BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 04 July 2013, 19:38:31

Titel: Spoorvernieuwing tussen Meppel en Heerenveen
Bericht door: Hans Reints op 04 July 2013, 19:38:31
ProRail en aannemer BAM zetten vanaf zaterdag de grootste vernieuwingstrein van Europa in om over een lengte van 11 kilometer spoor te vernieuwen. De trein zelf is een kilometer lang en vernieuwt ballast en duizenden dwarsliggers ineens. Het spoor wordt zo betrouwbaarder en veiliger.Om de hinder voor reizigers zoveel mogelijk te beperken, worden ook andere werkzaamheden tegelijk uitgevoerd. Zo vindt er groot onderhoud plaats aan vijf wissels, wordt het perron van station Steenwijk aangepast, krijgt een overweg nieuwe spoorstaven en wordt er aan de bovenleiding gewerkt op het hele traject.In totaal worden door de machine die van aannemer Swietelsky is, komende negen dagen 20.000 dwarsliggers en 21 miljoen kilo ballast vervangen. Handmatig zullen spoorwerkers 70.000 spoorstaafbevestigingen vernieuwen. Aangezien het spoor er straks weer steviger in ligt, zorgt dat voor een soepeler reis. Afhankelijk van het gebruik, gaat het spoor weer tot dertig jaar mee. Dit jaar zal in totaal over 23 kilometer spoor worden vernieuwd. Vanaf zaterdag wordt negen dagen lang vooral tussen Meppel en Wolvega gewerkt. In augustus volgt nog een weekend en in de herfstvakantie wordt opnieuw negen dagen gewerkt vooral tussen Wolvega en Heerenveen. In overleg met de vervoerders zijn deze perioden vastgesteld. Daarbij woog de mogelijkheid voor een goed alternatief vervoer voor reizigers zwaar mee, evenals het feit dat er dan minder reizigers zijn door de vakantietijd en praktische haalbaarheid van de werkzaamheden.hr
Titel: Re: Spoor vernieuwing tussen Meppel en Heerenveen
Bericht door: ex44 op 04 July 2013, 20:11:40
Lijkt me spectaculair om eens van dichtbij te volgen.
Doet me ook iets afvragen, natuurlijk worden de spoorwegen op gezette tijden vernieuwd/opgeknapt. Zou er ergens nog een stukkie liggen wat er al ligt sinds het gelegd werd? En dan bedoel ik niet de Betuwe- of Hanzelijn, maar meer spoorlijnen of gedeeltes daarvan die in de 19e/ begin 20e eeuw werden gebouwd.

Groet,
Jan
Titel: Re: Spoor vernieuwing tussen Meppel en Heerenveen
Bericht door: Tjabbe Tjibsma op 05 July 2013, 14:27:28
Tussen Meppel en Steenwijk is het niet zo spannend, alleen bevestigingsmiddelen vervangen en tussen Steenwijk en Wolvega is de kettinghor/vernieuwingstrein van Swietelsky bezig....
Titel: Re: Spoor vernieuwing tussen Meppel en Heerenveen
Bericht door: Emiel_nl op 05 July 2013, 14:35:38
Lijkt me spectaculair om eens van dichtbij te volgen.
Doet me ook iets afvragen, natuurlijk worden de spoorwegen op gezette tijden vernieuwd/opgeknapt. Zou er ergens nog een stukkie liggen wat er al ligt sinds het gelegd werd? En dan bedoel ik niet de Betuwe- of Hanzelijn, maar meer spoorlijnen of gedeeltes daarvan die in de 19e/ begin 20e eeuw werden gebouwd.

Groet,
Jan
Nee, dat ligt er niet meer. In de loop van de tijd zijn er steeds zwaardere spoorstaven in gebruik gekomen. Ooit waren er spoorstaven van 48 kg per meter, tegenwoordig is dat op z'n minst 63 kg per meter. Zelfs op de spoorlijn Gouda-Alphen a/d Rijn (uit 1934) heb ik in de negen jaar dat ik er nu rijd wisselvervangingen gezien en recent zelfs de bovenbouw van zo'n beetje de hele lijn.
Groetjes,
Emiel
Titel: Re: Spoor vernieuwing tussen Meppel en Heerenveen
Bericht door: Hans Reints op 05 July 2013, 14:45:24
Anders zou je zo iets krijgen ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4770_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4770_3.jpg)
Titel: Re: Spoor vernieuwing tussen Meppel en Heerenveen
Bericht door: Railroadtycoon op 05 July 2013, 16:44:17
 (y)
Titel: Re: Spoor vernieuwing tussen Meppel en Heerenveen
Bericht door: ex44 op 05 July 2013, 16:55:59
Citaat
Zou er ergens nog een stukkie liggen wat er al ligt sinds het gelegd werd?

Citaat
Nee, dat ligt er niet meer.

Dat vermoeden koesterde ik al. Maar je weet maar nooit, nietwaar?

Groet,
Jan