BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Henk-ST1100 op 22 May 2013, 16:15:45
-
Ben met een nieuw baan plan bezig en wil graag weten wat de maximale helling mag zijn in een spiraal waar alleen gedaald wordt, ik weet dat je bij klimmen max 3% mag hebben maar hier wordt alleen op enkel spoor gedaald
Mvg Henk
-
Dalend maakt niet zo veel uit.
Zou zelf niet teveel afwijken van de 3%, maar iets meer kan makkelijk.
Houd er wel rekening mee dat er dan ook andere krachten kunnen gaan meespelen.
Zoals duwende wagons, deze zullen de lok "helpen" maar kunnen ook te hard duwen waardoor
ze uit het spoor kunnen worden gedrukt.
Tinus.
-
De encyclopdie raadplegen alhier lijkt me ook een goede optie.
Daarin staat voldoende info,mits men t wil zoeken.
-
Ik vraag me dan ff af: waarom alleen en enkel dalen? (100% zeker dat er dan ook niet een treintje 't bultje weer op moet?)
-
Floris @ In de encyclopedie die ik vanmiddag heb doorgenomen heeft men het alleen over stijgen heb draadje in geheel doorgenomen
Mrinsane @ 100% zeker alleen maar dalen, rijdt met rechts verkeer trein kan niet terug
Mvg Henk
-
Ah, ok. Dan snap ik je, in mijn (nog op dit forum te plaatsen, overigens) baanplan werk ik ook met dubbel-sporig, dus 1 spoor dat altijd klimmend is, en een naastgelegen spoor dat altijd dalend is.
In die configuratie: de sporen liggen naast elkaar, en dus zijn de hellingen vrijwel identiek, verschil is een paar tiende procent (of je t nou klimmend of dalend bekijkt, maakt niets uit).
Als je met bochten werkt: buitenbocht altijd laten klimmen (grootste omtrek, dus langste afstand dus kleinste helling)
Mijn devies: zorg voor zowel klimmen als dalen voor max. 3%. Zit je altijd goed.
-
ik zou toch proberen onder de 3 % te blijven. Afhankelijk of je met rijtuigen 1/87 rijdt of met verkorte 1/92 of 1/100 rijtuigen kan dit toch wel een groot verschil maken. Ook het merk lok dat ervoor staat.
Zelf heb ik een grote dubbele spiraal. ongeveer bijna 2 mtrs diameter en met een gemiddelde hellingsgraad van 2.7 %
De meeste gaan er met 6 tot 8 rijtuigen 1/87 ( 303 mm ) vlot doorheen maar oudere type loks hebben dan toch ook wel moeite ermee soms.
Het dalen geeft dan weer een grote druk van de wagons op de koppelingen en soms ontsporingen.
Onder de 3 % geeft weinig of geen problemen.
Mvg
Peter
-
Idd omlaag is een veel groter probleem dan omhoog. 10 personenwagens naar beneden met 3% daling drukt gewoon de eerste wagon achter de lok in de bocht uit de rails. Dit weet ik uit eigen ervaring met de spiralen die ik in het verleden gebouwd heb. Minder dan 3% aanhouden dus en dat kan door er een ovaal van te maken ipv een cirkel.
-
Vraag beantwoord
Mvg Henk
-
Hallo,
Zelf in het bezit van een dubbelsporig spiraal met 5 volle cirkels waarbij ik de 3% heb aangehouden.
bij het dalen van het spiraal zelfs op het binnenste spoor C-rails 24230 levert dit geen onsporingen op zelfs met een lange sleep ketelwagons aan de haak.
Als ik de buffers bekeek zal ik zeker niet onder de 3% gaan want grote kans dat de buffers elkaar gaan raken en de ketelwagons er uit zullen gaan drukken.
Succes met de bouw.
Groet Wim.
-
Mrinsane @ 100% zeker alleen maar dalen, rijdt met rechts verkeer trein kan niet terug
Mvg Henk
Blijf ik me net als @mrinsane toch afvragen hoe die trein dan ooit boven gekomen is. 8)
Wil je kunnen dalen moet je toch boven beginnen. Neem niet aan dat je de trein handmatig weer boven op een spoor plaatst. ;D
Kan me verder bij de adviezen aansluiten. Maak het niet te steil. Kan je uit ervaring melden dat 3% een goede waarde is om aan te houden. Scheelt je later een hoop sloopwerk :'(
Gr.
Eric
-
Treinen zijn via een lange oprit in een ander stuk van mijn bestaande baan plan al op hoogte en moeten naar uitbreiding van baan plan naar een nieuw aan te leggen schaduw station.
Van daar gaat alles weer op bestaand spoor wat al op lager niveau ligt
Mvg Henk