BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Chris op 15 May 2013, 16:45:34
-
Van de site van Artitec :
Artitec heeft een klein aantal 3700-en die uiterlijk en mechanisch helemaal gaaf zijn, maar waarvan motor en elektronica ontbreken.
Geschikt als vitrine-model of voor de doe-het-zelver (NB: de ontbrekende onderdelen kunnen niet bij ons worden besteld!).
De prijs is slechts € 299,- inclusief BTW maar exclusief verzendkosten. Let wel: het gaat hier om zeer beperkte aantallen, dus wees er snel bij!
Voor meer info zie Artitec
NIET BIJ WINKELS TE KOOP !
-
Artitec begint bij mij langzaam over te komen als prutsmerk...
Ik vind het nou niet echt positief dat men hun "afkeur" op de markt dumpt.
Echter is dit geheel mijn mening erover...
-
Toch kan ik mij best voorstellen dat er mensen zijn die dit model graag willen hebben voor in de vitrine. Dan zijn modellen met motor een functie waar men wel voor betaald heeft maar dan nutteloos is.
-
Geinig om voor een 'defecte' 1000 of Beel te zetten.
-
Artitec begint bij mij langzaam over te komen als prutsmerk...
Ik vind het nou niet echt positief dat men hun "afkeur" op de markt dumpt.
Echter is dit geheel mijn mening erover...
Ik begrijp niet wat je bedoelt ???
In de aankondiging van Chris staat toch echt dat ze 100% in orde zijn; ze hebben er alleen geen aandrijving en geen elektronica ingezet.
Als Roco een dummy 2200 in de markt zet, noem je het dan ook gelijk een prutsmerk?
Grtz,
Ton
-
Goed initiatief van Artitec (y) Voor de vitrine of voor een dubbeltractie of voor een materieelshow op je baan of.......
-
Interessant.
Heb ze net een mailtje gestuurd.
Moet toch mogelijk zijn,om voor een klein bedrag dat ding lopend te krijgen.
Wat voor motor ligt er eigenlijk in?
Hendrik Jan
-
Wat voor motor ligt er eigenlijk in?
Er staat toch: geen motor?
Dus kun je zelf verzinnen wat je er in stopt.
-
Ja precies.
laat ik het anders stellen:
wat voor motor hóórt erin?
Hendrik Jan
-
Ik vind dit soort initiatieven alleen maar lovenswaardig. Bij elke fabrikant blijven wel wat testmodellen of misproducties over. Moeten ze die dan weggooien? Zonde toch, want er is vast nog iemand blij mee te maken (voor minder geld). En in de vitrine of als voorspan heb je helemaal geen motor of elektronica nodig. (y) Artitec!
-
Het leek mij nou juist aardig om hem rijdend te krijgen. 8)
Vandaar mijn vraag.
Hendrik Jan
-
Artitec begint bij mij langzaam over te komen als prutsmerk...
Ik vind het nou niet echt positief dat men hun "afkeur" op de markt dumpt.
Echter is dit geheel mijn mening erover...
Typisch een 'twee linker handen' reactie. Ik vind het geweldig dat Artitec deze producten beschikbaar stelt voor handige knutselaars. Alle andere producenten hebben ook dit soort kneusjes alleen komen die vaak niet op de markt (ook niet tegen een knutselprijs) vanwege, en dan heb je gelijk, vermeende reputatieschade. Volkomen onterecht want wie geen manco's wil koopt er wel eentje die het hekje van de kwaliteitscontrole heeft gehaald. Ik ben blij dat deze producten niet in de schredder verdwijnen. Nu hebben anderen er nog wat aan.
Mvg, Paul
-
Trouwens.
Ik hèb helemaal geen vitrine.
Dus hij móet wel op de baan.
Hendrik Jan
-
De echte museumloc doet het ook niet meer, dus goed initiatief! (y)
-
jaja
en dan een 1/87 modelspoortentoonstelling er omheen...
On tiny Traxsch!
Hendrik Jan
-
Ik vind het wel leuk, maar nog steeds niet goedkoop die 300 pietermannen. Maar goed, als vittrinemodel geef ik dan liever 300 euri's uit als 499,- ;D Dus, goeie actie van...
Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
-
Ja precies.
laat ik het anders stellen:
wat voor motor hóórt erin?
Hendrik Jan
Bij de Artitec instructies zit een document 'vervangen anti-slipband'. Daarin kan je een glimp van de motor opvangen. Het is zo te zien een gesloten can motor met twee aseinden en een vliegwiel. Zoiets als een Mabuchi FF050SB. Redelijk standaard volgens mij.
Mvg, Paul
-
Goed initiatief !
Voor mij wat te prijzig, zo zonder motor, maar toch goed dat dit soort dingen gewoon worden uitgebracht.
M
-
Ook leuk voor de dioramabouwers onder ons toch? Goed initiatief! Prima Artitec (y)
-
Ik vind het wel leuk, maar nog steeds niet goedkoop die 300 pietermannen. Maar goed, als vittrinemodel geef ik dan liever 300 euri's uit als 499,- ;D Dus, goeie actie van...
Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
-
Ton,
Ik bedoel ermee dat ze modellen aan de man brengen die niet werken of zoals
Bij de DE2 niet "af" zijn om een of andere reden.
Paul, ik heb idd 2 linker handen dus misschien een terechte opmerking maar ik
Kijk er op de manier van reputatieschade naar, niet of ik het kan gebruiken.
Ik zou het als bedrijf zelf niet doen maar ik begrijp wel dat ze er ontzettend
Veel mensen blij mee maken.
-
Er wordt heel duidelijk aangegeven wat er aan mankeert. Dus ze zijn wat dat betreft eerlijk.
Verder is het voor artitect een manier om van de afkeur af te komen zonder dat de spullen in de afvalbak gaan, wat dus ook weer goed is voor de kassa.
-
Een vriend van me heeft ooit eens gezien dat Giant een hele party nieuwe fietsen vernietigde omdat ze overjarig waren.
Dat is toch doodzonde en kapitaal vernietiging.
Dan vind ik de akties van Artitec stukken beter (y)
-
@MaVe: ik denk dat het vooral ook een kwestie van wennen is. Dat andere merken geen miskleunen of incomplete modellen hebben is een illusie. Die wordt in stand gehouden omdat het achter de schermen blijft. Artitec breekt nou door die illusie heen. Best dapper eigenlijk. En wanneer iedereen dat deed zouden we er geen enkele bijgedachte meer aan hebben. :)
mvg, Paul
-
Ook een merk als Hornby (Rivarossi ed) verkoopt aan een klein groepje selecte handelaren 2e keus modellen.
Het gebeurt dus vaker en is zeker niet onaardig (voor de knutselaar, of soms vitrine)
Allie
-
Probleem zou natuurlijk kunnen zijn dat één of ander handelaartje de "kneusjes" als 100%-exemparen aan de man brengt. En dat gaat denk ik gebeuren, "het wereldje" zit nu eenmaal zo in elkaar. De eerste berichten over de DE2 zijn er al, zie elders op dit forum. Voor mij betekent dat iig extra opletten bij Artitec producten. Dat zou je reputatieschade kunnen noemen ja.
Toch vind ik het een lovenswaardig inititatief. Ik geloof erg in zo min mogelijk weggooien. Nee, ik leef niet in een "pakhuis", maar koop spullen wel met beleid. De kliko staat hier zodoende maar één keer in de 3-4 weken aan de straat. Fijn dat Artitec dezelfde filosofie heeft.
-
Is voor Artitec snel te controleren als ze noteren wie er 1 heeft gekocht ;)
Als er opeens iemand voor de deur staat die er 10 wil hebben, moet er een lampje gaan branden.
De DE2 is ook te controleren mits de 'handelaar' deze netjes uit de doos verkoopt.
Er staat een rode streep door het etiket. Dat hebben normale modellen niet.
-
Ach, geen optie zo leuk of er maakt wel iemand misbruik van. Dat gebeurde ook met de beursaanbieding met Piko hondekoppen waarvan de kortkoppeling ontbrak, maar de meerderheid had voor weinig een leuk hobbytreinstel én daardoor een leuke beursdag. Ook voor deze 'aanbieding' zullen genoeg liefhebbers zijn, want zeker in de doelgroep voor dit soort loc's zit een behoorlijk percentage liefhebbers die de treinen alleen maar in de vitrine zetten. En wanneer je zoiets van een ander overneemt voor veel geld is een proefrit een must, dan hoef je ook niet bedonderd te worden.
-
Maar voor kopen via b.v. Marktplaats wordt het wel lastig om te beoordelen of je met een "knutselmodel" te maken hebt.
Stephan.
-
Daar is een goede oplossing voor: model persoonlijk afhalen bij de verkoper, en pas betalen en weg gaan nadat je een proefrit hebt meegemaakt.
-
Maar dat is allemaal weer gedoe enzo, als je begrijpt wat ik bedoel. Je hebt natuurlijk wel gelijk.
-
Risico met marktplaats hou je altijd, voor je het weet ontvang je een steen via de post in plaats van een model.
-
@MaVe: ik denk dat het vooral ook een kwestie van wennen is. Dat andere merken geen miskleunen of incomplete modellen hebben is een illusie. Die wordt in stand gehouden omdat het achter de schermen blijft. Artitec breekt nou door die illusie heen. Best dapper eigenlijk. En wanneer iedereen dat deed zouden we er geen enkele bijgedachte meer aan hebben. :)
mvg, Paul
Bij mijn weten kan je bij Märklin in Göppingen (Erlebnisswelt?) ook tweede keus spullen kopen.
Er zit dan, dacht ik, een gaatje in de doos.
-
Daar is't ie dan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2604.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2604.jpg)
Vers uit de doos.
leuke doos trouwens...
De schroevendraaiers liggen al klaar.
Ik ga de ketel lichten.
Da's een heel gepruts met die kleine schroefjes.
Onderkant ketel: er zit een printje met draadjes naar de lantaarns. In die lantaarns 2 ledjes.
Da's mooi, hoef ik dat in elk geval niet zelf te doen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2598.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2598.jpg)
Dan het chassis:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2601.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2601.jpg)
Hier geen printplaat...
De onderkant: In ieder geval een tandwiel op de middelste wielas.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2603.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2603.jpg)
Van andere tandwielen ontbreekt ieder spoor.
Ook zit er geen motor in, uiteraard.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2602_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2602_1.jpg)
Nog even de Oude Dame op de baan gezet:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2606_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2606_1.jpg)
Ziet er goed uit.
Maar als ik haar wat heen en weer sjoel, voel ik regelmatig weerstand.
Zijn de wielen wel goed gekwartierd?
Dit wordt nog een hoop werk....
Hendrik Jan
-
Ho stop... alarmbelletjes!
Het gaat toch om modellen die optisch en mechanisch helemaal gaaf zijn...?
Dat betekent dus dat hij in ieder geval wel tandwielen zou moeten hebben, en dat hij ook normaal rolbaar zou moeten zijn... ik zou dus even Artitec bellen als ik jou was...
Groet,
Richard
-
Jaja, die heb ik net gemaild.
Geen alarmbellen hier.
Maar wel een UITDAGING van formaat.
Het machientje ziet er strak uit, ik zie geen krassen, beschadigingen e.d.
Maar dus wel weerstand als ik hem over de baan duw.
Die weerstand zit op één punt, echt een dood punt dus.
Dat moet op te lossen zijn, maar kost vooral veel tijd.
En inderdaad, er moeten nog tandwielen in, en een motor.
Iemand enig idee, waar ik dat kan krijgen?
Hendrik Jan
-
Ik ben benieuwd en ga dit draadje ook volgen, want heb dezelfde museumuitvoering besteld, maar haal hem pas op de eerstvolgende beurs in Houten op. Voorlopig nog genoeg werk aan de DE2'en (oftewel DE1/DE3).
-
Nou ja... motor is volgende de artitec website een Mashima motor, dus dat moet geen probleem zijn... de vraag is nu nog welke... :P
Als ik ook de onderplaat bekijk zou dit ook wel eens het enige grote tandwiel kunnen zijn, bij de overige assen zit geen uitsparing.
Groet,
Richard
-
Klopt,
de koppelstangen drijven de voorste en achterste as aan.
maar nu moet ik nog een overbrenging regelen tussen de motor en het tandwiel op de middelste as.
iemand enig idee hoe die tandwielkast er uitziet?
Welke tandwielen?
Welke module?
Hendrik Jan
-
Kijk hier eens: http://www.lemo-solar.de/ een tandwielen en motoren walhalla. Ook dé plek om je loc om te bouwen op zonne-energie. :)
-
Help me even herinneren.
Zon?
Wat was dat ook al weer?
Ik werk in de ouderenzorg, ik hoor die grijsaards er wel eens over...
Hendrik Jan
-
Vanavond nog eens goed gekeken in mijn dummy.
Het messing tandwiel op de wielas heeft schuine tandjes.
Er zit nog een kunststof tandwieltje achter.
De rest ontbreekt.
Waar vind ik de rest?
En welke mashima hoort er in?
Heeft er iemand plaatjes?
Hendrik Jan
-
Ik weet niet of er een onderdelenblad van deze loc bestaat, maar dat zou op al je vragen een antwoord kunnen geven.
Groet,
Ruud
-
Ho stop... alarmbelletjes!
Het gaat toch om modellen die optisch en mechanisch helemaal gaaf zijn...?
Dat betekent dus dat hij in ieder geval wel tandwielen zou moeten hebben, en dat hij ook normaal rolbaar zou moeten zijn... ik zou dus even Artitec bellen als ik jou was...
Tja, als dat de opstelling wordt van de gemiddelde koper van een dergelijk model vermoed ik dat Artitec gauw met dit soort acties zal stoppen.
Ik heb zo het vermoeden dat ze die modellen die om wat voor reden dan ook niet geschikt om afgemaakt te worden tot zelfstandig rijdend model maar die wel uiterlijk in orde zijn in deze actie betrekken. Indien d'r niks mee aan de hand zou zijn is het waarschijnlijk aantrekkelijker voor Artitec om het model helemaal af te maken en voor de hogere (standaard) prijs te verkopen.
Er zal wel ergens "iets" aan de hand zijn en de "oploskosten" zullen waarschijnlijk hoger zijn dan de verkoopwaarde. Kortom een soort financieel total loss.
Kijken of je reserve delen kan bekomen bij Artitec kan je altijd proberen, maar om er een zelfstandig rijdend model van te maken ........... Kennelijk heeft Artitec dat al opgegeven (zie bovenstaand betoog). Dat het "total loss" bij jou misschien anders ligt omdat bij jou de kosten arbeidsloon op 0 staan maakt het misschien anders.
Klagen over wat je gekocht hebt / geleverd hebt gekregen lijkt mij niet helemaal terecht. Vergelijk het een beetje met een lease maatschappij die een nieuwe auto total loss verklaart. Is best nog op te knappen, maar je koopt zo'n auto "as is"
-
Je moet het zien als een DJH kit, maar dan veel mooier én bijna klaar. Alleen het rijvaardig maken is iets meer werk, maar best te doen hoor. En vast met meer succes dan de meeste kits
-
Mij hoor je dus ook niet klagen. Bovendien ligt mijn modelspoor-uurloon heeeeel laag 8)
Ik wil alleen weten welke tandwielen en motor ik moet hebben.
De rest (stroomafname, decoder) kan ik wel uitvogelen, denk ik.
Hendrik Jan
-
Paul,
Ik snap je betoog, maar roep dan niet dat hij optisch en mechanisch 100% is, want dat suggereert in mijn ogen iets anders. Als hij mechanisch 100% is maar de wielen zijn niet goed gekwartierd, betekent dan bij een lok die 100% gaaf is dat de buffers afgebroken zijn?
Ik breng het wellicht gecharcheerd, maar hopelijk begrijp je mijn punt. In mijn ogen klopt hun advertentie dan gewoon niet. Zeg dan gewoon dat ze een gebrek hebben, en niet wat er nu staat (letterlijk: Artitec heeft een klein aantal 3700-en die uiterlijk en mechanisch helemaal gaaf zijn, maar waarvan motor en elektronica ontbreken.).
Groet,
Richard
-
"Bij mijn weten kan je bij Märklin in Göppingen (Erlebnisswelt?) ook tweede keus spullen kopen.
Er zit dan, dacht ik, een gaatje in de doos." Het eerste klopt het tweede heb ik niet gezien in de doos van mijn 37274 uit Göppingen zit iig geen gaatje.
-
@Hendrik-Jan, daar kom je vast wel uit. Allereerst moet je de module van het grote tandwiel vaststellen. Dat zal 0,3 of 0,4 zijn. Even uitproberen met een los tandwieltje waarvan je de module kent of het goed in elkaar grijpt. Vervolgens meet je met een schuifmaat exact de afstand tussen twee asgaten in de tandwielkast. Nu kan je door de asafstand met de module te vermenigvuldigen vaststellen hoeveel tanden de ontbrekende tandwielen moeten hebben. Het zal wel geen enorme vertraging zijn, er komt nog een worm bij die aan de motoras vast zit.
Het is even een gepruts, maar tandwielen zijn gelukkig in hoge mate gestandariseerd. Wellicht is er een bezitter van een complete 3700 zo aardig om even de ketel te lichten en foto's te maken van de tandwielkast. Alle beetjes helpen.
Succes, Paul
-
Hoi Paul,
terwijl jij je berichtje typte, was ik net tandjes aan het tellen....
great minds think alike ;)
Ik heb net mijn dummy nog eens goed bekeken.
De wielen lijken toch wel goed gekwartierd.
Maar een van de achterste koppelstangen heeft een ovaal gaatje voor de kruk. Ik denk dat ze hierdoor mank loopt.
Kreupele Mary ;)
Moet op te lossen zijn, misschien een ringetje achter solderen of zo.
Ook nog even verder gepuzzeld op de tandwielen.
Het grote tandwiel op de wielas meet 8,1cm. Ik telde 43 tanden. Bij hertelling kwam ik op 44. Bij 2e hertelling op 45....
Lastig tellen, die kleine tandjes.
Even op Wikipedia gespiekt naar tandwielen en moduli:
Tandwiel met module 0,3 buitendoorsnee 8,1cm heeft 45 tanden.
Die zal het dus wel zijn.
Dan zullen de ontbrekende tandwielen ook module 0,3 zijn, en waarschijnlijk 25 tanden hebben.
Ik kom op die 25 tanden vanwege de afstand tussen de assen.
Blijft over de vraag: welke motor ligt er in een Artitec 3700?
Hendrik Jan
-
Zeg dan gewoon dat ze een gebrek hebben,
Dat vraag ik mij af. Ik heb bij meerdere Hornby loc's meegemaakt dat (wegens ombouwpoging) ik de aandrijving van de middelste as naar de voorste of achterste wilde verplaatsen en dan ook tegen een dood punt aanliep, waar de loc géén last van had bij aandrijven vanaf de middelste as. Het lijkt me dat er dus in de (noodzakelijke) speling in het drijfwerk rekening is gehouden met op welke as kracht wordt uitgeoefend. Dat betekent ook dat de kwartering nét iets versteld staat ten opzichte van een loc met tenderaandrijving, die geheel vrij moet kunnen lopen.
-
Daar kom ik dus pas achter als er een aandrijving in zit.
Op die middelste as dus.
Hendrik Jan
-
Daar kom ik dus pas achter als er een aandrijving in zit.
Op die middelste as dus.
Je kan toch met de hand het tandwiel ronddraaien? Dan zijn jouw vingers de aandrijving en kan je heel goed voelen of er nog steeds een dood punt is!
Succes,
Erik
-
Mijn vingers zijn niet in h0 ;D
daar kom ik dus niet bij op dit moment.
Een van de achterste koppelstangen lijkt toch wel voorzien van een erg groot, ovaal gat, waardoor de zaak blijft "haken". Moet op te lossen zijn door er een ringetje achter te solderen.
of de koppelstang vervangen natuurlijk.
Hendrik Jan
-
Ook motoren zijn nogal standaard. Er zijn een paar toonaangevende merken zoals Mabuchi, Mashima, Sagami etc. Die zetten de standaard. En dan zijn er Chinese bulkfabrikanten die motortjes maken bij miljoenen volgens die specificaties.
Ik zou zeggen: verzamel zoveel mogelijk informatie over de afmetingen van de motor. Afstand tussen de twee bevestigingsgaatjes op de tandwielkast, de lengte van het bed en de maximale breedte in de ketel en zoek dan het meest logische model uit in de catalogus van Mabuchi. Het voltage en regelbereik weet je eigenlijk al. Tien tegen een Dat je er dan uit komt? Mijn vermoeden op de gok is dat er een Mabuchi FF-050SB 09250 in hoort of een chinese kloon van Weiku of zo.
Hoe je daar dan weer aan komt is een grotere vraag. Als je er 1000 nodig hebt wordt dat wel geregeld, maar eentje is best ingewikkeld...
mvg, Paul
-
Mashima 12x24 past er mooi in, inclusief 6mm vliegwiel met ø12mm, ontdek ik net.
Die heeft Piet Peetoom vast nog wel, of anders een Engelse treintjesboer.
Ondertussen surf ik door de wondere wereld van de tandwielen. In Duitsland blijkt van alles te vinden in module 0,3, bv bij de door jou eerder genoemde site.
Helaas nog geen antwoord van artitec op mijn vraag: welke tandwielen?
Zover ik nu kan zien: 2 schuine tandwieltjes, module 0,3 25 tanden. Waarvan eentje in het wormwiel grijpt.
wormwiel zit op de motoras.
Leuke puzzel, in elk geval.
Hendrik Jan
-
Hallo Hendrik Jan, als ik zo het relaas lees dan denk ik dat de tussen tandwielen ook schuin getand zijn en er wellicht één of meer dubbeltandwielen toegepast worden om de nodige vertraging te realiseren. Bij de schuin getande tussentandwielen is de vertanding tegengesteld. Roco heeft dit onderscheid met rode en witte tandwielen gegeven. Je zou als eerste eens de exacte hartafstand tussen de assen kunnen meten; met de gegeven modul – als Artitec dezelfde modul voor alle tandwielen hanteert (het zou niet de eerste fabrikant zijn die meerdere modulen in één model toepast…)- kun je dan ook het aantal tanden per tussentandwiel bepalen.
Succes!
Rob
-
Het grote tandwiel op de wielas meet 8,1cm.
Welke schaal is deze 3700? Schaal G? ;D
Gr. Ed
-
Help me even herinneren.
Zon?
Wat was dat ook al weer?
Ik werk in de ouderenzorg, ik hoor die grijsaards er wel eens over...
Hendrik Jan
;D
-
8,1 mm, sorry.
;D
Ondertussen keurig antwoord gehad van Artitec:
"Hartelijk dank voor de info dat het pakketje is aangekomen.
Ik zal u vragen naar de technische dienst doorsturen. Ivm
vakantie duurt het nog 2 weken tot er weer iemand is.
Met vriendelijke groet
Artitec
Stefanie Suijkerbuijk"
Lijkt me verstandig hierop te wachten voor ik zelf ga experimenteren.
lastig wachten met jeukende handen.
Hendrik Jan
-
Als je onderdelen bij Artitec wil bestellen, schijn je een kopietje van je aankoopbewijs erbij te moeten sturen.
Bedoelen ze daarmee je aankoopbonnetje of dat certificaat met uniek nummer wat ook in de doos zit?
Alvast bedankt.
-
Het aankoopbonnetje.
-
Oké, bedankt. ;)
-
Inmiddels antwoord gehad van artitec:
"Geachte heer (),
De loc is bedoeld als dummy voor op de baan of in de vitrine.
Wij werken niet mee aan pogingen om de loc weer rijdbaar te maken.
Dit is ook niet fair richting de detallist omdat wij deze dummies vanwege het geringe aantal rechtstreeks aanbieden aan de consument.
Dus helaas kan ik u hierbij niet behulpzaam zijn en dat is ook zo gecommuniceerd op onze site.
Met vriendelijke groet,
Jaap Veldhuis
Artitec Services"
Da's duidelijke taal van Artitec, en in overeenstemming met de advertentie.
Niets op aan te merken dus.
Maar goed, ik beschouw mezelf als een redelijk handige doe-het-zelvert, dus ik ga toch een poging wagen om mijn dummy aan de praat te krijgen.
Tzt verslag hiervan.
de groeten van...
Hendrik Jan
-
Ik vind het wel leuk als je zonder ontsporingen met dubbeltractie wilt rijden! (y)
Grtjes Remy
-
???
-
Je begrijpt dus niet echt wat ik bedoel of is mijn reactie misplaatst?
Grtjes Remy
-
Het eerste.
-
Bij sommige modellen is er iets dat de één net iets trager is dan de ander.
Dat kan leiden tot overbuffering, of als je een loc aan de voorkant en de achterkant zet,
dat er in het midden wagons ontsporen en messing onderdelen kunnen breken.
Grtjes Remy
-
Maar dat komt hier toch kompleet niet aan bod ?
-
Nee, maar veel mensen hebben dit probleem.
Grtjes Remy
-
O...is dat het....
-
Maar dat komt hier toch kompleet niet aan bod ?
Op zich wel, want indien je van een van de voorspan (GEEN dubbeltractie) loc's een dummy maakt heb je dat probleem van verschillende snelheden niet. De dummy loc is dan (qua rijgedrag) gewoon een rijtuig
-
Correct, ik probeer het wel eens met Marklin loc's, maar daar zit te veel
verschil in snelheid in.
Grtjes Remy
-
Indien je digitaal rijdt moet dat te corrigeren zijn via de CV-waarden. Bij analoog is daar inderdaad weinig aan te doen.
-
Ik rij digitaal, maar ik wijzig eigenlijk nooit wat.
Grtjes Remy
-
Zo, mijn mening over de Artitec aanbieding is onderbouwd met een bestelling, toch maar gedaan voor ze op zijn. En ik vind het een prima initiatief voor de vitrine-spoorders zoals ik, waar de komende paar jaar toch geen voltooide baan op zolder te zien zal zijn...deze krijgt een mooi plekkie, subtiel verlicht met warm-witte ledstrips
-
Hoop ik dat je dan de NSM 3737 versie besteld hebt. Is het ook nog eens volkomen hysterisch verantwoord :-X
;)
-
@Bessel: bestel er dan gelijk een 'normale' bij. Haal die voorzichtig uit elkaar en maak van alle, bij de dummy, ontbrekende onderdelen foto's en noteer de onderdelennummers. Vervolgens weer alles netjes monteren en de machine promoveren naar de rubriek vraag en aanbod. Geen meter mee gereden. ;D
Wanneer je dan aan de dummy gaat beginnen heb je een mooi foto-logboek van wat er moet worden ingestopt.
mvg, Paul
-
Yep, die komt op de plank met museummaterieel als de 1122, 1202, Hondekop, mat '46 273, blokkendoos, Sik 311 etc.
Moet ik ook m'n 2104 maar eens afbouwen, want zelfs de 1122 (1125 dus) is straks rijvaardig.
En een complete 3700 er bij bestellen.. ik snap dat er veel belangstelling is voor de eerste die zo'n verslag maakt, maar ik ga daar geen sluitende begroting voor krijgen ;D
Maar als het me tzt lukt om uit mijn bakken vol tandwieltjes een zinnige combinatie te maken, wil ik dat verslag wel delen hoor.
-
Meestal valt het weer verkopen voor een winkelprijs ook tegen. Ik heb ook nog een Märklin V200 waarvan de kap verwisselt is, digitaal, nieuw, maar aan de straatstenen niet kwijt te raken. Staat nu ook in de vitrine.
-
Ach, daar ben ik met actuele NS modellen veel minder bang voor, maar ik was zowiezo niet van plan er snel weer afstand van te doen
-
Ik heb 'm ook binnen, de museumversie. Zit er toch erg mooi uit en rijdt nu al beter dan veel Philo's want de vrijloop is probleemloos, de voorloopassen blijven netjes in de rails en er ontstaat geen sluiting met chassis of remdelen. ;)
Ik denk dat we deze motor nodig hebben:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mashima_1224.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mashima_1224.jpg)
Dus het gaat bij Ome Piet waarschijnlijk druk worden eind juni ;D ;D
Hij heeft trouwens ook diverse tandwielsetjes, vlieg-en wormwielen dus er is vast wel wat bij elkaar te sprokkelen voor hen die willen gaan rijden.
-
Kijk, dat schiet lekker op.
Eind juni kan ik niet komen shoppen in Houten, want ik zit dat weekeinde in Zwitserland, bij het 100-jarig jubileum van de BLS in Frutigen.
Ach ja, drukdrukdruk 8)
Maar goed...
Fijn om te horen dat die van jou goed vrijloopt. Die van mij hapert nog.
Ik ben benieuwd hoe het jou vergaat met aandrijven van de kreupele Oude Dame. Die van mij staat voorlopig nog met koude ketel te wachten ;D
Succes
Hendrik Jan
-
Om eerlijk te zijn blijft deze voorlopig ook in een museale omgeving:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/foto1360_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/foto1360_1.jpg)
Maar tegen de tijd dat m'n modules af zijn kan ik wel gaan werken aan een proefritje.. wordt vervolgd
-
Vast de losse delen gemonteerd en wat met stroomafname aan het stoeien geweest. En omdat ik toch een teststukje aangelegd heb om wat met ballast te experimenteren mocht-ie wel ff op de foto. Is er verder nog iemand met een dummy bezig, of is er toch minder belangstelling dan het eerst leek? Ik vind het toch wel een erg mooi gefabriceerde loc.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4324.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4324.jpg)
-
Ik denk dat de prijs velen ( ook ik) tegenhoud.
300 euro voor een dummy is erg veel geld.....
-
Ach, als ik per se een 3700 wilde had ik er al eentje gekocht. 300 euro is dan weer te veel om me alsnog over de streep te trekken. Het lijkt me verder wel leuk, bijvoorbeeld gekoppeld aan die turkooise 1100.
-
Tekst verwijderd aangezien gebruiker reclame maakt voor verkoop locomotief.
Met vriendelijke groet,
Wesley Munnik
Team Forummoderators
-
Inmiddels de handen wat meer vrij voor mijn dummy 3737. Gister tandwieltjes besteld bij Lemo solar, en een mashima motor met vliegwieltje bij Piet Peetoom. Nu maar wachten wanneer het spul binnenkomt. Als er vorderingen zijn, doe ik een bericht.
de groeten van...
Hendrik Jan