BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: knar46 op 22 April 2013, 13:46:37

Titel: Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
Bericht door: knar46 op 22 April 2013, 13:46:37
Ik heb een oude blokkendoos gedigitaliseerd en er een Mashima motor 16x30 (70mA?) in geplaatst en een Lenz silver decoder. Als ik achter het motorrijtuig een rijtuig hang komt hij niet vooruit. Ook blijft het motorrijtuig hangen op een reedcontact (magneet onder het motorrijtuig).
Heeft iemand soortgelijke ervaring?
Is de motor wellicht te licht voor dit motorrijtuig?

Knar46
Titel: Re:problemen met Mashima motor 16x30
Bericht door: Peter Kleton op 22 April 2013, 13:58:34
 Hallo Knar,
 Ik heb ook wel eens bij  een Blokkendoos motorrijtuig de oude motor door een Mashima motor vervangen.
Ik ben bang ,dat er iets aanloopt in de Blokkendoos zelf, of anders bij het aanhang rijtuig ,het loopt blijkbaar  erg zwaar, ik dacht door te zwaar afgestelde sleepcontacten op de wielen.
 Peter
Titel: Re:problemen met Mashima motor 16x30
Bericht door: knar46 op 22 April 2013, 14:53:31
Peter,

welk type Mashima motor heb jij er ingezet (18X33 90mA)?

Theo
Titel: Re:problemen met Mashima motor 16x30
Bericht door: willem22 op 22 April 2013, 15:25:48
@Knar , ik denk dat de 16x30 te licht is voor je blokkendoos.
Je uitgefreesde bakkie gebruiken en de 18x33 met of zonder vliegwiel er in en lopen maar.

wil.
Titel: Re:problemen met Mashima motor 16x30
Bericht door: Peter Kleton op 22 April 2013, 16:36:14
 Hallo Theo,
 Ja , ik heb er een 18x33 ingezet.
 Ik moest dus nogal wat weg frezen om ruimte te maken.
 Vr Gr,Peter
Titel: Re:problemen met Mashima motor 16x30
Bericht door: Gert Arkema op 22 April 2013, 16:56:13
Er valt een heleboel te winnen door inderdaad de sleepcontacten wat minder veerdruk te geven en net zoveel door de tussenveer tussen motor en draaistel wat losser te zetten door opschuiven op de assen en/of samendrukken ( lengterichting) van die veer. Of zelfs vervangen door een stukje siliconenslang (met een tussenstangetje in de slang). Dat scheelt enorm aan wrijving en dus aan vermogensverlies.
Titel: Re:problemen met Mashima motor 16x30
Bericht door: Peter Kleton op 22 April 2013, 16:59:11
Ik meen dat de metalen massa van de   gegoten banken het rijtuig  te zwaar maakt
Dat zou best minder kunnen.
Vr Gr, Peter
Titel: Re:problemen met Mashima motor 16x30
Bericht door: knar46 op 22 April 2013, 17:37:03
Gert,

dank voor de tip. Maar op de assen zit thans een driedelige cardanas. Mooier en lichter kan het denkelijk niet.


Theo
Titel: Re:problemen met Mashima motor 16x30
Bericht door: knar46 op 24 April 2013, 20:37:16
Op deze site http://www.gmens.nl/ staan alle Mashima motoren vermeld. Merkwaardig is dat bij de 18x33 als maximaal vermogen staat vermeld "onbekend".
Weet iemand wat dat is?

Knar46
Titel: Re:problemen met Mashima motor 16x30
Bericht door: Remunj op 24 April 2013, 22:00:46
Dat betekend dat ze het niet weten  ;D

Maar zonder gekheid. Hier (http://www.hollywoodfoundry.com/MHK1833.htm) vindt je de informatie wel.

Gr.
Eric
Titel: Re:problemen met Mashima motor 16x30
Bericht door: willem22 op 24 April 2013, 23:08:50
Beetje jammer dat ondanks een aantal gebruikers van de Mashima motor 18x33 toepassing ,het advies kennelijk nog niet duidelijk is.
Een aantal jaren tuft mij blokkendoos blij rond met deze motor.

wil.  
Titel: Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
Bericht door: knar46 op 25 April 2013, 12:35:21
Wil,

je schrijft dat het (= jouw) advies kennelijk nog niet duidelijk is. Blijkbaar concludeer je naar aanleiding van mijn vraag wat het maximale vermogen van de 18x33 is dat ik deze (nog) niet besteld heb.  Niets is minder waar: je adviseert op 22 april 15.25 en op die dag om 16.27 plaats ik een bestelling voor 2 Mashima's 18x33 (inclusief vliegwiel en 3 delige cardanas) bij Kleinspoor (Edwin zal dit kunnen bevestigen). Maar ik was wel nieuwsgierig wat nu het verschil in (maximaal)vermogen is met de 16x30 (Eric dank voor je antwoord). Merkwaardig dat op de site van Godfather dit niet vermeld staat bij dit type.
Conclusie: jouw advies heb ik onmiddellijk blindelings opgevolgd. Ik ben je nog steeds dankbaar voor het feit dat je een uitgefreesd bakkie hebt willen ruilen. Met de andere bak zal ik zelf aan de gang.

Als goedmakertje voor het feit dat je mijn vertrouwen in jouw advies zo onderschat hebt vraag ik van je een filmpje te plaatsen met jouw rijdende blokkendoos met de Mashima 18x33 erin.

Ik blijf je adviezen volgen.

Met vriendelijke groet.

Theo alias Knar46  
Titel: Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
Bericht door: willem22 op 26 April 2013, 00:48:20
Beste Theo, leuk zo project Blokkendoos en je inmiddels aangekochte 16x30 kan je altijd nog gebruiken voor een andere Roco loc.
Zal de Blokkendoos eens uit de mottenballen halen en er een filmpje van schieten.
Misschien je nieuwe 18x33 aankopen met de aankomende beurs Houten ?
Ik blijf je draadje nog wel volgen.

wil.
Titel: Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
Bericht door: Silvolde op 26 April 2013, 02:56:53
Het aandrijfconcept van de eerste versie -chassis met inrichting uit zinkspuitgietwerk en aandrijvng op één draaistel - is terecht achterhaald. Een andere motor - die van Roco destijds trok vrij veel stroom - helpt weliswaar maar het genoemde probleem - gewicht en aandrijving - wordt daarmee niet opgelost.

Groet, Rob
Titel: Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 April 2013, 10:11:18
Er wordt hier te veel nadruk gelegd op het vermogen. Maar wat belangrijk is als de motor het rijtuig niet vooruit krijgt, is het koppel. In het Engels: torque. Op de site waar Remunj naar verwijst staat voor de 18x33 aangegeven: 20 g.cm.
Er staat g/cm , maar dat is niet correct)
Voor de 16x30 is de torque 15 g.cm. De 18x33 heeft dus iets meer koppel.
Als je constateert dat de 16x30 het niet trekt, dan kun je ook constateren dat de 18x33 maar heel weinig extra heeft. Die zal het na een aantal rijtuigen ook opgeven.
Titel: Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
Bericht door: knar46 op 26 April 2013, 10:51:03
Klaas,

wie veel wijsheid vergaart, vergaart veel smart. Ik word er niet gelukkiger van nu je (weer eens) jouw wijsheid met ons deelt. De motoren zijn besteld en de praktijk zal moeten uitwijzen hoe het allemaal uitpakt.
Toch dank voor je reactie.

Theo
Titel: Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 April 2013, 12:04:10
wie veel wijsheid vergaart, vergaart veel smart.
Als het omgekeerde ook geldt, dan wens ik je veel smart. ;)
Het spijt me dat ik je ongelukkig heb gemaakt. Maar als je ombouw klaar is, dan hoop ik dat je de resultaten hier aan ons meedeelt.
 
En ik ben ook wel benieuwd naar de resultaten van degenen die de ombouw naar Mashima 18x33 al hebben gedaan. Met name, hoeveel rijtuigen kun je er achter hangen voordat hij het opgeeft?
Titel: Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
Bericht door: willem22 op 29 April 2013, 17:46:19
Hierbij wat beeldmateriaal;

Filmje ; Blokkendoos met mashima motor ,link; https://www.youtube.com/watch?v=VNrjetRbUX8

(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/blokkendoos4_zps548fa391.jpg) (http://s129.photobucket.com/user/willem2222/media/blokkendoos4_zps548fa391.jpg.html)

Mashima 18x33 motor met vliegwiel.

(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/blokkendoos3_zpse1d7e5bf.jpg) (http://s129.photobucket.com/user/willem2222/media/blokkendoos3_zpse1d7e5bf.jpg.html)

(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/blokkendoos_zpsa29b10df.jpg) (http://s129.photobucket.com/user/willem2222/media/blokkendoos_zpsa29b10df.jpg.html)

wil.
Titel: Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
Bericht door: Ernest op 29 April 2013, 19:14:16
Miijn laatsteversie mat 24 trekt opzijn roco motortje zonder moeite vier rijtuigen waarvan een eerste gebneratie motorwagen. Daar heb ik wel het hele drijfwerk en een groot deel van het zware interieur van weggehaald.
Titel: Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
Bericht door: TonM op 29 April 2013, 19:42:06
En ik ben ook wel benieuwd naar de resultaten van degenen die de ombouw naar Mashima 18x33 al hebben gedaan. Met name, hoeveel rijtuigen kun je er achter hangen voordat hij het opgeeft?

Die uitdaging kon ik niet laten liggen.
Ik heb een paar jaar geleden zo'n ding omgebouwd. Gelijk op de baan gezet en er hangen nu 6 Roco en 2 Kleinspoor rijtuigen achter. Hij trekt het nog steeds over een proef-ovaaltje met een boogstraal van 60 cm.
Aan het trillen kan ik zien dat hij met die last wel hard moet werken.

Aangezien een blokkendoostrein maximaal een 8 wagenstel was, is een Mashima 18x33 dus voldoende krachtig om de ombouw tot een succes te maken.

dan kun je ook constateren dat de 18x33 maar heel weinig extra heeft. Die zal het na een aantal rijtuigen ook opgeven.

Niet dus. Myth busted.  8)

Grtz,
Ton
Titel: Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 April 2013, 22:36:08
Aangezien een blokkendoostrein maximaal een 8 wagenstel was, is een Mashima 18x33 dus voldoende krachtig om de ombouw tot een succes te maken.
Sterker dan de echte dus, want in een 8 wagenstel zaten minstens 3 motorwagens.
Citaat
Niet dus. Myth busted.  8)
Dan is mijn voorzichtige conclusie dat de cijfers niet kloppen. Als een 16x30 er met zijn 15 g.cm er bij 1 aanhangrijtuig al mee kapt, dan is het onlogisch dat de 18x33 met 20 g.cm 6 rijtuigen kan slepen. Het verschil in koppel tussen beide motoren moet dus veel groter zijn dan de getallen aangeven.
Titel: Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
Bericht door: TonM op 29 April 2013, 22:52:18
Als een 16x30 er met zijn 15 g.cm er bij 1 aanhangrijtuig al mee kapt, dan is het onlogisch dat de 18x33 met 20 g.cm 6 rijtuigen kan slepen. Het verschil in koppel tussen beide motoren moet dus veel groter zijn dan de getallen aangeven.

Klaas,

Je vergeet de 2 Kleinspoor rijtuigen  ;D Het waren er dus 8.

Jouw stelling over het koppel van de motoren geloof ik onmiddellijk. Daarover weet jij veel meer dan ik. Ik zie wel dat het vermogen van de 18x33 bij 5000 rpm ongeveer het dubbele is van de 16x30. Misschien is dat een deel van de verklaring?

Als het motorrijtuig zelf bijna niet van de plaats komt, zou het ook kunnen dat er iets anders aan de hand is dan het gebrek aan koppel en / of vermogen van de 16x30. Dat is aan de hand van de gegevens in dit draadje moeilijk te bepalen, maar misschien loopt er ergens iets aan? Misschien een slippende cardan of tandwielen die over de as slippen?

@Theo,

Als jouw motorwagen niet van de plaats komt, hoor je de motor dan wel toeren maken of slaat die vast?

Grtz,
Ton
Titel: Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
Bericht door: Rob Bennis op 29 April 2013, 23:11:37
Hallo,
Mijn ervaring met de Mashima 16x30 is heel positief. Ik heb nu al diverse oude motorwagens er mee uitgerust en heb er geen klagen over. Mijn "record" staat op 6 wagens waarvan 1 de motorwagen (mB5d) tussenwagens (Bec Aec Cec mCd Cec en stuurstand mCd) Het treinstel bleef rustig zijn rondjes rijden zonder problemen. De motor werd niet overmatig warm oid. Een extra tussen rijtuig toegevoegd trok de motorwagen ook nog wel rond maar bij wegtrekken in een R2 boog was bekende duwtje nodig.

Het geheim zit in het reduceren van sleperdruk op de binnen zijde van de wielen, het contactvlak van de slepers verkleinen door in de sleper een bol puntje te tikken. Verder hebben alle tussenwagens de puntlagerdraaistellen van de latere blauwe tussenrijtuigen. Wat ook een hele verbetering is om het motordraaistel uit elkaar te halen en te ontdoen van alle oude vet resten en dit te vervangen door b.v. trix vet spaarzaam aan te brengen. En vervang die spiraalveer aandrijving door een cardan.

Rob
Titel: Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
Bericht door: Richey op 30 April 2013, 11:24:08
Om eerlijk te zijn begrijp ik nog steeds niet geheel de wil/wens om altijd maar de bak uit te frezen. Het is toch véél eenvoudiger om bijvoorbeeld een nieuwere 1600 te pakken, hier de motor te verwisselen voor de mashima en vervolgens de roco 1600 motor in de blokkendoos te zetten? Zo heb ik het in ieder geval aangepakt en bevalt me tot op heden prima :-).

Groet,

Richard
Titel: Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
Bericht door: TonM op 30 April 2013, 12:01:57
Richard,

Misschien heeft niet iedereen een nieuwe 1600 o.i.d. staan om als donor te dienen?  ::)
Daarnaast zijn er veel mensen die het gewoon leuk vinden om een beetje te knutselen. 8)

Grtz,
Ton
Titel: Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
Bericht door: knar46 op 30 April 2013, 16:55:08
Dank aan allen voor de uitgebrachte adviezen en Wil voor zijn filmpje. Ik ben direct aan het werk gegaan en heb het volgende uitgevoerd:
de tandwieltjes met wasbenzine schoongemaakt. De wasbenzine was na afloop aardig verkleurd;
een klein druppeltje Trix Express olie op een enkele tandwieltje gedaan;
de stoomafnemers licht afgesteld.
Wat ik nu constateer is -inmiddels is een 18x33 motor geplaatst - dat de cardanas goed draait en overbrenging op de wielen goed is.
Daaraan ligt het dus niet.
Maar als enige trekkracht van het treinstel wordt gevraagd (motorrijtuig zonder wagon op een helling of wagon er achter op de vlakke baan) staat hij met draaiende wielen op de baan. Met een lichte vingerdruk op de bovenzijde van het draaistel loopt hij wel.
Aangezien het 4 stroomafnemende wielen zijn lijkt mij het aanbrengen van (2 of 4) antislipbandjes niet zo'n goed idee/advies.
Maar wat is de oplossing dan wel?

Knar46  
Titel: Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
Bericht door: Rob Bennis op 30 April 2013, 17:31:53
Twee nieuwe antislipbandjes wil ook el eens helpen. Ik doe het standaard bij oudere modellen daar ze meestal bros zijn door ouderdom, vaak vettig of zelfs slippen.

Voor de stroomafname zou ik me geen zorgen maken, ik zie zelf geen problemen bij mijn exemplaren.

Rob
Titel: Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
Bericht door: RE465 op 30 April 2013, 17:47:55
Hallo Knar46

De mijn (alter art. nu. 04190 S nieuwe art. nu. 43017) bezit twee antislip bandjes.

Maar kijk eens als hij op de rils staat of je tussen de rils en het loop vlak van de wielen een stukje papier kan door halen. Zo ja dan hebben de draaistelen niet genoeg speel.

Olie op de wielen versterkt het door slippen (olie of vet hoort bij de tandwieltjes).

RE465
Titel: Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
Bericht door: tijgernootje op 30 April 2013, 18:21:07
Met een lichte vingerdruk op de bovenzijde van het draaistel loopt hij wel.
Maar wat is de oplossing dan wel?

Knar46  
Gek idee,meer gewicht in het stel aanbrengen ?
Als het treinstel te licht is van zichzelf en dus niet loopt en je druk met je vinger erop en hij doet t wel,dan zeg ik t stel is te licht om z'n kracht van zichzelf op de sporen over te brengen   ;)
Wat verzwaren is dan een gek idee van mijn kant  ;D
Titel: Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
Bericht door: TonM op 30 April 2013, 19:08:52
Knar,

Anti-slipbandjes horen er echt op. Op twee van de vier wielen van het voorste draaistel.
Als ze er niet opzitten, heb je twee van de vier wielen met een groef erin, waardoor die geen goed contact maken met de rails. Dat heeft dan ook weer invloed (door het kantelen van het draaistel) op de andere twee wielen. En op die laatste twee komt dan alle kracht van de motor te staan. Niet zo vreemd dat ze doorslippen.

Ik ben zelf niet zo'n fan van die rubber banden, maar in dit geval heb je ze toch echt nodig. Tenzij je andere wielen monteert natuurlijk.

Grtz,
Ton
Titel: Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
Bericht door: knar46 op 30 April 2013, 19:20:24
Ton,

en wat voor wielen zijn dat dan? Bestelnummer?

Gr

Knar46
Titel: Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
Bericht door: Floris Dilz op 30 April 2013, 19:24:26
Met 2 bandjes moet de motorwagen met groot gemak een bijwagen kunnen trekken. Zo niet, nog eens de stroomafnemertjes wat lichter zetten en checken of het aangedreven draaistel lekker vrij kan bewegen, dat de cardanas het niet voorover drukt oid, dat is altijd wel iets om in de gaten te houden bij zulke verbouwingen.
Titel: Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
Bericht door: TonM op 30 April 2013, 19:30:54
Knar,

Dat zijn dan net zulke wielen als op de andere as. Wielenset zonder banden nr. 106439.
Je bent natuurlijk voordeliger uit met twee antislipbanden bestelnummer 85622.

Grtz,
Ton
Titel: Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
Bericht door: RE465 op 30 April 2013, 19:35:30
Voor  de bestelnummer van de as zie http://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/43017_8793.pdf

re465
Titel: Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
Bericht door: knar46 op 30 April 2013, 20:33:52
Ton,

naar aanleiding van jouw opmerking inzake twee verschillende wielen op de voorste (aangedreven) wielen heb ik eens naar de wielen gekeken. De 2 wielstellen verschillen: op één wielstel (2 wielen op dezelfde as) zit geen groef maar een opstaande rand. Ik neem aan dat dit wielstel bedoeld is  om een antislipband op aan te brengen.
Uit de onderdelen site blijkt dat 90331 een wielstel is met antislipbandjes.
Is 40069 het juiste nummer voor antislipbandjes? alte Nummer 85622 und 85618 lees ik ergens.

Groet

Theo
Titel: Re:Problemen met Mashima motor 16x30 in Blokkendoos
Bericht door: TonM op 30 April 2013, 20:41:20
Knar,

Ik heb het nooit gehad over twee verschillende wielen op de voorste as, maar over twee van de vier wielen op het voorste draaistel. Inderdaad: Die twee wielen vormen samen een wielstel.

Als jij zegt dat er geen groef zit maar een opstaande rand: prima. In die groef (pardon: tussen de opstaande rand en de flens) moet een anti-slipband zitten.
85662 is het nieuwe nummer voor de anti-slipbandjes. 40069 is misschien het oude nummer, maar ik ken het niet.

Grtz,
Ton