten en dat deze op deze loc niet niet juist zitten ;), of het moet zo zijn dat ze op deze juist goed zitten en op alle anderen verkeerd om ::)
De twee rode hendels horen aan de binnenzijde te zitten en niet tegen de witte hendels aan
Ik heb het over de hendels van de akkerman kranen, jij houd een heel betoog over de positie van de Akkerman kranen zelf , die op de foto overigens juist zitten ;)


De SHM is toch iets anders als het beroepsvervoer,aangezien men voor het koppelen de koppeling van de wagen gebruikt,hangt die aan de loc netjes "achterover" ;)
Titel: Re: Grootspoorpraktijken
Bericht door: guest7823 op 27 July 2013, 13:28:27
Ehhhh sorry VVK (verzameling van voorschriften voor krachtvoertuigdienst) ipv ARD (algemeen reglement van dienst)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/VVK_701.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/VVK_701.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/VVK_702.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/VVK_702.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/VVK_703.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/VVK_703.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/VVK_704.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/VVK_704.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/VVK_705.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/VVK_705.jpg)

Maar ja ........ iets verderop staat er ook dat de AK's van BH's voorzien moeten zien indien niet gekoppeld en dat doen ze ook al een tijdje niet meer  ;D
Titel: Re: Grootspoorpraktijken
Bericht door: guest7823 op 27 July 2013, 13:38:43
aangezien men voor het koppelen de koppeling van de wagen gebruikt,hangt die aan de loc netjes "achterover" ;)

Die moet ik ook even opzoeken, maar er staat me bij dat in principe altijd de koppeling van het tractievoertuig gebruikt moest worden.

Voor alle duidelijkheid: ik ben me bewust dat veel regelgeving aan wijzigingen (en internationalisering) onderhevig is, dus dat een deel van mijn verhaal/reactie refereert aan situaties in het verleden (echter veel modelbouwers bouwen in het verleden en in mindere mate in het heden)

Die van de ackermann kranen: ....... de rode kranen waren de "oorspronkelijk". De witte zijn er later bij gekomen. Ik zou niet weten wanneer de er in Nederland standaard bij gekomen zijn. Mijn eerste gok is ten tijde van ICR, omdat dat volgens mij de eerste (getrokken) rijtuigen waren waarbij standaard pneumatische deursluiting op zat.

Bij loc's is er nog een periode geweest waarbij de hoofdreservoir kraan en koppeling midden boven de trekhaak zaten (dusdanig dat het NIET mogelijk was om trein en hoofdleiding aan elkaar te koppelen). Later is die leiding naar beneden gebracht, naast de remleiding (maar dan dus wel gespiegeld). Dat van die kraanhendels zou ik moeten nazoeken. Het kan zijn dat de moderne regels anders / veranderd zijn, maar de situatie die jij in je foto gebruikt komt me niet onbekend over.

Ik moet even de standaard koppelprocedure visualiseren (heb hier geen 1:1 bij de hand) maar de positie van de rode hendels klopt volgens mij in ieder geval voor de eenleiding situatie
Titel: Re: Grootspoorpraktijken
Bericht door: Remco vM op 27 July 2013, 13:50:22
Ter verduidelijking, zo horen ze wel gemonteerd te zijn(zelfde geld voor de ruitenwissers ;D)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ALIM6029.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ALIM6029.jpg)
Titel: Re: Grootspoorpraktijken
Bericht door: guest7823 op 27 July 2013, 15:58:46
I stand corrected:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Luchtslangenplaatsing.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Luchtslangenplaatsing.jpg)
uit "elektrische locomotieven NS-serie 1300 van Uquiliar" foto dd 08-07-'83 van Maarten v/d Velden

Met bewust deze foto omdat hier OOK de bovenliggende hoofdreservoirkoppeling nog aanwezig is. Die is na de renovatie van de 1300 verdwenen.

Dit gezegd hebbende: ik heb de oorspronkelijk gemelde situatie vaak genoeg gezien om te denken "dat is niet handig"  en me er dus bij plaatsing van de foto hier niet over te verbazen.
Titel: Re: Grootspoorpraktijken
Bericht door: guest7823 op 27 July 2013, 17:19:31
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ackermann_kraan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ackermann_kraan.jpg)
"De stoomlocomotief, ir P. Labrijn, Oosthoek Uitgeverij, 1948"
Titel: Re: Grootspoorpraktijken
Bericht door: timtrein op 27 July 2013, 20:56:12
"In principe" hoort links een linkse kopschotkraan te zitten en rechts een rechtse (links=handel links).
De uitzondering is dat als een linker niet past vanwege ruimtegebrek, een rechtse gebruikt wordt. Op beide 189-foto's wordt afgeweken: de ene heeft de buitenste twee gespiegeld en de binnenste twee goed, de andere heeft ze allemaal gespiegeld. Ik kan me inderdaad voorstellen dat dat laatste uit praktisch oogpunt handiger is.
Titel: Re: Grootspoorpraktijken
Bericht door: guest7823 op 27 July 2013, 21:18:16
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040026_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040026_1.jpg)

Het oogt daar allemaal wel wat krap. Ik gok dat het deels komt door de bevestiging van de buffers. Die lijkt me breder / dikker als normaal.

Het kan zijn dat het domweg fout gemonteerd is (de twee rode verwisselt) maar ik zou ook niet verbaast zijn als er ook nog ergens een norm is hoever die hendels van de trekhaak af moeten zitten ........

Gevalletje: montage door stagiaire en kwaliteitscontroleur vroeg naar huis .......  :-\
Titel: Re: Grootspoorpraktijken
Bericht door: Mcn1986 op 28 July 2013, 11:08:27
Die eerste moet je me even uitleggen ........
- koppeling hangt netjes "achterover"
- luchtslangen (treinleiding en hoofdreservoir) netjes in de hangers

Heeeeeel strikt genomen is het "good practice" om de koppeling op het eerste en laatste voertuig niet achterover te hangen maar "in de haak", maar het aantal spoorhazen dat dit nog doet / weet ........

Door regels van DB Schenker, mag de koppeling niet meer in de (trek)haak hangen. In Duisland was dit al zo nu ook in NL om het risico van dubbel koppelen tegen te gaan en om het grensoverschrijdend rijden "netter" te doen!

Gr. Silvester
Titel: Re: Grootspoorpraktijken
Bericht door: Nederduitsemeester op 28 July 2013, 12:10:25
Ik zie het al voor me, als machinist van een doorgaande internationale trein te Emmerich bijvoorbeeld: "Ik moet half uurtje stoppen hoor om de van achterste wagen de koppeling in de kleine haak te leggen, Ik heb een trein van bijna 700 meter....." ;D
Titel: Re: Grootspoorpraktijken
Bericht door: AlfaArjen op 28 July 2013, 12:54:51

Die moet ik ook even opzoeken, maar er staat me bij dat in principe altijd de koppeling van het tractievoertuig gebruikt moest worden.


Nee, je gebruikt de koppeling van de wagen/het rijtuig. De reden ervan is dat bij het breken van een koppeling het makkelijker is om een wagen of rijtuig uit de dienst te nemen om het onderdeel te vervangen dan een complete locomotief. Slechts bij uitzondering heb ik de koppeling van een loc gebruikt in mijn goederentijd.  :)
Titel: Re: Grootspoorpraktijken
Bericht door: guest7823 op 28 July 2013, 12:55:57
@ nederduitsemeester: ;D

@ mcn1986: Heb je het wel eens geprobeerd, dat dubbel inhangen  ???. Ik wel, weet niet meer waarom, maar er was even geen andere mogelijkheid. Ik vermoed dat het was omdat de in de haak hangende koppeling dusdanig was vastgeroest dat die niet meer uit de haak te krijgen was (kan gebeuren met museummaterieel dat lang buiten en stil staat) in ieder geval is dat iets wat je enkel wilt doen om een losse wagen met kruipsnelheid te vervoeren. Iedere spoorman die z'n vak beheerst moet direct merken als die het al zou doen dat dit "not done" is

Maar goed het zal net zo'n regel zijn als het goed inhangen van "de andere koppeling" (dit nadat er ooit een paar trek-duwtreinen gesplitst worden geraakt) De maatregel later daarna om ook nog met Ty-wraps te gaan werken heb ik altijd helemaal "the bloody limit" gevonden. Gewoon je vak goed uitoefenen zou genoeg moeten zijn
Titel: Re: Grootspoorpraktijken
Bericht door: guest7823 op 28 July 2013, 13:03:01
In de stoomtijd was het volgens mij regel om met de lockoppeling te werken, maar kan zo gauw hiervoor geen bewijzen vinden. Sluit niet uit dat op enig moment de regel is omgedraaid.

Stoomloc's kwamen dagelijks in depot (met technische faciliteiten) dus was het makkelijker om een koppeling te vervangen dan bij wagens die aanzienlijk minder vaak in de werkplaats kwamen
Titel: Re: Grootspoorpraktijken
Bericht door: Thom op 28 July 2013, 15:21:08
Ik zie het al voor me, als machinist van een doorgaande internationale trein te Emmerich bijvoorbeeld: "Ik moet half uurtje stoppen hoor om de van achterste wagen de koppeling in de kleine haak te leggen, Ik heb een trein van bijna 700 meter....." ;D
Desondanks dat het zinloos klinkt om het te doen, was het om aan te geven dat het de laatste wagen een een trein betrof.

Voorheen mocht je de laatste wagen in NL onberemd zijn, en mocht je die verliezen gaf het onbreken van de sluitbordjes en de haak in de laatste wagen aan dat de trein niet meer compleet was.
Titel: Re: Grootspoorpraktijken
Bericht door: Mcn1986 op 29 July 2013, 10:32:10
@ nederduitsemeester: ;D

@ mcn1986: Heb je het wel eens geprobeerd, dat dubbel inhangen  ???. Ik wel, weet niet meer waarom, maar er was even geen andere mogelijkheid. Ik vermoed dat het was omdat de in de haak hangende koppeling dusdanig was vastgeroest dat die niet meer uit de haak te krijgen was (kan gebeuren met museummaterieel dat lang buiten en stil staat) in ieder geval is dat iets wat je enkel wilt doen om een losse wagen met kruipsnelheid te vervoeren. Iedere spoorman die z'n vak beheerst moet direct merken als die het al zou doen dat dit "not done" is

Maar goed het zal net zo'n regel zijn als het goed inhangen van "de andere koppeling" (dit nadat er ooit een paar trek-duwtreinen gesplitst worden geraakt) De maatregel later daarna om ook nog met Ty-wraps te gaan werken heb ik altijd helemaal "the bloody limit" gevonden. Gewoon je vak goed uitoefenen zou genoeg moeten zijn

Hoi Paul,

Ik heb het zelf nooit geprobeerd, wel heb ik eens een kolentrein vanaf Emmerich meegenomen die verkeerd was gekoppeld.
Toch heb ik er de Maasvlakte mee gehaald. Bij het afhangen van de 3 diesels kwam ik er pas achter. In Nederland is de machinist verantwoordelijk voor de 1e koppeling, toch ga je er vanuit dat je collega goed zijn werk doet. Het heeft mij werkelijk verbaasd dat het heeft gewerkt!

De laatste koppeling hebben we in Emmerich of Venlo nooit omgehangen. Dit werd bij de "grenseingangscontrole" gedaan. Inmiddels is dat door de gewijzigde regels niet meer nodig!

Gr. Silvester