BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: WimC op 20 May 2013, 17:14:07
-
In de modelbouw komt het regelmatig voor dat iemand een project begint, maar niet afmaakt.
Ook in het echt gebeurt dit. Afgelopen week was ik in Bruttig-Fankel, bij Cochem. Ik liep daar door het dorpje en zag iets wat op een spoorwegviaduct leek. Ik dacht "hier loopt toch helemaal geen spoor?" Niettemin liep dwars door het dorp een 'bahndamm', met een flink aantal (12) viaducten.
Kort voor de eerste wereldoorlog was men daar begonnen met de rechte moselstrecke, een strategische spoorlijn van Koblenz naar Bullay, om de al bestaande moselstrecke te ontlasten.
Na de eerste wereldoorlog liep het project vertraging op omdat volgens het verdrag van Versailles er geen strategische spoorlijnen mochten worden aangelegd. Uiteindelijk droogden de financiële middelen ook op en werd het project gestaakt. Slechts een klein gedeelte was daadwerkelijk aangelegd: de spoorwegtunnel van Treis naar Bruttig en de bahndamm in Bruttig. De bahndam is dus nog steeds duidelijk zichtbaar in Bruttig. Deze is aangelegd met het gesteente wat vrijkwam uit de tunnel.
In Bruttig is bij enkele van de viaducten ook een gedenkplaat aangebracht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5170020.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5170020.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5170021.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5170021.jpg)
Ik ben zo slim geweest om van de viaducten in Bruttig geen foto's te maken :-[
Vanaf de nabijgelegen Valwigerberg kun je ook duidelijk het spoortalud vanaf de tunnelingang tot de huidige verkeersbrug over de Moezel zien liggen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5160016_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5160016_1.jpg)
Met flink inzoomen kun je vanaf dezelfde plek ook de bahndamm in Bruttig duidelijk zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5160019b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5160019b.jpg)
Richting de tunnel kun je over het voormalige spoor lopen (nu wordt het gebruikt voor druiventeelt). Na de bouw is de tunnel een tijdlang gebruikt voor champignonteelt. Tijdens WOII is de tunnel gebruikt als fabriek.
De tunnelingang is na WOII opgeblazen, maar er is nog wel een gedenkplaat aangebracht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5170025.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5170025.jpg)
Door de verkleining is het niet goed te zien, maar op de foto op de gedenkplaat zie je dat er wel degelijk rails in de tunnel heeft gelegen.
Vanaf daar kun je ook goed het verloop van het spoor herkennen, Dit is richting tunnelingang:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5170024.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5170024.jpg)
(De bult aarde in het midden ligt net voor de tunnelingang)
Dit is richting Bruttig (staande op de keermuur die daar is aangebracht):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5170037.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5170037.jpg)
Een gedeelte van het portaal is naar beneden gevallen en ligt net naast de weg (toen ik daar voor het eerst langsfietste dacht ik "wat ligt daar voor brok beton?"):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5170030.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5170030.jpg)
Een ander deel ligt nog ter hoogte van de tunnelingang, maar iets meer richting Moezel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5170031.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5170031.jpg)
Van boven het voormalig tunnelportaal kun je mooi het verloop van het geplande spoor zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5170033.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5170033.jpg)
Grappig om zoiets (totaal onvermoed) tijdens je vakantie tegen te komen. Misschien zijn er wel meer van zulke spoorrelicten te vinden van grootse plannen die nooit zijn gerealiseerd. Dus: ben je ook zoiets tegengekomen: post het hier.
Groeten,
Wim
-
Gaaf zeg! Ik weet dat er een website is waar dit soort zaken op staan, maar deze kende ik nog niet. Website schiet me nu natuurlijk niet te binnen... :-\
Grtz, Niels
-
Even zoeken op Nutteloze Werken ofwel Grands Travaux Inutiles.
-
Leuk! :) Hier in Nederland zijn / waren nog wel voorbeelden te vinden van snelwegen die niet helemaal door getrokken zijn, zoals de A48, nu A348, tussen Dieren en Zutphen en de A15 bij Ressen (Naast de N15 is het grondlichaam aanwezig). Spoorwegen zal wel een stuk minder zijn. De website die Jeroen bedoeld is waarschijnlijk deze: Nutteloze werken (http://www.nuttelozewerken.nl/) Voor Nederland en belgië. Een interessante die op de website staat is het "spoorviaduct over de A28" (http://www.nuttelozewerken.nl/spoorbrug-over-de-a28-bij-zeist/). Een interessant verhaal.
Groeten Ronald.
-
Wij kwamen in 2004 tijdens een survival-tocht in het Teutoburgerwald een enorme kloof tegen.
Later hoorden we dat deze ooit het begin was van een tunneltraject voor een nog te bouwen spoorlijn door het Eggegebirge. Dit megaproject werd helaas voortijdig beeindigd en liet o.a. een enorme kloof achter in het gebergte.
Men is nooit verder gekomen dan een coupure om bij de ingang van de beoogde tunnel te komen.
Aan de ander kant van de berg ligt een enorme bahndamm in het trace om weer af te dalen naar het dal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0959_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0959_1.jpg)
Ik kopieer even een stukje uit de gids:
Die Köln-Minden-Thüringische-Verbindungs-Eisenbahn-Gesellschaft wollte mit einem Eisenbahntunnel die Bahnstrecke Hamm – Warburg durch das Eggegebirge führen. Durch den finanziellen Ruin der Gesellschaft unvollendet und nach Änderung der Streckenführung überflüssig, lag der bereits zu einem Drittel fertiggestellte Eisenbahntunnel brach. Eine neue Linienführung und der Bau des Altenbekener Eisenbahnviadukts machten den Weiterbau überflüssig.
Tja ook toen al mislukte megaprojecten.
Leuk topic trouwens!
Hendrik
-
Nog even over het viaduct in de A28 bij Zeist, ik heb destijds de bouw ervan meegemaakt. Zover ik het mij kan herinneren heeft er wel rails gelegen. En ik twijfel aan het feit of ik er een 2400 op gezien heb.
Wat dacht je verder van de afsluitdijk, tot dat de snelweg verbreed werd, was er ruimte gedacht om er een spoorlijn over heen te laten lopen.
Bas
-
Je kan ook duidelijk het tracé nog volgen naar Bilthoven, loopt zelfs via de Spoorlaan. Dus dat vage complottheorie gedoe over een defensiepijpleiding lijkt mij klinklare lariekoek.
Stephan.
-
Er ligt toch ook gewoon een spoor naast de spoorlaan in Bilthoven?
Grt, Wim
-
Eh, Spoorlaan in Bosch en Duin bedoel ik.
-
Spoorlijn zeist was allang opgebroken toen de snelweg werd aangelegd ( 1985 geopend). Echter het viaduct is begin jaren 1970 gebouwd als ik het goed heb en toen lag er nog rails voor het goederen vervoer. Of er ooit 1 trein overheen heeft gereden weet ik niet. De bouw van de A28 duurde nogal lang.
Er staat e.e.a in wiki pedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_De_Bilt_-_Zeist
Groet René
-
Er heeft zeker rails op de. rug gelegen, al is dat nu niet meer.
Bij mijn weten zijn er wel wat treinen overheen geweest, al kunnen dat goed de treinen van de afbraak zijn geweest ;)
En als de brug gebruikt is, waarom zou er geen pijp in (hebben kunnen) liggen?
Defensie kent meer geheimen dan je ooit zult weten de basis Soesterberg ligt om de hoek, mooie dekmantel toch ? Verder is de brug opvallend dik genoeg om er wat in te stoppen.
Groetjes,
Thom
Die elke werkdag op de brug uitkijkt ;)
-
Normale doorgaande treinen hebben er niet op gereden. Toen dit viaduct klaar was, was de lijn Bilthoven-Zeist al gesloten. Hetgeen er dus eventueel gereden heeft, zal niet meer geweest zijn dan een enkele werktrein ten behoeve van afbraak.
Groetjes,
Emiel
-
"Er heeft zeker rails op de. rug gelegen," Rails die op hun rug liggen wat moet ik me daarbij voorstellen?
-
Een deel van het trace is zelfs fietspad geworden. (y) Van Huis ter Heide richting Bilthoven.
Bas
-
Wat dacht je verder van de afsluitdijk, tot dat de snelweg verbreed werd, was er ruimte gedacht om er een spoorlijn over heen te laten lopen.
Dat is waar, maar dat valt niet onder de noemer 'wel begonnen, niet afgemaakt'. Er werd alleen ruimte vrij gehouden voor een eventuele spoorlijn over de afsluitdijk. Volgens mij zijn die plannen al vrij vroeg weer opgeborgen.
-
"Er heeft zeker rails op de. rug gelegen," Rails die op hun rug liggen wat moet ik me daarbij voorstellen?
Ja, mobiele telefoons hebben van die kleine knopjes, en ik van die dikke vingers... ;)
Een B moest ertussen ;)
-
Normale doorgaande treinen hebben er niet op gereden. Toen dit viaduct klaar was, was de lijn Bilthoven-Zeist al gesloten. Hetgeen er dus eventueel gereden heeft, zal niet meer geweest zijn dan een enkele werktrein ten behoeve van afbraak.
Groetjes,
Emiel
Zeker weten?
Als ik op stationsweb een reactie lees,
Ik heb het bouwbestek inclusief de aanbesteding, de inschrijvingen en de gunning aan het Spoorwegbouwbedrijf ter waarde van fl 293.827,20 gered uit een opgedoekt archief, met tekeningen en al. Er is blijkens de correspondentie zelfs discussie geweest of het geschikt zou moeten zijn voor dubbelspoor (zoals de gehele lijn Bilthoven - Zeist) en voor elektrificatie. Uiteindelijk werd het een enkelsporig viaduct, km 4.910. Het viaduct is inclusief spoor opgeleverd in 1968 en is in het oorspronkelijke tracé gebouwd. De wekelijks nog gebruikte oude lijn werd over een tijdelijk noodspoor aan de oostzijde geleid en dat bleef tot de oplevering liggen. Op een zaterdag (geen treinverkeer) werd het oude spoor omgelegd over het nieuwe viaduct! In 1969 kwam de gemeente Zeist erachter dat de NS geen bouwvergunning had aangevraagd! Er is waarschijnlijk niet vaak meer overheen gereden, dat klopt, maar Zeist werd pas in 1972 gesloten voor goederenvervoer. Intussen lag ook het A28 tracé er jaren lang ongebruikt bij en toen er uiteindelijk een snelweg lag, werd het viaduct niet meer gebruikt door treinen en werd het gehele baanvak opgebroken en nog weer later (want je weet nooit) grotendeels verkocht. Er is correspondentie geweest over het omleggen van nutsleidingen over het viaduct. Over een NAVO-leiding staat er niets in, maar dat was ook geheim. De laatste correspondentie gaat over de beschadiging van het viaduct door de jeugd (1973 en 1974) waarbij Rijkswaterstaat de NS aanspreekt op de nog steeds bestaande onderhoudsplicht. Het tracé voor de A28 is dan nog niet ontgraven! Er ligt een soort kuil onder waarin de jeugd kennelijk vrij spel heeft.
Dat zou betekenen dat het viaduct toch nog van 1969 tot 1972 in gebruik geweest moet zijn, veel treinen zullen het niet misschien niet meer geweest zijn maartoch.
-
En als de brug gebruikt is, waarom zou er geen pijp in (hebben kunnen) liggen?
Defensie kent meer geheimen dan je ooit zult weten de basis Soesterberg ligt om de hoek, mooie dekmantel toch ? Verder is de brug opvallend dik genoeg om er wat in te stoppen.
Omdat er niks geheimzinnigs is aan een kerosineleiding (dat zou het zijn volgens dat maffe boek) bij een vliegbasis. Die is/was er ook, alleen een stukje verderop, keurig aangegeven. Zoiets viel echt niet geheim te houden voor de Russen en dus zal het ook wel niet zijn geprobeerd, zeker niet op zo'n potsierlijke manier. Het is 'allo 'allo niet.
Het viaduct is eind jaren zestig gebouwd toen men nog gewoon van plan was het te gebruiken als spoorviaduct.
-
Welk boek bedoel je?
Ik ben het met je eens dat het primair een spoorviaduct is, maar ik zie ze er in die tijd van aanleg gek genoeg voor aan om het zo klaar te spelen.
-
Mijn voormalig schoonvader was als medewerker Gemeentewerken zwaar betrokken bij de aanleg van Metro in Rotterdam. De aanleg van de BB schuilkelders bij de metrostations CS / Stadhuis / Beurs / Leuvehaven was voor hun een "zwart gat" (Technisch, financieel, qua organisatie). Er was ook in de begroting niets over terug te vinden (viel waarschijnlijk onder defensie)
Andere tijden, andere werkwijzen :)
-
Nog zo'n nooit gebruikt object is de tramtunnel onder het CS van Amsterdam voor de nooit aangelegde IJ-tram naar IJburg.
Allie
-
Ons grootste niet-afgemaakte project: de Fyra... ;D
-
Fyra niet afgemaakt? In de pers en de publieke opinie wel hoor 8)
-
Dat is vaak iets heel anders dan de werkelijkheid...
-
In mijn studie naar gegevens over de stoomtram Gouda-Schoonhoven kwam ik ook de plannen en vergunningen tegen om de tramlijn door te trekken via Jaarsveld/Lopik naar IJsselstein, Vreeswijk en Utrecht. Maar er is nooit fysiek aan begonnen, is dat een criterium voor dit draadje?
-
Criterium voor dit draadje is dat je er nog dingen (dus b.v. een brug of een spoortalud) van tegen kunt komen als je buiten rondloopt. Er moet dus fysiek begonnen zijn, alleen plannen maken telt niet.
En de Fyra telt ook niet, want die heeft gereden (en daar is sowieso al een apart topic voor). Bovendien is dat geen spoorlijn, maar een trein. Het gaat hier om spoorlijnen.
-
In het kader van de "Grote Nutteloze Werken": Premetrotunnel in Antwerpen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TunnelAwerp.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TunnelAwerp.jpg)
-
Ja, alleen worden die tunnels toch steeds meer in gebruik genomen. Hoe noem je het dan?
Ik ben het met je eens dat het primair een spoorviaduct is, maar ik zie ze er in die tijd van aanleg gek genoeg voor aan om het zo klaar te spelen.
Complottheorieën zijn natuurlijk een stuk leuker. ;D ::)
Maar deze complottheorie staat en valt met de aanname dat men bij de bouw van het viaduct al wist dat het lijntje zou worden opgeheven en dat kerosineleidingen iets heel geheimzinnigs waren. Beide aannames zijn niet correct.
-
Gedeeltelijk. Dus dan wordt het iets in van Grote Nutteloze Werken Net Iets Minder Nutteloos...