BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Mediatheek => Topic gestart door: Geoffrey Korstanje op 14 July 2007, 01:07:16

Titel: Artikelen in RM246
Bericht door: Geoffrey Korstanje op 14 July 2007, 01:07:16
Kom op Henk!

Er staan 2 geweldige artikelen in waar ik nog wat over wil zeggen.
Dus als jij hem niet bespreekt doe ik het ;)
Titel: Re: Railmagazine 246
Bericht door: henk op 14 July 2007, 09:31:42
Bij mij nog niks in de brievenbus.  ???
Titel: Re: Railmagazine 246
Bericht door: edwin1974 op 14 July 2007, 11:17:11
hoi Geoffrey 

Welke twee artikelen bedoel je dan ik heb heb al door gebladerd maar ben benieuwd wat je bedoeld.
Titel: Re: Railmagazine 246
Bericht door: henk op 14 July 2007, 13:56:48
Vandaag in de brievenbus.
Mag ik het nog lezen of zal ik maar wat verzinnen?  ;D

Als een artikel in een tijdschrift je erg aanspreek Geoffrey, dan is er toch niks op tegen om het daar alvast over te hebben.
Titel: Re: Railmagazine 246
Bericht door: Railhopper op 14 July 2007, 15:25:53
[
hoi Geoffrey 

Welke twee artikelen bedoel je dan ik heb heb al door gebladerd maar ben benieuwd wat je bedoeld.

Ik denk over de Plan U en over de betuweroute  :D
Titel: Re: Railmagazine 246
Bericht door: Gert1 op 14 July 2007, 17:13:41
En ik denk over Orkhavn!    :)

mvg,
Gert
Titel: Re: Railmagazine 246
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 July 2007, 19:31:24
Volgen de bouwers van Orkhavn ook dit forum?
Ik wil ze wat vragen.
Titel: Re: Railmagazine 246
Bericht door: modelbouwer_V op 14 July 2007, 19:50:16
Ja, soms wel  :P
Titel: Re: Railmagazine 246
Bericht door: Railhopper op 14 July 2007, 19:53:31
Volgen de bouwers van Orkhavn ook dit forum?
Ik wil ze wat vragen.

Zou zeggen stel hem gewoon, je krijgt vast wel een keer antwoord op ;)
Titel: Re: Railmagazine 246
Bericht door: Geoffrey Korstanje op 14 July 2007, 19:55:24
En ik denk over Orkhavn!    :)

mvg,
Gert

Ik denk het ook :P , en de achtergrond en de beschrijving voor foto's te maken.

Maar ik heb 246 op 1 avond geheel uitgelezen dus de andere onderwerpen waren ook echt de moeite waard.
Titel: Re: Railmagazine 246
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 July 2007, 20:15:07
Okee, daar komtie dan, de vraag over Orkhavn.

Zo te zien hebben de modules (secties) aan 1 kant een dubbelwandig eindschot waar de poten tussen zitten. Het lijkt er dus op dat de andere kant van de sectie via de paspennen en bouten op de naburige sectie leunt. Heb ik dat goed gezien?

Verder krijg ik het idee dat er op de hoekverbinding tussen sectie 2 en 3 helemaal geen poten zitten. Zweeft die hoek gewoon? En is dat stevig genoeg?

Titel: Re: Railmagazine 246
Bericht door: modelbouwer_V op 14 July 2007, 21:39:58
Het lijkt er dus op dat de andere kant van de sectie via de paspennen en bouten op de naburige sectie leunt. Heb ik dat goed gezien?
Klaas, ja dat klopt.
Verder krijg ik het idee dat er op de hoekverbinding tussen sectie 2 en 3 helemaal geen poten zitten. Zweeft die hoek gewoon? En is dat stevig genoeg?
Nee die hoek zweeft niet, sectie twee heeft vier poten, deze bak heeft aan beide kanten zo'n dubbelwandig eindschot (is op de tekening inderdaad niet helemaal duidelijk te zien). Dit segment zetten we dan ook als eerste op z'n poten, de rest wordt er dan steeds aan beide kanten aangekoppeld.

groeten,
Vincent
Titel: Re: Railmagazine 246
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 July 2007, 23:16:50
Vincent,

heb ik toch nog een vraag. Jullie hebben ronde gaten in de wanden van de secties gemaakt. Op zich een goed idee vanwege de gewichtsbesparing. Maar die gaten zitten ook aan de publiekskant. Daar zul je toch weer iets op moeten plakken om die wanden dicht te maken.
Twee vragen:
-Waarmee werk je de publiekskant af?
-Verspeel je de gewichtsbesparing niet doordat er nog een laag op moet? Of anders gesteld: was het niet makkelijker geweest om aan die kant geen gaten te zagen?
Titel: Re: Railmagazine 246
Bericht door: Geoffrey Korstanje op 15 July 2007, 08:04:02
Ik had al even gekeken op zijn site naar de bouw van de onderkant.
Daar staan ook een paar duidelijke foto's + een foto van een tentoonstelling.
Deze foto beantwoord je vraag:
(http://www.orkhavnbanen.nl/illustraties/1orkhavn_fotopaginas/okt_1.jpg) (http://www.orkhavnbanen.nl/)

bron:http://www.orkhavnbanen.nl/
Titel: Re: Railmagazine 246
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 July 2007, 08:47:49
Geoffrey,

bedoel je te zeggen dat ze er een doek voor hebben gehangen?
Dat is dan toch niet het antwoord op mijn vraag, want op andere foto's is te zien dat er wel degelijk een afwerklaag over de gatenkaas is aangebracht.
Maar even afwachten wat Vincent er zelf over te vertellen heeft.
Titel: Re: Railmagazine 246
Bericht door: modelbouwer_V op 15 July 2007, 11:05:17
Nee, die schaamlap hangt er om de boel een beetje fatsoenlijk af te dekken (de poten waarop de constructie staat, losse doosjes, boterhammen en andere rommel die je meesleept naar een beurs).
De bakconstructies zijn van 5mm multiplex maar om de voorzijde rond afgewerkt te krijgen hebben we daarvoor stroken wit hardboard (lakboard heet dat dan geloof ik) tegenaan gelijmd. En dat hardboard weegt nou eenmaal ook niet zoveel.
Wel moesten we dan de andere (rechte) bakken ook afwerken met hetzelfde hardboard. Misschien wat dubbel werk.... Maar zoals al in het artikel beschreven wisten we nog tijdens de bouw nog niet precies hoe de landschapsvormen zouden gaan lopen. Pas toen we aan de gang gingen met piepschuim en rotsjes voor het landschap (volgende keer te lezen in deel 2) werden de contouren in de hardboardplaten gezaagd met een decoupeerzaag en tegen de zijkanten van de bakken gelijmd.
Titel: Re: Railmagazine 246
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 July 2007, 14:14:20
Okee Vincent, het is me helemaal duidelijk.
Nu maar heel geduldig wachten op de volgende aflevering.

Wat mijn vraag over de pootstellen betreft, na je vorige antwoord heb ik nog eens goed naar de tekening gekeken, en toen zag ik dat sectie 2 aan de schuine kant ook een dubbelwandig kopschot heeft. Maar dat valt een beetje weg tegen de arcering die de versterkingsstrip aangeeft.