BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Gert1 op 10 July 2013, 17:36:36

Titel: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: Gert1 op 10 July 2013, 17:36:36
In Denemarken waarschuwt de DSB machinisten tegen door rood rijden.
Binnenkort geldt keihard 'three strikes, you're out' (http://epn.dk/samfund/arbmarked/ECE5710496/dsb-til-lokofoerere-tre-klip-og-du-er-fyret/)!
Machinsten die voor de derde keer door rood rijden worden dan ontslagen.

mvg,
Gert
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: Rubedino op 10 July 2013, 17:47:03
Kijk das mooi!

Zou wat zijn voor dit forum  ;D.
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: Gert1 op 10 July 2013, 17:58:59
Mwah, volgens mij is er hier niemand die een vast dienstverband heeft met forum.   ;)

Het systeem in Denemarken gaat overigens werken met een soort strippenkaart.
Alleen zitten er dus maar drie strippen op.

mvg,
Gert
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: Richey op 10 July 2013, 18:18:13
Best eng eigenlijk...
Je weet dan al dat je na twee strippen alvast kan gaan zoeken voor wat anders, je hoeft nog maar één keer wat blaadje tegen te komen en je bent de sigaar...

Dat in beschouwing nemende en bedenkende dat je straks in Nederland tot je 71,5 ste moet blijven werken (dus ongeveer 50 jaar werken) vraag ik mij af of je dit met een realistische bril kan bekijken. Zouden er machinsten zijn die in hun hele cariere onder de 3x sts blijven?

Zowieso vind het "veiligheidsbeleid" tegenwoordig in Europa erg van-achter-de-computer, met elk jaar een nieuwe veiligheidskeuring, gekleurde balletjes, stippen en wat ze allemaal tegenwoordig nog meer bedenken. Laat ze dan liever gewoon kijken hoe iemand in de praktijk presteert gewoon op de trein. Doet hij/zij daar gekke dingen omdat hij het niet meer ziet, prima dan verder onderzoeken.

Maar goed... ik dwaal weer af 😉.

Groet,

Richard
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: Marc tramt op 10 July 2013, 18:21:23
Uiteindelijk heeft een rechter daar ook nog wat over te zeggen. Wellicht zijn vallende blaadjes dan een verzachtende omstandigheid.
Als treinconsument vind ik 3x nog redelijk veel. 1x kan al 'genoeg' zijn.
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: André82 op 10 July 2013, 18:37:53
Beetje kort door de bocht, er zijn situaties dat de machinist er niets aan kan doen, zeker de herfstperikelen met die lichte treintjes van tegenwoordig! Maar ze zullen daar bij de DSB niet over 1 nacht ijs gaan denk ik zo!
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: Jamie op 10 July 2013, 18:47:13
Ik vraag me af of daar ook de technische STSen onder vallen?
Bedenk daarbij bijv
Uitbufferen lange goederentrein.
Afvallen van een sein voor je neus.
Enz
Situaties waar je gewoonweg niks aan kunt doen dus.
Mvg jamie diks
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: RhBfan op 10 July 2013, 18:51:19
Als gepensioneerd treinbestuurder ben ik het volledig eens met André 82 eens,situaties zat dat een treinbestuurder er ook niets kan aan doen.
Dichtvallen van sein,bladeren op spoor ,defect aan de remming,sneeuw,ijsvorming tussen de remblokken ,enz.
daarom moet men geval per geval bekijken en onderzoeken.
Ja een keer kan teveel zijn ,maar dat is het met de wagen ook,we zijn allemaal zeer goede bestuurders en hebben nog nooit door een stoplicht gereden. ;) :P
Frans
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: Martijnstein op 10 July 2013, 18:56:26
Mooie televaag kop. Het eerste wat ik dacht was 3x staken dan lig je eruit. ;)
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: Rubedino op 10 July 2013, 19:16:25
Nooit een potje honkbal of slagbal gedaan zeker  :).

3 fouten is best nog wel mild gezien de verantwoordelijkheid. Een piloot zou er blij mee zijn.......
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: Remco vM op 10 July 2013, 19:18:48
In NL ook gewoon de regel. ::)
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: Emiel_nl op 10 July 2013, 19:19:11
Ik vraag me af of daar ook de technische STSen onder vallen?
Bedenk daarbij bijv
Uitbufferen lange goederentrein.
Afvallen van een sein voor je neus.
Enz
Situaties waar je gewoonweg niks aan kunt doen dus.
Mvg jamie diks
Technische STS-en tellen zeker niet mee. Overigens wordt er in Nederland verschillend mee omgegaan. Bij NSR hangt het momenteel af van de situatie. Een STS-passage zit daarbij ook maar 5 jaar in je dossier en vervalt daarna. Kort door de bocht: scoor je elke 5 jaar en 1 maand een STS-passage, blijft de teller dus altijd op 1 staan. Hoe regiovervoerders er mee om gaan, weet ik niet precies. Ik meen dat je bij Arriva met een verwijtbare STS-passage al je kastje kan gaan leegmaken.
Groetjes,
Emiel
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: Railroadtycoon op 10 July 2013, 19:48:00
Als modelspoormachnist vraag ik me nu af waar STS voor staat  ???
Voor ik het misschien zelf in de gaten heb mag ik niet meer rijden  :'(

Allie
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: Forever Rocofan op 10 July 2013, 19:52:09
@ Railroodtycoon,

Ik ben ook alleen modelspoormachinist...maar volgens mij bedoelen ze met STS gewoon Stop Tonend Sein.....

Groeten Ruud B.
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: santerdam op 10 July 2013, 19:53:53
Zie de encyclopedie  : http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Categorie:Afkortingen

Daar heb je een heel assortiment aan afkortingen.

Sander
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: Martijnstein op 10 July 2013, 20:16:08
Nooit een potje honkbal of slagbal gedaan zeker  :).
Jawel, leuk! Maar met de spoorwegen legde ik eerder de relatie met staken. Aan de andere kant, Denemarken is Frankrijk niet. ;)
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: Railroadtycoon op 10 July 2013, 21:52:21
@Sander & Ruud
Weer wat geleerd  ::)
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: Jamie op 10 July 2013, 23:37:00
Afkorting STS staat inderdaad voor Stop Tonend Sein. (y)
Mvg jamie diks
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: jaco_v op 10 July 2013, 23:46:13
Een STS-passage zit daarbij ook maar 5 jaar in je dossier en vervalt daarna. Kort door de bocht: scoor je elke 5 jaar en 1 maand een STS-passage, blijft de teller dus altijd op 1 staan.

Nou dan wordt de situatie in DK dus ongeveer hetzelfde als je het artikel goed leest.

"tre klip i kortet i løbet af fem år" leidt waarschijnlijk tot ontslag.

Vrij vertaald: 3 STS-passages in de loop van 5 jaar

Groet, Jaco
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: Bello op 11 July 2013, 00:02:41
Best eng eigenlijk...
Je weet dan al dat je na twee strippen alvast kan gaan zoeken voor wat anders, je hoeft nog maar één keer wat blaadje tegen te komen en je bent de sigaar...

Dat in beschouwing nemende en bedenkende dat je straks in Nederland tot je 71,5 ste moet blijven werken (dus ongeveer 50 jaar werken) vraag ik mij af of je dit met een realistische bril kan bekijken

In Nederland wordt je straks ontslagen als je boven de 50-55 bent, daar hoef je niet 3 STS-en voor te hebben.  :-\


Gr. Bert
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: Martin Hornis op 11 July 2013, 00:49:40
De 'schuldige' machinist van het spoorwegongeluk in Zwolle op 29 mei van het jaar ? is vrijgesproken, want er was te veel mis met de omstandigheden. De belangrijkste daarvan is dat er twee dwergseinen zeer dicht bij elkaar stonden. Inmiddels is die situatie gewijzigd doordat een wisselverbinding aan het begin van spoor 1 naar spoor 2 is verwijderd. Daardoor is ook het bijbehorende sein voor spoor 1 vervallen. Er waren al veel STS-passages op die plaats geweest en daar waren geen conclusies uit getrokken. Als geïnteresseerde 'leek' had ik direct al een vermoeden over de toedracht en dat bleek aardig te kloppen.
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: Emiel_nl op 11 July 2013, 01:00:34
Ik vond de situatie in Zwolle niet bepaald bijzonder. Ook Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal zijn er vergelijkbare situaties. En die zijn er nog altijd.
Groetjes,
Emiel
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: Sven op 11 July 2013, 08:38:32
Net door rood rijden en net na het sein stoppen vind ik wat anders dan vrolijk willen doorrijden omdat je het niet gezien hebt. Wordt daar niet naar gekeken dan?
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: Emiel_nl op 11 July 2013, 15:13:08
Uiteraard hangt het van de situatie af. En daar valt "hoe ver ben je gekomen" ook onder. Ik meen dat er 5 gradaties voor zijn die variëren van "net het potje afgereden" tot "gevaarpunt bereikt". Verder kunnen nog meer zaken een rol spelen die de verwijtbaarheid beïnvloeden, zoals iemand onbevoegd in de cabine en bellen tijdens het rijden in 40 km/h-gebied.
Groetjes,
Emiel
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: wimk op 11 July 2013, 15:30:41
Ik verbaas me een beetje over de vergoeilijking die ik in de posts hierboven lees.

Even los van technische STSen (ik ga ervan uit, dat die niet meetellen bij die 3 passages) is het best een ruimhartige regeling. Houdt er rekening mee, dat je 1000 mensen achter je hebt, dan mag je toch wel wat verwachten van het veiligheidsgevoel van de machinist.

Eén keer een STS, oké, een fout kan ieder maken. Twee keer? Gaat al op het randje. Maar meer dan 3 keer een STS, dan ben je in mijn ogen toch een echte brokkenpiloot. En ik als vertrouwende reiziger ben dan blij, dat deze brokkenpiloten bij 4 keer een grove fout op straat komen te staan.

Ik hoop dat deze regeling niet alleen in Denemarken, maar ook in Nederland zo wordt gevoerd.
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: wimk op 11 July 2013, 15:33:44
Ik verbaas me een beetje over de vergoeilijking die ik in de posts hierboven lees.

Even los van technische STSen (ik ga ervan uit, dat die niet meetellen bij die 3 passages) is het best een ruimhartige regeling. Houdt er rekening mee, dat je 1000 mensen achter je hebt, dan mag je toch wel wat verwachten van het veiligheidsgevoel van de machinist.

Eén keer een STS, oké, een fout kan ieder maken. Twee keer? Gaat al op het randje. Maar meer dan 2 keer een STS, dan ben je in mijn ogen toch een echte brokkenpiloot. En ik als vertrouwende reiziger ben dan blij, dat deze brokkenpiloten bij 3 keer een grove fout op straat komen te staan.

Ik hoop dat deze regeling niet alleen in Denemarken, maar ook in Nederland zo wordt gevoerd.
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: Jeronimos op 11 July 2013, 16:58:58
Even een soort offtopic.

Hier een formulier dat ingevuld moet worden bij een STS in Nederland.
Voor de vervoerder:
http://www.ilent.nl/Images/STS%20vervoerder%20revisie%205_2_tcm334-319581.pdf   10 A4 kantjes

Voor de TDL:
http://www.ilent.nl/Images/STS%20treindienstleider%20revisie%203_2_tcm334-319580.pdf

de vlinderdas
http://www.ilent.nl/Images/Vlinderdasmodel%20onterechte%20passage%20STS%20revisie%2014_tcm334-319773.pdf

Documenten komen van ILT.
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: timtrein op 11 July 2013, 17:56:56
Even los van technische STSen (ik ga ervan uit, dat die niet meetellen bij die 3 passages) is het best een ruimhartige regeling. Houdt er rekening mee, dat je 1000 mensen achter je hebt, dan mag je toch wel wat verwachten van het veiligheidsgevoel van de machinist.

Eén keer een STS, oké, een fout kan ieder maken. Twee keer? Gaat al op het randje. Maar meer dan 2 keer een STS, dan ben je in mijn ogen toch een echte brokkenpiloot. En ik als vertrouwende reiziger ben dan blij, dat deze brokkenpiloten bij 3 keer een grove fout op straat komen te staan.

Ik hoop dat deze regeling niet alleen in Denemarken, maar ook in Nederland zo wordt gevoerd.
In Nederland kom je regelmatig bij één ernstige STS al niet meer terug op de trein hoor, al is de ene vervoerder minder extreem dat de andere.
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: AlfaArjen op 11 July 2013, 21:38:04
Lekker ongefundeerde nutteloze kop en maatregel:

Zoals eerder gezegd is iedere STS situatie uniek, en erger falen als machinist kun je al niet. Het dreigen met dit soort "straffen" is volkomen nutteloos en draagt totaal niet bij aan een veiligere spoorweg.

Dat wil niet zeggen dat het en vrijbrief moet zijn voor machinisten om door rood te rijden, maar ik ken geen 1 machinist die express en bewust door een rood sein heen rijdt ( op eentje na, in de begintijd van Veolia in Venlo, want "dat deed hij op de bus ook altijd" ). Er moet veel meer gekeken worden waarom er een rood sein wordt gepasseerd, en hoe we dat voorkomen. Dan helpt het niet door moord en brand te schreeuwen en extra druk op de machinist te leggen, die al voldoende druk op zich heeft om zorg te dragen voor een veilige rit van zijn passagiers/goederen/omgeving.
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: Bert van Gelder op 11 July 2013, 21:59:37
Waarom nutteloos?

De schuld kan aan de situatie ter plekke liggen, maar ook aan de activiteiten van de MCN. Misschien moeilijk te bewijzen, maar afleidingen kunnen de oorzaak zijn. En misschien is het mobieltje wel één van deze afleidingen. En er zijn er genoeg (kijk maar in het auto verkeer), die geen minuut zonder kunnen. Dus dan lijkt me 3-strikes-out geen verkeerde conclusie...

En dan rijdt hij/zij niet bewust door rood, maar laat zich wel bewust afleiden....

Gr, Bert
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: AlfaArjen op 11 July 2013, 22:04:47
Wat moet dan de vraag zijn? Hoe gaan we zorgen dat machinisten niet meer met hun gsm knoeien? Gewoon dan lukraak roepen dat je bij 3 sts'en ontslagen wordt, terwijl dat een inhoudsloze opmerking is omdat er een miljoen redenen zijn waarom er een machinist door rood rijdt, heeft dus geen enkele zin. Dat is hetzelfde als tegen een piloot zeggen: Joh, vriend, als je neerstort ontslaan we je... Werkt echt veiligheidsverhogend!  (y)
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: Bert van Gelder op 11 July 2013, 22:26:32
Als jij 3 onverklaarbare STS'en hebt gehad, dus niet technisch, dan lijkt me het heel duidelijk. Dan hoor je niet thuis voorin.
Waarom zijn er anders genoeg die nooit een STS-passage hebben?

En wat de laatste zin betreft, je moest eens weten... ;)

Gr, Bert
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: Gert1 op 11 July 2013, 22:27:04
Even voor het beeld van de niet-machinisten en niet-piloten:
@Arjen: Is het toegestaan om een functionerende mobiele telefoon in de cabine te hebben?
@Bert: Is het toegestaan om een functionerende mobiele telefoon in de cockpit te hebben?

Lekker ongefundeerde nutteloze kop

Zo zijn kranten nu eenmaal en ik kan je vertellen dat Jyllands Posten nog wel meevalt.
Qua schreeuwerigheid doen Deense kranten me nogal eens aan Engelse tabloids denken.

mvg,
Gert
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: Bert van Gelder op 11 July 2013, 22:31:40
Nope, alle mobiele Electronics met antenne moet nog steeds uitgeschakeld zijn. Europese regels..

Gr, Bert
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: Remco vM op 11 July 2013, 22:43:24
Ben wel geen Arjan, maar de moderne machinist functioneert bijna niet meer zonder mobiel. ::)
Wel zijn er beperkingen mbt bellen in 40 km/h gebied en rijden onder geel. Al weerhoud dat sommige treindienstleiders er niet van om dan te bellen. Nog commentaar geven ook omdat je niet opneemt terwijl rijdend richting het rode sein
 :-\
Wat dat betreft hebben ze het bij onze oosterburen beter geregeld,daar mag een befehl/aanwijzing alleen opgenomen worden als de trein stilstaat etc.
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: Gert1 op 11 July 2013, 23:00:05
Oke, maar is dat een mobiele telefoon waar alleen mee gebeld kan worden naar en van treindienstleiders of is dat een mobiele telefoon waar ook privé mee gebeld kan worden, waar sms-jes op binnen kunnen komen en eventueel zelfs internet is te raadplegen?

mvg,
Gert
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: JAB van Ree op 11 July 2013, 23:06:12
Meeste machinisten die ik heb meegemaakt hebben/gebruiken beide.
GSM-R (vaste of mobiele) is leuk, maar soms is een normale mobiel makkelijker. Zeker bij bijvoorbeeld werktreinen, waar behalve met een treindienstleider er ook contact moet zijn met LWB (Leider Werkplek Beveiliging) en/of WTB (WerkTrein Begeleider) Ook communicatie met de eigen backoffice is vaak via mobiele telefoon.
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: Remco vM op 11 July 2013, 23:24:09
Gesprek met treindienstleider verloopt over het algemeen via gsm-r. Al zijn er gevallen dat ik hier ook de mobiel voor gebruik, tevens idd de back office/aansturing, maar ook de te bedienen terminals en andere werk gerelateerde zaken en dan wil het thuisfront ook nog wel eens bellen. Druk druk druk soms,maar alleen als het kan!!
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: Emiel_nl op 12 July 2013, 01:07:27
Wat betreft het gebruik van communicatie-apparatuur, daar is het NSR-handboek Machinist sinds 1 mei dit jaar redelijk duidelijk in: het gebruik is niet toegestaan in het gebied waarin de snelheid op 40 km/h wordt begrensd door middel van seinen en/of borden. Dat geldt dus voor GSM-R, GSM (bedrijfstelefoon) en portofoonverkeer. Een uitzondering is er voor geduwd rangeren en voor de alarm-oproep.

Privé-communicatie-apparatuur mag tijdens het rijden in het geheel niet gebruikt worden.

Is er bij een STS-passage een vermoeden dat de bedrijfstelefoon in gebruikt, dan kan NSR dit gewoon even laten uitzoeken bij de provider. Het is namelijk geen privé-toestel, dus gezanik over privacy kun je als medewerker niet aanhalen. Is er sprake van een telefoongesprek tijdens de STS-passage, dan is er bij voorbaat sprake van een verwijtbare STS-passage, vallende onder de noemer afleiding.
Groetjes,
Emiel
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: AlfaArjen op 12 July 2013, 04:01:57
Als jij 3 onverklaarbare STS'en hebt gehad, dus niet technisch, dan lijkt me het heel duidelijk. Dan hoor je niet thuis voorin.
Waarom zijn er anders genoeg die nooit een STS-passage hebben?

En wat de laatste zin betreft, je moest eens weten... ;)

Gr, Bert

Een onverklaarbare sts-passage is er niet, zoals Emiel zegt wordt gewoon je telefoon even nagekeken ;)

Overigens Emiel, volgens mij hebben ze in het handboek aangepast dat privé-telefoon uitgeschakeld dient te zijn. Grappig is wel dat we wel de afleidingspocket op onze stuurtafel moeten hebben, wat ook een apparaat is dat afleidt, maar wel werkgerelateerd, net als de gsm-r. Meestal gaat zo'n apparaat gillen als je op een rode afrijdt  :P Ik functioneer trouwens prima zonder mobiel, het is altijd lekker rustig  ;D
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: Jamie op 12 July 2013, 07:08:53
@AlfaArjen het ligt er ook wel een beetje aan in welke sector je werkt lijkt me!
Bedenk daarbij dat een machinist die werkzaam is bij bijv NSR of VEOLIA enz en dus alleen reizigers vervoerd van A naar B waarbij alle vaste paden/tijden/schaft enz op een dienstkaartje staat uitgekouwd niet veel hoeft te bellen!

Daarintegen een cargomachinist die werkzaam is in bijv het rotterdams havengebied,die echt alles zelf moet regelen niet elke keer zijn trein stil kan zetten om te bellen.
Het meeste werk gebeurd op rangeeramplagamenten waar je dus niet harder als 40km mag/kunt.
Zo moet de machinist de terminals bellen,aansturing bellen voor de paden/tanken/24uurscontrole doorgeven/wagenlijst,beremmingstaat aanvragen/afspraken maken enz.
Daar hebben ze geen vast dienstkaartje,want daar kennen de terminals bijv slottijden die varieren.
Enz.
Alles is daar per dag anders,en zul je eigenlijk heel je dienst bezig zijn met aanpassen!
Om dat mogelijk te maken moet je dus bellen met je gsm van de zaak.

Tegenwoordig hebben de cargomachinisten ook nog eens een tablet erbij gekregen.
Daarop ontvangt de cargomachinist zijn beremmingsgegevens van kantoor,dienstregelingen enz.
Maar ook moet de machinist weer terugkoppelen wat hij allemaal gedaan heeft en op welke tijdstippen,voor de urenadministratie.
Straks komt er zelfs een app waar alle gevaarlijke stoffenvan alle treinen te zien zijn in 1 oogopslag op locatie bij de brandweer,treindiestleider,machinist en terminal.
Iedere treinmachinist zal zijn informatie daarop moeten gaan verwerken.
Met andere woorden,inhet goederenvervoer is het gemis van een gsm niet meer haalbaar.
En moeten we eigenlijk een administrateur op de lok erbij hebben :)

Wel is het zo dat met rangeren of NA het passeren van een geel sein de telefoon dus echt niet meer opgenomen mag worden,en alle daarbij denkbare andere situaties.
Mvg jamie diks
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: AlfaArjen op 12 July 2013, 12:49:38
Weet ik, heb ruim 5 jaar voor DBS gereden  ;)
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: Emiel_nl op 12 July 2013, 14:32:48
Overigens Emiel, volgens mij hebben ze in het handboek aangepast dat privé-telefoon uitgeschakeld dient te zijn.
Dat is geen wijziging van recent. Dat staat (bij NSR in elk geval) al langer in het handboek (onder de noemer privé-communicatie apparatuur).
Groetjes,
Emiel
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: Emiel_nl op 12 July 2013, 14:41:59
@AlfaArjen het ligt er ook wel een beetje aan in welke sector je werkt lijkt me!
Bedenk daarbij dat een machinist die werkzaam is bij bijv NSR of VEOLIA enz en dus alleen reizigers vervoerd van A naar B waarbij alle vaste paden/tijden/schaft enz op een dienstkaartje staat uitgekouwd niet veel hoeft te bellen!
Als theorie in de opleiding verkeerskunde werkt dat wellicht, maar "in het echie" gaat dat niet altijd op. Laat ik het anders brengen: waarom denk je dat ik m'n telefoon-oplader standaard in m'n tas heb zitten (en een nood-telefoon). Ik heb een keer 3,5 uur kapot gestaan met een SLT (de stroomafnemer nam bij Krommenie afscheid van de trein). In zo'n situatie moet er veel gebeld worden om zaken te regelen, maar opladen wilde niet want ik mocht onder geen beding de andere stroomafnemer opzetten (dus geen 220 V-boordnet). Die noodtelefoon heeft toen z'n nut wel bewezen.
Groetjes,
Emiel
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: Jamie op 12 July 2013, 16:32:51
@emiel-nl mee eens,maar dat valt onder een niet normale dagelijkse situatie.
Dan moet je als reizigermachinist nu eenmaal bellen klopt.
Verders is dienstloop in normale omstandigheden prima geregeld,en hoef je dus niet /weinig te bellen!
Mvg jamie diks
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: Emiel_nl op 12 July 2013, 16:56:28
Ook daar ben ik het niet bij voorbaat mee eens. Zelfs met een ongewijzigde dienst kunnen ze nog steeds voor allerlei zaken bellen. Knoco Rtd: kun je heb wat verder doorzetten in Rtd?, Knoco Ut: je moet heb aan het einde van het perron zetten in Ut. Knoco Es: kun je de trein neerzetten bij het verblijf, want ik heb als je binnenkomt even niemand met een blauwe vlag. Te Lelystad Opstel voor het S-bord: bel opzichter. Knoco Hfdo: op de terugweg krijg je ander materieel mee. Onderweg NBM bellen om storingen aan je trein door te geven. Callcenter bellen: ja op station X werkt de stationsverlichting maar half. Veiligheidscentrale bellen: Hc heeft assistentie nodig op station X.

En zo zijn er genoeg situaties te bedenken waar het nodig is dat ze me bellen of dat ik zelf moet gaan bellen.
Groetjes,
Emiel
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: Jamie op 12 July 2013, 17:06:21
@emiel-nl natuurlijk zijn die situaties er ook,daarom zei ik in normale situaties :)
Als je maar niet gaat bellen tussen de 1 en 40km/u  ;)
Mvg jamie diks
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: Emiel_nl op 12 July 2013, 18:00:34
Uiteraard!  :)
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: Gert1 op 17 July 2013, 21:03:59
In aansluiting hierop: http://www.nu.nl/binnenland/3528847/veel-treinen-rijden-rood-sein.html

mvg,
Gert
Titel: Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
Bericht door: Emiel_nl op 18 July 2013, 01:47:53
Wel typisch dat zo'n beetje een jaar ervoor dit bericht naar buiten kwam:

http://www.nu.nl/binnenland/2857750/trein-minder-vaak-rood-sein.html

Waarin ook meteen wat interessante cijfers boven komen drijven, zoals een vermindering van 42% in de periode 2006-2011.
Groetjes,
Emiel