BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: ReesCees op 04 July 2007, 19:29:14

Titel: Gaan we deze redden?
Bericht door: ReesCees op 04 July 2007, 19:29:14
(http://www.dampflok-gemeinschaft.de/assets/images/P1100022.jpg)

http://www.dampflok-gemeinschaft.de/assets/images/P1100022.jpg

Gaan we deze redden van de sloop met z'n allen? Naar nederland halen en ergens opknappen.

Voorstel is om van de twee delen één deel terug te brengen inde orginele staat en het andere deel om te bouwen tot (modulen)modelbaan met kantine en eventueel wat slaapplaatsen.

Als het mogelijk is dan zou het mooi zijn om dit stel technisch in orde te brengen zodat er weer mee gereden mag worden. Om zo als mobiel (BLS??) club huis door den lande te gaan.

Reacties graag,

Kees-Jan

PS ik wil er wel een keer gaan kijken indien er genoeg belangstelling is voor een eventuele gezamelijke koop.
Titel: Re: Gaan we deze redden?
Bericht door: WillemNS op 04 July 2007, 19:36:55
Hallo Cees,

Is natuurlijk wel interessant, maar dan moet wel iemand zijn weiland met spooraansluiting beschikbaar stellen, of via vrachtwagen.
En hoe doe je het dan met betalen etc..?
Soort van aandelen kopen, 1 aandeel 9,50.
Totaal dan 1000 aandelen?
Maar ik denk dat je hem voor 8000 ook wel mag overnemen. ;D
Is natuurlijk wel een leuk idee, eentje in oorspronkelijke staat, eventueel met een kantine erin, en in de andere het bovennivo de modulebaan, en onderaan enkele slaapplaatsen en (weer eventueel) een kleine kantine.

Willem
Titel: Re: Gaan we deze redden?
Bericht door: Geoffrey Korstanje op 04 July 2007, 19:38:36
Beste Kees-Jan,

Je initiatief is leuk maar ik denk eerder dat je met spoorvereniging of stichting contact op moet nemen.
Zo'n ding moet namelijk ook ergens geplaatst worden en via de rails zal je deze zeker niet meer mogen vervoeren dus dat wordt met een dieplader.
Die kosten zijn gigantisch hoog.

Als je dit echt serieus meent zou ik eerst met een grootspoor stichting of vereniging contact opnemen zodat je in ieder geval weet wat de kosten zijn voor zo'n project.
Titel: Re: Gaan we deze redden?
Bericht door: Wesley op 04 July 2007, 19:49:12
Is het hier nou de bedoeling om alle leden te vragen om aandelen te kopen. Leuk idee maar dat is toch onbetaalbaar lijkt mij, volgens mij heeft bnls daar te weinig leden voor.

Wesley
Titel: Re: Gaan we deze redden?
Bericht door: rail4marcel op 04 July 2007, 19:51:52
Als je zo iets zou doen lijkt het mij dat je beter een nederlands model kunt pakken. Bijvoorbeeld de plan v deze zullen binnen niet al te lange tijd gesloopt worden.
Titel: Re: Gaan we deze redden?
Bericht door: WillemNS op 04 July 2007, 19:56:15
Of de Plan U, die worden al gesloopt.

Maar dit is een dubbeldekker, en 2 delig, voor 9500 is natuurlijk niet zo veel.
En je kunt hem wel via het spoor vervoeren denk ik, het enigste probleem is dan dat je hem in Duitsland heel wat moet aanpassen.

Willem
Titel: Re: Gaan we deze redden?
Bericht door: en_voyage op 04 July 2007, 19:58:04
Je zou het misschien kunnen vergelijken met de Northlanderbakken die naar Nederland zijn gekomen. Misschien slim om daar eens te informeren?

Wat ik zo op de foto's van de DR-bakken zie, is vooral roestvorming aan de buitenkant. De vraag is in welke staat het casco verkeert: kan het geheel zonder risico per spoor worden vervoerd? En zo ja, dan moet er waarschijnlijk nog wel het nodige worden gedaan aan remwerk, draaistellen etc. om de boel rijvaardig (rolvaardig) te maken. De laatste revisie door de DR/DB is immers al in 1992 geweest.

Misschien is het geen gek idee om eens in Polen te kijken wanneer je dit plan door wilt zetten. Daar gaan de bakken van dit type nu zo zoetjes aan uit dienst, dus de laatste revisie is waarschijnlijk nog niet zo heel lang geleden geweest en rollen kan het zeker. Bijkomend voordeel is dat de Poolse bakken volgens deze (http://www.interlok.info/Doppelstockwagen.htm) site niet zijn geïsoleerd met asbest, wat weer een hoop gedoe in Nederland zal schelen m.b.t. ombouw.

Ik vind het een gewaagd en gedurfd plan en zet zelf wel enige vraagtekens bij de uitvoerbaarheid, maar natuurlijk moedig ik dit soort initiatief wel aan! Ik ga dit draadje de komende tijd zeker in de gaten houden. Nooit gedacht dat het moedermodel van mijn Bart Smit Piko-dubbeldekker nog eens onderwerp zou worden van een draadje hier!  ;)

Grt,

E_V
(is de laatste weken steeds enthousiaster geworden over D(D)R in model)
Titel: Re: Gaan we deze redden?
Bericht door: ReesCees op 04 July 2007, 20:01:57
ow wat een reacties.

mijn plan is om eerst eens in de Spaanse polder (Bij Rotterdam) aan de grootspoor vereniging te gaan vragen of ze zo iets er bij willen en of ze eventueel willen helpen.

nee niet verplicht om als het zo ver is om "aandelen" te kopen (worden wel 19 euro hoor 2x9,50 is namelijk een dubbeldekker).

Ik ga eerst wat huiswerk doen en dan bericht ik aan jullie.

Reacties of ideeën zijn altijd welkom.

Kees-Jan
Titel: Re: Gaan we deze redden?
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 04 July 2007, 20:10:20
mijn plan is om eerst eens in de Spaanse polder (Bij Rotterdam) aan de grootspoor vereniging te gaan vragen of ze zo iets er bij willen en of ze eventueel willen helpen.

Waar zitten die in de Spaanse Polder????

mvg,

Matthijs
Titel: Re: Gaan we deze redden?
Bericht door: ReesCees op 04 July 2007, 20:16:49
Matthijs: ik bedoel deze http://www.stoomstichting.nl

Titel: Re: Gaan we deze redden?
Bericht door: Floris Dilz op 04 July 2007, 20:30:46
rustig luitjes, er staat nog zat Nederlands materieel weg te rotten her en der wegens gebrek aan fondsen en vrijwilligers (om wat te noemen: het hele boplkop/planD/planK-gebeuren van de VSM, NCS-lokaalspoorrijtuigen van de MBS, diverse tramrijtuigen bij de SHM, een internationale SS-AB, NBDS-D en HSM-P bij de SGB) , om dan een rijtuig uit het buitenland te gaan halen en dat op te knappen terwijl dergelijk materieel her en der nog gewoon in gebruik is.... Ik vraag me trouwens ook af of die bakken wel binnen nederlands PVR passen, ze zijn echt lomp groot. (ook vervoer op een dieplader is dus onmogelijk)
Laat het dus lekker zitten.... Van die Görlitz-dubbeldekkers worden echt wel bewaard en laten we in Nederland eerst onze eigen zaakjes maar eens fatsoenlijk regelen (hoe dat met stoomlocs gegaan is zie je bij alle museumclubs: een enkel industrie- of lokaalspoormachientje en verder duits of zweeds importspul omdat bijna al het originele nederlandse stoomgebeuren gesloopt is, laat het niet nog erger worden...)
Titel: Re: Gaan we deze redden?
Bericht door: marco op 04 July 2007, 20:47:24
Ik kan de gedachte wel waarderen maar refereer dan gelijk aan
het betoog van Floris. Je hebt geen idee wat je op je hals haalt.

Met die 10.000 euro ben je er nog lang niet, vervoer, stalling,
opknappen etc kost allemaal klauwen met geld. Waar dacht
je de know how mbt de rijtuigen vandaan te halen ?

Enne de nederlandse clubs schreeuwen om vrijwilligers ... ben er
elk weekend weer getuige van.

Ik was vorige week nog bij de Stibans in Blerick, daar staat ook
een prachtig stel (http://www.xs4all.nl/~repa/tmp/252.jpg) te schreeuwen om aandacht.

groet,
marco-
Titel: Re: Gaan we deze redden?
Bericht door: Floris Dilz op 04 July 2007, 20:48:31
Precies. Eigen museummaterieel eerst! Houzee!
uhm... dus.
Titel: Re: Gaan we deze redden?
Bericht door: en_voyage op 04 July 2007, 21:13:32
Tuurlijk hebben jullie wel gelijk wanneer jullie stellen dat er in NL nog genoeg valt op te knappen.

Helaas is in Nederland nogal wat materieel erg snel naar de schroothandelaar gebracht. Zo blijf ik het bijvoorbeeld eeuwig zonde vinden dat de stam Plan E rijtuigen van achter de 3737 na het jubileum van 1989 niet de status van museumstam heeft gekregen, maar dat deze grotendeels naar de sloper is gegaan. Nu moeten we enorm aanmodderen met grondige reconstructie (zeg maar: nieuwbouw) om überhaupt een historisch ogende trein op rails te krijgen, zoals bij het Ovalen Ramen rijtuig van de SGB. Persoonlijk vind ik het jammer dat Stibans in 1989 niet hardop is gaan brullen voor het behoud van enkele Plan E's. Overigens net zo goed een gemiste kans voor de SSN, die nu met groene Belgjes door het land tuft. Ik zeg hier wel bij: er zullen ongetwijfeld redenen geweest zijn voor deze organisaties waardoor zij niet of nauwelijks Plan E hebben kunnen verwerven, jammer vind ik het echter wel.

Ik kan me dan ook wel voorstellen dat sommigen op eigen initiatief iets willen behouden. Bedenk ook wel dat het in het geval van de DR-dubbeldekker niet gaat om een historisch verantwoorde trein, maar als een hobby-rijtuig met ruimte voor modelbanen. Volgens mij zijn er hier niet zoveel mensen te vinden die daar het laatste Ovale Ramen rijtuig aan op zouden willen offeren.  ;)

Nu maar hopen dat er genoeg ICRm's behouden blijven voor een historische trein in 2060!  ;D

Grtz,

E_V
Titel: Re: Gaan we deze redden?
Bericht door: ReesCees op 04 July 2007, 21:36:50
Twee stichtingen zijn reeds aangeschreven via de mail (één negatief en de andere heeft nog niet gereageerd maar die hebben een V100 van de DR staan.................)

Kees-Jan
Titel: Re: Gaan we deze redden?
Bericht door: Geoffrey Korstanje op 04 July 2007, 21:37:39
@en_voyage

Met de huidige geraamde groeiplanning van 5% per jaar en het materieel tekort wat we hebben rijden we daar in 2060 nog gewoon mee.
probleem voor het huidige materieel is daarmee opgelost.
tegen die tijd wel type ICRmmmmmmmmmm ;D
Titel: Re: Gaan we deze redden?
Bericht door: WillemNS op 04 July 2007, 21:41:00
Niet te vergeten draaien de V'tjes ook al 40 jaar trouw hun dienst, dus de ICM kunnen dat wel bijna 100 jaar ;D

Willem
Titel: Re: Gaan we deze redden?
Bericht door: Wesley op 04 July 2007, 22:03:40
Ik zou zeggen: maak een vooraadje klaar voor een stel Plan V, dit is mijn mening dan he ;) zou zonde zijn als ze straks allemaal snel gesloopt worden en persoonlijk vindt ik de groene die nog ergens is opgeknapt niet zo bijzonder. ;)

Wesley
Titel: Re: Gaan we deze redden?
Bericht door: Richard Snijder op 05 July 2007, 00:02:40
Er komt in de toekomst wel weer nieuw NS matrieel uit ,maar DR matrieel uit de DDR??????????????
Titel: Re: Gaan we deze redden?
Bericht door: Esperopt op 05 July 2007, 03:41:35
Van mij mag het hoor, al heb ik niet zo veel met dit materieel. Maar als jij de organisatie voorelkaar krijgt koop ik wel paar aandelen. Moet ik dan m'n eigen dekbed meenemen?  ;D
Titel: Re: Gaan we deze redden?
Bericht door: Jeroen Water op 05 July 2007, 09:06:14
Waarom bouwen we niet een modelbaan in een motorpost? Dan heb je meteen de tractie aan boord (m.u.v. dieselbaanvakken). Dit materieel is makkelijk in te richten, want de bak is al zo goed als leeg en ook heel belangrijk, ze zijn toegelaten in ons land. Ik heb geen idee wat Railion met de vier mP's gaat doen van het BB21 project, maar volgens mij is dat project afgerond.

Een Plan V lijkt me ook een veel makkelijker realiuseerbaar project dan DR dubbeldekkers. 1 bak leeghalen voor de modelbaan, andere bak inrichten als kantine en verblijfsruimte.

Maar, en dat lijkt me nog de meest belangrijke vraag: is zo'n modelbaantrein rendabel? Het kost klauwen met geld en het levert volgens mij geen ene moer op. Er zijn maar weinig open dagen waar de modelbaantrein heen zou kunnen. Als we dan toch iets willen doen zou ik er eerder een statisch object van maken en zo'n trein ergens in den lande op een stukje grond neerzetten en hem dan als modelbaantrein inrichten.

Jeroen

Jeroen 
Titel: Re: Gaan we deze redden?
Bericht door: Gert Arkema op 05 July 2007, 10:08:04
Ik ben blij dat je enthousiast bent voor ouder materieel, maar ik sluit aan bij Floris; steek je energie liever in NL materieel. Bovendien; het is natuurlijk prachtig om de voorpagina's te halen met het binnenbrengen van een merkwaarddig railvoertuig, maar het belangrijkste komt daarna; het restaureren an onderhouden van elke meter rijtuig. Dat is een hele toer om voor elkaar te krijgen en kost scheppen geld. Verder; als je geen ervaring hebt met projecten van deze omvang kun je je de berg werk, berg geld en berg expertise nieteens voorstellen.
Dus; lekker laten staan, veel foto's voor de Libelle en andere lifestyle&vrijetijdskrantjes maken en je aansluiten bij een NL museumorganisatie voor het echte werk. Kijk es  hier (http://forum.nmld.nl/index.php) en zoek es een organisatie uit om ervaring bij op te doen.
Titel: Re: Gaan we deze redden?
Bericht door: Petertrein81 op 05 July 2007, 10:44:24
Ik vind ook dat we aandacht moeten besteden aan ons eigen spoorweg erfgoed, in plaats van oud materieel uit het buitenland. De loodsen van organisaties als de Stibans staan inderdaad vol met NL materieel om aandacht schreewt.
Als je dan toch een dubbeldekker voor een dergelijk doel wilt hebben, zou ik wachten tot de DDM dubbeldekkers buiten dienst gaan. Dat duurt vast nog wel wat jaren, maar dat geeft wel de tijd om het één en ander goed te organiseren en te regelen.

Groet Petertrein81,
Titel: Re: Gaan we deze redden?
Bericht door: maartenvanderburgt op 05 July 2007, 12:03:49
Met de huidige geraamde groeiplanning van 5% per jaar en het materieel tekort wat we hebben

Misschien is het dus een beter idee om contact op te nemen met NSreizigers. Die kunnen dit spul nog prima gebruiken (gaan veel brave burgers in), wordt het NS matarieel en kunnen we dit over 50 jaar nog van de sloop redden. ;D

Maarten
Titel: Re: Gaan we deze redden?
Bericht door: Geoffrey Korstanje op 05 July 2007, 12:07:20
 ;D
Titel: Re: Gaan we deze redden?
Bericht door: Stijn de Vreede op 05 July 2007, 19:22:56
Als je NL materieel wilt, Is het erg moeilijk, (een wadje is al aan schrootkosten
30.000!) Het zou een fantastisch plan zijn :)
Maar ik ben bang dat et niet gaat lukken...
Wat dacht je van de 3405?
Die is in Nederland, Ook zijn ze van plan die te slopen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3405.jpg)

Heeeeel veel succes :P

mvg,
Stijn :)
Titel: Re: Gaan we deze redden?
Bericht door: Thom op 05 July 2007, 21:26:24
Voorlopig is dat gewoon een reserve bak die gemakkelijk is bij een aanrijding.

Verder snap ik nut niet een rijdende modelbaan überhaupt...

Aanschaf is nog de minste kosten, en er moet wel een vervoerder met je mee werken anders kom je de baan nooit op, en zolang een vervoerder er niets nuttigs inziet kom je dus niet ver.

En idd, er staat nog schroot genoeg op te knappen in NL, waarom nog meer zooi halen wat hier niets te zoeken heeft?
Titel: Re: Gaan we deze redden?
Bericht door: Bastiaan op 05 July 2007, 21:54:06
Persoonlijk vind ik dat ICK in combinatie met een ex-Overnight Express rijtuig (Dms) het beste geschikt zou zijn voor de door ReesCees voorgestelde doeleinden. Waarom?

Dms'en zijn momenteel allemaal in de aanbieding door Railion. Hierin kun je de modulebaan kwijt. Daar heb je meer ruimte voor dan op de bovenverdieping van die dubbeldekker.
ICK zal in 2008 ongetwijfeld uit dienst gaan als de extra bestelling VIRM er is. De coupétjes kun je perfect ombouwen tot slaapcompartimenten, lijkt me. En je kunt de helft van het rijtuig gebruiken als een soort kantine.
Voor beiden geldt dat de onderhoudskosten een stuk lager zullen zijn dan de DR-dubbeldekker. Bovendien was je van plan om een deel van de dubbeldekker in originele staat te houden. Waarschijnlijk omdat het teveel op je geweten speelt als je zo'n authentiek rijtuig volledig gaat ombouwen tot een hobbytrein? Waarom zou je geld uitgeven aan een oud interieur, terwijl je die ruimte juist nodig hebt voor andere doeleinden?

Daarom zeg ik: zet die dubbeldekker uit je hoofd als je het wil gebruiken als rijdende modelbaan, maar kies liever voor materieel waar nog genoeg van beschikbaar is en nog in prima staat verkeert.
Titel: Re: Gaan we deze redden?
Bericht door: Petertrein81 op 06 July 2007, 10:31:58
De coupétjes kun je perfect ombouwen tot slaapcompartimenten, lijkt me. En je kunt de helft van het rijtuig gebruiken als een soort kantine.

Dan zou je natuurlijk voor een ICK BD kunnen gaan, dat scheelt weer sloopwerk voor die kantine. Plus dat je de voorraden makkelijk erin kunt zetten.

Groet Petertrein81,
Titel: Re: Gaan we deze redden?
Bericht door: nickinson op 06 July 2007, 13:02:42

Een ICK is geen DR trein.
Titel: Re: Gaan we deze redden?
Bericht door: Robbert op 06 July 2007, 14:56:47
Uhm, ik wil best helpen met het restaureren van rijtuigen enzo maar dan wel uit NL. Ik vind deze wagens niet echt geweldig. Kijk zoiets hadden we moeten doen: Klik hier. (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=762.msg8405)

Succes,

Robbert
Titel: Re: Gaan we deze redden?
Bericht door: Bastiaan op 08 July 2007, 17:35:10
Een ICK is geen DR trein.
Wordt er dan ergens gezegd dat het per se een DR-trein moet zijn? We leven in Nederland hoor!
Maar van Ali G ben ik ook niet anders gewend dat hij bepaalde dingen niet helemaal goed begrijpt ;D
Titel: Re: Gaan we deze redden?
Bericht door: Richard Snijder op 08 July 2007, 17:48:23
Kijk even waar dit draadje mee begint!!!!!!!!!!!!!!!!!
Titel: Re: Gaan we deze redden?
Bericht door: ReesCees op 08 July 2007, 21:29:29
Oef wat heb ik aangezwengeld hier. zodra ik verdere berichten heb over het plan horen jullie het van mij, okay?

Kees-Jan
Titel: Re: Gaan we deze redden?
Bericht door: rail4marcel op 08 July 2007, 21:32:38
Is goed ben wel benieuwd succes ermee in ieder geval.